verdronken Aylan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:34

Niet alles gelezen en weet ook niet of dit al eerder voorbij gekomen is.
Gekopieerd van het forum van Ouders Online. Zet je wel aan het denken:

Column
EBRU UMAR - Over Elsevier en de arme Aylan
Weekblad Elsevier kreeg Nederland over zich heen, omdat het had gewaagd te melden dat de Koerdische vader van het verdronken jongetje al jaren in Istanbul zat, nooit een asielaanvraag had gedaan en willens en wetens op een gammele boot was gestapt met zijn gezin. Mede omdat zijn gebit kapot was en een nieuw gebit in Turkije wel 14.000 euro kost. Dat kon in Europa vast goedkoper, wellicht zelfs gratis bij een asielaanvraag. Heel het Nederlandse goedvolk boos omdat Elsevier het in zijn hoofd haalt om de feiten te benoemen. En dat terwijl Elsevier zelfs de belangrijkste feiten achterwege liet: 1. Er is geen oorlog in Turkije maar dit hardop beweren wordt niet op prijs gesteld door iedereen die de Europese deuren voor vluchtelingen wijd open willen stellen. Ik herhaal: er is geen oorlog in Turkije. En hoe ik dat weet is simpel: ik was er voor en na het zinken van het rubberen bootje waar de kindertjes en vrouw van de Koerd in kwestie bij omkwamen. Ik ben nog steeds in Turkije. En heus, er is nog steeds geen oorlog. In Bodrum niet, in Kusadasi niet, in Istanbul niet en alsof dat niet genoeg is, is er nergens oorlog. Er schijnt gevochten te worden bij de grens met Syrië maar even een nuancering. Turkije is wat groter dan de grens bij Syrië. Je kunt het vergelijken met beweren dat West-Europa geteisterd wordt door aardbevingen terwijl het gaat om Slochteren. Veel lokaler wordt het niet. Er is geen oorlog in Turkije.

2. Veiligheid is geen universeel concept maar Koerden zijn veilig in Turkije. Zolang ze Erdogan niet beledigen en geen bommen gooien naar Turkse soldaten, kan een beetje Koerd redelijk rustig over straat. Net als de rest van de Turkse bevolking – nou ja op journalisten na. Er wordt neergekeken op Koerden, het zijn de Marokkanen van Turkije. Ze zijn laagopgeleid, fokken teveel kinderen, zitten in de criminaliteit en vechten voor een eigen territorium – na het uiteenvallen van het Ottomaanse rijk, werden Koerden de paria van de regio. Het wordt saai maar er is geen oorlog in Turkije, ergo: Koerden zijn er veilig. De enige reden waarom mijn Koerdische buren (ontelbaar veel leden, heus, N=20 is er niets bij) wegdromen bij Europa is omdat iedereen er rijk is, vrouwen geëmancipeerd zijn en de overheid gratis geld uitdeelt waardoor iedereen twee auto’s voor zijn deur heeft staan. Dat ik dat allemaal ontken, doet ze niets. Ik lieg, want anders zou ik niet zoveel ‘vakantie’ hebben.

3. Natuurlijk zijn niet alle Koerden dom maar zoals één Aboutaleb geen leuk volk van Marokkanen maakt, geldt hetzelfde ook voor Koerden. Als je je gezin in een dobberbootje pakt zonder dat ze kunnen zwemmen, ben je dom. Vooral als je kapper van huis uit bent; heus, in een volgend leven word ik kapper. Met een schaar en een föhn in de hand kun je je vak wereldwijd uitoefenen. En zwart bovendien, desnoods knip je in een kelderbox. De állerslechtst uitziende kapper in Turkije, is nog beter dan de allerduurste kapper van Nederland. Aan meneer de Koerd had ik mijn haar blindelings toevertrouwd terwijl ik in Nederland mijn neus ophaal voor Tony and Guy.
Dus dat kapper Kurdi in Turkije/ Istanbul verpieterde zal eerder aan hemzelf gelegen hebben dan aan Turkije/ Istanbul. Bovendien maken domme gelukszoekers, of het nou Koerden zijn of anderen, een grote rekenfout. Ze vergeten dat als een knip/kappersbeurt in Europa 180 euro kost (niet schrikken mannen) de helft naar de belasting gaat, en de rest naar winkelhuur, - baas, en overhead. Het concept afdracht bestaat in Midden-Oosterse contreien niet. Nee, in plaats van met een universeel vak als een gek te gaan knippen in Istanbul en daar een bestaan op te bouwen, stappen ze liever in een gammel bootje.

