Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:50

Yonker schreef:
En ik ben nog steeds wel benieuwd hoe je denkt dat de banen die verloren gaan met Schiphol terug komen? Waar haal je die banen vandaan? Hoe creëer je die? Ik zie alleen maar een hoop geroeptoeter namelijk maar geen concrete oplossing.

Eh, dat van dat roeptoeteren klopt, hoor.

Maar wat vind jij van wat ik schreef over nieuwe technologieën? (Dat was mijn antwoord.)

(En verder zijn er in bijvoorbeeld de zorg, het onderwijs en de politie erg veel vacatures, dus ik ben niet zo bang voor werkeloosheid. Het is meer een kwestie van keuzes maken.)

(Keuzes zoals 'ik snap dat een vakantie vlucht banen oplvert, maar ik keur de keuze met klem af'
Het feit dat iets 'zo is', betekent in de verste verte niet dat het dus goed zou zijn.)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:51

Janneke2 schreef:
Ik snap dat uitstekend, dat Schihol veel vakantie vluchten doet en dat dat de reden is voor hotels, etc.
Maar ik vind dat de planeet 'Aarde' nog langer mee moet.

Dus om vanwege het geld (gekscherend : "het aanbidden van de Godheid 'Emonomia'") te doen of er geen gevaar is: nee.

Maar zonder geld ook geen milieumaatregelen :+ Dat is het hele punt wat we proberen te maken.
De economie moet goed draaien (en daar is Schiphol onderdeel van) om geld over te hebben voor klimaatmaatregelen.
@Loretta: Spoorwegen is geen goed alternatief voor toerisme wat hierheen komt om Nederland te bezoeken, of Schiphol gebruikt als overstapplek.

Jullie hebben het constant over hoe erg het voor de minderbedeelden is.. maar jullie willen meer minderbedeelden creëren door grote coöperaties te schrappen of kleiner te maken? Logisch hoor.

@Janneke: Er zijn misschien veel vacatures, maar wie zegt dat de mensen die werkloos raken geschikt zijn ervoor? De sectoren die je noemt zijn erg zwaar en hebben een specifiek soort mensen nodig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:54

Janneke2 schreef:
Het aantal arbeidsplaatsen dat op een of andere manier aan de luchthaven is gerelateerd."
Tja: het circus Schiphol plaza met treinstation, de hotels, de schoonmaak, de kantoren op Schiphol Oost (van Microsoft tot farmacie bedrijfjes) - dat valt echt niet compleet weg als er nauwelijks meer vakantievluchten zijn.
Hooguit verplaatst het zich.

Citaat:
Sorry hoor maar 1,4% aan bbp bijdrage van Schiphol, en dat is idd alles eromheen maar om het dan "circus" te noemen.

....please, efkes lezen.
Ik vind Schiphol plaza, het treinstation waar ik met regelmaat overstap een circus.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:54

Janneke2 schreef:
Yonker schreef:
En ik ben nog steeds wel benieuwd hoe je denkt dat de banen die verloren gaan met Schiphol terug komen? Waar haal je die banen vandaan? Hoe creëer je die? Ik zie alleen maar een hoop geroeptoeter namelijk maar geen concrete oplossing.

Eh, dat van dat roeptoeteren klopt, hoor.

Maar wat vind jij van wat ik schreef over nieuwe technologieën? (Dat was mijn antwoord.)

(En verder zijn er in bijvoorbeeld de zorg, het onderwijs en de politie erg veel vacatures, dus ik ben niet zo bang voor werkeloosheid. Het is meer een kwestie van keuzes maken.)

(Keuzes zoals 'ik snap dat een vakantie vlucht banen oplvert, maar ik keur de keuze met klem af'
Het feit dat iets 'zo is', betekent in de verste verte niet dat het dus goed zou zijn.)

Awh sorry dat gedeelte heb ik even gemist :)

Ik ben het wel met je eens dat Schiphol uiteindelijk aangepakt moet worden of in ieder geval dat vluchten belast moeten worden maar dan moet je Europa wel meekrijgen. Heb je Europa niet mee dan stort de economie gewoon echt in en dat wil je nu eenmaal niet. Wat dat betreft is het wel een "god" want je wil echt niet dat het instort, dan kom je er als land echt niet makkelijk bovenop.

