steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:44

juval schreef:
IMANDRA elke sector is vervuilend.. kijk naar wat er aan gedaan wordt. en het is ook gewoon een kwestie van prioriteiten stellen. wat vind je belangrijker. Voedsel of vakantiereisjes?

Zo makkelijk is het helaas niet. Als wij lukraak bijv. belasting gaan heffen over kerosine wordt Schiphol plotsklaps veel minder aantrekkelijk voor luchtvaartmaatschappijen. Met als gevolg dat er minder geld in omgaat, dus minder belasting, etc etc. Economisch gezien heeft dit zeker ook een impact. Luchtvaartregelgeving moet er dus komen vanuit de EU (dan moeten alle vliegvelden eraan voldoen, niet alleen Schiphol). Hoe het precies met Schiphol en stikstofregelgevingi zit weet ik niet, maar hoe dan ook is ook de luchtvaart erg complex.
Heb het hier even puur over luchtvaart, ik kan me voorstellen dat dit ook in meer of mindere mate geldt voor de landbouw (dat regels vanuit de EU nodig zijn om het 'eerlijk' te houden bij import vs export) :j.

Diertjec schreef:
Elke sector is vervuilend, maar gaat het er ook niet om hoe de sector daarmee om gaat? Aangezien boeren zo ongeveer alle stikstof die ze uitstoten ook weer gebruiken, lijkt mij deze sector veel minder belastend.

Is dat zo, dat ze alle stikstof weer zo 'recyclen'? (oprechte vraag, heb je wellicht bronnen hiervoor?)

secricible schreef:
Citaat:
Maar daar ga je weer: “ja maar de luchtvaart”. Ik ontken nergens dat die industrie op de schop moet. Maar als puntje bij paaltje komt is de agrarische sector blijkbaar vervuilend en moeten er dingen veranderen. Veranderingen die wel haalbaar en realistisch moeten zijn voor boeren natuurlijk.

Maar om dit te stellen moet toch een "netto stikstofbalans" worden opgemaakt, of hoe je het wilt noemen?
Als de boeren net zoveel uitstoten als hun landbouw weer opneemt dan blijft er netto niks over. Sterker nog, de vraag is dan of boerenbedrijven halveren niet juist negatief is voor de stikstofbalans...
De luchtvaart stoot alleen uit en neemt niks op, dus ik denk dat je met netto stikstofbalans ineens hele andere cijfers ziet. Die cijfers heb ik nog nergens kunnen vinden, maar zonder die cijfers praat je over niks... Pas als je weet welke sector het meeste uitstoot kun je op die manier gaan afwegen waar je prioriteiten legt (naast wat juval zegt, wat levert een sector op en hoeveel beperkingen heeft een sector al opgelegd gekregen)

Klopt zeker, en goede onderzoeken zijn nodig. Maar ook dan heeft wijzen naar andere industrieën niet veel zin. Je kan wel heel hard roepen dat de luchtvaart meer vervuilt maar ook die situatie is ontzettend complex en er is daar ook geen hapklare oplossing voor. Zoals ik al zei, bij beide moet zeker veel gaan veranderen willen we de milieuvervuiling inperken.

Even nog eens herhalen: ik sta in deze achter de boeren en vind het een mooie actie!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:45

Blijkbaar zijn een aantal boeren gisteren een beetje overenthousiast geworden. Sommigen spraken zelfs al over het stilleggen van de voedselvoorziening.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:47

Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 02-10-19 13:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Winged

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:48

Agriholland zit er wel eens vaker naast. Ik gebruik liever boerderij.nl en nieuweoogst.nl als bron. Die zijn betrouwbaarder.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:51

ik zit me even wat af te vragen, waarom is het voor de burger wel ok om de zwaarste ochtenspits ooit te creëren maar niet om wat overlast op Schiphol te veroorzaken?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:02

Kinke schreef:
ik zit me even wat af te vragen, waarom is het voor de burger wel ok om de zwaarste ochtenspits ooit te creëren maar niet om wat overlast op Schiphol te veroorzaken?

Ik begrijp niet wat je bedoelt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:04

Kinke schreef:

Misschien omdat je dan ook andere landen daar last van hebben?

