De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:37

Arabesk, als het goed is zijn de uren van open dagen opgenomen in je jaartaak en zijn die wel ergens verwerkt. Ik weet dat dat bij kampen/ werkweken niet zo is, die werk je helaas wel vrijwillig. Hoe het zit met ouderavonden weet ik eigenlijk niet. Die probeer ik ook eigenlijk altijd in de middagen te plannen ;)

En idd, als iedereen die maar een beetje klagen heeft uit het onderwijs stapt, blijven er weinig over denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:48

Hoezo werk je werkweken helaas vrijwillig? Ik bedoel, ik hoor mijn leraren die mee mogen naar Barcelona of Toscane echt niet klagen hoor. We zijn allemaal 17, luisteren allemaal prima, dus het enige wat die hoeven te doen is mee gaan met het uit eten, zorgen dat we allemaal op tijd aan de ontbijttafel zitten enzovoorts. En dan kom je zelf ook overal terwijl er niet voor betaald hoeft te worden door leraren. :+
Werkweken hoef je trouwens niet eens verplicht mee naar toe als leraar zijnde..

Ik vind leraren echt heel sneu soms met al dat overwerken en ondergewaardeerde respect, maar de werkweken vind ik dat ze niet over mogen klagen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:50

hm, ik was niet zo van de schoolreisjes op de basisschool, een dagje uit ging meestal goed, maar ik vond kampen erg vermoeidend en een hele veratnwoordelijkheid. Gelukkig heb ik maar 2jaar een kamp gehad waarbij ik moest overnachten, op de andere school had ik 1 jaar een groep 7, maar dat jaar hadden we een dagje uit naar een pretpark in plaats van kamp. Daarna steeds middenbouw groepen gehad.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:10

Arabesk schreef:
Maar hoeveel mensen krijgen voor zoveel overwerk NIET betaald?

En een andere baan? Ben tien jaar geleden al boos en gefrustreerd het onderwijs uitgerend, maar als ze in Den Haag zo doorgaan zijn ze weer een docent natuurkunde kwijt en die lagen al zo ontzettend voor 't oprapen. :')

Soms horen bepaalde taken/verplichtingen bij je functie en krijg je dat inderdaad niet uitbetaald, maar zit het natuurlijk wel verwerkt in je basissalaris of verlofregeling of bonusregeling.

Je moet niet de illusie hebben, dat je onmisbaar bent, dat is namelijk bijna niemand in deze maatschappij, dus ook een docent natuurkunde niet, sorry :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:51

Onmisbaar ben je niet als docent natuurkunde, maar natuurkundedocenten onder de 50, en al helemaal vrouwelijk, die zijn ondertussen behoorlijk zeldzaam geworden. Maar goed, dat zien we over 10-15 jaar wel weer wat daar de echte schade van is. Of misschien zelfs al wat eerder als we van de groep die we nu nog hebben er een aantal zo flink de kop laten stoten dat ze hem peren. Vorig jaar heeft bij de school waar ik stage gelopen heb alle 2e klassen een half jaar een uur minder les gehad, omdat ze gewoon geen vervangende docent konden vinden. Dat is best veel op 2 uur per week normaal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:45

@ Electra, hier in de omgeving in een straal van 40 km zijn alleen al vijf vacatures NU voor natuurkunde docent, dus ze kunnen écht geen kip krijgen _O- hoe zou dat nou komen :+

Goed ik ga naar huis, lekker vroeg met een halve meter nakijkwerk :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:49

Arabesk schreef:
Maar hoeveel mensen krijgen voor zoveel overwerk NIET betaald?

En een andere baan? Ben tien jaar geleden al boos en gefrustreerd het onderwijs uitgerend, maar als ze in Den Haag zo doorgaan zijn ze weer een docent natuurkunde kwijt en die lagen al zo ontzettend voor 't oprapen. :')

Ik heb dus ook wel eens dagen gedraaid van 16 uur en kreeg het uberhaupt niet uitbetaald.

6 maart staken dus he! :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:01

Arabesk schreef:
@ Electra, hier in de omgeving in een straal van 40 km zijn alleen al vijf vacatures NU voor natuurkunde docent, dus ze kunnen écht geen kip krijgen _O- hoe zou dat nou komen :+

Waarschijnlijk omdat de meeste pubers een hekel hebben aan het vak natuurkunde, dus niet snel zullen kiezen voor deze richting? Dat geldt natuurlijk voor meer vakken.
Maar goed, je bent lekker vroeg thuis en je hebt heel het weekend de tijd om het huiswerk na te kijken. Geen werkdruk dus ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:09

Iedereen die goed kon leren koos voor economie oid waar geld in te verdienen was, die enkele nerd die nog kiest voor natuurkunde of scheikunde wordt door de Shell of aanverwanten meteen na de studie 'opgekocht'.

