Chronisch ziek en daar voor moeten betalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:43

Overigens was dat ook t laatste wat ik erop gezegd heb, dit topic is niet bedoeld om mijn hele situatie uit te kleden :')
Das wel echt genoeg gebeurd nu _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:09

Wat is dat toch iedere keer voor een domme reactie: je leest niet goed.
Ik lees prima en kom tot de conclusie dat je nogal veel persoonlijke op internet zet. Moet je zelf weten hoor, maar als je veel hebt hoef je daar niet over op te scheppen. En dat doe je dus wel; de enige conclusie die ik daaruit trek is dat je niet zoveel hebt als je zegt. Niet dat mij dat verder iets boeit. Maar waarom zou je op het internet zo over willen komen vraag ik me dan maar af?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:14

Er zijn er meer die dat zeggen dus misschien kun je wel echt lastig begrijpend lezen ?

Wat heb ik precies op internet gezet ? Dat vriendlief in schaal 11 zit bij de overheid waarvan de tabellen op internet terug te vinden zijn en dat we 850 eigen risico hebben .. Denk je dat ik gevaar loop nu ? :') :Y)

Succes ermee! En lees het berichtje 2x na voor er weer onduidelijkheden ontstaan ;) :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:52

Babsiej schreef:
Er zijn er meer die dat zeggen dus misschien kun je wel echt lastig begrijpend lezen ?

Wat heb ik precies op internet gezet ? Dat vriendlief in schaal 11 zit bij de overheid waarvan de tabellen op internet terug te vinden zijn en dat we 850 eigen risico hebben .. Denk je dat ik gevaar loop nu ? :') :Y)

Succes ermee! En lees het berichtje 2x na voor er weer onduidelijkheden ontstaan ;) :+

Och god, mevrouw kan met der administratief medewerkster/bij een deurwaarder of weet ik het wat voor topbaan je tegenwoordig hebt, van 27 jaar zeker wel netjes begrijpend lezen? Fyi, ik geloof dat ik iets langer op begrijpend lezen en analyseren heb gestudeerd dan jij, dus breng alsjeblief wat inhoudelijks :)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:14

Los van wie er ' gelijk' heeft Rowdine ; zoals je het nu schrijft lijkt het eerder dat je er lang over hebt gedaan om het te begrijpen ipv veel gestudeerd te hebben. Zoals je bedoelt, neem ik aan.

Anoniem

Re: Chronisch ziek en daar voor moeten betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:16

Ik heb langer op begrijpend lezen en analyseren gestudeerd. Dat is gewoon een prima zin hoor.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:20

Ja. Het is ook een prima zin. Ik heb ook drie jaar kleuterschool gedaan. Dat betekend ook dat ik langer gestudeerd heb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:25

Peppertree schreef:
Ja. Het is ook een prima zin. Ik heb ook drie jaar kleuterschool gedaan. Dat betekend ook dat ik langer gestudeerd heb?

Blijkbaar niet want dan had je betekent wel met een t geschreven.
Met een afgeronde opleiding rechten (wo) leer je heus wel analyseren en begrijpend lezen hoor, maak je niet druk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:27

Los dit even lekker via PB op....

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:36

Hoho, ik ben niet degene die hoog van de toren blaast over studies. Maar als je dan gaat fouten kijken, is het handig dat je eerst je eigen post even nakijkt. ('der')

Sorry, zal weer OT reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:40

Peppertree schreef:
Hoho, ik ben niet degene die hoog van de toren blaast over studies. Maar als je dan gaat fouten kijken, is het handig dat je eerst je eigen post even nakijkt. ('der')

Sorry, zal weer OT reageren.

Ehm spreektaal???
Boeiend ook, je gaat mijn zinnen zitten corrigeren terwijl het gewoon prima Nederlands is. Ipv dat je begint met een ontopic reactie ipv offtopic komt binnenvallen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:43

:evaw: De groeten....

Ik vind een discussie over deze materie best leuk maar als jullie het over genoten opleidingen gaan hebben en op de man gaan spelen ipv de bal haak ik af.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:44

Ik heb niet gezegd dat je nl niet goed is. Alleen dat je ' iets lang bestuderen' op verschillende manieren kunt opvatten. Ik ging ervan uit dat jij dit zou begrijpen. My bad. Maar tegelijkertijd bevestig je wel mijn punt.

Nogmaals sorry AnneGTI. Wil weer OT maar zie zo snel niet waar de discussie is gestrand. Gaat het nog om de OP, of over salaris, belasting en huursubsidie?
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 16-01-13 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:38

Kinderen zijn belangrijk. De vergrijzing neemt zo hard toe dat er over een jaar of 30 niet eens meer mensen zijn om ouderen te verzorgen.
Bovendien krijgen bepaalde chronisch zieken een tegemoetkoming van het CAK. En dat is in sommige gevallen meer dan het eigen risico wat men betaald tegenwoordig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:14

@Purny
De tegemoetkoming van het eigen risico (via het CAK) was vorig jaar max 85E.
En dan moet je ook nog eens voldoen aan strenge voorwaarden.
Zoals: een bepaalde ziekte en daarbij het gebruik van bepaalde medicijnen.
Psoriasis bv valt daar niet meer onder.

Daarnaast kun je evt een extra tegemoetkoming krijgen van ongeveer max 500, maar daar kom je tegenwoording bijna niet meer voor in aanmerking.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 17-01-13 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:15

Maar de zogenaamde babyboomers gaan allemaal een keer dood, dan valt er wel een hele grote generatie weg. Dus ik vraag me wel eens af of het echt zo hard gaat met de vergrijzing en of het niet gewoon een piek is die volgt op een geboortepiek van jaren terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:18

Ja, maar misschien wordt het gros wel een jaar of 90. Het is grijs vanaf het 65e levensjaar toch, wanneer men het aow krijgt? Nou dan kan men zeker nog 25 jaar door en een groot stuk in het bejaardenhuis of verpleeghuis. Das een piek die 20 jaar duurt.

