Abortus, hoe denkt bokt er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:40

intral schreef:
Janinevv schreef:
Maar is het dan niet triest dat sommige kinderen worden weggehaald door een niet goed overwege keuze?

Ik heb echt respect voor mensen, die hier hun moeilijke verhalen delen misschien kom ik heel bod over maar dat bedoel ik echt niet zo.
Ik wil niet hier mensen uit schelden voor je weet wel..

Vind het beetje jammer dat mijn mening, over het kind zijnde niet mag zijn omdat het een feit is.

Zolang je bot nog als "bod" schrijft en moord als "moordt" neemt echt niemand je belachelijke "mening" serieus.
En dan andere mensen dom noemen.....

Dit is dan weer niet nodig. Haar spelling heeft niks te maken met de inhoud van haar berichten. Laten we dit soort reacties achterwege laten.

Janine, ik merk dat je nu telkens je excuses probeert aan te bieden aan Michelle. Het mag duidelijk wezen dat je berichten op deze manier ongewenst zijn en het lijkt erop dat je hier inmiddels al zoveel ongedane schade mee hebt aangericht dat je misschien moet overwegen om uit dit topic te vertrekken als je niet van plan bent wat aan je toon en houding te veranderen.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil hiermee niet zeggen dat je alleen mag meepraten als je dezelfde mening als de meerderheid hebt. Maar de manier waarop jij jouw 'mening' hier verkondigt is niet prettig.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:41

Janinevv schreef:
Ja maar als je er niet voor wil zorgen is dat dan niet egoïstisch ?
Aangezien mensen soms hopen op een zwangerschap, of miskramen krijgen wat ik echt vreselijk vindt.

Laat ik hier vanuit mijzelf een mening over geven.
Ik ben moeder van een doodgeboren kindje wat ontzettend gewenst was.

Nooit, maar dan ook nooit zal ook zo veroordelend tegenover anderen staan als jij hier hebt laten zien. Mijn pijn is niet de verantwoordelijkheid van anderen. Ik had geen keuze, die is mij afgenomen,dat wil niet zeggen dat anderen dan ook maar geen keuze moeten hebben.
Oordelen is heel makkelijk als je nooit in deze moeilijke en pijnlijke situaties hebt gezeten, en om het even over jouw God te hebben, volgens mij had die een hele duidelijke mening over mensen die andere mensen veroordelen.

Abortus is een keuze die voor veruit de meeste mensen niet makkelijk is, niet zomaar gemaakt is en die ze nooit kunnen vergeten. Het is voor velen die kiezen voor een abortus een verlies en een rouwperiode net zoals voor mensen die die keuze niet hadden/hebben.

Toevoeging: Ik kan emotioneel en boos worden als ik verhalen en belevingen in dit soort topics lees. Maar dat is alleen maar omdat het leven soms zo enorm oneerlijk is, en ik niemand de pijn van dit soort beslissingen en verlies-situaties aanwens.
Laatst bijgewerkt door Drifter op 08-03-17 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:41

Anoniem schreef:
Is dat dan aan jou om de veroordelen of iemand die het onveilig heeft gedaan, een abortus mag plegen?
Iemand die het onveilig doet kan misschien denken dat diegene eraan toe is, maar als die zwangerschapstest positief is tot de conclusie komen dat ze dit he-le-maal niet kan. En gelukkig zit er nog 5 dagen verplicht tussen het gesprek en de daadwerkelijke abortus, dus een licht overwogen keuze is het echt niet. En ik zou best wel eens cijfers willen zien van de abortussen omdat het geslacht niet is wat je wil, zoals jij het stelt. Want dát valt volgens mij wel mee.

Ja maar dat vind ik persoonlijk apart, wil je een kind en dan blijk je er niet klaar voor te zijn, zou uiteraard vaak gebeuren ja, die keuze mag ook iedereen zelf maken.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:44

Janinevv schreef:
Michelle77
Ik zei toch dat ik respect had voor jullie verhaal? Mag ik dat ook al niet meer zeggen..

Gast3289
Dat kan ja, maar daar zit dan verschil in, is het dan door een foutje gebeurd of omdat je het onveilig hebt gedaan.

Dat mag je heus zeggen, maar het druist volledig in tegen de rest wat je zegt. En ik trek het breder, niet alleen ik word gekwetst door jouw herhaaldelijke mening. Niet alleen ik heb zulke dingen meegemaakt. Niet alleen ik heb deze keuze gemaakt.
Dus dat je respect hebt voor mijn verhaal, betekent in mijn ogen dan niet zoveel.

Er zijn, helaas, velen met mij die deze keuze hebben gemaakt, bijna altijd uit liefde voor hun ongeboren kind, die gekwetst kunnen raken door jouw opmerkingen.

Er zijn velen die hebben moeten besluiten om abortus te laten plegen, om wat voor reden dan ook en die ook gekwetst zijn door jouw uitspraken.

Er zijn meiden die misschien dan wel zwanger geraakt zijn door niet opletten, door niet nadenken, die nu jaren later nog steeds het moeilijk hebben met deze keuze. En ook zij kunnen gekwetst raken door jouw opmerkingen.

Ik zou ook liever niet zien dat mensen ongewenst zwanger raken, door wat voor reden dan ook en dus besluiten tot abortus. Ik zie ook liever niet dat mensen ondoordacht met seks en anticonceptie omgaan.

Maar het is nu eenmaal zo dat dit gebeurt, dan is het onnodig om maar steeds te blijven verkondigen hoe je erover denkt.

Je punt is duidelijk, iedereen weet nu hoe je erover denkt. Wellicht is het tijd om het hierbij te laten.
Laatst bijgewerkt door Michelle77 op 08-03-17 21:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Ailill

Shadow0 schreef:
enzino schreef:
Wat mij helemaal niet bevalt is dat in een discussie over abortus de man zijn rechten (en plichten) totaal niet aan bod komen.

Omdat de man
1. niet zwanger is
2. geen abortus ondergaat.

Abortus gaat niet om mannen, het gaat om vrouwen die mogen beslissen wat zij met hun lichaam mogen doen.

En alimentatie is een ander onderwerp dat inderdaad gaat over twee ouders, maar jij probeert het aan abortus te koppelen. En dan gaan de rechten van de een inderdaad ten koste van de ander. Maar vooral omdat jij de koppeling maakt.

Maar als je dat belangrijk vindt, open je toch een eigen topic daarover?
Ik vind je enorm flauw reageren, jammer.

Ik begrijp niet dat je zo tegen zaken aan kunt kijken. Ja, de vrouw heeft het meest in te leveren (zelfs als de vader wél in beeld is, is dit vaak het geval). Ja, het kind ontstaat in het lichaam v.d. vrouw. Ja, de vrouw heeft nu feitelijk aan twee kanten de touwtjes in handen; wel of geen kind/wel of geen allimentatie.

Los van dit alles heeft de man ook zeker rechten. Ik heb als man zijnde ook ervaring met deze kwestie, ik kan je vertellen je staat als man machteloos.

Janinevv

Drifter schreef:
Janinevv schreef:
Ja maar als je er niet voor wil zorgen is dat dan niet egoïstisch ?
Aangezien mensen soms hopen op een zwangerschap, of miskramen krijgen wat ik echt vreselijk vindt.

Laat ik hier vanuit mijzelf een mening over geven.
Ik ben moeder van een doodgeboren kindje wat ontzettend gewenst was.

Nooit, maar dan ook nooit zal ook zo veroordelend tegenover anderen staan als jij hier hebt laten zien. Mijn pijn is niet de verantwoordelijkheid van anderen. Ik had geen keuze, die is mij afgenomen,dat wil niet zeggen dat anderen dan ook maar geen keuze moeten hebben.
Oordelen is heel makkelijk als je nooit in deze moeilijke en pijnlijke situaties hebt gezeten, en om het even over jouw God te hebben, volgens mij had die een hele duidelijke mening over mensen die andere mensen veroordelen.

Abortus is een keuze die voor veruit de meeste mensen niet makkelijk is, niet zomaar gemaakt is en die ze nooit kunnen vergeten. Het is voor velen die kiezen voor een abortus een verlies en een rouwperiode net zoals voor mensen die die keuze niet hadden/hebben.

Wat triets van het verlies van je gewenste kindje,

maar zoals je zei over het rouw proces dat geloof ik ook dat het niet anders is als het gewenst/ongewenst is maar vraag me dan af hoe zit het dan als je denkt dat je niet geschikt als ouder zou zijn? Lijkt me zo ontzettend moeilijk dan voor later vooral, als je nog een kind mag krijgen.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:45

Jolien87 schreef:
Dit is dan weer niet nodig. Haar spelling heeft niks te maken met de inhoud van haar berichten. Laten we dit soort reacties achterwege laten.

Ze getuigen anders beide niet echt van een hoog niveau. En dan vooral dat ze niet ziet dat ze dr eigen mening zó ontzettend doordramt en vele mensen er hier mee kwetst.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:46

Janine, je begint je reacties in dit topic met "abortus is moord". Vervolgens zeg je "respect" te hebben voor sommige reacties, ookal vind je abortus nogsteeds moord. Daarna dim je nog verder in en zeg je dat je het vooral erg vind als mensen abortus plegen als ze dit doen vanwege het geslacht van het kindje? Sorry, maar ik ken niemand die dit heeft gedaan. En ik denk jij ook niet. En "van horen zeggen" is géén bron. Mensen delen hun meest gevoelige verhalen en je gaat er amper op in.
Je bent 18 jaar, niet veel jonger dan ik, dus ik weet dat je kan nadenken. Denk dan ook na over je reacties. Doe voortaan eerst wat huiswerk over een onderwerp wat zo gevoelig is als deze voor je mensen komt kwetsen.
Ik heb het gevoel dat je geen idéé hebt wat je zegt.

Dan even iets anders. Ik heb een tijd geleden deze korte documentaire gezien "Wanneer mag mijn kind sterven". Duurt slechts 11 minuten ofzo, hij heeft bij mij heel veel indruk gemaakt. Ik vraag me af wat je hier van vind? (En anderen uit het topic)
Heb de link even opgezocht.

https://www.youtube.com/watch?v=QXqskKgqkg4

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:46

Janinevv schreef:
Anoniem schreef:
Is dat dan aan jou om de veroordelen of iemand die het onveilig heeft gedaan, een abortus mag plegen?
Iemand die het onveilig doet kan misschien denken dat diegene eraan toe is, maar als die zwangerschapstest positief is tot de conclusie komen dat ze dit he-le-maal niet kan. En gelukkig zit er nog 5 dagen verplicht tussen het gesprek en de daadwerkelijke abortus, dus een licht overwogen keuze is het echt niet. En ik zou best wel eens cijfers willen zien van de abortussen omdat het geslacht niet is wat je wil, zoals jij het stelt. Want dát valt volgens mij wel mee.

Ja maar dat vind ik persoonlijk apart, wil je een kind en dan blijk je er niet klaar voor te zijn, zou uiteraard vaak gebeuren ja, die keuze mag ook iedereen zelf maken.

Kan en mag jij apart vinden, maar het gebeurd. En tel je zegeningen (en dat van je ongeboren kind) dat het zwanger worden en de twijfel jou nog niet overkomen is. Want hoe goed je het ook bedoeld dat het kind welkom is, volgens mij ben jij ook nog helemaal niet klaar voor een kind, en ik denk als je nu zwanger zou raken dat je dan verscheurd zou raken door twijfel en verdriet. Denk ik hoor, zoals ik je nu inschat.

Maar wederom; soms is het beter op je mening voor je te houden janine. Want je bedoelt het niet zo, maar god (sorry) wat kan jij mensen kwetsen zeg.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:48

Kort over de rol van de man bij abortus: dat een vrouw het kindje draagt betekent niet dat zij meer recht heeft op het kindje dan de man, naar mijn gevoel. Zo'n beslissing neem je samen in het geval van een gezonde relatie. In zo'n geval praat je erover. Maar ik weet niet in hoeverre hier in de wet over gesproken wordt.
De discussie over allimentatie heeft absoluut niets met abortus te maken en zou beter plaatsvinden in een apart topic.

Janinevv

Re: Abortus, hoe denkt bokt er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:49

Nouja sorry dat ik in het begin mijn mening te kwetsend heb laten overkomen.
Was niet mijn bedoeling.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:51

intral schreef:
Jolien87 schreef:

Ze getuigen anders beide niet echt van een hoog niveau. En dan vooral dat ze niet ziet dat ze dr eigen mening zó ontzettend doordramt en vele mensen er hier mee kwetst.

Ik deel je mening over dat laatste, maar iemand afvallen op haar spelling is hier niet op zijn plaats. Dan kun je nog zo lijnrecht tegenover iemand staan. Dit heeft niets met de inhoudelijke discussie te maken en is in feite dus ontopic en beter op zijn plaats via pb.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:53

Jolien87 schreef:
Kort over de rol van de man bij abortus: dat een vrouw het kindje draagt betekent niet dat zij meer recht heeft op het kindje dan de man, naar mijn gevoel. Zo'n beslissing neem je samen in het geval van een gezonde relatie. In zo'n geval praat je erover. Maar ik weet niet in hoeverre hier in de wet over gesproken wordt.
De discussie over allimentatie heeft absoluut niets met abortus te maken en zou beter plaatsvinden in een apart topic.

De vrouw heeft inderdaad niet meer recht, maar in de praktijk komt het wel daarop neer.

De vrouw wil het kind houden, de man absoluut niet. De man kan de vrouw niet dwingen (natuurlijk, soms gebeurt dat helaas wel, maar de vrouw heeft wel de eindbeslissing)

De vrouw wil het kind niet houden, de man absoluut wel. De man kan de vrouw niet dwingen. Zij heeft de eindbeslissing.

Uiteraard heeft het maken van een andere keuze dan de man directe gevolgen voor evt relatie etc. Maar uiteindelijk is de vrouw altijd diegene die beslist. Hoe oneerlijk ook voor de man in het verhaal.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:54

Jolien87 schreef:
Eens. Los v.d. allimentatie zijn er voldoende punten om wél over te discussiëren. Ik verbaas me er oprecht over dat veel vrouwen hier er zó anders over denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:55

Ailill schreef:
Jolien87 schreef:
Eens. Los v.d. allimentatie zijn er voldoende punten om wél over te discussiëren. Ik verbaas me er oprecht over dat veel vrouwen hier er zó anders over denken.

Geen aanval, pure interesse: vind jij dat jij als man het recht zou hebben om een vrouw te verbieden een abortus te laten plegen? Of een vrouw juist dwingen een abortus te laten plegen?

Of nee, andere verwoording: vind jij dat jouw vriendin rekening móet houden met jouw wensen in zo'n situatie? ook als zij absoluut geen kinderen wil en jij er wel voor open staat?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:57

Jolien87 schreef:
Jolien87 schreef:

Ik deel je mening over dat laatste, maar iemand afvallen op haar spelling is hier niet op zijn plaats. Dan kun je nog zo lijnrecht tegenover iemand staan. Dit heeft niets met de inhoudelijke discussie te maken en is in feite dus ontopic en beter op zijn plaats via pb.[/quote]

Mijn eerste bericht was ook best wel kwetsend maar denk dat de mening eerder naar mij zelf toe was gericht, stel ik zou voor de keuze komen te staan, dat ik het zie als moord op mijn ongeboren kind, probeer het niet goed te praten maar heb het wel stom verwoord ja in het begin, maar goed dat neemt niet weg dat ik soms vind dat er te snel abortus word overwogen.

Ieder heeft zijn haar keuze, en vele van jullie met gevoelig verhaal respecteer ik echt.

Sorry.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:57

Michelle77 schreef:
Jolien87 schreef:

De vrouw heeft inderdaad niet meer recht, maar in de praktijk komt het wel daarop neer.

De vrouw wil het kind houden, de man absoluut niet. De man kan de vrouw niet dwingen (natuurlijk, soms gebeurt dat helaas wel, maar de vrouw heeft wel de eindbeslissing)

De vrouw wil het kind niet houden, de man absoluut wel. De man kan de vrouw niet dwingen. Zij heeft de eindbeslissing.

Uiteraard heeft het maken van een andere keuze dan de man directe gevolgen voor evt relatie etc. Maar uiteindelijk is de vrouw altijd diegene die beslist. Hoe oneerlijk ook voor de man in het verhaal.

Precies. Recht is dan ook niet het goede woord. In een ongezonde relatie zou een vrouw hier ook flink misbruik van kunnen maken. Ik hoop dat hier in een gezonde relatie beter over te praten is.

Ik heb van dichtbij meegemaakt dat een stel door de prikpil heen zwanger werd. Zij wilde het houden en hij was heel reeël en voelde dat ze het kindje niet verantwoord konden opvoeden. Ze waren allebei nog veel te jong, schoolgaand en dus ook niet financieel in staat om het kindje te onderhouden. Zij was nog bereid om het kindje aan de andere kant van de wereld bij haar familie op te voeden maar hij kon niet leven met het geweten dat hij een kind aan de andere kant van de wereld zou hebben. Uiteindelijk is zij toch gezwicht en heeft ze een abortus laten plegen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:58

Michelle77 schreef:
Jolien87 schreef:

Precies dit bedoel ik dus, zonder het wéér onder de aandacht te willen brengen. Ben er de hele dag over aan het nadenken en ik kan niet anders dan bekennen dat het gevoelsmatig - ook voor het evt. kind, het beste is.

Toch steekt het enorm. Als ik hier dan feministische uitspraken of visies lees denk ik een klein beetje: Jullie vrouwen hebben zo gestreden voor gelijke rechten, waar ik als man geheel achter sta (ik stoor me bijv. gigantisch aan het 'glazen plafond'). Dan zou het, imo, niet meer dan redelijk zijn om nu ook te erkennen dat de verhoudingen in dit geval wellicht wat te ver zijn doorgeslagen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:59

Ook eens.
Stel: je hebt een fijne relatie- je praat en komt er (met steun en tijd) samen uit.
Kom je er niet samen uit, dan vrees ik dat het het einde van de relatie is.
...arme vrouw!

En het financiële argument is van een totaal andere orde dan 'wat te doen met deze zwangerschap'.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:01

In het ideale plaatje hebben beide partijen evenveel in te brengen, alleen het kindje leeft nu eenmaal in de buik van de vrouw. Dus hoe oneerlijk ook, de man kan hoog of laag springen, hij heeft er niets over te zeggen als de vrouw anders besluit.

Ben ik het daarmee eens? Nee, objectief gezien niet. Maar, stel dat ik zwanger zou raken en mijn partner zou het absoluut niet willen, en ik absoluut wel, dan is het helaas toch pech voor hem en kies ik "voor mijzelf".
Andersom ook zo, wil mijn man het per se wel en ik niet, helaas is het nu eenmaal niet mogelijk het kindje buiten de baarmoeder of door de man te laten dragen.

Een man zou een vrouw niet tot een keuze mogen dwingen, maar een vrouw zou een man ook niet mogen opzadelen met haar keuze.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:02

Het lastige wat betreft rechten van man en vrouw is dat er geen tussenweg is. En dan ben ik toch blij dat de vrouw dergelijke rechten heeft. Een zwangerschap en bevalling kan allerlei complicaties opleveren, ik ben blij dat een vrouw zelf mag kiezen of ze dat wil ondergaan of niet.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:03

Janinevv, verlaat dit topic even. Laat het rusten. je spreekt jezelf enorm tegen, ik weet niet of je het door hebt maar eerst maak je ze uit voor moordenaars, dan vind je het echt heel erg, en nu heb je er wel respect voor tenzij het om jongen/meisje etc gaat...? Het kan ook zijn dat je van mening veranderd bent.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:06

Ergens was het best gek dat mijn vriend en ik al snel in onze relatie spraken over zwangerschap en abortus maar we waren allebei van mening dat het goed was om hier duidelijkheid over te scheppen. Het voelde dan ook goed om te weten dat we op 1 lijn zaten.

Vorig jaar hebben we een huis gekocht en ondanks dat we nu met z'n tweetjes zijn hebben we qua ruimte wel rekening gehouden met gezinsuitbreiding. We hadden de financiële ruimte om een groot huis te kopen ondanks dat, dat echt nog niet nodig was/is. Maar we weten nu wel dat we niet halsoverkop hoeven te verhuizen zodra we kinderen krijgen. En dat geeft ook rust. Ergens weet ik dat ik kinderen wil maar ik maak me nog veel te druk over alle risico's van een zwangerschap. Niet zozeer voor mij maar wel voor het kindje, er kan zoveel misgaan en daar maak ik me absurd veel zorgen over. Mijn vriend bekijkt het gelukkig heel realistisch: vooraf weet je überhaupt niet of er iets mis kan zijn en zodra dat wel zo blijkt te zijn dan praten we erover. Je weet nooit hoe het is zodra het zover is maar voor nu weten we van mekaar dat we nooit misbruik zullen maken van elkaars situatie.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:09

Emmaa_ schreef:
Ailill schreef:

Geen aanval, pure interesse: vind jij dat jij als man het recht zou hebben om een vrouw te verbieden een abortus te laten plegen? Of een vrouw juist dwingen een abortus te laten plegen?

Of nee, andere verwoording: vind jij dat jouw vriendin rekening móet houden met jouw wensen in zo'n situatie? ook als zij absoluut geen kinderen wil en jij er wel voor open staat?
Nee, dit vind ik niet. Echter is het 180 graden anders wél het geval (haar lichaam; zij is in charge) en daar ben ik het, gevoelsmatig, ook niet mee eens.

Over je 2e punt zit ik na te denken, dat is van enorm veel factoren afhankelijk. Stel ik weet dit van te voren, dan is de keuze aan mij. Komen we hier later in de relatie achter, dan is de keuze ook aan mij (wel of niet verder). Dat zijn de 2 meest gangbare opties.

Hoe ik verder zou beslissen is afhankelijk v.d. relatie; we kunnen bijv. verloofd zijn en dit jaar gaan trouwen (serieus dus) of we leven al dik een jaar als broer & zus en zij wil evt. ons kind wel dragen en daarna scheiden onze wegen (andere uiterste).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:13

Ailill schreef:
Nee, dit vind ik niet. Echter is het 180 graden anders wél het geval (haar lichaam; zij is in charge) en daar ben ik het, gevoelsmatig, ook niet mee eens.

Over je 2e punt zit ik na te denken, dat is van enorm veel factoren afhankelijk. Stel ik weet dit van te voren, dan is de keuze aan mij. Komen we hier later in de relatie achter, dan is de keuze ook aan mij (wel of niet verder). Dat zijn de 2 meest gangbare opties.

Hoe ik verder zou beslissen is afhankelijk v.d. relatie; we kunnen bijv. verloofd zijn en dit jaar gaan trouwen (serieus dus) of we leven al dik een jaar als broer & zus en zij wil evt. ons kind wel dragen en daarna scheiden onze wegen (andere uiterste).

Ik bedoel in dit geval echt wanneer een vrouw al zwanger is en er van tevoren geen gesprekken over zijn geweest. Of als het gesprek wel is geweest maar de zwangerschap heel erg onverwachts komt. Maar je zegt het zelf al, als man is de keuze 'we krijgen een kind of we stoppen de relatie', voor vrouwen ligt dat een stuk gecompliceerder.