4. De tandartskosten in Turkije zijn zó laag, dat volksstammen Nederlanders erheen gaan om hun gebit te vernieuwen. 14k voor iets wat in Nederland (en waarschijnlijk ook de rest van Europa) 70k moet kosten. Blijft natuurlijk een hoop geld maar een beetje kapper knipt dat zo bij elkaar. Zeker in Turkije waar vrouwen dagelijks naar de kapper gaan (ja, ik ook). De Nederlanders die ik ken en die in Turkije hun tanden hebben laten doen, zijn mensen met een inkomen van een kwart miljoen en meer. Dan zou je zeggen dat je je tanden best ook in Nederland kunt laten doen maar ja, het blijven Nederlanders hé? Bovendien ben je in Turkije meteen aan de beurt.

5. Koerden, Syriërs en vluchtelingen in het algemeen worden in Istanbul slecht behandeld. Tja, wat denk je dan: het zijn vreemdelingen. Als je ze vertelt dat in Nederland ruzies en protesten uitbreken rondom asielzoekerscentra, in Duitsland zelfs de fik erin gaat, geloven ze je niet. Het groene gras hé? En als waarheidsbrenger word je uitgekotst door Nederlands goedvolk. Niemand zit te wachten op vluchtelingen. Hoewel, sorry. Al die BN’ers wel. Toch vreemd dat er geen vluchtelingen binnen de grachtengordel, Het Gooi, Hilversum, Wassenaar en Den Haag te vinden is. Ja, een beetje NIMBY neemt een hashtag. En plaatst een advertentie.

Tot slot het belangrijkste wat Elsevier verzwijgt:
De vader van Aylan Kurdi en met hem velen die zich vluchteling noemen, vormen in hun land van herkomst en dus ook in Turkije de onderkant van de samenleving. Die mensen moeten er ook zijn, daar is niets mis mee. Maar deze mensen denken dat ze de onderkant van de samenleving vormen omdat ze in een bepaald land wonen. Omdat ze Koerden zijn in Syrië, Irak of Turkije. Dit soort mensen denken dat alles wat ze overkomt de schuld van de wereld is in plaats van dat ze de waarheid erkennen: niemand wordt het leven aangedragen, zelfs Maxima heeft er keihard voor gewerkt voordat ze een trouwjurk mocht laten maken door Valentino. En als je als kapper je hoofd niet boven water kunt houden, doe je iets verkeerd. Een arts kan nergens anders werken dan in het land waar hij zijn diploma heeft behaald. Het wetboek van de advocaat stelt niets voor over de landsgrenzen. Een auteur krijgt geen fatsoenlijke volzin op papier in een vreemde taal. Maar een kapper... gouden handel. Maak wat van je leven! Doe het dan! Helaas denkt dit soort mensen dat het gras elders groener is.

En de mensen die elders wonen? Die vluchtelingen willen opnemen in huis? Dat zijn mensen die met opgeheven neus voorbij de bedelaars en daklozen van Albert Heijn lopen. Mensen die nog geen week met hun schoonmoeder op vakantie willen, laat staan haar in huis zouden opnemen. Mensen die arme kindertjes van ver enig vinden, maar in Nederland over poedersuiker praten. Dat soort mensen weigert in te zien dat de vader van Aylan Kurdi willens en wetens zijn gezin in een veilig land op een boot zette, die niet geloofde dat water dodelijk kan zijn en die nu zijn gezin moet begraven in Kobani.
De vader van Aylan Kurdi is een domme man. Maar mensen die nu, omdat Aylan Kurdi is omgekomen door domheid van zijn vader, vluchtelingen willen opnemen in huis, zijn niet veel slimmer.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:37

Sammie schreef:
De oorlog tegen Saddam was vanwege olie, he.. Naar de wereld werd gebracht vanwege massavernietingswapens.. Nooit gevonden! Saddam is zelf door de Amerikanen in het zadel geholpen.. moet je kijken wat voor puinhoop het nu is in dat land. Het idee dat t westen even de democratie gaat brengen, vertrekt en alles komt goed werkt niet. Dat is nu wel pijnlijk duidelijk. Mensen moeten de tijd krijgen om te wennen en een reden hebben om geen oorlog te willen voeren.