En de zorg, politie en onderwijs is ook niet overal zo..... ik heb vriendinnen die in de zorg werken maar niks kunnen vinden.... Juist op de zorg wordt ook weer bezuinigd.... Dus ik denk niet dat het zo makkelijk is dat er nieuwe banen worden gecreëerd als je denkt.

Magrathea

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:56

De zorgtekorten zijn heel regionaal (in de randstad een overschot en in de regio een tekort als ik me niet vergis). Maar dat gaat wel heel offtopic :D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:01

IMANDRA schreef:
Jullie hebben het constant over hoe erg het voor de minderbedeelden is.. maar jullie willen meer minderbedeelden creëren door grote coöperaties te schrappen of kleiner te maken? Logisch hoor.
.

wat mij voornamelijk stoort is een kabinet dat niet verder komt dan lasten te verzwaren waar voornamelijk minder bedeelden de dupe van worden. En ondertussen veranderd er totaal niets aan de uitstoot. We mogen alleen maar betalen. Als het om klimaat gaat dan zijn het juist de grote coöperaties die vervuilen. De meest innovatieve projecten komen van startups en uit het MKB.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:07

IMANDRA schreef:
Janneke2 schreef:
Ik snap dat uitstekend, dat Schihol veel vakantie vluchten doet en dat dat de reden is voor hotels, etc.
Maar ik vind dat de planeet 'Aarde' nog langer mee moet.

Dus om vanwege het geld (gekscherend : "het aanbidden van de Godheid 'Emonomia'") te doen of er geen gevaar is: nee.

Maar zonder geld ook geen milieumaatregelen :+ Dat is het hele punt wat we proberen te maken.
De economie moet goed draaien (en daar is Schiphol onderdeel van) om geld over te hebben voor klimaatmaatregelen.

Er zijn een heleboel milieumaatregelen die helemaal niks kosten. Bv. verwarming lager zetten kost niks. Skypen is goedkoper dan de auto nemen en ergens heen rijden voor een vergadering. Maar we zijn zo gewoon alles via techniek op te lossen dat we de eenvoudigste maatregelen vergeten. En dan kom je in een scenario van de economie moet groeien, de vervuiling neemt toe,om geld te hebben voor milieumaatregelen. Iets klopt er niet...
Het heeft geen zin een heel geavanceerd verwarmingssysteem te installeren als je vergeet de ramen te sluiten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:09

Sclimpre schreef:
Er zijn een heleboel milieumaatregelen die helemaal niks kosten. Bv. verwarming lager zetten kost niks. Skypen is goedkoper dan de auto nemen en ergens heen rijden voor een vergadering. Maar we zijn zo gewoon alles via techniek op te lossen dat we de eenvoudigste maatregelen vergeten. En dan kom je in een scenario van de economie moet groeien, de vervuiling neemt toe,om geld te hebben voor milieumaatregelen. Iets klopt er niet...
Het heeft geen zin een heel geavanceerd verwarmingssysteem te installeren als je vergeet de ramen te sluiten.

Je kunt het niet ontkennen toen de recessie gaande was was er minder CO2 uitstoot en ook minder files.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:09

Magrathea schreef:
Joh karuna ik heb dit jaar een kleine 1000 euro zorgkosten moeten ophoesten terwijl ik afgezien van geld dat ik van anderen krijg (kleine 300€ in de maand plus zorgtoeslag) letterlijk niets krijg omdat ik nergens (meer) recht op heb (dus heb ik me naast een meer dan fulltime studie nog even drie slagen in de rondte gewerkt om dat geld direct door te sluizen naar diverse rekeningen), het zou fijn zijn als je niet steeds aanneemt dat iedereen die niet zoveel moeite heeft met de heffingen bulkt van het geld. Mijn boodschappenbudget is al maanden ca. 10€ per week per persoon :+

Maar waarom zorg je dan niet dat je wat meer geld verdient? Jammer van die extra zorgkosten, maar misschien kun je naar je dekking kijken?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:14

Pipodipo schreef:
Magrathea schreef:
Joh karuna ik heb dit jaar een kleine 1000 euro zorgkosten moeten ophoesten terwijl ik afgezien van geld dat ik van anderen krijg (kleine 300€ in de maand plus zorgtoeslag) letterlijk niets krijg omdat ik nergens (meer) recht op heb (dus heb ik me naast een meer dan fulltime studie nog even drie slagen in de rondte gewerkt om dat geld direct door te sluizen naar diverse rekeningen), het zou fijn zijn als je niet steeds aanneemt dat iedereen die niet zoveel moeite heeft met de heffingen bulkt van het geld. Mijn boodschappenbudget is al maanden ca. 10€ per week per persoon :+

Maar waarom zorg je dan niet dat je wat meer geld verdient? Jammer van die extra zorgkosten, maar misschien kun je naar je dekking kijken?

