Stemwijzer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:05

Voor de zwevende kiezer:
Afbeelding

Reactie op de "ZZP-boete" van Ed Groot, fiscaal woordvoerder van de PvdA:

Terwijl de VVD de lasten voor ondernemers verhoogt met een half miljard, blijft de lastenstijging bij de PvdA beperkt tot ¼ miljard euro. Voor kleinere bedrijven dalen de lasten aanzienlijk. Dat komt vooral omdat we 1,1 miljard vrijmaken voor een fiscale eigen vermogensbijtelling. Daar profiteert juist het mkb van en het stimuleert de investeringen. 
En inderdaad, we bouwen ook de arbeidskorting voor ondernemers langzaam af. Het verschil in belastingdruk tussen zelfstandigen en werknemers is namelijk zo groot geworden dat -ook volgens het Centraal Planbureau- een ongezonde trend naar fiscaal gedreven (schijn) zelfstandigheid gaande is. Dat is slecht voor de welvaart en het is oneerlijk ten opzichte van werknemers die steeds meer belasting moeten betalen. Want de schatkist moet toch gevuld.
Ondernemers houden gewoon de mkb-winstvrijstelling en de zelfstandigenaftrek en ze hebben ook meer aftrekposten dan werknemers. Zelfstandigen blijven ook bij de PvdA veel minder belasting betalen dan werknemers. Dat is terecht, want risico moet worden beloond. 

_Marinke_

Re: Stemwijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:35

Het word er allemaal niet makkelijker op zeg, sjeetje!

Ik vind bv. dat goede zorg voor iedereen toegankelijk moet zijn. Het mag gewoon niet zo zijn dat hele lage klasses op den duur gewoon geen zorg meer kunnen betalen.

Daarbij vind ik ook dat studeren beloond moet worden maar er mag van mij best wat meer gekeken / gelet worden op studiekeuzes. Vind dat scholen daarin best meer begeleiding in mogen gaan geven en zoals MBO's en HBO's (universiteiten staan voor mij echt te ver weg om daar wat over te zeggen) mogen er van mij best op toezien dat ze gemotiveerde leerlingen krijgen. Studenten die amper motivatie hebben of waarvan het vermoeden is dat ze een totaal verkeerde keuze maken mogen van mij ook best geweigerd worden door scholen.

Steun voor ondernemers ben ik dan ook voor, mijn mening is dat ondernemers zorgen voor een goede economie en ook zijn hun naar mijn idee de gene die ons uit de crisis kunnen gaan halen. Een partij die veel doet voor de ondernemen heeft wel mijn voorkeur maar mag van mij weer niet ten koste gaan van zorg en studie.

Tja, daarbij mag er van mij ook best strenger worden gekeken naar migranten. We hoeven geen poorten wagenwijds open te zetten maar vind ook weer niet dat het helemaal dicht gegooid moet gaan worden. Mensen die hier echt iets bijdragen aan de economie mogen van mij ook echt beloond worden, maar de gene die hier komen als in de zin van hier is het goed te leven en alles komt aangewaaid (waarin ze zelfs achteruit gaan als ze gaan werken) mag van mij wel meer aangepakt worden. Laat ze hier ajb niet zitten en het handje ophouden (ookal hebben ze het dan nog niet breed).

VVD zit naar mijn mening qua ondernemend nederland erg goed, maar vind hun echt beangstigend hoe ze naar de zorg toe staan. Mijn ouders stemmen zeer waarschijnlijk PvdA of SP, maar die willen echt alles gelijk trekken volgens mij. Heb het idee dat dat 2 partijen zijn die er dus mede voor zorgen dat werken bijvoorbeeld meer afgestraft word dan beloond. Tja, dan hebben we bijvoorbeeld CDA die vind ik zelf best onduidelijk, krijg er ook niet echt een beeld van eigenlijk. :+

Ofwel, ik weet het gewoon echt niet....... :\

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:39

PvdA en SP willen niet alles gelijktrekken hoor :) . Maar wel bijdragen naar vermogen :) .

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:46

randalinpony schreef:
Nou, over ZZP-ers als fenomeen is heel wat te zeggen, maar de arbeidskorting afschaffen is toch vreemd.

Electra: in de bouwsector kom je toch een heel ander soort ZZP-er tegen. Een die volgens berichten op een project hier in de regio voor 15 euro per uur werkt....

