Verlaging van de wajong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:21

...bedenk ook wat je uitspaart met een basisinkomen.

Iedere stad heeft een sociale dienst, iedere regio een uwv, en het lijstje is veel langer.
Minstens driekwart van die functies zijn - sorry, ook nu al - totaal niet 'productief'.
"Ik zorg dat andere mensen niet frauderen" en "ik zorg dat andere mensen zich correct gedragen (solliciteren etc) binnen dit systeem" - het hoort bij dit systeem, maar draagt in wezen niets bij.

Vervallen vrijwel al deze functies (wel of niet werken is gewoon een vrije keuze) bespaar je gigantisch veel geld.

Verder denk ik ook dat het buiten het financiële veel oplevert.
'Mensen die niets hoeven' bloeien vaak qua creativiteit enorm op (itt: in de bijstand mogen allerlei dingen niet, etc.).
En scheve ogen en onfrisse discussies over uitkeringen hoeven ook niet meer.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:23

LadyMadonna schreef:
Maar dat is toch nooit te betalen Janneke? Vanaf 18 jaar ofzo? Tot? 67?

Jawel hoor, wat er aan proeven is geweest/nu draait is heel succesvol. Maar het schud de gevestigde orde wel behoorlijk op, dus mensen zijn er niet zo happig op.

Anoeska

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 09:48

Ik ben wel benieuwd, heb je voorbeelden van die.succesvolle experimenten?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:05

...in ik meen Denemarken is een 'onzuiver' experiment gedaan met enkel en alleen mensen die al een uitkering hadden.

Dat is iets anders dan 'al onze staatsburgers krijgen geld, werken voor meer geld is een vrije keuze'.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:08

Zo ook in finland met mensen die al een uitkering hadden. Maar deze waren wel gemotiveerder om weer te gaan werken. Dit omdat ze ook tijdelijke banen aan durfde te nemen of minder goed betaalde banen omdat ze niet de angst hadden daarna zonder geld te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:21

Medewerkers van uitkeringsinstanties als het UWV en de Gemeentelijke Sociale Diensten zijn alleen maar bezig met het rondpompen van belastinggeld. En vooral het in stand houden van hun eigen baan. De uitkeringsgerechtigde wordt er niet wijzer van zowel letterlijk als figuurlijk. Mensen die heel erg graag willen werken nutteloze dure cursussen laten volgen op straffe van maar er wordt niet naar hun verhaal geluisterd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:24

Inderdaad mensen die al 40 jaar hebben gewerkt achter hun vodden aan zitten. Met verplichte sollicitatiecursussen enz.
Die mensen hebben arbeidsethos genoeg die gaan echt wel aan het werk als het kan hoor.
Zit maar eens achter de mensen aan die nog nooit een dag gewerkt hebben (buiten ziek zijn om)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 10:51

Een aantal mensen in dit topic wordt heel boos/verdrietig als men het over 'de wajongers' heeft, want die zijn immers niet allemaal hetzelfde en er zijn er ook heel veel die wel hun best doen enzovoorts... en terecht! Ik snap dat het heel vervelend is als je dat leest en het voor jou niet geldt en mensen wel zo denken over de groep waar je onder valt.

Zullen we dan ook niet alle mensen bij UWV, de gemeente enzovoorts over één kam scheren? Want ook daar zijn er genoeg die echt proberen om mensen te ondersteunen en te helpen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:01

Anoeska schreef:

Deze docu is wel mooi, daar word het Mincome experiment in behandeld en uitgelegd, inclusief de gevolgen er van.

In Finland zijn momenteel werklozen die gesteund worden met een (klein)basisinkomen. Die nemen nu baantjes aan die ze anders niet hadden genomen omdat het risico te groot was (wat nu hier in Nederland voor veel Wajongers ook geldt).

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:21

Anoeska schreef:

In de jaren '70 zijn ze in Canada al begonnen met een experiment welke erg succesvol bleek te zijn. Later was er een soortgelijke regeling in Finland en ook Canada is weer gestart. Het is dus iets wat wel leeft maar nog steeds erg controversieel is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:32

Tink89 schreef:
Een aantal mensen in dit topic wordt heel boos/verdrietig als men het over 'de wajongers' heeft, want die zijn immers niet allemaal hetzelfde en er zijn er ook heel veel die wel hun best doen enzovoorts... en terecht! Ik snap dat het heel vervelend is als je dat leest en het voor jou niet geldt en mensen wel zo denken over de groep waar je onder valt.

