Het is namelijk nogal behoorlijk overtrokken geschreven.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Anoniem schreef:"Hij wist niet beter" is geen excuus, tenzij diegene helemaal nooit in de buitenwereld kwam en alleen het voorbeeld van zijn ouders meekreeg in zijn opgesloten toestand.
Ik heb ook een jeugd gehad die zachtgezegd "anders" was en als kind een boel meegemaakt maar ik heb het nooit in mijn hoofd gehaald om dat een ander aan te doen "omdat ik niet beter wist"... want dan zou er iets flink mis met me zijn geweest. Ik kwam op school en in de rest van mijn leven ook in aanraking met geheel andere situaties die wel juist waren... en dat doet iedereen die niet zijn hele leven in een kelder opgesloten zit.
Nu ook weer die 15 jarige jongen die een 18 jarige jongen een paasvuur in heeft geduwd... dan is er echt iets vreselijk mis met je als je zoiets doet.
_Saar schreef:Geld ook niet voor iedereen.
Maar even hypothetisch, stel dat een 16-jarige meid iemand jarenlang heeft getreiterd, gesard, geschopt en geslagen. Deze persoon heeft hierdoor zelfmoord gepleegd. Mag de vader van deze persoon dan met deze meid doen wat Jasper met Marianne heeft gedaan?
Hiermee ZEG IK NIET dat dit over Marianne gaat. Laat dat duidelijk zijn. Het gaat hier alleen om de daad.
Anoniem schreef:Het gaat er niet om dat als zo'n moordenaar naast je komt wonen hij je wel of niet zal gaan vermoorden, maar om het gevoel dat je erbij hebt.
Heel knap dat jij misschien een neutraal gevoel bij hem kunt hebben, ik zou dat niet kunnen en ook niet willen kunnen.
Wat dat betreft zit er veel verschil in mensen... je hebt ook genoeg vrouwen die graag brieven gaan schrijven met moordenaars in de gevangenis, of een relatie/seks ermee willen of er zelfs mee willen trouwen.
Ik val niet in die categorieën
Nicolletje schreef:Die willen gewoon zekerheid wat veiligheid betreft.
Nicolletje schreef:Ik moet even zoeken waar ik zoiets heb gezegd.
Ik ben namelijk van mening dat je pech, ongevallen, criminaliteit, enz. nooit kan uitsluiten in leven.
Anders is het niet echt léven.
Dan zitten we in een constante bubbel dat er nooit wat mis gaat, we allemaal 85jr oud worden en verdriet en armoede kennen we niet en iedereen die anders is wordt weggestopt.
Ik ben er weleens bang voor dat dat de toekomst is.
Anoniem schreef:Ik denk dat "doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg" meer past bij de mensen die kiezen voor zware en langdurige straffen bij extreem zware delicten. Die willen gewoon zekerheid wat veiligheid betreft.
sallandval schreef:[naam] schreef:Het gaat er niet om dat als zo'n moordenaar naast je komt wonen hij je wel of niet zal gaan vermoorden, maar om het gevoel dat je erbij hebt.
Heel knap dat jij misschien een neutraal gevoel bij hem kunt hebben, ik zou dat niet kunnen en ook niet willen kunnen.
Wat dat betreft zit er veel verschil in mensen... je hebt ook genoeg vrouwen die graag brieven gaan schrijven met moordenaars in de gevangenis, of een relatie/seks ermee willen of er zelfs mee willen trouwen.
maar nu trek je het wéér in zwart wit categoriën; net alsof iedereen die een crimineel als mens ziet meteen met hem wil schrijven of sex met hem wil... ik zie vrouwen ook als mens en toch wil ik er geen sex mee.
Wat ik wil zeggen is dat je nu ook al naast een moordenaar kunt wonen, of naast een mishandelaar zedendelinquent. Ik zou juist denken dat je meer gevaar loopt als je dat van iemand níet weet dan als je het wel weet. En er zijn nu eenmaal ontzettend veel mensen met iets ernstigs op hun kerfstok, veel meer dan jij je wellicht kunt voorstellen. Wat een misdrijf is is ook nog eens cultureel bepaald.
ik skip even een stuk om te komen op wat Nicolletje zegt:Nicolletje schreef:Die willen gewoon zekerheid wat veiligheid betreft.