Op de hele lerarenopleiding 2e graad in Amsterdam studeerden afgelopen jaar 2 natuurkunde en twee scheikunde docenten af; maar het waren maar twee personen; eentje die scheikunde deed en ikzelf met twee diploma's

En dat is dus voor de hele regio Noordholland + Zuidholland.....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:19

Arabesk schreef:
Iedereen die goed kon leren koos voor economie oid waar geld in te verdienen was, die enkele nerd die nog kiest voor natuurkunde of scheikunde wordt door de Shell of aanverwanten meteen na de studie 'opgekocht'.

Op de hele lerarenopleiding 2e graad in Amsterdam studeerden afgelopen jaar 2 natuurkunde en twee scheikunde docenten af; maar het waren maar twee personen; eentje die scheikunde deed en ikzelf met twee diploma's

En dat is dus voor de hele regio Noordholland + Zuidholland.....

Ja, dat klopt. Vaak kiezen studenten een opleiding waarmee ze denken veel geld te verdienen, vandaar dat er een overschot of tekort is in bepaalde vakgebieden. Maar goed, ik neem aan, dat jij toch bewust hebt gekozen voor jouw vak? Dat is (denk ik) de enige manier om het vol te houden tot minimaal je 67e :D en (vind ik heel belangrijk) om je vak/werk leuk te vinden. Ik moet er niet aan denken, om 8/9 uur per dag werk te doen tot mijn pensioen, dat ik absoluut niet leuk vindt, vreselijk. Nou succes dit weekend met huiswerk na kijken :) .

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:19

Rebeccaa schreef:
Hoezo werk je werkweken helaas vrijwillig? Ik bedoel, ik hoor mijn leraren die mee mogen naar Barcelona of Toscane echt niet klagen hoor. We zijn allemaal 17, luisteren allemaal prima, dus het enige wat die hoeven te doen is mee gaan met het uit eten, zorgen dat we allemaal op tijd aan de ontbijttafel zitten enzovoorts.
Ik vind leraren echt heel sneu soms met al dat overwerken en ondergewaardeerde respect, maar de werkweken vind ik dat ze niet over mogen klagen.

Een werkweek is zoveel zwaarder dan een normale werkweek voor de klas :')

Ik ga dit jaar naar Londen, natuurlijk ga ik met onwijs veel plezier, ik zou het niet willen missen, maar als er iets slopend is is het wel zo'n week. Je hebt geen, maar dan ook echt geen tijd voor jezelf, behalve 's nachts als je een paar uur slaap kunt pakken. Je doet de hele dag niet anders dan regelen, politie agentje spelen, alles in goede banen leiden, informatie geven, op de juiste locatie komen, problemen oplossen, toegangskaarten regelen en noem maar op. IN de avond als de kinderen in hun gastgezin zitten spreek je met collega's de dag door en bespreek je vast de volgende dag.
Nee, nogmaals, ik kijk onwijs uit naar mijn werkweek in Londen, maar geloof me dathet wel zwaar is.

En ja, deze week is niet opgenomen in mijn jaartaak, ik krijg er maar enkele uren voor dus ik werk die week op vrijwillige basis ;)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:45

Arabesk schreef:
- betere opleiding van de docenten
- beter salaris
- minder lessen geven en dus meer tijd hebben voor voorbereidingen etc

Even voor het geheugen van iedereen, dit ging dus over Finland...Ik ben daar vrij veel geweest en het eerste punt is zeker waar. Het opleidingsniveau en de status van docenten is vergeleken bij NL ongekend hoog. Het salaris is niet hoger. Misschien in een aantal gevallen wel, maar we hebben het wel eens vergeleken en het maakt niet zoveel uit.

Ze geven wel wat minder les, maar werken ook veel meer met standaard curricula. Hier in NL gaat heel veel tijd zitten in iedere keer weer opnieuw uitvinden van lessen, lessenseries, whatever - en daar werkt men meer met gestandaardiseerd materiaal. Zij stellen dus minder de vakinhoud voorop, maar veel meer het pedagogisch didactisch klimaat, in én buiten de klas.

Die status komt trouwens voort uit een heel andere leercultuur, in Scandinavië geeft men sowieso onderwijs een andere plek in de samenleving. Dat verander je echt niet zomaar hier in Nederland...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:01

Wat niet wil zeggen dat de inhoud daardoor minder is.
Als de inhoud gestandariseerd is, betekend dat ook dat elke leerkracht kwalitatief goede lessen kan geven, aangezien die standaard lessen waarschijnlijk goed opgebouwd zijn en alle doelen ruimschoots aan de orde komen. Ook worden er vaak didactische aanwijzingen gegeven.

