Godsdienstig

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 15:39

@anjali, ik quote mezelf even.


Resistance schreef:
Ik wil heel graag dat je stopt met in God geloven en alle dingen die je daarover weet vergeet. Evolutie heeft er namelijk voor gezorgd dat we zo zijn als we nu zijn, en dat is de enige waarheid. Die willen we heel graag met iedereen delen! :) Vergeet dus alsjeblieft je geloof en wees verlicht; ik bedoel het goed.


Dat klinkt toch hartstikke agressief? Dat zal je mij niet horen zeggen, uit respect voor iemand die gelovig is. Ik kom niet aan iemands geloof, daar heb ik niets mee te maken.


Hoezo zou een gelovige dit dan wel mogen zeggen:

Wij willen graag dat iedereen zijn ogen opent voor de liefde van onze God. Hij bestaat namelijk, en hij wil graag dat iedereen bij hem komt. Dat kan echter alleen als je niet zondigt aangezien je dan in de hel belandt, dus pas je volledige levensstijl maar aan.



Het komt op precies hetzelfde neer. Hoe goed de bedoelingen van iemand met zendingsdrang ook zijn, het is zwaar respectloos. Net zo respectloos als wanneer een niet gelovige een ander zijn geloof afkraakt.




Je kan iets niet niet willen als je niet gelooft dat het bestaat. Snap je dat?

Qerty
Berichten: 2021
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 15:57

anjali schreef:
En als iemand hen wijst op de mogelijkheid van deze tickets,dan worden ze daar kwaad op en zien het als opdringen.


Ik vind dat toch wel een bijzondere conclusie, na 23 pagina's respectvolle discussie

listiglistje

Berichten: 14416
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 16:06

Qerty schreef:
anjali schreef:
En als iemand hen wijst op de mogelijkheid van deze tickets,dan worden ze daar kwaad op en zien het als opdringen.


Ik vind dat toch wel een bijzondere conclusie, na 23 pagina's respectvolle discussie

Ik ook......|o |o |o banketstaaf tegen een betonnen muur....
Als TS het na 23 pagina's nog niet snapt, dan gaat het kwartje ook niet vallen ben ik bang :7

TS ik zou adviseren om te kappen met je zendingsdrang (Lees opdringen), als mensen mee willen vliegen, vliegen ze mee en anders niet. (Mensen maken nu eenmaal hun eigen keuzes ;) )
Ik zie het als ongevraagd advies geven, niemand kan dat echt waarderen...

Sizzle

Berichten: 35739
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 16:37

Die vlucht is wellicht wat TS een goed idee vind, maar niet iedereen houdt van vliegen.
Iemand een ‚vlucht‘ proberen te verkopen is voor mij in hetzelfde kader als tupperware bus reizen, die geloven ook in hun product.

Ibbel

Berichten: 49270
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 16:38

anjali schreef:
En als iemand hen wijst op de mogelijkheid van deze tickets,dan worden ze daar kwaad op en zien het als opdringen.


Beetje kromme vergelijking. Het bestaan van de vliegmaatschappij is nl niet aangetoond.

anjali
Berichten: 15327
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-18 16:56

Ibbel schreef:
anjali schreef:
En als iemand hen wijst op de mogelijkheid van deze tickets,dan worden ze daar kwaad op en zien het als opdringen.


Beetje kromme vergelijking. Het bestaan van de vliegmaatschappij is nl niet aangetoond.

We blijken echt op een hele andere golflengte te zitten.Maar goed,ik stop wel met werven hoor.Ik heb mijn plicht t.o.v. God (om Zijn gratis tickets aan de man te brengen)nu wel gedaan.Ik vrees dat ik niet zo'n goede verkoopster ben.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 17:08

Citaat:
Ibbel schreef:
anjali schreef:
En als iemand hen wijst op de mogelijkheid van deze tickets,dan worden ze daar kwaad op en zien het als opdringen.


Beetje kromme vergelijking. Het bestaan van de vliegmaatschappij is nl niet aangetoond.

We blijken echt op een hele andere golflengte te zitten.Maar goed,ik stop wel met werven hoor.Ik heb mijn plicht t.o.v. God (om Zijn gratis tickets aan de man te brengen)nu wel gedaan.Ik vrees dat ik niet zo'n goede verkoopster ben.


Maar Ibbel heeft hier wel een goed punt.
Jij loopt met die tickets in je hand.
En je bent er zelf 100% van overtuigd dat de maatschappij waar de tickets van zijn bestaat.

Maar ik ben daar dus niet van overtuigd. Dat heeft er niets mee te maken dat ik dat ticket niet wil. Ik wil op zich dat ticket best aanpakken. (stel dat gelijk aan naar de kerk gaan)

Maar in mijn hart geloof ik niet. Niet omdat ik niet wil, maar omdat ik het niet kan.
Omdat er voor mij geen bewijs is dat God bestaat.
Dan heeft het aanpakken van dat ticket toch geen waarde?

Ibbel

Berichten: 49270
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 17:11

anjali schreef:
k heb mijn plicht t.o.v. God (om Zijn gratis tickets aan de man te brengen)nu wel gedaan.Ik vrees dat ik niet zo'n goede verkoopster ben.


Lijkt me best een belasting, dat je het als een plicht ziet om mij (en anderen) ervan te overtuigen dat god bestaat. Met velen niet-gelovigen hier in dit topic kan ik dat niet rijmen met die liefdevolle, allesziende, iedereen vergevende god...

Overigens heb ik ook al aangegeven dat ik helemaal niets zie in de eeuwigheid. Dus zelfs al zou de vliegmaatschappij bestaan, dan nog zou ik dat ticket niet willen. Net zo goed als dat ik geen gratis KLM ticket naar de Costa del Sol wil.

BigOne
Berichten: 38577
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 17:18

Jij kunt die gratis tickets wel weggeven en ook al zou je zeggen: Alstublieft, Uw ticket naar de hemel tzt .
Weet je, dan zou je domweg een leugen verkondigen want het is niet aan jou om te bepalen wie er wel of niet gaan vliegen. Dus je zendingsdrang, het brengen van je geloof , prima maar op deze manier ben je dus echt verkeerd bezig.

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 17:18

ClauH schreef:
Citaat:


Maar Ibbel heeft hier wel een goed punt.
Jij loopt met die tickets in je hand.
En je bent er zelf 100% van overtuigd dat de maatschappij waar de tickets van zijn bestaat.

Maar ik ben daar dus niet van overtuigd. Dat heeft er niets mee te maken dat ik dat ticket niet wil. Ik wil op zich dat ticket best aanpakken. (stel dat gelijk aan naar de kerk gaan)

Maar in mijn hart geloof ik niet. Niet omdat ik niet wil, maar omdat ik het niet kan.
Omdat er voor mij geen bewijs is dat God bestaat.
Dan heeft het aanpakken van dat ticket toch geen waarde?




IK heb steeds mee gelezen maar in dat wat Clauh zegt zie ik mijn gevoel precies terug.
Ik heb een tijd met iemand gedate die naar de kerk ging.
en ik snap dat er dan aanpassingen zullen moeten zijn als in een rok gewenst etc.

dit heb ik altijd netjes gerespecteerd als we naar zijn ouders gingen en op de zondag.
Ik ben met hem mee geweest naar de kerk omdat hij dat graag wilde en wardeerde.

Maar omdat ik nergens iets van bewijs van het bestaan kan vinden.
kan ik er niet in geloven.

en ik vind het jammer dat er dan van uit de gelovige weining tot geen begrip hier voor is.
zelfs als je je best er wel voor doet

BigOne
Berichten: 38577
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 17:20

De gelovige mensen kunnen niet geloven dat mensen een hogere macht afwijzen. Voor hun is er maar één waarheid terwijl er voor ons " ongelovigen" vaak veel meer waarheden zijn. En dat botst.

Sizzle

Berichten: 35739
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 18:30

Dat botst soms.
Het hoeft helemaal niet perse te botsen.

Dorine92
Berichten: 5372
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 19:11

anjali schreef:
Het is natuurlijk mijn beperkte menselijke visie,maar ik zie het geloof een beetje als een vliegticket.Sommigen hebben zo'n ticket gekocht en kunnen dus mee naar een mooie bestemming. Iedereen mag zo'n ticket,maar velen willen het niet. Die wllen dus uit eigen vrije wil niet mee. En als iemand hen wijst op de mogelijkheid van deze tickets,dan worden ze daar kwaad op en zien het als opdringen.

Het heeft niks te maken met willen.. ik zou dolgraag eeuwig willen leven. Maar ik geloof niet. Ook dat is geen keuze, dat is gewoon zo. Je kunt zelfs "willen" geloven maar als je het niet gelooft ben je alleen maar een toneelstukje aan het opvoeren. Ik kan wel naar de kerk gaan en bidden en weet ik veel.. kan vreselijk mijn best gaan doen, maar dan alsnog geloof ik geen zak van dat hele bijbelverhaal en god en jezus enz. Kan ik niks aan doen dus is geen keuze. En dat is (naast dat ik het een nogal ongeloofwaardig verhaal vind) voor mij een extra reden om niet in god enz te geloven. Want welke god maakt nou mensen die niet in hem geloven zonder dat ze daar iets aan kunnen doen

verootjoo
Berichten: 35692
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 19:53

Dorine92 schreef:
anjali schreef:
Het is natuurlijk mijn beperkte menselijke visie,maar ik zie het geloof een beetje als een vliegticket.Sommigen hebben zo'n ticket gekocht en kunnen dus mee naar een mooie bestemming. Iedereen mag zo'n ticket,maar velen willen het niet. Die wllen dus uit eigen vrije wil niet mee. En als iemand hen wijst op de mogelijkheid van deze tickets,dan worden ze daar kwaad op en zien het als opdringen.

Het heeft niks te maken met willen.. ik zou dolgraag eeuwig willen leven. Maar ik geloof niet. Ook dat is geen keuze, dat is gewoon zo. Je kunt zelfs "willen" geloven maar als je het niet gelooft ben je alleen maar een toneelstukje aan het opvoeren. Ik kan wel naar de kerk gaan en bidden en weet ik veel.. kan vreselijk mijn best gaan doen, maar dan alsnog geloof ik geen zak van dat hele bijbelverhaal en god en jezus enz. Kan ik niks aan doen dus is geen keuze. En dat is (naast dat ik het een nogal ongeloofwaardig verhaal vind) voor mij een extra reden om niet in god enz te geloven. Want welke god maakt nou mensen die niet in hem geloven zonder dat ze daar iets aan kunnen doen


Voor mij voelde het destijds wel als een keuze om christen te worden.

God heeft geen mensen gemaakt die niet in hem geloven zonder er iets aan te kunnen doen; God heeft mensen gemaakt met een vrije keuze en eigen wil. Want wie wil nou dat er mensen bij Hem komen die dat niet uit eigen vrije wil doen?
Bovendien hebben we te maken met meer machten en is er ook nog de kwade macht die ons bij God weg wil houden, dus dat maakt het nog moeilijker om te geloven. Maar God heeft ook beloofd: wie mij zoekt, zal vinden, en als je klopt aan de deur zal hij altijd open doen. Ook al ben je 1000 stappen van God verwijderd, het is altijd maar 1x stap naar hem terug.

Mijn keuze om te geloven in God heb ik nu zo’n 12 jaar geleden gemaakt. Dat was een beginnetje en zo’n 6 jaar geleden heb ik echt gekozen voor God. Ik werd geraakt door mensen die me lieten zien en getuigen van het bestaan van Jezus, die lieten zien wat het voor hen betekende. En dat wilde ik ook. Dus ik heb mijn boeltje bij elkaar gepakt en heb gebeden “God, ik wil mijn leven aan u geven want u bent de enige die weet wat mijn bedoeling is’. En toen ging het balletje rollen en als je eenmaal bij God hoort gebeuren er wonderlijke dingen.
Ik weet ook niet meer waarom ik geloof, maar ik geloof het gewoon. Ik heb ook geen flauw idee meer waarom ik ooit niet geloofde, ik begrijp ook niet meer hoe je niet kunt geloven in God. En dat terwijl ik voorheen zeker wist dat er niks was.

