Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soloro

Re: Culturele verschillen tussen Nederlanders en Belgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 00:44

Ik vind juist dat belgen echt vreselijk autorijden. Ik woon op de grens met belgië en ben al een paar keer bijna omver gereden door een belg die nergens naar kijken. Anderzijds zijn nederlanders gevaarlijk op de fiets :')

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 00:46

Ik vind als belg dat meeste belgen niet begrijpen of gewoon niet kunnen ritsen :P of hun pinkers gebruiken

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 00:50

Anderzijds ook al eens een zwaar ongeval gehad in Nederland en heel veel mensen zijn toen gestopt om me te helpen. Ze konden ook niet anders dan stoppen want de weg was volledig versperd (boom omgevallen voor de auto en erop gereden), maar de ambulance was er in no time en iedereen was heel lief en vriendelijk. Ik denk dat hier velen zouden zoeken hoe ze toch maar kunnen doorrijden (en zich niet zouden "bemoeien") en dat een enkeling stopt. Men houdt zich hier graag afzijdig zolang men maar kan meedoen met de kijkfile, denk ik.

De gastvrijheid en vriendelijkheid van de Nederlanders is me toen in het bijzonder alleszins opgevallen.

Pinkers (richtingaanwijzers) zijn een optie bij vele merken in België :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 00:54

Tieneke schreef:
Ik moet zeggen dat ik al heel wat uren op de Nederlandse wegen gespendeerd heb, en ik daar toch ook al heel wat gezien heb en gevaarlijke situaties meegemaakt heb. Ik mis vaak een stukje vlotheid waar we in België allicht te veel van hebben :+

Ik woon op de grensstreek en als het niet vooruit gaat ga ik er vanuit dat het een gele plaat is... :o Ik denk niet dat de Nederlanders hier onder moeten doen voor de Belgen. Vraag me bijna dagelijks af of de gepaste reactie lachen is of janken :')
Nu denk ik dat dat ook aan de wegen ligt. Belgie en Nederland houden er een erg verschillend ide op na hoeveel lijnen er staan enz... Dus waar de Nederlander in Belgie 'wtf' denkt en zo ook rijdt. Doet een gelijkaardige Belg dat in Nederland waarschijnlijk :))

Pinkers is IMO een internationaal probleem. :') elke nationaliteit heeft er daar zat van die niet weten hoe die Dingen werken.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-03-18 00:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 00:56

En dat 80 rijden slaat ook nergens op. Je voelt als Belg dat dat niet klopt. Of 70, of 90 :+

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 00:58

Tieneke schreef:
En dat 80 rijden slaat ook nergens op. Je voelt als Belg dat dat niet klopt. Of 70, of 90 :+

90 kennen wij dan weer niet :)
Hier is het 30, 50, 70, 80, 100, 120 of 130 :')

En dan 90 soms op de snelweg wanneer er werkzaamheden zijn, maar dat staat dan op een matrixbord.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 01:01

_O- en 70 en 90 is voor de Nederlander weer onnatuurlijk geloof ik want ik hang hier vaak tegen 80 er achter dat ik hardop zeg 'het is de rechter pedaal die je zoekt.....' _O- (ja ik ben zo'n criticaster in de auto. En ja, ook op mezelf als ik stom doe. _O-)

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 01:02

Ayasha schreef:
_O- en 70 en 90 is voor de Nederlander weer onnatuurlijk geloof ik want ik hang hier vaak tegen 80 er achter dat ik hardop zeg 'het is de rechter pedaal die je zoekt.....' _O- (ja ik ben zo'n criticaster in de auto. En ja, ook op mezelf als ik stom doe. _O-)

70 is wel normaal in nederland, 90 echter niet :')

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 01:04

Is altijd even een klik maken als ik de grens over ga na de Noord-Zuid: van 120 naar 70 naar 50 en dan, aha, 80 en die gekke lijnen :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 01:07

Tieneke schreef:
Is altijd even een klik maken als ik de grens over ga na de Noord-Zuid: van 120 naar 70 naar 50 en dan, aha, 80 en die gekke lijnen :+

Die gekke lijnen ligt dan toch niet helemaal aan mij, :') ik snap vaak geen f*ck van de lijnen in NL... Wat Belgie met borden doet, doen jullie IMO met lijnen. _O- doe een paar van die lijnen weg en zet een bord in de plek en dan is het helemaal top, Belgie heeft er nog wel wat die te veel staan. _O-

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 01:10

Jah idd :+

Oh nog iets typisch Nederlands, turborotondes!

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 01:12

Welke gekke lijnen? Die groene lijnen? Of wat bedoelen jullie? :P

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 01:14

Ik vind zelf doe dubbele druppellijnen raar. Als je toch voor beide rijvakken (heen en terug) dezelfde stoppels nodig hebt, maken we hier gewoon één stippellijn. Jullie maken twee dezelfde stippellijnen naast elkaar. Why?? :')

Of van die zigzaglijnen kris kras over het wegdek.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 01:51

soloro schreef:
Tieneke schreef:

90 kennen wij dan weer niet :)
Hier is het 30, 50, 70, 80, 100, 120 of 130 :')

En dan 90 soms op de snelweg wanneer er werkzaamheden zijn, maar dat staat dan op een matrixbord.