De arbeidskorting voor zzp-ers/zelfstandige afschaffen vindt ik ook wat vreemd.
Komt dan weer niet erg eerlijk over.

Mijn man is dus ZZPer hij reserveert iedere maand een bedrag voor de tijd dat hij niets heeft. Maar hij heeft die ruimte, er zijn tegenwoordig ZZPers die die finaciele ruimte niet hebben.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:41

PvdA wil een forensetax op leaseauto's...lekker dan.. Waarom alleen die.
Dan tref je heel veel vertegenwoordigers die geen keuze hebben om met het OV te gaan....

pffff ik blijf zwevend.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:02

Nou ja zolang je niet van je wolk dondert is zweven best leuk toch? :D O:)

Ik ben er ook nog niet helemaal uit. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:05

randalinpony schreef:

:D tja ik dacht eruit te zijn. Vindt het helemaal niet erg om een beetje de broekriem aan te trekken. Maar als ik en de kinderbijslag verlies, en meer mijn auto, we een deel arbeidskorting verliezen, meer moeten gaan betalen voor de zorg en nog zo een paar dingetjes dan ga ik dat toch iets te erg in de portomonee voelen.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:08

Idd

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:24

NatasjavE schreef:
randalinpony schreef:

:D tja ik dacht eruit te zijn. Vindt het helemaal niet erg om een beetje de broekriem aan te trekken. Maar als ik en de kinderbijslag verlies, en meer mijn auto, we een deel arbeidskorting verliezen, meer moeten gaan betalen voor de zorg en nog zo een paar dingetjes dan ga ik dat toch iets te erg in de portomonee voelen.

Het is ook moeilijk ;) . Als ik bovenstaand overzicht lees, ga ik PVV stemmen. Alleen ................ maakt de PVV dit waar? Alleen al het zinnetje: AOW BLIJFT bij 65 jaar, terwijl Geert dit bij de vorige kabinetsformatie direct al heeft weggegeven, maakt dat ik dit populistisch gelul vind. Ik geloof helemaal niets van de mooie beloften.
Wat de lease-auto betreft: wij betalen al de maximale bijtelling ;)

Al met al, er zal door de komende regeringspartijen water bij de wijn gedaan moeten worden.
Stem je VVD, dan krijg je er het CDA gratis bij, ondanks de jarenlange zetelverliezen en het slechte beleid van de afgelopen jaren. Verder ben ik niet blij met Rutte als premier, hij zat in de zak bij Geert, naar mijn mening. En ik vind zijn verkiezingscampagne slecht en nog meer, heb ik een hekel aan Stef Blok :(
PVV mag van mij weggevaagd worden, die doen het land helemaal geen goed. Ik zie en hoor alleen maar populistisch gelul.
SP vind ik te links, dat voel ik ook heel erg in mijn portemonnee en ik vind Roemer niet geschikt als premier.
D66 en GL vind ik te klein, zet geen zoden aan de dijk.
Dus blijft wat mij betreft de PvdA over. Zij hadden de vorige keer, naar mijn mening al in het kabinet moeten zitten met de VVD, partijen waren praktisch gelijk in zetelaantal. En van mij mag Samson het proberen als premier. Dan krijgen we paars, met Samson als premier, prima. Het liefst dan met D66 voor het liberale.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:30

Of GL voor het groene, maar die zijn helaas te klein

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:32

sarabande schreef:
Of GL voor het groene, maar die zijn helaas te klein

Ik vind Sap geen sterke politica. Zij geeft IMO ook zaken te snel weg. Mijn voorkeur heeft dan D66 en een ministerpost voor Pechtold kan ik prima mee leven. :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:37

Electra63 schreef:
Ik vind Sap geen sterke politica. Zij geeft IMO ook zaken te snel weg. Mijn voorkeur heeft dan D66 en een ministerpost voor Pechtold kan ik prima mee leven. :)

Nee ze heeft geen charisma, maar wel heel veel kennis. Mijn zoon die een eigen bedrijf heeft, maar een groen bedrijf, vindt dat groene onderdeel veel belangrijker voor de toekomst dan het gehakketak over de zorg en AOW leeftijd.
Hij heeft wel een punt, maar zijn stem is op dit moment weggegooid binnen de machten die spelen en ik vind de manier waarop GL met mensen om gaat met name een gedreven politica als Ineke van Gent (die lijsttrekker had moeten zijn) echt verwerpelijk.

