Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:17

randalinpony schreef:
De voorstanders hebben de argumenten weerlegd? :+

Wat mij betreft wel. Maar als er vervolgens dezelfde argumenten als in eerste plaats aangehaald worden, of het uitdraait op een meningsverschil, dan valt dat niet meer te argumenteren. Dan ga ik daar geen energie in steken.

randalinpony schreef:
Tja, dat dan een gedeeltelijke herhaling van zetten plaatsvindt komt ook omdat nieuwe mensen zich in de discussie voegen.

Hen de hele voorliggende discussie als verplicht huiswerk opleggen, gaat ook wat ver vind je niet? :P

Dat snap ik, maar ik doe dat zelf vaak wel. Ik heb geen zin om, zoals ik hier boven al zei, er meer energie in te steken dan nodig is.

randalinpony schreef:
De genetische achtergrond van de Konik is trouwens wel degelijk nieuw ingebrachte informatie, zoals ook het paard met de 'dubbele staart' nieuwe informatie is (maar dus een afwijking die ook bij paarden in gevangenschap kan voorkomen, en zelfs bij mensen trouwens) en de ontwikkelingen rond stille tochten enz heeft ook zeker wel een plaats hier.

Of de brief die Arabesk verstuurde.

Hier ben ik het niet met je eens. De genetische achtergrond van de Konik was mij allang bekend, en alle andere biologen ook. Evenals de genetische achtergrond van de Exmoor, en het Heckrund. Er lopen vele onderzoeken om het "echte wilde paard" te achterhalen. Op dit moment vind men dat dat de exmoor is. Waarom? Omdat die het langst als een vrijlevende kudde heeft rond gelopen. Maar het is allemaal historisch onderzoek en het blijkt dat eigenlijk overal, of het nu dit jaar of 400 jaar v. chr. was er met enige regelmaat (soms met tussen poses van een paar eeuwen) door de mens paarden uit kuddes zijn gehaald of er ingebracht, of ze zijn verplaatst omdat men de grond wilde gebruiken. Daarom is geen enkel paard een echt wild paard. En dit geldt ook voor de Konik. Waarom is er dan voor de Konik gekozen? Omdat het een zeer robuuste pony is. Ze zijn in Polen vanuit meerdere rassen naar de Konik gefokt, om dit nieuwe ras te creeëren. In de OVP zie je nu dat er soms veulens komen die zwart zijn, of vos kleurig. Dit zijn kleuren die dan weer terug zijn gekomen vanuit de voorouders. Maar dit staat eigenlijk geheel los van de OVP discussie.
En wat ook (in mijn ogen) geheel los staat van de discussie is het insturen van brieven of het houden van stille tochten. In de brief komen wel inhoudelijke argumenten voorbij, maar die zijn, wat mij betreft, hier al behandeld.

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:04

JewEmm schreef:
En wat ook (in mijn ogen) geheel los staat van de discussie is het insturen van brieven of het houden van stille tochten.

Het is toch fijn als er meer mensen naar zo een actie komen ? Hoe meer er van beide kanten bekend is hoe eerlijker mensen kunnen oordelen over wel of geen leed.
Door de nieuwe wildernis denkt half Nederland dat het een paradijs is voor paarden, runderen en herten. Iets wat in de winterperiode echt heel erg ver van de werkelijkheid af staat. (en misschien in de zomer ook wel door de immense kuddes)

Je merkt door informatie geven, flyeren en acties dat er heel wat mensen geen weet hebben van wat er werkelijk gebeurt in de Oostvaardersplassen. Mensen schrikken als ze er vervolgens over hebben gelezen en dus zien dat het minder rooskleurig is. Lijkt mij een stap in de goeie richting om het leed, wat het naar mijn bescheiden mening is, te stoppen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:33

Vas schreef:
Het is toch fijn als er meer mensen naar zo een actie komen ? Hoe meer er van beide kanten bekend is hoe eerlijker mensen kunnen oordelen over wel of geen leed.

Dat is wat mij een beetje ergert. Het is eigenlijk één front tegen de OVP. De mensen die in actie komen zijn niet per se de mensen die er zich wel in verdiept hebben. Zijn er mensen die van mening zijn dat het (ongeveer) zo gelaten moet worden (zoals ik), dan worden die vaak helemaal tot de grond toe afgefoeterd. Dan vind ik het niet gek dat de "voorstanders" niet in actie komen. De kennis is er wel, maar als er niet te discussiëren valt, heb ik vaak genoeg mee gemaakt, dan ga ik dat ook niet verder uitwijden.
En het is, zoals ik in mijn eerste post al zei, niet zo simpel als "wel of geen leed". OVP zit veel complexer in elkaar.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:46

JewEmm schreef:

Citaat:
Hier ben ik het niet met je eens. De genetische achtergrond van de Konik was mij allang bekend, en alle andere biologen ook. Evenals de genetische achtergrond van de Exmoor, en het Heckrund. Er lopen vele onderzoeken om het "echte wilde paard" te achterhalen. Op dit moment vind men dat dat de exmoor is. Waarom? Omdat die het langst als een vrijlevende kudde heeft rond gelopen. Maar het is allemaal historisch onderzoek en het blijkt dat eigenlijk overal, of het nu dit jaar of 400 jaar v. chr. was er met enige regelmaat (soms met tussen poses van een paar eeuwen) door de mens paarden uit kuddes zijn gehaald of er ingebracht, of ze zijn verplaatst omdat men de grond wilde gebruiken. Daarom is geen enkel paard een echt wild paard. En dit geldt ook voor de Konik. Waarom is er dan voor de Konik gekozen? Omdat het een zeer robuuste pony is. Ze zijn in Polen vanuit meerdere rassen naar de Konik gefokt, om dit nieuwe ras te creeëren. In de OVP zie je nu dat er soms veulens komen die zwart zijn, of vos kleurig. Dit zijn kleuren die dan weer terug zijn gekomen vanuit de voorouders. Maar dit staat eigenlijk geheel los van de OVP discussie.
En wat ook (in mijn ogen) geheel los staat van de discussie is het insturen van brieven of het houden van stille tochten. In de brief komen wel inhoudelijke argumenten voorbij, maar die zijn, wat mij betreft, hier al behandeld.

