Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 00:56

Duitsland! Het voert te ver door om de wetgeving naast elkaar neer te leggen.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 01:00

dakplaat schreef:
Floor_x schreef:
Even een hele andere vraag wat ik me net ineens bedacht. Ben benieuwd of iemand hier antwoord op heeft :)

De ruimte in Nederland is beperkt, de grond is onwijs duur en de vraag is gigantisch.

Is het een heel gek idee om Nederlandse veebedrijven te huisvesten in grotere, goedkopere gebieden? Denk aan Duitsland of Frankrijk oid. Meer ruimte voor de dieren, zonder de Nederlandse grond en bouwkosten maar wel met de Nederlandse regulaties betreft dierenwelzijn.

Ik zeg maar wat hoor, don’t shoot me ;)

Gek idee inderdaad, oneerlijke concurrentie met de buurman die aan veel minder eisen moet voldoen.
Er zijn trouwens vorig jaar extra veel boeren geëmigreerd.

Maar je buurman produceert niet aan Nederland, en jij wel. Dus buurman is niet je concurrent, toch?

Daarnaast, die eisen zijn er grotendeels voor dierenwelzijn, hoe zou je daar als dierenliefhebbende boer een probleem mee kunnen hebben?

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 01:02

imaudy schreef:

Dan mag je nog wel even in de regelgeving duiken voor je zoiets beweert :')

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 01:07

Floor_x schreef:
Maar je buurman produceert niet aan Nederland, en jij wel. Dus buurman is niet je concurrent, toch?

Daarnaast, die eisen zijn er grotendeels voor dierenwelzijn, hoe zou je daar als dierenliefhebbende boer een probleem mee kunnen hebben?

Die buurman kan net zo goed aan Nederland leveren, dat gebeurt wel meer.
Het probleem is verder niet het dierwelzijn maar de kosten die daarvoor gemaakt moeten worden, en uit eigen zak betaald moeten worden.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 01:32

dakplaat schreef:
imaudy schreef:

Dan mag je nog wel even in de regelgeving duiken voor je zoiets beweert :')

De regelgeving mbt tot het dierenwelzijn. Jij leest niet daarom houd ik op met discussiëren met een dakplaat.
Laatst bijgewerkt door imaudy op 15-05-19 01:47, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 01:43

Nieuwsgierig als ik ben lees ik eens terug in jouw berichten op bokt dakplaat. Jij hebt varkens gecastreerd in de varkenshouderij. Uhuh

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 01:53

Floor_x schreef:
dakplaat schreef:

Gek idee inderdaad, oneerlijke concurrentie met de buurman die aan veel minder eisen moet voldoen.
Er zijn trouwens vorig jaar extra veel boeren geëmigreerd.

Iedereen produceert vlees voor NL behalve boeren in NL, aangezien de meeste consumenten dat te duur vinden :Y)

En ja, er emigreren veel boeren naar het buitenland, hoef je niet aan zoveel regels te voldoen zoals hier.

En NL loopt wel degelijk voorop op gebied van dierenwelzijn :j

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 02:05

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 06:33

dakplaat schreef:
imaudy schreef:

Dat is jouw mening dan he dakplaat

Ja. Vertel eens welk land betere regels heeft dan?

Ik had het eerder al genoemd, maar varkensbaron Straathof heeft in Duitsland een verbod gekregen op het houden van dieren. Vreselijke mishandelingen hebben daar plaatsgevonden. En hier in Nederland heeft hij inmiddels zonder gedoe zijn zoveelste megastal kunnen bouwen. In onze gemeente had hij zijn vergunning al binnen nog voordat de hele gemeenteraad van het plan af wist.
In Nederland doet niemand moeilijk over dierenmishandelingen. Je krijgt hooguit een milde boete. Wat dat betreft is het in Duitsland echt beter geregeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 07:16

Floor_x schreef:
Myrthe3 schreef:

Geef de zeug de keuze en ze gaat in de kooi liggen. In de dekstal net zo. Daar mogen ze vrij rondlopen maar kunnen ze evt ook in een kooi gaan liggen. 9 vd 10 doen dat dan ook.

Bovendien staat een zeug 3 weken in een kraamkooi en mag daarna weer bijna 4 maand los lopen.

Nee, ik word niet misselijk op mijn werk. Omdat ik weet dat wij als team de varkens de meest goeie zorg aanbieden. Deze varkens hebben meer toezicht dan het gemiddelde paard van een bokker en wij hebben ook de kennis in huis en de middelen om de varkens meteen te helpen mochten ze ziek worden.
Dus nee, ik word niet misselijk van mijn werk.
Ik ga iedere dag met veel plezier heen om samen met de boer en mijn collega de varkens de beste zorg te geven die wij ze kunnen bieden! :)

Ik vind het echt achterlijk dat je dit kunt zeggen op dit specifieke paardenforum en zoveel mensen het nog toejuichen ook.
Wanneer iemand zegt ‘Na drie uur in de wei zet ik mijn paard weer binnen, want dan staat hij bij het hek’ dan is de hele fiets wereld te klein. Maar een varken ingeklemd tussen de metalen stangen met 0 bewegingsruimte, geen daglicht en niet eens behoorlijke bodembedekking dat wordt toegejuichd.

