Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:57

geerke schreef:
sureido schreef:
Ook veel pvv stemmers op bokt zie ik.

Ik persoonlijk vind op een bepaalde partij stemmen zodat de pvv het niet word zo belachelijk, je stemt toch op de partij waar van jij vind dat ze de beste standpunten hebben? ... geert kan toch geen coalitie vormen en zal geen 75 zetels halen.

Ik zie hier geen DENK stemmers, maar ze hebben toch rond de 65.000 likes op Facebook, 15.000 minder dan vvd. Dat baart me pas zorgen :=
. Je hoeft je geen zorgen te maken,we hebben nu eenmaal redelijk veel mensen in nederland met een ander geloof en een andere achtergrond....het lijktmij normaal dat die ook een podium krijgen....wat ik daar persoonlijk van vind laat ik maar even achterwege

Haha dan zal ik mijn mening erover ook maar stil houden :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:02

Cowboy55 schreef:
Ik ben van dezelfde generatie en heb hetzelfde probleem met het CDA. decennia van reli-ellende.
Electra, je vergat in het rijtje namen overigens nog (ga even zitten) Jaap de Hoop Scheffer :r

Jaap de Hoop Scheffer |(

Die was ik ook vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:02

Spreek je vooral uit, zou ik zeggen: maar houd het netjes.

Ik ben zelf niet gelovig en heb me een beetje geërgerd aan de houding van het CDA ten opzichte van andere geloven. Laat een ieder geloven wat hij wil maar laten we vooral kerk en staat gescheiden houden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:21

Cowboy55 schreef:
Ik ben van dezelfde generatie en heb hetzelfde probleem met het CDA. decennia van reli-ellende.
Electra, je vergat in het rijtje namen overigens nog (ga even zitten) Jaap de Hoop Scheffer :r

Ja, Jaap ..... Die vond ik echt griezelig. :D
Ik moet toegeven dat ik Buma in het begin, wel een positieve verbetering vond. Echter zijn overname van het populistische gelul van GW (vandaar de groei van CDA) vind ik een tegenvaller en heeft mijn afkeer van CDA weer aangewakkerd.

Ik kan me wel voorstellen dat(zoals van oudsher) boeren /landbouwers /tuinbouw enz op CDA stemt, er is bijna geen alternatief.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:30

geerke schreef:
sureido schreef:
Ook veel pvv stemmers op bokt zie ik.

Ik persoonlijk vind op een bepaalde partij stemmen zodat de pvv het niet word zo belachelijk, je stemt toch op de partij waar van jij vind dat ze de beste standpunten hebben? ... geert kan toch geen coalitie vormen en zal geen 75 zetels halen.

Ik zie hier geen DENK stemmers, maar ze hebben toch rond de 65.000 likes op Facebook, 15.000 minder dan vvd. Dat baart me pas zorgen :=
. Je hoeft je geen zorgen te maken,we hebben nu eenmaal redelijk veel mensen in nederland met een ander geloof en een andere achtergrond....het lijktmij normaal dat die ook een podium krijgen....wat ik daar persoonlijk van vind laat ik maar even achterwege

Dat zijn de fake accounts waarmee ze zichzelf liken.. :D

Electra63

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:33

Ik denk dat een flink aantal moslims en allochtonen gaan stemmen op Denk. Zij voelen zich niet (meer) gehoord.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:34

Picasso schreef:
Ik gok angst en onwetendheid... en elkaar opzwepen op de internetsites. Ik schrik van de taal en rare verwensingen die men elkaar naar het hoofd slingert: echt schokkend soms.

Helemaal eens. Ik vind dat van mensen heel heftig en ongenuanceerd reageren (alleen hier al op bokt trouwens, niet in dit topic). Mensen denken heel veel te weten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:09

Picasso schreef:
Ik gok angst en onwetendheid... en elkaar opzwepen op de internetsites. Ik schrik van de taal en rare verwensingen die men elkaar naar het hoofd slingert: echt schokkend soms.