Ten eerste zeg je feitelijk niets nieuws, aangezien ik dit eerder in de draad al heb ingebracht. Inclusief de 'foute'' kleurtjes.
Waar SBB zich wel degelijk als fokker gedraagt (en dus ook verantwoordelijkheden van een fokker zou moeten aanvaarden) door deze uit de kuddes te verwijderen. ;)
Wat is jouw mening daarover?

Het heeft wel degelijk waarde om deze info in te brengen, aangezien over de Konik tot nu toe volop beweerd werd, dat het niet om een gewoon paard zou gaan. Met name Janneke2 droeg dat standpunt uit. Kijk, in mijn ogen kan je net zo goed een kudde IJslanders of shetten daar in de modder pleuren. Verwilderde paarden bewijzen wereldwijd dat zij zeer vruchtbaar zijn en zich prima aan omstandigheden in het wild kunnen aanpassen.

Maar er bestaat wel degelijk een riedeltje over dat de Konik een heel aparte status zou hebben omdat deze van de tarpan zou afstammen, eh, pardon, er in de gebieden waar de rassen die de Konik gevormd hebben, nog halfwilde of verwilderde ponys rondliepen, waarvan men vermoedde dat deze 'tarpanbloed' zouden kunnen hebben.
Dat was wel degelijk een van de redenen dat de Konik is gekozen. En het is ook argument voor de 'wilde' status.

Wikipedia:
Citaat:
De konik is nauw verwant aan de tarpan, een uitgestorven wild paard uit oost-Europa. Evenals vele andere oorspronkelijke paardenrassen is de konik klein (ponymaat) en toont zijn vacht kenmerken van het wildkleurpatroon. Deze eigenschappen maken het paard in de vrije wildbaan minder zichtbaar voor mogelijke predatoren. De konik in de vrije wildbaan heeft geen verzorging nodig en kan het hele jaar buiten blijven. Om deze reden wordt het dier ingezet ter begrazing in natuurgebieden. Ook wordt gekozen voor de konik omdat hij geen kenmerken heeft die door fokkers speciaal voor het gebruik door de mens geselecteerd zijn. De koniks zijn nagenoeg vrij van ziekten die gedomesticeerde paarden kunnen hebben. Hun karakter wordt omschreven als gewillig, rustig en sober.

Trouwens ook wel grappig: eerst wordt beweerd dat ze geen door fokkers voor gebruik van de mens geselecteerde eigenschappen hebben. Vervolgens heeft diezelfde Konik een gewillig, rustig en sober karakter. Precies die eigenschappen, waar het kleine huistuinenkeukenpaard van de Europese boer al eenwenlang op geselecteerd is. :D

En wat zegt SBB?
Citaat:
Vrijlevende kuddes

In de drogere delen van het gebied leven een paar duizend grote grazers. Het zijn dieren die oorspronkelijk in onze streken voorkwamen. De Heckrunderen en konikpaarden zijn sterk verwant aan hun wilde voorouders, niet zozeer aan de koeien en paarden zoals ze nu door de mens worden gehouden. De dieren die in het gebied leven zijn hier in vrijheid geboren. Het zijn dieren, die deel uitmaken van de natuur.

Tja, wat een claim legt SBB hier neer.... aangezien zowel heckrund als Konik gefokte rassen zijn, uit gefokte rassen gefokt.
DNA kan soms vreemde bochten maken, zeg maar.

Ieder paard zoals wij nu hebben heeft natuurlijk wilde voorouders. Waar zou het in godsnaam anders vanaf moeten stammen?

Maar goed, je bevestigt mijn woorden van een stukje terug wel: eerst was de Konik een unieke, van tarpans afkomstige pony, eigenlijk een soort terugfok van een 'wilde' voorouder zeg maar.
Maar ja, de aparte status van de Konik is moeilijk vol te houden in het licht van recent onderzoek.

Dus, ja, robuust. Dat zijn ze zeker wel. Net als de meeste Europese ponyrassen die al eeuwenlang traditioneel halfwild gehouden worden. :)

(Wat betreft de Exmoor, daar is nog wat onderzoek nodig. Ik lees wel onderzoek waar wel heel erg naar de uitkomst toegeredeneerd wordt, waar ook informatie wordt weggelaten, of bewust zo gepresenteerd of zelfs verkeerd neergezet als 'bewijs'. Maar goed, ideologie en wetenschap gingen al nooit zo fijn hand in hand. In ieder geval is dit een heel interessant onderzoeksgebied, maar net als bij de herkomst van de mens, lijkt het me echt onmogelijk om nu al grote conclusies te trekken.)

Verder over dat 'leed': dat bestaat, en is het gevolg van keuzes van SBB.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:11

JewEmm schreef:
Dat is wat mij een beetje ergert. Het is eigenlijk één front tegen de OVP. De mensen die in actie komen zijn niet per se de mensen die er zich wel in verdiept hebben. Zijn er mensen die van mening zijn dat het (ongeveer) zo gelaten moet worden (zoals ik), dan worden die vaak helemaal tot de grond toe afgefoeterd. Dan vind ik het niet gek dat de "voorstanders" niet in actie komen. De kennis is er wel, maar als er niet te discussiëren valt, heb ik vaak genoeg mee gemaakt, dan ga ik dat ook niet verder uitwijden.
En het is, zoals ik in mijn eerste post al zei, niet zo simpel als "wel of geen leed". OVP zit veel complexer in elkaar.

Geen front tegen de OVP maar een front tegen het beleid hiervan!!
Dat is een wezenlijk verschil!
De OVP zou een paradijs kunnen zijn als het beleid goed zou zijn.
dwz geen dieren laten creperen tot het einde en gewonde dieren meteen afschieten.
Zie het nut er niet van in om een paard met een gebroken/bevroren been een natuurlijke dood te laten sterven.
De ontbrekende schakel is nl dat er géén roofdieren zijn die de leed van zo'n (gewond/uitgehongerd) dier verkort dus MOET de mens gewoon ingrijpen,
en zich niet verschuilen achter theorieën die helemaal niet blijken te kloppen.
Het veel te natte zompige gebied is zeker in de winter NIET geschikt voor hoefdieren.
Nergens ter wereld zie je herten/paarden/runderen die de hele winter tot hun oren onder de modder zitten... behalve in de OVP
Hoe zou dat komen denk je??

