Kabinet wil roken op terras verbieden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:38

Cowboy55 schreef:
Daphara schreef:
Een roker kan blindelings een sigaret aansteken achter het stuur, een andere zender op de radio zetten is gevaarlijker.

Als ex-roker mee eens. Maar: nooit een sjekkie gedraaid achter het stuur? Of een peuk naar buiten gemikt die meteen weer naar binnen waaide op een traject zonder mogelijkheid tot stoppen?

Een groot probleem zal het niet zijn, maar er zullen vast wel eens ongelukken door gebeuren.

Ik weet niet of het voor meer mensen zo is, maar als mijn moeder 2 sigaretten heeft gerookt durft ze het achterlicht van dr fiets niet meer aan te doen omdat ze dan waarschijnlijk omvalt.
Maar die rookt normaal niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:45

Dat mensen roken moetén ze helemaal zelf weten maar als je hedentendaag al dat gezeur heb van die waarschuwingen op de pakjes in de vorm van de meest afschuwelijke afbeeldingen en dan het nergens binnen mogen roken dus altijd ( vooral in de winter of in de regen) heel armoeiig ff buiten staan om een peuk te roken... wat vind je daar dan nog zo lekker aan? Wat voor plezier beleef je er nog van het paffen wetende het zo slecht voor je is!? Om maar niet te spreken over wat het überhaupt kost!
En ja, als niet roker en long patiënt vind ik het ook bloed irritant wanneer ik ongevraagd de walmen van een wel roker in mijn neus krijg maar ik zal niet zeggen alles moet verboden worden want ik vind dat de mens zelf toch wel zo verstandig kan zijn wat wel en niet goed is te doen. Ik vind het Zot dat het kabinet de mensen aan een lijntje houden, in dit geval de horeca ondernemers die voor veel geld een ,, geventileerd rokers hok,, hebben laten bouwen en dit nu ook verboden gaat worden. Ik zou als ik een roker was er totaal geen plezier meer aan beleven.

gohya

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:17

Popstra ik had nooit plezier van het roken,vond het niet lekker,genoot er ook niet van. Waarom rook[te] je dan nog? Verslaafd!! Maar een niet roker weet niet wat het is om verslaafd te zijn aan die smerige peuken,die voelt niet wat een roker voelt.
Daarom zou het fijn zijn als er voor beide partijen begrip opgebracht zou kunnen worden.
En Ja, ik hield wél rekening met niet rokers.En Ja,ik weet dat er ook rokers zijn die schijt hebben aan de niet rokers.Maar scheer de rokers niet over 1 kam.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:33

Maar scheer dan ook niet alle niet rokers over 1 kam :) (geldt voor meerdere mensen)

Ik weet wel wat het is om verslaafd te zijn, echter weet ik idd niet wat het is om verslaafd te zijn aan sigaretten.
Vind het jammer dat iedereen elkaar nu aanvalt.

Ik ben een echte anti roker, maar niet anti mensen die roken.
Mijn hele familie was een grote rookbende, mijn moeder heeft gerookt tijdens de zwangerschap en nu nog steeds overigens.
Hierdoor ben ik 11 weken te vroeg geboren, geboren met astma, en zit ik nu bijna 31 jaar later nog steeds met regelmaat aan de prednison en gebruik ik dagelijks 3 soorten medicatie. Ik neem het mijn moeder soms wel ooit kwalijk ja, roken tijdens de zwangerschap, in de auto met mij als klein baby'tje/kindje er bij etc etc. Ook toen wist men al wat het deed.
En Klopt ik heb ook last van andere dingen, zoals (natuurlijke) pollen, uitlaatgassen, deodorant, parfum, ijs(!) etc etc
Maar hier gaat het over roken. Het verbod hoeft niet van mij, maar zal eerlijk toegeven dat ik het wel fijn vind als het er door komt :o

Ik heb geen hekel aan de mensen die roken, ik heb gewoon een hekel aan de sigaretten industrie.
Maargoed ik zal idd wel makkelijk praten hebben omdat ik nooit gerookt heb.. Althans zelf en vrijwillig :+