En daar zouden we van hebben moeten leren.. maar nu roepen we net zo hard dat Assad een dictator is en weg moet, omdat we dat hebben gehoord van de US..
We hebben de rebellen wapens en geld gegeven om ze te helpen vechten tegen Assad, en we vergeten nu even gemakshalve dat onder die rebellen een groot gedeelte Al Quaida strijders zaten. Een gedeelte van die rebellen hebben hun door ons betaalde wapen opgepakt en zich aangesloten bij de IS.

Tegen IS in Syria doen we niets, want dan zullen we voor nu onze strijd tegen Assad neer moeten leggen, en dat gaan natuurlijk niet, dus laten we ze daar lekker hun gang gaan ...

Het hele gedoe maakt me vooral heel erg kwaad, omdat er onschuldige burgers en kinderen staan tussen regeringen die over die groep heen naar elkaar wijzen en roepen 'jouw schuld!' of 'jouw verantwoordelijkheid!'
Leren we van het verleden? Nope.. we staan uiteindelijk gewoon weer in de rij om ook met onze vinger naar een ander te wijzen.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:47

[quote="OsMo"]Papagroom ik heb alleen jou reacties gelezen.
Ik heb geen kinderen maar het raakte mij diep toen ik het nieuws omtrent dit verdronken jochie zag.
Maar om eerlijk te zijn is dit kindje niet het eerste kindje wat mij diep raakte.

Vorige week liet een zendeling in onze kerk een foto zien van een mager kindje met een bolbuikje dat voorover gebogen kroop naar een nabijgelegen hulppost.
Maar het schrijnende aan de foto is de gier die zijn kans afwacht op de achtergrond.
Het is een foto die veel ophef heeft gemaakt destijds omdat de foto graaf het kindje niet heeft geholpen.
De foto is een veel gebruikte foto om de wreedheid van de hongersnood te laten zien van veel landen in Afrika.
Deze foto is genomen in Soedan door Kevin Carter.
Afbeelding

Verschrikkelijk. En nog meer verschrikkelijk als je googled hoe president Mugabe woont in datzelfde Afrika

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:52

@marie 111 bijzonder verhaal.
Hoofdstuk 4 vind ik erg dom geschreven mensen gaan kennelijk helemaal naar de tandarts in Turkijke om hun haar te laten knippen?
De kappers daar hebben het kennelijk zo goed dat ze veel gespaard zouden moeten hebben, dan had de vader van Aylan zijn gezin wel mee genomen op een cruise schip of met het vliegtuig. Het verhaal is geschetst door iemand die denkt dat men het goed heeft!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:54

We praten nu alleen over de IS,maar wat dacht je v.d. Boko Haram? die zijn net zo erg.Wat word daar tegen gedaan eigenlijk? die slachten ook vrouwen,mannen kinderen af,ontvoeren jonge meisjes,enz.
Waar moeten die mensen allemaal heen dan? stappen die ook in een bootje?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:00

Marie111 schreef:

