Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:19

Moos99 schreef:
Klinkt misschien als een banketstaaf vraag idd, ben ondertussen ook wel erg klaar met vriendelijk blijven. Mijn ervaring is, (en ik zeg mijn ervaring) dat mensen die enigzins geschoold zijn en verder kunnen denken dan mee blèren met de rest, zulke uitspraken niet doen. De hardste uitspraken worden gedaan door mensen die er gewoon echt niets vanaf weten.

Ik hoor graag hoger opgeleide mensen hier die de mening hebben dat ze maar allemaal terug gestuurd moeten worden en het allemaal verkrachters en terroristen zijn.

Ik zou me niet zo vasthouden aan hoger opgeleiden. Soms is algemene ontwikkeling belangrijker dan je opleiding. Britt Dekker heeft ook Havo gedaan FYI :+

Moos99

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:30

Daar heb je een goed punt, misschien niet eerlijk van me om het te gooien op opleiding...ik ben niet iemand die neerkijkt op mensen die geen hogere opleiding hebben gevolgd het is meer dat het me opvalt dat mensen die de ergste dingen roepen, het minste weten. Vind ik dan vaak hele simpele mensen die niet verder kunnen kijken dan hun neus lang is. Ik wil het eigenlijk niet zo brengen dat mensen zonder opleiding dom zijn.

Algemene ontwikkeling is wellicht een betere woordkeuze. En gewoon de capaciteit die mensen hebben om in te leven, zelf te onderzoeken in plaats van alles geloven en na te schreeuwen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:54

Moos99 schreef:
De hardste uitspraken worden gedaan door mensen die er gewoon echt niets vanaf weten.

Ik heb deze post in het andere topic gedaan, maar hij kan net zo goed hier.
Sammie schreef:
Ik heb even een stuk gequote uit een artikel (helemaal te lezen hier: http://www.ad.nl/ad/nl/30561/Geert-Wild ... icht.dhtml
Citaat:
Niet zo vreemd dat juist mensen met een lager inkomen bang zijn. Zij kríjgen ook eerder te maken met de negatieve kant van migratie
Emeritus hoogleraar migratiestudies Han Entzinger
Betekent het dat de sfeer is omgeslagen? Dat er na de eerste verzoenende gebaren - de dekeninzamelingen, de welkomstliedjes op Youtube - een tegenbeweging ontstaat? Emeritus hoogleraar migratiestudies Han Entzinger (Erasmus Universiteit) denkt van niet. ,,Het leek volgens mij maar even of het protest minder was. Door alle aandacht voor zo'n gruwelijke foto als die van Aylan.'' Uit onderzoek blijkt volgens Entzinger dat de tegenstand tegen asielzoekers in het bijzonder en immigratie in het algemeen 'al decennia constant is'. ,,Bij 30 à 40 procent van de bevolking leeft het gevoel: moeten we dit wel willen?''

Weinig migranten
Welke Nederlanders vóór zijn en welke tegen; dat is ook 'vrij consistent', weet Entzinger. De voorstanders zijn volgens hem over het algemeen hoogopgeleid, wonen in de multiculturele steden of de Randstad, hebben vaak een 'wat meer kosmopolitische blik' en stemmen op partijen als D66 of GroenLinks. De tegenstanders kiezen niet alleen voor PVV, maar ook voor SP en de VVD, zijn lager opgeleid en wonen op plekken waar juist weinig migranten zijn. Entzinger: ,,Dat betekent dat ze er minder aan 'gewend' zijn. Of dat ze juist uit de verkleurde steden vertrokken zijn omdat ze zich daar minder op hun gemak voelden.''

Weerstand tegen vluchtelingen is volgens hem niet alleen 'een onderbuikgevoel'. ,,Het is niet zo vreemd dat juist mensen met een lager inkomen bang zijn. Zij kríjgen ook eerder te maken met de negatieve kant van migratie. Zo moeten zij met hen wedijveren als het gaat om het toch al kleine aantal sociale huurwoningen.''

Huurwoningen
Het is volgens Entzinger daarom 'heel goed' dat het kabinet onlangs besloot de voorraad huurwoningen snel te vergroten door de regels voor bijvoorbeeld het ombouwen van kantoorpanden te versoepelen.
M.I. de belangrijkste boodschap is dat de hoger opgeleiden makkelijker hebben praten, terwijl de lager opgeleiden juist het snelst in aanraking komen met de ‘nadelen’ ervan.

Het belangrijkste is in deze discussie is de generalisering, het op één hoop scheppen van en daar gaat het stuk. Aan iemand vragen wat voor opleiding hij heeft gedaan jaag je een persoon in het harnas. Je wordt persoonlijk. En dat is bij een bepaalde groep mensen nu net de verkeerde aanpak. En die bepaalde groep mensen is niet perse altijd laag opgeleid. Want in dit opzicht is ‘hoger opgeleiden zeggen zulke dingen niet’ net zo generaliserend (en kwetsend) als ‘iedere asielzoeker is een verkrachter’. :D

Ik denk dat de hardste uitspraken gedaan worden door de mensen die echt oprecht bang zijn voor de gevolgen die komen. En het is dan wel een groep die er (zie tekst hierboven) het snelst te maken heeft met die gevolgen. Waarmee die vrees en angst niet geheel onterecht is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:10

Volgens mij spreekt het artikel zichzelf tegen?
"Tegenstanders wonen op plekken met weinig migranten" en "moeten met hen wedijveren om sociale huurwoningen"?

Mijn onderbuikgevoel is dat de voorstanders vnl mensen zijn die er weinig mee te maken hebben, en tegenstanders idd mensen die er dicht op zitten. In dezelfde wijken met rottigheid (iho).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:19

Volgens mij niet hoor. En er staat ook: “Of dat ze juist uit de verkleurde steden vertrokken zijn omdat ze zich daar minder op hun gemak voelden.” Maar ik vermoed dat dit wel tegenstrijdig over kan komen, het is een stuk uit een artikel over Geert Wilders. En de stemmers op Geert wonen daar dus ‘over het algemeen’. Niet alleen Almere is pro wilders, maar Volendam bijv. ook. En dat is opvallend, want daar woont haast geen enkele buitenlander. :+

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:25

Moos99 schreef:
Zeeuwtje68 schreef:
neem jij ze maar in huis hoor, maar bij mij komen ze er niet in einde discussie
kwestie van tijd voor er hier oorlog uit gaat breken..

Vraagje,
wat is jouw hoogst afgeronde diploma?

En de jouwe :+ ? En wat is de relevantie hiervan?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:27

matasja schreef:
De politie kleve heeft een facebookpagina waarop alle inzetten van politie en brandweer te volgen zijn. Er staat ook een foto bij waarop alle vluchtelingen buiten staan. Blaulicht report kleve heet de facebook pagina. Dat is mijn bron aslo
De bron met fotos gaat verder op nieuwsreporter guido schullman

Het waren vermoedelijk 2 dronken asielzoekers... tja, dan zijn het in ieder geval niet de islam-fanatici :+

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:29

Moos99 schreef:
Daar heb je een goed punt, misschien niet eerlijk van me om het te gooien op opleiding...ik ben niet iemand die neerkijkt op mensen die geen hogere opleiding hebben gevolgd het is meer dat het me opvalt dat mensen die de ergste dingen roepen, het minste weten. Vind ik dan vaak hele simpele mensen die niet verder kunnen kijken dan hun neus lang is. Ik wil het eigenlijk niet zo brengen dat mensen zonder opleiding dom zijn.

Algemene ontwikkeling is wellicht een betere woordkeuze. En gewoon de capaciteit die mensen hebben om in te leven, zelf te onderzoeken in plaats van alles geloven en na te schreeuwen.

Opleidingsniveau hoeft natuurlijk niks te zeggen over iemands kennis over de vluchtelingenkwestie. Iemand zonder diploma's kan zich wel heel goed hebben ingelezen over de kwestie. Je kunt dan natuurlijk zeggen "als je je echt goed hebt ingelezen dan zou je zulke dingen niet roepen". Nouja dat hoeft ook niet per sé altijd op te gaan.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:30

Riddershow schreef:
matasja schreef:
De politie kleve heeft een facebookpagina waarop alle inzetten van politie en brandweer te volgen zijn. Er staat ook een foto bij waarop alle vluchtelingen buiten staan. Blaulicht report kleve heet de facebook pagina. Dat is mijn bron aslo
De bron met fotos gaat verder op nieuwsreporter guido schullman

Het waren vermoedelijk 2 dronken asielzoekers... tja, dan zijn het in ieder geval niet de islam-fanatici :+

Zijn genoeg mensen die geloven en lekker zuipen, en sommige mensen beredeneren met; te moeilijk om te stoppen :') :j

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:31

xniieeenke schreef:
Riddershow schreef:

Zijn genoeg mensen die geloven en lekker zuipen, en sommige mensen beredeneren met; te moeilijk om te stoppen :') :j

Klopt, maar volgensmij mag je niet drinken van de islam ...

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:32

Riddershow schreef:
xniieeenke schreef:

Klopt, maar volgensmij mag je niet drinken van de islam ...

Dat mag ook niet, maar heb laatst met AK een hele documentaire gezien en daar kwamen echt mensen voor die lekker streng geloven (zelfs mensen die vrouwen tijdens de menstruatie in een stal duwen voor 4 dagen ofz) en gewoon drinken :?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:39

Thesserd schreef:
Moos99 schreef:
Klinkt misschien als een banketstaaf vraag idd, ben ondertussen ook wel erg klaar met vriendelijk blijven. Mijn ervaring is, (en ik zeg mijn ervaring) dat mensen die enigzins geschoold zijn en verder kunnen denken dan mee blèren met de rest, zulke uitspraken niet doen. De hardste uitspraken worden gedaan door mensen die er gewoon echt niets vanaf weten.

Ik hoor graag hoger opgeleide mensen hier die de mening hebben dat ze maar allemaal terug gestuurd moeten worden en het allemaal verkrachters en terroristen zijn.

Ik zou me niet zo vasthouden aan hoger opgeleiden. Soms is algemene ontwikkeling belangrijker dan je opleiding. Britt Dekker heeft ook Havo gedaan FYI :+

:D en die komt vaak ook niet al te snugger over :+
Mensen die hoger (hoog) opgeleid zijn wonen vaak niet in probleemwijken en voor hen is het hele probleem veelal de ver-van-mijn-bed show. Ook lopen zij vaak niet tegen problemen aan waar de (zoals jij ze noemt lager opgeleiden) wel tegenaan lopen. M.a.w. zij krijgen minder snel met de (dagelijkse) problemen te maken die er nu al spelen in bepaalde volkswijken (kijk bijv. naar de Schilderswijk in Den Haag waar ze de sharia wilde invoeren). Zo zullen er nog veel meer wijken zijn in Nederland.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:42

En wat ik al eerder aangaf..ik ben niet afgehaakt na de basisschool, dus beetje generaliserende uitspraak vind ik het wel van je!
In feite doe je nu niet anders als waar je anderen van beschuldigd. Alle mensen over 1 kam scheren.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:50

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:06

Ben je zelf wel eens in de Schilderwijk geweest?
Dan zal het sharia verhaal een broodjeaap zijn, maar feit blijft dat in dit soort wijken men eerder last heeft van radicalisering en overlast.
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 05-10-15 15:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:07

xniieeenke schreef:
Dat mag ook niet, maar heb laatst met AK een hele documentaire gezien en daar kwamen echt mensen voor die lekker streng geloven (zelfs mensen die vrouwen tijdens de menstruatie in een stal duwen voor 4 dagen ofz) en gewoon drinken :?
Streng geloven is relatief. De ene moslim is de andere niet.. Je hebt gematigde moslims en strengere moslims. En moslims die weinig hebben met de islam. Je heb er dus die geen alcohol drinken, maar ook die even met hun vinger erin gaan en uitschudden en zeggen ‘zo dat was de eerste druppel..’

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:09

Sammie schreef:
xniieeenke schreef:
Streng geloven is relatief. De ene moslim is de andere niet.. Je hebt gematigde moslims en strengere moslims. En moslims die weinig hebben met de islam. Je heb er dus die geen alcohol drinken, maar ook die even met hun vinger erin gaan en uitschudden en zeggen ‘zo dat was de eerste druppel..’

Klopt! Maar lang niet alle streng gelovige mensen houden zich aan de echte regels :o

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:23

Tja wat zijn echte regels? :D Daar verschillen ze dus over van mening :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:25

Sammie schreef:
Tja wat zijn echte regels? :D Daar verschillen ze dus over van mening :)

In veel boeken staat dat drinken niet mag, of iets in die richting, of alleen soms een wijntje :o

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:33

Esther28 schreef:
Ben je zelf wel eens in de Schilderwijk geweest?

Ik gok net zo vaak als jij.....ervan uitgaand dat er geen hunebedden (meer) zijn in de Schilderswijk :+

Esther28 schreef:
Dan zal het sharia verhaal een broodjeaap zijn, maar feit blijft dat in dit soort wijken men eerder last heeft van radicalisering en overlast.

Dat ontken ik ook niet. Maar dat is toch heel wat anders dan (in essentie) beweren dat er een Sharia Driehoek in de Schilderswijk is (geweest). Check je bronnen. Google is je vriend: https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=sharia+in+schilderswijk Kleine moeite, groot plezier. En de wereld wordt meteen een stuk minder bedreigend.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 05-10-15 15:40, in het totaal 3 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:33

Ik weet niet wat je precies bedoelt met in veel boeken. In de Bijbel staat het zeker niet :D In de koran zou iets staan als de eerste druppel is vergif.. (vandaar het vinger dippen en die eerste druppel wegmikken :D ) Maar hoe het er precies staat weet ik niet. Dat van dat vinger dippen gebeurt iig echt.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:39

Sammie schreef:
Ik weet niet wat je precies bedoelt met in veel boeken. In de Bijbel staat het zeker niet :D In de koran zou iets staan als de eerste druppel is vergif.. (vandaar het vinger dippen en die eerste druppel wegmikken :D ) Maar hoe het er precies staat weet ik niet. Dat van dat vinger dippen gebeurt iig echt.

Ik weet zo even niet meer hoe het er stond en hoe het gezegd werd, maar iig geloofden de mensen die er in voor kwamen streng en dronken ze redelijk wat.
Is trouwens geen onzin programma :P

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 15:41

Moos99 schreef:

Kunnen we a.u.b de discussie over de opleidingen die mensen hebben achterwege laten. Iedereen is welkom om zijn of haar mening hier te geven. Zonder iemand te beledigen op welke manier dan ook.

Opmerkingen dat alleen lager opgeleide mensen domme uitspraken doen is niet gepast en off topic.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 15:42

Sammie schreef:

In (het zuiden van) de VS zit de duivel onder de kurk. Dus als goed gastheer pak je de eerste slok. "Take the Devil off the top". Goeie gewoonte waar ik graag aan meedoe :+ Grappig, in deze tijden van (vermeende) tegenstellingen. Aartsvijanden (volgens sommigen althans) die beiden hetzelfde doen.....

EDIT: even opgezocht. De Koran is zwart-wit m.b.t. alcohol. Kort samengevat: 100% VERBODEN! Alcohol vergiftigt je lichaam en je lichaam mag je niet vergiftigen want dat heb je van Allah gekregen. Klaarblijk hebben sonmmige 'Bourgondische Moslims' :D daar iets op gevonden.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 05-10-15 16:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 16:02

xniieeenke schreef:
Ik weet zo even niet meer hoe het er stond en hoe het gezegd werd, maar iig geloofden de mensen die er in voor kwamen streng en dronken ze redelijk wat.
Is trouwens geen onzin programma :P

Oh dat zal ook vast niet, maar ik zie geen relatie tussen een regel over alcohol drinken en streng zijn en vrouwen in een schuur opsluiten. :D M.a.w. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Ik kan een rode auto bijv. lelijk vinden, maar daarmee vind ik niet elke auto lelijk of vind ik rood in het algemeen lelijk. :)

Het kan dus best zo zijn dat iemand zichzelf oprecht streng vindt, maar van mening is dat alcohol drinken wel mag en dat vrouwen in een schuur opgesloten moeten worden. ( al heb ik van dat laatste niet echt eerder gehoord, weet wel dat ze bij de vroegere Joodse wetten afgezonderd moesten worden ) . Het is maar net hoe ze de tekst zelf interpreteren.

Zo zit de ene Christen zondags 2x daags in het kerkbankje en komt verder niet buiten. De ander vermakt zich op zondag prima in een pretpark. Beiden vinden (of hopen te zijn) zichzelf wrs een goed Christen. En dan zijn er zelfs die de rustdag niet op zondag doen, maar op zaterdag.