O oliebol dat ik daar niet aan gedacht heb 8)7 neen ik ben fulltime student met een functiebeperking die pas heel laat aan het licht is gekomen (maw daar heb ik niet eerder hulp voor kunnen krijgen). Meer werken (aka meer verdienen) zorgt ervoor dat ik met minder aandacht mijn studiewerk kan doen wat er vorig kwartaal dan ook voor heeft gezorgd dat ik niets heb gehaald van mijn drie tentamens, en dit is tamelijk catastrofaal voor mijn studievoortgang (aangezien DUO ook aan de deur begint te kloppen voor die basisbeurs die ik ooit heb gehad).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 16:16

Sclimpre schreef:
IMANDRA schreef:

Ik zeg niet dat de economie moet groeien, ik zeg dat we een goede economie als basis moeten hebben. En die duurdere energieprijzen waar het topic over gaat? Dat is incentive om de verwarming lager te zetten. De ramen te sluiten. Je hoeft niet een duur systeem te installeren, de meeste mensen kunnen deze simpele dingen inderdaad ook al doen. Doen ze die al en hebben ze geld over aan het einde van de maand? Ja, dan kan je sparen voor een technologisch hulpmiddel.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:35

Ik hoor alleen maar dat mensen meer moeten werken, niet meer weg moeten gaan met de auto en in huis een dikvest en dikke deken moeten gebruiken, sorry ik pas! Ik wil voor mijn geld in een aangename temperatuur wonen en als ik weg wil ga ik weg, ga toch echt niet als een kluizenaar leven en contact met mijn kinderen hebben via ft omdat dat beter is voor het milieu! Zolang dit kabinet de grootverdieners ontziet, waaronder het bedrijfsleven en het gewone volk overal voor op laat draaien kan ik ze niet meer serieus nemen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 17:37

Vandaag ook bekend geworden industrie krijgt geen co2 toeslag te betalen op termijn ooit als ze niet een plan hebben gaan ze misschien een boete krijgen. O nee met een plan krijgen ze extra geld :+

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:40

chanicha schreef:
Ik heb even meegelezen maar er wordt wel erg makkelijk gedacht dat mensen dat wel even kunnen betalen.
Voorbeeld, oudere dame heeft 1100 inkomen per maand, en ja ook toeslagen, daar moet alles van betaald worden inclusief gemeentelijke belastingen waar ze geen kwijtschelding voor krijgt plus de nodige zorgkosten.
Heeft een huurappartement en geen auto oid. Is natuurlijk geen vetpot, ze redt het ermee maar er moeten geen gekke dingen gebeuren en zo zijn er nog veel meer mensen. Er wordt zo makkelijk geoordeeld over anderen maar ga eerst zelf eens zo leven zou ik zeggen.

Ga inderdaad zelf zo eens leven. En dan niet een jaartje met uitzicht op beter, maar dik 15 jaar met het uitzicht dat het alleen maar slechter wordt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 17:42

Ik heb nu het geluk nog aanal jaren financieel lucht te hebben. Maar weet ook daarna is het wao op bijstandnivo. Moet daar nu dus voor zorgen dat ik dan niet klem kom financieel

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:44

Wow, meer verdienen. Graag. Maar hoe doe je dat?
Denk je echt dat iedereen er voor kan zorgen dat je meer geld kunt verdienen? Was het maar zo gemakkelijk.

Volgens mij is valt er aan duurzame kleding en schoenen ook veel te winnen. Ik heb voor het eerst eens vegan synthetisch lederen schoenen gekocht. 4-5 maanden oud en ze scheuren. Mooie wegwerpmaatschappij dus. Is me met leer nog nooit overkomen.
Ok, het gaat me niet om vegan of vegetarier zijn, maar nu dacht ik van ik probeer het eens om geen lederen schoenen te kopen, is de kwaliteit slecht. Ze waren ook niet heel goedkoop, maar wel goedkoper dan wolky.
Als je dus kleding en schoenen maakt die maar 1 jaargetijde meegaan, dan is dit niet duurzaam te noemen. Maar mensen vinden dit normaal?
Of elk kwartaal nieuwe zadeldekjes?
Doe jij je hoofdstel weg omdat je er zat van bent, of omdat ie versleten is? Met 4 collecties per jaar aan kleding, paardenmeuk en schoenen lijkt het soms wel zo.

