Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:59

Vroeger zal het vast een racistisch idee geweest zijn..

En het vervelendste voor 'zwarte' mensen is denk ik vooral als kinderen het verschil nog niet snappen tussen zwarte piet en een random zwarte man.

Eigenlijk best apart, ik heb zelf nooit een link gelegd met racisme, als kind dacht ik altijd dat ze zwart waren omdat ze uit een warm land komen haha :') . En ik dacht ook altijd dat ze vrijwillige helpers zijn toch, dus zowiezo geen slaven :P .

Maaarrr, ik heb de oplossing, een zwarte sinterklaas. :D Of een arbeidscontract voor de pieten incl WAO, vakantievergoeding, pensioen, etc dan zijn het gewoon werknemers :D .

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:42

Maar kinderen zeggen en zien het niet als iets racistisch. Ik kan me niet voorstellen dat je als donker persoon daar van een kindje gekwetst door zou zijn,maar wie ben ik,ik ben blank en dat probleem misschien niet

little_king

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:58

Kinderen zeggen alles wat ze zien zonder bijbedoelingen.
Mijn neefje had net geleerd dat vrouwen borsten hadden en mannen niet. Thuis gewoon tieten genoemd.
Dus ze stonden in een kledingzaak, komt er een vrouw uit een hokje met een veel te strak t-shirtje aan met maat je F. Dus je zag ze goed.
Wat zegt mijn neefje: Die heeft grote tieten!

Gemeen bedoeld, nee niet echt, gewoon wat hij zag.
En ja in december kan een donkere man wel eens zwarte piet zijn.
Discriminatie? welnee.
Wat ik eerder zei, zoek niet wat er niet is.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:34

kwam ik tegen op facebook.. dus blijkbaar niet enkel hier een nutteloze discussie...

Er kwam de sint iets naars ter oren
Wat hij toch liever niet zou horen
Jij wilde graag een groene piet...
Een zwarte, nee dat kan echt niet
Geel of blauw is geen bezwaar
Desnoods een zilver exemplaar
Maar bruin of zwart dat is verkeerd
Omdat je dan discrimineert
Zo wordt de sint de bonte hond
Maar ken jij wel de achtergrond?
Ik denk het niet, maar ’t is niet gek
Die kleine zorgt voor tijdgebrek
Daarom legt sint het nu maar uit
Want van jouw visie klopt geen fluit
Mijn pieten zijn geen echte negers
Maar doodgewone schoorsteenvegers
Ik heb wel wat bewijs daartoe
Wat dacht je van de piet zijn roe?
En ook zijn prachtige kledij
Is functioneel en hoort daarbij!
Als je vaak door de schoorsteen schiet
Wordt je vanzelf een zwarte piet
Knoop dit maar heel goed in je oren
Mijn zwarte pieten, dat zijn moren
Een moor, dat is een Arabier
En ik heb ook nog Berbers hier.
Ikzelf sluit daarna de rijen:
Sint Nicolaas komt uit Turkije
Ik ben in Patara getogen
Daar is geen letter van gelogen
Ik zeg het nu dus maar gewoon:
Ik ben een echte allochtoon
Het toppunt van de integratie?
Mijn intocht, waar de hele natie
Voor een Turk en Marokkaan
Vrolijk aan de wal gaat staan
Daar is dus niks racistisch aan....
Dus voor de blauwe variant
Ga je maar naar smurfenland...
Laatst bijgewerkt door WilmaBoy op 21-10-13 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:45

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:49

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:50

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:55

Gemengde gevoelens, ik walg best van de opmerking maar moet er toch stilletjes om lachen. :')
Ik zag hem al aankomen toen ik het topic bij recent zag, nahja zo zie je maar weer dat donker steeds meer geliefd is.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:57

Ik walg idd van de opmerkingen. Sjongejonge wat in en in triest zeg

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:03

ik noem het ironie ;-)

maar goed, sinterklaas is traditie, cultuur en dat verander je niet is mijn bescheiden mening...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:05

Het is het belachelijk maken van mensen die zich gekwetst voelen. Dat is imo geen ironie, maar gewoon pesten :)

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:09

Celiien schreef:
Het is het belachelijk maken van mensen die zich gekwetst voelen. Dat is imo geen ironie, maar gewoon pesten :)

ik heb de vraag gesteld aan enkele gekleurde medewerkers bij ons, en geen van hen heeft er enig probleem mee dat zwarte Piet zwart is. Begrijp dus ook niet zo goed vanwaar die enkelingen (zoals het steeds is) het recht haalt om te spreken alsof ze een meerderheid zijn. En dat is het grote probleem, die enkele rotte appels die het verzieken voor iedereen, waardoor het imago ontstaat dat mensen intolerant zijn voor elkaar..
Of het nu zwart of bruin of geel of groen is, het zijn steeds enkelingen binnen een groep die voor kabaal zorgen..

bv: Het zijn de holigans die het verpesten in het voetbal
Het zijn de extremisten die het verpesten voor de moslim gemeenschap
en zo kan ik nog wel even doorgaan...
Laatst bijgewerkt door WilmaBoy op 21-10-13 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:10

Ik heb het ook gevraagd aan meerdere personen in mijn klas, ik zit in Rotterdam op school. De enige die er problemen mee had is Bosnisch, en dus zelf niet zwart.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:14

Het gaat mij helemaal niet om die zwarte pieten. Blijkbaar voelen een paar mensen zich gekwetst, of dat fake of niet is dat is een tweede discussie oid. Maar om vervolgens dat soort opmerkingen te maken gaat mij echt ver hoor. Belachelijk maken van is imo namelijk pesten :)

En mij maakt het ook echt niets uit voor mijn part wordt het Chinese piet, joodse piet, Marokkaanse piet, I don't care!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:22

Wie maak ik volgens jou belachelijk dan? Jou zelf?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:25

Lezen is ook een kunst. Ga anders een paar pagina's terug; daar is dit ook uitgebreid besproken al.
Je maakt de mensen belachelijk die zich gediscrimineerd voelen. Net zoals de 'grappen' over blanke vla, bruine boterham etc. Maar als je dat zelf niet snapt...

Even mezelf gequoted:
Citaat:
Wat ik hiermee dus bedoelde te zeggen, dat er hier spottende dingen worden gezegd die wel aan te merken zijn als racistisch? oooh dat vind jij racistisch? Nou dan zal ik dit wel ook niet meer zeggen want dat is ook racisistisch -> er wordt dus gezegd dat jij je aanstelt en dat het allemaal echt niet zo erg is.
Volgens mij zeiden ze dat ook voordat in Amerika de donkeren mensen aan de blanke mensen gelijk waren gesteld. 'Zo erg is het allemaal niet, anders kunnen we alles.. '. Daar gaat mijn punt over.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 21-10-13 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:26

Celiien schreef:
Het gaat mij helemaal niet om die zwarte pieten. Blijkbaar voelen een paar mensen zich gekwetst, of dat fake of niet is dat is een tweede discussie oid. Maar om vervolgens dat soort opmerkingen te maken gaat mij echt ver hoor. Belachelijk maken van is imo namelijk pesten :)

En mij maakt het ook echt niets uit voor mijn part wordt het Chinese piet, joodse piet, Marokkaanse piet, I don't care!

Mee eens. Er zijn blijkbaar mensen die zich er niet fijn bij voelen. Dan is het belangrijk om te kijken om hoeveel mensen dat gaat. En als dat echt een substantieel deel van onze samenleving is, dan moet er gekeken worden naar de oplossingen. Het gaat hier niet om het afschaffen van het feest hè? Alle leuke dingen blijven overeind: De intocht, de cadeautjes, de pepernoten, het zingen etc. Ook piet zou gewoon blijven. Zelfs voor de stichtingen is het geen groot probleem, want ze zouden alleen een ander kleurtje schmink aan moeten schaffen. Wat dat betreft zou je alleen kunnen aankaarten dat het nog een jaartje moet schuiven omdat anders de bedrijven als Grimas een enorme klap krijgen omdat ze voor niks al die pietenschmink in productie hebben genomen dit jaar.
Verder zijn het alleen wij conservatieve volwassenen die het vervelend vinden, maar die kinderen hoef je maar 1 keer te vertellen dat door raar ingredient in het eten alle pieten paars zijn geworden, ze trekken 1 keer een wenkbrauw op en vieren het feest daarna net zo hard hoor.

Misschien is het helemaal niet nodig, maar hoe erg is het nou om even goed na te gaan of het probleem daadwerkelijk zo groot is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:31

Maar in plaats van je (je in het algemeen) overal aangesproken door te voelen, kan je ook bij jezelf denken 'die persoon weet zeker niet beter, lekker laten praten' en verder gaan met je leven. Als je je (weer je in het algemeen) overal aangesproken door voelt dan wordt het leven heel zwaar en een stuk minder leuk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:31

Celiien schreef:

Want als je gekwetst bent heb je automatische gelijk natuurlijk en mogen je denkbeelden (hoe belachelijk ze ook zijn) geen onderwerp zijn van van flauwe grapjes :j . Beter dat mensen flauwe grapjes blijven maken dan dat ze de hele situatie serieus gaan nemen en ze dingen gaan roepen als "buitenlanders moeten maar ophoepelen" en hun stemgedrag daar ook op aanpassen :Y)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:34

liedje89 schreef:
Celiien schreef:

Want als je gekwetst bent heb je automatische gelijk natuurlijk en mogen je denkbeelden (hoe belachelijk ze ook zijn) geen onderwerp zijn van van flauwe grapjes :j . Beter dat mensen flauwe grapjes blijven maken dan dat ze de hele situatie serieus gaan nemen en ze dingen gaan roepen als "buitenlanders moeten maar ophoepelen" en hun stemgedrag daar ook op aanpassen :Y)

Ooof, je zoekt naar een manier waarin het merendeel zich kan vinden en mocht dat niet lukken, dan doe je er in ieder geval je best voor zodat mensen zich niet in de steek gelaten voelen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:36

Misschien zijn het maar een paar mensen die er moeite mee hebben.
Misschien hebben ze er moeite mee vanwege redenen die jij stom vindt - politieke correctheid, overgevoeligheid voor racisme, een egoïstisch belang om maatschappelijk betrokken over te komen, een 'foute' interpretatie van de herkomst van Zwarte Piet.

Hoe dan ook: het enige objectieve verschil tussen 'jou' en 'hen' is een mening over de schmink van Zwarte Piet.
Is dat dan werkelijk een reden om iemand dom en een malloot te noemen, te bespotten, diens mening te ridiculiseren met volstrekt irrelevante grapjes? En dan kijken we nóg verbaasd op dat er zo gepest wordt op scholen? Op werkplekken? In bejaardentehuizen? Als iets simpels als een afwijkende mening over schmink reden is iemand te bespotten?

Dat is toch te triest voor woorden?
Dat iemand zegt "Joh, ik vind dit niet leuk, het doet me denken aan de slavernij."
En dat je dan reageert met: "Haha, zeik niet! Wil je wat blanke vla? Ooh, hoor mij nou, haha, wat heb ik nou weer gezegd, haha?"
Schijnbaar zijn we niet eens beschaafd genoeg om te zeggen: "Goh, wat rot voor je. Ik snap het wel, al zie ik het zelf anders."
Niet beschaafd genoeg om serieus naar de ander te luisteren. Om diens mening te respecteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:38

Maar [naam], (grappig dat is mijn bijnaam), in plaats van heel Nederland op zijn kop te zetten en zelfs de Verenigde Naties erbij te halen, kan je toch ook gewoon níét naar de intocht gaan, en gewoon thuis je ding doen? Blijf effe een middag weg van waar die Sint dan ook aankomt, het is maar een paar weekjes en dan kan je weer lekker kerstversiering op gaan hangen. Waarom de hele sfeer verpesten voor iedereen, als merendeel het wel leuk vindt?

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:48

Doanique schreef:
Maar Dani, (grappig dat is mijn bijnaam), in plaats van heel Nederland op zijn kop te zetten en zelfs de Verenigde Naties erbij te halen, kan je toch ook gewoon níét naar de intocht gaan, en gewoon thuis je ding doen? Blijf effe een middag weg van waar die Sint dan ook aankomt, het is maar een paar weekjes en dan kan je weer lekker kerstversiering op gaan hangen. Waarom de hele sfeer verpesten voor iedereen, als merendeel het wel leuk vindt?

Doen wat het merendeel leuk vind is niet altijd een optie. We leven met wat, 18 miljoen mensen in dit landje ofzo? Stel dat 0,1 procent ergens door gekwetst raakt. Dan zijn dat toch nog steeds 18.000 mensen die 3 weken lang thuis moeten gaan zitten omdat wij te beroerd zijn om een kleine aanpassing te maken.
Je kan niet voor elke individu een aanpassing maken, maar er wordt geclaimd dat dit geen individuen zijn en dat ze daarbij door het jaar heen weleens zwarte piet worden genoemd. Dan zijn die 3 weken dus al een manifestatie van iets wat door het jaar heen gebeurd.

Wat is er overigens zo erg aan om de Verenigde naties erbij te halen. Zijn zij niet veel beter in staat om dit objectief te beoordelen, tenslotte hebben zij er geen enorm belang bij.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:05

De zwarte Pieten zijn volgens mij de meest geliefde en favoriete "gekleurde" mensen onder de kinderen.

Als de kinderen tijdens de intocht rotte eieren naar de Pieten zouden gooien en ze uit zouden schelden.. ja dat zou wat anders zijn.

Mijn nichtje kreeg vorig jaar een handje van zwarte Piet, ze voelde zich zo speciaal dat ze me dat speciaal via de telefoon wilde vertellen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:10

Ik vind het zelf schandelijk dat de vn hierbij betrokken is. Die hebben toch wel belangrijker zaken te regelen! Naar mijn bescheiden mening.

Ik vind dat iets wat zovelen als een leuk iets ervaren weg moet voor de paar mensen die het als kwetsend ervaren. Dan is het einde toch zoek. Wellicht kunnen er misschien wel dingen aangepast. Maargoed wie gaat voor wie bepalen welk zwarte pietenpak hij aandoet