Schoten in tram Utrecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:32

verootjoo schreef:
Maar wat maakt het uit? Het is niet per se terroristisch om Allahu akbar te roepen.
Het wordt overal bij gezegd en betekent gewoon ‘God is groot’. Dat wordt bij elk gebed gezegd, maar ook bv bij een blijde of droevige gebeurtenis.
Christenen doen dat ook, maar dan in het Nederlands.
Het kan maar zo zijn dat er moslims gingen bidden op het moment dat het vuur geopend werd en je dat dus hoorde.
Maar het wordt vaak gelijk gelinkt aan een moslimterroristische aanslag.

Dat is ook volkomen logisch

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:36

[***] schreef:
verootjoo schreef:
Maar wat maakt het uit? Het is niet per se terroristisch om Allahu akbar te roepen.
Het wordt overal bij gezegd en betekent gewoon ‘God is groot’. Dat wordt bij elk gebed gezegd, maar ook bv bij een blijde of droevige gebeurtenis.
Christenen doen dat ook, maar dan in het Nederlands.
Het kan maar zo zijn dat er moslims gingen bidden op het moment dat het vuur geopend werd en je dat dus hoorde.
Maar het wordt vaak gelijk gelinkt aan een moslimterroristische aanslag.

Dat is ook volkomen logisch

Wat? Dat het gelijk aan een terroristische aanslag wordt gelinkt?

Dat vind ik dus volkomen niet logisch :?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:37

Ik vind het echt niet raar dat mensen tijdens een aanslag door een man met Turkse komaf bij zo'n kreet aan een terroristische aanslag denken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:38

Dat vind ik een bekrompen gedachte.
Ja, terroristen roepen dit vaak, maar dat maakt het geen terroristische uitspraak

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:38

LadyMadonna schreef:
Dat vind ik een bekrompen gedachte.
Ja, terroristen roepen dit vaak, maar dat maakt het geen terroristische uitspraak

Het is anders niet iets wat je dagelijks op straat hoort.

verootjoo

Re: Schoten in tram Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:40

Ze zeggen het te pas en te onpas. Ik hoor het heel vaak, en maak nooit terroristische aanslagen mee.
Net als inshallah, dat hoor je ook in elke zin zo’n beetje.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:42

Nou ik zou dat ook denken als er in de tram waarin ik zit wordt geschoten en de dader roept zoiets, hoef je niet zo lang bij na te denken omdat bij aanslagen dit ook wordt geroepen dus bekrompen vind ik het niet hoor.
Laatst bijgewerkt door chanicha op 18-03-19 21:49, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:43

Je weet niet of de dader het riep. Dat staat volgens mij nergens. Alleen dat mensen dat om zich heen hoorden. Wat op zich niet gek is in een tram met veel moslims vlakbij Kanaleneiland.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:43

verootjoo schreef:
Ze zeggen het te pas en te onpas. Ik hoor het heel vaak, en maak nooit terroristische aanslagen mee.
Net als inshallah, dat hoor je ook in elke zin zo’n beetje.

Ik niet. Vooral niet in de bus/tram/trein. Zou dat ook heel raar en eng vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:46

Dat dus inderdaad Chanica

En dat je dat schijnbaar niet mag zeggen in Nederland zonder gelijk bekrompen te worden genoemd :roll:

Het is door meerdere getuigen gemeld. Was oa op het journaal

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:51

Ik bedoel; het is wel geroepen, maar je weet niet of de dader dat was die dat zei ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:02

In sri lanka zat ik 3 dagen praktisch naast een moskee, daar werd ik elke ochtend wakker met allahoe akbar :')

Hier in ons pittoreske Werkendam hoor ik het ook nooit, wij hebben geen (nauwelijks) moslims.
Kurva daarentegen..... O:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:04

...misschien riep een van de inzittenden van de tram wel Allahoe Akbar. - Ik zou persoonlijk Lieve God help hebben gezegd op dat moment - dat is zo ongeveer precies hetzelfde.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:04