Weet ook niet of het herhalen van de acties er een groot draagvlak blijft bestaan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:05

Rien, het is dus prima volgens de Nederlandse burgers dat de actie van gisteren voor zoveel overlast heeft gezorgd, maar het is niet ok om overlast te veroorzaken op Schiphol? Waarom niet?
Fransje, waarom zou men zich druk maken om andere landen als vliegtuigen daar later aankomen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:07

Gisteren in de krant: het overgrote deel van de burgers heeft een positief beeld van boeren. En eerlijk, ik mis ook even waar boeren nou precies zo slecht worden afgeschilderd altijd? Wat er het dichtst in de buurt komt is onderzoek naar vervuiling van sectoren. Oprechte vraag dit want ik lees veel veel vaker "wij boeren worden altijd zo slecht neergezet " dan daadwerkelijk slechte praat over boeren :o

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:09

Magrathea schreef:
Gisteren in de krant: het overgrote deel van de burgers heeft een positief beeld van boeren. En eerlijk, ik mis ook even waar boeren nou precies zo slecht worden afgeschilderd altijd? Wat er het dichtst in de buurt komt is onderzoek naar vervuiling van sectoren. Oprechte vraag dit want ik lees veel veel vaker "wij boeren worden altijd zo slecht neergezet " dan daadwerkelijk slechte praat over boeren :o

misschien door de organisaties als Pvdd, Wakkerdier, Animal Rights etc.
of door de politiek die de veestapel (en daarmee de boeren) willen halveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:10

Ik denk omdat het gister relatief vreedzaam ging. Goede sfeer, veel steun en een mooi gezicht al die trekkers. Het bezetten van een groot bedrijf heeft hele andere consequenties en voelt veel radicaler. En die verandering kan mensen/burgers tegen de borst stuitten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:14

Kinke schreef:
Rien, het is dus prima volgens de Nederlandse burgers dat de actie van gisteren voor zoveel overlast heeft gezorgd, maar het is niet ok om overlast te veroorzaken op Schiphol? Waarom niet?
Fransje, waarom zou men zich druk maken om andere landen als vliegtuigen daar later aankomen?

Waarom zou je dat niet doen?

Gaan ze trouwens verstoren voor of na het vertrek van de vliegtuigen met verse bloemen en andere versproducten?

Daarbij komt de vliegtax per 2021 hoogstwaarschijnlijk weer terug dus er wordt al wat gedaan.

Overigens zou ik een dagje minder vliegtuigen boven mijn hoofd niet zo heel erg vinden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:14

en ik denk ook omdat een keer een dagje gedoe om op je werk te komen (dagelijkse sleur handeling, we zijn files ook wel gewend, we kunnen er makkelijker omheen, we nemen voorzorgsmaatregelen) veel heftiger voelt voor mensen dan als hun vliegreis wordt gedwarsboomd met al het gedoe er omheen. Je kan daar veel minder makkelijk op anticiperen, het heeft een veel grotere impact op mensen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:16

fransje, ik bedoel meer van, als het de Nederlander zelf raakt (als in last van files) en vinden ze helemaal prima, waarom zou een 'ver van m'n bed vertraging in het buitenland' dan wel een probleem zijn :)

En nogmaals, dat bericht over een actie op Schiphol is gewoon een wild verhaal

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:17

secricible schreef:
en ik denk ook omdat een keer een dagje gedoe om op je werk te komen (dagelijkse sleur handeling, we zijn files ook wel gewend, we kunnen er makkelijker omheen, we nemen voorzorgsmaatregelen) veel heftiger voelt voor mensen dan als hun vliegreis wordt gedwarsboomd met al het gedoe er omheen. Je kan daar veel minder makkelijk op anticiperen, het heeft een veel grotere impact op mensen.

Maar is het dan: het komt me wel prima uit dat ik veel later op mn werk kom, heb toch geen zin. tegen: oh nee, nu neem je me een paar uur van m'n vakantie af en dat mag niet?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:18

Kinke schreef:
fransje, ik bedoel meer van, als het de Nederlander zelf raakt (als in last van files) en vinden ze helemaal prima, waarom zou een 'ver van m'n bed vertraging in het buitenland' dan wel een probleem zijn :)

Omdat Schiphol een bedrijf is en niet degene is die wetten maakt? Dus boeren willen niet het doelwit zijn maar een andere groep moet het wel zijn.

Terwijl het probleem bij de overheid en de consumenten ligt. En niet bij de scheepsvaart, luchtvaart of zware industrie.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:19

Kinke schreef:
secricible schreef:

Maar is het dan: het komt me wel prima uit dat ik veel later op mn werk kom, heb toch geen zin. tegen: oh nee, nu neem je me een paar uur van m'n vakantie af en dat mag niet?

