respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:10

Ja maar wie denkt er dan anders...?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:17

Ik geloof trouwens wel meteen dat er mensen zijn die er bovenop duiken, hoor :j ik zag dat al meteen in de OP:

Oja, dus jij gelooft? Hoe erg? Ben je extreem? En geloof je dan wel in de evolutie?

Terwijl als je zegt "a.s. zondag kan ik niet, dan ga ik naar de kerk" dan is het ohw oke. (in mijn ervaring)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:21

Iedereen mag zijn eigen mening hebben en gelukkig mag je die in Nederland ook nog uiten. Maar als je je in een discussie mengt zal er inderdaad naar redenen gevraagd worden waarom je je mening zo vormt en verwoordt. Soms niet leuk, soms confronterend en soms gewoon ronduit vervelend. Je kunt je altijd nog terugtrekken uit een topic...heel simpel gewoon niet meer meelezen en niet meer reageren. Dit hoeft niet te beteken dat je 'verliest', soms is het gewoon verstandiger om niet meer te reageren. Voor jezelf of voor de ander. Nederigheid is ook een eigenschap die we van Jezus kunnen navolgen. Jezus ging niet iedere discussie aan.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:25

iedereen :o

sorry niemand denkt geheel het zelfde al heb je natuurlijk veel gelijkgestemden.

onder de gelovigen zijn veel stromingen die dus allemaal net weer anders denken. soms is dat een nuance verschil, meestal een heeel groot verschil.
onder vegatariers is ook veel verschil. de een eet helemaal niks meer wat met dieren te maken heet, de ander vind zus of zo nog wel kunnen.

onder paardenliefhebbers zit ook heel veel verschil...(toch?)

ik denk dat je in nederland wel een soort van middenmoot moet kunnen vinden waar de meeste zich wel in moeten kunnen vinden.
en ja dan heb je dus mensen die zich daar helemaal niet in kunnen vinden de ene kant op en de andere kant op. Dat zijn dan de anders denkenden?

mirim

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:35

Ik blijf erbij dat inderdaad iedereen zijn eigen mening mag hebben en die zullen we ook moeten accepteren. Maar een eigen meing hebben wil niet zeggen dat die in de smaak valt bij iedereen. En het wil ook niet zeggen dat je het met andermans mening eens hoeft te zijn. Als mijn mening heel erg afwijkt van die van de ander zal het in de meeste gevallen ook een medemens zijn waar ik niet veel mee heb. Maar respect hebben voor iemands mening en vrienden zijn staat toch los van elkaar? Ik kan best respect hebben voor iemand met een tegengestelde mening, maar dat zal dan hoogst waarschijnlijk geen vriend zijn...en dat hoeft ook niet.
En ik ben eerlijk gezegd heel erg allergisch voor middenmoten. Steek maar lekker je kop boven het maisveld uit. Ieder mens is een individu en ieder mens mag dat blijven.
God heeft ons niet voor niets met een eigen wil geschapen, toch?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:37

ik ben ook niet voor de middenmoot, maar dit was als "uitleg" voor anders denkenden.
wat een beetje als grapje was voor nieuwe titel voor dit topic.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:40

wendyenbram schreef:
in mijn allereerste zin van welke post? want ik geef juist steeds aan dat ik als mens handel, Maar dat dat niet uitsluit dat dat handelen gekleurd is door mijn geloof.

Ik ga je PBen met een uitgebreid antwoord en verduidelijking, hoewel ik aan de laatste posts zie dat het in principe allemaal wel bedaard is :)

Wat ik en Nicolletje bedoelden is inderdaad dat je, als je zonder reden wat zegt, dus gewoon een mening hebt of iets meemaakt waarin je weinig gelijkgestemden vindt, je soms echt zwaar aangepakt wordt.
Wat niet wil zeggen dat gelovigen nooit op de korrel worden genomen trouwens.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:41

