Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:28

akishino schreef:
De partij(en) tegen zwarte piet hebben zich niet opgegeven om te demonstreren. Ik vraag me af waarom niet?

Omdat dat de enige verstandige keus is..
beide partijen horen daar niet te demonstreren imo :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:30

Maar dat is dus niet zo. In dit topic heeft al iemand, die TEGEN zwarte piet is, en ook zit aangesloten bij een tegen-groep, aangegeven met de groep te gaan demonstreren bij de intocht. Waarom hebben ze dat dan nog niet aangegeven in Maassluis zelf? Gaan ze dan gewoon tussen het publiek staan schreeuwen en de boel verpesten? Wat vorig jaar ook gebeurde door meerdere mensen?

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:36

Cer schreef:
akishino schreef:
De partij(en) tegen zwarte piet hebben zich niet opgegeven om te demonstreren. Ik vraag me af waarom niet?

Omdat dat de enige verstandige keus is..
beide partijen horen daar niet te demonstreren imo :n

Vind ik ook, maar ben bang dat er toch zullen zijn. Of ben ik nu een doemdenker?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:40

akishino schreef:
Vind ik ook, maar ben bang dat er toch zullen zijn. Of ben ik nu een doemdenker?

Nee hoor.. volwassenen kunnen zich gewoon niet gedragen... dat is wat het is -O-

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:45

Cer schreef:
akishino schreef:

Nee hoor.. volwassenen kunnen zich gewoon niet gedragen... dat is wat het is -O-

Dit dus....helaas....Ik hoop maar dat ze in elk geval het fatsoen hebben om de kinderen hun ding te laten doen.....maar ook daarover vrees ik met grote vreze......

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:51

Janneke2 schreef:
Citaat:
Waarom kinderen niet informeren over racisme? (...)
werkt de zin : "meerdere mensen vinden dat zwarte piet hun beledidgd, en dat is niet leuk he? Piet met verschillende kleurtjes beledigd niemand."

1 klein, maar belangrijk verschil: de huidskleur van het kind....

Een zwart kind weet helaas donders goed wat racisme is.
Een wit kind er af en toe speels over informeren- geen gek idee.

En het beledigende van zwarte Piet zit in details die niet tot het feest zelf horen.
Zwarte Piet is slim, klimt door schoorstenen, geeft cadeautjes - prima.
Doe mij maar roetpieten.

Maar zwarte Piet is een domme knecht die uitgedost wordt als een negerslaaf - dat is nergens voor nodig en kwetsend.

Dat het uiterlijk van Piet zou moeten/kunnen veranderen ben ik absoluut met je eens.
Maar ik denk wel dat er in de discussie te veel naar het uiterlijk van 'piet' wordt gekeken en te weinig naar de rol die hij voor kinderen vervult. Piet is de held van het feest, en de Sint een oude seniele sul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:01

Maar ben ik dan de enige die zwarte piet niet ziet als een domme knecht die uitgedost is als negerslaaf? :?

1. Ik vind zwarte piet niet dom, er is altijd wel een ''domme'' of ''klungelige'' piet bij, maar dat heb je in de blanke versies ook van alles. Zelfs bij de smurfen is een onhandige smurf, en ook bij Ernst Bobby en de rest is Bobby niet de meest snuggere. Zelfde gaat op voor Bassie en Adriaan. En de 7 dwergen. En juist de klungel is vaak de meest populaire en laat de kinderen het hardste lachen. Mag er dan geen klungelige piet zijn omdat die toevallig net als de rest zwart is?

2. Ik vind zwarte piet geen negerslaaf. Als het de oorbel is die piet een slaaf maakt, haal dan de oorbel weg. Is het het pakje? Moderniseer dan het pakje. Maar je kan zwarte piet niet wit maken. Dan zijn het gewoon raar verklede mensen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:04

Cer schreef:
Janneke2 schreef:
Maar zwarte Piet is een domme knecht die uitgedost wordt als een negerslaaf - dat is nergens voor nodig en kwetsend.

En toch, hoe meer ik er over lees, vraag ik me af waar die veronderstelling vandaan komt en wie er nou precies voor gezorgd heeft dat dit zo'n stereotyp geworden is wat zoveel aandacht gekregen heeft..

Nou, die 19e eeuwse schoolmeester die
het stof van de sinterklaas traditie afblies
en de stoomboot introduceerde
en een heleboel liedjes schreef -

...die man maakte van Piet een domme negerslaaf.
Dat had hij anders kunnen doen.

En nu doen wij het in de 21ste eeuw maar.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:06

Toen de hetze tegen zwarte piet net begon, zijn de rode lippen en oorbellen weggelaten. Voor een seconde was iedereen tevreden, maar na luttele minuten ging de discussie net zo hard verder.
Valt me ook op dat er steeds meer 'tegen zwartepiet-ers' komen,elk jaar.
Twee jaar geleden was er ook een topic op NM, en de mensen die tegen zwarte piet waren,waren op 1 hand te tellen.
Goed,een mening kan veranderen... maar op mij komt het over als meelopen met de massa,om maar vooral niet rascistisch gevonden te worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:08

Shanna schreef:
Ik vind zwarte piet geen negerslaaf. Als het de oorbel is die piet een slaaf maakt, haal dan de oorbel weg. Is het het pakje? Moderniseer dan het pakje. Maar je kan zwarte piet niet wit maken. Dan zijn het gewoon raar verklede mensen.

Precies, die oorbellen hoeven niet, pak wat aanpassen, wellicht steil haar en mooie roetvegen. En een ring voor wie geen echte schoorsteen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:14

Nee, roetvegen gaat mij te ver. Zwarte piet is zwart.

EEN PAAR met roetvegen kan ik mee leven, een paar blanken er tussen prima, maar er moeten ook echte zwarte pieten blijven. Het merendeel moet zwart blijven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:18

Janneke2 schreef:
Nou, die 19e eeuwse schoolmeester die
het stof van de sinterklaas traditie afblies
en de stoomboot introduceerde
en een heleboel liedjes schreef -

...die man maakte van Piet een domme negerslaaf.
Dat had hij anders kunnen doen.

En nu doen wij het in de 21ste eeuw maar.

Ja dus iemand heeft in de geschiedenisboekjes zitten graven om eens even haarfijn uit te zoeken wat er gezeurd kon worden..

want ik geloof gewoon niet, maar noem mij naief, dat het gemiddelde kind op de hoogte is van wat 19e eeuwse schoolmeesters vertelden...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:19

Hier in de omgeving waar ik woon, speelt dat allemaal helemaal niet van zwarte piet.
Alle pieten zijn hier gewoon zwart, met oorbellen en al.
Ook als morgen hier in de haven de boot aankomt, is met echte zwarte pieten.

Het is denk ik vooral in het westen/randstad waar het probleem echt speelt.
Ik denk omdat daar ook de meeste mensen wonen met een donkere kleur.
Die zie je hier niet zoveel, in de dorpen al helemaal niet, in sommige grotere steden in de buurt dan wel.

Maar ik vind ook, zwarte piet is gewoon zwarte piet en heeft niks met slavernij of racisme te maken.
Dat hebben mensen er zelf van gemaakt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:23

Ik heb geen zin om jou naief te noemen, hoor.

Maar ik ben kennelijk niet echt tot jou doorgedrongen.

Die 19e eeuwse schoolmeester heeft het racisme er in gestopt. Kinderen van nu die i Sinterklaas geloven hoeven dit niet te weten- duidelijker?

Maar zwarte kinderen van alle leeftijden hebben last van wat jij gezeur noemt.
Ik weet dat 'zich een beetje aanpassen ' voor sommigen erg lastig is, maar de pijn van anderen serieus nemen is nu eenmaal sociaal gedrag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:25

Volgens mij is de volgorde anders: donkere mensen en ouders van donkere kinderen ervaren meer pesterij, discriminatie en negatieve opmerkingen (ook dingen als 'die zwarte piet moet gewoon haar mond houden' - een fijne, respectvolle manier van discussieren.)

Daarop geven mensen aan 'maar het is niet racistisch bedoeld' - en toen zijn er mensen in de geschiedenisboeken gaan duiken, en hee, het blijkt toch best een behoorlijk racistische achtergrond te hebben.
Dat is toch net iets anders.

Cer

Re: Dit jaar geen zwarte piet in intocht/ sinterklaas journaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:42

Dus als dat niet in die boekjes gestaan had (en er staan ook andere dingen in andere boekjes volgens mij) dan was de hele discussie heel anders..
dan was het het vuurtoren verhaal geweest ofzo>

Shadow, dan zeg je toch eigenlijk hetzelfde?
In de laatste jaren was de 'nu veronderstelde' racistische achtergrond van Zwarte Piet niet breed bekend.... dus kon het die lading niet hebben... Tóen is iemand gaan zoeken (wellicht om gelijk te halen) en heeft iets in die richting gevonden...

Anders was de verbazing van een meerderheid toch nooit zo groot geweest?? Of is het feest de afgelopen 15 jaar met een racistische insteek gevierd?
Eerlijk?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:52

Cer schreef:
Dus als dat niet in die boekjes gestaan had (en er staan ook andere dingen in andere boekjes volgens mij) dan was de hele discussie heel anders..
dan was het het vuurtoren verhaal geweest ofzo>

Ja, wellicht.

Stel dat de 19e eeuwse schoolmeester een leukere zwarte roet Piet had gemaakt, was er niets aan de geweest.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:18

Shanna schreef:
Toch is dat wel hoe het werkt. Je bepaald zelf welke versie van piet je goedkeurd, en voor mij is dat de zwarte piet. De witte keur ik af, dus die "boycot" ik. Ik koop het niet, ik kijk het niet. Ik kies voor de zwarte versie.

dus het gaat om jou niet om je kinderen..

voor mij gaat het om het kinderfeest en ongeacht wat ik er van vind, als het een nationaal feestje is voor kinderen, waar kinderen het er ongeschonden vanaf brengen, dan vind ik het nogal wat om je kinderen in een sociaal isolement te plaatsen voor een maand.. ik weet niet wat je kind meer schaadt, iets zien waar jij niet achter staat, of buiten een groot feest geplaatst worden door zijn/haar moeder omdat de ouder vind dat zoals zij het vroeger mocht vieren het gevierd mag worden en als dat niet kan, mag kind het niet vieren.. je ontneemt zelf je kinderen een leuke traditie op die manier in mijn ogen.. niet de gemeenschap, niet de anti's, niet de televisiebazen, maar de ouder zelf ontneemt het kind hier wat.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:22

Barbet schreef:
Hier in de omgeving waar ik woon, speelt dat allemaal helemaal niet van zwarte piet.
Alle pieten zijn hier gewoon zwart, met oorbellen en al.
Ook als morgen hier in de haven de boot aankomt, is met echte zwarte pieten.

Het is denk ik vooral in het westen/randstad waar het probleem echt speelt.
Ik denk omdat daar ook de meeste mensen wonen met een donkere kleur.
Die zie je hier niet zoveel, in de dorpen al helemaal niet, in sommige grotere steden in de buurt dan wel.

Maar ik vind ook, zwarte piet is gewoon zwarte piet en heeft niks met slavernij of racisme te maken.
Dat hebben mensen er zelf van gemaakt.

wat zijn echte zwarte pieten?
ik zal je even uit de droom helpen..
zwarte piet en sinterklaas zijn verzonnen personen in dit geval..

als de originele 1 page die de heilige van mira al had pik en pik zwart was.
dan was dat geen schmink, hij kroop niet door schoorstenen en de naam die hij van zijn ouders gehad heeft zal zeker geen Piet geweest zijn..

dus echte zwarte pieten? pieterman is alleen maar de naam geweest omdat wij europeanen het teveel moeite vonden om een afrikaanse naam correct uit te spreken, of ze allemaal simpelweg 1 naam gaven omdat Kunta Kinta teveel klonk als iemand die recht over eigen lijf en leden had, nee die noem je pietje, zoals je je vee ook een naam geeft..

zo kwamen europese namen voor een afrikaanse afstammeling tot stand

echte pieten? die heilige had in de oudste afbeeldingen 1 donkere page, die later bekend stond onder de naam (eigenlijk heel denigrerend) pieterman, een bediende.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:27

Cer schreef:
Ja dus iemand heeft in de geschiedenisboekjes zitten graven om eens even haarfijn uit te zoeken wat er gezeurd kon worden

Precies dit! Iemand die niks beters te doen had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:29

elenaMM77 schreef:
Shanna schreef:
Toch is dat wel hoe het werkt. Je bepaald zelf welke versie van piet je goedkeurd, en voor mij is dat de zwarte piet. De witte keur ik af, dus die "boycot" ik. Ik koop het niet, ik kijk het niet. Ik kies voor de zwarte versie.

dus het gaat om jou niet om je kinderen..

voor mij gaat het om het kinderfeest en ongeacht wat ik er van vind, als het een nationaal feestje is voor kinderen, waar kinderen het er ongeschonden vanaf brengen, dan vind ik het nogal wat om je kinderen in een sociaal isolement te plaatsen voor een maand.. ik weet niet wat je kind meer schaadt, iets zien waar jij niet achter staat, of buiten een groot feest geplaatst worden door zijn/haar moeder omdat de ouder vind dat zoals zij het vroeger mocht vieren het gevierd mag worden en als dat niet kan, mag kind het niet vieren.. je ontneemt zelf je kinderen een leuke traditie op die manier in mijn ogen.. niet de gemeenschap, niet de anti's, niet de televisiebazen, maar de ouder zelf ontneemt het kind hier wat.

Ik ontneem mijn kind dus niks, enkel een tv-programma. Maar ik ontneem mijn kind wel meer tv-programmas omdat ik daar niet achter sta. Zoals de teletubbies zijn ook verboden voor mijn kind.

In dit geval zelfs, bied ik mn kind een versie van het feest aan waar ik wel achter sta. Gelukkig woon ik in een dorp waar nog gewoon zwarte piet komt, dus zelfs de intocht ontneem ik haar niet. En op pakjesavond komen sinterklaas en zwarte piet persoonlijk de cadeautjes brengen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:30

wat ga je dan straks doen als Sinterklaas met roetpieten op school komt in plaats van zwarte?
of op de sportclub
of als de vriendjes en vriendinnetjes hun schoen mogen zetten thuis en je kind wil daar logeren maar daar viert men met roet pieten of witte pieten. en ze gaan daar tekenen en kleuren..

je verbied ze nu naar iets simpels als een tv programma te kijken, maar het houd niet op bij tv..
de komende jaren zal er ook steeds meer in het straatbeeld en omgeving van je kind veranderen..

als je iets als een tv programma al verbied, dan zul je dus ook andere zaken gaan verbieden.. of je bent niet consequent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:32

Maar dat gaat hier dus niet gebeuren, dus daar hoef ik mij geen zorgen over te maken! En anders had ik haar door zwarte piet uit school laten halen, geluk dat ik er een paar ken ;)

Ik verbied alles met witte pieten, dus ik ben wel consequent.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:36

dat weet je niet of dat niet gaat gebeuren..
sleur je ook je kind de winkel uit als er toevallig een roetpiet is dan?
of als er een afbeelding is van een witte piet?

maar ben je je kind dan niet juist aan het leren dat piet zijn dus alleen maar mag als je zwart bent (want een kind is zich niet bewust van schmink, die ziet dat als huidskleur)? een baantje dat dus alleen voor afrikanen is weggelegd.. is toch juist logisch dat er verschillende 'huidskleuren' zijn.
want opvoeden met dat witte piet een slechte piet is, is juist het verschil tussen blank en zwart in stand willen houden in mijn ogen.

op de achtergrond kun je best met volwassenen uitvechten wat goed is en wat slecht.. maar politieke ddiscussie op een kind projecteren waardoor het soms wel en soms niet ergens aan mee kan doen, vind ik gewoon niet correct naar het kind toe dat alleen maar een leuk feestje ziet, waar hij wel of ineens niet aan mee kan doen.. en onbewust leg je daar dus wel degelijk een fundering voor een gedachte dat er een groot verschil zit tussen witte en zwarte personen.. of ze nu fictief zijn of niet. want de politiek erachter krijgt een kind niet mee, maar je kind zal echt wel doorkrijgen dat er witte pieten zijn, maar die zijn fout volgens de ouders. piet, het hulpje/de bediende van de sint moet een zwarte zijn.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:45

elenaMM77 schreef:
dat weet je niet of dat niet gaat gebeuren..
sleur je ook je kind de winkel uit als er toevallig een roetpiet is dan?
of als er een afbeelding is van een witte piet?

maar ben je je kind dan niet juist aan het leren dat piet zijn dus alleen maar mag als je zwart bent (want een kind is zich niet bewust van schmink, die ziet dat als huidskleur)? een baantje dat dus alleen voor afrikanen is weggelegd.. is toch juist logisch dat er verschillende 'huidskleuren' zijn.
want opvoeden met dat witte piet een slechte piet is, is juist het verschil tussen blank en zwart in stand willen houden in mijn ogen.

op de achtergrond kun je best met volwassenen uitvechten wat goed is en wat slecht.. maar politieke ddiscussie op een kind projecteren waardoor het soms wel en soms niet ergens aan mee kan doen, vind ik gewoon niet correct naar het kind toe dat alleen maar een leuk feestje ziet, waar hij wel of ineens niet aan mee kan doen.. en onbewust leg je daar dus wel degelijk een fundering voor een gedachte dat er een groot verschil zit tussen witte en zwarte personen.. of ze nu fictief zijn of niet. want de politiek erachter krijgt een kind niet mee, maar je kind zal echt wel doorkrijgen dat er witte pieten zijn, maar die zijn fout volgens de ouders. piet, het hulpje/de bediende van de sint moet een zwarte zijn.

Dus ze moet zich een beslissing door de strot laten duwen waar ze niet achter staat? Ik denk dat ze het prima aanpakt met haar kind. Dat kind krijgt niets mee van de hele discussie, die ziet gewoon gewoon gezellig Zwarte Piet, zoals de moeder het graag wil.