Ontgroeningen en studentenverenigingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sofy

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:10

Persoonlijk vind ik niet zozeer de kleding, maar de sfeer van de foto enigszins onprettig. Die grote leren stoelen, en dan de ietwat lege, arrogante blik in plaats van een spontane glimlach. Spreekt mij persoonlijk ook niet aan zo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:37

Sofy schreef:
Persoonlijk vind ik niet zozeer de kleding, maar de sfeer van de foto enigszins onprettig. Die grote leren stoelen, en dan de ietwat lege, arrogante blik in plaats van een spontane glimlach. Spreekt mij persoonlijk ook niet aan zo.

Dat precies ja! De kleding vond ik ook niet het probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:50

Sofy schreef:

Dit is het inderdaad vooral. Echt van die arrogante koppen met zo'n uitstraling...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:04

Nou vind ik dat ook wel een beetje veroordelend hoor, eigenlijk. :)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:48

Dat klopt, ik heb beschreven wat mijn eerste indruk is op basis van de foto. Dat betekent niet dat deze mensen nooit mijn vrienden zouden kunnen worden uiteraard ;). Maar een eerste indruk is altijd een oordeel toch?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 01:21

Magrathea schreef:
Nou ik denk dat als nieuwejaars naar een bestuursfoto van ons kijken en op basis daarvan denken "laat maar", dan hoeft het van ons ook niet meer hoor :D
Beter kom je gewoon de sfeer proeven . :j

Ik quote mezelf dan maar even :)

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 08:37

Beide bestuursfoto's die hier gepost zijn, vind ik leuk. Die van Laurentius is wat meer stuko, maar elitair, nah. Ik begrijp niet zo goed waarom er meteen zo afgegeven moet worden op zo'n foto en de bijbehorende vereniging. Als je het niet leuk vindt of het past niet bij je, prima, maar moet je dan zo oordelen over mensen die wél bij deze vereniging zitten, helemáál op basis van één zo'n foto.

Magrathea: eens! Mijn dispuut is redelijk corporaal en een heleboel mensen vinden het elitair en eng en boe en nah en o jee, wat als we ontgroend worden (wat niet gebeurt, de inauguratie is ontzettend leuk en veel naarder voor de ouderejaars dan voor de eerste- en tweedejaars :)) ), zonder überhaupt ooit langs gekomen te zijn. En als je dan vraagt of ze een keer langs willen komen, weigeren ze bij voorbaat al, "want het is allemaal zo streng en stijfjes en niets voor mij." Prima als je dat zegt als je een keer bij een vergadering geweest bent, want die zijn wel formeel (alle andere activiteiten niet), maar als je er nog nooit geweest bent... :roll: Volgens sommigen zijn we bijna een sekte. :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 09:44

_Summerly_ schreef:
Beide bestuursfoto's die hier gepost zijn, vind ik leuk. Die van Laurentius is wat meer stuko, maar elitair, nah. Ik begrijp niet zo goed waarom er meteen zo afgegeven moet worden op zo'n foto en de bijbehorende vereniging.

Nu heb ik geen oordelen uitgesproken over foto's, maar....
Citaat:
Als je het niet leuk vindt of het past niet bij je, prima, maar moet je dan zo oordelen over mensen die wél bij deze vereniging zitten, helemáál op basis van één zo'n foto.

...ik oordeel op vele jaren studeren en wonen in studentensteden.
Citaat:
Mijn dispuut is redelijk corporaal en een heleboel mensen vinden het elitair en eng en boe en nah en o jee, wat als we ontgroend worden (wat niet gebeurt, de inauguratie is ontzettend leuk en veel naarder voor de ouderejaars dan voor de eerste- en tweedejaars :)) ), zonder überhaupt ooit langs gekomen te zijn. En als je dan vraagt of ze een keer langs willen komen, weigeren ze bij voorbaat al, "want het is allemaal zo streng en stijfjes en niets voor mij." Prima als je dat zegt als je een keer bij een vergadering geweest bent, want die zijn wel formeel (alle andere activiteiten niet), maar als je er nog nooit geweest bent... :roll: Volgens sommigen zijn we bijna een sekte. :')

Die sommige mensen hebben groot gelijk.
...ik weet niet bij welke vereniging jij zit; ik weet niet wat jij bedoelt met dat jouw dispuut 'redelijk corporaal' is etc etc.
Maar ten minste het leidse corps heeft sekte achtige trekken (gehad). Wie lid wilde worden wordt ontgroend - dat zijn keuzen.
Maar dat minervanen meer recht hebben op bijvoorbeeld gewilde studentenhuizen die gewoon van een openbare stichting zijn; dat minervanen makkelijker gewilde co-schappen zoals chirurgie kunnen lopen omdat de prof alleen corpsleden aanneemt- en vooral dat de minervanen dat ook nog als de gewoonste zaak van de wereld beschouwen - nee.
(Inmiddels zijn deze proffen tot de orde geroepen en de stichting huisvesting heeft ook maatregelen getroffen, gelukkig maar.)

De keuze maken om bij vereniging x of y te gaan: prima.
Maar de corpora hebben een nare, besmette geschiedenis en ik blijf er doelbewust verre van. (Al ben ik meer dan eens op sociëteit Minerva geweest, ken ik mensen die lid zijn/ geweest persoonlijk, etc.)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 10:02

Een nare besmette geschiedenis? Ben echt benieuwd waar je op doelt!

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 10:24

Simbaa schreef:
Hoewel ik zelf niet negatief tegenover corpora sta, kan ik best een paar dingen bedenken waarom Janneke2 er niets mee heeft (overlijdensgevallen bij ontgroeningen bijvoorbeeld, of de privileges die ze hier al heeft aangehaald).

Echter om als middelbare scholier een bestuursfoto van een website van een vereniging te plukken (die niet eens corps is) en daarop los te gaan, nog voordat de Eurekaweek begonnen is, vind ik laag. Dat ik in m'n onesie op borrels zit, betekent niet dat ik ook zo op m'n bestuursfoto wil en dat zegt echt 0 over mij of over het dispuut.

Janneke: mijn dispuut is een onafhankelijk dispuut dat toegankelijk is voor studenten klassieke talen in Leiden. :) Het is vrij corporaal qua karakter, niet zozeer qua affiliatie, in de zin dat er redelijk strikte mores en hiërarchie gelden bij officiële activiteiten. Verder zijn we vooral een gezellig koffieleutdispuut. :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 11:18

Simbaa schreef:

Gewoon: de laat 19e en vroeg 20ste eeuwse geschiedenis van de verschillende corpora.
Inclusief privileges, neerkijken op anderen ("pluis") en het verbrassen van openbaar geld - en dat dus allemaal volstrekt normaal vinden.

Sinds de 1960er jaren gaat het her en der de goede kant op, maar toen oma in 1978 in Leiden arriveerde was mijn keuze vrij snel duidelijk.
Wij stonden in de mensa van Minerva en iemand van het 'keurps' vond het nodig los te gaan op iemand met een handicap.
Navraag bij het bestuur leverde ons vooal de informatie op dat dit bij het "mos" hoorde.
Brrr.

(Voor de niet ingewijden en ;) "ander pluis": soms spreekt men latijn - mos, mores, zo doen wij dat hier.)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:01

Ik wilde in 1970 ,na mijn eindexamen Gymnasium a gehaald te hebben,ergens Klassieke talen gaan studeren.Bij het informeren naar welke universiteit geschikt voor mij zou zijn werd me toen gezegd (roddels uiteraard) dat ik in Leiden niet geaccepteerd zou worden omdat ik uit Brabant kom.Toen ben ik naar Nijmegen gegaan,daar heerste dan weer een Limburgse sfeer.Paste ook niet echt,vervolgens naar Utrecht,dat ging beter maar ik werd wel geplaagd om mijn Brabantse tongval,niet door studenten maar bijv.door buschauffeurs.Overal heerst een bepaalde sfeer en cultuur. Zoek wat bij je past.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:50

anjali schreef:
Ik wilde in 1970 ,na mijn eindexamen Gymnasium a gehaald te hebben,ergens Klassieke talen gaan studeren.Bij het informeren naar welke universiteit geschikt voor mij zou zijn werd me toen gezegd (roddels uiteraard) dat ik in Leiden niet geaccepteerd zou worden omdat ik uit Brabant kom.Toen ben ik naar Nijmegen gegaan,daar heerste dan weer een Limburgse sfeer.Paste ook niet echt,vervolgens naar Utrecht,dat ging beter maar ik werd wel geplaagd om mijn Brabantse tongval,niet door studenten maar bijv.door buschauffeurs.Overal heerst een bepaalde sfeer en cultuur. Zoek wat bij je past.
Heb je uiteindelijk wel klassieken gestudeerd? :D (Geheel offtopic, I know. :+ )

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 17:46

_Summerly_ schreef:
anjali schreef:
Heb je uiteindelijk wel klassieken gestudeerd? :D (Geheel offtopic, I know. :+ )

Na 1 jaar en 3 maanden overgegaan op kunstgeschiedenis.Tenslotte naar Theologie in Tilburg.Waarbij de vorige twee studies een hele goede basis vormden. Even terug naar topic: in Nijmegen was ik bij de studentenvereniging Sodalicium Classicum Noviomagense.Sommigen droegen daar ook wel van die nette kleren. Maar dat begon in die jaren heel erg uit te raken.Geen ontgroening.In Utrecht was ik in de introductietijd min of meer bij Veritas maar had meteen al zoveel vrienden dat ik geen tijd meer over had voor de officieel georganiseerde dingen.Hier werd ook niet ontgroend.Anders had ik deze niet gekozen. Bij sommige andere verenigingen werd dat nog wel gedaan volgens wat verteld werd.Maar niet meer in zware vorm.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:38

Op dit moment doet veritas wel weer aan een ontgroening met een buiten en binnenweek voor zover ik weet :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:39

dmuts schreef:
Op dit moment doet veritas wel weer aan een ontgroening met een buiten en binnenweek voor zover ik weet :)

Ik denk dat de hele maatschappij weer afgezien heeft van de vrijheid en flower-power idealen van de jaren -70. Overigens,ik weet niet wat ze nu doen maar een ontgroening vind ik wat anders dan een introductieweek. Indertijd organiseerde de universiteit zelf een introductieweek waarin je overal mee kon kennismaken op vrijblijvende basis.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:54

Magrathea schreef:
@Janneke, waarom is het een probleem dat er mensen in een verenigingshuis wonen? Je wilt toch iets gemeen hebben met je huisgenoten. En to be fair, ik ken echt niemand die denkt "Och wat een mooi huis, wat zou ik daar graag wonen, helaas is het een DSChuis" (bijvoorbeeld). Dat mooie huis koop ik wel als ik afgestudeerd ben. :j Kan er echt niet mee zitten dat ik niet met 8 ballen/papen in huis woon haha

Janneke2 schreef:
Als een rijke pa van een Minervaan een huis koopt, snap ik dat er alleen Minervanen komen te wonen- geen bezwaar.
Ik heb in de studentenhuizen waar ik woonde ook altijd inspraak gehad in 'wie komt er in de lege kamer?'

Maar dat een groot aantal mooi gelegen huizen, eigendom van een openbare stichting ten dienste van alle studenten (en inmiddels gefuseerd met huisvesting werkendejongeren, ook openbaar en algemeen) niet toegankelijk zijn voor diegenen die geen lid wensen te zijn van het "cor", dat wringt.

Dit is absoluut niet waar. Heb je hier enig bewijs van? Het klopt dat in een aantal Duwo huizen Minervanen wonen, maar Duwo heeft ook genoeg huizen waar alleen leden van Quintus/Augustinus/SSR/etc. zitten. Bovendien zijn er ook genoeg Duwo huizen waarin allerlei soorten studenten wonen, wel of niet lid. Een aantal huizen zijn dan weer aangekocht door de vereniging, maar niet veel. Het komt inderdaad ook voor dat er bijvoorbeeld vanuit het reünistenfonds een huis wordt aangekocht, maar dat is dan de keuzen van oud-leden zelf die het zien als investering. Uiteraard zijn er ook nog ouders die een huis kopen en deze dan verhuren aan hun kind + anderen. Ook weer een investering. Het is maar wat je zelf wilt.

@Janneke, de 19e en 20e eeuw is inderdaad representatief voor hoe het nu in zijn werk gaat... Not. Natuurlijk heb je tradities, maar ook studentenverenigingen gaan met hun tijd mee. Mores is niet per se 'hoe wij dit doen' maar hoe de regels zijn vanuit de vereniging. Dat is uiteraard bij iedere studentenvereniging weer anders.

Nog even terugkomend op die bestuursfoto's. Het bestuur van een vereniging heeft aanzien. Dat is waar dan ook. Zo'n statige bestuursfoto hoort en dan ook gewoon bij. Dat jij het niet leuk of uitnodigend vindt, tja, dat is jouw probleem.

Janneke2 schreef:
Maar ten minste het leidse corps heeft sekte achtige trekken (gehad). Wie lid wilde worden wordt ontgroend - dat zijn keuzen.
Maar dat minervanen meer recht hebben op bijvoorbeeld gewilde studentenhuizen die gewoon van een openbare stichting zijn; dat minervanen makkelijker gewilde co-schappen zoals chirurgie kunnen lopen omdat de prof alleen corpsleden aanneemt- en vooral dat de minervanen dat ook nog als de gewoonste zaak van de wereld beschouwen - nee.
(Inmiddels zijn deze proffen tot de orde geroepen en de stichting huisvesting heeft ook maatregelen getroffen, gelukkig maar.)

Maar de corpora hebben een nare, besmette geschiedenis en ik blijf er doelbewust verre van. (Al ben ik meer dan eens op sociëteit Minerva geweest, ken ik mensen die lid zijn/ geweest persoonlijk, etc.)

Als het corps dat alleenrecht wil hebben, svp zelf kopen.

Sorry, maar volgens mij heb jij geen idee waar je het over hebt. Ben je zelf ooit lid geworden van Minerva? Zo nee, hoe kun jij hier dan over oordelen? Tegenwoordig is het echt niet meer zo dat als je lid bent dan waar dan ook, je een voorkeursbehandeling krijgt. Cijfers staan voor op. Bovendien, als je bij een studentenvereniging wilt, dan weet jij van te voren ook dat daar een ontgroening tegenover staat. Als je dat niets vindt, tja, dat is dan jouw keuze, maar dat betekent niet dat dat dan meteen iets slechts is en dat er sprake is van een sekte. Vind dat een hele rare uitspraak. Als jij iets het niet waard vindt, dan is het niet voor je weggelegd. Heel simpel.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 23:19

Hm, behoorlijk neerbuigend, die laatste zin. Of gewoon wat ongelukkig geformuleerd?

Zelf heb ik in mijn studietijd in Groningen, die al een behoorlijk eind achter mij ligt, nooit behoefte gehad om lid te worden van welke studentenvereniging dan ook. Vond er best leuke tussen zitten hoor, daar niet van. De corporale verenigingen, Vindicat en Albertus, spraken mij niet aan: de cultuur, de ontgroeningen. Ik ken(de) overigens best een paar super aardige, sympathieke Vindicaters/ Albertianen, maar ik ben destijds ook (in Groningen en in Leiden) hele vervelende corpsleden tegengekomen die alle negatieve stereotypen meer dan waarmaakten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 00:26

Ik zie het niet als neerbuigend...? Niet voor iemand weggelegd = dat is niks voor die persoon? Net als dat voetbal niet voor mij is weggelegd. Of een lidmaatschap bij het Corps. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:12

MyHorseGirl schreef:
Magrathea schreef:
@Janneke, waarom is het een probleem dat er mensen in een verenigingshuis wonen? Je wilt toch iets gemeen hebben met je huisgenoten. En to be fair, ik ken echt niemand die denkt "Och wat een mooi huis, wat zou ik daar graag wonen, helaas is het een DSChuis" (bijvoorbeeld). Dat mooie huis koop ik wel als ik afgestudeerd ben. :j Kan er echt niet mee zitten dat ik niet met 8 ballen/papen in huis woon haha

Janneke2 schreef:
Als een rijke pa van een Minervaan een huis koopt, snap ik dat er alleen Minervanen komen te wonen- geen bezwaar.
Ik heb in de studentenhuizen waar ik woonde ook altijd inspraak gehad in 'wie komt er in de lege kamer?'

Maar dat een groot aantal mooi gelegen huizen, eigendom van een openbare stichting ten dienste van alle studenten (en inmiddels gefuseerd met huisvesting werkendejongeren, ook openbaar en algemeen) niet toegankelijk zijn voor diegenen die geen lid wensen te zijn van het "cor", dat wringt.

Citaat:
Dit is absoluut niet waar. Heb je hier enig bewijs van?

Zo zo.
Oma sprak over 1978 en de lijsten van - toen- stichting Leidse studenten huisvesting heb ik weggegooid een paar verhuizingen geleden.
Citaat:
Het klopt dat in een aantal Duwo huizen Minervanen wonen, maar Duwo heeft ook genoeg huizen waar alleen leden van Quintus/Augustinus/SSR/etc. zitten.

...als voormalig Augustijn spijt mij dit heel erg.

Maar tja, ooit waren er gemengde huizen die om redenen van principe ook een paar Minervanen wilden.
Meestal ontaardde dit in dat het een Minerva huis werd.

Citaat:
Bovendien zijn er ook genoeg Duwo huizen waarin allerlei soorten studenten wonen, wel of niet lid.

Gelukig, want zo hoort het.

Citaat:
Een aantal huizen zijn dan weer aangekocht door de vereniging, maar niet veel.
Ik ben het Hopital Wallon op de kruising van de dingesgracht pal achter het Rapenburg nog niet vergeten.
Dat is door de voorloper van duwo maar in de verkoop gedaan.

Citaat:
Het is maar wat je zelf wilt.

Nee.
In de verste verte niet.
Ja, zelf een huis kopen etc staat iedereen vrij, maar binnen de huizen van duwo horen irrelevante zaken zoals lidmaatschap geen rol te spelen.
Citaat:
@Janneke, de 19e en 20e eeuw is inderdaad representatief voor hoe het nu in zijn werk gaat... Not.

...ach, ach!

Citaat:
Natuurlijk heb je tradities

...dat bedoel ik.
(Verder sprak ik nadrukkelijk niet over "alles is krek hetzelfde en dus is de geschiedenis representatief".)

Citaat:
Mores is niet per se 'hoe wij dit doen' maar hoe de regels zijn vanuit de vereniging. Dat is uiteraard bij iedere studentenvereniging weer anders.

Ik weet dit, maar niet iedereen op dit lijntje/ op bokt weet dat, ik vond het dus netjes om het woord mos efkes te vertalen.
...maar een vereniging waar het tot de regels hoort om een gehandicapt persoon bij eerste betreden disrespectvol te bejegenen - nee.

Janneke2 schreef:

Als het corps dat alleenrecht wil hebben, svp zelf kopen.

Citaat:
Ben je zelf ooit lid geworden van Minerva? Zo nee, hoe kun jij hier dan over oordelen?

Nu, mijn moeder was lid van de vvs.elle, ik heb een half jaar via een studievriendin van haar in een Minervahuis gewoond, mijn mentrix van de El Cid commissie was Minervaan, maar wilde ook nadrukkelijk contact met haar hele groep houden en binnen mijn studie liepen er ook Minervanen rond.
En ik ben ook buiten de El Cidweek op de sociëteit geweest.
Dus tja, ik heb er wel enige inside information over.

Citaat:
Tegenwoordig is het echt niet meer zo dat als je lid bent dan waar dan ook, je een voorkeursbehandeling krijgt.

Gelukkig maar, want zo hoort dat.
Maar zo is het dus helaas lang niet altijd geweest. (Dus de vermoedens rond sekte zijn te rechtvaardigen.)

Citaat:
Cijfers staan voor op. Bovendien, als je bij een studentenvereniging wilt, dan weet jij van te voren ook dat daar een ontgroening tegenover staat. Als je dat niets vindt, tja, dat is dan jouw keuze, maar dat betekent niet dat dat dan meteen iets slechts is en dat er sprake is van een sekte.
[/quote]

Please, lezen!

Ik vind het van de zotte dat er zonder vergunning op de openbare weg met visafval wordt gerotzooid (1985 als ik mij goed herinner) in het kader van de ontgroening...
....maar ontgroening zelf heeft voor mij niets met sectevorming van doen.

(Ach, ergens kan ik er om lachen. De juristen in mijn gezelschap vroegen de plaatselijke minervanen die ons verzochten een omweg te nemen naar hun ontheffing. Die bleek er niet te zijn, dus daar ging mijn vriendenclub langs het visafval, bekliederde 'feuten', brave meisjes in keurige kleren met een tuinslang in hun hand...)
(Het zij herhaald: dat je voor de lol mensen door visafval laat glibberen is 1 ding; maar de arrogantie/ het gebrek aan respect voor de gewone regels van de rechtsstaat: "wij willen hier ons ding doen, we vragen geen toestemming aan de gemeente, we pikken het gewoon in - en verwachten dat iedereen ons die ruimte geeft". Brrr.)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 19:53

Ik heb geen probleem als ik de bestuursfoto niet aantrekkelijk vind. Zou niet weten waarom dat een probleem voor mij zou zijn :') . Voor zo'n vereniging kan het wel een probleem zijn: dit is je uitstraling naar de buitenwereld, en op mij (en met mij meer mensen) komt die niet zo positief over. Als dat een bewuste keuze is, prima, al snap ik het niet. Ik hoop dat de mensen op de foto zich er bewust van zijn dat deze foto sommige mensen tegenstaat. Aan de andere kant, wellicht is dat met iedere denkbare foto wel zo; je hoeft je daar natuurlijk niks van aan te trekken.

Dat het zo hoort is onzin; er werd al een andere bestuursfoto met een heel andere uitstraling getoond dus dat kan net zo goed.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 13:09

Resistance schreef:
Aangezien ik volgend jaar ga studeren zat ik weereens rond te kijken naar verenigingen, en heb ook eens een kijkje genomen bij oa de site van Laurentius.

Als je dit ziet wil je daar toch spontaan niet meer heen... :=

[ [url=m/hFXHXW.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hoe bedoel je elitair...

Gewoon tijdens je intro week kijken en bij de verenigingen langsgaan! Wie weet valt het allemaal toch wel mee, ;)
De foto van het bestuur hoort ook een beetje 'stroef' te zijn

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 13:22

:)ddd Wat is dat lidmaatschap toch mooi
En belangrijk
En geil :)ddd

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:29

Het lastige aan het zijn van een bestuur, is dat je tegelijkertijd aanzien moet hebben en een toegankelijk aanspreekpunt moet zijn. Je moet aanzien hebben want jij bent degene die op een borrelavond een meute van 500 aangeschoten, soms dronken, mensen in de hand moet houden en beslissingen moet nemen waar men zich aan dient te houden. Maar aan de andere kant moet je een toegankelijk aanspreekpunt zijn waar ook de eerstejaars naar toe durven te stappen als ze ergens mee zitten of een idee hebben.

Ik vind het heel niet verkeerd dat ze zo'n formele foto (voor een formeel jaarboek vaak), serieus en autoritair over willen komen. Dit is niet de foto waarmee mensen gelokt worden, dit is de foto die in het jaarboek van de leden komt. En dan is die autoriteit best wel belangrijk, want als zo'n bestuurslid jou zegt op te houden, of je schorst of een boete oplegt, dan dien je dit ook te aanvaarden. Als het allemaal wat amicaler is, wat de bestuursleden ook heus wel zijn 1 op 1, dan is het lastiger die autoriteit te aanvaarden denk ik.

Je moet een vereniging zien als een hele grote vriendengroep denk ik, waar een bepaald slag en type mensen zich aanmeldt. Voor elk type mens is er wel een vereniging (in de meeste steden), dus als jij je niet wilt verenigen bij mensen die dit soort bestuursfoto's maken, dan zijn er ook vast wel verenigingen waar je je wel helemaal thuis voelt ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:57

Mooi gezegd Elise :j
Wij zijn zelf kleiner en je merkt toch dat er soms totaal respectloos tegenover het bestuur wordt gestaan. Heel jammer. Maar bij ons is er wat meer sociale controle, dus de gevolgen ervan zijn meestal beperkt, op een grote vereniging waar je niet iedereen kent is dat wat minder. Dan kun je het echt niet hebben dat als er een paar zich misdragen en eruit geknikkerd worden gaan roepen "neeeujjj ik blijf gewoon hoor, snap je toch wel, ik ben helemaaaal niet dronken" *brawl*.

En, ik blijf het zeggen, je hoeft niet bij zo'n vereniging. Maar de twee groten zijn hier in Delft goed voor 3000 van de lid-studenten, ruim de helft van het totale aantal leden gok ik zo, dus er zijn er zat die het wél bevalt. Wat is daar precies het probleem van?