Je kan uren filosoferen over wel of geen leed maar daar heeft niemand iets aan
De dieren al helemaal niet getuige het leed wat als jaren speelt daar...
soms kun je ook ergens te lang over nadenken..
Een gezond boerenverstand breng je vaak al een heel eind!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 02:34

Er moet wel degelijk en keer fiks uitgedund worden en de hengsten laten castreren of zo weinig dat het niet te snel groeit, maar dat geld ook voor herten en alles wat er rondloopt, zoals de hekrunderen dat zijn ook enorme grazers. Ik vind het absoluut niet kunnen dat de dieren zon langzame pijnlijke hongerdood sterven, maakt niet uit welk dier. Dieren die te verzwakt zijn moeten zo snel mogelijk afgeschoten worden om verder lijden te beperken. maar dat gebeurt niet en tegelik zijn er veeel te veel op een klein gebied. dit gebied ziet er nu uit als in de lion king toen de hyenas de scepter zwaaide , geen gezond gebied meer.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 09:49

Ja Unanie, er zijn genoeg voorbeelden van hoe het beheer er óók uit zou kunnen zien.

Ik vraag me trouwens af of er over 100 jaar nog grote grazers in het gebied aanwezig zullen zijn.

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:16

JewEmm wellicht heb je het al ergens gezegd maar ik vraag me af waarom je het (ongeveer) zo wilt laten ? Je vind dat de dieren niet lijden maar hoe kan het dat je dit vind ? Je ziet de graatmagere dieren elke winter sterven van honger, wat vind je daar natuur aan ?

Ik hou van de natuur, vind dieren in het wild prachtig maar heb je ooit in je leven in de echte natuur zoveel paarden of herten bij elkaar gezien op 1 hectare ?
Ik persoonlijk vind er niks natuurlijks aan, kan me ook niet voorstellen dat er mensen met paarden zijn die hier van kunnen genieten als je weet dat het geen natuurlijk paardengedrag is.
Laatst bijgewerkt door Vas op 13-02-14 14:23, in het totaal 2 keer bewerkt

little_king

Re: Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:20

Een dier dat dood gaat van verhongering is leed.
En omdat er hier geen roofdieren zijn die eerder ingrijpen bij lichte zwakte een onaanvaardbaar leed.
Nederland is het klein voor natuur zijn gang laten gaan, of we moeten met 16 miljoen mensen over de grens gaan wonen, dan heeft het een beetje kans van slagen :)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:38

@Randalinpony. Ik ga niet ontkennen dat er geen leed is, maar ik zie het toch anders dan jij, het is namelijk niet eenvoudig te definiëren. Er is minder leed dan velen hier beweren. Dieren die weinig kans op overleven hebben, worden vroegtijdig afgeschoten. Dieren die sterven in de winter IS natuur. Dat hoort bij het leven: doodgaan.
En um... Wikipedia is niet echt een betrouwbare informatie bron...

Ik post hieronder mijn eerste post nog eens en een post die ik later nog heb geschreven. Ik weet niet precies meer wat er in staat, maar hier bespreek ik een heel aantal punten die jullie weer naar voren halen, zoals het introduceren van roofdieren. Eerder afschieten gebeurd al, en daarom ben ik het eens met het beleid dat SBB voert. Wat ik vooral ook wil laten zien, is dat maatregels die geroepen worden (wederom: wolf introduceren, bijvoeren ed...) niet zo simpel is als het allemaal lijkt. Alles heeft meer consequenties dan de meesten mensen die dit roepen inzien.

JewEmm schreef:
Okee, ik ga even een lange, inhoudelijke, post hier neerzetten. Waarschijnlijk ben ik een en ander vergeten er bij te zetten, maar ik denk dat dit wel de grootste lading dekt.

De Oostvaardersplassen. Het is een langlopende discussie en al vele jaren heeft het publiek er zeer openlijk een mening over. Daarom zijn er ook 2 commissies geweest om het welzijn van de dieren en het gebied te onderzoeken. Maar laat ik eerst beginnen met het gebied.

De Oostvaardersplassen is een stuk polder. Het was gepland als industrieterrein voor Lelystad en volgens mij ook voor akkerbouw, maar Lelystad zag er vanaf. Het werd dus aan de natuur gegeven. Normaal gesproken worden er alleen op voedingsarme grond natuur gebieden gemaakt, omdat "men" er niets mee kan als het te arm is voor landbouw en op een ongunstige plek voor industrie. Dit gebied is daarom een uniek gebied omdat het het enige natuurgebied in Nederland is op zulke rijke grond. Doordat de grond zo rijk is is de productie van gras ontzettend hoog, en dan bedoel ik ook echt ontzettend hoog. Er is de keuze gemaakt, lang geleden, om er grazers neer te zetten. Er heeft een periode in de zomer vee gegraasd, maar die konden het gebied niet open houden. Er zijn toen in de loop van de tijd enkele tientallen Koniks, Heckrunderen en edelherten geplaatst. Vanaf dat moment is een "hands-off" beleid toegepast. Er is geen enkel referentiekader voor hoe zo'n gebied eruit kan zien, of zoals sommige mensen zouden zeggen, het het gebied er uit "hoort" te zien. Vandaar de keuze de natuur zijn gang te laten gaan. En dat gebeurt nog steeds.

De laatste jaren wat maatregelen genomen met betrekking tot de grote grazers.Deze hebben zich uitgebreid van die enkele tientallen tot de populaties zoals ze nu zijn. Waarom zijn ze zo ontzettend groot geworden? Omdat de productie in het gebied zo hoog is. In het voorjaar tot aan de winter is het gebied zo voedselrijk en groeit er zoveel gras dat er een heleboel dieren in stand gehouden kunnen worden. Ze vetten op in de winter, maar door schaarste in de winter, gaan er veel dieren dood. De groei is de laatste jaren aan het afvlakken.