Toetsenbord + anonimiteit = huftergedrag. Helaas een gegeven.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:12

De LP: voor mij voorheen een onbekende partij, maar na een tip van iemand ben ik hun website eens gaan bekijken en ze hebben een paar goede ideeën waar ik het veel meer mee eens ben dan de meeste bralpraat van andere partijen. Dus ik ga mijn stem uitbrengen op de Libertarische Partij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:20

Taucha schreef:
De LP: voor mij voorheen een onbekende partij, maar na een tip van iemand ben ik hun website eens gaan bekijken en ze hebben een paar goede ideeën waar ik het veel meer mee eens ben dan de meeste bralpraat van andere partijen. Dus ik ga mijn stem uitbrengen op de Libertarische Partij.

Maar zij willen oa het afschaffen van allerlei belastingen waaronder de inkomsten- en loonbelasting.
Klinkt heerlijk, maar volstrekt ongeloofwaardig.
Deze partij klinkt een beetje als de " vrije opvoeding": alles mag, niets moet. Klinkt leuk, maar er zijn regels en wetten nodig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:21

Electra63 schreef:
Ik kan me wel voorstellen dat(zoals van oudsher) boeren /landbouwers /tuinbouw enz op CDA stemt, er is bijna geen alternatief.

Ik heb deze week tegen de buren gezegd dat ik er juist niets van begrijp.
"Zo goed gaat het niet in de landbouw" - daar zijn we het roerend over eens.
Daarna vallen meestal bittere woorden rondom "Brussel" en "regelgeving".

...de laatste 40 jaar heeft er vrijwel altijd een cda'er (kvp, etc) op het ministerie van landbouw gezeten.

Ik zou zeggen: maak eens een andere keuze.
(Dan volgen enige algemeenheden - het ligt gevoelig - en het gevoel van verraden zijn doet zeer.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:22

Donja schreef:
De VVD heeft ons (samen met de coalitiepartners) weer uit de crisis gekregen, laat ze nu maar doorgaan en het werk afmaken.

Dat uit de crisis komen gaat grotendeels vanzelf - er is zelfs de vraag of een deel van het beleid van de regering de problemen niet verlengd heeft.

Het heeft in elk geval de uitgangspositie voor veel mensen verzwakt: er zijn nog steeds genoeg mensen zonder werk, met ernstige (maar ook deels onnodige) schuldenproblemen, ontstaan door de ondoorgrondelijkheid van de overheid zelf. Heel wat werk is omgezet naar instabiel flexwerk of tijdelijk werk of zogenaamd zzp-werk...

In z'n totaliteit is de crisis misschien voorbij, maar voor al die mensen zijn de gevolgen nog heel reeel.

En net de VVD zet daarop in: hun belang is het steunen van het grootkapitaal. De winsten van de crisis zijn dus vrij snel naar de allerhoogste vermogensgroep gegaan, terwijl de middeninkomens daar niet van meeprofiteren. (En dat terwijl toen het mis ging, dit wel moest worden opgevangen door ons als maatschappij: veroorzaakt door speculaties op hoog niveau moesten we toch allemaal inleveren voor het herstel.)

Citaat:
En het is daarnaast inderdaad ook nog een strategische stem tegen de PVV ;)

Strategisch stemmen werkt niet. En zeker hier denk ik dat niet: de VVD en PVV liggen inhoudelijk heel dicht bij elkaar. De kans is dus heel groot dat als je voor de een tegen de ander stemt, je de ander er toch gratis en voor niets bij krijgt.

En dan is de VVD waarschijnlijk niet geinteresseerd om al te principieel tegen de PVV in te gaan. En omgekeerd denk ik dat de PVV met gemak wat van hun meer sociaaleconomische dingen weer heel gauw laat vallen, als ze maar tegen moslims en buitenlanders mogen blijven.

Verwacht dan niet dat het beter geregeld wordt, niet voor zorg, niet voor werk, niet voor klimaat, niet qua huisvesting...

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:26

Taucha schreef:

Ik heb even door het programma heen gebladerd, maar heel veel relatie tot de werkelijkheid lijken ze niet te hebben. Alle directe belastingen afschaffen de BTW en accijnsen verlagen maar toch de overheidsschuld verlagen?
Het programma leest meer als fictie eerlijk gezegd.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:55

Kennen jullie deze ingezonden brief aan het A.D.?

