Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Re: Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:10

_O- _O- _O-

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 03:58

Dat mens van dat stuk vergelijkt zwarte piet met een racistisch engels verhaal over een Indisch jongetje (niet eens afrikaans). Verder vind ze dat zwarte piet geintroduceert is door een boekje terwijl hij in de middeleeuwen al bestond en vind ze dat Sinterklaas hetzelfde is als Santa. Al met al erg kortzichtig en vooral lekker vanuit haar eigen cultuur gedacht die sowieso al slavernij-overgevoelig is..

Lees je eerst even goed in voordat je andermans tradities gaat afkraken zou ik zeggen.
Bovendien is het wel heel hypocriet om te roepen dat zwarte piet niet kan, maar dat je eigen kersttraditie wel kan terwijl die de zwarte pieten gewoon even in liliputters heeft veranderd.. (en die moeten de cadeaus maken voor Santa, terwijl Sinterklaas ze gewoon koopt. De elfen moeten thuisblijven en de zwarte pieten mogen mee, feestvieren en snoep uitdelen..)

Verder trouwens, het enige serieuze 'oorsprongsverhaal' van zwarte piet dat ik kan vinden dat suggeert dat hij ooit een slaaf was zegt dit:
Citaat:
Another, more modern story is that Saint Nicolas liberated an Ethiopian slave boy called 'Piter' (from Saint Peter) from a Myra market, and the boy was so grateful he decided to stay with Saint Nicolas as a helper.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas

En alweer.. Zwarte Piet wordt niet als slaaf gebruikt door de sint.

(In het andere verhaal waarin het woord slaaf gebruikt werd was zwarte piet zelf de slavenvanger.. zie een paar pagina's terug..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:49

Kleine nuance in deze discussie: mensen die Zwarte Piet discriminerend vinden maken een fikse denkfout door te veronderstellen dat Zwarte Piet een mens is, maar dat is hij niet. Sinterklaas en Zwarte Piet zijn mythen, volksgeloven, traditionele fictiefiguren die eens per jaar heel even tot leven wordt gewekt door acteurs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:51

Lovely schreef:
Kleine nuance in deze discussie: mensen die Zwarte Piet discriminerend vinden maken een fikse denkfout door te veronderstellen dat Zwarte Piet een mens is, maar dat is hij niet. Sinterklaas en Zwarte Piet zijn mythen, volksgeloven, traditionele fictiefiguren die eens per jaar heel even tot leven wordt gewekt door acteurs.

Helaas kun je ze dat maar moeilijk aan het verstand peuteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:52

Mindim schreef:
Lovely schreef:

Helaas kun je ze dat maar moeilijk aan het verstand peuteren.

Dat is jammer, er is toch ook niemand beledigd omdat er een paashaas is of vrouwtje theelepel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:11

Lovely schreef:
Dat is jammer, er is toch ook niemand beledigd omdat er een paashaas is of vrouwtje theelepel?

Daar hangt geen menselijk lijden aan, dat zal het wezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:12

Mindim schreef:
Lovely schreef:

Daar hangt geen menselijk lijden aan, dat zal het wezen.

Maar Zwarte Piet is geen mens, maar een fantasiefiguur.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:14

Drama dit. de 'neger'zoenen en als ik het goed heb wat met die mijter (of meiter? :o ) van sinterklaas. nu zwarte piet.. je kunt ook dingen op gaan zoeken hoor. 5jaar geleden had niemand het erover, en nu ineens moet van alles veranderd worden omdat het discriminerend is?! met alle respect maar dit vind ik erg ver gaan..

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:34

Als ik zwarte Piet bekijk zie ik een zwarte man met dure, chique kleding en dikke gouden oorbellen. Dit geeft aan hoe rijk deze Piet wel niet was. Het is in ieder geval geen slavenkleding die hij draagt. Waarschijnlijk heeft hij zijn rijkdom verworven als slavenhandelaar. Ook blanke slaven, gezien het feit dat hij (blanke) kindertjes terug meenam in de grote zak. Zwarte Piet is hier dus de slavenhandelaar en het moet hem verboden worden ooit nog in Nederland te verschijnen, aangezien hij een racist was. Hij roofde leden van andere stammen en blanken om te verkopen of gebruiken als slaaf. Hoe slecht kan iemand zijn! ik vind dat zijn nazaten hiervoor gestraft moeten worden en zich heel erg schuldig moeten voelen. Al die arme blanke kindertjes die heel lang erg bang waren om meegenomen te worden door deze slavenhandelaar!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:05

Nou, zal ik iedereen maar even uit de droom helpen dan? Niet doorvertellen he...... Maar zwarte Piet is zwart door de schmink, sinterklaas bestaat niet, er komt in werkelijkheid helemaal niemand door de schoorsteen, de schimmel die sinterklaas tussen de benen heeft hoeft niet over daken te lopen (114 redt een dier is dus niet nodig) en is ook geen gevaar voor de volksgezondheid, en het zijn je ouders die jou cadeautjes geven, soms tegen wil en dank, omdat ze het kind niet willen laten denken dat die enge ongeschoren man met zijn "slaven" hen heeft overgeslagen omdat ze stout zijn.

Ssssssssssttttttttt...