Column
Weekblad Elsevier kreeg Nederland over zich heen, omdat het had gewaagd te melden dat de Koerdische vader van het verdronken jongetje al jaren in Istanbul zat, nooit een asielaanvraag had gedaan en willens en wetens op een gammele boot was gestapt met zijn gezin. Mede omdat zijn gebit kapot was en een nieuw gebit in Turkije wel 14.000 euro kost. Dat kon in Europa vast goedkoper, wellicht zelfs gratis bij een asielaanvraag. Heel het Nederlandse goedvolk boos omdat Elsevier het in zijn hoofd haalt om de feiten te benoemen. En dat terwijl Elsevier zelfs de belangrijkste feiten achterwege liet: 1. Er is geen oorlog in Turkije maar dit hardop beweren wordt niet op prijs gesteld door iedereen die de Europese deuren voor vluchtelingen wijd open willen stellen. Ik herhaal: er is geen oorlog in Turkije. En hoe ik dat weet is simpel: ik was er voor en na het zinken van het rubberen bootje waar de kindertjes en vrouw van de Koerd in kwestie bij omkwamen. Ik ben nog steeds in Turkije. En heus, er is nog steeds geen oorlog. In Bodrum niet, in Kusadasi niet, in Istanbul niet en alsof dat niet genoeg is, is er nergens oorlog. Er schijnt gevochten te worden bij de grens met Syrië maar even een nuancering. Turkije is wat groter dan de grens bij Syrië. Je kunt het vergelijken met beweren dat West-Europa geteisterd wordt door aardbevingen terwijl het gaat om Slochteren. Veel lokaler wordt het niet. Er is geen oorlog in Turkije.

2. Veiligheid is geen universeel concept maar Koerden zijn veilig in Turkije. Zolang ze Erdogan niet beledigen en geen bommen gooien naar Turkse soldaten, kan een beetje Koerd redelijk rustig over straat. Net als de rest van de Turkse bevolking – nou ja op journalisten na. Er wordt neergekeken op Koerden, het zijn de Marokkanen van Turkije. Ze zijn laagopgeleid, fokken teveel kinderen, zitten in de criminaliteit en vechten voor een eigen territorium – na het uiteenvallen van het Ottomaanse rijk, werden Koerden de paria van de regio. Het wordt saai maar er is geen oorlog in Turkije, ergo: Koerden zijn er veilig. De enige reden waarom mijn Koerdische buren (ontelbaar veel leden, heus, N=20 is er niets bij) wegdromen bij Europa is omdat iedereen er rijk is, vrouwen geëmancipeerd zijn en de overheid gratis geld uitdeelt waardoor iedereen twee auto’s voor zijn deur heeft staan. Dat ik dat allemaal ontken, doet ze niets. Ik lieg, want anders zou ik niet zoveel ‘vakantie’ hebben.

3. Natuurlijk zijn niet alle Koerden dom maar zoals één Aboutaleb geen leuk volk van Marokkanen maakt, geldt hetzelfde ook voor Koerden. Als je je gezin in een dobberbootje pakt zonder dat ze kunnen zwemmen, ben je dom. Vooral als je kapper van huis uit bent; heus, in een volgend leven word ik kapper. Met een schaar en een föhn in de hand kun je je vak wereldwijd uitoefenen. En zwart bovendien, desnoods knip je in een kelderbox. De állerslechtst uitziende kapper in Turkije, is nog beter dan de allerduurste kapper van Nederland. Aan meneer de Koerd had ik mijn haar blindelings toevertrouwd terwijl ik in Nederland mijn neus ophaal voor Tony and Guy.
Dus dat kapper Kurdi in Turkije/ Istanbul verpieterde zal eerder aan hemzelf gelegen hebben dan aan Turkije/ Istanbul. Bovendien maken domme gelukszoekers, of het nou Koerden zijn of anderen, een grote rekenfout. Ze vergeten dat als een knip/kappersbeurt in Europa 180 euro kost (niet schrikken mannen) de helft naar de belasting gaat, en de rest naar winkelhuur, - baas, en overhead. Het concept afdracht bestaat in Midden-Oosterse contreien niet. Nee, in plaats van met een universeel vak als een gek te gaan knippen in Istanbul en daar een bestaan op te bouwen, stappen ze liever in een gammel bootje.

4. De tandartskosten in Turkije zijn zó laag, dat volksstammen Nederlanders erheen gaan om hun gebit te vernieuwen. 14k voor iets wat in Nederland (en waarschijnlijk ook de rest van Europa) 70k moet kosten. Blijft natuurlijk een hoop geld maar een beetje kapper knipt dat zo bij elkaar. Zeker in Turkije waar vrouwen dagelijks naar de kapper gaan (ja, ik ook). De Nederlanders die ik ken en die in Turkije hun tanden hebben laten doen, zijn mensen met een inkomen van een kwart miljoen en meer. Dan zou je zeggen dat je je tanden best ook in Nederland kunt laten doen maar ja, het blijven Nederlanders hé? Bovendien ben je in Turkije meteen aan de beurt.