LEZERSBRIEF

Lezer Roger Beense, opgegroeid in Rotterdam, zag zijn stad verloederen door de islamisering en stemde daarom PVV. Hij is boos op Geert Wilders, die wegduikt nu hij de macht kan grijpen. 'Je standpunten zijn gebakken lucht'.

Lees hier verder: http://www.ad.nl/binnenland/geert-mag-i ... ~add13576/

Edit: verkeerde quote

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:03

Crisis kan dan in theorie voorbij zijn, er zijn mensen die geen vloerbedekking in huis hebben, op de kale betonvloer leven,kinderen die met een lege maag en gaten in de schoenen of met een zomerjasje met -4 naar school gaan. Hoezo, VVD heeft het goed gedaan. Ik ben van mening dat je juist om uit een crisis te komen, de economie aan moet jagen, lastenverlichten en wel direct zodat mensen de eerste levensbehoeften kunnen kopen. Er zijn nog steeds bijna 35000 kinderen afhankelijk van de voedselbank. Kun je nagaan wat ze te kort komen qua fatsoenlijke kleding en schoenen. Voor hun is de crisis zeker niet voorbij. En natuurlijk is er altijd een paar procent door eigen schuld in de problemen gekomen. Maar het merendeel is toch door het beleid de afgelopen jaren daar beland. Banen weg, onderwijs duurder gemaakt, zorgkosten verhoogd, woonlasten en gwl kosten gestegen. Er zijn veranderingen doorgevoerd door de regering die zeer slecht uit hebben gepakt voor veel mensen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:05

En voor mensen die overwegen om op de PVV te stemmen, leg zijn partijprogramma naast het onderstaande lijstje, dan zie je dat beloftes en stemmen ook bij de PVV twee heel verschillende zaken zijn, net als bij sommige andere partijen trouwens.

voor hogere eigen bijdragen
voor bezuiniging op het persoonsgebonden budget
voor bezuinigingen op de begeleiding van ouderen in de dagopvang met een IQ boven de 70

De PVV zegt tegen de marktwerking in de zorg te zijn, maar stemde

voor particuliere investeringen in ziekenhuizen
voor winstuitkeringen in ziekenhuizen
voor betaalde voorrangszorg via SOS-artsen
tegen een meer inkomensafhankelijke premie
tegen maatregelen om wachtlijsten in de jeugdzorg te verminderen
tegen het in stand houden van het wettelijk recht op jeugdzorg
tegen een passende indicatiestelling voor AWBZ-verzekerden, waardoor meervoudig gehandicapten en mensen met een intensieve zorgvraag nu geen gebruik kunnen maken van een pgb

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:10

maar waren al die maatregelen dan ook maatregelen die zouden werken, of zaten daar weer andere haken en ogen aan...
Interessant wordt het denk ik pas als je weet waarom een partij tegen iets heeft gestemd... ?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:11

bigone schreef:
En voor mensen die overwegen om op de PVV te stemmen, leg zijn partijprogramma naast het onderstaande lijstje, dan zie je dat beloftes en stemmen ook bij de PVV twee heel verschillende zaken zijn, net als bij sommige andere partijen trouwens.

voor hogere eigen bijdragen
voor bezuiniging op het persoonsgebonden budget
voor bezuinigingen op de begeleiding van ouderen in de dagopvang met een IQ boven de 70

De PVV zegt tegen de marktwerking in de zorg te zijn, maar stemde

voor particuliere investeringen in ziekenhuizen
voor winstuitkeringen in ziekenhuizen
voor betaalde voorrangszorg via SOS-artsen
tegen een meer inkomensafhankelijke premie
tegen maatregelen om wachtlijsten in de jeugdzorg te verminderen
tegen het in stand houden van het wettelijk recht op jeugdzorg
tegen een passende indicatiestelling voor AWBZ-verzekerden, waardoor meervoudig gehandicapten en mensen met een intensieve zorgvraag nu geen gebruik kunnen maken van een pgb

En dan is het vanuit de oppositie nog relatief makkelijk om je qua stemgedrag aan beloftes te houden...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:12

Pvv is natuurlijk uiteindelijk ontstaan uit de vvd, dat vergeten mensen weleens :)

Maar dan nog kan ik de emotionele keuze voor wilders nog beter begrijpen dan de keuze voor groenlinks. Zeker op een forum als bokt met jonge mensen en (hopelijk) werkende mensen.