Kinke

Berichten: 20593
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 23:41

ik krijg er een beetje de kriebels van verootjoo, en dan bedoel ik dat niet positief.
god heeft mij niet gemaakt, dat hebben mijn vader en moeder gedaan.
En over die kwade machten, in mijn ogen zijn dat gewoon smoesjes om te verbloemen dat er geen enkel bewijs is dat god bestaat. Lijkt mij logisch dat wanneer hij wel zou bestaan hij gewoon alle mensen had laten geloven, waarom zo moeilijk doen. Ben wel benieuwd wat voor wonderlijke dingen jij dan hebt meegemaakt.

purny

Berichten: 27623
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 00:00

Ik geloof ook niet. Ik vind dat deze man eens op functioneringsgesprek moet gaan. Toen ik vroeger dus katholiek was, ben gedoopt en heb m'n communie gedaan, leerde ik altijd dat god voor geluk, liefde en gezondheid staat. Geloof me, als je eigen vader op het randje van de dood zit dan is er voor mij geen god meer. Ik vind het eigenlijk wel een beetje chantage. Als je niet gelooft ga je niet naar de hemel. Met andere woorden voor mij: je moet maar geloven in een persoon die voor mij niet bestaat wil je naar de hemel gaan...

theadora99

Berichten: 3644
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 00:21

Kinke schreef:
ik krijg er een beetje de kriebels van verootjoo, en dan bedoel ik dat niet positief.
god heeft mij niet gemaakt, dat hebben mijn vader en moeder gedaan.
En over die kwade machten, in mijn ogen zijn dat gewoon smoesjes om te verbloemen dat er geen enkel bewijs is dat god bestaat. Lijkt mij logisch dat wanneer hij wel zou bestaan hij gewoon alle mensen had laten geloven, waarom zo moeilijk doen. Ben wel benieuwd wat voor wonderlijke dingen jij dan hebt meegemaakt.


Ik vind deze reactie echt heel jammer. Ik vind de discussie en vragen over en weer tot nu toe heel interessant om ook te lezen en vind dit persoonlijk echt een nare aanvallende reactie.

Zelf ga ik me overigens niet uitlaten over hemel/hel omdat ik daar gewoon zelf ook niet helemaal uit ben. Vind jullie standpunten wel heel interessant om mee te lezen

Qerty
Berichten: 2021
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 00:25

Ik ben het wel met Theadora eens.
Ik kan me voorstellen dat wonderlijke ervaringen die verootjoo heeft meegemaakt best persoonlijk zijn en vind het best ver gaan om er op die manier naar te vragen.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 00:29

Kinke schreef:
ik krijg er een beetje de kriebels van verootjoo, en dan bedoel ik dat niet positief.
god heeft mij niet gemaakt, dat hebben mijn vader en moeder gedaan.
En over die kwade machten, in mijn ogen zijn dat gewoon smoesjes om te verbloemen dat er geen enkel bewijs is dat god bestaat. Lijkt mij logisch dat wanneer hij wel zou bestaan hij gewoon alle mensen had laten geloven, waarom zo moeilijk doen. Ben wel benieuwd wat voor wonderlijke dingen jij dan hebt meegemaakt.


Zoals eerder aangegeven, ik geloof erin dat God dat zeker had gewild. Alleen geloof ik ook in de duivel, het kapot maken van dingen die zo mooi zijn je weg trekken bij het geloof. God gaf ons een vrije keuze, hoe mooi. Jammer dat we door vele dingen zo weg worden gerukt van God. Ik zelf als christen vindt het ook heel moeilijk, het belangrijkste is voor mij dat hij voor ons is gestorven.

En ik vind een baby echt zo'n mooi wonder weer, een cel dat uiteindelijk nieuw leven word. Alleen al aan de natuur kan ik geloven dat God bestaat. Alles zit zo prachtig in elkaar gezet. En natuurlijk krijg ik nu weer vele reacties met alle niet mooie en mindere dingen, en dat begrijp ik ook niet altijd. Maar goed dat heeft voor mij met het stukje van de "duivel "te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 05:53

Janinevv schreef:
En ik vind een baby echt zo'n mooi wonder weer, een cel dat uiteindelijk nieuw leven word. Alleen al aan de natuur kan ik geloven dat God bestaat. Alles zit zo prachtig in elkaar gezet. En natuurlijk krijg ik nu weer vele reacties met alle niet mooie en mindere dingen, en dat begrijp ik ook niet altijd. Maar goed dat heeft voor mij met het stukje van de "duivel "te maken.