70 zie ik niet zo vaak, volgens mij is de standaard buiten de bebouwde kom 60, 80, 100 of 120(130), toch?

Ik vind het in België altijd vreselijk rijden. Op Civiele techniek (bouwkunde in België) worden vaak Belgische knooppunten aangehaald om voorbeelden te geven van hoe het niet moet :o (aanduiding te kort voor de afslag, teveel afslagen achter elkaar, onverwacht splitsen, te grote snelheidsverschillen...)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:23

Evelienepien schreef:
Tiggs schreef:
Kan je niet in Nederland trouwen Evelienepien?

Geregistreerd partnerschap staat in ned wettelijk gelijk aan trouwen dus dat zijn we al!
Maar het gaat hier om cultuurverschillen toch? En dit is dus een (plaatselijk?!) verschil!!

Niet helemaal, er is nog steeds een aantal kleine verschillen en je kunt in Nederland een geregistreerd partnerschap laten omzetten in een huwelijk.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:29

Magrathea schreef:
Ik vind het in België altijd vreselijk rijden. Op Civiele techniek (bouwkunde in België) worden vaak Belgische knooppunten aangehaald om voorbeelden te geven van hoe het niet moet :o (aanduiding te kort voor de afslag, teveel afslagen achter elkaar, onverwacht splitsen, te grote snelheidsverschillen...)

Ik verbaas me in België weleens over de verkeerslichten. Het lijkt weleens of iedereen eerst tegelijk rood heeft en daar iedereen tegelijk groen, waardoor het een chaos wordt.

Over knipperlichten/pinkers: in België zie ik soms dat mensen dat ding al aanzetten als ze het voornemen hebben van baan te wisselen en daarna pas gaan kijken of het kan. Ik schrik me soms dood :+
In Nederland leer je dat het in principe pas mag als je daadwerkelijk van baan verandert.

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:41

Wat ik het ergste vind zijn die kuilen op de snelweg in belgie. Je zou er echt je auto mee kapot rijden

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:49

ikbencarmen schreef:
Wat ik het ergste vind zijn die kuilen op de snelweg in belgie. Je zou er echt je auto mee kapot rijden

Ook op gewone wegen helaas -O-
En dan zetten ze er zo'n rood/wit hekje omheen met als waarschuwing '' weg in slechte staat '' :')
Vervolgens blijft dat hekje inclusief de kuil / put voor maanden onaangeroerd :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 10:07

Als je van je stoel af stuitert weet je gelijk dat je in België bent :))

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 10:08

Hahaha inderdaad. Soms ook echt midden op de snelweg, rijd je opeens met 120 km/h zo'n gat in..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:05

Tiggs schreef:
Magrathea schreef:

Ik verbaas me in België weleens over de verkeerslichten. Het lijkt weleens of iedereen eerst tegelijk rood heeft en daar iedereen tegelijk groen, waardoor het een chaos wordt.

Over knipperlichten/pinkers: in België zie ik soms dat mensen dat ding al aanzetten als ze het voornemen hebben van baan te wisselen en daarna pas gaan kijken of het kan. Ik schrik me soms dood :+
In Nederland leer je dat het in principe pas mag als je daadwerkelijk van baan verandert.

Dat leer je in België ook, En als je wil af slaan, eerst pinker opzetten (zodat de persoon achter je kan anticiperen op vertragen) en dan pas vertragen.
Maar dat zijn volgens mij de eerste lessen die bij iedereen vergeten worden. := Ook bij de Nederlanders.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:15

Fenrir schreef:
Als je van je stoel af stuitert weet je gelijk dat je in België bent :))

_O-

Als ik in het buitenland rij, val ik bijna in slaap achter 't stuur. :+

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:02

Ayasha schreef:
Dat leer je in België ook, En als je wil af slaan, eerst pinker opzetten (zodat de persoon achter je kan anticiperen op vertragen) en dan pas vertragen.
Maar dat zijn volgens mij de eerste lessen die bij iedereen vergeten worden. := Ook bij de Nederlanders.

Toch zijn het vooral Belgische nummerplaten die eerst bijna stil staan en dan bij het indraaien toevallig de handel aanraken en het knipperlicht aanzetten....

Zucht, maar heel eerlijk.... ik heb mijn motorrijbewijs gehaald in Belgie zonder meter snelweg gereden te hebben....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:06

Bloemetje75 schreef:
Ayasha schreef:

Toch zijn het vooral Belgische nummerplaten die eerst bijna stil staan en dan bij het indraaien toevallig de handel aanraken en het knipperlicht aanzetten....

Zucht, maar heel eerlijk.... ik heb mijn motorrijbewijs gehaald in Belgie zonder meter snelweg gereden te hebben....

Tja, en hier zie ik dat dan weer vooral door Nederlanders gebeuren. :) Ik heb het nogal gezegd; wellicht ligt dat ook aan het "op onbekende wegen" zijn. :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 15:11

@ayasha: ik doelde vooral op van rijbaan wisselen op de snelweg. Dan is het dus kijken, knipperen en gaan. En niet bedenken dat je wilt wisselen, dan knipper aan en dan eens in je spiegels gaan kijken.