Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:43

Dinopino, Je verdraait mijn woorden, daar hou ik niet van.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:48

Nou ben ik de weg even kwijt. Reageer je nou niet op het filmpje maar op de reactie die iemand er onder heeft geplaatst. Die heb ik niet gelezen en dat was ook jullie vraag niet. Er zijn dus twee engels sprekende filmpjes bij. Vind het wel mooi dat je de moeite hebt genomen om de reacties te lezen. Maar wat vind je persoonlijk van het filmpje over Bill Gates?

Sizzle ik dacht dat je gewoon geholpen bent door het reguliere circuit en dat je tevreden bent. Heb ik dat verkeerd begrepen?

Want daar vroegen jullie toch naar?

Bigone ik vind het mooi dat je me verhaal leest. Of ik ziek ben of was is iets persoonlijks dat bij deze discussie niets te maken heeft. Dus daar ga ik niet op in wanneer je het niet erg vind.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:53

bigone schreef:
Dinopino, die bewering dat mensen van kanker of reuma of autoimmuunziektes genezen door ergens in te geloven vind ik een gigantische schop tegen alle mensen die die ziektes hebben of er aan zijn overleden. Maarten van der Weijden heeft eens gezegd, kanker is geen kwestie van geloven of vechten dat je het verslaat, het is een kwestie van reageren op medicatie. Anders zouden al die anderen die wel sterven zgnd niet gevochten hebben.
Nu je trouwens aangeeft in deze groep te zitten, ben jij ziek? En denk je hier door te genezen?

Ik weet niet of je zelf met kanker te maken hebt gehad?
Juist in extreme omstandigheden heb je soms een ongekende helderheid, en blijkt de bril die je voorheen droeg om het leven te bezien zeer beperkt.
Alle lof voor Maarten, maar zijn beleving is niet exemplarisch voor iedereen.

Dat mensen die doodgaan niet gevochten hebben kan waar zijn, en het kan ook niet waar zijn.
In alle eerlijkheid vind ik de term 'vechten' gewoon onjuist.

Misschien gaat het over verantwoordelijkheid nemen voor je emoties, trauma, vastgezette pijn, negatieve overtuigingen en een ongezonde manier van emotioneel en fysiek leven. En dan komt er ook nog de factor X bij... ofwel; dat stuk dat niemand in de hand heeft.

De stelling dat ziekte je overkomt, een toevalstreffer is, en alleen bij gratie van artsen kan verdwijnen onderschrijf ik iig niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:53

DP, Je laatste vraag impliceerd iets anders dan ik schreef.
Ik zei dat ik ergens niet in geloof, dan is de vraag of ik zeker weet dat het niet bewezen is een rare twist.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:54

Brainless schreef:
Er is juist een groot onderzoek geweest over positief denken en het genezen van kanker...
En daar kwam uit dat er geen verband was.
Positief denken voorkwam wel dat mensen (ernstig) depressief raakte en verhoogde de kwalitatieve kijk op hun leven.

Ok even een bron:
https://www.plusonline.nl/mensen-mening ... anker-niet

Ik heb begrepen dat gelukkige mensen in de regel ziekten wel makkelijker doormaken. Dat in een vergelijkend onderzoek van verkouden mensen de mensen met een sociaal netwerk sneller genazen en een milder verloop hadden dan zij die eenzamer waren.
Ik kan me heel goed voorstellen dat dit van toepassing is op milde ziektebeelden, zeker niet kanker. Het is immers algemeen bekend dat minder stress een gezonder leven oplevert, en sociaal contact vermindert stress :)* . Gemiddeld genomen toch.
Maaaar wanneer je echt ernstig ziek bent is dat zo'n aanslag dat dat niet meer in verhouding is.

Ik denk dat daar de verwarring zit.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:55

Ik vond de uitspraak van Marc de Hond wel mooi. Kanker is altijd gelijk spel. Als je doodgaat heeft is de kanker in mijn lichaam ook dood. Dus kanker wint nooit, gelijk spel ik het. Of woorden van gelijke strekking, dit is niet een letterlijk citaat.
Ik heb er vreselijk moeite mee als mensen zeggen "vecht er tegen, dan overwin je deze ziekte".

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 11:56

Magrathea schreef:
Brainless schreef:
Er is juist een groot onderzoek geweest over positief denken en het genezen van kanker...
En daar kwam uit dat er geen verband was.
Positief denken voorkwam wel dat mensen (ernstig) depressief raakte en verhoogde de kwalitatieve kijk op hun leven.

Ok even een bron:
https://www.plusonline.nl/mensen-mening ... anker-niet

Ik heb begrepen dat gelukkige mensen in de regel ziekten wel makkelijker doormaken. Dat in een vergelijkend onderzoek van verkouden mensen de mensen met een sociaal netwerk sneller genazen en een milder verloop hadden dan zij die eenzamer waren.
Ik kan me heel goed voorstellen dat dit van toepassing is op milde ziektebeelden, zeker niet kanker. Het is immers algemeen bekend dat minder stress een gezonder leven oplevert, en sociaal contact vermindert stress :)* . Gemiddeld genomen toch.
Maaaar wanneer je echt ernstig ziek bent is dat zo'n aanslag dat dat niet meer in verhouding is.