Wederzijds begrip zou fijn zijn idd, maar dat komt van beide kanten niet.
Ik heb deze zelfde discussie met mijn vriend (verstokte roker) gevoerd, is onbegonnen werk.
We hebben nu een compromis, nadat hij meer dan een jaar gestopt was en weer is begonnen is hij na een hoop ruzie over en weer overgestapt op dampen.
Voor mij een wereld van verschil, en hij toch zijn nicotine. (al geef ik toe, ik zie hem liever helemaal zonder }> )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:00

gohya schreef:
Popstra ik had nooit plezier van het roken,vond het niet lekker,genoot er ook niet van. Waarom rook[te] je dan nog? Verslaafd!! Maar een niet roker weet niet wat het is om verslaafd te zijn aan die smerige peuken,die voelt niet wat een roker voelt.
Daarom zou het fijn zijn als er voor beide partijen begrip opgebracht zou kunnen worden.
En Ja, ik hield wél rekening met niet rokers.En Ja,ik weet dat er ook rokers zijn die schijt hebben aan de niet rokers.Maar scheer de rokers niet over 1 kam.

Ik weet zeker wel wat het is om een roker te zijn :j
Evengoed snap ik dan niet dat we het niet stukje bij beetje uit mogen bannen omdat er rare haken en ogen te vinden zijn

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:08

Ik scheer niemand over 1 kam en ook ik heb gerookt maar hey, laten we eerlijk wezen met te zeggen dat we daar mee begonnen omdat we het lekker of stoer vonden want iedereen deed het. Maar niemand die je dwong eens een sigaretje roken! Dus kom niet met het slachtofferrol, verslavings verhaal want met een beetje doorzettings vermogen kan iedereen van die verslaving af komen. Je moet alleen wel willen.
En ook daarin is je eigen vrije keus. Niemand die zegt dat jij MOET stoppen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:32

Ik vind ook niet dat mensen ermee moeten stoppen, iedereen weet wel hoe slecht het is en ik hoop dat iedereen ook zelf de motivatie zal vinden om ermee te stoppen. Maar dat zal uit henzelf moeten komen.

Wel vind ik dat rokers de verantwoordelijkheid mogen nemen om ervoor te zorgen dat andere mensen geen last/ schade ondervinden van hún sigaret..
En aangezien dat nu niet genoeg gebeurd, vind ik het wel een goede ontwikkeling dat daar meer regels over komen. Precies zoals er eerder al een verbod voor roken in de wachtrijen van pretparken is gekomen en straks dus misschien op het terras..
Rook ergens waar anderen er geen last van hebben, dan heeft iedereen er vrede mee.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 11:08

Popstra schreef:
Ik scheer niemand over 1 kam en ook ik heb gerookt maar hey, laten we eerlijk wezen met te zeggen dat we daar mee begonnen omdat we het lekker of stoer vonden want iedereen deed het. Maar niemand die je dwong eens een sigaretje roken! Dus kom niet met het slachtofferrol, verslavings verhaal want met een beetje doorzettings vermogen kan iedereen van die verslaving af komen. Je moet alleen wel willen.
En ook daarin is je eigen vrije keus. Niemand die zegt dat jij MOET stoppen.

Uhm IK ben al gestopt hoor,nu 1 jaar en 8 mnd. alweer.
Ik heb me nooit slachtoffer gevoelt hoor, het gaat erom dat men rokers gewoon moet accepteren i.p.v. steeds maar verbieden dit en verbieden dat,of uitbannen!
Nogmaals het is Geven en Nemen, rekening houden met elkaar moet toch niet zo moeilijk zijn?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 11:15

Hier helaas een roker.
Ik snap best wel goed de irritatie met rokers op het terras. Ikzelf en zoals vele andere rokers kijk ik ook of er mensen naast mij zitten die roken of dat er mensen aan het eten zitten. Of ik blaas het de andere kant op als ik op een hoekje zit. Zo niet dan wacht ik wel even.

Vindt het erg jammer dat roken op terras een verbod willen, eerst mocht het binnen niet nu zijn we buiten en kan dat ook weer niet.

Het is en blijft lastig, en ik weet het gezeur dat het slecht is maar het is gewoon verslavend.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 11:19

Ik rook niet, maar heb er geen problemen mee dat een ander dat wel doet. Buiten waait het altijd wel wat

Lijkt me erg gek dat de rokers dan opstaan en naast het terras gaan roken.

