130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:20

Ik ben het met je eens HC, dat het een populistische stunt is. Persoonlijk vind ik het fijn, maar totaal onnodig. Ik had liever dat deze regering zich met IMO nuttiger zaken bezighoudt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:26

Electra63 schreef:
Tegen die tijd, zal ik je wel een berichtje sturen met het signalement, dan kan je uit de buurt blijven en loop je geen onnodig risico ;)

Bedankt maar onnodig. Dat loop ik toch al niet.
Dat is juist de crux; je kent namelijk de rest niet en je weet dat er malloten om je heen rijden.

Zo is er (in NL) een onderzoek geweest naar het gezichtsvermogen van automobilisten. Het resultaat was dat ongeveer 15% een motorfiets op 100 meter niet goed kán zien.
Omdat je als motorrijder dit niet weet, moet je er dus vanuit gaan dat niet één je ziet.

Ik heb hier meermalen gelezen dat je moet anticiperen.

Tatááá :)* :)*

Ik boemel met een stévige auto rustig over de rechterbaan met de naald tegen de onderkant van 100 op de teller.
Leve de MercMusso slow-mobiel *\o/*

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:27

In- en uitvoegen is al een beetje tricky momenteel, en helemaal met het inhaalverbod voor vrachtwagens op wegen waar 120 gereden mag worden.

Als je op de linkerbaan rijdt moet je goed opletten bij uitvoegen of je er wel op tijd tussen komt. Als je op de linkerbaan langzamer gaat rijden om de snelheid van de rechterbaan op te vangen omdat er bar weinig plek is tussen de vrachtwagens dan heb je kans dat mensen zich aan je gaan ergeren die achter je rijden.
Als je met volle snelheid tussen de vrachtwagens schiet en dan gaat remmen schrikken de vrachtwagenchauffeurs zich een hoedje.

Als je lekker aan het karren bent op de linkerbaan en mensen moeten invoegen tussen de vrachtwagens die niet in mogen halen, schiet 9 van de 10 auto's linea recta (zonder verder te kijken) naar de linkerbaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:31

Electra63 schreef:
Ik ben het met je eens HC, dat het een populistische stunt is. Persoonlijk vind ik het fijn, maar totaal onnodig. Ik had liever dat deze regering zich met IMO nuttiger zaken bezighoudt.

Het geld wat die verandering (en het weer terugdraaien) gaat kosten wordt niet aan iets anders. Niet aan onderwijs of gezondheidszorg.
Ok, je kan stellen dat de zwakkeren zich moeten aanpassen of particulier hulp moeten zoeken :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:33

Nicolletje schreef:
Als je op de linkerbaan langzamer gaat rijden om de snelheid van de rechterbaan op te vangen omdat er bar weinig plek is tussen de vrachtwagens dan heb je kans dat mensen zich aan je gaan ergeren die achter je rijden.
Als je met volle snelheid tussen de vrachtwagens schiet en dan gaat remmen schrikken de vrachtwagenchauffeurs zich een hoedje.

De langzaamste schakels gaan niet veranderen :)*

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:41

Tenzij je ze van de snelweg af pest.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:44

Het is gewoon nutteloos, dat 130 rijden. Als ik eens van oost naar west rijdt, is het achter elkaar 120, dan weer 100 (stad in zicht) dan weer 120, en vul daar tegenwoordig dus 130 voor in, en zo gaat het de hele tijd door: 130, 100, 130, 100, 130, ineens een matrixbord met 70 en met een beetje pech 50, en dan ineens weer 130 mogen... en dan weer 100... Oh wat is dàt een vooruitgang... ook zo zuinig wat brandstofverbruik betreft... niet. Want je kunt maar op relatief korte stukjes 130, maar voor je het weet moet je weer langzamer... :') Oftewel: 130 is om in een goed blaadje te komen bij het stemvee en/of BMW rijdende grachtengordelvriendjes.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 02-12-11 16:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:46

90 is 90 mijl he.

Heb ik me weleens in vergist qua afstand :=

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:48

In de VS hebben we het over mijlen he? En 1 mijl = 1,609344 km. Ik kwam toen meestal borden tegen van 70 of 80 mph. Heel soms 90, maar vrijwel niet.