Ik denk dat daar de verwarring zit.

En, als je gelukkig bent, een groot netwerkt hebt, en dus een druk leven hebt, denk je eerder: ik loop wel door met een snufneus, want ik heb het druk. Een druk en vol leven geeft ook afleiding.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:04

Ninx schreef:
oomens schreef:
Zozo! Zijn die aandoeningen daadwerkelijk gediagnosticeerd (anders dan door iemand met een wichelroede), is die genezing ook daadwerkelijk vastgesteld, én is er aangetoond dat die genezing veroorzaakt is door te geloven in 'iets'?
Dat moet een wereldschokkende publicatie worden dan. Laat je het weten als het artikel verschenen is?

Lekker toontje.... :')

Wie gaat dat onderzoeken, en wie gaat dat dus publiceren? Want welk verdienmodel kun je daaraan hangen?

Een heel groot verdienmodel, want de zorgpremies en zorgkosten kunnen dan drastisch naar beneden. Een aangezien die de pan uitrijzen en de kosten over enkele jaren ws niet meer op te brengen zijn, zit iedereen daar op te wachten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:07

Dinopino schreef:
Nou ben ik de weg even kwijt. Reageer je nou niet op het filmpje maar op de reactie die iemand er onder heeft geplaatst. Die heb ik niet gelezen en dat was ook jullie vraag niet. Er zijn dus twee engels sprekende filmpjes bij. Vind het wel mooi dat je de moeite hebt genomen om de reacties te lezen. Maar wat vind je persoonlijk van het filmpje over Bill Gates?

Ik heb nog niet de vrijheid gehad om iets met geluid te volgen. Wel heb ik dat hele verhaal uit die ene link gelezen en ben ik ook even de reacties in gedoken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:07

verootjoo schreef:
Een heel groot verdienmodel, want de zorgpremies en zorgkosten kunnen dan drastisch naar beneden. Een aangezien die de pan uitrijzen en de kosten over enkele jaren ws niet meer op te brengen zijn, zit iedereen daar op te wachten.

Leuk.... maar wellicht dien je dit toch nader te onderzoeken.
Ik ben met je eens dat dit een eenvoudige wenselijke conclusie is.... het tegendeel is echter natuurlijk waar. Helaas.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:09

Ninx schreef:
Karl66 schreef:
Kan je ook uitleggen waarom ze niet serieus genomen moeten worden?

Vanzelfsprekend.

Deze website is een verlengstuk van het beknelde ego van de auteurs. Vrijwel ieder stuk is doorspekt van tendentieus en arrogant taalgebruik, de veronderstelling de absolute waarheid te kennen en het domme volgzame van het pad geraakte volk op te moeten voeden.
Het is voor de aangehaalde stukken van serieuze wetenschappers bijna een blamage om op zo'n website te verschijnen.

De toon is altijd boos en zuur...

Is het door hen aangehaalde onderzoek soms van grote relevantie? Jazeker, soms wel.
Een beetje Richard Dawkins-achtige mannen.... alles aan onderzoek dat niet in het verlengde ligt van de doorhen algemeen aanvaarde waarheden wordt geridiculiseerd en als pseudowetenschap weggezet.

Dat mag.... maar ik lees het niet. Armoedig.

Dus als iemand zuur is en een boos en arrogant taalgebruik, dan is dat een reden om de inhoud van zijn boodschap niet serieus te nemen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:13

Karl66 schreef:
Dus als iemand zuur is en een boos en arrogant taalgebruik, dan is dat een reden om de inhoud van zijn boodschap niet serieus te nemen?

Het is reden om informatie niet via een dergelijk kanaal tot je te nemen. Die is dan ook elders te vinden. Ik denk dat ik dat ook wel voldoende omschreven heb.

Karl66

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:18

Oh maar dat is iets anders. Er heel veel informatie, die ik om allerlei verschillende redenen niet tot mij neem of wil nemen. Maar dat wil niet zeggen dat de informatie niet serieus genomen hoeft te worden. Dat zijn volgens mij twee verschillende dingen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:21

Ninx schreef:
verootjoo schreef:

Leuk.... maar wellicht dien je dit toch nader te onderzoeken.
Ik ben met je eens dat dit een eenvoudige wenselijke conclusie is.... het tegendeel is echter natuurlijk waar. Helaas.

Ja, dat snap ik ook wel. Helaas idd.

Maar DP stelt dat het kan, dus ik wacht net als oomens met smart op de publicatie :7

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:31

Nou zeg dat wel! Goed nieuws voor iedereen met kanker!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:34

Raar dat er dan nog zoveel mensen er aan sterven...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:43

Wel geinig dat de laatste reacties voornamelijk oneliners zijn die op een onderwerp reageren.
Swah kan je uitleggen wat je ermee bedoeld. Heb je iemand persoonlijk aan deze ziekte verloren? Dat spijt me en begrijp ik dat dat een teer punt is. Zou je het dan ook niet mooi vinden te horen dat er misschien toch andere oplossing zijn, die helpen maar waarmee de farmacie geen geld verdient.

