Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Rechtszaak moord Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:48

Was sarcastisch bedoeld ;)
Het is namelijk nogal behoorlijk overtrokken geschreven.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 08:54

Kijken jullie wel eens Buch in de bajes? Door dat programma heb ik wel gezien dat de gevangenis echt geen hotel oid is. Daar werd ook gezegd dat zodra je de gevangenen niet meer als mens kan zien je een ander beroep moet zoeken. En wat hier ook al eerder gezegd is hebben veel gevangenen de vreselijkste dingen meegemaakt in hun jeugd. Ik zal nooit goedpraten wat een Jasper S. heeft gedaan maar ik vind het ook schokkend hoe hier gesproken wordt.
Ik hoop dan ook voor jullie dat jullie kinderen nooit iemand in elkaar slaan en dat je nooit hoeft te lezen hoe anderen mensen wensen dat jouw kind ergens wegrot oid. Of zou je dat je eigen 16-jarige zoon dan ook gunnen?
Begrijp me echt niet verkeerd, ik vind dit soort daden gruwelijk en ik begrijp ook waar verwensingen vandaan komen. Het getuigt alleen van eenzijdig denken om dan maar de vreselijkste dingen te wensen voor de daders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:12

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:17

Geld ook niet voor iedereen.

Maar even hypothetisch, stel dat een 16-jarige meid iemand jarenlang heeft getreiterd, gesard, geschopt en geslagen. Deze persoon heeft hierdoor zelfmoord gepleegd. Mag de vader van deze persoon dan met deze meid doen wat Jasper met Marianne heeft gedaan?
Hiermee ZEG IK NIET dat dit over Marianne gaat. Laat dat duidelijk zijn. Het gaat hier alleen om de daad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:25

Nee... want dan had ik ook mijn vroegere buren mogen vermoorden die mijn dochter vreselijk mishandelen en daarna ons nog bijna 5 jaar lang treiterden en terorriseerden met hun hele familie en vriendenkring.
Dat je bepaalde negatieve gevoelens krijgt en fantasieën om iemand dan iets aan te doen en daartoe misschien ook echt in staat zou kunnen zijn dat kan ik me goed voorstellen want dat had ik ook... maar uitvoeren is een heel ander verhaal!
Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat zo'n vader dan de behoefte zou voelen om die meid sexueel te misbruiken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 09:31

Anoniem schreef:
"Hij wist niet beter" is geen excuus, tenzij diegene helemaal nooit in de buitenwereld kwam en alleen het voorbeeld van zijn ouders meekreeg in zijn opgesloten toestand.
Ik heb ook een jeugd gehad die zachtgezegd "anders" was en als kind een boel meegemaakt maar ik heb het nooit in mijn hoofd gehaald om dat een ander aan te doen "omdat ik niet beter wist"... want dan zou er iets flink mis met me zijn geweest. Ik kwam op school en in de rest van mijn leven ook in aanraking met geheel andere situaties die wel juist waren... en dat doet iedereen die niet zijn hele leven in een kelder opgesloten zit.
Nu ook weer die 15 jarige jongen die een 18 jarige jongen een paasvuur in heeft geduwd... dan is er echt iets vreselijk mis met je als je zoiets doet.