Dat is nu juist de crux. Die zekerheid heb je niet, die heb je nooit en zul je nooit krijgen. De illusie dat we veilig zouden zijn als alle bewezen criminelen maar zouden worden opgesloten is een utopie. Dat is net zo min haalbaar of wenselijk als een wereld met alleen maar dag en geen nacht.
[naam] schreef:Het gaat er niet om dat als zo'n moordenaar naast je komt wonen hij je wel of niet zal gaan vermoorden, maar om het gevoel dat je erbij hebt.
[naam] schreef:Wat dat betreft zit er veel verschil in mensen... je hebt ook genoeg vrouwen die graag brieven gaan schrijven met moordenaars in de gevangenis, of een relatie/seks ermee willen of er zelfs mee willen trouwen.
Anoniem schreef:Zie, ik zeg nergens dat jij seks met een crimineel zou willen of ermee schrijven, maar ik zeg dat het imo knap is dat jij misschien een neutraal gevoel bij hem kunt hebben omdat ik dat niet kan (en ook niet wil). Ik kan iemand waarvan bewezen is dat hij een ander heeft verkracht/vermoord namelijk nooit meer vertrouwen, dat is dan voor altijd over en uit van mijn kant. En ik voel ook niet de behoefte om moeite te gaan doen t.o.v. zo iemand dan een vertrouwen op te gaan bouwen
Dan geef ik juist aan dat er veel verschil is in mensen, dat het zelfs naar de andere (uiterste) kant kan gaan wat gevoelens voor een zware crimineel betreft:
[...]
Ik vind mezelf niet echt een mevrouw maar ik ben wel van het vrouwelijk geslacht ja. Daarbij betrok ik het in dit topic op mezelf omdat ik duidelijk wilde maken hoe je bericht op mij overkwam.Citaat:In je profiel heb je al je beroepen in de mannelijke vorm staan.. psycholoog, trainer en docent... voor hetzelfde geld ben je een meneer ipv een mevrouw![]()
Dus ik begrijp niet waarom je het op jezelf betrekt en zo zwart-wit stelt?
Citaat:Wat is dan falen en wat is dan niet succesvol zijn?
Is falen een kind dat het niet lukt zijn VWO diploma te halen of is falen een man die een onschuldig meisje verkracht en vermoord? Is "niet succesvol" zijn met meisje dat haar leven lang achter de kassa bij de jumbo zal werken of is "niet succesvol" iemand met een eigen boerenbedrijf die zijn werkstress niet het hoofd kan bieden en zich dan sexueel gaat afreageren. Of is het iets heel anders of juist beide?
Ik vind het stuk erg raar geschreven... "die volkse sukkels".
Het is alsof de schrijver de mensen die voor zwaardere langere straffen zijn wil ridiculiseren.
Hij zet ze neer als extremisten terwijl het vaak de gewone mensen zijn die veiligheid willen en niets te maken willen hebben met zware (ex-)delinquenten.
Anoniem schreef:Ik bedoelde eigenlijk de groep vrouwen die overmatige sympathie voelt richting een al gedetineerde extreem zware delinquent, die daar dus zelf voor kiezen.
Ik denk ook dat mevrouw S niet zo blij is met de situatie die haar is overkomen.
blog schreef:Soms schrik ik wel eens van het kleine tellertje op mijn eigen weblog. Ruim drieduizend rechtszaken. Ruim drieduizend ellendige verhalen.
Over mensen die ontsporen. Omdat het leven ze minder geeft dan ze hadden gedacht. Of hadden gehoopt.
Of omdat ze simpel niet de bagage hebben om mee te komen.
En dan is de maatschappij hard. Op problemen zitten we niet te wachten. We moeten immers door. Succes kent vele vaders. Wie faalt, staat snel alleen.
En waarom zullen we ons ook inzetten voor mensen die in de kantlijn van de samenleving doelloos heen en weer scharrelen? Wat hebben wij daar mee te maken?
Anoniem schreef:Hij zet ze neer als extremisten terwijl het vaak de gewone mensen zijn die veiligheid willen en niets te maken willen hebben met zware (ex-)delinquenten.
Nic schreef:In den beginsel heeft dit niets met die JS te maken, maar uiteindelijk staan 17 miljoen Nederlanders bij zo'n proces als dit als hongerige wolven te grommen en te kwijlen om vervolgens te roepen dat er hoger, meer en erger gestraft moet worden, nog minder rechten voor criminelen, in het gevang moeten ze!! Wraak! Zulke mensen zijn geen mensen!