Ik vind het zwaar teleurstellend dat er hier een paar constant zaten te zeuren om een link naar Bill Gates. Ik voldoe aan jullie vraag en niemand op een na, neemt vervolgens de moeite er na te kijken. Stellen jullie de vragen om vragen te stellen of is iemand hier ook werkelijk geïnteresseerd in iets.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:46

Karl66 schreef:
Oh maar dat is iets anders. Er heel veel informatie, die ik om allerlei verschillende redenen niet tot mij neem of wil nemen. Maar dat wil niet zeggen dat de informatie niet serieus genomen hoeft te worden. Dat zijn volgens mij twee verschillende dingen.

Nee.... dat wil inderdaad niet zeggen dat het aangehaalde onderzoek waar men links van plaatst per definitie niet serieus genomen dient te worden.
Maar deze heren neem ik niet serieus.... ik refereer dus puur aan de website in kwestie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:48

dromertje2 schreef:
Raar dat er dan nog zoveel mensen er aan sterven...

Ik neem aan dat deze 2 laatste posts cynisch bedoeld zijn?

Welk doel denk je hiermee te bereiken? Zou een andere, meer open en vraagstellende, toon niet prettiger zijn?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:50

Is echt een bedenking: Als de oplossing zo simpel zou zijn, waarom sterven er dan nog zoveel mensen aan kanker?

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:54

Nou precies. En waarom wordt deze genezende werkwijze niet wijdverspreid toegepast?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:12

Dat zijn twee hele goede vragen. En naast jou vragen zich dat ook andere mensen af.

Er is een tendens bij sommige dat dit zo is omdat de industrie er niet aan verdient wanneer we gezond zijn.
Wanneer je echt geinteresseerd bent verdiep je er in zou ik zeggen.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:17

dromertje2 schreef:
Is echt een bedenking: Als de oplossing zo simpel zou zijn, waarom sterven er dan nog zoveel mensen aan kanker?

Precies. En dan is het tegen-argument van mensen die geloven in een simpele, geheime kanker-oplossing: "ze houden het voor ons verborgen!"

Dan vraag ik me toch af wie 'ze' zijn, want ook de politieke/bestuurlijke/wetenschappelijke elite gaat dood aan kanker. Ook mensen in de farmaceutische industrie. En ja, ook mensen die zelf keihard in een lab werken dat onderzoek doet naar kanker. Als dit magische medicijn er al was, zouden deze mensen toch als eerste niet meer dood gaan aan kanker?

Mensen in de wetenschap zijn ook mensen met familie en vrienden die ze liever niet dood zien gaan, en over het algemeen mensen die juist érg graag kanker willen genezen in plaats van een magisch medicijn geheimhouden. En dat er meer financiële belangen zijn die zo'n geweldig werkend medicijn tegen zouden willen houden: wie zou er nou juist niet de credit willen van het genezen van kanker? Dan heb je automatisch een Nobel-prijs op zak, én geweldige publiciteit. Dus ik zou eerder het tegenovergestelde stellen: er zijn nogal wat incentives om zo'n medicijn juist te publiceren, en ermee te koop te lopen. Dat geen wetenschapper of bedrijf dit nog gedaan heeft, laat zien dat zo'n medicijn er simpelweg (nog) niet is.

Het probleem is, net zoals met veel conspiracy theories, dat het probleem helemaal niet zo simpel is. Allerlei soorten kanker zijn bijvoorbeeld heel verschillend, en zelfs per individu kan de kanker en de beste behandeling nog verschillen. Sommige mensen reageren bijvoorbeeld goed op chemo, andere mensen niet. Het probleem 'kanker' is complex, en dus is de oplossing ook complex. Helaas.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 13:22

Dinopino, misschien hier maar eens een link naar de groep delen zodat diegene die opgegeven is misschien daar nog iets kan vinden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:37

Bigone ik begrijp dat deze zin cynisch is bedoeld.

Vraag me af of mensen die die ziekte hebben jouw opmerking weten te waarderen. Of mensen die kennissen hebben verloren. En dat wordt er met de jaren steeds meer.

Ik ben gevaarlijk wanneer ik zeg dat inenten een risico met zich meebrengt. Ik ben ook gevaarlijk wanneer er is vastgesteld dat er kankerverwekkende stoffen in inentingen zitten. Dit is complotheorie. Dus mensen waarschuwen mag ik niet.

Dat er mensen sterven die eerst een therapie hadden voor hun kanker, maar dat de huisarts bedreigt wordt in de psychiatrie gestopt te worden. Het ging goed met hun maar de arts moets op de vlucht.

Waarom verschijnen er zo weinig artikelen over andere mogelijkheden om ziektes te genezen? Dat zouden eigenlijk eerder de juiste vragen moeten zijn wanneer je echt oprecht geïnteresseerd bent. Wanneer je doel is mij hier af te kraken dan wil je dat niet weten.