Interessant dat je dat zegt Repelsteel. Er is bij Jasper S. onderzocht of hij een stoornis heeft. Die heeft hij niet, waarschijnlijk omdat hij uit een warm en zorgzaam nest komt en dito opvoeding. De rechter vroeg zich ook af of het eerder verschrikkelijk fout met hem zou zijn gegaan als hij die niet had gehad. Grote kans van wel namelijk, want Jasper S heeft wel een persoonlijkheidsstructuur waarbij zich een stoornis zou kunnen ontwikkelen. Echter op je 30e ben je qua persoonlijkheidsstructuur uitontwikkeld en zal er niet meer zoveel aan veranderen. Bij mensen die een stoornis ontwikkelen, blijkt dat 50% aanleg (genen) van invloed is en 50% omgeving van invloed is. Dat verklaart dat sommige mensen kunnen zich ontwikkelen als evenwichtige volwassenen, ook als ze een slechte jeugd hebben gehad. En sommige mensen kunnen een stoornis ontwikkelen, ook als ze een goede jeugd hebben gehad. Dat maakt het ook allemaal moeilijk oordelen. Dat laatste geval is ook verschrikkelijk. Ik durf te wedden dat bij die jongen ook sprake is van een stoornis of een persoonlijkheidsstructuur die zich die richting op ontwikkelt. Hij heeft hard hulp nodig; hoop dat hij die ook krijgt. Ik vind dat veel kinderen veel te laat bij de juiste hulp terecht komen.
Ik denk zeker dat het niet meevalt in de bajes. Alleen al de regie kwijt te zijn over je leven, de beperking van je vrijheid, meer zelf te kunnen bepalen wat je doet; kortom het gevangen zitten is heel ingrijpend.
De deskundigen hebben geoordeeld dat recidive niet of nauwelijks aanwezig is, omdat Jasper S. geen stoornis heeft en het gaat om een enkelvoudige moord. Dat vind ik nogal wat, want waarom dan toch heeft hij Marianne verkracht en vermoord. Als het alleen lust was, had hij toch ook naar de prutsmutsen kunnen gaan, wat hij normaal altijd deed. Wat was de trigger dat maakte dat hij dit deed. Echt jammer dat hij geen TBS krijgt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:36

Het stuk is overigens geschreven door iemand die zojuist zijn 3000e rechtszaak heeft verslagen (rechtbankverslaggever).

Ik vind trouwens dat juist heel veel 'nette mensen' slechte dingen doen. Heel veel daarvan is legaal.
Of anders wel stiekem.

Mensen hebben geen plakkertje op hun voorhoofd of zien er eng uit zoals in films.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:59

_Saar schreef:
Geld ook niet voor iedereen.

Maar even hypothetisch, stel dat een 16-jarige meid iemand jarenlang heeft getreiterd, gesard, geschopt en geslagen. Deze persoon heeft hierdoor zelfmoord gepleegd. Mag de vader van deze persoon dan met deze meid doen wat Jasper met Marianne heeft gedaan?
Hiermee ZEG IK NIET dat dit over Marianne gaat. Laat dat duidelijk zijn. Het gaat hier alleen om de daad.

Nee dat mag de vader van deze persoon niet doen.
Hoe triest het ook is dat dit meisje jaren lang gepest, gesard, geschopt en geslagen is, dit meisje heeft er zelf voor gekozen om een eind aan haar leven te maken.

Marianne had helemaal niets maar dan ook echt niets over haar eigen leven in te brengen op dat moment.
Zij heeft hier niet voor gekozen.
Het meisje waar jij het over hebt heeft er ook niet voor gekozen om gepest te worden, maar heeft zelf het 'definitieve' besluit genomen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:47

Anoniem schreef:
Het gaat er niet om dat als zo'n moordenaar naast je komt wonen hij je wel of niet zal gaan vermoorden, maar om het gevoel dat je erbij hebt.
Heel knap dat jij misschien een neutraal gevoel bij hem kunt hebben, ik zou dat niet kunnen en ook niet willen kunnen.
Wat dat betreft zit er veel verschil in mensen... je hebt ook genoeg vrouwen die graag brieven gaan schrijven met moordenaars in de gevangenis, of een relatie/seks ermee willen of er zelfs mee willen trouwen.
Ik val niet in die categorieën :n

maar nu trek je het wéér in zwart wit categoriën; net alsof iedereen die een crimineel als mens ziet meteen met hem wil schrijven of sex met hem wil... ik zie vrouwen ook als mens en toch wil ik er geen sex mee.
Wat ik wil zeggen is dat je nu ook al naast een moordenaar kunt wonen, of naast een mishandelaar zedendelinquent. Ik zou juist denken dat je meer gevaar loopt als je dat van iemand níet weet dan als je het wel weet. En er zijn nu eenmaal ontzettend veel mensen met iets ernstigs op hun kerfstok, veel meer dan jij je wellicht kunt voorstellen. Wat een misdrijf is is ook nog eens cultureel bepaald.

ik skip even een stuk om te komen op wat Nicolletje zegt:
Nicolletje schreef:
Die willen gewoon zekerheid wat veiligheid betreft.

Dat is nu juist de crux. Die zekerheid heb je niet, die heb je nooit en zul je nooit krijgen. De illusie dat we veilig zouden zijn als alle bewezen criminelen maar zouden worden opgesloten is een utopie. Dat is net zo min haalbaar of wenselijk als een wereld met alleen maar dag en geen nacht.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:53

Ik moet even zoeken waar ik zoiets heb gezegd.

Ik ben namelijk van mening dat je pech, ongevallen, criminaliteit, enz. nooit kan uitsluiten in leven.
Anders is het niet echt léven.

Dan zitten we in een constante bubbel dat er nooit wat mis gaat, we allemaal 85jr oud worden en verdriet en armoede kennen we niet en iedereen die anders is wordt weggestopt.
Ik ben er weleens bang voor dat dat de toekomst is.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:55

Meelezer springt even uit leesmodus, want quote is volgens mij van Repelsteel en niet van Nicolletje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:57

Nicolletje schreef:
Ik moet even zoeken waar ik zoiets heb gezegd.

Ik ben namelijk van mening dat je pech, ongevallen, criminaliteit, enz. nooit kan uitsluiten in leven.
Anders is het niet echt léven.

Dan zitten we in een constante bubbel dat er nooit wat mis gaat, we allemaal 85jr oud worden en verdriet en armoede kennen we niet en iedereen die anders is wordt weggestopt.
Ik ben er weleens bang voor dat dat de toekomst is.

Anders zijn is prima,als je je medemens maar niet vermoord of mishandelt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 13:00

Jaaa ik zie het al en snap de context.

Nav mijn quote:

Anoniem schreef:
Ik denk dat "doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg" meer past bij de mensen die kiezen voor zware en langdurige straffen bij extreem zware delicten. Die willen gewoon zekerheid wat veiligheid betreft.

Ik snap het ook. Ik ben zelf geen 'doe maar normaal dan doe je al gek genoeg' - persoon.
Misschien vandaar ook dat ik telkens afwijk qua mening.

Sterker nog, ik geloof zelfs dat de 'normaal' - trend van nu steeds meer criminelen geeft.
Want er zijn veel mensen die niet in de pas kunnen lopen.
Was het vroeger niet zo erg, nu ben je meteen ontspoord.

Edit:
Geerke, als dat soort dingen nooit meer gebeuren dan zouden we in de Truman-show leven.

Edit 2:
Criminelen opsluiten helpt zelfs helemaal niet, zelfs de doodstraf helpt niet.

Nou moet ik wel zeggen dat Jasper S. een uitzondering is, daarmee bedoel ik dat hij totaal niet voldoet aan het gemiddelde profiel, zoiets heeft de advocaat ook gezegd "zoiets heb ik nog nooit meegemaakt".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 14:42

sallandval schreef:
[naam] schreef:
Het gaat er niet om dat als zo'n moordenaar naast je komt wonen hij je wel of niet zal gaan vermoorden, maar om het gevoel dat je erbij hebt.
Heel knap dat jij misschien een neutraal gevoel bij hem kunt hebben, ik zou dat niet kunnen en ook niet willen kunnen.
Wat dat betreft zit er veel verschil in mensen... je hebt ook genoeg vrouwen die graag brieven gaan schrijven met moordenaars in de gevangenis, of een relatie/seks ermee willen of er zelfs mee willen trouwen.

maar nu trek je het wéér in zwart wit categoriën; net alsof iedereen die een crimineel als mens ziet meteen met hem wil schrijven of sex met hem wil... ik zie vrouwen ook als mens en toch wil ik er geen sex mee.
Wat ik wil zeggen is dat je nu ook al naast een moordenaar kunt wonen, of naast een mishandelaar zedendelinquent. Ik zou juist denken dat je meer gevaar loopt als je dat van iemand níet weet dan als je het wel weet. En er zijn nu eenmaal ontzettend veel mensen met iets ernstigs op hun kerfstok, veel meer dan jij je wellicht kunt voorstellen. Wat een misdrijf is is ook nog eens cultureel bepaald.

ik skip even een stuk om te komen op wat Nicolletje zegt:
Nicolletje schreef:
Die willen gewoon zekerheid wat veiligheid betreft.

Dat is nu juist de crux. Die zekerheid heb je niet, die heb je nooit en zul je nooit krijgen. De illusie dat we veilig zouden zijn als alle bewezen criminelen maar zouden worden opgesloten is een utopie. Dat is net zo min haalbaar of wenselijk als een wereld met alleen maar dag en geen nacht.

Niet ik trek het in het zwart wit maar jij doet dat nu... en je betrekt het ook op jezelf terwijl ik het helemaal niet zo geschreven heb.

[naam] schreef:

Zie, ik zeg nergens dat jij seks met een crimineel zou willen of ermee schrijven, maar ik zeg dat het imo knap is dat jij misschien een neutraal gevoel bij hem kunt hebben omdat ik dat niet kan (en ook niet wil). Ik kan iemand waarvan bewezen is dat hij een ander heeft verkracht/vermoord namelijk nooit meer vertrouwen, dat is dan voor altijd over en uit van mijn kant. En ik voel ook niet de behoefte om moeite te gaan doen t.o.v. zo iemand dan een vertrouwen op te gaan bouwen

Dan geef ik juist aan dat er veel verschil is in mensen, dat het zelfs naar de andere (uiterste) kant kan gaan wat gevoelens voor een zware crimineel betreft:
[naam] schreef:

In je profiel heb je al je beroepen in de mannelijke vorm staan.. psycholoog, trainer en docent... voor hetzelfde geld ben je een meneer ipv een mevrouw :?
Dus ik begrijp niet waarom je het op jezelf betrekt en zo zwart-wit stelt?

Wat het stukje betreft dat Nicolletje quotte wilde ik zeggen dat ik het nogal narcistisch sarcastich geschreven vond, alsof mensen die zware langdurige straffen willen voor extreem zware criminelen zoals moordenaars zichzelf übermensen vinden.
Dingen als "Die volkse sukkels, waar de succesvolle medemens ongestoord onder elkaar kan zijn, Waar falen geen optie is, Waar we elkaar luidruchtig feliciteren met ons eigen succes. Kijk ons eens goed zijn."
Wat is dan falen en wat is dan niet succesvol zijn?
Is falen een kind dat het niet lukt zijn VWO diploma te halen of is falen een man die een onschuldig meisje verkracht en vermoord? Is "niet succesvol" zijn met meisje dat haar leven lang achter de kassa bij de jumbo zal werken of is "niet succesvol" iemand met een eigen boerenbedrijf die zijn werkstress niet het hoofd kan bieden en zich dan sexueel gaat afreageren. Of is het iets heel anders of juist beide?
Ik vind het stuk erg raar geschreven... "die volkse sukkels".
Het is alsof de schrijver de mensen die voor zwaardere langere straffen zijn wil ridiculiseren.
Hij zet ze neer als extremisten terwijl het vaak de gewone mensen zijn die veiligheid willen en niets te maken willen hebben met zware (ex-)delinquenten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:54

Anoniem schreef:
Zie, ik zeg nergens dat jij seks met een crimineel zou willen of ermee schrijven, maar ik zeg dat het imo knap is dat jij misschien een neutraal gevoel bij hem kunt hebben omdat ik dat niet kan (en ook niet wil). Ik kan iemand waarvan bewezen is dat hij een ander heeft verkracht/vermoord namelijk nooit meer vertrouwen, dat is dan voor altijd over en uit van mijn kant. En ik voel ook niet de behoefte om moeite te gaan doen t.o.v. zo iemand dan een vertrouwen op te gaan bouwen

Dan geef ik juist aan dat er veel verschil is in mensen, dat het zelfs naar de andere (uiterste) kant kan gaan wat gevoelens voor een zware crimineel betreft:
[...]

Bedankt voor je uitleg :) Persoonlijk heb ik het niet zo op het indelen van mensen in categoriën. Bovendien kun je vaak pas weten of je in een categorie zit nadat er bijvoorbeeld een misdaad heeft plaatsgevonden. Zo durf ik wel te beweren dat de vrouw van Jasper S. er van overtuigd was dat ze niet in de categorie 'valt op/trouwt met een zeden- en geweldsdelinquent' en toch valt ze nu wel degelijk in die categorie.

Citaat:
In je profiel heb je al je beroepen in de mannelijke vorm staan.. psycholoog, trainer en docent... voor hetzelfde geld ben je een meneer ipv een mevrouw :?
Dus ik begrijp niet waarom je het op jezelf betrekt en zo zwart-wit stelt?
Ik vind mezelf niet echt een mevrouw maar ik ben wel van het vrouwelijk geslacht ja. Daarbij betrok ik het in dit topic op mezelf omdat ik duidelijk wilde maken hoe je bericht op mij overkwam.

Citaat:
Wat is dan falen en wat is dan niet succesvol zijn?
Is falen een kind dat het niet lukt zijn VWO diploma te halen of is falen een man die een onschuldig meisje verkracht en vermoord? Is "niet succesvol" zijn met meisje dat haar leven lang achter de kassa bij de jumbo zal werken of is "niet succesvol" iemand met een eigen boerenbedrijf die zijn werkstress niet het hoofd kan bieden en zich dan sexueel gaat afreageren. Of is het iets heel anders of juist beide?
Ik vind het stuk erg raar geschreven... "die volkse sukkels".
Het is alsof de schrijver de mensen die voor zwaardere langere straffen zijn wil ridiculiseren.
Hij zet ze neer als extremisten terwijl het vaak de gewone mensen zijn die veiligheid willen en niets te maken willen hebben met zware (ex-)delinquenten.

Ieder mens heeft narcistische trekjes. Door te stellen dat bepaalde groepen mensen geen mensen (meer) zijn plaats je jezelf ook boven anderen, dat is ook een narcistisch denkbeeld. Iedereen heeft ook 'een moordenaar' in zich. In mijn beleving is zelf voorwaarden stellen waaraan je mag toetsen of iemand al dan niet zwaar gestraft mag worden ook een psychotisch trekje; in Nederland willen mensen misschien dat Jasper S. de doodsstraf verdient, in andere landen had Jasper S. misschien wel in zijn recht gestaan omdat vrouwen daar niet alleen de straat op mogen; laat staan in het donker. Wat crimineel is is cultureel bepaald, dat zei ik al eerder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:21

Ik bedoelde eigenlijk de groep vrouwen die overmatige sympathie voelt richting een al gedetineerde extreem zware delinquent, die daar dus zelf voor kiezen.
Ik denk ook dat mevrouw S niet zo blij is met de situatie die haar is overkomen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:40

Anoniem schreef:
Ik bedoelde eigenlijk de groep vrouwen die overmatige sympathie voelt richting een al gedetineerde extreem zware delinquent, die daar dus zelf voor kiezen.
Ik denk ook dat mevrouw S niet zo blij is met de situatie die haar is overkomen.

Ok, eerlijk gezegd snap ik ook niet waarom iemand een delinquent op zou zoeken. Misschien is het de menselijke versie van een woeste zwarte arabier kopen, die dan 'temmen' en vervolgens zeggen dat niemand er mee om kan gaan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:47

misschien intressant om te vertellen dat je contact hebt met een moordenaar?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:33

Het stuk dat ik quootte is dus is sarcastisch bedoeld. En vooral niet [alleen maar] op Jasper S. figuren.

Om dat stuk te begrijpen zou je je eigenlijk moeten verdiepen (maar dat is op zich off topic) in wat er nu allemaal gebeurt in Nederland qua criminaliteit en bestrijding.
Maar niet alleen daarmee.

Ook de laagopgeleiden, de uitkeringstrekkers, de tokkies en de 'new kids', ja dat zijn de 'volkse sukkels' en die hebben het te verduren.
Die kosten de gezondheidszorg alleen maar geld, zijn overal tegen -vooral Europa- , stemmen op Wilders en gooien zo het land in de vernieling en leveren meestal ontspoorde kinderen af.
Die volkse sukkels.
Niet wij zelf, dus, gelukkig.

We leven in een samenleving waar ook falen een eigen keuze lijkt te zijn geworden.
En ondertussen leukt de politiek zijn zeteltjes op met nog meer bezuinigingen op die -toch al- criminelen, roepen om het hardst dat er nog strenger gestraft gaat worden, want dat roept het volk.
En er komen ondertussen steeds meer bewijzen dat strafmaatregelen als gevangenissen niet helpen, namelijk steeds vollere gevangenissen en meer recidive.

Ach, wat maakt het uit, dan maken we er gewoon een geprivatiseerd bedrijf van.
De gevangenen komen dan vanzelf.
Gewoon hoger en ook sneller straffen, korten op de rechtshulp van de verdachten (want die zijn ongetwijfeld toch al fout dus ja, waarom zouden ze rechten hebben eigenlijk) en overal gegevens van bewaren [kentekens, telefoons, internet], zodat je van niks, toch een redelijk soepje van bewijs kan maken.
"IK heb niks te verbergen" denken de omstanders.

De hele blog stond overigens in de link.
Het begin ervan:
blog schreef:
Soms schrik ik wel eens van het kleine tellertje op mijn eigen weblog. Ruim drieduizend rechtszaken. Ruim drieduizend ellendige verhalen.
Over mensen die ontsporen. Omdat het leven ze minder geeft dan ze hadden gedacht. Of hadden gehoopt.
Of omdat ze simpel niet de bagage hebben om mee te komen.
En dan is de maatschappij hard. Op problemen zitten we niet te wachten. We moeten immers door. Succes kent vele vaders. Wie faalt, staat snel alleen.
En waarom zullen we ons ook inzetten voor mensen die in de kantlijn van de samenleving doelloos heen en weer scharrelen? Wat hebben wij daar mee te maken?

In den beginsel heeft dit niets met die JS te maken, maar uiteindelijk staan 17 miljoen Nederlanders bij zo'n proces als dit als hongerige wolven te grommen en te kwijlen om vervolgens te roepen dat er hoger, meer en erger gestraft moet worden, nog minder rechten voor criminelen, in het gevang moeten ze!! Wraak! Zulke mensen zijn geen mensen!
Omdat ze met zijn allen naar dit proces hebben gekeken en denken dat het allemaal zo 'soft' (?) eraan toegaat in de rechtbank en zo'n monster eigenlijk geeneens een advocaat had mogen hebben..
Want geen straf had ooit genoeg geweest, dus te soft zijn ze zeker geweest.

In mijn ogen is roepen om hogere straffen een soort populistische (ik haat dat woord, dat wel) maatregel.
Net zoiets als op Wilders stemmen 'want de Marokkanen zijn vervelend'.
Niet dat ik het niet begrijp van mensen dat ze dat doen. [op Wilders stemmen]
Maar ondertussen hebben we geen idee wat we willen of wat we uiteindelijk bereiken hiermee.
Minder gevaar?

Anoniem schreef:

Nou... het 'grappige' (?) ervan is, dat misdaad zo banaal is.
Dat het ook vaak de gewone mensen zijn die een misdrijf plegen.

Of zelfs oorlogsmisdaden. Of kijk naar Das Experiment, dat gewone mensen brute onderdrukkers worden als ze de kans krijgen.

Ikzelf vind het nogal wat, dat jij zegt dat gewone mensen niets met ex-delinquenten te maken wil hebben.
Waar moeten ze dan naartoe als ze vrij komen?
Of mogen ze nooit meer vrij komen? En waar ligt de grens van nooit meer vrij komen?
Moord? Roofoverval? Drugssmokkel? De kat doodtrappen?

Heb jij weleens een hartverscheurend afscheidsgedicht van een jeug-tbs'er* in de bus op een rouwkaart gekregen nadat hij zelfmoord heeft gepleegd omdat de maatschappij hem niet meer accepteerde?
Ik wel, en dat was niet zo heel erg leuk. Hij liep stage bij ons voor terugkeer in de maatschappij.

Heb jij weleens een kaartje gelegd op de plek waar een Marokkaanse drugsverslaafde crimineel is overreden omdat hij wanhopig op een vrachtwagen sprong bij een achtervolging, waarschijnlijk zwaar onder de drugs?
Ik wel, want dat was een vriend van mij.

Nou en, ik hoor het ze zeggen, hij was toch al een crimineel, wat maakt het uit.
En dat word gezegd ja.

En ik huil stiekem tranen omdat ik het niet kan zeggen tegen de mensen. Dat je ook verdrietig kan zijn om een boef.
Dat mag niet.
Nette mensen willen daar niets mee te maken hebben.

En voordat ik het weet ben ik er ook nog zo eentje die moordenaars en criminelen ophemelt ofzo. Omdat dat stoer is (?)
Dat moet ik ook niet willen.

*je krijgt niet alleen jeugd tbs als je kinderen vermoord ook voor lichtere feiten of als heropvoeding nodig is, kunnen jongeren de PIJ-maatregel krijgen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:55

Nic, respect _/-\o_ Vooral je persoonlijke anekdotes vind ik erg ontroerend... en erg verdrietig.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:14

Nic schreef:
In den beginsel heeft dit niets met die JS te maken, maar uiteindelijk staan 17 miljoen Nederlanders bij zo'n proces als dit als hongerige wolven te grommen en te kwijlen om vervolgens te roepen dat er hoger, meer en erger gestraft moet worden, nog minder rechten voor criminelen, in het gevang moeten ze!! Wraak! Zulke mensen zijn geen mensen!

