eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:11

Paddenpad schreef:
Electra63 schreef:
Paddenpad,
Ziek melden, terwijl je niet ziek bent, is gewoon fraude, in mijn ogen. Het is nadelig voor de werkgever en voor je collega's/klanten. Ziekteverzuim is een grote onkostenpost voor werkgevers, als iemand dan niet ziek is en zich onterecht ziek meld, dan vind ik dit not-done.

Verder klopt jouw bericht over de bijdrage van Nederland aan de EU gewoon niet. Dus breng het niet als een feit.
hhttp://nl.wikipedia.org/wiki/Europees_ ... anismeekel

Verder, ben ik niet bang voor mijn hachje, maar heb ik mijn zaken goed voor elkaar :D

Ik denk dat je eerst eens een paar posten terug moet lezen en als je het dan nog niet begrijpt,gaat het waarschijnlijk boven je pet,het gaat niet over het ziekmelden!!!!

Ik denk, dat jij wel eens een cursus "normaal discussiëren" moet volgen. ;)
Misschien als je wat minder aanvallend en beledigend doet, mensen dan nog wel moeite voor je willen doen, om je te (leren) begrijpen.
Verder ben ik niet egoïstisch, maar grenzen zijn grenzen en onwaarheden zijn onwaarheden.
Dus probeer je eerst eens te verdiepen in een onderwerp, voordat je als een olifant in de porseleinkast tekeer gaat en mensen beschuldigd van allerlei zaken. :)

Shadow0

Re: eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:21

Pietseltje off-topic? Ik ben het er trouwens mee eens dat ziekmeldingen horen voor ziekte en niet voor andere dingen. Wil je een punt maken, dan kun je beter openlijk staken.

Maar dat is het lastige aan Nederland: op welk niveau, welke laag je ook zit, er wordt altijd misbruik gemaakt van regels.
De werkgevers hebben er bv ook vrijelijk gebruik van gemaakt toen de WAO nog een eenvoudige manier was om van boventallige medewerkers af te komen zonder ontslagvergoeding of een sociaal plan aan te gaan. En tegenover de onterechte ziekmeldingen staat bv een bedrijf als VerzuimReductie dat het ziekteverzuim terug wil brengen zonder dat daar medische beoordelingen aan te pas komen (mensen worden onder druk gezet om zich beter te melden, ongeacht hun medische situatie en in een aantal gevallen zelfs als dat hun herstel belemmert.)

Of bedrijven waar verwacht wordt dat je ook voor een griepje of verkoudheid toch naar de huisarts gaat, om te bewijzen dat je ziek bent (terwijl dergelijke beoordelingen bij de bedrijfsarts horen en een oneigenlijk gebruik van de reguliere gezondheidszorg zijn.)

Zeg maar: niets menselijks is ons vreemd. Zodra er geld in het spel komt rekt iedereen de regels op - alleen is de verontwaardiging vind ik altijd vrij eenzijdig gericht op de zieken, en veel minder op de andere partijen, en dat vind ik wel kwalijk. Het lijkt me dat als we willen bezuinigen, iedereen zorgvuldiger moet handelen.

Ik denk dat al die dingen anders moeten, op alle niveau's.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:38

http://www.elsevier.nl/web/10222517/Nie ... tobetaler-

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Europ ... budget.htm

http://www.europa-nu.nl/id/viz0r6vksgz7 ... rt_tab0=20
Nederland braafste jongetje van de klas!

Shadow0 Het ging inderdaad om openlijk staken en dat sommige Hollanders het al heel wat vinden wanneer ze een dagje niet getankt hebben en zichzelf op de borst slaan van zo zo ik heb gestaakt en mijn protest laten horen,hoezo verwend?!

