Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:18

Mijn vriend vind het vies om te zien om even op de mannenkant te reageren.

Verder vind ik het jammer dat hier een paar moeders vinden dat mensen die het niet fijn vinden, vinden dat wij zwart wit reageren. Als ik juist de posten van die mensen lees die het hardst schreeuwen zijn zij juist het zwart-witst. Wat zij belangrijk vinden is belangrijk dat een ander het vervelend vind kan hun niks schelen. Dat moeders in een pretpark dierentuin oid voeden, voor mij geen probleem dat is nu iets waar je heen gaat met kinderen. Maar s avonds in een restaurant, nee dat kan ik niet begrijpen en vind ik gewoon niet gepast.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:27

MarjanB schreef:
Mijn vriend vind het vies om te zien om even op de mannenkant te reageren.

Verder vind ik het jammer dat hier een paar moeders vinden dat mensen die het niet fijn vinden, vinden dat wij zwart wit reageren. Als ik juist de posten van die mensen lees die het hardst schreeuwen zijn zij juist het zwart-witst. Wat zij belangrijk vinden is belangrijk dat een ander het vervelend vind kan hun niks schelen. Dat moeders in een pretpark dierentuin oid voeden, voor mij geen probleem dat is nu iets waar je heen gaat met kinderen. Maar s avonds in een restaurant, nee dat kan ik niet begrijpen en vind ik gewoon niet gepast.

Ik vind van beide kanten zowel "Dan moet je maar de andere kant op kijken" als "Dan moet je maar ergens anders gaan voeden" eigenlijk te zwart-wit. Je kunt ook tolerant zijn naar elkaar.

Getup

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:31

Vind ik ook. Zat laatst met mn baby bij de kinderarts, toen er ook iemand haar borst uit haar hempje pakte..hempje naar beneden en de hele borst bloot. Ik vind dat niet nodig.
Gewoon discreet voeden vind ik geen enkel probleem.
Let wel, ik geef zelf bv. Ga zeker niet op de wc zitten, maar wel al s t kan in n hoekje. En door mijn kleding zie je er niets van en valt t amper op.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:49

Van mij hoeft trouwens niemand op de wc te voeden, het ging me meer om dat áls je, om wat voor reden dan ook, op de wc zou moeten zitten (voor mijn part omdat er een gouden kussentje met jouw naam erop ligt) dat dit niet erg zou moeten zijn.

Het zou vooral fijn zijn als men rekening houdt met ELKAAR, en niet alleen maar met het eigen gerief of de eigen koter respectievelijk :) Want ja, dat is normaal, dat je geen sch*t hebt aan de rest van de wereld.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:52

MarjanB schreef:
Maar even wat anders, hoe doen jullie dat dan met werken? Dan neem je je kind toch ook niet mee om te voeden? Neem aan dat niet iedereen in dit topic een rijke vent heeft en de hele dag thuis kan zitten... Want als dat kan kan je toch ook uit eten zonder baby? Heb je ook nog eens rust en de tijd voor je vent :)

Ik ben in de borstvoedingstijd zo lang mogelijk thuisgebleven, omdat het kolven niet lukte was het daarna ook snel afgelopen met de borstvoeding helaas. Nu werk ik ook pas sinds februari weer 2 daagjes per week en dat heeft niks te maken met een rijke vent maar met prioriteiten stellen :o
En ik WOU helemaal niet zonder baby uit eten, sinds ons zoontje anderhalf is plannen wij een dagje in de maand dat we bijv. naar de film gaan of een keertje gaan eten maar dat hebben we acht jaar niet gedaan.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:05

Ik heb t 1 keer gedaan. Zoontje begon heel hard te huilen van de honger midden in t centrum van Den Haag. We zijn toen de v&d ingeschoten en heb een rustig hoekje gezocht. Ik werd serieus uitgelachen en belachelijk gemaakt. Toen ben ik daar naar de wc gegaan. Toen de 'wcman' door had waar ik voor kwam zei die 'je gaat toch zeker geen 50 cent betalen om je kind te mogen voeden?'. Hij bood me zijn stoel aan en heeft vanaf een gepaste afstand als een ware bodyguard er voor gezorgd dat niemand ons 'lastig viel'. Vond het zo'n mooie actie :)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:11

Getup schreef:
Vind ik ook. Zat laatst met mn baby bij de kinderarts, toen er ook iemand haar borst uit haar hempje pakte..hempje naar beneden en de hele borst bloot. Ik vind dat niet nodig.
Let wel, ik geef zelf bv. Ga zeker niet op de wc zitten, maar wel al s t kan in n hoekje. En door mijn kleding zie je er niets van en valt t amper op.