Even buiten de hele Boxtel-situatie om, hoe kan je dierenliefhebber zijn en dát zeggen.

Hoi Floor!
Zoals ik al uitlegde heeft het varken de keuze. Ze kan op ieder moment kiezen om weer vrij te lopen. Vergelijkbaar met een inloopstal.
Maar toch gaat ze liever in de box liggen slapen dan zo open en bloot tussen de boxen in. Een dragende zeug slaapt bijna de hele dag.

Jammer dat je mij achterlijk noemt, ik probeer netjes te blijven in de discussie en zou het fijn vinden als dat van de andere kant ook wordt geprobeerd! :)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 07:18

imaudy schreef:
Nieuwsgierig als ik ben lees ik eens terug in jouw berichten op bokt dakplaat. Jij hebt varkens gecastreerd in de varkenshouderij. Uhuh

:')

Hoeveel procent van de koeien loopt in Duitsland buiten denk je? En hoe groot is het gemiddelde bedrijf daar?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 07:38

dakplaat schreef:
imaudy schreef:

Hoeveel procent van de koeien loopt in Duitsland buiten denk je? En hoe groot is het gemiddelde bedrijf daar?

Wat heeft bedrijfsomvang met dierwelzijn te maken?

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 07:48

Floor_x schreef:
Even een hele andere vraag wat ik me net ineens bedacht. Ben benieuwd of iemand hier antwoord op heeft :)

De ruimte in Nederland is beperkt, de grond is onwijs duur en de vraag is gigantisch.

Is het een heel gek idee om Nederlandse veebedrijven te huisvesten in grotere, goedkopere gebieden? Denk aan Duitsland of Frankrijk oid. Meer ruimte voor de dieren, zonder de Nederlandse grond en bouwkosten maar wel met de Nederlandse regulaties betreft dierenwelzijn.

Ik zeg maar wat hoor, don’t shoot me ;)

Nou, het verplaatsen naar gebieden die verder weg zijn kan alleen als we beschikking hebben over energie die het transport nodig heeft. Op dit moment kan dat alleen op basis van fossiele middelen. Verder is het ( mijns inziens ) beter om te kijken waar het areaal het beste geschikt voor zou zijn en zijn juist grote delen van Nederland zeer geschikt om heel efficiënt en kwalitatief goed voedsel te kunnen produceren.

Zou het niet logischer zijn om te gaan wonen op de plekken waar het voedsel moeilijk(er) te produceren is? En daarmee dus de niet grondgebonden activiteiten ( zoals wonen en studeren ) te ontwikkelen in gebieden die die ook de beste eigenschappen daarvoor hebben.

Verder natuurlijk diep triest hoe links extremistische splintergroeperingen intimideren doordat ze het doel de middelen laten heiligen. One step forward on ladder of violence...

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 08:07

fransje23 schreef:
dakplaat schreef:

Niks, maar zo te lezen is Imaudy tegen grote bedrijven

Wat heeft bedrijfsomvang met dierwelzijn te maken?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 08:25

imaudy schreef:

En jij bent veganist, zelfde effect toch
?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 08:55

sureido schreef:
imaudy schreef:

En jij bent veganist, zelfde effect toch
?

Ik ben geen veganist, maar ik eet geen vlees.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 08:57

dakplaat schreef:
imaudy schreef:

Ik ga niet discussiëren met iemand die varkens heeft gecastreerd 8)7

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 08:57

Like serious :+ als je dat al niet kan.

Wel makkelijk excuus trouwens

sureido

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 08:59

imaudy, zullen wij dan alle vegetariërs en veganisten negeren vanaf nu? Dan staat iedereen ook te springen denk ik he of niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:00

imaudy schreef:
dakplaat schreef:

Ik ga niet discussiëren met iemand die varkens heeft gecastreerd 8)7

Je bent serieus?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:01

Nou, om eerlijk te zijn. Iemand die biggen onverdoofd kan castreren vind ik persoonlijk ook best een beetje spannend.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:02

Myrthe3 schreef:
Bovendien staat een zeug 3 weken in een kraamkooi en mag daarna weer bijna 4 maand los lopen.

En dit is dus zo'n reden dat er ergens in mij wat begrip zit.
Er word hier gedaan alsof het een puur kado is, alsof het een luxe is, dat een zeug mag loslopen. En wat word er verstaan onder loslopen?

Ik vind dus dat ieder dier rond moet lopen. Het moet normaal zijn dst een dier een zekere mate van bewegingsvrijheid heeft.

Maar extra vermelden dat het mag, iets om trots op te zijn, nee. Normaal hoort het te zijn.

Chubby

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:04

3 weken niet kunnen bewegen. Terwijl je graag voor je nest biggen zou willen zorgen. Stel het jezelf eens voor.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:04

Ja. Als je elk woord uit zijn verband gaat trekken kom je er ook wel.

Laten we blij zijn dat sommige mensen hier gewoon niet in de politiek zitten. Zou een mooie rotzooi worden.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:05

Chubby schreef:
3 weken niet kunnen bewegen. Terwijl je graag voor je nest biggen zou willen zorgen. Stel het jezelf eens voor.

En er ook veel meer biggen dood gaan omdat mams er op gaat liggen.