Babootje schreef:
Jezus in zijn tijd waarschuwde zijn volgelingen ervoor dat na zijn dood en die van zijn apostelen valse geestelijke leiders (profeten) op zouden staan, die valse leringen zouden onderwijzen.
Mattheus 15:17-20: "Wacht u voor de valse profeten die in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen roofzuchtige wolven zijn. Aan hun vruchten zult gij hen herkennen. Plukt men soms ooit druiven van doorns of vijgen van distels? Evenzo brengt elke goede boom voortreffelijke vruchten voort, maar elke rotte boom brengt waardeloze vruchten voort. Een goede boom kan geen waardeloze vruchten dragen, noch kan een rotte boom voortreffelijke vruchten voortbrengen. Elke boom die geen voortreffelijke vruchten voortbrengt wordt omgehakt en in het vuur geworpen. Aan hun vruchten zult gij die mensen dus waarlijk herkennen. Verder zeg hij in vers 21 "niet een ieder die tot mij zegt Heer Heer zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn vader die in de hemelen is.
Ware volgelingen van Christus zijn dus te herkennen aan de vruchten die zij voortbrengen. Ook zei hij dat 1 van de kenmerken waaraan ware christenen te herkennen zouden zijn, liefde was. Denk je dat bloedvergieten in naam van religie Gods goedkeuring zou hebben?

Ook de niet gelovigen onder ons kunnen hun voordeel doen met bovenstaande wijsheid. Want door te kijken naar de "vruchten" (daden) die iemand voortbrengt, kun je goed inschatten hoe iemand werkelijk van binnen is.

oomens schreef:
Ik heb er weinig kaas van gegeten

Dat klopt idd. :D :D :D

oomens schreef:
en moet daarom ook goed oppassen wat ik zeg, maar ik denk dat ik dit soort teksten eigenlijk best wel eng vind.
Ze worden gepresenteerd als een waardevol en wijs moreel advies, maar daar zit ook gelijk de angel. Ze zijn namelijk op allerlei manieren te interpreteren en iedereen kan daar zijn eigen waarheid uit halen, of - en dat is eigenlijk nog veel gevaarlijker - voor een hele groep bepalen wat dé waarheid is.

Je kunt ze letterlijk lezen, en dan staat er feitelijk onzin. Er groeien 'druiven' aan doorns (kruisbessen), vijgen aan 'distels' (cactusvijgen). Er zijn goede bomen die rotte (maar goede) vruchten voortbrengen (mispels).
Punt is dat vrijwel iedereen de tekst níet letterlijk zal uitleggen. Terecht, maar tegelijkertijd heel gevaarlijk.

Dat klopt, dit deel van de tekst is duidelijk herkenbaar als beeldspraak. Een van de vele illustraties waar Jezus zijn onderwijs verrijkte. De illustratie was duidelijk voor degenen aan wie ze gericht was (Jezus' discipelen) in de tijd en het gebied waarin ze leefden. Overigens is -ook voor ons wel duidelijk - het onmogelijk dat een rotte boom goede vruchten kan voortbrengen.

oomens schreef:
Mensen afrekenen op hun daden is goed, want naast hun intenties (die helaas niet altijd oprecht worden verkondigd) is er niets anders waarop je iemand zou kunnen beoordelen. Het is tegelijkertijd ook ons gebrek, omdat wij maar een deel van iemands daden (vruchten) zien en dan ook nog eens vanuit ons eigen perspectief, of vanuit het perspectief van degene die ons op de daden van een derde heeft gewezen.
Valse profeten in schaapskleren zijn er denk ik in allerlei soorten en maten, zowel op religieus gebied als in welk deel van de maatschappij dan ook. Het probleem is alleen dat je ze als leek vaak moeilijk van de oprechte profeten kunt onderscheiden. Ook die doen namelijk wel eens dingen die door leken als 'rotte vruchten' kunnen worden opgevat (Jezus ging om met prostituées en Mohammed heeft genoeg mensen over de kling gejaagd). Ook valse profeten doen wel eens dingen die als goede daden kunnen worden geïnterpreteerd. In de maatschappij zijn er op tal van vlakken dergelijke oprechte en valse 'profeten'. In de politiek, maar ook in de gezondheidszorg, dienstverlening, etc.
Iedere groep kan dergelijke teksten aanhalen om 'de andere(n)' aan te merken als 'valse profeten die in schaapsklederen tot u komen'. Voor katholieken waren ooit onder meer de oosters orthodoxen degenen die achter valse profeten aan liepen. Voor aanhangers van Luther en Calvijn waren waarschijnlijk ooit misstanden binnen de katholieke kerk de 'rotte vruchten' waaraan de pausen herkend konden worden als valse profeten en ook Luther en Calvijn zelf zullen dingen hebben gedaan of gezegd die door weer andere groeperingen als verkeerd kunnen worden opgevat.
Ook op kleinere schaal (binnen een vereniging, parochie of gemeente, maar ook binnen familie of vriendenkring) kan dit soort teksten worden gebruikt als legitimatie van de eigen (groeps)standpunten en als veroordeling van 'de anderen'.
Juist doordat een tekst als bovenstaande symbolisch zo 'waar' is, kan hij door iedereen naar hartelust misbruikt worden, en meestal ook nog eens met de beste bedoelingen.