En voor Wildgirl en electra hierboven wat leesvoer geplaatst,kun je zelf je conclusie trekken tot zover je hersenen het aankunnen.
Van openlijk landelijk staken zal het toch zeker niet komen,maar ik hoop wel dat IEDEREEN hier op bokt in September eens van zijn stoel afkomt en zijn stem uitbrengt en GAAT STEMMEN en alvorens zich inleest op welke partij je het beste kunt gaan stemmen zonder mee te lopen in het schaapgedrag!!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:40

Nou Electra, nou zijn we nog dom ook :D
Ben ik even blij dat ik al lid ben van de Elsevier ;-)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:42

Wildgirl schreef:
Nou Electra, nou zijn we nog dom ook :D
Ben ik even blij dat ik al lid ben van de Elsevier ;-)

Heb speciaal leesvoer uitgekozen zodat jij het misschien ook nog snapt,in de story en prive stond alleen iets over Patricia Paay,Patty en Tatjana! ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:43

Don't push it too far paddenpad

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:47

Wildgirl schreef:

Ja waarheid is hard,maar deal with it! ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:51

Jeetje mina zeg, ben je onzeker ofzo? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:51

Paddenpad schreef:
Wildgirl schreef:

Ja waarheid is hard,maar deal with it! ;)

Verweren dat iemand dom is, is altijd een gebrek. En wel een gebrek om je fatsoelijk te kunnen uiten.
Dit is gewoon ronduit onfatsoenlijk. Ik tel al 2 gebreken bij elkaar op en dan kom je al snel uit op incapabel :)
Nou laten we er een leuke inhoudelijke discussie van maken want dit alles slaat natuurlijk nergens op.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:58

Ik ga hier niet eens tegen in, zondevan mijn tijd. Het is offtopic en totaal niet onderbouwd. Een hoop geschreeuw en geklaag. :D

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:04

phormicola schreef:

Wie...ikke? Nee juist niet,het is weleens mooi die hardblaters hier op bokt aan het denken en doen te zetten,er is meer in het leven dan je pony poetsen of op bokt zitten,en als je dat niet interesseert maar alleen je eigen kleine wereldje dan moet je niet tegen mij gaan lopen doen of je wereldwijs bent en andere mensen een steek onder de gordel willen geven die het leven wel serieus nemen en niet over zich heen willen laten lopen en dan heb ik het gewoon over in het algemeen en speel ik niet op de man zoals sommigen hier die dan de bal teruggekaatst krijgen en dan gaan zitten janken(figuurlijk)!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:10

Paddenpad schreef:
phormicola schreef:

Wie...ikke? Nee juist niet,het is weleens mooi die hardblaters hier op bokt aan het denken en doen te zetten,er is meer in het leven dan je pony poetsen of op bokt zitten,en als je dat niet interesseert maar alleen je eigen kleine wereldje dan moet je niet tegen mij gaan lopen doen of je wereldwijs bent en andere mensen een steek onder de gordel willen geven die het leven wel serieus nemen en niet over zich heen willen laten lopen en dan heb ik het gewoon over in het algemeen en speel ik niet op de man zoals sommigen hier die dan de bal teruggekaatst krijgen en dan gaan zitten janken(figuurlijk)!

Wat een mensenkennis heb je ineens gekregen. Ik ga mijn :D pony poetsen

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:19

Maarja het is ook weer bokteigen dat je moet uitkijken hoe je het zegt want anders krijg je weer een ban en word je mond gesnoerd en mag je niet meer meedoen.....dus daarom hou ik me maar in en denk ik vaak laat maar ze zijn niet wijzer en hopelijk komt er een dag dat ze het licht zien,net als in het dagelijkse leven haha!
Dus ik ga gewoon weer lekker stemmen in September,ga lekker naar mijn werk en paard en mijn sociaal leven en hoop maar op verbetering voor iedereen,meer dan mijn steun uitdragen in een beter bestaan voor iedereen kan ik niet doen en mensen helpen in mijn omgeving die het nodig hebben!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:21

Electra63 schreef:
Wat een mensenkennis heb je ineens gekregen. Ik ga mijn :D pony poetsen