Nu over de onderzoeken die de ICMO commissies hebben gedaan. Of eigenlijk hun conclusies. Hun conclusies kwamen verbazingwekkend overeen met het onderzoek naar de rechten van de mens. Wat zijn de rechten die een dier heeft? Uiteindelijk is het belangrijkste vrijdheid! Vrijheid om te kiezen waar ze staan, op de openvlakte, in het moeras of in een beschut gebied. Vrijheid om te kiezen met welke dieren ze in een groep staan. Vrijheid om te kiezen door welke hengst/stier/hert een merrie/koe/hinde gedekt wordt. Vrijheid in beweging. Vrijheid om bij de ouders te blijven. Vrijheid om natuurlijk gedrag te kunnen vertonen. En ja, een van de rechten is ook het recht op eten en beschutting. Alleen die laatste twee zijn een punt in de OVP.

Ik wil eerst even ingaan op die vrijheid. De meeste discussies gaan namelijk over de paarden. Maar kijk eens naar hoe je je paarden zelf houdt. Hebben zij de vrijheid in beweging? De vrijheid in de keuze tot groepsgenoten? De vrijheid in partnerkeuze? De vrijheid om bij de ouders te blijven? Okee, ja, bijna iedereen voldoet wel aan het geven van eten en beschutting. Maar de andere vrijheden zijn toch ook écht belangrijk voor dieren om hun natuurlijk gedrag te kunnen vertoenen. De meeste gehouden paarden kunnen dit niet, tov de paarden in de OVP. Ik hoef hier niet per se een discussie over, het is gewoon iets om te realiseren en om over na te denken.

De maatregelen die getroffen zijn in de OVP zijn het plaatsten van beschutting tegen de wind en het openstellen van gebieden met meer beschutting in de winter. Wat SBB graag wil, maar waar gemeente Lelystad niet aan mee wil werken is het toevoegen van het Hollandse Hout om meer beschutting aan de dieren te geven. Verder is er eerst de stap gezet naar "reactief beheer", dat betekent dat je pas dieren afschiet wanneer ze zodanig verzwakt zijn dat ze snel dood gaan, maar nu mogen dieren al eerder geschoten worden wanneer het dier het niet meer lijkt te halen. Alles wordt opgeschreven, zodat alle stappen die genomen worden nog nagekeken kunnen worden. Mensen van Stichting Welzijn en van overige organisaties met dierenactivisten zijn betrokken bij het vinden van dieren die aan het lijden zijn. Zodra zij een dier vinden komt iemand van SBB om ook een conclusie te trekken en zonodig het dier te schieten. Natuurlijke selectie blijft zo wel in stand, maar de dieren lijden geen hongersdood. Misschien nog goed om hier bij te vertellen: de dieren die geschoten worden zijn meestal de 0-1 jarigen die niet sterk genoeg zijn om de winter door te komen, vervolgens de oudste dieren en daarna de zwakkere 2-3 jarigen. De volwassen dieren zijn altijd het sterkste, waardoor de voortplanting ook niet belemmerd wordt door sterfte.

Over het lijden gesproken. Dieren die mager worden verbranden hun vet. Bij paarden is het anders dan bij mensen, opbouw van vet gaat van binnen naar buiten, eerst in het beenmerg, dan tussen de organen en dan aan de buitenkant. De afbraak gaat in tegengestelde volgorde, eerst buiten en dan naar binnen. Op het vet leven ze met name in de winter. Ze passen ook hun gedrag aan, door rustiger te gedragen en in beschutting te staan. Dood staand materiaal (dood gras bijvoorbeeld) wordt nog wel gegeten, maar het kan efficiënter zijn voor een dier om het vet te verbranden. Je kan van een paard de botten zien, terwijl er nog vet op de organen zit. Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat het begrip "lijden" een erg ingewikkeld begrip is.

Nu wil ik nog even ingaan op punten die ik voorbij heb zien komen hier in dit topic. Omdat er al 18 pagina's zijn, ga ik niet mensen quoten.

"Introduceer de wolf!"

Dit zou interesant zijn. Aan de ene kant krijg je dan een andere vorm van natuurlijke selectie, nameiljk dat dieren die opvallen eruit gepikt worden, zoals de 2 zwarte veulens die nu in de OVP rondlopen en het voskleurige paard. En wolven zouden zwakke dieren eruit halen, zoals SBB nu dus doet. Sommigen denken dat door de introductie van de wolf het gedrag van de dieren gaat veranderen. Dit is mogelijk, maar zoals ook bij de introductie van wolven in Yellowstone is gebeurd, duurt het enkele jaren voordat de grazers (daar: paarden) de wolven herkennen en er op gaan reageren. Daarnaast zijn er véél meer dieren die er in een jaar dood gaan dan een groep wolven aan kan. Of je moet zoveel wolven hebben, dat het gebied er voor te klein is.

"Voer ze bij!"

Dit heeft echt geen zin. Door in de winter dieren bij te voeren, gaan er minder dieren dood, maar is er nog wel een geboorte percentage van 30% per jaar. (Het aantal dat nu per jaar ook ongeveer dood gaat). Hierdoor gaat de populatie alleen maar harder groeien, net nu ze in de groei afzwakken.

"Zet dieren uit of doe aan geboorte beperking of castratie"

Heeft weinig zin. Tijdelijk zorg je dan dat de populatie kleiner is, maar daarna groeit hij net zo hard weer. Ik wil nogmaals benadrukken dat de populaties die er nu zijn, zijn voortgekomen uit enkele tientallen dieren.

"Ze willen ons niet laten zien hoe erg de dieren lijden!"

Ten eerste, lees even mijn stuk hierboven over lijden, is misschien ook iets om over na te denken. De reden dat SBB zo weinig mogelijk mensen in het gebied laat, is omdat ze de dieren met rust gelaten willen houden. Daarnaast zijn de ervaringen tussen Heckrunderen en mensen niet altijd even positief. En de aanwezigheid van mensen zorgt voor stress. En zeker in een cruciale periode als de winter, waarbij de dieren het zwaar hebben, en in het voorjaar wanneer er jong spul komt, is het belangrijk dat de stress zo min mogelijk is, zodat ze energie sparen. SBB is zeer openbaar in alles wat ze doen. Alles wordt zeer zorgvuldig en uitvoerig gedocumenteerd.

"Als ze honger hebben gaan ze jacobskruiskruid eten."

Dit is niet waar. De afgelopen jaren is er inderdaad veel jacobskruiskruid gekomen. Wat erg bijzonder is, omdat het liever op zandgrond groeit, en niet op klei. De Heckrunderen en paarden blijven meer uit de gebieden waar het groeit, wat dus weer voor de mogelijkheid van nieuwe grotere planten/bomen biedt. Na een aantal jaar treedt er meestal een ziekte op bij jacobskruiskruid (in de plant zelf bedoel ik dan), en dat zorgt ervoor dat bijna alles weer verdwijnt.

Karkassen/slachten ed

De karkassen van koeien en paarden worden naar Rendac gebracht, om de boeren in de omgeving tegemoet te komen. De dieren zijn (behalve dat ze dood zijn) gezond. Elk jaar worden een aantal dieren helemaal onderzocht op ziektes, parasieten en andere dingen die je maar kan bedenken. Die worden niet gevonden. Dus het is niet dat ze ze weghalen vanwege de kans op ziekten.

"Het is niet natuurlijk, want er staat een hek om heen"

Geloof me of niet, alle natuur heeft een grens. Dat kan zijn dat het een rijk gebied is, omringd door arme gebieden, een meer, een eiland, heide in het midden van een bos, een gebied tussen rivieren, noem maar op. Hier staat een hek. Dat is dan misschien niet natuurlijk, maar de processen die zich er afspelen wel. Ook de bekende safari plekken zijn omheind met hekken. Het zijn niet voor niets "safari parken".

JewEmm schreef:
Citaat:
Om te voorkomen dat de bomen [bos] het gebied zou overnemen zijn grote grazers geintroduceerd om het gebied open te houden.
Mede door de rijke bodem is de populatie grazers echter boven verwachting gegroeid, deze hebben niet alleen het gebied open gehouden, maar ook de rest open gemaakt.

De grazers zijn inderdaad geïntroduceerd om het open te houden. Er zit namelijk een dynamiek tussen bos en grasland. Wanneer een grasland onbegraasd is, dan wordt het een ruigte en vervolgens bos. Dit heet successie. Maar als er genoeg "verstoring" is, kan het bos weer grasland worden. Verstoring kan zijn: kappen en ploegen, brand, grazers/browsers (weet het nederlandse woord niet, dieren die bomen eten), wind die bomen om laat vallen enz. In een vroeg stadium is er dus voor gekozen om het niet tot bos te laten worden. Ze hebben er grazers in gezet en vervolgens het hun gang laten gaan.

Het aantal grazers wordt beperkt door de hoeveelheid voedsel die er is (draagkracht). Is er te weinig voedsel, dan gaan met name herten bast eten. Op die manier zijn er in 1 winter vele bomen dood gegaan. Maar waar die bomen om zijn gegaan is er weer grasland ontstaan. Dit zie je ook terug in het rapport van SOVON. Er is meer droog grasland gekomen. Dat is waar de grazers vooral van leven. Omdat er dus meer grasland kwam, werd de draagkracht nog groter, waardoor er nog meer grazers kwamen. Nu is het aantal grazers aan het stabiliseren. Als het goed is zie je dit de komende paar jaar ook terug in de oppervlakten van de verschillende biotopen.

Wat er zo bijzonder is aan de OVP als natuurgebied is dat het een natuurgebied is op een productieve grond. Biodiversiteit krijg je op een voedselarme grond. Biomassaliteit op een productieve grond. En dat zie je in de OVP. Alleen zijn hier geen EU regels voor, omdat er eigenlijk alleen maar natuur is op voedselarme grond.

Er zijn veel soorten vogels in de jaren achteruit gegaan. Dit is niet alleen een OVP-trend, maar ook een landelijke trend. Of je de achteruitgang van vogels in de OVP kan koppelen aan het beheer in de OVP durf ik niet te concluderen. Met een aantal vogelsoorten gaat het zelf heel goed in de OVP, bijvoorbeeld dus de grauwe gans. Ergens las ik op t forum dat die nu massaal afgeschoten zouden worden. Het zijn vooral de overwinterende brandganzen die voor problemen zorgen in Nederland...

Om terug te komen op de biodiversiteit wbt bomen. Zo divers was OVP niet. Er stonden 3-5 soorten bomen en een aantal grotere struiken. Qua diversiteit tikt dat niet aan. Ook de qua planten is de diversiteit volgens mij nooit hoog geweest.

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:53

Een wolf heeft geen plek in Nederland, hij is niet voor niets vertrokken, evenals de Otter (die alweer dood is gereden) Wolf als roofdier is dus uitgesloten. Dieren gaan idd dood in de winter, maar ik heb ze in het wild niet bij bosjes zo ontzettend mager gezien of bij bosjes dood. Afschieten 2 dagen voor ze zelf van honger zouden zijn doodgegaan is toch geen vroegtijdig afschieten, dat is 3 maanden te laat. Maar goed, mensen zijn er nou eenmaal om andere meningen te hebben. In dit geval ben ik van mening dat die mensen het gewoon niet willen zien :) als deze mensen ermee kunnen leven, prima :)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:01

Vas schreef:
Een wolf heeft geen plek in Nederland, hij is niet voor niets vertrokken, evenals de Otter (die alweer dood is gereden) Wolf als roofdier is dus uitgesloten. Dieren gaan idd dood in de winter, maar ik heb ze in het wild niet bij bosjes zo ontzettend mager gezien of bij bosjes dood. Afschieten 2 dagen voor ze zelf van honger zouden zijn doodgegaan is toch geen vroegtijdig afschieten, dat is 3 maanden te laat. Maar goed, mensen zijn er nou eenmaal om andere meningen te hebben. In dit geval ben ik van mening dat die mensen het gewoon niet willen zien :) als deze mensen ermee kunnen leven, prima :)

Otter is zich aan het uitbreiden in Nederland.
Wolf is niet uitgesloten, die zijn zich ook aan het uitbreiden deze kant op.
Kan jij mij vertellen wanneer ze ander dood zouden gaan als ze niet afgeschoten zouden worden? Echt 2 dagen later? De boswachters hebben echt hun hart op de goede plek zitten en willen ook zo min mogelijk leed zien. Leden van een van de actiegroepen helpen mee met het opsporen van dieren die lijden, waarna ze (volgens een protocol) wel of niet afgeschoten worden. En 3 maanden te laat? 2 maanden geleden waren ze allemaal nog moddervet...! Welke had je dan willen af schieten? Dan weet je niet of je wel of niet de sterksten over houd.
En dat je geen magere dieren ziet, of bij bosjes dood ziet, betekent niet dat dit niet gebeurt.

En ik las ergens nog een opmerking over "of het er over 100 jaar nog zo uit ziet". Dat weet niemand. 100 jaar geleden zag nederland er ook heel anders uit. Toen was er amper bos, daarom is SBB toen opgezet, om de talloze bedreigingen van verstuiving tegen te gaan. Eigenlijk is natuurbeheer, zoals we dat nu in de wereld kennen, pas een eeuw oud. Maar goed, dat staat ook los van de discussie.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:07

JewEmm op die lange quotes heb ik eerder al gereageerd. Daar kwam toen ook geen antwoord op geloof ik.

Dat van die wolven was al een gepasseerd station wat al niet voor alle 'tegenstanders' de gouden greep was. Want die hebben ook allemaal andere invalshoeken om tegen te zijn en dus andere oplossingen.
Ik snap dat het makkelijk is om ons over een kam te scheren. :)

JewEmm schreef:

Citaat:
@Randalinpony. Ik ga niet ontkennen dat er geen leed is, maar ik zie het toch anders dan jij, het is namelijk niet eenvoudig te definiëren. Er is minder leed dan velen hier beweren. Dieren die weinig kans op overleven hebben, worden vroegtijdig afgeschoten. Dieren die sterven in de winter IS natuur. Dat hoort bij het leven: doodgaan.
En um... Wikipedia is niet echt een betrouwbare informatie bron...

Wikipedia is het meest misbruikte medium voor mensen die propaganda willen verspreiden ooit. Zoals het stukje over de Konik maar weer eens aantoont. Toch staat er wat er op meer plekken te lezen is waar men hartsgrondelijk het gebruik van de Konik wil verdedigen. ;)

Verder vind ik het angstaanjagend dat of er al dan niet leed is in de OVP, een soort definitiespelletje voor je lijkt te zijn. Doodgaan van de honger is leed. En pas doodgeschoten worden op het moment dat overduidelijk is, dat je al snel dood zult gaan van de honger, wijkt daar niet erg ver vanaf, vind je wel?

Maar leg mij eens uit als je wilt, want ik snap deze wijze van denken gewoon echt niet, wat het verschil is in de beleving van een paard dat in gevangenschap, zeg in een enorm groot weiland in de winter met net iets teveel broeders en zuster en niet bijgevoerd wordt, staat te verhongeren zonder beschutting, en een in een natuurgebied?

Dus niet onze beleving, maar die van het dier?

Waarom zou verwaarlozing door bijvoorbeeld mij, wel leed opleveren van een aard die wij als samenleving verwerpen, zelfs strafbaar gesteld hebben, en moet het leed in de OVP daarvan vrijgesteld zijn?

Ervaren paarden in natuurgebieden hele andere lichamelijke en geestelijke sensaties als hun lichaam langzaam aan weigert de noodzakelijke functies uit te oefenen door ondervoeding? Is onderkoeling voor een Konik een andere beleving dan voor een shetlander?

En stel nou, dat ik morgen stop mijn ponys bij te voeren maar ze gewoon in ons natte land zet. En op het moment dat ik denk dat ze toch echt wel zullen sterven van de honger, dan schiet ik ze dood.

Ben ik dan een slechte paardenhouder? Of heb ik 'lijden' voorkomen?

Kijk, ik kan zelf die vragen heel simpel beantwoorden: een paard is een paard, zijn eerste en verdere behoeften zijn krek hetzelfde, onder welke omstandigheden je het ook houdt en wat je gebruik ervan ook is (en natuurbeheer is gewoon een vorm van gebruik.) Als eigenaar ben je verantwoordelijk om je gehouden dieren geen van hun eerste levenbehoeften te onthouden.

Hoe zien jullie dat dan?

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 17:26

Citaat:
Waarom zou verwaarlozing door bijvoorbeeld mij, wel leed opleveren van een aard die wij als samenleving verwerpen, zelfs strafbaar gesteld hebben, en moet het leed in de OVP daarvan vrijgesteld zijn?

Ervaren paarden in natuurgebieden hele andere lichamelijke en geestelijke sensaties als hun lichaam langzaam aan weigert de noodzakelijke functies uit te oefenen door ondervoeding? Is onderkoeling voor een Konik een andere beleving dan voor een shetlander?

En stel nou, dat ik morgen stop mijn ponys bij te voeren maar ze gewoon in ons natte land zet. En op het moment dat ik denk dat ze toch echt wel zullen sterven van de honger, dan schiet ik ze dood.

Kijk, ik kan zelf die vragen heel simpel beantwoorden: een paard is een paard, zijn eerste en verdere behoeften zijn krek hetzelfde, onder welke omstandigheden je het ook houdt en wat je gebruik ervan ook is (en natuurbeheer is gewoon een vorm van gebruik.) Als eigenaar ben je verantwoordelijk om je gehouden dieren geen van hun eerste levenbehoeften te onthouden.

Hoe zien jullie dat dan?

Ik denk dat je het helemaal precies goed verwoord heb +:)+
Maar toch denk ik dat een aantal mensen het wel degelijk een verschil vinden, wat ik dan ook echt niet begrijp maar dat zal het verschillende denken wel zijn..

Hier vind je wat antwoorden op je vraag over hoelang de dieren moeten lijden, kijk het filmpje even als je er tijd voor heb -->
http://www.youtube.com/watch?v=V50dvZlMSQQ

Dat ze nog vet zijn van de zomer, is dat een vrijbrief om ze 4 of 5 maanden zonder enige vorm van voedsel te laten staan ? Als jij 40 kilo te zwaar bent, ga je dan 2 maanden helemaal stoppen met eten omdat je dan die overtollige kilo's kwijtraakt of ga je "schraler" eten ?

Ik denk overigens dat als je zo mager en uitgeput bent dat je als grote grazer verdrinkt in een plas van 30 cm diep, en je dan wordt doodgeschoten om onnodig lijden te voorkomen, dit inderdaad veel te laat is.
Dieren die achter een hek staan zonder natuurlijke vijanden, of dat nou 1 of 2000 hectare is, mogen nooit zo erg vermageren dat de heup en bovenbeenbotten duidelijk te zien zijn. Dat is gewoon je reinste dierenmishandeling.

En dan nog even offtopic...
JewEmm schreef:
Otter is zich aan het uitbreiden in Nederland.

Is dan toch jammer dat de enige die Nederland rijk was, die in de nieuwkoopse plassen, is doodgereden op de A12.. Was er blijkbaar toch niet voldoende ruimte.....

:(:)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 17:56

@ Randalinpony:

Het is voor mij geen spelletje. Ik vind het jammer dat je dat zo zegt, want ik vind het een serieuze kwestie, en ik heb me er daarom ook erg in verdiept en vind dat voornamelijk de tegenstanders zich behoorlijk moeten nuanceren, zoals ik ik al mijn posts heb geprobeerd duidelijk te maken.

Je antwoord heb ik al in de eerst quote staan volgens mij, namelijk dat er meerdere vrijheden waar mensen en dieren recht op hebben. Maar hier verschillen wij blijkbaar in.

Beleving vanuit het dier kan niemand antwoord op geven. Wij zijn immers geen paarden.
Waarom OVP "er van vrijgesteld is", is omdat er de keuze is gemaakt, met goedkeuring van de overheid om een beperkt aantal dieren aan het gebied toe te voegen en de natuur daar z'n gang mee laten gaan. Op het moment van de inbreng van grazers was er meer dan voldoende voedsel en voor de rest van mijn verhaal, verwijs ik weer naar mijn quotes.

Het afschiet protocol ken ik niet in detail maar ik heb het volste vertrouwen dan de boswachters hier echt goed mee om gaan en ook liever eerder dan later een dier doodschieten, maar niet voordat je zeker weet dat ze echt zwak zijn. (Beetje off topic: paarden eigenaren laten immers ook niet bij het minste of geringste hun paard inslapen of slachten).

Ik ben hier echt constant mijn argumenten aan het herhalen, maar wij zullen hier blijkbaar nooit in overeenkomen, dus ga ik me nu van deze discussie verder weerhouden.

@ Vas:
Fout voorbeeld... Ik haal mijn informatie dan ook niet van 1 media bron. Deze uitzending was er o.a. naar aanleiding van het ICMO2 rapport. De journalisten hebben dit dier achtervolgd, en hadden eigenlijk de boswachters moeten waarschuwing. Nog steeds vinden er verbeteringen plaats om de dieren eerder uit hun lijden te verlossen, zoals ik ook al eerder heb geschreven.

(En de otter bevindt zich niet alleen in de nieuwkoopseplassen, maar ook in de weerribben, wieden, biesbosch volgens mij, OVP dacht ik ook, gelderse poort misschien ook en is ruim tien jaar geleden ook in Groningen uitgezet en daar zit ie ook nog steeds. Komen er meer dieren, is de kans dat er 1 doodgereden wordt ook groter..)

Succes met verder discussiëren!

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:26

Als je natuur zijn gang wil laten gaan moet je niet een essentieel onderdeel van de kringloop vergeten ;)

Ik ga ook stoppen met discussiëren :)

Ik kan me morgen gelukkig nuttig maken en dan maar hopen dat de gruwel daar snel zal stoppen :j

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:46

Mijn vraag was of jij denkt dat verhongeren voor een dier in de OVP anders zou zijn dan voor een dier in explicietere gevangenschap, JewEmm.

Die vraag wil je niet beantwoorden. Of je een paard bent of niet doet er verder niet toe hier, ik vraag of jij denkt dat de omstandigheden bepalen hoe een dier dezelfde onthouding van zijn eerste levensbehoeften ervaart.

In plaats daarvan verwijs je naar een riedeltje over vrijheden. Ik kan dat niet zo volgen, volgens mij zijn al die vrijheden ook te realiseren zonder dat dieren daarvoor moeten verhongeren.
Bovendien is het onthouden van voedsel en beschutting ook een - zware - inbreuk op de vrijheid van dieren. Ik verwees eerder naar de piramide van Maslow.

Bovendien is je opmerking 'Maar hier verschillen wij blijkbaar in' nogal misleidend zoals ie er staat. Ja, om te verduidelijken: wij verschillen daar blijkbaar wel in, aangezien ik van mening ben dat recht op voedsel en beschutting, de 2 rechten zijn die bovenaan de piramide van behoeften staan!
Jij weet verder niets over mijn mening over invulling van de andere rechten, dus kun je geen conclusies trekken. ;)

Citaat:
Op het moment van de inbreng van grazers was er meer dan voldoende voedsel en voor de rest van mijn verhaal, verwijs ik weer naar mijn quotes.

Dat geldt voor ieder die een paar dieren in een vette zomerwei gooit. Alleen geldt voor de rest van ons stervelingen, dat wij toch echt verantwoordelijk zijn voor de situatie dat er teveel dieren komen, en het gras opraakt....

Je beroept je verder op 'hogere autoriteiten', zonder zelf met een gedegen argumentatie te komen. :)

Jammer dat je niet echt wilt ingaan op de vragen en stellingen. Zo heeft een discussie inderdaad weinig zin.

Vas succes morgen. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:50

Jeetje jullie kunnen echt niet lezen hè
JewEmm is erg duidelijk en heeft op alle vragen al tig keer antwoord gegeven. Als je t nu nóg niet snapt 8)7 8)7 8)7

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:01

JewEmm heeft geen antwoord gegeven op de vraag die randalinpony vroeg, dat vond ik namelijk ook.

randalinpony schreef:

Hoe zien jullie dat dan?

JewEmm geeft selectief antwoord en verwijst naar eerdere teksten of quotes om dan te zeggen dat je in herhaling moet vallen. Als je selectief dingen uitpikt dan moet je inderdaad in herhaling vallen maar op nieuwe vragen komt geen antwoord.

Ik denk dan dat je het gewoon niet wilt zien, of niet wilt toegeven dat je het achteraf eigenlijk toch wel ziet maar het niet wil toegeven. (beetje zoals SBB)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:43

randalinpony schreef:

Hoe zien jullie dat dan?

Okee, dan zal ik hier antwoord op geven, zoals ik dat ook al gedaan heb.
Nee, ze ervaren dezelfde dingen als dieren op een wei. MAAR. Waarom OVP "er van vrijgesteld is", is omdat er de keuze is gemaakt, met goedkeuring van de overheid om een beperkt aantal dieren aan het gebied toe te voegen en de natuur daar z'n gang mee laten gaan. Op het moment van de inbreng van grazers was er meer dan voldoende voedsel. Er is voor beleid gekozen om de natuur zijn gang te laten gaan. De natuur regelt zichzelf, doordat er inderdaad als een populatie groeit, er uiteindelijk een beperking in voedsel is, waardoor de populatie zich stabiliseert. En dan gaan er dieren dood.

Paardeneigenaren kiezen er voor om een paard te houden en er voor te zorgen. Op het moment dat iemand zijn paard ziet lijden, laat jij je paard toch inslapen of slachten? In de OVP gebeurt dat dan met een kogel...
Ik vind de vraag die jij hier stelt te provocerend om er een serieus antwoord op te geven. Maar goed, dan zal ik nu uitleggen waarom ik er niet op reageert. De beginselen van de vergelijking zijn anders en dat heb ik wel uitgelegd in mijn antwoord, en dat maakt voor mij het grote verschil. De paarden die in de OVP zijn losgelaten werden in een gebied losgelaten waar toen een overmaat aan voedsel beschikbaar was. De draagkracht van het systeem (jaarrond) was ver boven het aantal dieren dat is losgelaten. Overheid heeft SBB van zorgplicht vrijgesteld. Als jij nu stopt met je pony's eten geven, dan weet je al dat het stuk wei waar ze op lopen niet de draagkracht van het aantal pony's. Dat is het grote verschil. Dat in beginselen al de pony's moedwillig laten verhongeren. En daarnaast, op het moment dat iemand zijn paard ziet lijden, ga kijkt men eerst even aan of het echt niet beter wordt en laat je anders je paard inslapen. Gebeurt in de OVP net zo, maar dan met voedsel te kort ook als mogelijke oorzaak. En ze proberen daar, net als bij eigen paarden de lijdensweg zo klein mogelijk te houden.

En aan beschutting wordt gewerkt.

Vas schreef:
Als je natuur zijn gang wil laten gaan moet je niet een essentieel onderdeel van de kringloop vergeten

Mag ik dan een antwoord op deze vraag: welk essentiele ondedeel van de kringloop?

Over selectief antwoord geven gesproken. Dan

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:57

Citaat:
Vas schreef:
Als je natuur zijn gang wil laten gaan moet je niet een essentieel onderdeel van de kringloop vergeten

Mag ik dan een antwoord op deze vraag: welk essentiele ondedeel van de kringloop?

Over selectief antwoord geven gesproken. Dan

Roofdieren die precies op de goeie tijd zwak wordende dieren dood :)*

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:02

JewEmm schreef:
"Introduceer de wolf!"

Dit zou interessant zijn. Aan de ene kant krijg je dan een andere vorm van natuurlijke selectie, nameiljk dat dieren die opvallen eruit gepikt worden, zoals de 2 zwarte veulens die nu in de OVP rondlopen en het voskleurige paard. En wolven zouden zwakke dieren eruit halen, zoals SBB nu dus doet. Sommigen denken dat door de introductie van de wolf het gedrag van de dieren gaat veranderen. Dit is mogelijk, maar zoals ook bij de introductie van wolven in Yellowstone is gebeurd, duurt het enkele jaren voordat de grazers (daar: paarden) de wolven herkennen en er op gaan reageren. Daarnaast zijn er véél meer dieren die er in een jaar dood gaan dan een groep wolven aan kan. Of je moet zoveel wolven hebben, dat het gebied er voor te klein is.

En dit was mijn commentaar daarop. Daarnaast zijn er genoeg voorbeelden van plekken met grazers waar geen roofdieren zijn. Het is niet noodzakelijk, want zonder predatoren zorgt de concurrentie om voedsel er voor dat de sterkere dieren in leven blijven.

En nu stop ik er echt mee.

En ik zie dat ik een regel "Over selectief antwoorden. Dan" of zo in m'n vorige post had staan. Dat was verkeerd geknipt en geplakt. Mag je vergeten. Wilde ik iets zeggen over mijn manier van reageren, maar ben blijkbaar vergeten wat ik daar wilde zeggen.
Laatst bijgewerkt door JewEmm op 13-02-14 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:04

JewEmm schreef:
Als jij nu stopt met je pony's eten geven, dan weet je al dat het stuk wei waar ze op lopen niet de draagkracht van het aantal pony's. Dat is het grote verschil.

Er is een "norm" voor, 1 grote grazer per hectare is voldoende om zonder bijvoeren te kunnen leven.
Toch apart dat SBB dan 4 of misschien wel 5 of 6 grote grazers per hectare heeft.

Dan ben je dus toch moedwillig dieren aan het verhongeren als je weet dat er 4500 dieren op 2 duizend hectare staan ? Dat is namelijk 2500 dieren teveel voor het gebied.

Als je het aantal dieren op 1000 houd dan krijg je én een mooi natuurgebied én er hoeven geen dieren onnodig te lijden.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:06

Vas schreef:
Als je het aantal dieren op 1000 houd dan krijg je én een mooi natuurgebied én er hoeven geen dieren onnodig te lijden.

Dat kan je niet zo zeggen. Je weet niet of het een "mooi natuurgebied" wordt, want het is een uniek gebied en het is er ingewikkeld om te voorspellen hoe het uiteindelijk er dan uit zou zien.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:07

Vas schreef:
JewEmm schreef:
Als jij nu stopt met je pony's eten geven, dan weet je al dat het stuk wei waar ze op lopen niet de draagkracht van het aantal pony's. Dat is het grote verschil.

Dan ben je dus toch moedwillig dieren aan het verhongeren als je weet dat er 4500 dieren op 2 duizend hectare staan ? Dat is namelijk 2500 dieren teveel voor het gebied.

En dit is selectief naar mijn antwoord kijken....