Ik kan nu op alles hierboven ingaan wat niet correct of uit zijn context is gehaald, maar dat voert te ver. De tekst heb ik aangehaald omdat je merkt dat veel mensen teleurgesteld zijn in religie juist omdat door de geschiedenis heen religie zoveel slechte "vruchten" heeft voortgebracht. Neem alleen al het gebod "Gij zult niet doden". De tekst maakt duidelijk dat dit Gods goedkeuring niet heeft. Gelukkig ben ik / zijn wij niet degenen die anderen hoeven te oordelen. (Dat is weer wat anders dan beoordelen overigens :+ )

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:30

Ik vind dat eeuwenoude godsdiensten de meest hardnekkige overblijfselen zijn van tijdperken waarin het geloof in een hogere macht bij de cultuur hoorde, zoals ook voodoo, bijgeloof, etc. Tijdperken waarin rangen en standen een grotere rol speelden dan tegenwoordig. Tijdperken waarin men meer afhankelijk was van het groepsgebeuren: voor voedsel en voor bescherming.

Ik denk dat dat ook de meest voor de hand liggende verklaring is voor het feit dat er in deze tijd geen godsdiensten meer bijkomen die zo'n massaal gevolg hebben. Ik denk dus dat dat tijdsgebonden is, en dus gebonden aan de kenmerken van samenlevingen.

Daar waar meer gemeenschapszin is, meer verbondenheid onderling, is er volgens mij ook meer godsdienstaanhang. Ik gebruik bewust het woord godsdienst, en niet geloof. Omdat wat mij betreft het verschil zit in de motivatie: of iemand intern of extern zijn motivatie haalt.

Ik kan geen enkele andere verklaring vinden voor het feit dat vandaag de dag mensen nog steeds geloven in exact hetzelfde: dezelfde woorden, dezelfde boeken, dezelfde interpretaties als eeuwen geleden. Om de zoveel tijd wordt er weer een geschrift bijgemaakt door een mens. Een aanvulling, een kleine aanpassing aan de tijd (in mijn ogen).

Ik denk dat mensen die aanvankelijk door externe motivering een geloof belijden wel degelijk intern kunnen gaan geloven (dus vanuit het hart en de ziel. Maar dat dat dan het gevolg is van stelselmatig onderwijs (thuis, op school, etc.) dat van kinds af aan als waarheid wordt gebracht, waardoor je het als waarheid gaat zien en het dus een intern iets wordt.
Ik ben altijd erg benieuwd geweest naar hoeveel volgelingen er nog zouden zijn van de eeuwenoude godsdiensten, als deze niet meer van jongs af aan zou worden bijgebracht als zijnde de werkelijkheid. Maar daar zullen we nooit achter komen.

Ik vermoed echter dat mensen in dat geval vanuit hun gezonde verstand tot exact dezelfde normen en waarden zouden komen, om de simpele reden dat die zaken die nu vervat zijn in geloven, de zaken die worden gebracht als zijnde onderwijs van God, eigenlijk gewoon zaken zijn die de mens geheel zelf kan vinden, voelen, en bedenken.

Ik denk dus kort gezegd dat bepaalde normen en waarden worden gebracht als zijnde woorden van God, terwijl ons eigen geweten en dus niet een hogere macht tot die normen en waarden heeft kunnen komen.

Mijn respect heeft daarom geen betrekking op godsdiensten of wereldwijdegeloven, maar op afzonderlijke normen en waarden die mensen hoog in het vaandel hebben. En soms heb ik geen respect voor een norm of waarde die vanuit een geloof naar voren wordt gebracht. Dat neemt niet weg dat ik de medemens respecteer. Want dat is een waarde die ik hoog in vaandel heb staan.
Gelovigen hoeven er bij mij niet op te rekenen dat ik het doden van mensen om welke reden dan ook, het haten van mensen om welke reden dan ook, of het ophemelen van mensen om welke reden dan ook respecteer.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:26

Nicolletje schreef:
Nouja je pakt hier dus gewoon net het gevoelige punt en waarom IK voor het geloof uit de grondwet zou willen schrappen.
Als ik geen ID op zaterdag mee wil dragen wordt er voor MIJ geen uitzondering gemaakt hoor. Als ik ineens op werk met een hoofddoek wil verschijnen mag IK die mooi afdoen hoor.

Als IK op zondag boodschappen wil doen dan mag ik mooi in de auto stappen naar een minder zeikerige gemeente.

Wat Milly zegt. Je moet je mond maar houden.

Mee eens. Onder het mom van geloof mag alles gezegt worden en ook werk gewijgerd worden. Daar kunnen wij atheisten ons nooit op beroepen. Want in discussies weten veel mensen het dan zo te draaien dat Atheisme ook maar "een gelooof" is. Maar als je iets roept en zegt dat je dat dat doet om dat je Atheist bent zeggen: Hoooo maar wacht even...dat is geen geloof.

O?? :?

Al moet ik zeggen dat zondagsrust voor mij wel begrijpelijk is in bepaalde gemeente.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:47

wendyenbram schreef:
@Shenavallie Maar waarom moeten gelovigen "stil" geloven. Waaromm ogen we niet praten over ons geloof.
de niet gelovigen laten ook van zich horen.
op t.v wordt niet anders meer dan gevloekt (moet kunnen zeggen ze dan) sex op t.v buiten op reclame borden t mag allemaal. bloot man je kunt nergens kijekn of je ziet bloot.

En dat vinden we allemaal normaal want dat is van deze tijd! Maar het wordt ons allemaal wel opgedrongen!
Zodra je dan een bord op zou hangen van de bond tegen het vloeken, Wordt je uitgelachen, Met de woorden, ach man dat is niet meer van deze tijd?

Waarom menen de niet gelovigen dat ze alle recht hebben op de wereld, en alles mogen zeggen, gebruiken, doen, zingen enz... Maar zodra een gelovig mens het tegenovergestelde meent te moeten zeggen, staat iedereen z`n stekels rechtovereind, want kom op he kom niet aan mijn idee en ga terug in je hoek jij!

waarom kan men niet gewoon respecteren dat ik op deze manier wil leven, en jij op jouw manier. dat kan toch best samen?
en laat ze in amsterdam lekker ronlopen en huppelen? dan loop je er maar omheen toch? dat doe ik ook met mijn kinderen als we weer langs het zoveelste groepje komen wat staat te vloeken op straat, als we langs het zoveelste blootreclame bord lopen. want voor mij zijn die groepjes/reclame borden niet een voorbeeld van hoe "alle ongelovigen" zijn nee alleen hoe een enkeling erover denkt.
net zoals die rondhuppelenden in amsterdam niet synoniem staan "alle gelovigen"