En dat is voor mij precies de reden dat er geen god kan zijn: het is onmogelijk alles zo mooi in elkaar te zetten. En dat dan in 6 dagen zodat je lekker kan uitrusten op zondag? Het lijkt niet echt op een haast klus.

Maar goed, een discussie beginnen met een gelovige is voor mij totale tijdsverspilling.
Een tijdje geleden heb ik een discussie zitten kijken tussen een wetenschapper en een gelovige in de US, helaas weet ik de namen van deze personen niet meer maar het was een groot opgezette discussie dat ook uitgezonden werd. Het meest interessant aan de discussie was helemaal aan het einde toen de vraag gesteld werd wat er voor nodig zou zijn om hun van hun mening te laten veranderen (de wetenschapper zou in god gaan geloven, en de gelovige zou het concept van god verwerpen).

De wetenschapper gaf als antwoord dat er iets van bewijs zou moeten zijn. Mocht er direct of indirect bewijs voor het bestaan van god zijn, dan zou hij zijn opvatting meteen aanpassen en hier verder naar gaan zoeken. Hij is dus bereid toe te geven dat hij verkeerd zat en is op zoek naar "de waarheid".

De gelovige gaf als antwoord dat het onmogelijk zou zijn dat hij zijn geloof laat vallen. Ongeacht het bewijs dat er gevonden zou worden en ongeacht de logica die toepast zou worden. Hij had de waarheid in pacht en elk bewijs dat zijn ongelijk zou aantonen zou een "test van god" zijn.


Voor mij is dat tekenend voor elke discussie met gelovigen over geloof. Het maakt niet uit wat je zegt, ze veranderen toch niet van mening. Het is pure tijdsverspilling om ze proberen te overtuigen. Er is ook geen zoektocht naar de waarheid, het is slechts bevestiging zoeken van de eigen overtuiging. En als ze toch klem komen te zitten met rare passages in bijvoorbeeld de bijbel, dan komen ze snel met "ja, maar dat gedeelte geloof ik ook, maar de rest is wel waar".

Tieneke

Berichten: 21704
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 08:07

Enzino, waarom zou je een gelovige proberen te overtuigen van het tegendeel? Dan doe je net hetzelfde als wat Anjali probeert.

TS, ik ben het redelijk eens met die reactie van in het begin die enkele keren gequote werd. De toon maakt de muziek en je reactie is simpelweg soms niet gepast. Dat geeft alleen maar weerstand en waar jij probeert te evangeliseren, bereik je zelfs het tegendeel.

Ik ben zelf gelovig maar hou mijn ins en outs voor mezelf. Enerzijds omdat ik niet zo'n goeie ben in discussiëren, anderzijds omdat ik daar ook helemaal geen behoefte aan heb. Bovendien wordt je als gelovige op social media (buiten Bokt, want hier valt dat wel mee) in België als dom, gek en gevaarlijk bestempeld en zou ik mezelf enkel pijn en frustratie bezorgen door daarop te reageren.

Ik ben niet voor kerken, te veel gedoe mee gehad, maar voor een persoonlijke beleving.

En dat geloof van mezelf en de beleving fluctueert wel. Er zijn periodes waarin ik er meer mee bezig ben dan op andere momenten. En ook de ideeën over de zaken zijn niet altijd helemaal vastgelegd. Momenteel zit het meer op de achtergrond. Maar wie ik ben en hoe ik met anderen probeer om te gaan verandert niet.

Als laatste wil ik enkel alsjeblieft vragen om als gelovige en niet gelovige voorzichtig te zijn in woordkeuze. Als ik op social media soms lees wat bekenden van mij schrijven over gelovigen (zie eerder vernoemde termen), dan kwetst mij dat persoonlijk. Het is nergens voor nodig om iemand gek, dom, sprookjesgelover etc te noemen. Niet naar iemand persoonlijk hier bedoeld, maar ook hier lees ik soms dingen waarbij ik denk: dat kan je perfect op een andere manier zeggen.