Zullen we dan ook niet alle mensen bij UWV, de gemeente enzovoorts over één kam scheren? Want ook daar zijn er genoeg die echt proberen om mensen te ondersteunen en te helpen.

+:)+ men vergeet vaak, dat heel veel mensen wel hulp nodig hebben met solliciteren. Mensen die geen netwerk hebben, geen computerervaring (ivm CV maken en online solliciteren) geen diploma's, alleen praktijk ervaring, niet voldoende Nederlands spreken/lezen/schrijven enz.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:02

Maar die die ervaring wel hebben moeten dat ook.
Want anders zwaait er eentje van het UWV met zijn vingertje, pas op meneer/mevrouw we zijn anders genoodzaakt u te korten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:19

bruintje123 schreef:
Maar die die ervaring wel hebben moeten dat ook.
Want anders zwaait er eentje van het UWV met zijn vingertje, pas op meneer/mevrouw we zijn anders genoodzaakt u te korten.

Yep, op straffe van. }>

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 10:15

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 11:37

Idd. Zelfde dat de economie heel hard is gegroeid... behalve voor ons

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:39

Maar dat gebeurd toch ook met mensen die werken en gaan samenwonen die verliezen ook toeslagen enz
Waarom zou dat anders zijn

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:41

Omdat zij geen hulp nodig hebben bijvoorbeeld met zichzelf aankleden en zo. En elkaar kunnen helpen als ze willen. Dit gaat niet eens over werkende mensen maar mensen die niet kunnen werken maar ook elkaars mantelzorgers niet kunnen zijn en de begeleiding mogelijk ook nog keer twee gaat

Heb zelf een flinke tijd thuiszorg nodig gehad. Kon niet eens zelf naar de toilet douchen aankleden enz, de kosten voor thuiszorg zijn peperduur. We waren per vier weken bijna vierhonder euro kwijt eraan. Want helaas jonger dan vijfennzestig jaar is veel hogere eigen bijdrage ervoor.
Laatst bijgewerkt door karuna op 14-02-18 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:42

purny schreef:

Nee, niet behalve voor jullie!
Er zijn genoeg mensen die achter het net vissen en niet in de Wajong zitten....

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:47

LadyMadonna schreef:
purny schreef:

Nee, niet behalve voor jullie!
Er zijn genoeg mensen die achter het net vissen en niet in de Wajong zitten....

Precies. Er zijn veel meer mensen die buiten de boot vallen en helemaal niets krijgen. Dit bedoel ik dus met 'zielig doen'. Ja, je hebt het zwaar en ja, dat is ontzettend rot voor je. Maar nee, je bent niet de enige.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:48

Dat heet in lief en leed
Dat maken meer mensen mee kun jr altijd nog pgb aanvragen

Mis hiet toch heel vaak dat mensen niet kijken naar wat ze wel hebben, alleen naar wat ze niet hebben

Count your blessings

Edit typo
Laatst bijgewerkt door Echwel op 14-02-18 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:49

Precies je bent niet de enige. Begrijp je dat nu nog niet door dit topic?
Ook de aangehaalde link geldt toch voor ons allemaal?
Hier geen toeslagen omdat het gezamenlijk inkomen opgeteld wordt.
Apart zouden we het wel hebben. maar je gaat toch samen wonen omdat je van elkaar houd en blijft toch niet apart om de toeslagen enz.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:30

...we hebben een hele serie rechtse kabinetten achter de rug, inclusief Rutte II - en dan krijg je dit.

Ja, "de economie groeit" (of dat een goede zaak is, is een 2e - maar de rechtse mensen juichen kortzichtig)
...maar de kloof tussen arm en rijk, de haves en de have nots groeit.
Wajong, chronisch ziek, laag opgeleid, werkeloos, achterbuurt, wingewest Groningen en vergelijkbare mechanismen mbt Limburg - en uiteraard zijn er overlappen.

