Citaat:"Oma is trots op jullie" stond op mijn spandoek. (En ik had een brave oude button met de zon 'tegen kernenergie' opgespeld.)
Alleen is kernenergie dan juist weer wel een optie om het energieprobleem op te lossen.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
juval schreef:Je zegt het al, Zuid Limburg. Het meeste land in Nederland is helaas niet geschikt voor de teelt van soja. In het overgrote deel kan alleen maar gras groeien. Dat heeft met de bodem te maken. En ja, koeien eten gras, en daar wordt dan weer hoogwaardige zuivel en vlees van gemaakt.
Gras is een supergewas voor wat betreft de opname van CO2. Hoeveel CO2 neemt een sojaplant op?
Die hectares die je noemt zijn vaak echt alleen geschikt voor gras, zoals bij ons in het rivierengebied, puur klei.
Citaat:Ik ben van mening dat vlees echt niet zo slecht voor het milieu is in vergelijking met vleesvervangers.
Ik koop mijn vlees bij een lokale boerderij, de koeien worden daar geboren, eten gras, bemesten het land. In de winter eten ze ook gras en restproducten uit de humane voedselindustrie. Dan wordt het dier geslacht bij een lokale zelfslachtende slager en komt in de winkel te liggen. Transportbelasting is nihil. Grondstofkosten zijn nihil. Ik zal het wel verkeerd zien, maar dit is toch beter en milieuvriendelijker, minder klimaatbelastend dan alle voedsel dat in fabrieken wordt geproduceerd?
Malenka schreef:Citaat:"Oma is trots op jullie" stond op mijn spandoek. (En ik had een brave oude button met de zon 'tegen kernenergie' opgespeld.)
Alleen is kernenergie dan juist weer wel een optie om het energieprobleem op te lossen.
juval schreef:bedankt janneke2 (denk ik)![]()
Ik wil alleen zeggen dat geen/minder vlees eten heel weinig verschil zal maken. In verhouding met bijvoorbeeld aanpassingen in Energie, transport en (plezier!)luchtvaart.
Janneke2 schreef:Al denk ik dat het wel verschil maakt - ik vind al jaaaren dat vervoer veel te goedkoop is.
Als je goud geld moet betalen voor soya of vlees uit het buitenland, zet dat zoden aan de dijk voor locale producten.
En dat retouŕtje Barcelona per vliegtuig wordt weer gewoon 1000 euro. We hebben de TGV tenslotte.
8nnemiek schreef:Dat zal vast waar zijn dat planten beter groeien als er meer CO2 in de lucht is, en dat is natuurlijk heel mooi, want die binden ook weer CO2..
Maar dat houdt al snel op als er geen water meer is. Meer warmte betekent meer droogte, en dat zie je nu vooral in arme landen waar de woestijnen in rap tempo oprukken. Maar ook hier in Nederland is het niet fijn als we elk jaar een watertekort gaan krijgen, niet meer mogen sproeien uit de sloten..
juval schreef:Ik koop mijn vlees bij een lokale boerderij, de koeien worden daar geboren, eten gras, bemesten het land. In de winter eten ze ook gras en restproducten uit de humane voedselindustrie. Dan wordt het dier geslacht bij een lokale zelfslachtende slager en komt in de winkel te liggen. Transportbelasting is nihil. Grondstofkosten zijn nihil. Ik zal het wel verkeerd zien, maar dit is toch beter en milieuvriendelijker, minder klimaatbelastend dan alle voedsel dat in fabrieken wordt geproduceerd?
Janneke2 schreef:Malenka schreef:Alleen is kernenergie dan juist weer wel een optie om het energieprobleem op te lossen.
Please, spaar me deze rare discussie.
En noem mijn naam niet bij zaken waar ik NIETS mee te maken wil hebben.
Toen oma deze button kocht, gold "liever besparen dan kernenergie", tegenwoordig hebben we echte alternatieven.
Mijn huishouden is met 34 zonnepanelen meer dan CO 2 neutraal en dan beleg ik nog in windmolens. (Andere discussie : ik ben tegen spaargeld.)
Economisch zijn die kerncentrales niet rendabel gebleken. Dwz: ze leveren peperdure stroom, en in tegenstelling tot wat de Telegraaf nog schijnt te denken: windenergie is goedkoop zonder subsidie. (Er zijn nog geen molens genoeg voor ons allemaal.)
Al 8 jaar geleden zijn de Oosterburen er mee gestopt, ivm de ramp in Fukushima, maar niet alleen daarom.
Er is ook nog ""duurzaam"" afval: tienduizend jaar gevaar.
En als je alleen al kijkt naar alle toeters en bellen om een kerncentrale te bouwen en 40 (!) jaar later af te breken (niet heel erg lang, dus) is daar ook een boel CO 2 bij vrij gekomen.
(Voor een windmolen geldt: 3 maanden draaien en hij heeft zijn CO 2 uitstoot 'terugverdiend'. Bij een kerncentrale moet je ook nog eens laten we zeggen duizend jaar bewaken van afval optellen.)
juval schreef:bedankt janneke2 (denk ik)![]()
Ik wil alleen zeggen dat geen/minder vlees eten heel weinig verschil zal maken. In verhouding met bijvoorbeeld aanpassingen in Energie, transport en (plezier!)luchtvaart.
Citaat:Alleen is kernenergie dan juist weer wel een optie om het energieprobleem op te lossen.
(...)
Wow! Maak je alsjeblieft niet druk om een kleine opmerking van mij. Ik geef aan dat het een van de opties is. Niet meer en niet minder. Ik was niet van plan een discussie te starten. Het enige dat ik belangrijk blijf vinden is dat we alle opties blijven bekijken en ze niet zomaar afschrijven.
Ik zal dan ook niet ingaan op de argumenten waarmee je nu zelf de discussie wel opstart ondanks dat je zegt dat niet te willen. En namen noem ik niet. En ondanks dat ik me nu wel een beetje aangevallen voel weet ik dat het waarschijnlijk niet persoonlijk bedoeld is. Je zult wel het een en ander over je heen hebben gekregen van anderen in het verleden.
Magrathea schreef:juval schreef:dan verschillen wij van mening Sharani.
Dit is precies wat er mis is met het publieke debat vandaag de dag. Dat wetenschappelijk onderbouwde feiten worden beschouwd als een mening waar je het eens of oneens mee kunt zijn
juval schreef:wetenschappers worden betaald voor een bepaalde uitslag. Dat geldt voor beide kanten van deze discussie. Ik heb er dus weinig vertrouwen meer in in deze 'feiten' en zogenaamde wetenschappelijke onderzoeken.
Ik blijf van mening dat vleesconsumptie niet zo'n enorme impact op het klimaat heeft dan veel van jullie geloven.![]()
Minderen mag altijd natuurlijk. En als je vega eet omdat je het zielig vindt begrijp ik dat helemaal. Maar om reden van klimaat heb ik daar minder geloof in.