En ik ben ook niet perfect. Ik denk ook soms slecht over mensen of doe niet wat ik volgens algemene normen hoor te doen. En voor gelovigen specifiek: ook ik ben ongetrouwd gaan samenwonen en heb mijn moeder wel eens uitgescholden. Maar als iedereen gewoon probeert te leren uit fouten en inziet dat ieder zijn eigen leven leidt èn dat er zo veel mensen het moeilijker hebben puur en alleen al door de plaats waar ze geboren zijn, komen we al een heel eind.

Sorry, deze reactie is véél langer dan ik voorzien had :+

Ibbel

Berichten: 49270
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 08:16

enzino schreef:
Een tijdje geleden heb ik een discussie zitten kijken tussen een wetenschapper en een gelovige in de US, helaas weet ik de namen van deze personen niet meer maar het was een groot opgezette discussie dat ook uitgezonden werd.


Deze vermoedelijk. In ieder geval zal het Richard Dawkins geweest zijn aan de wetenschappelijke kant - er zijn ook meer dan genoeg andere interviews en debatten met Dawkins te vinden.

https://www.youtube.com/watch?v=gJMPnzyvw04

Waar het om gaat is dat een wetenschapper er altijd voor open staat zijn mening te herzien, maar een gelovige nooit (mag en) zal twijfelen. Dat is niet een poging om gelovigen van hun geloof af te brengen, maar onbegrijpelijk als je een wetenschapper bent. Wetenschap is al niet in steen gehouwen, waarom zou geloof dat dan wel zijn? En in feite is geloof dat ook niet, anders waren er geen tientallen verschillende stromingen met de bijbehorende verschillende uitleggen van de bijbel alleen al in het Christendom.

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 08:25

O maar ik als gelovige twijfel vaak genoeg.....het waarom is me soms ook echt niet duidelijk....ik kan dan ook echt boos zijn op God of verdrietig en dat vertel ik Hem ook, en dat is dan juist het mooie omdat ik mijn zorgen en angsten deel met Hem word mijn geloof weer groter en ook mijn angsten en zorgen weer minder.
Het staat niet voor niks in de Bijbel dat iedere dag genoeg heeft aan zijn eigen zorgen dus dat je per dag moet leven

Tiggs

Berichten: 7547
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 08:29

Ibbel schreef:
anjali schreef:
En als iemand hen wijst op de mogelijkheid van deze tickets,dan worden ze daar kwaad op en zien het als opdringen.


Beetje kromme vergelijking. Het bestaan van de vliegmaatschappij is nl niet aangetoond.


Dit dus! Je kunt me een gratis ticket beloven, maar het ticket en het vliegtuig zijn onzichtbaar.

Het is misschien ook voor een deel beroepsdeformatie, maar ik moet bewijzen zien voor ik iets kan geloven ('iets' bedoel ik dus niet als (een) god, maar 'iets' in het algemeen). Ik wil best gratis vliegen, maar totdat ik in het vliegtuig zit, kan ik het niet geloven.

Jammer dat je er maar een paar zinnen aan besteed TS, terwijl andere gelovige posters juist heel goed en duidelijk proberen hun visie uiteen te zetten.

Eske_B

Berichten: 15105
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 08:33

Wetenschappers staan daarnaast ook niet altijd open voor verandering van mening. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van cherry picking (bewijzen pakken die bij je theorie passen en andere negeren). Of grote overtuiging van eigen theorie. Zo weet ik uit de psychologie nog een theorie die niet alles verklaarde. Kwam er een betere theorie, reageert de maker van de eerste: maar mijne klopt wel, is niet gemaakt om alles uit te leggen. Dat is ook geen verandering van mening.

Daarnaast om op Enzino in te gaan, er is veel discussie over letterlijk nemen van het scheppingsverhaal. Waarschijnlijk is het een poëtisch deel of waren dagen niet letterlijk dagen (zijn aanwijzingen voor). Als ik naar de natuur kijk en hoe mooi en complex alles is... dat komt niet door toeval. Maar ik ontken evolutie absoluut niet. Voor mij gaat het samen. Geloof en wetenschap kunnen prima samen gaan. Een katholieke wetenschapper was een van de eerste die met de Big Bang kwam :D