Veel plezier,ik ook!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:23

Paddenpad,
Het was een redelijk goede, rustige discussie hier, ondanks de meningsveschillen. Jij komt dit topic binnenvallen met een hoop geschreeuw en je bent dan nog beledigd, dat iemand het niet met jou eens is.
Je haalt er allerlei zaken bij, die nog volledig offtopic zijn ook. Jammer.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:16

Wildgirl schreef:
@Ojajoh, het kind in kwestie was 10, gaat gewoon naar school maarja, overblijven en 2 of 3 daagjes naar de bso kan natuurlijk niet ;-)
Ik mis geen realiteit, ik maak keuzes, liever kinderloos en financieel op rozen dan een kind en financiele onzekerheid.
Ik héb ook de andere kant mee mogen maken, ik heb een jaar van 750 euro per maand moeten leven, ik wéét dus wat het is om 4 dagen oud brood te eten en niet naar de kapper te kunnen omdat het geld simpelweg op is.
Maar na ruim 6 maanden zo geleefd te hebben, reden waarom is aanvraagbaar per pb, besloot ik dat dit niet was wat ik wou en heb ik me zo ongelofelijk hard omhoog geknokt....en dat is gelukt!
Mijn vader zei altijd: Je zit nu in een situatie die leefbaar is maar, maakt het je ook gelukkig? Nee, doe er dan wat aan, ja, hou dan op met klagen!

.

nou ik hoop voor jou dat je als je ooit aan kinderen begint en ze al eenmaal hebt, nooit een financiële klapper gaat maken (buiten jouw schuld om)
dan ga je wel ff anders piepen.....
mensen die niet in de situatie zitten en ook nooit gezeten hebben kunnen makkelijk l*llen
jij was alleen met je 750......zomaar ff je omhoog knokken met kids zit er niet in......
maar wat weet jij daar nou van ;)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:58

best wonderlijk om te lezen hoe een topic over het eigen risico wat IEDEREEN raakt , kan uitmonden in een heftige discussie en tweestrijd , het geeft mij de indruk dat er mensen zijn die de ander hun succes of financiele status niet gunnen , en andersom alsof er mensen met een financiele status niet bereid zijn om verder te kijken dan hun eigen wereldje.......geweldig als je succes hebt en daar zelf verantwoordelijk voor bent , maar iemand die in de financiele malaise zit heeft daar niet per definitie voor gekozen

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:59

Anne_GTI schreef:
Ik vind persoonlijk dat een rollator helemaal niet vergoed hoeft te worden maar dat je die moet zien als vervanging voor een fiets. Een fiets moet je ook zelf betalen dus waarom een rollator niet?

Dat gezegd hebbende: vergoeding voor een standaard rollator vanuit de basisverzekering die rechtstreeks door de verzekeraar wordt afgerekend is 69 euro. Hoeveel goedkoper wil je het hebben? Er zijn wel goedkopere maar die kunnen doorgaans geen twee jaar mee bij intensief gebruik.

Hier ben ik het mee eens. Mijn collega vergeleek het laatst met het krijgen van een kindje, als er een baby op komst is schaf je daar allerlei spullen voor aan. Als je het breed hebt ga je naar een babyzaak en koop je spiksplinternieuwe spullen in de nieuwste modekleuren. Als je het wat minder breed hebt vraag je rond in je kennissenkring en speur je marktplaats af. Maar iedereen is het erover eens dat je die spullen niet zomaar krijgt, maar zelf moet aanschaffen. Als het kindje dan wat groter wordt koop je een driewieler, een kinderfiets, etc. Maar als uiteindelijk het fietsen niet meer gaat en je een rollator of scootmobiel nodig hebt om ergens te komen moet je daar opeens een vergoeding voor krijgen?
Het is een behoorlijke omslag in denken om bepaalde verantwoordelijkheden weer terug te geven, eerst kijken of je iets op een andere manier kunt oplossen voordat je aanklopt bij een instantie.

