Helft van alle Nederlanders gaat vreemd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Helft van alle Nederlanders gaat vreemd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:21

Ik bepaal niet voor een ander of hij/zij single moet zijn.
Maar vaak wordt prettig single ook als iets raars afgedaan DUS proberen die mensen somd ook maar weer eens een relatie.
Zelfs al zit je in de openste van de openste relatie kan het afspraken maken voor sommigen toch nog als afbreuk van de vrijheid gezien worden.
Dat mag toch ook wel gewoon meegenomen worden in dit topic?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:29

Lusitana schreef:
Waarom zou een ander voor je bepalen dat je beter single kan zijn als je behoefte hebt of zou kunnen krijgen aan meerdere partners? Of als je geen behoefte hebt aan seks?

Ik bepaal voor niemand iets hoor, ben alleen oprecht benieuwd en had het ook specifiek over vrijheid. Misschien is het in de ogen van sommigen raar maar ik zie het nut van een relatie niet als je niet zo vaak samen wilt zijn?

Zelf kan ik me best voorstellen dat er mensen zijn die meerdere partners willen, zeker als ze een groot libido hebben. Wat ik me minder voor kan stellen is dat een zichzelf respecterende partner ervoor kiest om tweede viool te spelen.

Als de hypothetische situatie die ik schetste zou voorkomen en mijn partner zegt zijn afspraak af, is dat dan omdat ik vóór die ander ga? Wat als die ander niet wil afzeggen of ook een reden heeft om juist op die avond behoefte te hebben aan intimiteit? Je komt volgens mij toch al snel op een soort hiërarchie uit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:43

Mensen kunnen allemaal hun eigen redenen hebben om in een relatie te zitten die voor hen werkt.

Waarom is vrijheid nou meteen hetzelfde als "niet zo vaak samen zijn?"
Er is geen norm voor hoeveel je samen moet zijn in een realtie. Laten we daar eerst eens mee beginnen.
Maar je kunt elkaar dagelijks zien en de nachten samen door brengen terwijl je toch de vrijheid hebt om dingen apart van elkaar te doen, inclusief bij wijze van spreken leuke sekspartner opzoeken.

Keuzes moet je altijd maken. Wat als je paard koliek heeft en je moet daarbij zijn net als je een etentje met je partner had geplanned...
Soms moet je een mouw passen aan een situatie. Dat maakt niet dat je meer of minder iemand houdt.

Als je aan een relatie begint omdat single raar wordt gevonden is natuurlijk een byzonder slechte reden, maar ik weet dat het minstens even vaak voorkomt als homoseksuelen die maar heterorelaties aan gaan.
Beetje vragen om vreemdgaan en bedrogen worden dan ook, tenzij je er heel open over bent van meet af aan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:59

sallandval schreef:
Wat ik me minder voor kan stellen is dat een zichzelf respecterende partner ervoor kiest om tweede viool te spelen.

Waarmee je wederom illustreert het je gewoon niet te kunnen voorstellen.
Prima uiteraard. Het is echter jammer dat je er dan toch een mening over denkt te kunnen hebben en ventileren. Die is dan namelijk ongefundeerd.

Mensen zijn allemaal anders. Allemaal andere deelverzamelingen. Dat kan op vele manieren gecombineerd worden zonder hierarchie.
Het is wel heel lastig om het in onze taal uit te drukken omdat we voor relaties niet zoveel woorden hebben. Beetje net als ´sneeuw´ terwijl het inuït er verschillende kent.

Zo moest voor het pósitief zijn van een ´kink´ in een liefdesrelatie een woord bedácht worden; ´compersie´. Compersie is het genieten van het geven van liefde door het geven van ruimte.

Verder zijn er bij bestaande woorden zoals polygnie, polyandrie en polygamie negatieve associaties terwijl het volstrekt neutrale begrippen betreft en daarbij samenlevingsvormen welke als groep veel vaker voorkwamen dan de vormen van monogamie.
De sex is maar één aspect.
Daarbij hoort het een bíndende factor te zijn, geen punt van geschil, geen reden voor bedrog.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 30-09-14 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:00

Huertecilla schreef:
Heb je inmiddels de moeite genomen de inuït cultuur op te zoeken?
Die samenleving was strikt monogaam doch niet sexueel exclusief.
Single blijven stond vrijwel gelijk aan niet overleven en het niet exclusieve verhoogde de overlevingskansen enorm.

Dat hoefde niet want ik kende het principe al. Echter is het anno 2014 in Nederland niet vaak zo dat de man wekenlang weg moet om te gaan jagen/vissen en ik leef bovendien niet in een iglo waardoor ik warm gehouden moet worden door andere mannen.