5. Koerden, Syriërs en vluchtelingen in het algemeen worden in Istanbul slecht behandeld. Tja, wat denk je dan: het zijn vreemdelingen. Als je ze vertelt dat in Nederland ruzies en protesten uitbreken rondom asielzoekerscentra, in Duitsland zelfs de fik erin gaat, geloven ze je niet. Het groene gras hé? En als waarheidsbrenger word je uitgekotst door Nederlands goedvolk. Niemand zit te wachten op vluchtelingen. Hoewel, sorry. Al die BN’ers wel. Toch vreemd dat er geen vluchtelingen binnen de grachtengordel, Het Gooi, Hilversum, Wassenaar en Den Haag te vinden is. Ja, een beetje NIMBY neemt een hashtag. En plaatst een advertentie.

De vader van Aylan Kurdi en met hem velen die zich vluchteling noemen, vormen in hun land van herkomst en dus ook in Turkije de onderkant van de samenleving. Die mensen moeten er ook zijn, daar is niets mis mee. Maar deze mensen denken dat ze de onderkant van de samenleving vormen omdat ze in een bepaald land wonen. Omdat ze Koerden zijn in Syrië, Irak of Turkije. Dit soort mensen denken dat alles wat ze overkomt de schuld van de wereld is in plaats van dat ze de waarheid erkennen: niemand wordt het leven aangedragen, zelfs Maxima heeft er keihard voor gewerkt voordat ze een trouwjurk mocht laten maken door Valentino. En als je als kapper je hoofd niet boven water kunt houden, doe je iets verkeerd. Een arts kan nergens anders werken dan in het land waar hij zijn diploma heeft behaald. Het wetboek van de advocaat stelt niets voor over de landsgrenzen. Een auteur krijgt geen fatsoenlijke volzin op papier in een vreemde taal. Maar een kapper... gouden handel. Maak wat van je leven! Doe het dan! Helaas denkt dit soort mensen dat het gras elders groener is.

En de mensen die elders wonen? Die vluchtelingen willen opnemen in huis? Dat zijn mensen die met opgeheven neus voorbij de bedelaars en daklozen van Albert Heijn lopen. Mensen die nog geen week met hun schoonmoeder op vakantie willen, laat staan haar in huis zouden opnemen. Mensen die arme kindertjes van ver enig vinden, maar in Nederland over poedersuiker praten. Dat soort mensen weigert in te zien dat de vader van Aylan Kurdi willens en wetens zijn gezin in een veilig land op een boot zette, die niet geloofde dat water dodelijk kan zijn en die nu zijn gezin moet begraven in Kobani.
De vader van Aylan Kurdi is een domme man. Maar mensen die nu, omdat Aylan Kurdi is omgekomen door domheid van zijn vader, vluchtelingen willen opnemen in huis, zijn niet veel slimmer.

Wow, kan ik jou ook inhuren voor lezingen
Respect

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:05

Tja als ik eerlijk ben, we hebben allemaal wel een vorm van egoïsme in ons. Want dat hele stuk wat Marie plaatst zet je wel aan het denken.

We klagen over ons land dat we echt geen meer mensen kunnen opnemen want we hebben het zelf zo arm omdat onze ouderen geen schone luier krijgen door te kort aan geld voor mankracht.
Dat geld dat dan naar vluchtelingen gaat is zo oneerlijk.
We geven zo veel af op vluchtelingen dat ze het geld volgen en een beter bestaan willen terwijl we zelf net zo hypocriet zijn als het om geld gaat.
Elk jaar weer de zoektocht naar een betere zorgverzekering, als het goed koper kan dan gaan we daar voor. we willen ook de beste zorg maar als het een beetje kan voor zo min mogelijk geld.

Wij zijn niet arm!

We zijn rijk maar rijkdom daar raak je zo aangewend dat je het ziet als vanzelfsprekend. We behoren nog steeds tot de 5% rijkste landen van de wereld met schoon drinkwater.

Ik ben heel erg benieuwd wie er in Nederland blijft wonen nu Rutte met zijn vrienden het hele sociale stelsel aan het afbreken is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:08

Whoknows schreef:
OsMo schreef:
Papagroom ik heb alleen jou reacties gelezen.
Ik heb geen kinderen maar het raakte mij diep toen ik het nieuws omtrent dit verdronken jochie zag.
Maar om eerlijk te zijn is dit kindje niet het eerste kindje wat mij diep raakte.

Vorige week liet een zendeling in onze kerk een foto zien van een mager kindje met een bolbuikje dat voorover gebogen kroop naar een nabijgelegen hulppost.
Maar het schrijnende aan de foto is de gier die zijn kans afwacht op de achtergrond.
Het is een foto die veel ophef heeft gemaakt destijds omdat de foto graaf het kindje niet heeft geholpen.
De foto is een veel gebruikte foto om de wreedheid van de hongersnood te laten zien van veel landen in Afrika.
Deze foto is genomen in Soedan door Kevin Carter.
Afbeelding

Verschrikkelijk. En nog meer verschrikkelijk als je googled hoe president Mugabe woont in datzelfde Afrika

Wie zegt dat hij het kind niet geholpen heeft?
Ik mag toch hopen dat je als journalist/fotograaf genoeg fatsoen hebt om na het maken van 1 of 2 foto's dat kind op te tillen en ergens te brengen waar er voor hem gezorgd wordt?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:16

Lusitana schreef:
Op zich is er niks tegen vluchten en tegen migratie, dat is er altijd geweest en zal altijd blijven

Wat eng is, zijn de waarden en normen die ze meebrengen.
Ik woon in een land dat tot 1975 zwaar onder een dictatuur leed. Dat wil zeggen, met name de vrouwen. Die mochten straffeloos verkracht en vermoord. Want ze moesten maar gehoorzaam zijn aan hun man (en er werd met 15 jaar getrouwd). En uiteraard moesten ze behoorlijk bedekt over straat anders vroegen ze er om en konden ze ook verkracht door wildvreemden.
Pas in 2002(!) is de wet zodanig aangepast dat echtgenoten beschermd zijn, oftewel ze kunnen naar de politie, maar nog steeds worden zo´n 5 vrouwen per maand omgebracht door hun partner of ex.
Als er nu weer ik weet niet hoeveel mensen komen uit een cultuur waar dat ook zo is, zie ik het niet verbeteren, maar verergeren en creeer je gewoon onveiligheid.

Door politieke correctheid en zie ik steeds meer aanpassingen naar hen. Met name onder het mom van vrijheid van geloofsuiting.

Dus ik snap angst en terughoudendheid ook.

Mijn idee. Mensen zien alleen een verdronken kind, maar denken echt niet aan de gevolgen op lange termijn.

In dat artikel van Australië stond het mooi omschreven: je kan zeggen je hebt geen hart als de foto je niet tot huilen brengt, maar dat is nog altijd beter dan geen verstand..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:17

http://rarehistoricalphotos.com/vulture-little-girl/

De fotograaf pleegde zelfmoord kort na het publiceren van de foto. Mensen waren echter nieuwsgierig wat er met het meisje was gebeurd en de fotograaf kreeg dus veel respons.
Hij kon de vraag niet beantwoorden want hij wist het niet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:25

Osmo, waarom zeult een zendeling met dit gebeuren uit 1993? Welke boodschap draagt ze hierbij uit?

anneliesdj

Re: verdronken Aylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:39

Het is al een oud artikel.

Als ik het zo lees was het niet nodig dat hij iets zou doen, want de ouders van het kind waren vlakbij. Hij heeft de gier weggejaagd nadat hij de foto heeft gemaakt. En ik begrijp dat hij zelfmoord heeft gepleegd vanwege alle leed wat hij heeft gezien, wat ik me goed kan voorstellen. Dat lijkt me geen werk voor iemand die zich andermans leed snel aantrekt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:51

ravellie schreef:
Respect

Was een gekopieerde column een die al compleet verkeerd begint. Want Nederland viel helemaal niet over Elsevier heen. Het grootste gedeelte weet niet eens wat Elsevier is, laat staan wat ze schrijven. :')

De column zet mij eigenlijk helemaal niet aan het denken, er wordt op van alles en nog wat los en raak geschoten zonder een moment na te kunnen denken. Alleen die nimby is vrij duidelijk, maar dat roep ik zelf ookal weken hier. :)) verder mooie poging.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 05-09-15 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:56

De zendeling is een hij. Hij gebruikte o.a. deze foto maar ook andere foto's om het contrast te laten zien van rijkdom en armoede.
Waarbij hij ook aangaf dat mensen niet snel meer geraakt raken.
Dat we gewend zijn geraakt aan dit soort beelden.
Het is een verweg van ons bed dilemma en het is zo gewoon geworden dat we onze schouders ophalen.
Dat choqueerde hem, dat raakte hem.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:00

Maar dat zijn we eigenlijk toch ook? Ondanks alle pogingen is er telkens weer een ander gebied waar het fout gaat, dweilen met de kraan open en als er dan weer een misbruik cq fraude geval aan het lichtkomt houdt het een keer op ( zo was er laatste een docu over de eerste nationale tv actie van giro 555, voor arme mensen in Rusland die niks te eten hadden... Man man.. Wat een gigantische flater is dat geweest)

We kunnen niet de hele wereld op onze schouders dragen en de laatste tijd wordt dat enorm veel gevraagd.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:08

Ik moet zeggen dat ik zelf ook veel last heb van het ver van mijn bed dilemma. Dergelijke foto's doen me ook echt heel weinig. Zowel het verdronken jongetje als het Afrikaanse kindje hierboven. Niet dat ik de foto's in zou lijsten hoor, maar echt veel voel ik niet. Foto's van dieren doen me dan weer wel wat... heel raar :P.

Maar ik vind dat je gewoon zelf je best moet doen om mensen te helpen waar dat op je pad komt. Ik zie er het nut niet zo van in om je bv druk te maken om oorlogsslachtoffers aan de andere kant van de wereld. Zodra het op je pad komt kun je actie ondernemen, maar je er naar over gaan voelen heeft geen zin. Het is fijn dat er heel veel mensen zijn die zich er zo om bekommeren. Andere mensen vinden weer andere dingen belangrijk (zoals zwerfhondjes, walvissen of desnoods fruitvliegjes). Als we allemaal open staan voor wat er op ons pad komt en ons inzetten voor wat we belangrijk vinden, hoef je mensen niet scheef aan te kijken voor hun keuzes.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:09

Dat ben ik opzich wel met je eens.... Eerst was het de Taliban, toen al quaida, nu is.... Straks lukt het is uit te roeien, staat er wel weer een ander op met dergelijke ideeën.
De geschiedenis leert dat het altijd onrust is in die regio...
Maar de mensen die nu op de vlucht zijn hebben er ook niet om gevraagd daar geboren te worden...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:10

LadyMadonna schreef:
Dat ben ik opzich wel met je eens.... Eerst was het de Taliban, toen al quaida, nu is.... Straks lukt het is uit te roeien, staat er wel weer een ander op met dergelijke ideeën.
De geschiedenis leert dat het altijd onrust is in die regio...
Maar de mensen die nu op de vlucht zijn hebben er ook niet om gevraagd daar geboren te worden...

We blijven wel de wieg aanhalen/waar men ter wereld komt, maar misschien moeten niet alle ouders zich blijven voortplanten. Ik snap natuurlijk wel dat dat is om verzorgd te worden, maar een beetje rationeler denkvermogen zou je vertellen dat je daar geen kind ter wereld wilt zetten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:14

Oh dat ben ik ook zeker met je eens forumster :j, maar een kind vraagt er niet om geboren te worden...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:20

Elke volwassene is een kind geweest. Dus niemand vraagt daarom. Zij niet, ik niet. Maar oliebol happens of een ander gezegde: Het leven is wat er gebeurd terwijl je andere plannen maakt.. Het is roeien met de riemen die je hebt. Ik vraag ook niet om deze problemen, niet voor mijzelf maar ik wens een ander het ook niet toe. Haast niemand als je het op de man afvraagt, maar ergens is er toch een discrepantie want het gebeurt toch. Niet opeens, maar al eeuwen en eeuwen lang.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:28

OsMo schreef:
De zendeling is een hij. Hij gebruikte o.a. deze foto maar ook andere foto's om het contrast te laten zien van rijkdom en armoede.
Waarbij hij ook aangaf dat mensen niet snel meer geraakt raken.
Dat we gewend zijn geraakt aan dit soort beelden.
Het is een verweg van ons bed dilemma en het is zo gewoon geworden dat we onze schouders ophalen.
Dat choqueerde hem, dat raakte hem.