Het is overigens niet de snelheid, maar de wijze van rijden wat daar prettig is. Het "keep your lane" ipv duiken in elk gat wat je ziet.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:52

Electra63 schreef:

Dat is inderdaad wel zo, het haalt weinig uit, ik ben er wel blij mee, maar zonder die 130 had ik ook doorgereden, al is de verwijzing naar BMW rijders of grachtengordelbewoners wel een beetje flauw :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:53

Heb de tekst over de VS verwijderd want je kunt het eigenlijk niet vergelijken met de situatie hier. Ze kunnen daar over langere afstanden dezelfde snelheid rijden, met een rustig verkeersbeeld. Behalve bij de grote steden natuurlijk.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:06

De gemiddelde grachtengordelbewoner weet niet eens wat een snelheidslimiet van 120 is, laat staan dat die weten dat er snelwegen zijn waar je 130 kan. Die zijn al blij als ze ergens 50 kunnen rijden.

Natuurlijk is dit voornamelijk een populistisch ingegeven iets. Maar het zou nou eenmaal handiger zijn als er wat flexibeler omgegaan kan worden met snelheid. Van mij mogen morgen alle snelheidborden electronisch worden, als er dan maar realistisch omgegaan wordt met de snelheid. Te hoge snelheid op plaatsen met veel verkeer leidt tot meer files, dus dat moet niet. Snel als het kan, langzaam als het moet.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:09

Citaat:
Ik blijf vraagtekens houden over het snelheidsverschil tussen de linker- en de rechterbaan.
80 rechts en 130 links met 2 meter ertussen is geen fijn idee.
Ook gaat in- en uitvoegen lastiger worden.
Niet alleen voor inhalen vanaf de rechterbaar, ook voor invoegen voor een afrit vanaf de linkerbaan.

Wat een onzin.....binnen de bebouwde kom heb je overal een snelheids verschil van 50 M,en rijd je toch ook langs geparkeerde auto``s,maar dan op een afstand van 1meter

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:18

Nicolletje schreef:
90 is 90 mijl he.

De eerste keer met de motofiets de grens over begreep ik niet wat het waarschuwingsbord ´Pietons!´ betekende. Het is dat die daar niet voorkomen anders zou ik gedacht hebben dat die Belgen niet konden spellen ;)

De tweede uitstap was naar Engeland. Meer schrijf ik daar beter niet over :o

Heerlijke tijd was dat trouwens. In gelukzalig onbenul rondgerost met een bonte verzameling deernes achterop. Met _/-\o_ aan de automobilisten die me op malloten anticiperend in leven hebben gelaten.
De Golf GTi kwam kort daarop. De eerste hot hatchback. Dat heeft een enórm effect gehad op de weg.
Maar goed, dat terzijde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:20

papagroom schreef:
Wat een onzin.....binnen de bebouwde kom heb je overal een snelheids verschil van 50 M,en rijd je toch ook langs geparkeerde auto``s,maar dan op een afstand van 1meter

Zijn alle borden van 30 en minder weggehaald dan?

Ook geldt dat die 50 een maximum is wat je láng niet altijd kan dus mag rijden waar dit geldt.
Inderdaad net als de maxima op de snelweg en elders.
Maximum is wat maximaal mag indien mogelijk.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:22

Huertecilla schreef:
MamboBeach schreef:
Volgens mij wordt alles uit zijn verband getrokken hoor...

Inderdaad.

1. je hoeft niet sneller te kúnnen dan 60 op de snelweg
2. er is een max. van 80 vrachtverkeer
3. je moet met aangepaste snelheid inhalen
4. speed kills (zie de link van Gummie)

Jammer dat je de rest van mijn bericht niet laat staan.

Al menig keer heb ik iets gevraagd en niemand die daar antwoord op wil geven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:22

Huertecilla schreef:
Nicolletje schreef:
90 is 90 mijl he.

De eerste keer met de motofiets de grens over begreep ik niet wat het waarschuwingsbord ´Pietons!´ betekende. Het is dat die daar niet voorkomen anders zou ik gedacht hebben dat die Belgen niet konden spellen ;)

De tweede uitstap was naar Engeland. Meer schrijf ik daar beter niet over :o

Heerlijke tijd was dat trouwens. In gelukzalig onbenul rondgerost met een bonte verzameling deernes achterop. Met _/-\o_ aan de automobilisten die me op malloten anticiperend in leven hebben gelaten.
De Golf GTi kwam kort daarop. De eerste hot hatchback. Dat heeft een enórm effect gehad op de weg.
Maar goed, dat terzijde.