En dat is doel op zich als het gaat over dingen die 'makkelijk te regelen zijn', wetten en zo zijn gewoon een kwestie van 'het parlement wil het'.

Een rijk land kan tamelijk pijnloos voor ons allemaal die kloof kleiner maken. (Gesteld dat wij dit willen.)
(Oude grap:"Nederland is een democratie, elke ochtend lees ik stomverbaasd in de krant wat ik nou weer wil...")

...verder zitten we midden in een ramp: het klimaat is aan het opwarmen. Wij hebben er momenteel weinig last van (de vluchtelingenstroom is het meest concrete struikelblok)
...maar ook 'Moeder Natuur' heeft het nakijken bij die heilige groei van de godheid Economie.
(Daar zijn wel wetten voor, of liever tegen - maar er gebeurt veel te weinig.)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:14

'Het kabinet wil het' zou toch aardig moeten overeenkomen met wat de Nederlandse bevolking wil. We wonen immers nog steeds in een democratie. En laat mij dan maar een elitaire hoogopgeleide zijn (die niet in de beste buurt woont, een gigantische studieschuld heeft en chronisch ziek is), maar van mij hoeven de uitkeringen en toeslagen niet omhoog. Je kunt in Nederland zonder te werken nog steeds rondkomen. En dat lijkt mij meer dan voldoende...

En dat is dan misschien rechts (en dan stem ik niet eens rechts), maar 'pijnloos de uitkeringen verhogen' is er volgens mij niet bij. Dat betekent namelijk dat mensen die veel verdienen, nog meer belasting gaan betalen. Voor mij (en vele hoogopgeleiden met mij) zou dat betekenen dat ik ga emigreren. Voor de zogenoemde rijken is Nederland namelijk peperduur. Als je net te veel verdient voor al die leuke toeslagen, kwijtscheldingen en tegemoetkomingen, ben je namelijk niet beter af.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:19

Het moet inderdaad ergens vandaan komen maar veel mensen realiseren zich niet dat het uiteindelijk linksom of rechtsom uit de zak van de medeburgers moet komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:37

Citaat:
maar 'pijnloos de uitkeringen verhogen' is er volgens mij niet bij. Dat betekent namelijk dat mensen die veel verdienen, nog meer belasting gaan betalen. Voor mij (en vele hoogopgeleiden met mij) zou dat betekenen dat ik ga emigreren. Voor de zogenoemde rijken is Nederland namelijk peperduur. Als je net te veel verdient voor al die leuke toeslagen, kwijtscheldingen en tegemoetkomingen, ben je namelijk niet beter af.

Geld is een vreemd en beladen 'goedje'.
Waar rechts graagt 'framet' van dat de burger belasting betaalt.
Gewoon frame.

Geld kan door de overheid worden 'geschept' (ik wens het woord geschapen voor andere zaken te reserveren) - dat heeft nadelen zoals inflatie.
Trouwens: bitcoin etc is ook een vorm van geld scheppen.

Overheden krijgen ook geld uit andere stromen dan burgers die belasting betalen (accoord: Nederland is een belastingparadijs voor bedrijven, "maar dat doen we omdat het ons iets oplevert").
Maar zelfs al is ons tarief schrikbarend laag: het brengt geld in het laatje.
Accijnzen. (Okee, indirect belasting.)
(Waarom geen accijns op kerosine?)
Onkostenheffingen (aka leges etc.)
En uiteraard: ""de aardgasbaten"".
(Dat die baten nauwelijks meer bestaan/ het gas veel te goedkoop verkocht is, is nog bet niet doorgedrongen.)

Dus nee: niet alle geld dat de overheid 'doorgeeft' (wat een veel beter woord is dan 'uitgeven') is afkomstig van belastingbetalende burgers.

Verder is ook de invalshoek 'pijnvrij uitkeringen verhogen' een kleine verschuiving (met mogelijk grote gevolgen) tov 'je kunt er voor kiezen, als je dat wil, om de welvaart eerlijk te delen' - "want ook het eerlijk delen levert veel op".
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-02-18 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt