Abortus: voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Abortus: voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:04

Nou ik ken weldegelijk een jonge die tegen wil en dank alimentatie voor zijn kind betaald.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:23

Shadow, die situatie is er andersom toch niet?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:44

Netje schreef:
Dan zal er toch eerst via een bloedtest moeten worden bewezen dat hij de vader is en als hij dat weigert, heb je geen poot om op te staan (trust me) ! Heb het dan wel over niet getrouwd: voor de wet is ieder kind geboren uit een huwelijk wettelijk van de echtgenoot (ook al is hij niet de verwekker).

Jaja.

Een gewaarschuwd man telt voor twee.

Les 1.
- huw NIET!

Les 2.
- doneer ruim, maar alleen aan de zaadbank; verder vasectomie!

Tot die tijd is het geëmancipeerde ´baas in eigen buik´ een ongeëmancipeerd hol geluid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:52

F_Orumster schreef:
Shadow, die situatie is er andersom toch niet?

Dat betwijfel ik. Volgens mij moet de moeder ook alimentatie aan de vader betalen als de vader het kind verder opvoedt. En de moeder is altijd bekend...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:15

Als ik abortuswens had maar de man het wilde houden zou ik het niet baren hoor.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:23

F_Orumster schreef:

Pardon?
Waarom niet?
Kan je het aan hem afstaan, blijft hij thuis zonder sollicitatieplicht en draag jij alimentatie af.
Dát is geëmancipeerd.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:26

Colway schreef:
Ik blijf het ook bijzonder vinden dat je tot 2 keer zwanger wordt door consequent pilgebruik heen. Dan win je nog veel gemakkelijker de lotto

Nee hoor, de kans op zwangerschap bij goed gebruik van de pil is ongeveer 1/100 (bron: bijsluiter pil). Dat blijft bij elke hump dezelfde kans. De kans om de lotto te winnen is 1/48870360 (bron; wiki), ook bij elk lot dezelfde kans. De kans om de lotto te winnen is dus héél wat kleiner :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:28

F_Orumster schreef:

Ik ook niet.
Het is mijn lichaam en mijn gezondheid, dat ga ik niet op het spel zetten om een kind te baren dat ik zelf niet wil houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:37

Mars schreef:
F_Orumster schreef:

Ik ook niet.
Het is mijn lichaam en mijn gezondheid, dat ga ik niet op het spel zetten om een kind te baren dat ik zelf niet wil houden.

Dat is jouw goed recht.
Nu dat van de man nog emanciperen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:38

F_Orumster schreef:

Als je een abortuswens hebt misschien niet, maar er zijn ook mensen die geen kinderen willen maar ook geen abortus willen. In dat geval kan verzorging door de vader een prima optie zijn. In dat geval is de vrouw echter dus volgens mij gewoon alimentatieplichtig.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:38

Netje schreef:
Dan zal er toch eerst via een bloedtest moeten worden bewezen dat hij de vader is en als hij dat weigert, heb je geen poot om op te staan (trust me) ! Heb het dan wel over niet getrouwd: voor de wet is ieder kind geboren uit een huwelijk wettelijk van de echtgenoot (ook al is hij niet de verwekker).

Toevallig heeft een kennis van mij hier laatst mee te maken gehad. Als een andere man het kind erkent heeft heeft hij de alimentatieplicht en gaat de biologische vader 'vrijuit'. Een DNA test kan wel degelijk worden afgedwongen als er geen vader-substituut is:
Citaat:
DNA-onderzoek:
Wanneer de moeder of het kind een verzoek heeft ingediend tot een gerechtelijke vaststelling van het vaderschap, dan kan er een DNA-onderzoek afgenomen worden. Dit gebeurt alleen als het aannemelijk is dat de man inderdaad de vader is. Mocht hij het DNA-onderzoek weigeren, dan kan de rechter het DNA-onderzoek bij hem afdwingen. (cjg.nl)

Dat kan een behoorlijk bedrag zijn: laten we zeggen dat ongewenst vader een inkomen heeft van 3000 euro en moeder van 1500 bij een kind van 10 jaar dan kan de vader dus gedwongen worden een alimentatiedeel te gaan betalen van 686 euro per maand (alimentatiewijzer.nl). Mocht er pas op latere leeftijd vaderschap afgedwongen worden moet de vader ook nog eens met terugwerkende kracht betalen tot 5 jaar geleden :roll:

*ik wed dat verkrachters dat doorgaans niet weten*

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:44

Ach, ik ken ook een man, die vorig jaar gedwongen is door de rechtbank om DNA af te staan. Hij had tijdens zijn huwelijk een verhouding en zijn vriendin werd (tegelijkertijd) zwanger, net als zijn vrouw. Hij moet nu (gedwongen) terecht IMO alimentatie voor het kind betalen.
Ten eerste had hij niet vreemd moeten gaan :D en ten tweede had hij zich beter moeten beschermen. Hij, zijn vrouw of vriendin had ook een ziekte op kunnen lopen. Maar het ergst is het voor het kind. Zijn vader wil hem niet zien of erkennen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:47

Electra63 schreef:
Ach, ik ken ook een man, die vorig jaar gedwongen is door de rechtbank om DNA af te staan. Hij had tijdens zijn huwelijk een verhouding en zijn vriendin werd (tegelijkertijd) zwanger, net als zijn vrouw. Hij moet nu (gedwongen) terecht IMO alimentatie voor het kind betalen.
Ten eerste had hij niet vreemd moeten gaan :D en ten tweede had hij zich beter moeten beschermen. Hij, zijn vrouw of vriendin had ook een ziekte op kunnen lopen. Maar het ergst is het voor het kind. Zijn vader wil hem niet zien of erkennen.

Mannenemancipatie ten spijt vind ik het ook terecht.. kind kan er niets aan doen en heeft recht op erkenning.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:48

Huertecilla schreef:
F_Orumster schreef:

Pardon?
Waarom niet?
Kan je het aan hem afstaan, blijft hij thuis zonder sollicitatieplicht en draag jij alimentatie af.
Dát is geëmancipeerd.

Omdat ik niet zwanger wil zijn 9mnd, niet wil baren, niet weten dat er ergens een kind is wat ik gedumpt heb, en al helemaal geen alimentatie wil betalen. Bedoel, als ik met iemand vrij weet ik dat we niet willen bezwangeren en als het dan toch misloopt...

Andersom vind ik dat een man ok geen ali hoeft te betalen als ie in. Den beginne al aangeeft niets te willen.

Ik ben vast egoistisch, maar mijn kindderwens staat dan ook wel vreselijk op uit en als ik wil aborteren en hij niet aal dat vast het einde van de relatie zijn. Schiet ie maar bij een ander een kwakje erin.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:59

F_orumster,
Ik ben het met je eens dat de verplichte alimentatie een heikel punt is. Maar ik denk maar zo, als de man geen kind wil (en er niet ingeluisd wil worden) moet hij hem er niet in hangen en als hij zich niet kan beheersen, moet hij er een knoop in leggen. Immers door Boris Becker weten we allemaal dat een condoom ook niet afdoende hoeft te beschermen tegen ongewenste zwangerschap. :D

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:01

Huertecilla schreef:
Colway schreef:
Overigens ook als je als vader het kind niet erkent, kan de moeder via een rechterlijke procedure de vader onderhoudsplichtig of als wettelijke vader laten zijn

Dus als na wederzijds akkoord over niet zwanger worden de vrouw toch onverhoopt zwanger wordt heeft haar terechte beslissingsvrijheid mbt haar eigen lichaam volstrekt grensoverschrijdende gevolgen voor de rechten van de onvrijwillig vader.

Dit is principieel niet anders dan abortus verbieden.

De emancipatiebeweging zou in kwaliteit een dimensie vooruit gaan wanneer ze dit inzicht zou verwerven.
Zoals het nu is, is haar positie héél zwak mbt het ´baas in eigen buik´ want ze ontkent het ´baas over eigen sperma´.
Sterker nog; wanneer het stel getrouwd is, draait de echtgenoot ook op voor de kinderen die geboren worden wanneer de vrouw buiten de pot gepiest heeft! ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:04

Nee maarja, om nou op je 16e er een knoop in te leggen om er op los te fietsen....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:09

F_Orumster schreef:
Nee maarja, om nou op je 16e er een knoop in te leggen om er op los te fietsen....

Dat is waar, sorry. Ik dacht alleen aan mijn kennis en dat is een vent van 40 ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:13

sflj schreef:
Huertecilla schreef:

Dus als na wederzijds akkoord over niet zwanger worden de vrouw toch onverhoopt zwanger wordt heeft haar terechte beslissingsvrijheid mbt haar eigen lichaam volstrekt grensoverschrijdende gevolgen voor de rechten van de onvrijwillig vader.

Dit is principieel niet anders dan abortus verbieden.

De emancipatiebeweging zou in kwaliteit een dimensie vooruit gaan wanneer ze dit inzicht zou verwerven.
Zoals het nu is, is haar positie héél zwak mbt het ´baas in eigen buik´ want ze ontkent het ´baas over eigen sperma´.
Sterker nog; wanneer het stel getrouwd is, draait de echtgenoot ook op voor de kinderen die geboren worden wanneer de vrouw buiten de pot gepiest heeft! ;)

Ergio conclusio:
- heren pas op uwen seackie
- ´baas in eigen buik´ is ongeëmancipeerd
Dus; huw niet en gebruik de zaadbank voor verder *\%/* leven.