Niemand die denkt dat wellicht dat de schouders opgehaald worden uit onmacht? Want wat kunnen we concreet doen?
Als je daar heen gaat kun je zelfs nog maar een paar mensen helpen en geld sturen heeft geen zin. Mensen die daar zijn weten dat ook donders goed. Daarbij is er zat rijkdom in die landen zelf.
En van een paar honderd euro kan een put geslagen. Maar dat gebeurt alleen als je er zelf bij blijft staan, anders wordt het geld verdeeld onder aannemers en iedereen die betrokken is.

Dan kun je wel steeds geschokt raken, maar als het verdriet "geen nut heeft", raakt het uit je systeem. Of je raakt psychisch gestoord en je pleegt zelfmoord. Zo zitten je hersens in elkaar.

Het is dus zelfbehoud, dat zogenaamde onverschillige.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:31

gohya schreef:
Zulke foto's doen mij ook helemaal niets,ik word er niet verdrietig van of wat dan ook. Zulke foto's van dieren doen me wel heel veel. Waarom ik geen emotie's heb voor mensen? dit heeft de mens zelf me afgenomen,mijn emotie en gevoel is geblokkeerd,al jaren,en ik krijg het niet los.
Men vind mij daarom keihard,gevoelloos en soms zelf gek.
Kan er niks aan doen dat ik al eniger tijd harteloos en gevoelloos ben,zo ben ik in ieder geval niet geboren,maar gemaakt.

hier precies hetzelfde! stierenvechten wat als "culturele traditie " word gezien. halal slachten
dat is geen probleem, dit is verschrikkelijk
krom systeem,:n

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:31

Ieder mag zijn mening hebben, maar ik kan me niet voorstellen dat de mensen die zo ongenuanceerd zeggen "interesseert me niet" zichzelf recht in de spiegel aan kunnen kijken. Schandalig. Los van alle gekopieerde artikelen etc, schaam je om dergelijke uitspraken te doen. Is dit een vorm van internet-stoerdoenerij? Zie mij eens mooi (anoniem) een afschuwelijk gebrek aan mededogen hebben?
Ik hoop dat zulke mensen ook geen sa's aanvragen voor hun, in het licht van de vluchtelingenproblematiek en al het leed, totaal onbenullige problemen.

In wat voor wereld leven wij in godsnaam?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:33

ravellie schreef:
Marie111 schreef:

Column

Respect

Bedankt voor het complument, maar dit heb ik dus niet geschreven.

Hiervandaan geplukt:

http://www.ouders.nl/forum/algemeen-oud ... page=1#new
Laatst bijgewerkt door Marie111 op 05-09-15 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:35

anneliesdj schreef:
Het is al een oud artikel.

Als ik het zo lees was het niet nodig dat hij iets zou doen, want de ouders van het kind waren vlakbij. Hij heeft de gier weggejaagd nadat hij de foto heeft gemaakt. En ik begrijp dat hij zelfmoord heeft gepleegd vanwege alle leed wat hij heeft gezien, wat ik me goed kan voorstellen. Dat lijkt me geen werk voor iemand die zich andermans leed snel aantrekt.

het ventje is uiteindelijk nog een puber geworden (en alsnog veel te vroeg overleden). Carter was depressief en had financiële problemen dus het was inderdaad niet alleen deze foto gelukkig. Maar zo zie je maar weer de invloed van de media.

Iconische foto's zijn nodig, als ik aan Hiroschima denk, zie ik dat meisje bloot op de weg met de armen wijd lopen in wanhoop. Wij zijn nu eenmaal visueel ingesteld.