Net als werknemers van bijv. winkels, voor de winkel staan te roken, dat is nou echt geen gezicht :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 11:24

Rokers worden geaccepteerd, sterker nog... Die worden juist geaccepteerd, het zijn juist die niet rokers die last hebben van de sigaret die niet geaccepteerd worden want als je er wat van zegt dan accepteer je de roker weer niet :roll:

Hoe kan je als niet roker rekening houden met de sigaret van de roker als jij er ziek van wordt? Het enige wat je dan kan doen is weg gaan, maar als je weg moet gaan omdat je anders ziek wordt van de rook, hoeveel rekening houd de roker dan met de niet roker?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 11:48

M_D_H schreef:
Rokers worden geaccepteerd, sterker nog... Die worden juist geaccepteerd, het zijn juist die niet rokers die last hebben van de sigaret die niet geaccepteerd worden want als je er wat van zegt dan accepteer je de roker weer niet :roll:

Hoe kan je als niet roker rekening houden met de sigaret van de roker als jij er ziek van wordt? Het enige wat je dan kan doen is weg gaan, maar als je weg moet gaan omdat je anders ziek wordt van de rook, hoeveel rekening houd de roker dan met de niet roker?

Als rokers geaccepteerd worden,waarom moeten ze dan verbannen worden? [word gezegd hier], waarom mogen ze dan op vele plekken buiten zelfs niet meer roken?
Nogmaals een roker hoort rekening te houden met niet rokers als ze willen roken.Kleine moeite om uit de wind te gaan staan roken of aan de overkant te gaan staan.Maar als er dan gezegd word dat ze een eind weg moeten gaan staan of dat ze maar thuis moeten gaan roken? dat is toch niet normaal meer?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 11:56

gohya schreef:
M_D_H schreef:

Als rokers geaccepteerd worden,waarom moeten ze dan verbannen worden? [word gezegd hier], waarom mogen ze dan op vele plekken buiten zelfs niet meer roken?
Nogmaals een roker hoort rekening te houden met niet rokers als ze willen roken.Kleine moeite om uit de wind te gaan staan roken of aan de overkant te gaan staan.Maar als er dan gezegd word dat ze een eind weg moeten gaan staan of dat ze maar thuis moeten gaan roken? dat is toch niet normaal meer?

En daar zit denk ik een beetje het probleem want heel veel doen dat niet. (Tuurlijk sommige wel) Sowieso houden mensen weinig rekening met elkaar. Als alle rokers rekening hadden gehouden met niet rokers dan zou er nmisschien niet gepraat worden over een verbod. Maar er zijn genoeg mensen die midden in een vol bushokje gaan roken, op het terras naast een gezin met kinderen etc. Dus ik snap wel dat er dan bepaald gaat worden dat het op sommige plekken waar veel mensen 'overlast' hebben het niet meer mag. Helaas verpesten de slechte het vaak voor de mensen die wél rekening houden met elkaar. Niet alleen bij roken maar met zoveel dingen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:00

gohya schreef:
M_D_H schreef:

Ok er wordt hier in een cirkeltje gepraat maar waarom moet een ronduit ongezonde gewoonte die in veel gevallen dodelijk is (voor de roker) en tot overlast leidt (voor de omgeving) gewoon maar geaccepteerd worden?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:01

Maar is het dan wel normaal om er voor te zorgen dat iemand met astma thuis moet blijven?
Want dat gebeurd nu wel...
Er wordt namelijk geen rekening gehouden met de mensen die er last van hebben.
Dat is toch niet normaal?

En juist omdat anderen er last van hebben en rokers daar geen rekening mee houden worden ze 'verbannen'.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:07

M_D_H schreef:
Maar is het dan wel normaal om er voor te zorgen dat iemand met astma thuis moet blijven?
Want dat gebeurd nu wel...
Er wordt namelijk geen rekening gehouden met de mensen die er last van hebben.
Dat is toch niet normaal?

En juist omdat anderen er last van hebben en rokers daar geen rekening mee houden worden ze 'verbannen'.

Ik vind het oprecht heel vervelend wat jouw moeder heeft en dat ze daardoor zo beperkt word in het leven maar ik vind je erg extremistisch.

Wat ik nog niet heb gelezen, en zo wel dan heb ik t vast gemist, vraag jij of jouw moeder aan een desbetreffende roker wel eens of die peuk uit mag of dat je even in het kort uitlegt wat er aan de hand is zodat iemand er rekening mee kan houden. Ik kan toch niet direct aan de buitenkant zien of iemand een longziekte od heeft? En als iemand me erop aan zou spreken dan zou ik zonder twijfel direct opschuiven, peuk uitduwen weet ik veel.