Nee, in mijn christelijke dorp hoor ik het ook nooit.
Maar ik werk op Kanaleneiland en kom veel moslims tegen, als ik elke keer zou moeten schrikken als ze allahu akbar zeggen had mn hart het al begeven denk ik.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:06

En het kan natuurlijk prima dat hij het wel gezegd heeft hè, en ook een terrorist is.
Maar dat maakt de uitspraak aan zich niet terroristisch

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:06

verootjoo schreef:
Ik bedoel; het is wel geroepen, maar je weet niet of de dader dat was die dat zei ;)

En of het daadwerkelijk alloe akbar is geweest.
Als je bijvoorbeeld hoort: ik heb MS zou je misschien ook denken: ik heb een mes.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:08

Janneke2 schreef:
...misschien riep een van de inzittenden van de tram wel Allahoe Akbar. - Ik zou persoonlijk Lieve God help hebben gezegd op dat moment - dat is zo ongeveer precies hetzelfde.

Nee, het werd er geschreeuwd. Dat is niet heel normaal om te schreeuwen tijdens zo'n aanslag. 'God is groot' is iets heel anders als 'lieve god' of 'godallemachtig'

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:10

Zo dat was me het dagje wel zeg.. Zat op 500m van het schietincident op een school (klant van mij), complete lockdown de hele dag omdat die schutter nog ergens rond zou lopen.

Heel freaky als het zo dichtbij komt dat je de hele dag in een ruimte met de deur op slot zit, weg moet blijven van de ramen en moet kijken wat je vluchtroutes zijn :\

Ken ook een arts die in Utrecht werkt. Schijnt daar met die slachtoffers en de bewaking ervan ook superheftig te zijn geweest.

Hoop dat de slachtoffers erbovenop komen en wens de nabestaanden heel veel sterkte toe Y;(

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:17

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:19

Shaggy09 schreef:
Janneke2 schreef:

Nee, het werd er geschreeuwd. Dat is niet heel normaal om te schreeuwen tijdens zo'n aanslag. 'God is groot' is iets heel anders als 'lieve god' of 'godallemachtig'

Godallemachtig = God is de allermachtigste = God is groot....
Precies hetzelfde dus...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:19

Shaggy09 schreef:
Janneke2 schreef:

Sorry.
Waar heb jij het nu dan toch precies over...?

"Het werd geschreeuwd", ja, dat doen mensen.
Niet alleen de meneer die schoot (om welke reden hij verder ook schoot) kan geschreeuwd hebben;
iemand die opeens midden in zo'n toestand zit kan het ook schreeuwen.

En hoezo is het iets anders dan "Lieve God"...?
En "Godallemachtig" lijkt mij een tamelijk letterlijke vertaling.
(Ja, op tentamen Arabisch moet je natuurlijk zeggen 'God is groot'.)
Het is gewoon zo ongeveer het eerste 'Godswoord' dat miljoenen mensen voor in de mond ligt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:27

Shaggy09 schreef:
Janneke2 schreef:

Hoezo is dat ook weer niet normaal :?
Ik zou me ook doodschrikken en iets als Godallemachtig/Lieve Hemel/God bewaar me schreeuwen ofzo. Maar goed, de ene raakt ms meer in zichzelf gekeerd en de andere zal gaan schreeuwen.
Maar alle reacties van omstanders zijn normaal.

En misschien heeft de dader het wel geroepen, geen idee. Maar het werd door meerderen geroepen begreep ik, en er was maar 1 dader.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:31

Mjah als iemand 'Jezus leeft!' roept en vervolgens mensen neerknalt zou dat denk ik ook gelinkt worden aan dat het motief bij geloof ligt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:32

Kaus schreef:
Mjah als iemand 'Jezus leeft!' roept en vervolgens mensen neerknalt zou dat denk ik ook gelinkt worden aan dat het motief bij geloof ligt.

Ik denk dat het dan eerder als een ‘gekkie’ wordt aangemerkt en niet als een christenterrorist.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:36

Christen terroristen zeggen "God wil het" (de kruistochten) of "Gott mit uns" (de nazi's)
|( |( |( |( |( |( |(
maar de lijst is langer.
Dus wellicht hoort 'Jezus leeft' er ook wel bij.