Net als andere culturen was het liefdesleven van de Eskimo's een praktische oplossing voor een bepaalde situatie. Waarom zou je die oplossing willen gebruiken als er geen sprake van de situatie is?

Overigens begrijp ik niet goed waarom je zo fel op me reageert HC, ik accepteer de door jouw omschreven relatievorm, al zou ik er zelf niet voor kiezen. Ik stel alleen vragen die bij me opkomen als ik er wat dieper over nadenk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:06

sallandval schreef:
Net als andere culturen was het liefdesleven van de Eskimo's een praktische oplossing voor een bepaalde situatie. Waarom zou je die oplossing willen gebruiken als er geen sprake van de situatie is?

Omdat je geen relatiebreuk wil en al helemaal niet door bedrog bijvoorbeeld?
Tenslotte zijn duurzame relaties in NL modaal maar beperkt duurzaam en is van bedrog behoorlijk massaal sprake.
Wat ruimer over sex denken, er wat minder moeilijk over doen maakt het weer een bíndende factor.
Dan is juist prima compatibel met een monogame samenlevingsvorm.
Zo is de inuïtvorm een prima oplossing voor de huidige situatie in onze westerse samenleving met snelle veranderingen en volop verleidingen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:08

Lusitana schreef:
Waarom is vrijheid nou meteen hetzelfde als "niet zo vaak samen zijn?"
Er is geen norm voor hoeveel je samen moet zijn in een realtie. Laten we daar eerst eens mee beginnen.
Maar je kunt elkaar dagelijks zien en de nachten samen door brengen terwijl je toch de vrijheid hebt om dingen apart van elkaar te doen, inclusief bij wijze van spreken leuke sekspartner opzoeken.

Het ging nou juist over het niet zo vaak samen zijn, ik vertaalde dat later naar vrijheid... beetje onduidelijk misschien.

Nou ben ik iemand die veel werkt dus voor mij zou het niet mogelijk zijn om én elkaar dagelijks te zien, én samen te slapen én een andere partner. Misschien is het inderdaad anders voor iemand die minder of niet werkt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:17

sallandval schreef:
Misschien is het inderdaad anders voor iemand die minder of niet werkt.

Of thuis werkt of op twee plaatsen gestationeerd is of...

Wel grappig trouwens dat ´geen tijd´ als argument weer.

Ik hoef jouw situatie niet te weten maar wellicht zou je veel makkelijker wel elke nacht met íemand door kunnen brengen indien je drie relaties zou onderhouden.

Even zomaar als perspectief een héérlijke ode aan een bijzondere, sterke vrouw met twee ´echtgenoten´:

http://www.stoa.org/diotima/anthology/w ... ns47.shtml

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:58

Als twee mensen dezelfde behoefte voelen aan tijd met een ander kan ik dat alleen maar toejuichen. Ook als de één behoefte heeft aan tijd met de ander en de ander aan meer tijd alleen.

Waar ik alleen maar niet achter kom is of de twee partners van een poly inderdaad de oprechte voorkeur geven aan een parttime relatie, of dat ze er maar genoegen mee nemen omdat de situatie nu eenmaal niet anders is. Beter iets dan niets zeg maar.

Dat laatste zie je ook heel vaak bij vrouwen van wie de man een minnares heeft (en beide vrouwen weten daarvan). De man denkt het helemaal voor elkaar te hebben en een ideale win-winsituatie te hebben gecreëerd, terwijl de vrouwen vaak stiekume hoop hebben dat hij uiteindelijk écht voor haar zal kiezen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:58

Liefde wordt niet gemeten in het aantal uren dat je met elkaar doorbrengt. Dan is het per definitie geen liefde.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:00

Mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:17

Liefde eindigt ook niet bij de voordeur...Just sayin :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:32

sallandval schreef:
Waar ik alleen maar niet achter kom is of de twee partners van een poly inderdaad de oprechte voorkeur geven aan een parttime relatie, of dat ze er maar genoegen mee nemen omdat de situatie nu eenmaal niet anders is. Beter iets dan niets zeg maar.

´Poly´ = meer.
Zegt dus verder niets.
De combi mogelijkheden zijn schier onuitputtelijk evenals de posities/invullingen/motivaties van de betrokken individuen.
Zelfs als zou je er in één bepaald specifiek geval zoals jij dat invult achter komen dan is dit alleen voor dat geval van toepassing.

Inderdaad wordt liefde niet in uren gemeten Lusitana doch wanneer betrokkenen verschil in tijdsbesteding hebben kan er ook een verschil aan in te vullen kwali-tijds´ruimte´zijn.

Wanneer een lief slechts één weekeinde-avond en -dag in de week heeft en de ander verschillende durende week en het hele weekeinde, dan is het niet realistisch dat de tweede die tijd alleen hunkerend thuis blijft zitten.
Het eerste lief kan zich dan flink bezwaard voelen.
Een derde met complementaire deel-tijd is dan win-win-win.
Voorkomt ook frustratie, schuldcomplex, ruzie, vreemdgaan, getorpedeerd vertrouwen etc.

Just readin.... en ik begrijp niet wat je ermee bedoelt Narnia.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:37

Ben ik het helemaal mee eens. Overigens kun je natuurlijk ook houden van familie, vrienden etc.

Maar of iemand met laten we zeggen 5 liefdes van wie die persoon allemaal even veel houdt hetzelfde verstaat onder de liefde voor een partner als ik betwijfel ik.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:39

Huertecilla schreef:
´Poly´ = meer.

Klopt maar in de literatuur noemen ze 'een persoon die polyamoreus georienteerd is' ook wel kort 'poly'. Mij leek dat men die afkorting hier wel zou kunnen begrijpen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:41

Misschien kunnen we het afkorten tot PA en MA :P

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:41

Huertecilla schreef:
Wanneer een lief slechts één weekeinde-avond en -dag in de week heeft en de ander verschillende durende week en het hele weekeinde, dan is het niet realistisch dat de tweede die tijd alleen hunkerend thuis blijft zitten.

Als er verliefdheid in het spel is is twee dagen in de week toch best weinig, of ben ik nou zo raar dat ik dat vind?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:42

sallandval schreef:
Dat laatste zie je ook heel vaak bij vrouwen van wie de man een minnares heeft (en beide vrouwen weten daarvan). De man denkt het helemaal voor elkaar te hebben en een ideale win-winsituatie te hebben gecreëerd, terwijl de vrouwen vaak stiekume hoop hebben dat hij uiteindelijk écht voor haar zal kiezen.

Die zitten dan ook met de misconceptie dat je meer liefde krijgt als je de man "hebt".

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:45

Lusitana schreef:
Die zitten dan ook met de misconceptie dat je meer liefde krijgt als je de man "hebt".

Wie zegt dat het daarom gaat? Misschien vinden ze het gewoon prettig om dingen als verjaardagen, Kerst, Oud-en-Nieuw sámen te vieren en niet te hoeven hopen dat je 'aan de beurt' bent?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:48

sallandval schreef:
Huertecilla schreef:

Als er verliefdheid in het spel is is twee dagen in de week toch best weinig, of ben ik nou zo raar dat ik dat vind?

Als er verliefdheid in het spel is zul je dag en nacht bij elkaar willen zijn, maar dat duurt ook maar zo lang, en zegt niets over investering in liefde.

Wat je wilt en wat praktisch haalbaar is -soms alleen als door afstand, soms door werk bv- ligt soms niet bij elkaar en dan nogmaals, moet je er gewoon een mouw aan passen.

En dat hunkerende thuis zitten is precies wat je niet moet doen. Gewoon je leven leiden. Seks moet iets toevoegen niet het enige zijn waar je je leven omheen bouwt ofzo.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:56

sallandval schreef:
Lusitana schreef:

Wie zegt dat het daarom gaat? Misschien vinden ze het gewoon prettig om dingen als verjaardagen, Kerst, Oud-en-Nieuw sámen te vieren en niet te hoeven hopen dat je 'aan de beurt' bent?

Dat ze hem dus hebben. Hoe je het wendt of keert, daar komt het op neer.

Als iemand daar zo´n prijs op stelt, moet die gewoon aan zichzelf toegeven dat hij/zij er niet geschikt voor is en zo´n man laten gaan.
Maar het probleem zit bij die persoon die het wil, niet bij de relatievorm.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:57

Het lost echter niets op om dan elders sex te scoren als je eigenlijk de afwezige partner wil.
Dat is dan een burger king maaltijd, bij gebrek aan beter.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:01

Dan zorg je toch lekker dat je een voldoende aanwezige partner hebt?
Die gewoon lekker vreemdgaat zonder dat je het weet?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:01

Lusitana schreef:
Dat ze hem dus hebben. Hoe je het wendt of keert, daar komt het op neer.

Schijnbaar verschillen onze definities van 'iemand hebben' :) . Belangrijke dagen samen delen vind ik geen kwestie van iemand 'hebben' in de zin van 'bezitten'.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:02

Lusitana schreef:
Dan zorg je toch lekker dat je een voldoende aanwezige partner hebt?
Die gewoon lekker vreemdgaat zonder dat je het weet?

Je kunt ook kiezen voor een partner die niet vreemdgaat, ook dat is mogelijk :)*