Niemand vraagt jouw moeder te vertrekken of weg te gaan. Dat doen jullie zelf.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:12

Ik ben extremistisch :') _O-
Ik ben zelf een gezelligheidsroker dus nee, ik ben niet extremistisch :') _O-
Ik ben zelfs diegene die gematigd reageert en zegt dat ze van mij geen verbod hoeven maar voor mijn moeder is het wel fijn. Ik zie mensen hier een stuk feller reageren maar he, ik ben de extremistische hier :') :+

Ja dat hebben we vaak zat gevraagd en daar wordt niks mee gedaan.

En nee, niemand vraagt mijn moeder te vertrekken, ze wordt gedwongen te vertrekken omdat ze anders geen lucht krijgt en een aanval krijgt...
Dat doen die sigaretten...

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:15

M_D_H schreef:
Ik ben extremistisch :') _O-
Ik ben zelf een gezelligheidsroker dus nee, ik ben niet extremistisch :') _O-
Ik ben zelfs diegene die gematigd reageert en zegt dat ze van mij geen verbod hoeven maar voor mijn moeder is het wel fijn. Ik zie mensen hier een stuk feller reageren maar he, ik ben de extremistische hier :') :+

Ja dat hebben we vaak zat gevraagd en daar wordt niks mee gedaan.

En nee, niemand vraagt mijn moeder te vertrekken, ze wordt gedwongen te vertrekken omdat ze anders geen lucht krijgt en een aanval krijgt...
Dat doen die sigaretten...

Ah joh niet zo aangevallen voelen :(:) ik heb je niet geslagen :D (ook niet virtueel)

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat als je het netjes vraagt en even kort uitlegt waarom dat iemand dan nog zo cru kan zijn om dat te negeren. Maar goed, zal er ook aan liggen hoe je zoiets overbrengt.

Heel vervelend voor je in ieder geval, ofja met name jouw moeder in dit verhaal!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:29

Niet :')
Het voelde toch wel echt als een aanval (nee grapje, ik ben erg sarcastisch, was ik in mijn vorige bericht ook)

Tjah, ik denk dat het gewoon heel moeilijk is om rekening met een andere te houden als je verslaafd bent. Je bent niet bewust egoïstisch maar je verslaving maakt je wel egoïstisch...
Ik zie het ook terug in mijn schoonfamilie, die hebben andere verslavingen en het is gewoon heel moeilijk om dan rekening te houden met een ander

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:57

Het verschilt inderdaad echt per persoon. Niet met de ik ben wel of geen roker. Klein beetje respect naar je medemens is zo’n kleine moeite maar heel veel zullen daar anders over denken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 12:59

@Maureen_M helaas lopen er echte aso's rond die na een duidelijke uitleg en echt schijt aan hebben dat iemand ook echt last heeft van rook, gewoon door blijven roken.Ze bestaan helaas ook.
Dat zijn de Ikke,Ikke, Ikke en de rest kan stikken mensen. En ja die verpesten het idd. voor rokers met goede wil.

@M_D_H Jawel je bent dan zeker wel Ego als je geen rekening houd met anderen! hoe verslaafd je ook bent.Ik ben zelf zeer zwaar verslaafd geweest maar hield zeker wel rekening met anderen,ondanks dat het voor mij echt moeilijk was hoor.
Je hebt gewoon 2 groepen Rokers en 2 groepen Niet Rokers, de mensen die wél rekening houden met elkaar en geven en nemen en mensen die aan zichzelf denken en geen rekening houden met de anderen.

Quote:Ok er wordt hier in een cirkeltje gepraat maar waarom moet een ronduit ongezonde gewoonte die in veel gevallen dodelijk is (voor de roker) en tot overlast leidt (voor de omgeving) gewoon maar geaccepteerd worden?

Waarom? miss. omdat álle andere ongezonde gewoonte's wel mogen en geen verboden voor zijn? Als je een ongezonde gewoonte wil verbannen moet je zo reëel zijn om die andere gewoonte's ook aan banden te leggen. En dit is geen appels met peren vergelijken,het gaat om ongezonde gewoonte's.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:07

Ik lees steeds rokers moeten verbannen worden etc..