De geëmancipeerde dames hebben alleen maar een man nodig als spermadonor dus dat is dan win-win.
Hebben zij een kind zonder de last van een man erbij.
Heb jij jouw genen doorgegeven zonder schoonfamilie of geneuzel over je hobbies.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:25

Tjaa, de man heeft een keuze hoor als hij geen kinderen wil: geheelonthouding of zelf de hand gebruiken :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:29

Hc, ik heb graag mn ventje aan mijn zijde hoor

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:59

Emancipatie heeft betrekking op gelijke rechten voor verschillende bevolkingsgroepen. In dit geval voor vrouwen en mannen.
Baas in eigen buik is een leus uit de feministische beweging, waarbij vrouwengroepen als de Dolle Mina's streden voor het recht op abortus. Voor zover je dat onderdeel van de gehele beweging zou willen toepassen op mannen is de discussie gauw klaar vanwege het biologische verschil tussen mannen en vrouwen. Mannen kúnnen nu eenmaal niet zwanger worden waarmee de kreet 'baas in eigen buik' simpelweg niet op die bevolkingsgroep geprojecteerd kan worden.
Voor zover de man tegenwoordig minder rechten heeft dan de vrouw waar het gaat om voortplanting zou je een leus als 'baas over eigen reproductie' kunnen voorstellen. Wanneer zich de situatie voordoet dat een vrouw zwanger is en abortus wil plegen, terwijl de verwekker de mede door zijn sperma ontstane foetus wil laten uitgroeien tot een baby, dan zou hij eventueel op zoek kunnen gaan naar een draagmoeder. Misschien is de vrouw dan bereid haar gelijke recht om te beslissen hoe om te gaan met haar eigen reproductief materiaal op te geven. Zo niet, dan is het een welles-nietes situatie waarbij echter voor de vrouw niet alleen het baas zijn over eigen reproductief materiaal in het spel is, maar ook zoiets als het grondrecht op lichamelijke integriteit speelt. En daarom zal de man zich moeten neerleggen bij de beslissing van de vrouw. Dat staat los van de emancipatie van mannen of vrouwen of welke bevolkingsgroep dan ook. En net zoals vrouwen én mannen zich bewust zouden moeten zijn van het risico op zwangerschap (en ziektes) dat seks met zich meebrengt, zouden ze zich bewust moeten zijn van het feit dat de vrouw altijd het laatste woord heeft waar het gaat om het uitdragen dan wel beëindigen van een ongeplande zwangerschap. Ben je als man (emotioneel) niet volwassen genoeg om daarmee om te gaan dan is het wellicht verstandiger om nog even te wachten met seks of een beetje te investeren in een goede relatie voordat je zwangerschapsrisico's op gaat zoeken. Ben je als vrouw niet zeker of je partner het geestelijk aan kan dat je het product van zijn unieke sperma laat verwijderen, dan zeg je gewoon niet dat je over tijd of zwanger bent (en is het tijd om te gaan nadenken over de kwaliteit van je relatie en de zegeningen van een definitief einde aan de reproductieve vermogens van je lichaam).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:10

sallandval schreef:
Colway schreef:
Ik blijf het ook bijzonder vinden dat je tot 2 keer zwanger wordt door consequent pilgebruik heen. Dan win je nog veel gemakkelijker de lotto

Nee hoor, de kans op zwangerschap bij goed gebruik van de pil is ongeveer 1/100 (bron: bijsluiter pil). Dat blijft bij elke hump dezelfde kans. De kans om de lotto te winnen is 1/48870360 (bron; wiki), ook bij elk lot dezelfde kans. De kans om de lotto te winnen is dus héél wat kleiner :D

Nou, volgens mij is dat 1/10000 . Anders zou ik al heel wat keertjes zwanger zijn geweest :o
(heb even geen bijsluiter bij de hand maar volgens mij heb ik dat wel zien staan)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:41

Citaat:
Nou, volgens mij is dat 1/10000 . Anders zou ik al heel wat keertjes zwanger zijn geweest :o
(heb even geen bijsluiter bij de hand maar volgens mij heb ik dat wel zien staan)

kan het online niet vinden, maar hier staat het ook bv: http://onlinespreekuur.gezondheidsplein.nl/onlinespreekuur/bekijk_vraag/18806/heb-ik-symptomen-van-zwangerschap.html, vaak lees je ook 'meer dan 99% betrouwbaar' (volgens mij een graag gebruikte uitspraak door de producenten; lekker vaag maar klinkt goed) en als je uitgaat van alle pilgebruik (pearl-index: dus inclusief alle menselijke aspecten :D ) dan heb je het over 0,2 tot 10% kans http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/32495-zwanger-worden-terwijl-je-de-pil-slikt-is-het-mogelijk.html

99%= 1/100

dus waarschijnlijk heb je geluk gehad :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:59

Ja, maar die 10% is dus wel als je hem niet goed gebruikt :+

Laat ik dan voor het gemak even aannemen dat die 0,2% kans is als je hem goed gebruikt. Dat zijn twee zwangerschappen op 998 keren niet zwanger :)
Dat komt meer in de buurt.