Chanicha, precies. Al vind ik bijv iets kouder in huis niet zo erg. Meer werken gaat niet, ben al 12 uur per dag van huis. Maar niemand kan voor een ander oordelen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:28

IMANDRA schreef:
En die duurdere energieprijzen waar het topic over gaat? Dat is incentive om de verwarming lager te zetten. De ramen te sluiten. Je hoeft niet een duur systeem te installeren, de meeste mensen kunnen deze simpele dingen inderdaad ook al doen. Doen ze die al en hebben ze geld over aan het einde van de maand? Ja, dan kan je sparen voor een technologisch hulpmiddel.

Ach ja.
Een incentive.
Nu heeft iedereen natuurlijk dag en nacht ramen en deuren open.
De ramen sluiten !
Hoe ik daar niet eerder aan gedacht had.

Onzin natuurlijk.
Die duurdere energieprijzen hebben nul komma nul met het milieu te maken.
Het is puur een financiële operatie.
Geld naar de staatskas sluizen, met het klimaat als alibi.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:36

BigBen schreef:
IMANDRA schreef:
En die duurdere energieprijzen waar het topic over gaat? Dat is incentive om de verwarming lager te zetten. De ramen te sluiten. Je hoeft niet een duur systeem te installeren, de meeste mensen kunnen deze simpele dingen inderdaad ook al doen. Doen ze die al en hebben ze geld over aan het einde van de maand? Ja, dan kan je sparen voor een technologisch hulpmiddel.

Ach ja.
Een incentive.
Nu heeft iedereen natuurlijk dag en nacht ramen en deuren open.
De ramen sluiten !
Hoe ik daar niet eerder aan gedacht had.

Onzin natuurlijk.
Die duurdere energieprijzen hebben nul komma nul met het milieu te maken.
Het is puur een financiële operatie.
Geld naar de staatskas sluizen, met het klimaat als alibi.

Genoeg die inderdaad kleine maatregelen kunnen nemen. Slechts een klein aantal zal het zo goed voor elkaar hebben dat ze echt écht niks meer kunnen doen.

Je roept dat laatste de hele tijd, dus ik draai het even om. Wat denk je wat met het geld gebeurd wat 'naar de staatskas gesluisd wordt'? Want ik heb zo het idee dat je niet weet/snapt wat dat inhoudt. Maar ik ben nieuwsgierig naar jouw uitleg.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:53

IMANDRA schreef:
Genoeg die inderdaad kleine maatregelen kunnen nemen. Slechts een klein aantal zal het zo goed voor elkaar hebben dat ze echt écht niks meer kunnen doen.

Er is maar weinig wat je echt kunt doen aan je energieverbruik.
Goed isoleren, verwarming een graad lager, geen waaklampjes laten branden, computer na 10 minuten op slaapstand, maar dan heb je het zo ongeveer wel gehad.

Allemaal dingen die door de overgrote meerderheid van de burgers al lang in de gaten wordt gehouden.

Om dan afgestreken te komen vertellen dat we onze ramen moeten sluiten, dat komt over alsof je denkt dat iedereen met uitzondering van uwe doorluchtigheid achterlijk is. Alsof je het één of ander bekakt nest bent dat zelf nooit de handen heeft moeten vuil maken.

Let wel, ik zeg niet dat je dat bent, maar zo komt het wel over.

IMANDRA schreef:
Je roept dat laatste de hele tijd, dus ik draai het even om. Wat denk je wat met het geld gebeurd wat 'naar de staatskas gesluisd wordt'? Want ik heb zo het idee dat je niet weet/snapt wat dat inhoudt. Maar ik ben nieuwsgierig naar jouw uitleg.

Daar heb ik al eens eerder op geantwoord.
Het geld in de staatskas wordt gebruikt voor allerhande projecten, waarvan een aantal absoluut zinvol, en een aantal compleet zinloos zijn. Wat zinvol en wat zinloos is, en daar kun je over discussiëren. Dat heet politiek.

Maar kijk, als Rutte nu eens naar de burger gestapt was, en gezegd had...