Uit jouw reactie te lezen zit jouw frustratie op een heel ander niveau dan wat ik schrijf. Ook hieruit blijkt weer dat je niet echt leest wat ik zeg. Ik heb geen zin om het nog eens uit te leggen. Ik geef je groot gelijk dat je al dat bloot en gevloek op TV storend vindt. Als buiten-kerkelijke stoor ik mij daar ook aan, maar als je je overal aan ergert, wordt het erger en dus kijk ik er gewoon niet naar. Die huppelende figuren in Amsterdam moeten zelf weten wat ze doen, maar ze zetten zich naar MIJN MENING voor schut. Ze dringen het op aan anderen en dat vind ik persoonlijk te ver gaan. Ik STOOR me niet aan wat ze doen, want daar heb ik alleen mijzelf maar mee, maar ik vind het erg SNEU GEDRAG. Maar nu ga ik het toch weer uitleggen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:52

Ik als Atheist stoor me ook aan al het bloot om mij heen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:54

wendyenbram schreef:
waarom kan men niet gewoon respecteren dat ik op deze manier wil leven, en jij op jouw manier. dat kan toch best samen?

Nog even een reactie op deze uitspraak: dat kan zéker samen. Het gaat ook niet om de mens, maar om diens GEDRAG. En dat laatste houdt in dat men zich aan elkaar moet aanpassen, dus iedereen een beetje water bij de wijn. Ik ga met genoeg gelovigen om (van verschillende komaf en religies) en dat gaat prima. Zij hun ding, ik mijn ding en werkelijk niemand die een ander iets verwijt. Het kan dus wel degelijk, maar het hangt ook van communicatie en WEDERZIJDS begrip af.
Ik vind dit een heel leerzaam forum, want ondanks dat ik niet gefascineerd ben door het geloof zelf, ben ik wel gefascineerd door wat mensen beweegt om te geloven. Wat ze geloven, wat het inhoudt en vooral het waarom. Ik zal de laatste zijn die een ander probeert te bekeren om niet-gelovig te worden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:00

wendyenbram schreef:
ach ja misschien zijn sommigen dan op hun teentjes getrapt, laat mij dan maar op mijn teentjes getrapt zijn. ik heb namelijk vanuit mijn geloof (ja ik verschuil me maar even) geleerd om dan maar de minste te zijn en de ander gelijk te geven.
Maar gaat het nu niet dit hele topic al over dat de gelovigen vooral hun mond moeten houden, en het binnenskamers te houden? .

em je kan daan wel zeggen jij KAN je achter je geloof verschuilen... Maar dat wordt nu juist altijd geroepen dat de gelovigen de meest vreselijkste dingen doen en zich dan verschuilen achter hun geloof.
Ik wilde dus alleen maar aangeven dat ik me NIET verschuil, maar acties doe als mens. en niet als gelovige.

Dat dit punt dus best lastig is kun je hieruit wel zien.
jij zegt "kan" misschien uit een van je zelf punt , en bij mij komt dat neer als "o weer een gelovige die zich kan verschuilen achter het geloof." Dit omdat dat dus altijd geroepen wordt.

In dit geval maak je het jezelf alleen maar moeilijk.... In plaats van goed te lezen wat mensen bedoelen of die persoon gewoonweg te vragen wat hij/zij bedoelt, ga je er maar vanuit dat het op die-en-die-manier bedoeld wordt, "omdat het altijd geroepen wordt". Op deze manier sta je dus zelf ook niet open voor anderen die het waarschijnlijk WEL goed bedoelen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:03

sorry shenavallie, dit hele stuk tussen nicolletje en mij is al lang uit de weg geruimd en besproken ga het dan niet weer oprakelen?
ik sta heel erg open, Maar ik ga het niet weer uiteleggen sorry.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:35

gummie schreef:
Ik vind dat eeuwenoude godsdiensten de meest hardnekkige overblijfselen zijn van tijdperken waarin het geloof in een hogere macht bij de cultuur hoorde, zoals ook voodoo, bijgeloof, etc. Tijdperken waarin rangen en standen een grotere rol speelden dan tegenwoordig. Tijdperken waarin men meer afhankelijk was van het groepsgebeuren: voor voedsel en voor bescherming.

Ik denk dat dat ook de meest voor de hand liggende verklaring is voor het feit dat er in deze tijd geen godsdiensten meer bijkomen die zo'n massaal gevolg hebben. Ik denk dus dat dat tijdsgebonden is, en dus gebonden aan de kenmerken van samenlevingen.

Daar waar meer gemeenschapszin is, meer verbondenheid onderling, is er volgens mij ook meer godsdienstaanhang. Ik gebruik bewust het woord godsdienst, en niet geloof. Omdat wat mij betreft het verschil zit in de motivatie: of iemand intern of extern zijn motivatie haalt.

Ik kan geen enkele andere verklaring vinden voor het feit dat vandaag de dag mensen nog steeds geloven in exact hetzelfde: dezelfde woorden, dezelfde boeken, dezelfde interpretaties als eeuwen geleden. Om de zoveel tijd wordt er weer een geschrift bijgemaakt door een mens. Een aanvulling, een kleine aanpassing aan de tijd (in mijn ogen).

Ik denk dat mensen die aanvankelijk door externe motivering een geloof belijden wel degelijk intern kunnen gaan geloven (dus vanuit het hart en de ziel. Maar dat dat dan het gevolg is van stelselmatig onderwijs (thuis, op school, etc.) dat van kinds af aan als waarheid wordt gebracht, waardoor je het als waarheid gaat zien en het dus een intern iets wordt.
Ik ben altijd erg benieuwd geweest naar hoeveel volgelingen er nog zouden zijn van de eeuwenoude godsdiensten, als deze niet meer van jongs af aan zou worden bijgebracht als zijnde de werkelijkheid. Maar daar zullen we nooit achter komen.

Ik vermoed echter dat mensen in dat geval vanuit hun gezonde verstand tot exact dezelfde normen en waarden zouden komen, om de simpele reden dat die zaken die nu vervat zijn in geloven, de zaken die worden gebracht als zijnde onderwijs van God, eigenlijk gewoon zaken zijn die de mens geheel zelf kan vinden, voelen, en bedenken.

Ik denk dus kort gezegd dat bepaalde normen en waarden worden gebracht als zijnde woorden van God, terwijl ons eigen geweten en dus niet een hogere macht tot die normen en waarden heeft kunnen komen.

Mijn respect heeft daarom geen betrekking op godsdiensten of wereldwijdegeloven, maar op afzonderlijke normen en waarden die mensen hoog in het vaandel hebben. En soms heb ik geen respect voor een norm of waarde die vanuit een geloof naar voren wordt gebracht. Dat neemt niet weg dat ik de medemens respecteer. Want dat is een waarde die ik hoog in vaandel heb staan.
Gelovigen hoeven er bij mij niet op te rekenen dat ik het doden van mensen om welke reden dan ook, het haten van mensen om welke reden dan ook, of het ophemelen van mensen om welke reden dan ook respecteer.

Mooi verwoord! ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:38

wendyenbram schreef:
sorry shenavallie, dit hele stuk tussen nicolletje en mij is al lang uit de weg geruimd en besproken ga het dan niet weer oprakelen?

Daar ben ik nu ook achter gekomen, maar dat komt - zie een eerdere post van mij van vele pagina's terug - omdat ik heel langzaam lees. Ik ben nu pas aan het eind van de twee extra bladzijden die erbij zijn gekomen gedurende mijn werkdag. Mijn oprechte excuses dat ik daar als mosterd na de maaltijd op gereageerd heb. ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:09

gummie schreef:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ietsisme Het ietsisme :j

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:00

Daar heb ik zelfs over geleerd op school :') Ietsisme x)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:16

Toch blijf ik erbij dat ik niet ver kom met m'n ietsisme als ik vervolgens op maandag de winkels dicht wil hebben :=
Of als ik op dinsdagen mijn rijbewijs niet bij me wil hebben :+
Of dat ik een roze Disneyland doornroosjetoren midden in het dorp wil hebben omdat dat dan mijn gebedshuis gaat worden...

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:54

Shenavallie schreef:
wendyenbram schreef:

Daar ben ik nu ook achter gekomen, maar dat komt - zie een eerdere post van mij van vele pagina's terug - omdat ik heel langzaam lees. Ik ben nu pas aan het eind van de twee extra bladzijden die erbij zijn gekomen gedurende mijn werkdag. Mijn oprechte excuses dat ik daar als mosterd na de maaltijd op gereageerd heb. ;)

is goed ;-)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 01:40

Nicolletje schreef:
Toch blijf ik erbij dat ik niet ver kom met m'n ietsisme als ik vervolgens op maandag de winkels dicht wil hebben :=
Of als ik op dinsdagen mijn rijbewijs niet bij me wil hebben :+
Of dat ik een roze Disneyland doornroosjetoren midden in het dorp wil hebben omdat dat dan mijn gebedshuis gaat worden...

Waarom een doornroosjestoren? ;( Ik wil een Pirates of the Caribbean schip :Y)

Hoezo offtopic :o

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 01:58

Hm vind ik niet.
Voor een echte atheïst of anti-gelovige is zo'n gebedsgebouw natuurlijk misschien wel net zo potsierlijk als een roze toren.
En voor sommige christenen is zo'n eftelingmoskee ook geen gezicht in Nederland (vind ik trouwens zelf ook)
Maargoed, tja, het mag allemaal maar gebouwd worden... zolang het religieus is. Als ik een roze toren in mijn tuin wil bouwen dan mag dat niet.

.... what if...? :=

Laatst bijgewerkt door Nic op 22-02-12 02:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 02:00

Had eerst wel respect voor gelovigen. Maar intussen niet zoveel meer.
Meeste hebben namelijk geen respect voor mij dat ik niet geloof en niet naar de kerk ga.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 02:14

lovelanga schreef:
Niet gezien, mijn moeder wel, maar die vond het wel spottend ja. En ik snap jullie dat jullie vinden dat we het allemaal zo serieus opnemen,maar het is iets serieus voor mij, ik kan daar niet echt lacherig over doen, maar wel andere meningen respecteren!
(Ik vind trouwens sommige grapjes wel grappig, terwijl mijn moeder die dan wel weer spottend vind, zo trekt ook iedere Christen ergens anders zijn of haar grens)

Misschien moet jij TS eens niet zo 'uptight' zijn, daar krijg je rimpels van! :Y)
Nee serieus, neem jezelf en anderen wat ze zeggen toch niet zo serieus. Als je eens niet zo bezig zou zijn met 'dat andere mensen maar respect moeten hebben voor het geloof en er wordt teveel gevloekt', dan zou je denk ik veel meer plezier in het leven hebben.
Als jij bij elke grap over God, of als iemand 'Jezus!' zegt ineen krimpt en denkt aan de zonde die zij hiermee begaan dan heb ik medelijden met je.
En ik bedoel het niet naar hoor, maar als ik al je reacties lees denk ik; mens! trek je toch niet overal zoveel van aan!

Als iemand doelgericht iemand bespot, kwetst door vuige taal uit te slaan mag je er wat van zeggen!

Ik zie niet in waarom als iemand uit schrikreactie 'Jezus!' zegt, wat daar verkeerd aan is? Je 'bespot' hem niet, zoals jij dat telkens noemt. Je zou hem bespotten als je het over Jezus zelf gaat hebben en vervelende dingen over hem zou zeggen. Dat niet eerlijk is want hij kan zich niet eens verdedigen! (sorry het ontschoot me := )

Neem een voorbeeld aan Herman Finkers, deze man is heel erg gelovig en spot met zijn eigen ziekte én het geloof. En dat gaat hand in hand samen. En ik denk niet, dat als Herman na zijn overlijden bij Petrus komt, dat Petrus dan zegt; "Herman, jij moet naar de hel want jij hebt mensen aan het lachen gemaakt omwille van het geloof én van een ziekte. Je hebt mensen laten huilen van het lachen, je liet ze even hun zorgen vergeten maar toch bespotte je Jezus en God. Je gaat daarom rechtstreeks naar de hel!"

Overigens ben ik van mening dat termen als 'hemel' en 'hel' bedacht zijn door de mens, zoals zoveel voorgeschreven regels omtrent het geloof.

Weet je trouwens wel dat er elke dag 'gespot' wordt met allerlei (etnische) minderheden in de wereld? En allerlei geloven en seksuele voorkeur?