Groenlinks gaat de normale werkende mens keihard pakken, leuk voor de nu jongere generatie, die hebben het nu al moeilijk als starters.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:21

gekvanfleur schreef:
Pvv is natuurlijk uiteindelijk ontstaan uit de vvd, dat vergeten mensen weleens :)

Maar dan nog kan ik de emotionele keuze voor wilders nog beter begrijpen dan de keuze voor groenlinks. Zeker op een forum als bokt met jonge mensen en (hopelijk) werkende mensen.

Groenlinks gaat de normale werkende mens keihard pakken, leuk voor de nu jongere generatie, die hebben het nu al moeilijk als starters.

Ergens moet er iets veranderen en dat vindt iedereen, maar niemand wil iets inleveren. Zo werkt het helaas niet en daarom stem ik, als 19-jarige, GL. Zij gaan het misschien voor mij niet per se makkelijker en beter maken, maar wel voor het land en de wereld, denk ik.

Cowboy55

Taucha schreef:

Dat zou ik puur inhoudelijk ook moeten doen. Maar bij de vorige verkiezingen hadden ze (dacht ik) 2.500 stemmen. Dan is de kans levensgroot dat je een stem weg gooit. En dat wil ik in deze tijd niet.

Ailill

gekvanfleur schreef:

Klopt, Wilders was eerst VVD.

Ik begrijp je laatste 3 zinnen niet helemaal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:22

gekvanfleur schreef:

Helemaal mee eens, de charme van een zeer enthousiaste jonge Trudeau look a like is helaas aardig groot. Ik vind het zo apart dat er zo veel jongeren naar GL gaan, snap ik net zo min als de PVV stemmers. Mensen die nu de arbeidsmarkt op gaan krijgen heel veel voor hun kiezen wanneer GL aan de macht komt. Ik heb al vaker aangehaald dat een tevreden maatschappij een maatschappij is waar heel veel mensen aan het werk zijn. Dan draag je echt met z'n allen de kosten van de maatschappij maar GL wil wel heel veel afpakken van de werkenden en volgens mij hebben de stemmers dit niet door. Milieu is zeker ook belangrijk maar ook daar spelen ze een raar spelletje door de rekening in de toekomst te leggen. Gelukkig zie ik steeds meer stemmen voor de SP voorbij komen, ook hun programma kun je zeker kritiek op hebben maar er word wel gegaan voor arbeid en verhoging van minimumsalaris en bijstand.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:30

Ik snap niet zo goed waar het idee vandaan komt dat gl de arbeider gaat aanpakken? Omdat PvdA dat beweert? Ja autorijden gaat duurder worden maar de lage en middenlonen gaan minder belast worden zodat je dat geld weer terug krijgt via je loon. ook willen ze dingen als eigenrisico afschaffen. Gl zet zich juist in voor de gewone werkende ookal probeert PvdA (en andere linkse partijen) te doen alsof dat niet zo is

https://groenlinks.nl/standpunten/belastingen

Was ook nog ergens een grafiekje van hoe de inkomens er vooruit gaan tov de VVD zal m even zoeken
Laatst bijgewerkt door Pabie op 14-03-17 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 12:32

Pabie schreef:
Ik snap niet zo goed waar het idee vandaan komt dat gl de arbeider gaat aanpakken? Omdat PvdA dat beweert? Ja autorijden gaat duurder worden maar de lage en middenlonen gaan minder belast worden zodat je dat geld weer terug krijgt via je loon. ook willen ze dingen als eigenrisico afschaffen. Gl zet zich juist in voor de gewone werkende ookal probeert PvdA (en andere linkse partijen) te doen alsof dat niet zo is

Had ik het toch goed begrepen. Ik ging al twijfelen door sommigen in dit topic, terwijl GL zelf zegt dat ze de rijken en grote bedrijven juist gaan 'aanpakken'. En daar ben ik het wel mee eens namelijk..

Edit; ja precies dat linkje dus, okay ik vertrouw gewoon op wat de partij zegt :') lijkt me het handigst
Laatst bijgewerkt door Zeepsop op 14-03-17 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt