Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sofy schreef:Persoonlijk vind ik niet zozeer de kleding, maar de sfeer van de foto enigszins onprettig. Die grote leren stoelen, en dan de ietwat lege, arrogante blik in plaats van een spontane glimlach. Spreekt mij persoonlijk ook niet aan zo.
Sofy schreef:Persoonlijk vind ik niet zozeer de kleding, maar de sfeer van de foto enigszins onprettig. Die grote leren stoelen, en dan de ietwat lege, arrogante blik in plaats van een spontane glimlach. Spreekt mij persoonlijk ook niet aan zo.
_Summerly_ schreef:Beide bestuursfoto's die hier gepost zijn, vind ik leuk. Die van Laurentius is wat meer stuko, maar elitair, nah. Ik begrijp niet zo goed waarom er meteen zo afgegeven moet worden op zo'n foto en de bijbehorende vereniging.
Citaat:Als je het niet leuk vindt of het past niet bij je, prima, maar moet je dan zo oordelen over mensen die wél bij deze vereniging zitten, helemáál op basis van één zo'n foto.
Citaat:Mijn dispuut is redelijk corporaal en een heleboel mensen vinden het elitair en eng en boe en nah en o jee, wat als we ontgroend worden (wat niet gebeurt, de inauguratie is ontzettend leuk en veel naarder voor de ouderejaars dan voor de eerste- en tweedejaars), zonder überhaupt ooit langs gekomen te zijn. En als je dan vraagt of ze een keer langs willen komen, weigeren ze bij voorbaat al, "want het is allemaal zo streng en stijfjes en niets voor mij." Prima als je dat zegt als je een keer bij een vergadering geweest bent, want die zijn wel formeel (alle andere activiteiten niet), maar als je er nog nooit geweest bent...
Volgens sommigen zijn we bijna een sekte.
Simbaa schreef:Hoewel ik zelf niet negatief tegenover corpora sta, kan ik best een paar dingen bedenken waarom Janneke2 er niets mee heeft (overlijdensgevallen bij ontgroeningen bijvoorbeeld, of de privileges die ze hier al heeft aangehaald).Een nare besmette geschiedenis? Ben echt benieuwd waar je op doelt!
Simbaa schreef:Een nare besmette geschiedenis? Ben echt benieuwd waar je op doelt!
anjali schreef:Heb je uiteindelijk wel klassieken gestudeerd?Ik wilde in 1970 ,na mijn eindexamen Gymnasium a gehaald te hebben,ergens Klassieke talen gaan studeren.Bij het informeren naar welke universiteit geschikt voor mij zou zijn werd me toen gezegd (roddels uiteraard) dat ik in Leiden niet geaccepteerd zou worden omdat ik uit Brabant kom.Toen ben ik naar Nijmegen gegaan,daar heerste dan weer een Limburgse sfeer.Paste ook niet echt,vervolgens naar Utrecht,dat ging beter maar ik werd wel geplaagd om mijn Brabantse tongval,niet door studenten maar bijv.door buschauffeurs.Overal heerst een bepaalde sfeer en cultuur. Zoek wat bij je past.
_Summerly_ schreef:anjali schreef:Heb je uiteindelijk wel klassieken gestudeerd?Ik wilde in 1970 ,na mijn eindexamen Gymnasium a gehaald te hebben,ergens Klassieke talen gaan studeren.Bij het informeren naar welke universiteit geschikt voor mij zou zijn werd me toen gezegd (roddels uiteraard) dat ik in Leiden niet geaccepteerd zou worden omdat ik uit Brabant kom.Toen ben ik naar Nijmegen gegaan,daar heerste dan weer een Limburgse sfeer.Paste ook niet echt,vervolgens naar Utrecht,dat ging beter maar ik werd wel geplaagd om mijn Brabantse tongval,niet door studenten maar bijv.door buschauffeurs.Overal heerst een bepaalde sfeer en cultuur. Zoek wat bij je past.(Geheel offtopic, I know.
)
dmuts schreef:Op dit moment doet veritas wel weer aan een ontgroening met een buiten en binnenweek voor zover ik weet
Magrathea schreef:@Janneke, waarom is het een probleem dat er mensen in een verenigingshuis wonen? Je wilt toch iets gemeen hebben met je huisgenoten. En to be fair, ik ken echt niemand die denkt "Och wat een mooi huis, wat zou ik daar graag wonen, helaas is het een DSChuis" (bijvoorbeeld). Dat mooie huis koop ik wel als ik afgestudeerd ben.Kan er echt niet mee zitten dat ik niet met 8 ballen/papen in huis woon haha
Janneke2 schreef:Als een rijke pa van een Minervaan een huis koopt, snap ik dat er alleen Minervanen komen te wonen- geen bezwaar.
Ik heb in de studentenhuizen waar ik woonde ook altijd inspraak gehad in 'wie komt er in de lege kamer?'
Maar dat een groot aantal mooi gelegen huizen, eigendom van een openbare stichting ten dienste van alle studenten (en inmiddels gefuseerd met huisvesting werkendejongeren, ook openbaar en algemeen) niet toegankelijk zijn voor diegenen die geen lid wensen te zijn van het "cor", dat wringt.
Janneke2 schreef:Maar ten minste het leidse corps heeft sekte achtige trekken (gehad). Wie lid wilde worden wordt ontgroend - dat zijn keuzen.
Maar dat minervanen meer recht hebben op bijvoorbeeld gewilde studentenhuizen die gewoon van een openbare stichting zijn; dat minervanen makkelijker gewilde co-schappen zoals chirurgie kunnen lopen omdat de prof alleen corpsleden aanneemt- en vooral dat de minervanen dat ook nog als de gewoonste zaak van de wereld beschouwen - nee.
(Inmiddels zijn deze proffen tot de orde geroepen en de stichting huisvesting heeft ook maatregelen getroffen, gelukkig maar.)
De keuze maken om bij vereniging x of y te gaan: prima.
Maar de corpora hebben een nare, besmette geschiedenis en ik blijf er doelbewust verre van. (Al ben ik meer dan eens op sociëteit Minerva geweest, ken ik mensen die lid zijn/ geweest persoonlijk, etc.)
Als het corps dat alleenrecht wil hebben, svp zelf kopen.
MyHorseGirl schreef:Magrathea schreef:@Janneke, waarom is het een probleem dat er mensen in een verenigingshuis wonen? Je wilt toch iets gemeen hebben met je huisgenoten. En to be fair, ik ken echt niemand die denkt "Och wat een mooi huis, wat zou ik daar graag wonen, helaas is het een DSChuis" (bijvoorbeeld). Dat mooie huis koop ik wel als ik afgestudeerd ben.Kan er echt niet mee zitten dat ik niet met 8 ballen/papen in huis woon haha
Janneke2 schreef:Als een rijke pa van een Minervaan een huis koopt, snap ik dat er alleen Minervanen komen te wonen- geen bezwaar.
Ik heb in de studentenhuizen waar ik woonde ook altijd inspraak gehad in 'wie komt er in de lege kamer?'
Maar dat een groot aantal mooi gelegen huizen, eigendom van een openbare stichting ten dienste van alle studenten (en inmiddels gefuseerd met huisvesting werkendejongeren, ook openbaar en algemeen) niet toegankelijk zijn voor diegenen die geen lid wensen te zijn van het "cor", dat wringt.
Citaat:Dit is absoluut niet waar. Heb je hier enig bewijs van?
Citaat:Het klopt dat in een aantal Duwo huizen Minervanen wonen, maar Duwo heeft ook genoeg huizen waar alleen leden van Quintus/Augustinus/SSR/etc. zitten.
Citaat:Bovendien zijn er ook genoeg Duwo huizen waarin allerlei soorten studenten wonen, wel of niet lid.
Ik ben het Hopital Wallon op de kruising van de dingesgracht pal achter het Rapenburg nog niet vergeten.Citaat:Een aantal huizen zijn dan weer aangekocht door de vereniging, maar niet veel.
Citaat:Het is maar wat je zelf wilt.
Citaat:@Janneke, de 19e en 20e eeuw is inderdaad representatief voor hoe het nu in zijn werk gaat... Not.
Citaat:Natuurlijk heb je tradities
Citaat:Mores is niet per se 'hoe wij dit doen' maar hoe de regels zijn vanuit de vereniging. Dat is uiteraard bij iedere studentenvereniging weer anders.
Janneke2 schreef:Maar ten minste het leidse corps heeft sekte achtige trekken (gehad). Wie lid wilde worden wordt ontgroend - dat zijn keuzen.
Maar dat minervanen meer recht hebben op bijvoorbeeld gewilde studentenhuizen die gewoon van een openbare stichting zijn; dat minervanen makkelijker gewilde co-schappen zoals chirurgie kunnen lopen omdat de prof alleen corpsleden aanneemt- en vooral dat de minervanen dat ook nog als de gewoonste zaak van de wereld beschouwen - nee.
(Inmiddels zijn deze proffen tot de orde geroepen en de stichting huisvesting heeft ook maatregelen getroffen, gelukkig maar.)
De keuze maken om bij vereniging x of y te gaan: prima.
Maar de corpora hebben een nare, besmette geschiedenis en ik blijf er doelbewust verre van. (Al ben ik meer dan eens op sociëteit Minerva geweest, ken ik mensen die lid zijn/ geweest persoonlijk, etc.)
Als het corps dat alleenrecht wil hebben, svp zelf kopen.
Citaat:Ben je zelf ooit lid geworden van Minerva? Zo nee, hoe kun jij hier dan over oordelen?
Citaat:Tegenwoordig is het echt niet meer zo dat als je lid bent dan waar dan ook, je een voorkeursbehandeling krijgt.
[/quote]Citaat:Cijfers staan voor op. Bovendien, als je bij een studentenvereniging wilt, dan weet jij van te voren ook dat daar een ontgroening tegenover staat. Als je dat niets vindt, tja, dat is dan jouw keuze, maar dat betekent niet dat dat dan meteen iets slechts is en dat er sprake is van een sekte.
Resistance schreef:Aangezien ik volgend jaar ga studeren zat ik weereens rond te kijken naar verenigingen, en heb ook eens een kijkje genomen bij oa de site van Laurentius.
Als je dit ziet wil je daar toch spontaan niet meer heen...![]()
[ [url=m/hFXHXW.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hoe bedoel je elitair...