Een paar uur? :=
Een paar dagen en honderden euro’s.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:22

Kinke schreef:

Omdat je dan mensen iets ontneemt buiten wat later op het werk.
Er voor problemen wordt gezorgd bij hotels. Schiphol volstroomt met mensen die naar huis willen. En mensen die vanuit het buitenland naar Nederland willen dat oom niet kunnen.
Het is een veel grotere sneeuwbal buiten de vertraging om.

En wie raken ze er mee? De reiziger, de consument maar niet zo zeer de politiek.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:22

Magrathea schreef:

Bijvoorbeeld in boekjes in het onderwijs. Veehouders worden door dierenrechtenactivisten als heel slecht neergezet. Vanuit sommige politieke partijen worden boeren neergezet als vervuiler. Het overgrote deel van de bevolking heeft huist een positief beeld van de boeren. dat is gisteren wel gebleken. Alleen zijn dit niet de mensen die vooraan staan bij het publieke debat. Zeg maar de zwijgende meerderheid staan erg positief tegenover boeren. Maar die komen dan ook niet massaal naar een boerenbedrijf om dit met veel fanfare te verkondigen. dat doen enkel en alleen maar de tegenstanders van de veehouderij.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:26

MarlindeRooz schreef:
Omdat Schiphol een bedrijf is en niet degene is die wetten maakt? Dus boeren willen niet het doelwit zijn maar een andere groep moet het wel zijn.

Terwijl het probleem bij de overheid en de consumenten ligt. En niet bij de scheepsvaart, luchtvaart of zware industrie.

mwoah...de hoge heren/dames van Schiphol weten echt zelf wel dat ze al jaren zonder vergunning bezig zijn en verantwoordelijk zijn voor een gigantische hoeveelheid uitstoot. Welke blijkbaar in de toekomst door Lelystad ook uitgestoten mag worden over die blijkbaar toch niet zo belangrijke Natura gebieden
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/sch ... -illegaal/

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:27

MarlindeRooz schreef:
Een paar uur? :=
Een paar dagen en honderden euro’s.

De weg is allang weer vrij hoor :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:27

Kinke schreef:
secricible schreef:

Nee, omdat die "paar uur van mijn vakantie" veel meer gevolgen heeft. Dat betekend voor veel mensen nieuw vervoer regelen naar je hotel, soms je doorvlucht niet redden (en dat dus gaan regelen), enz. Dat kost veel meer werk en vaak ook een hele hoop geld.
Wat ik zeg: je kan er veel moeilijker op anticiperen, je kan niet zomaar zeggen "oh dan vertrek ik die dag wel 2 uurtjes eerder om alsnog op tijd te komen" oid, wat je met werk wel kan doen. De impact is dus veel groter op mensen en je kan er veel minder op anticiperen.

EDIT: en daarnaast nog, omdat de files iets landelijks is is het hele land daarop ingespeeld op dat moment. Iedereen begrijpt waarom jij wat later was e.d. Als je internationaal gaat is dat begrip er niet, dus ook daarin: er is meer impact dan bij de spits.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:32

Wanneer je je vlucht mist dan ben je nog veel verder van huis en maak je enorme kosten. Dat geeft zoveel overlast daarmee kunnen boeren een heel groot deel van de sympathie die ze hebben verspelen. Ook al is het luchtvaart natuurlijk een groot probleem. Daarin zijn boeren en milieuorganisaties het dus met elkaar eens.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:40

ok, duidelijke uitleg

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:46

Loretta schreef:
Wanneer je je vlucht mist dan ben je nog veel verder van huis en maak je enorme kosten. Dat geeft zoveel overlast daarmee kunnen boeren een heel groot deel van de sympathie die ze hebben verspelen. Ook al is het luchtvaart natuurlijk een groot probleem. Daarin zijn boeren en milieuorganisaties het dus met elkaar eens.

Ik denk dat een grote groep boeren en milieuorganisaties het wel op meer fronten eens zijn.
De schaalvergroting en intensivering is een jas die veel boeren niet echt past.
Je bent dan geen boer maar manager.

Minder dieren, wel geleidelijk aan niet het verplichte afvoeren, kan best een optie zijn als er een inkomenscompensatie bijvoorbeeld door betere prijs voor het product oid tegenover staat.
Of rond natuurgebieden extensiveren met opwaardering van streek eigen product en combinatie met kleinschalig toerisme of de mogelijkheid bedrijfsgebouwen te verkopen met dat doel.