Rutte schreef:
Beste burgers, ik heb een plan. Een plan om massaal en zo goedkoop mogelijk groene energie te produceren. Alleen, daar moet fors voor geïnvesteerd worden. Mijn plan ziet er zus en zo uit. Zijn jullie bereid hierin mee te gaan. Mag ik hiervoor extra belasting heffen ?

...dan had ik van aan de zijlijn bravo geroepen.
En als dat plan een beetje deugdelijk leek, had iedereen met plezier zijn belasting betaald.

Alleen, dat is niet gebeurd.
Of wel ?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:54

IMANDRA schreef:
@Loretta: Spoorwegen is geen goed alternatief voor toerisme wat hierheen komt om Nederland te bezoeken, of Schiphol gebruikt als overstapplek.

Omdat het ook niet ontwikkeld is. Het zal ergens moeten beginnen. Kijk eens naar het hogesnelheidsnetwerk wat er in China is opgebouwd. Daar zijn de spoorwegen inmiddels een serieuze concurrent van het vliegtuig. En China is toch een behoorlijk groot land. Spoorwegen kunnen de luchtvaart niet volledig vervangen maar de luchtvaart zeker behoorlijk kunnen ontlasten. En zolang er geen hogesnelheidsnetwerk ligt zoals in China zijn slaaptreinen een fantastische manier om binnen Europa te reizen met bestaande infrastructuur.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:01

Ik moet eerlijk zeggen dat dit topic er wel voor zorgt dat ik nog eens ga kijken welke kleine dingen ik kan doen om energie te besparen. Ik ben al heel zuinig en ga ook omhoog qua bedrag, maar alle beetjes helpen toch?
Ik ben dan bijna hele dag thuis, maar stook geen hele dagen. 's Ochtends even om het huis 'warm' te maken en 's avonds als mijn deken en trui te weinig zijn. Mijn huis wordt in de winter anders 12 graden als het niet vriest en bij vorst nog kouder. :') Als het zonnig is warmt het wel redelijk op door grote schuifpui en houd ik alle slaapkamerdeuren open, omdat de kamer aan de achterkant ook flink opwarmt. (Maar boven staat geen verwarming aan)

Maar er zijn nog wel kleine dingen die ik beter kan doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:07

Vind het niet Zo fris eigenlijk, ramen sluiten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:21

BigBen schreef:
Er is maar weinig wat je echt kunt doen aan je energieverbruik.
Goed isoleren, verwarming een graad lager, geen waaklampjes laten branden, computer na 10 minuten op slaapstand, maar dan heb je het zo ongeveer wel gehad.

Allemaal dingen die door de overgrote meerderheid van de burgers al lang in de gaten wordt gehouden.

Om dan afgestreken te komen vertellen dat we onze ramen moeten sluiten, dat komt over alsof je denkt dat iedereen met uitzondering van uwe doorluchtigheid achterlijk is. Alsof je het één of ander bekakt nest bent dat zelf nooit de handen heeft moeten vuil maken.

Let wel, ik zeg niet dat je dat bent, maar zo komt het wel over.

Daar heb ik al eens eerder op geantwoord.
Het geld in de staatskas wordt gebruikt voor allerhande projecten, waarvan een aantal absoluut zinvol, en een aantal compleet zinloos zijn. Wat zinvol en wat zinloos is, en daar kun je over discussiëren. Dat heet politiek.

Maar kijk, als Rutte nu eens naar de burger gestapt was, en gezegd had...

Rutte schreef:
Beste burgers, ik heb een plan. Een plan om massaal en zo goedkoop mogelijk groene energie te produceren. Alleen, daar moet fors voor geïnvesteerd worden. Mijn plan ziet er zus en zo uit. Zijn jullie bereid hierin mee te gaan. Mag ik hiervoor extra belasting heffen ?

...dan had ik van aan de zijlijn bravo geroepen.
En als dat plan een beetje deugdelijk leek, had iedereen met plezier zijn belasting betaald.

Alleen, dat is niet gebeurd.
Of wel ?

Heb ik het alleen over ramen sluiten? Er zijn genoeg andere opties. Thermostaat niet zo hoog zetten bijv. en gewoon lekker slofjes en warme kleren aan in de winter. Ken er genoeg die dat niet doen. Radiatorfolie. Kort douchen. Ik noem maar wat. Jij doet net alsof iedereen al perfect energiezuinig leeft en dat is écht niet zo. Als jij serieus denkt dat mensen zo leven moet je denk ik eens uit je droomwereld wakker worden.