Dat vind ik dus ook, er moet een geven en nemen van beide partijen zijn.
Ik snap dat je de stof niet leuk vind, maar dat betekent echt niet dat iedereen je borst zomaar moet accepteren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:12

Ik moet ook vijftig cent betalen om te mogen plassen ;(. Krijg je overigens gewoon terug in bonvorm.

Wel aardig van de toiletmeneer.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:16

dat is een mooi gebaar mallow!

Ik geef ook bv en zo min mogelijk in het openbaar, meer voor mn eigen gevoel overigens. Maar soms ontkom je er niet aan. Was laatst met mijn 4 weken oude dochter in het winkelcentrum, had het tussen de voedingen door gepland. Maar bij de laatste stop -de Bakker Bart- begon ze te huilen, ze had honger.
Tja, dan heb je 2 opties; of je kind laten huilen (wat imo geen optie is, maar even voor de omstanders gesproken) of je kind discreet voeden. Waar zullen mensen het meeste last van hebben denk je?
Ben in een hoekje gaan zitten en ben gaan voeden, niemand die het gemerkt heeft denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:32

Getup schreef:

En met deze post, vat je voor mij de 23 pagina's discussie heel mooi samen.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:07

Maar als ik het goed begrijp zijn er hier dus mensen die hun kind van ouder dan 1 jaar nog steeds borstvoeding geven??
Dat vind ik dus helemaal walgelijk om te zien...... Volgens mij hebben die moeders moeite met hun kind los te laten...

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:10

Nooit problemen mee gehad, zelfs in het openbaar op schiphol niet, of op een terrasje, of aan tafel.
Borstvoeding geven zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn en dat mensen gelijk denken aan iets sexueels bij het zien van een ontblote borst komt toch wel door de schreve mindset van de media.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:21

@ Annebe ik zie het echt niet als iets sexueels, maar vind het gewoon niks als ik ergens lekker zit te eten om er mee geconfronteerd te worden. Vind het zoiezo niks als ouders hun erg kleine kinderen overal mee naar toe moeten slepen.. net of je een half jaar oud kind een plezier doet om mee uit eten te nemen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:25

MarjanB schreef:
@ Annebe ik zie het echt niet als iets sexueels, maar vind het gewoon niks als ik ergens lekker zit te eten om er mee geconfronteerd te worden. Vind het zoiezo niks als ouders hun erg kleine kinderen overal mee naar toe moeten slepen.. net of je een half jaar oud kind een plezier doet om mee uit eten te nemen..

En dan zijn ze groter en dan hebben ze geen idee hoe ze zich moeten gedragen omdat ze het nooit af hebben kunnen kijken. ;)

Sowieso gaat het niet altijd om het plezier van het kind, IK vind het ook wel eens leuk om met mijn hele gezin ergens te gaan eten. :Y)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:45

amies100 schreef:
Maar als ik het goed begrijp zijn er hier dus mensen die hun kind van ouder dan 1 jaar nog steeds borstvoeding geven??
Dat vind ik dus helemaal walgelijk om te zien...... Volgens mij hebben die moeders moeite met hun kind los te laten...

Wat een ontzettend kortzichtigec reactie.
De who adviseert je kindje tot MINIMAAL 2 jaar bv te geven. De natuurlijke speenleeftijd is tussen de 2 en 7 jaar. De moeders die zo lang voeden, volgen volledig de natuurlijke behoefte van het kind. Dat heeft niets met niet los willen laten te maken.

Dat je een groter kind aan de borst geen fijn beeld vindt, is je goed recht. Maar wees je bewust van je uitspraken

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:47

amies100 schreef:

De zoogleeftijd van een mensenkind ligt tussen de 2 en 7 jaar. Walgelijk? Serieus? Een beetje genuanceerder mag ook wel..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:52

De richtlijn van de WHO is vooral gebaseerd op landen waar geen schoon drinkwater voorhanden is ;)
Neemt niet weg dat het ieder zijn goed recht is om te doen waar hij/zij zich goed bij voelt trouwens.
Maar met voeden op verzoek bij oudere kinderen waarbij het doorgaans inderdaad wat minder onopvallend gaat heb ik ook wat moeite.
Maar we leven in een vrij Europa dus kijk ik inderdaad maar gewoon een andere kant op.
Een stinkende passagier in de bus is een stuk hinderlijker.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:53

Getup schreef:

Eens. Ik hoef niet ineens een tiet van iemand te zien omdat ze haar kind wil voeden, daar op dat moment. Met discreet voeden is niks mis. Dan ga je gewoon even apart zitten waar je wat rust en privacy hebt met je kindje.

Qua leeftijd: Ik vind ook dat BV voor baby's is. Misschien met een uitloop tot anderhalf maar zodra een kind kan lopen en naar de tiet gaat vragen dan vind ik het al niet meer echt kunnen. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik ben echt pro BV maar echt voor baby's.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:57

Kan iemand mij uitleggen hoe iets een taboe kan zijn als er ook een maffia van is? Volgens mij is een taboe iets waar je het niet over mag hebben / wat je niet mag doen. Ik lees regelmatig over de borstvoedingsmaffia, dus dat je het er niet over mag hebben is niet waar. Ik heb echt nog nooit een verbodsbordje gezien op het geven van borstvoeding. Voor zover er regels zijn, zijn dat juist regels om het voeden van zuigelingen mogelijk te maken.

Dan nog een puntje waarmee ik niemand wil beledigen maar dat misschien wel een gevoelige snaar kan raken bij mensen. Dus bij voorbaat excuses. Maar het krijgen en opvoeden van kinderen is een gigantische verantwoordelijkheid, waarvoor je naar mijn mening behoorlijk sterk in je schoenen moet staan. Als je al van de leg raakt door eventuele afkeurende blikken of stupide commentaar wanneer je in het openbaar voedt, dan ga je het nog zwaar krijgen met de rest van de minimaal 18 jaar die je druk bent met de opvoeding.

Persoonlijk interesseert het me bijzonder weinig als vrouwen hun kind voeden in het openbaar. Ik zit er verder niet op te wachten om daarbij geconfronteerd te worden met drillende spierwitte massa's, maar goed, ik zit in de zomer ook niet te wachten op alle drillende bierbuiken die bij het eerste zonnestraaltje worden bevrijd uit t-shirts. Om nog maar te zwijgen van de broekrand aan de achterkant van de genietende eigenaren van die bierbuiken, of van hun uitgelubberde wederhelften in veel te strakke hotpants en topjes.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:02

En dat is de waarheid als een koe. Want de eerste keer dat ik openbaar ging voeden was Ik stiknerveus en keek iedereen dus ook. Ik werd zelfs afkeurend aangesproken. Alle keren daarop dacht ik 'schijt, ik zit hier in een hoekje, mijn kindje is afgedekt en dus ook mijn borst en als je bij je komt lust Ik je rauw,. Ik heb nooit anders meer gehad dan positieve reacties, als het al gemerkt werd

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:06

Ik raak daarvan absoluut niet van de leg maar om nou ik een overvolle v&d zo'n discussie te voeren leek me onnodig. Daarnaast wilde ik voorkomen dat andere mensen zich er mee gingen bemoeien. Dat is immers wat er zeg maar altijd gebeurd :+

Jammer dat je zo'n conclusie trekt uit m'n bericht. Maak je over de opvoeding van mijn zoontje maar geen zorgen hor :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:14

Maura: die maffia is er juist omdat er nog een taboe op rust :j althans, zo zie ik het.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:46

Laten we de mensen die kunstvoeding geven ook maffia noemen. ...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:51

Dat mafia gebeuren gaat op voor iedereen die iemand voor slechte moeder uitmaakt omdat diegene voor een bepaalde voeding kiest of moet kiezen.
Als een kraamverzorgster niet meer wil komen omdat de moeder het psychisch niet aan kan om overwegend bloed te kolven, dat vind ik wel redelijk de naam maffia waard. Maar dat is off-topic.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:54

Maar maffia is andersom net zo ;)
Je hebt ook een kv (kunstvoeding) maffia.