Maar dát is onzin. De roker mag overal komen. De sigaret liever niet.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:08

Joh sommige mensen hebben gewoon een plaat voor de kop en houden nergens rekening mee, roker of niet. Ik verbaas me er altijd weer over in de supermarkt. Ik woon in een dorpje, dus hier in de supermarkt ben ik heel erg gewend dat we elkaar vragen of we ergens bij mogen, zeggen we pardon als we iemand in de weg staan, laten we mensen voor, gewoon nette algemene omgangsvormen. Ga ik in de stad boodschappen doen, dan is de beleefdheid ver te zoeken. Hoe vaak er iemand niet tegen me opbotst en gewoon doorloopt, of je praktisch aan de kant gewerkt wordt als iemand anders ergen bij moet en geen woord van pardon, of mag ik er even bij?
Wat is de moeite van even pardon zeggen of vragen of je erbij of erlangs mag? Je wordt door sommigen gewoon aangekeken alsof je vloekt als je beleefd vraagt of je ergens langs of bij mag.

Rekening houden met elkaar in alle aspecten van het leven is niet typisch iets van rokers vs niet rokers, maar heeft heel veel te doen met mentaliteit.

Edit: waarmee ik niet wil zeggen dat stadse mensen per definitie minder rekening houden met een ander, ik denk meer dat het aan de wijk (cultuur) ligt van waar die supermarkt staat.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:39

gohya schreef:
Quote:Ok er wordt hier in een cirkeltje gepraat maar waarom moet een ronduit ongezonde gewoonte die in veel gevallen dodelijk is (voor de roker) en tot overlast leidt (voor de omgeving) gewoon maar geaccepteerd worden?

Waarom? miss. omdat álle andere ongezonde gewoonte's wel mogen en geen verboden voor zijn? Als je een ongezonde gewoonte wil verbannen moet je zo reëel zijn om die andere gewoonte's ook aan banden te leggen. En dit is geen appels met peren vergelijken,het gaat om ongezonde gewoonte's.

Met als verschil dat als ik me ongans vreet het geen risico heeft voor jouw gezondheid of overlast geeft terwijl dat met roken wel zo is.
Dronken zijn valt daar tussenin; het kan risico en overlast geven voor de omgeving maar het hoeft niet, puur afhankelijk van hoe de bezopene zich gedraagt.

Maar zoals ik eerder in het topic al aangaf zit ik niet meer op een terras ivm de rokers, ik krijg het benauwd en ga lopen reutelen en dat is het me niet waard dus ik zit binnen of blijf thuis. :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 13:42

Jaaaaaa prima!

Ik word er nijdig van als ik mensen op FB plaatjes zie delen dat ze niet-rokers maar zeikerds vinden die nu lekker binnen moeten zitten zodat de rokers fijn buiten kunnen gaan zitten roken op het terras.
Echt, de omgekeerde wereld!! Helemaal voor als ze het willen verbieden. Geen idee of het werkt en of het goed is voor de horeca.

Sinds mijn eerste zwangerschap en zeker na mijn bevalling trek ik rooklucht echt niet meer, ik ga er ook van hoesten en vreselijke pijn in mijn longen als ik op een plek ben geweest waar stevig gerookt is. Dit had ik als kind trouwens ook heel erg. Ook astmatisch en wat deden mijn slappe ouders als er een verjaardag was thuis? Gewoon alle visite laten roken, terwijl ik dagen daarna gewoon piepend adem haalde.

Mocht ik tegenwoordig vragen op een terras of men even hun peuk niet mijn kant en dat van mijn kindje zou willen blazen, dan krijg ik vaak een boze blik ook nog!
Echt te idioot voor woorden.

We zijn bij een pensionstalling vertrokken omdat ze daar zoveel zaten te roken in de kantine (was een reden om te vertrekken) als ik daar met mijn kindje kwam waren er gelukkig de meesten die gauw hun peuk uitdrukten, maar alsnog behoorlijk veel last van de rook nadien.
Afijn, er zaten altijd wel lui die doorrookten en als ik dan vroeg of ze dat niet wilden doen bij mijn dochter, keken ze me aan alsof ik vroeg of ze even wilden stoppen met ademen!!

Een walgelijke verslaving vind ik het! Ik heb idd zoals eerder genoemd geen hekel aan rokers, althans niet aan dierbaren, wel aan het roken an sich.

Als er geopperd wordt om iets qua roken te verbieden, zoals niet meer roken in een pretpark als je in de rij staat te wachten, wat verdomme logisch is zeg! Dan moet je de meeste rokers eens horen! Ohhh wat zijn ze zielig.
En daar staan gewoon kinderen te wachten in de rij?! En jouw gore verslaving krijgt voorrang? Bah!

Respect voor de rokers die wél rekening houden met een ander, helaas zijn ze in de minderheid.
Laatst bijgewerkt door Karma op 09-06-18 13:45, in het totaal 3 keer bewerkt