Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ceriadwen schreef:Raponsje schreef:Ik woon in Schotland.
Boodschappen zijn hier veel duurder.
We betalen £270 per maand aan council tax,
Uit eten is duurder en internationale ketens zijn hier veel duurder.
Ter vergelijking een ikea kastje in Nederland was 65 euro. Dat zelfde kastje kost hier £85 wat zon 93 euro is.
Het minimumloon is hier in verhouding lager dan in Nederland terwijl spullen meer kosten.
Dus families die daarvan rond moeten komen hebben echt niets meer te besteden. Kinderbijslag of bijzondere bijslag bestaat hier niet.
maar als ik het me goed herinner betalen jullie geen/heel weinig inkomstenbelasting.
Raponsje schreef:Dat moet ook wel, want inkomens zijn hier in verhouding erg laag.
Als er dan dezelfde belastingtarieven worden gehanteerd als in Nederland dan word de armoede nog groter.
Een starters salaris voor iemand die net van de universiteit afgestudeerd is ligt tussen de £12.000 - 15.000 per jaar bruto. Mijn schoonzus is advocaat en verdiend nog geen £35.000 per jaar.
Gini schreef:russel schreef:Jammer dat het in de vorm van zieligheid getrokken wordt, dat is pas denigrerend.
Daar doel ik met mijn berichten niet op. Waar ik gewoon niet tegen kan is dat 'jullie' generatie de crisis naar zich toe trekt en de jongeren mogen niet klagen want die schuiven met moeders benen onder tafel. Dat vind ik pas denigrerend. Ik zou zeggen: trek je ogen open, iedereen zit in de crisis. En uiteraard de ene op de andere manier dan de andere, en de ene al wat dieper en ellendiger dan de andere. Maar zeggen dat de jongeren niks te klagen mogen hebben, nogmaals, dat gaat er bij mij niet in.
storrum schreef:
geerke schreef:EskeGirl schreef:Tja, wat is vroeger? Dit is wat ik leer op school, NL is altijd al export land geweest, ook voor we open grenzen hadden. Maar is zo'n verandering wel goed, net nu het iets beter lijkt te gaan?
Pvv moet je sowieso niet geloven met eigen munt en weg van de EU. Dat is het domste wat we kunnen doen.
nederland exporteert niet veel meer dan vlees en bloemen.De industrie hier is bijna allemaal verdwenen.In Azie is het goedkopen om daar de fabriek neer te zetten...
geerke schreef:ik mag toch aannemen dat je in Portugal minder aan vaste lasten betaald en aan boodschappen.
ydnew schreef:boodschappen in de winkel zijn duidelijk duurder dan in NL..... vaste lasten zijn wel minder qua verzekering, ziektekosten en belastingen e.d. maar dan met een minimum loon van nog geen 500,- per maand voor 40u per week is het absoluut onmogelijk om een gezin te onderhouden.