Niet zo pessimistisch hoor, het zijn er zeker geen 17 miljoen die dat roepen. De roep om strengere straffen is al decennia oud en ik heb begrepen dat ongeveer 40% van de Nederlanders voor herinvoering van de doodstraf is. Dat lijkt veel, maar als je daarbij bedenkt dat dat percentage al sinds de wijziging van de grondwet ongeveer 40% is, is er weinig reden tot zorg.

Volgens mij zijn er in debatten als deze twee belangrijke problemen. Ten eerste lijken mensen een stuk angstiger dan 20 à 30 jaar geleden. Toen waren er óók loslopende gekken, maar misschien maakten die minder indruk omdat we ook druk waren met bang zijn voor de Russen en een kernoorlog? En in de tweede plaats zijn mensen bijzonder weinig kritisch op hun eigen gebrek aan kennis. Eerder in dit topic werd al aangehaald dat wanneer leken die roepen om hogere straffen diepgaander en breder worden geïnformeerd over rechtszaken, zij dezelfde strafmaat blijken te kiezen als de rechter in een bepaalde zaak heeft gedaan. Met andere worden: een minderheid van de Nederlanders roept om strengere straffen, en een groot deel van die mensen roept maar wat, terwijl ze iets anders blijken te vinden wanneer ze uitgebreid op de hoogte worden gebracht van álle relevante details.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:26

Ik denk dat men 'banger' is dan 20 - 30 jaar geleden omdat je nu meer hoort door televisie, internet, kranten etc.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:37

En men jut elkaar meer op via internet. Er wordt hier echt een hoop kortzichtigheid tentoongespreid, dat ook gelezen wordt door jonge kinderen die dergelijk gebrek aan nuance nog niet in perspectief kunnen zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 00:10

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11845/Mo ... -rat.dhtml

"Bauke Vaatstra, de vader van de in 1999 in Veenklooster misbruikte en vermoorde Marianne, vindt verdachte Jasper S. een rat. Die typering gebruikte hij in zijn slachtofferverklaring bij de behandeling van de zaak. 'Hij zou bovengemiddeld intelligent zijn. Het is een rat. Het is niet te geloven wat hij ons heeft aangedaan.'

'Dat hij een advocaat heeft... Ik kan het me niet voorstellen. Maar dat kan in Nederland.' Vaatstra zei zich niet te kunnen voorstellen dat S. niet de hoogste straf krijgt. Eerder zei hij al op levenslang te hopen. 'Wij hebben levenslang. Allemaal.'"

"Zus Ineke eindigde met een boodschap voor Jasper S. 'Ik wens jou dezelfde hel toe als wij de afgelopen jaren hebben doorstaan', zo sprak de zus S. toe."

Na zoveel jaren is de familie nog steeds zo kapot..... of is dit wat hier bedoeld wordt met kortzichtigheid?
Zouden deze mensen meer stil moeten staan bij de gevoelens van Jasper S, en hem moeten vergeven en weer een plek in de maatschappij moeten gunnen zodat hij straks weer van zijn leven zal kunnen genieten wanneer hij zijn straf heeft uitgezeten?
Moeten deze mensen hard aan zichzelf gaan werken zodat zij in zullen zien dat het verwerkingsproces in hunzelf zit en zij in de toekomst weer vreedzaam samen met Jasper S boodschappen zullen kunnen doen in dezelfde buurtsuper.
Dat vind ik wel héél erg veel gevraagd... maar daar denken er hier vast een heleboel heel anders over.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 00:15

Repelsteel, lees mijn eerdere nog eens terug. Ik vind het echt niet tof discussiëren met mensen die de helft van mijn berichten negeren. En al helemaal niet dat je me dingen in mijn mond legt die ik niet gezegd hebt. Lukt het je om de discussie met mij op de bal te houden denk je? Of roep ik als "therapeutje" meer persoonlijke issues op dan je lief is? In dat geval blok ik je graag. Zeg het maar. Zonde dat een discussie zo moet.