juval schreef:IMANDRA elke sector is vervuilend.. kijk naar wat er aan gedaan wordt. en het is ook gewoon een kwestie van prioriteiten stellen. wat vind je belangrijker. Voedsel of vakantiereisjes?
Zo makkelijk is het helaas niet. Als wij lukraak bijv. belasting gaan heffen over kerosine wordt Schiphol plotsklaps veel minder aantrekkelijk voor luchtvaartmaatschappijen. Met als gevolg dat er minder geld in omgaat, dus minder belasting, etc etc. Economisch gezien heeft dit zeker ook een impact. Luchtvaartregelgeving moet er dus komen vanuit de EU (dan moeten alle vliegvelden eraan voldoen, niet alleen Schiphol). Hoe het precies met Schiphol en stikstofregelgevingi zit weet ik niet, maar hoe dan ook is ook de luchtvaart erg complex.
Heb het hier even puur over luchtvaart, ik kan me voorstellen dat dit ook in meer of mindere mate geldt voor de landbouw (dat regels vanuit de EU nodig zijn om het 'eerlijk' te houden bij import vs export)

Diertjec schreef:Elke sector is vervuilend, maar gaat het er ook niet om hoe de sector daarmee om gaat? Aangezien boeren zo ongeveer alle stikstof die ze uitstoten ook weer gebruiken, lijkt mij deze sector veel minder belastend.
Is dat zo, dat ze alle stikstof weer zo 'recyclen'? (oprechte vraag, heb je wellicht bronnen hiervoor?)
secricible schreef:Citaat:Maar daar ga je weer: “ja maar de luchtvaart”. Ik ontken nergens dat die industrie op de schop moet. Maar als puntje bij paaltje komt is de agrarische sector blijkbaar vervuilend en moeten er dingen veranderen. Veranderingen die wel haalbaar en realistisch moeten zijn voor boeren natuurlijk.
Maar om dit te stellen moet toch een "netto stikstofbalans" worden opgemaakt, of hoe je het wilt noemen?
Als de boeren net zoveel uitstoten als hun landbouw weer opneemt dan blijft er netto niks over. Sterker nog, de vraag is dan of boerenbedrijven halveren niet juist negatief is voor de stikstofbalans...
De luchtvaart stoot alleen uit en neemt niks op, dus ik denk dat je met netto stikstofbalans ineens hele andere cijfers ziet. Die cijfers heb ik nog nergens kunnen vinden, maar zonder die cijfers praat je over niks... Pas als je weet welke sector het meeste uitstoot kun je op die manier gaan afwegen waar je prioriteiten legt (naast wat juval zegt, wat levert een sector op en hoeveel beperkingen heeft een sector al opgelegd gekregen)
Klopt zeker, en goede onderzoeken zijn nodig. Maar ook dan heeft wijzen naar andere industrieën niet veel zin. Je kan wel heel hard roepen dat de luchtvaart meer vervuilt maar ook die situatie is ontzettend complex en er is daar ook geen hapklare oplossing voor. Zoals ik al zei, bij beide moet zeker veel gaan veranderen willen we de milieuvervuiling inperken.
Even nog eens herhalen: ik sta in deze achter de boeren en vind het een mooie actie!