Je bent eigenlijk Anton Heiboer?
Ik zie het gelijk voor me, maar ik vraag mij dan af, hoe al die deernes achterop zaten? Gestapeld? Heb je toevallig geen foto's, ik ben zeer benieuwd. :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:33

joostvangestel schreef:
Te hoge snelheid op plaatsen met veel verkeer leidt tot meer files, dus dat moet niet.

:)*

Citaat:
Snel als het kan, langzaam als het moet.

Dit aangeven via borden is riskant.
Het is voor menigeen een alibi om niet zelf te kijken/na te denken. Dat zie je op dit topic helder.
Het is potentieel levensgevaarlijk.

Als er alleen maar mensen met gezond verstand en goed risico-beslissingen met bij de omstandigheden aangepaste snelheid op de weg zouden rijden, dan was de maximum snelheid helemaal niet nodig.
Nu is die vaak te hoog omdat menigeen niet op het netvlies heeft dat langzamer MOET als wat voor omstandheden ook dat vragen.

Maar goed, de techiek is bíjna zover dat iedere auto met op de linker rijbaan van buitenaf electronisch aangestuurde snelheid op electronish aangehouden onderlinge afstand ´rijdt´.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:09

De aanpassingen om de snelwegen o.a. veilig genoeg te maken kosten 132 miljoen, las ik net in een krantje voor ik het in de kachel mikte. :+

Zonder die aanpassingen zou volgens een analyse het aantal verkeersdoden wellicht iets oplopen.

Ik vind het toch best veel voor een verhoging van de maximumsnelheid met 10 km, vooral in een land dat nauwelijks wegen heeft waar je langere tijd dezelfde snelheid kan handhaven.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:20

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:37

Ik zou die berekening wel eens willen zien, want ik denk dat er helemaal niet zo extreem veel zal veranderen in het rijgedrag van automobilisten.

Althans dat zie ik hier niet terug op de trajecten waar je al langer 130 mag. Hoewel wij dat ook wel eens gedaan hebben, al schreeuwend, 'whoooooo, wat is het toch heeeerlijk om zoooooooooo hard te mógen riiiijjjjjjjjjjden!'
Ach, door de geluidsbarriere gingen we niet...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:51

randalinpony schreef:
De aanpassingen om de snelwegen o.a. veilig genoeg te maken kosten 132 miljoen, las ik net in een krantje voor ik het in de kachel mikte. :+

Zonder die aanpassingen zou volgens een analyse het aantal verkeersdoden wellicht iets oplopen.

Ik vind het toch best veel voor een verhoging van de maximumsnelheid met 10 km, vooral in een land dat nauwelijks wegen heeft waar je langere tijd dezelfde snelheid kan handhaven.

Ach, ik ben niet verbaasd, zoals iemand al opmerkte: het is nu tijd voor rechtse hobby's ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 22:28

Colway schreef:
inderdaad en dat kunnen veel mensen niet, als je 120 mag, moet je dat gewoon rijden, anders krijg je juist verkeerschaos

Onzin. Als er 2 90km/u rijden, kun jij je ook aanpassen en langzamer gaan. ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:03

tessie1985 schreef:
ik rij vaak op de a28 en daar mag je 120 rijden, ik haal toch makkelijk de 130 ik vind het heerlijk!
lekker snel van a naar b :-)
a1 en a10 mogen ze van mij ook ophogen kwa snelheid

A1 met al dat vrachtverkeer??
Electra63 schreef:
randalinpony schreef:

Ach, ik ben niet verbaasd, zoals iemand al opmerkte: het is nu tijd voor rechtse hobby's ;)

het is gewoon populistische volksmennerij.
een koekje om de zeurende mensen zoet te houden.
leidt de aandacht lekker af van andere zaken die er wel toe doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 01:39

minikatje schreef:
het is gewoon populistische volksmennerij.
een koekje om de zeurende mensen zoet te houden.
leidt de aandacht lekker af van andere zaken die er wel toe doen.

Geef het volk brood en spelen.