En Uwe doorluchtigheid? Bekakt nest? Nouja zeg, gaan we het nu op de persoon spelen? Ik ga mijn privésituatie hier niet beschrijven maar laat ik je vertellen dat ik alles behalve ben. Ja, mijn ouders hebben het goed, maar ik woon samen met mijn vriend en ga vanaf januari het schamele inkomen wat ik had ook weer kwijtraken. Ben hard op zoek naar iets nieuws en we moeten de eindjes dus ook gewoon aan elkaar knopen. Roepen dat ik dan mijn 'handjes nooit vuil heb hoeven maken' is onzin, en ik heb ook nergens geschreven wat daar ook enigszins op zou duiden.

Oh, en dit is de reden voor de energiebelasting:
Rijksoverheid schreef:
Verschuiving van aardgas naar elektriciteit

Het kabinet wil een verschuiving in de energiebelasting. Dit betekent dat de energiebelasting voor aardgas hoger wordt en de energiebelasting voor elektriciteit lager. De overheid wil hiermee stimuleren dat huishoudens vaker kiezen voor elektrische warmteopties, zoals warmtepompen. Of voor duurzame warmteopties, zoals aardwarmte.

Geheven belasting mag niet zo maar voor een 'ander potje' gebruikt worden, voor zover ik weet. Maar daar weet ik inhoudelijk niet veel vanaf, dus dat zou je iemand moeten vragen die veel verstand heeft van economie en politiek. En ik weet niet wat voor vetpot jij denkt dat de overheid heeft, maar het is een verschuiving van belasting (in het geval van de extra belasting op gas), geen extra belasting. De belasting op gas wordt hoger en de belasting op elektriciteit wordt lager. Dus hoeveel geld vanuit deze belasting er naar de 'staatskas gesluisd gaat worden' zal best meevallen.

Uit de begroting:

"Tevens zet het kabinet zich in voor een verdere vergroening van het belastingstelsel. In dit kader wordt onder meer voorgesteld om de energiebelasting beter in balans te brengen met de CO2-uitstoot die ontstaat wanneer de elektriciteit wordt opgewekt of aardgas wordt verbrand. Het kabinet realiseert dit door het tarief van de eerste schijf voor elektriciteit met ingang van 2019 te verlagen en het tarief voor aardgas te verhogen. Verder wordt de belastingvermindering in de energiebelasting per 2019 verlaagd. Ook in de afvalstoffenbelasting gaat het principe dat de vervuiler betaalt zwaarder wegen. Het kabinet verhoogt het tarief voor het verbranden en storten van afvalstoffen met ingang van 2019."

En mensen roeptoeteren dat bedrijven niks hoeven te doen van de overheid:
Rijksoverheid schreef:
Minimumprijs CO2-uitstoot
Voor bedrijven die stroom produceren wil het kabinet een nieuwe nationale heffing op CO2-uitstoot van elektriciteitsopwekking invoeren. De overheid wil hiermee stimuleren dat bedrijven minder fossiele brandstoffen gebruiken voor de productie van elektriciteit. Deze nieuwe minimumprijs op CO2-uitstoot moet in 2020 ingaan en komt naast de Europese heffing op de productie van CO2.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:59

De diesel is gewoon hartstikke schoon, dus er is helemaal geen reden om alles in accu's te steken. Gewoon voor een nieuwe diesel gaan (dan kan ik die later weer kopen):
https://www.autoblog.nl/nieuws/adac-die ... V2ZDHfjQSc

Ook nog op diesel gaan stoken? Dat lijkt me dan weer niet zo gezond.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:31

Bijna iedereen die ik ken, is wel degelijk zuinig met energie. Maar iedereen die hier zegt:verwarming lager; is inderdaad heel verstandig en goed te doen als je jong, beweeglijk en goed doorvoed bent. Maar het gros vande oudere mensen is gewoon heel kouwelijk. Die vernikkelen bij minder dan 21 graden. Mijn oma bijvoorbeeld, was heel zuinig, die heb ik meermalen met een ijsmuts op en een peignoir over haar kleding, in haar huis aangetroffen. Ik vond het daar dan echt meer dan warm genoeg, hoewel ik het zelf ook snel koud heb. Maar voor haar dus onvoldoende. En zo ken ik meer ouderen. (zonder muts, dat wel) ;)
Laatst bijgewerkt door mysa op 20-12-18 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt