Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:26

Anne_GTI schreef:
[paard] schreef:
Onzettend jammer van zo'n bijzonder dier! Maar als dit nou een paard was geweest wat half dood in de wei lag had heel bokt gereageerd dat je geen dagenlange doodstrijd mag voeren. En na een poging waarbij hij los kwam en weer het land op zwom (ja dan is er iets niet goed!) en nog een mislukte poging is dit een waardig einde voor dat dier. Beter dan dat hij daar nog twee dagen ligt te creperen en dan als nog dood gaat.

Een walvis is geen paard/koe/geit. Dus daar gaat de vergelijking al mank. Als er paard opgevreten wordt door een leeuw in Namibië omdat ie kreupel loopt heet dat ook natuurlijke selectie.

Denk je dat ik niet snap dat dit geen beestje is wat je in een weiland zet 8)7? Ik zeg toch juist dat ze hem al lang hadden moeten laten gaan en dat ik het maar apart vind dat dit beest in eens gered moet worden en als het om een paard zou gaan had ie al lang ingeslapen moeten worden. Het is nu duidelijk dat dit dier zich zelf niet kan redden, zelfs met hulp strand hij weer.. Dus waarom dan nog gaan proberen om hem los te trekken. Zulke ernstige desoriëntatie dat die bultrug in heel ondiep water komt wijst 9 vd 10 keer op een ziek dier. Vaak komen er infecties aan het licht bij autopsie. Dit dier had al lang uit zijn lijden verlost moeten worden want 20 ton op zijn longen.. Hoe dan ook, dat komt niet goed.

Aan dierenliefde moet ook grenzen zitten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:32

Pfff ik snap er niets meer van. Is hij nou wel of niet dood?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:32

''De Bultrug op de zandbank bij Texel is overleden. Twee artsen van het Dolfinarium hebben het dier uit zijn lijden verlost. Hoe de Bultrug precies aan zijn einde is gekomen is nog niet bekend''

Goh.......... :x

Anoniem

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:33

Jammer van dat dier, maar ik denk wel de beste keuze. Ben alleen benieuwd hoe hij aan zijn einde is gekomen, hopelijk diervriendelijk.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:34

Cayenne schreef:
Pfff ik snap er niets meer van. Is hij nou wel of niet dood?

Hij is heel erg dood.... :(

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:34

Vanwaar is die info??
Lees 5 minuten terug op teletekst dat de dierenartsen nog bezig zijn met besluiten of ze hem wel of niet in gaan laten slapen... :?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:35

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:35

ben ik nou de enige die denkt dat het dier misschien aan land is aangespoeld juist om daar te sterven? Katten en honden trekken zich ook terug om dood te gaan, een waterdier doet dat dan logisch gezien toch aan wal?

Het lijkt me namelijk niet dat het een sterk, gezond jong dier was; die spoelen niet zomaar aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:36

sallandval schreef:
ben ik nou de enige die denkt dat het dier misschien aan land is aangespoeld juist om daar te sterven? Katten en honden trekken zich ook terug om dood te gaan, een waterdier doet dat dan logisch gezien toch aan wal?

Het lijkt me namelijk niet dat het een sterk, gezond jong dier was; die spoelen niet zomaar aan.

Nee hoor, ik ben er van overtuigd dat er al wat aan hem heeft gemankeerd op het moment van aanspoelen.

Daphne__

Kentaro schreef:
Vanwaar is die info??
Lees 5 minuten terug op teletekst dat de dierenartsen nog bezig zijn met besluiten of ze hem wel of niet in gaan laten slapen... :?

Dit staat op de facebook van Bas Heidemans;

Mensen ik werk bij rederij noordgat.wij zijn met 6 man aan boord uitgevaren (op hulpverlingsvaartuig de Orca) om de gestrande bultrug nabij texel van de plaat te spoelen. Om half 6 smiddags waren wii terplatsen. We kwamen op 15 m van de bultrug met de boot. De bultrug lag zelf voor 4/3 in het water. Wij hadden het idee dat er af gelopen dagen hier niks aan gedaan is. Wij konden de bultrug redden
wij hebben dit soort werk eerder gedaan en dit leek ons een redelijk makkelijk karwij . Maar ons poging werdt afgebroken door de knrm politie en burgemeester van texel. Twee man van hebben al een boete gekregen. Ze zijn toch vanboord gegaan om te vertellen dat wij deze bultrug konden redden. Dit werdt af gewezen.de knrm politie burgemeester en ecomare (dolphinarium) hebben het besluit genomen om dit beesie plat tespuiten (wij hebben zelf gezien dat de bultrug nog springlevend was en actief). De KNRM (koninkelijke nederlandse reddings maatschapij) doet het woord redding geen eer. Dit was het tot nu toe. De bultrug is inmiddels overleden. Filmpjes en foto's genoeg, die zullen volgen.

Denk dat je er dus van uit kunt gaan dat hij dood is....

Astaloca

Maar toch... is er nou echt helemaal geen optie geweest om dit dier het water in te lozen? := Geen enkele heli oid?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:37

Astaloca schreef:
Maar toch... is er nou echt helemaal geen optie geweest om dit dier het water in te lozen? := Geen enkele heli oid?