En ja, de vergrijzing is een gevolg van een geboortepiek jaren geleden, dat lijkt me toch wel erg logisch, ze komen niet van Mars.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:24

Mindim schreef:
Ja, maar misschien wordt het gros wel een jaar of 90. Het is grijs vanaf het 65e levensjaar toch, wanneer men het aow krijgt? Nou dan kan men zeker nog 25 jaar door en een groot stuk in het bejaardenhuis of verpleeghuis. Das een piek die 20 jaar duurt.

En ja, de vergrijzing is een gevolg van een geboortepiek jaren geleden, dat lijkt me toch wel erg logisch, ze komen niet van Mars.

Ja, obviously. Maar wat ik zeg, zodra ze dood gaan is die piek voorbij en is er dus, lijkt mij, geen vergrijzing meer. Het is gewoon een periode en geen fenomeen dat 5 decennia duurt en maar blijft groeien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:38

Ik geloof ook niet dat het een erg duurzame oplossing is om nu maar vooral heel veel kinderen te nemen, vanwege de hoeveelheid mensen die er al is....dan blijf je bezig natuurlijk.

En dan nog zit de drang tot voorplanting al zo diep in de menselijke genen, dat het zonde van het geld is om dat ook nog eens te gaan belonen...terwijl (ik schat) 99% van die kinderen toch wel geboren waren...

Gebruik dat geld dan liever nuttiger.

Net als geld voor kunstwerken op rotondes enzo, allemaal zo zonde....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:39

Ik vind het vooral zonde omdat de meeste kunstwerken op rotonde's echt ronduit lelijk zijn :=.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:42

Ik reageer enkel op de beginpost:

En jij wil dan dat wij belastingen betalen om jou mecicijnen te betalen? Wij hebben daar toch ook niet voor gekozen? :)

Geen aanval overigens, mijn moeder heeft ook zware astma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:24

_San87_ schreef:
Mindim schreef:

Ja, obviously. Maar wat ik zeg, zodra ze dood gaan is die piek voorbij en is er dus, lijkt mij, geen vergrijzing meer. Het is gewoon een periode en geen fenomeen dat 5 decennia duurt en maar blijft groeien.

Een piek die 20 jaar duurt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:24

_San87_ schreef:
Mindim schreef:

Mensen worden steeds ouder. Het is niet alleen een piek vanwege de babyboomers, maar de gemiddelde levensverwachting ligt nu ook gewoon een stuk hoger, en blijft stijgen. Vroeger was het echt een uitzondering als er iemand honderd wordt. Nu is dat geen uitzondering meer, de burgemeester komt niet eens meer langs. elk verzorgingshuis heeft wel meerdere honderejarigen.
Dat is ook vergrijzing.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 03:08

verootjoo schreef:
_San87_ schreef:

Mensen worden steeds ouder. Het is niet alleen een piek vanwege de babyboomers, maar de gemiddelde levensverwachting ligt nu ook gewoon een stuk hoger, en blijft stijgen. Vroeger was het echt een uitzondering als er iemand honderd wordt. Nu is dat geen uitzondering meer, de burgemeester komt niet eens meer langs. elk verzorgingshuis heeft wel meerdere honderejarigen.
Dat is ook vergrijzing.
Ja, mensen worden steeds ouder. De balans gaat echter wel weer rechter trekken wanneer de babyboomers dood zijn, die blijft niet scheef.

En dan heb je wel vergrijzing, maar ook werkenden die de kosten op kunnen vangen.

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 03:36

Ik denk dat veel mensen in dit topic eens na moeten gaan denken hoe ons zorgstelsel in elkaar zit. Dat je je eigen risico moet betalen vind ik niet raar, zorg is een groeiende post die de komende jaren alleen maar blijft stijgen. En de kosten die wij zelf betalen zijn nog relatief laag omdat ongeveer 50% van alle belasting die afgedragen wordt naar ons sociale zorgstelsel gaat. Het had dus allemaal nog veel duurder kunnen zijn. En nu er een verschuiving is naar meer chronische Ziekten gaan steeds meer mensen hun eigen risico moeten betalen voor zorg. Denk ook aan alle mensen die per jaar meer dan 1000 euro afdragen naar de verzekering en daar geen gebruik van maken, terwijl jouw medicijnen misschien wel meer kosten dan heel jouw verzekeringsgeld per jaar. ( oke bij astma misschien niet maar bij zeldzame ziektes kunnen de kosten voor medicijnen flink veel hoger zijn dat wat mensen überhaupt betalen aan hun verzekering in 5 jaar, dat deze zo duur moeten zijn is weer een hele nieuwe discussie over de farmaceutische industrie).

Zorg is eerlijker dan je denkt en in tijden van recessie waarbij je met een markt te maken hebt waarvan de kosten de komende jaren blijven stijgen ontkom je er niet aan dat er meer betaald moet worden...

Over de vergrijzing die is denk ik niet ineens over haha als de babyboomers doodgaan, inmiddels leven wij allemaal veel langer en nemen gemiddeld veel minder kinderen dus reken maar dat de vergrijzing nog een flink aantal jaren (decennia) aanhoudt... Btw al die oude mensen zijn tevens ook een van de redenen waarom de zorg steeds duurder wordt, iedereen wordt ouder maar 9/10 niet ouder in goede gezondheid, dus kost geld. Investeren in stoppen met rook middelen is dus een preventieve actie om latere en veel hogere zorgkosten te voorkomen...