Voor de bevlogen en goede creatieve docent zal dat misschien jammer zijn, omdat die dan minder ruimte heeft voor de eigen creativiteit om de leerlingen liefde en enthousiasme mee te geven voor het vak, maar voor de minder creatieve en meer gemiddelde docent wel een goede steun in de rug die veel bloed, zweet en tranen kan schelen...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:03

Vind die gestandariseerde inhoud juist zeer jammer. Vreselijk ook om als leerling zulke lessen te moeten volgen, ben dan ook erg blij dat ik op een vrije school heb gezeten, je merkt meteen dat je zoveel meer weet en leert dan mensen op het reguliere onderwijs. Het heeft mensen uit mijn klas (en mij ook) dan ook echt duidelijk geholpen bij de vervolgstudie. Ik leer graag meer dan wat er in die standaard schoolboeken staat. En ja, ik snap ook best dat niet iedereen dingen zoals Russische literatuurgeschiedenis interessant vindt.
Maar ik snap dat het stukken makkelijker is, maar ik vind het ergens ook wel een nadeel als iedereen (bijna) precies hetzelfde leert. Wat heb je daar nou aan? Diversiteit in die kleine dingen is juist goed.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:58

Mambobeach: Grappig dat jij het over ontslag nemen heb in je reactie op mijn post, vandaag namelijk mijn laatste werkdag gehad. Ontslag nemen terwijl je een vaste baan hebt in deze tijd zegt genoeg denk ik.... Ook ik ben een jonge docent die het na 6 jaar onderwijs voor gezien houd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:59

Jeetje ruitje, ik ben dan wel heel benieuwd wat je heeft doen beslissen te stoppen zo halverwege een jaar eigenlijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:07

Alle negatieve zaken die in dit topic genoemd worden in combinatie met wat zaken die specifiek op mijn school spelen. Ik ga de kinderen ontzettend missen maar ik ben zo blij dat ik mijn leven weer terug krijg. In het onderwijs ben ik 24 uur per dag bezig, niet alleen de zaken die hier omschreven wor eden... maar ook de geestelijke stress. Ik denk dat mensen niet snappen dat het zo zwaar is omdat je naast je gewone taken o.a. bedreigingen van ouders meemaakt, kinderen die in bendes zitten en kinderen die aan de coke zitten probeerd te helpen en verder nog kinderen heb die in zichzelf snijden e ondertussen ook nog wat kinderen opvangt die thuis mishandeld worden... En dit is serieus in EEN WEEK...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:08

Ik zit trouwens op een telefoon, dus typen gaat niet zo top ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:09

Heftig inderdaad, maar een goed voorbeeld van wat je wel meemaakt (alhoewel mij dat gelukkig niet in 1 week gebeurt ;) ). heb je accuut besloten te stoppen? Waarom wilde je het jaar niet volmaken?
Sorry hoor, ben nu even nieuwsgierig :D (mag ook via pb uiteraard)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:22

Ik pb je morgen even, mijn telefoon staakt ( wel solidair van 'm...)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:40

Electra63 schreef:
Arabesk schreef:

Waarschijnlijk omdat de meeste pubers een hekel hebben aan het vak natuurkunde, dus niet snel zullen kiezen voor deze richting? Dat geldt natuurlijk voor meer vakken.
Maar goed, je bent lekker vroeg thuis en je hebt heel het weekend de tijd om het huiswerk na te kijken. Geen werkdruk dus ;)

Nee, ze bedoelt juist dat vijf vacatures voor een docent natuurkunde juist veel zijn. Omdat die docenten ook per direct zouden moeten beginnen.
En mensen worden geen docent natuurkunde, omdat je met een opleiding natuurkunde een veel beter betaalde baan kunt vinden die veel minder werkstress oplevert ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:09

Spekkie,
Ik bedoelde juist: omdat pubers natuurkunde geen leuk vak vinden, waarschijnlijk omdat het moeilijk is, zullen er weinig voor een studie natuurkunde kiezen, daardoor weinig (afgestudeerde) docenten en dan door o.a. de vergrijzing dus veel vakatures. Zie het als een voordeel: nooit thuis als afgestudeerde zonder baan. En als er een tekort is: goed onderhandelen tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek. :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:28

tja, helaas zijn de onderwijsbegrotingen niet zo ruim dat er zoveel te onderhandelen valt... ´t is geen bedrijfsleven O:)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:33

Fiffill schreef:
Maar ik snap dat het stukken makkelijker is, maar ik vind het ergens ook wel een nadeel als iedereen (bijna) precies hetzelfde leert. Wat heb je daar nou aan? Diversiteit in die kleine dingen is juist goed.

In Nederland weet je eigenlijk niet wat iedereen leert omdat er ontzettend veel vrijheid is - diversiteit in kleine dingen zal nooit een probleem zijn en is het in Finland volgens mij ook niet. Hier is de diversiteit echter zo groot dat de kwaliteit af en toe in het gedrang komt. Maar het blijft een moeilijk vraagstuk....

Ik ken ook mensen die van buiten het onderwijs kwamen en na een jaar leraarschap gillend wegliepen vanwege de anarchistische / niet zakelijke instelling op scholen. Dat is de andere kant van het verhaal, een leercultuur verander je niet zomaar en in NL is er wel heel veel vrijheid voor individuele docenten wat ook niet altijd erg professioneel overkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:38

Zoveel vrijheid is er niet. Alles is vastgelegd in referentiekaders. Verder zijn alle eindexamens voor heel Nederland gelijk. Helaas resulteerd het er wel vaak in dat docenten leerlingen gaan trainen voor het eindexamen in plaats van kennis over te dragen in mijn ogen.