Jawel, de Orca... Maar die mochten niet helpen, ze kregen de kans niet eens :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:37

sallandval schreef:

Grienden spoelen soms met 40 tegelijk aan, bruinvissen spoelen ook met regelmaat aan. Ik geloof niet dat ze in groepen komen om te sterven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:39

Mindim schreef:
sallandval schreef:

Grienden spoelen soms met 40 tegelijk aan, bruinvissen spoelen ook met regelmaat aan. Ik geloof niet dat ze in groepen komen om te sterven.

En regelmatig komen er ernstige infectieziektes aan het licht als er autopsie wordt gedaan. Voor je het vraagt, kan je zo geen specifieke berichten daar over geven maar als je googled kom je een eind.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:40

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:42

WiancaR schreef:
En regelmatig komen er ernstige infectieziektes aan het licht als er autopsie wordt gedaan. Voor je het vraagt, kan je zo geen specifieke berichten daar over geven maar als je googled kom je een eind.

Citaat:
Het is moeilijk te verklaren waarom ogenschijnlijk gezonde walvissen aanspoelen en daarbij meestal het leven laten. Het komt ook vaak voor dat gestrande walvissen na hun terugzetting in zee opnieuw aanspoelen.
Uit registraties blijkt dat tandwalvissen vaker aanspoelen dan baleinwalvissen, en dat het in bepaalde gebieden vaker gebeurt dan in andere. Het betreft vaak soorten die in diep water leven en de ervaring missen om dicht bij de kust de weg te vinden. Wetenschappers zijn het erover eens dat walvissen de weg vaak kwijtraken als hun echolocatiesysteem verstoord wordt en ze dus hun richtingsgevoel verliezen. Daar zijn diverse oorzaken voor, zoals extreme weersomstandigheden, sterke stromingen of verzwakking door ziekten of parasieten. Ook de fysische en topografische omstandigheden bij sommige kusten kunnen de dieren danig in de war brengen.
Toen walvisonderzoekers de kusten waar de dieren massaal aanspoelen nader bekeken, ontdekten ze dat het vaak baaien waren met een lange, licht hellende zandbodem. Deze geleidelijke afname van de waterdiepte naar het strand toe kan het echolocatiesysteem van de dieren verstoren als ze de omgeving niet goed kennen. Of misschien worden de walvissen naar de gevaarlijke kustgebieden gelokt omdat zij hun prooi volgen, of omdat ze zelf door mensen worden opgejaagd.
Volgens sommige wetenschappers zijn de massale aanspoelingen te wijten aan de nauwe band die walvissen onderling hebben. Als er één exemplaar is aangespoeld zullen andere het te hulp schieten. Het kan ook zijn dat de walvissen navigeren op het magnetisch veld van de aarde. Als dit verstoord raakt, kunnen ze daardoor de weg kwijtraken, net als door het lawaai van sonarsystemen en onderzeese explosies.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-12-12 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:42

Het staat op rtl.nl
op nu.nl

op omroepwest

dus ik denk dat het wel waar is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:43

Daphne__ schreef:
Die zitten aan de champagne... Geen tijd om mensen op de hoogte te brengen ;)

Dat geloof ik niet. De mensen die er bij zijn geweest hebben hun stinkende best gedaan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:44

Dit gaf omroep West aan:

LEIDEN - Dierenartsen hebben bultrug Johannes, die bij Texel was gestrand, vrijdagavond een laatste slaapmiddel gegeven. Het is de bedoeling dat hij in slaap valt, stopt met ademen en sterft. Hoe lang dat duurt is niet bekend.
De gezondheidstoestand van het dier was zo slecht, dat er geen andere keuze was dan de dood. Dat meldde het Dolfinarium in Harderwijk, waarvoor de dierenartsen werken. Onderzoekscentrum Naturalis uit Leiden zal het kadaver na zijn overlijden onderzoeken

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:45

Mindim schreef:

Er was nu geen sprake van 40 bultruggen (terwijl ze wel in groepen leven) dus dat is hier helemaal niet aan de orde.

Anoniem

Dus Wianca, de aangespoelde dieren kunnen perfect gezond zijn ;) Om gelijk aan te nemen dat ze ziek zijn en daarom geen actie te ondernemen is erg voorbarig.
Dit soort dieren moet je ook ver buiten de kust brengen, op de vorige pagina had ik daar al iets over neergezet.

Anoniem

sallandval schreef:
Mindim schreef:

Er was nu geen sprake van 40 bultruggen (terwijl ze wel in groepen leven) dus dat is hier helemaal niet aan de orde.

En een walvis is ook geen hond of kat.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:46

En dit NOS:

Gestrande bultrug krijgt slaapmiddel
»
De bultrug krijgt een slaapmiddel om hem uit zijn lijden te verlossen
Twee dierenartsen van het Dolfinarium hebben de gestrande bultrugwalvis bij Texel een laatste slaapmiddel gegeven om hem uit zijn lijden te verlossen. Ze hopen dat hij hierdoor sneller sterft. Hoe ze het slaapmiddel hebben toegediend is niet bekend.

Eerder werd gezegd dat een spuitje niet mogelijk is vanwege de dikke speklaag.