Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:56

Esther_r20 schreef:
Goed dat ze in het sinterklaas journaal mensen/pieten Door de schoorsteen laten roetsjen dat ze zwart worden. Is dat probleem ook weer opgelost

maar. ....

clowntjes pieten. .. ik heb echt een afkeer van clowns. Ze zijn niet grappig maar eng. Buh..:-(

Tja, het volgende wat we nu gaan krijgen is mensen met angst voor clowns die vinden dat de nieuwe clownspieten moeten verdwijnen.

Tytonidae

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:07

Nou, ik heb in ieder geval net met plezier mijn pak weer aangepast en heb weer enorm veel zin in het lopen van de intocht deze zondag. :Y)

Ik speel geen negerkarikatuur. Ik speel zondag lekker zwarte piet. Zwart geworden van de schoorsteen. :Y)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 15:41

Leuk, waar speel je Piet?

De intocht was ehm...bijzonder. Vond de sfeer zelf minder feestelijk dan anders maar dat kan ook tussen mijn oren gezeten hebben. Wel weer een geweldige uitspraak van Jeroen (de presentator): op het moment dat hij met de burgemeester aan de kade staat te wachten moet de burgemeester even weg en ontstaat er bij Jeroen lichte paniek, want: "Je kunt toch niet zomaar weglopen? Het is traditie dat de burgemeester hier samen met mij wacht en je kunt toch niet zomaar een traditie breken?" _O-

En inderdaad, er waren ook blanke en half geschminkte Pieten bij. En natuurlijk de clownspieten en eerlijk gezegd vind ik die best geinig.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 15:51

Jolien87 schreef:
Esther_r20 schreef:
Goed dat ze in het sinterklaas journaal mensen/pieten Door de schoorsteen laten roetsjen dat ze zwart worden. Is dat probleem ook weer opgelost

maar. ....

clowntjes pieten. .. ik heb echt een afkeer van clowns. Ze zijn niet grappig maar eng. Buh..:-(

Tja, het volgende wat we nu gaan krijgen is mensen met angst voor clowns die vinden dat de nieuwe clownspieten moeten verdwijnen.

Een vriendin van mij heeft de intocht op tv gekeken met haar zoontjes. De jongetjes zeiden letterlijk: "Ik vind die pieten eng mama. Vooral die witte! Kijk, er zijn ook clowns! Ik hou niet van clowns, mag ie op een andere zender?" En je had die koppies moeten zien, toen ze aan het zingen waren en de tekst ineens anders was...

Overigens zelf naar een intocht geweest. We hadden gewoon zwarte pieten! Die mijn zoontje erg lief vond omdat hij snoepjes van ze kreeg en erg grappig waren.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 15:57

Dan is het dus de taak aan mama om te vertellen dat clowns niet eng zijn. ;)
Toch vind ik de keuze voor clownspieten wel erg bijzonder, het is algemeen bekend dat angst voor clowns een veelvoorkomend iets is, ik ben dus benieuwd wat de mensen van het Sintjournaal ertoe heeft gezet om deze keuze te maken.
De nieuwe teksten moet ik ook nog wel eventjes aan wennen. Ik ging stuk toen Jeroen zong: "Vol verwachting klopt ons hart, wie de roe krijgt, wie de gard". Waarop hij duidelijk dus ingefluisterd kreeg dat, dat dus ECHT niet goed was, waarop hij maar één van die koormeiden het liedje af liet zingen.
Ik vond dat popkoor trouwens wel heel erg leuk, die zongen goed. +:)+

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:00

De keuze voor clowns is een merkwaardige keuze inderdaad.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 16:15

haha ik ben benieuwd hoeveel drama er dit jaar is met zwarte piet enzo.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:24

Hele sinterklaas intocht verpest door deze idiote discussie. 60 aanhoudingen 8)7

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:28

Hele intocht verpest? Mwoah, dat lijkt me weer wat overdreven. Ik denk dat het grootste deel van het publiek er niks van heeft meegekregen. Op televisie was er niets van te merken en voor zover ik weet was er alleen een rel op het plein bij het Stadhuis.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:42

Op TV proberen ze het bewust niet in beeld te krijgen :p ik zag het net op NU.nl. Misschien dat het niet overal merkbaar was idd, maar op nu.nl ziet het er nogal heftig uit :') en wat hebben ze sowieso te zeuren nu? Er zijn toch al allerlei andere soorten pieten bij nu, ze hebben hun zin al toch?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:10

Gevechten waarbij ook kinderen in de verdrukking kwamen, dat kan gewoon niet! Beide partijen moeten zich diep schamen!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:20

Spandoeken en Leusden schreeuwen waarmee ze duidelijk maakten dat zwarte piet racistisch is en dat hij nep is...
Waar duizenden kinderen bij waren... sneu hoor :n

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 18:41

wat een trieste vertoning, 60 arrestaties, voor en tegenstanders... :n :n :n

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:16

delvira schreef:

Ik kan het me voorstellen na de post erboven...
Hoop dat de tegenstanders die dat hebben gedaan flink slaag hebben gekregen... stelletje idioten.

Hier bewust tv niet aan gehad.
En hier was de opmerking in de stad
"Welkom sinterklaas, wat fijn dat U er weer bent en met zoveel ZWARTE pieten"
Vond dat wel cool haha

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:35

De piefen met kaas, stroopwafel en clown vond ik er werkelijk niet uitzien. Ik heb ook een hekel aan clowns, dus wat mij betreft Hoeft het niet. Het hoort er gewoon niet bij!

Alle overige kleuren, geen probleem hoor. Hoewel er ook genoeg bruine /zwartePieten rondliepen. :)

En ja, ik ben 35 jaar en heb de intoch gekeken. Heb niet eens kinderen! :)) gewoon, leuk! :P

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:06

sneeuwpop schreef:
delvira schreef:

Ik kan het me voorstellen na de post erboven...
Hoop dat de tegenstanders die dat hebben gedaan flink slaag hebben gekregen... stelletje idioten.

Hier bewust tv niet aan gehad.
En hier was de opmerking in de stad
"Welkom sinterklaas, wat fijn dat U er weer bent en met zoveel ZWARTE pieten"
Vond dat wel cool haha

Er bleken ook voorstanders aangehouden te zijn. Die hebben die intocht evengoed verpest.

De tv heb ik wel aan gehad. Ondanks dat ik een tegenstander ben van de huidige zwarte piet, vind ik het wel een gezellig en leuk feest. Ik begreep dat er geprotesteerd mocht worden op een daarvoor aangewezen plek maar dat sommige demonstranten zich daar niet aan gehouden hebben. Vind ik toch jammer voor de kinderen, houdt hen er toch buiten! Ik zag dat er wat stroopwafelpieten mee liepen trouwens, best een apart gezicht. :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:07

Thesserd schreef:
Op TV proberen ze het bewust niet in beeld te krijgen :p ik zag het net op NU.nl. Misschien dat het niet overal merkbaar was idd, maar op nu.nl ziet het er nogal heftig uit :') en wat hebben ze sowieso te zeuren nu? Er zijn toch al allerlei andere soorten pieten bij nu, ze hebben hun zin al toch?

Maar om dan te zeggen dat de hele intocht is verpest vind ik wel heel dramatisch klinken.

De anti-zwarte pietenkudde wil het liefst helemaal geen zwarte pieten, dus ik vrees dat die in staat zijn om net zolang door te gaan tot er geen enkele zwarte piet meer te bekennen is.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:28

Intocht in Leeuwarden gezien,we waren toevallig aan het winkelen.
Gelukkig allemaal zwarte pieten gezien en alleen maar feest!
Zo moet het zijn en gewoon blijven.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:34

In Zwolle zijn ook alle pieten Zwart geweest en geen vuiltje aan de lucht.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:49

We zaten in Dordrecht op een bootje toen bleek dat Sint eraan kwam. Hebben heel hard gezwaaid naar de boten met Sinterklaas en heel veel zwarte pieten toen we hun tegemoedvoeren. Op de kade veel zenuwachtige kindjes verkleed als pietje of sinterklaas. Voor zover we konden zien waren er geen demonstranten op de kade toen we er eerder langsvoeren. Gewoon een gezellig feestje, onze schipper beleefde er lol aan, alle hoopvolle kopjes toen we langskwamen, de man heeft zowat de hele tijd zijn scheelshoorn laten klinken en heel hard gezwaaid. :D

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:17

Hier een super sinterklaasfeest gehad. Het was super gezellig en als van ouds.
Er waren een aantal donker gekleurde mensen met een pietenmuts op, fijn om te zien dat er ook mensen zijn die zich prima aanpassen aan een land.

Als ik de verhalen lees waar er mensen zijn die het feest expres verpesten dan mag je die van mij het land uit smijten. Nee ik discrimineer niet op kleur maar op mensen die zich niet kunnen aan passen.

Alle pieten die niet zwart zijn zagen er belachelijk uit. Toen er hier aan de sint werd gevraagd waar die pieten waren antwoorde hij: ''dat hoort bij Gouda en dat hoort hier niet"

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:19

delvira schreef:

Inmiddels 90 :(

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:10

Adamootje schreef:
Er bleken ook voorstanders aangehouden te zijn. Die hebben die intocht evengoed verpest.

Dat is wel simpel gesteld.
Ik noem dat uitlokking.

Weet niet of de politie eerder in had kunnen grijpen, maar als mensen het feest willen verpesten voor de kinderen - roepen dat Sinterklaas niet echt is...
wat verwacht je dan van de mensen en ouders die voor het sinterklaasfeest komen? Weglopen ofzo?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:05

Gelukkig hier enkel zwarte pieten, anders was ik niet gegaan. Intocht op tv uitgezet, sloeg toch echt nergens op.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:09

Ik citeer uit het andere topic mijn reactie:
'We kunnen op zich met zijn allen de schuld gaan afschuiven op de mensen die negatief praten over zwarte piet, maar we kunnen de schuld beter afschuiven op de propaganda. Doordat zij aandacht besteden aan deze kwestie, wordt het probleem ook 'groter' gemaakt dan het daadwerkelijk is. Als het nieuws er geen aandacht aan had besteed, was de kans dat zwarte piet nog zwart was, een aardig stuk groter geweest. Die tegenstanders van zwarte piet hebben nu precies wat ze willen, aandacht van de media.'
Ik mag niet in schuld gaan spreken maar ik kan wel zeggen dat de media hier een grote aandeel in heeft gehad.