Echter ben ik het ook met Shadow (denk ik?) eens dat alleen deze maatregel geen structurele zoden aan de dijk zet. Bovendien kan de stapeling van een hogere ER, hogere premies etc en dan ook nog bepaalde hulpmiddelen zelf aanschaffen ervoor zorgen dat het op een gegeven moment echt niet meer kan. Maar imo is het reëler om bepaalde hulpmiddelen uit het pakket (van zorgverzekering, gemeenten en andere instanties) te halen dan belangrijke medicatie e.d.

Daarnaast ben ik net als Anne_GTI benieuwd wat de veranderingen in de AWBZ ons gaan brengen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:06

Ik heb wel wat gegoogled, maar het is nog vrij onduidelijk. De eigen bijdrage voor vermogenden gaat omhoog en deze fantastische regering onderzoekt om de toegang te beperken voor zwakbegaafden.
Dagbesteding wil men overhevelen naar de WMO (gemeente), maar het is nog niet echt duidelijk, zeker als je er niet mee te maken hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:12

Electra63 schreef:
Dagbesteding wil men overhevelen naar de WMO (gemeente), maar het is nog niet echt duidelijk, zeker als je er niet mee te maken hebt.

Laat me raden, en zonder de gemeentes ook het budget te geven... Dat is een erg populaire manier van 'bezuinigen' op dit moment: kieper het maar op iemand anders z'n bordje, niet onze zaak meer... Ik vind het best schandalig.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:14

Electra, dat klopt, begeleiding, dagbesteding en kort verblijf gaat naar de gemeentes. De vraag is of per 2013 al de nieuwe aanvragen worden overgeheveld of dat per 2014 de hele groep (dus nieuw plus oud) in een keer komt.. Gezien de stagnatie lijkt de tweede optie steeds aannemelijker. Op zich een goede ontwikkeling denk ik om de begeleiding wat meer lokaal te regelen, maar de gemeente moet het straks uitvoeren met een heel ander budget... Ben benieuwd..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:17

Figaro schreef:
Electra, dat klopt, begeleiding, dagbesteding en kort verblijf gaat naar de gemeentes. De vraag is of per 2013 al de nieuwe aanvragen worden overgeheveld of dat per 2014 de hele groep (dus nieuw plus oud) in een keer komt.. Gezien de stagnatie lijkt de tweede optie steeds aannemelijker. Op zich een goede ontwikkeling denk ik om de begeleiding wat meer lokaal te regelen, maar de gemeente moet het straks uitvoeren met een heel ander budget... Ben benieuwd..

Behalve de gevolgen voor cliënten, betekent het (denk ik) ook weer een administratieve verzwaring voor instellingen |(

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:23

Dat denk ik juist niet eigenlijk.. Misschien juist één van de voordelen van zoiets wat meer lokaal organiseren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:31

Maar lang niet iedereen gaat in de eigen woonplaats naar dagbesteding toch? Dan krijg je toch weer dat instellingen gegevens uit moeten wisselen met diverse gemeentes. Dat is bijna nooit een verbetering.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:32

Figaro schreef:
Dat denk ik juist niet eigenlijk.. Misschien juist één van de voordelen van zoiets wat meer lokaal organiseren.

Dat is iig wel de bedoeling. Zorginstellingen moeten meer "lean" gaan werken.
Soms is een kleine verandering een grote verbetering.

Leuk voorbeeld: op de eerste hulp in het ziekenhuis zit vaak de wachtkamer vol maar niemand weet precies wanneer ie nu eigenlijk aan de beurt is.
Je hangt er een whiteboard neer en vermeld daarop ieder half uur de huidige wachttijd. De patienten zien dan precies hoe lang het nog duurt, kunnen zelfs even van hun plek voor wc bezoek/kantine enz. en het personeel ziet precies wanneer er extra hulp nodig is, wanneer je de pauze kan nemen of juist even kan uitstellen.