Ik denk dat het desastreuze milieubeleid dat Bleker er doorheen gejast heeft alleen tot staan gebracht kan worden als Rutte het niet meer voor het zeggen heeft.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:46

Als er iemand geen smoelwerk (niet letterlijk, maar figuurlijk al vind ik ‘m ook niet echt de knapste :+ ) heeft is het Pechtold wel. := Vlees nog vis die partij :n

Grappig dat het slechte beleid van de afgelopen jaren enkel aan het CDA wordt toegekend. Was het maar zo makkelijk :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:19

Electra63 schreef:
Wat de lease-auto betreft: wij betalen al de maximale bijtelling ;)

Ohhhh ja, wacht er gaat al weer een belletje rinkelen...... :o? }:0

Ik betaal ookal de maximale bijtelling. Dacht dat ze er nog wat bovenop bedacht hadden.... :o }:0

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:52

NatasjavE schreef:

Het verhaal lijkt iets genuanceerder, tenminste, dit staat er op de site van de PvdA:

De arbeidskorting voor zelfstandigen wil de PvdA in vijf jaar afbouwen en vervangen door één simpele belastingbox voor ondernemers.
    Nu zijn er vier soorten aftrek en en vrijstelling voor zelfstandigen. We willen het systeem eenvoudiger maken. Ook het urencriterium kunnen we dan afschaffen. Tegelijkertijd belonen we langs fiscale weg die ondernemers die ook eigen vermogen in hun bedrijf hebben gestoken. Deze eigen vermogen-bijtelling wordt fors verruimd, hetgeen voor veel ZZP'ers voordeel oplevert.
    http://www.pvda.nl/standpunten/werk+en+economie%2FZZP

Ik weet niet genoeg van belastingsystemen bij ZZP'ers om daar een oordeel over te hebben, maar het is in elk geval niet automatisch een 'zzp-boete'.

Een aantal van hun andere standpunten over zzp'ers:

• Werknemers die als ZZP’er aan de slag gaan, mogen aangesloten blijven bij hun (oude) pensioenfonds of -verzekering. ZZP’ers krijgen betere toegang tot de bijstand, toegang tot fondsen voor scholing en hebben recht op even goede arbeidsomstandigheden als werknemers. Bij schuldhulpverlening voor ZZP’ers wordt niet langer vereist dat ze hun bedrijf stopzetten om ervoor in aanmerking te kunnen komen.
  • De PvdA wil in sectoren waar de prijsconcurrentie is doorgeschoten, zoals de postbezorging waar stukloon wordt betaald, minimumtarieven invoeren. Verdiensten moeten tenminste genoeg zijn om pensioen op te bouwen en om een verzekering te kunnen betalen voor arbeidsongeschiktheid en ziekte.
  • De PvdA moedigt nieuwe vormen van solidariteit onder zelfstandigen aan. De broodfondsen als verzekering tegen risico’s als ziekte en arbeidsongeschiktheid verdienen actieve fiscale steun.

Het komt op mij niet onredelijk over.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:55

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:03

Ik heb stemwijzer en kieskompas gedaan:

Stemwijzer: VVD of Piratenpartij
Kieskompas: 50+ partij (Ik ben 21 )

:+

Ik weet niet of ik dit jaar ga stemmen, qua persoon neig ik naar de PvdA, maar dan zou ik nog wel eerst het verkiezingsprogramma moeten bekijken.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:07

Ik twijfel tussen PvdA en VVD, het is steeds 1 van die 2 die er bij stemwijzers uitkomen bij mij. Het is voor mij de eerste keer stemmen, maar ik weet het echt nog niet.

Overigens heb ik vanmiddag de PVV kieswijzer eens bekeken, heb helemaal gekraakt gelegen :') :') totaal niet serieus, ben ook totaal niet van plan PVV te stemmen, maar hij is erg grappig :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:20

Nessie schreef:
Kieskompas: 50+ partij (Ik ben 21 )

Dan hoef je je in ieder geval niet druk te maken over je pensioen :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:20

Stem van mij gaat definitief naar de PVDA.

comtesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:50

Shadow0 schreef:
NatasjavE schreef:

Het verhaal lijkt iets genuanceerder, tenminste, dit staat er op de site van de PvdA:

De arbeidskorting voor zelfstandigen wil de PvdA in vijf jaar afbouwen en vervangen door één simpele belastingbox voor ondernemers.
    Nu zijn er vier soorten aftrek en en vrijstelling voor zelfstandigen. We willen het systeem eenvoudiger maken. Ook het urencriterium kunnen we dan afschaffen. Tegelijkertijd belonen we langs fiscale weg die ondernemers die ook eigen vermogen in hun bedrijf hebben gestoken. Deze eigen vermogen-bijtelling wordt fors verruimd, hetgeen voor veel ZZP'ers voordeel oplevert.
    http://www.pvda.nl/standpunten/werk+en+economie%2FZZP

Ik weet niet genoeg van belastingsystemen bij ZZP'ers om daar een oordeel over te hebben, maar het is in elk geval niet automatisch een 'zzp-boete'.

Een aantal van hun andere standpunten over zzp'ers:

• Werknemers die als ZZP’er aan de slag gaan, mogen aangesloten blijven bij hun (oude) pensioenfonds of -verzekering. ZZP’ers krijgen betere toegang tot de bijstand, toegang tot fondsen voor scholing en hebben recht op even goede arbeidsomstandigheden als werknemers. Bij schuldhulpverlening voor ZZP’ers wordt niet langer vereist dat ze hun bedrijf stopzetten om ervoor in aanmerking te kunnen komen.
  • De PvdA wil in sectoren waar de prijsconcurrentie is doorgeschoten, zoals de postbezorging waar stukloon wordt betaald, minimumtarieven invoeren. Verdiensten moeten tenminste genoeg zijn om pensioen op te bouwen en om een verzekering te kunnen betalen voor arbeidsongeschiktheid en ziekte.
  • De PvdA moedigt nieuwe vormen van solidariteit onder zelfstandigen aan. De broodfondsen als verzekering tegen risico’s als ziekte en arbeidsongeschiktheid verdienen actieve fiscale steun.

Het komt op mij niet onredelijk over.

Toch is het een hele rare maar keiharde trap voor de gat van de zzper, en het zand in de ogen strooi verhaal over het eigen vermogen !!!

Het gaat de laagst verdienende zzper netto € 1600 euro per jaar kosten.

http://www.zzpboete.nl/

Met de Groeten van Samson ( met pak en strop ) en Mei Li Vos.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:24

comtesse schreef:
Toch is het een hele rare maar keiharde trap voor de gat van de zzper, en het zand in de ogen strooi verhaal over het eigen vermogen !!!

Heb je alleen een mening over de ZZP of ook nog over andere verkiezingspunten zoals zorg, milieu, veiligheid, onderwijs etc?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:38

comtesse schreef:

En niet voor niets opgeblazen door een D66er. Ik verwacht dat Samsom er over een half uur wel adequaat op gaat reageren, Vos kreeg daar de tijd niet voor

comtesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:29

sarabande schreef:
comtesse schreef:

En niet voor niets opgeblazen door een D66er. Ik verwacht dat Samsom er over een half uur wel adequaat op gaat reageren, Vos kreeg daar de tijd niet voor

Vreemd dat voor de door de PVDA verzonnen en in het verkiezings program opgenomen zeer duidelijke regeling, nu ineens een D 66 mens de schuld in de schoenen geschoven krijgt( zoiets van de boodschapper onthoofden )

Ik hoop idd dat Samson de verantwoordelijkheid neemt voor dit, en toegeeft op jacht te zijn naar "makkelijk" geld bij een groep van 700.000 mensen die al klappen genoeg gehad hebben de laatse jaren.

Deze groep heeft te kampen met vele financieele problemen, oneerlijke concurentie en een groot aantal faillissementen .

Maar velen blijven doorknokken ondanks de huidige triest lage uurlonen en er zijn dr bij die werk weken draaien van ruim 70 uur.

Aanpakken dus die inzet !!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:38

comtesse schreef:
Vreemd dat voor de door de PVDA verzonnen en in het verkiezings program opgenomen zeer duidelijke regeling, nu ineens een D 66 mens de schuld in de schoenen geschoven krijgt( zoiets van de boodschapper onthoofden )

Als de boodschapper met een overduidelijk eigen motief de paniek flink aanjaagt door eenzijdig en opruiend hierover te berichten, dan is dat van belang. Onthoofden is wat drastisch, kritische vragen lijken me terecht.