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:54

gummie schreef:
Nou, zal ik iedereen maar even uit de droom helpen dan? Niet doorvertellen he...... Maar zwarte Piet is zwart door de schmink, sinterklaas bestaat niet, er komt in werkelijkheid helemaal niemand door de schoorsteen, de schimmel die sinterklaas tussen de benen heeft hoeft niet over daken te lopen (114 redt een dier is dus niet nodig) en is ook geen gevaar voor de volksgezondheid, en het zijn je ouders die jou cadeautjes geven, soms tegen wil en dank, omdat ze het kind niet willen laten denken dat die enge ongeschoren man met zijn "slaven" hen heeft overgeslagen omdat ze stout zijn.

Ssssssssssttttttttt...

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:45

Nu krijg je ongetwijfeld een reactie dat je voorspelbaar bent hahaha

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:11

Nou Gummie, dat is helemaal niet waar! :( Mijn ouders leven niet meer en ieder jaar krijg ik cadeautjes van Sinterklaas en Zwarte Piet. :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:30

_O- _O- (het spijt me overigens voor het eerste deel van jouw post ;( )

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:26

gummie schreef:

Ssssssssssttttttttt...

oooooohhhh, hij bestaat niet?! |(

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:54

Even de knuppel in het hoenderhok gooien:

De oud-president van Suriname heeft gezegd dat Sinterklaas afgeschaft moet worden omdat het een provocatie is, 'compleet met al zijn beledigingen aan het zwarte deel van de bevolking.'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:24

DaniBanani schreef:
Even de knuppel in het hoenderhok gooien:

De oud-president van Suriname heeft gezegd dat Sinterklaas afgeschaft moet worden omdat het een provocatie is, 'compleet met al zijn beledigingen aan het zwarte deel van de bevolking.'

Gaan ze toch geen sinterklaas vieren in Suriname? En welke surinamer hier vrijwillig is komen wonen, dan neem je een land inclusief sommige tradities, het is nu niet zo dat de sint het hele jaar door de straat loopt met zijn pieten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:46

Mijn ex-vriend (is nog steeds een hele goede vriend van me) is zwart, woont al jaren in NL (sinds begin jaren 90) en vindt dat hele gedoe rondom zwarte Pieten en het zwart zijn daarvan zo'n onzin. Hij kan er prima mee leven, ondanks dat hij in zijn eigen leven helaas regelmatig met racisme te maken heeft. Ik bedoel maar......... Kan dat alleen maar enorm in hem waarderen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:48

Ik heb mijn hele leven naast een molukse gemeenschap geleefd, hadden er ook geen problemen mee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:54

Tja..... ik voel me toch ook niet aangesproken vanwege alle 'domme blondjes' moppen e.d. Ik kan me er gewoon niet druk over maken. Ik lach gewoon mee en vat het allemaal niet persoonlijk op. Ik vond die actie van zangeres Anouk op facebook (oproep om alle Pieten te gaan kleuren in felle kleurtjes) ook erg raar. Dan denk ik 'mens, maak je toch niet zo druk'. Maar ja, mijn mening, he..... :D

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:55

Kun je deze gast ook even in het hoenderhok gooien, wat kan die provoceren zeg! De oud-president van Suriname heeft gezegd dat Sinterklaas afgeschaft moet worden omdat het een provocatie is, 'compleet met al zijn beledigingen aan het zwarte deel van de bevolking.'

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:00

Shellyke, zo'n man, daar glimlach ik om...... Ik heb niets met de slavernij en met rascisme, het zijn afschuwelijke zaken, maar ik zie echt de connectie niet tussen het feest voor onze kinderen en dat nare gebeuren. Jammer dat die mensen zo in een 'slachtofferrol' blijven hangen op een manier die nergens op slaat. Maak je druk over echt heftige zaken, echte rascistische zaken bijvoorbeeld. Ik denk ook dat we eens op moeten houden in zwart en wit denken. Letterlijk en figuurlijk.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:15

Ach, toen mijn kinderen klein waren kreeg ik begin december ook een keer de vraag van een van hen, of de getinte meneer aan de overkant misschien zwarte piet zou kunnen zijn? Ik heb daarop geantwoord dat niet alle blanke mensen bij hetzelfde bedrijf werken als hun vader, en dat niet alle getinte mensen voor sinterklaas werken.
Tegenwoordig wordt het discrimineren wel erg ver doorgetrokken vind ik. Negerzoentjes mag dan niet meer, maar jodenkoeken, blanke vla en blanke lak wel? Zo vind ik overigens de term huidskleur wel een raar iets. Ligt er namelijk nogal aan welke huid we daarbij in gedachten hebben. Het is zo, als je bij een winkel een bh in huidskleur je een op blanke huid gelijkende kleur krijgt, en geen donker kleurige, terwijl donker evengoed je huidskleur kan zijn ?
De kleur..huidskleur mag voor mij wel afgeschaft worden, of ze moeten er meerdere tinten van maken, zwarte piet mag van mij blijven.
Dit is uiteraard mijn eigen mening en naar niemand kwetsend bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:27

Twiggy2008 schreef:
Tja..... ik voel me toch ook niet aangesproken vanwege alle 'domme blondjes' moppen e.d. Ik kan me er gewoon niet druk over maken. Ik lach gewoon mee en vat het allemaal niet persoonlijk op. Ik vond die actie van zangeres Anouk op facebook (oproep om alle Pieten te gaan kleuren in felle kleurtjes) ook erg raar. Dan denk ik 'mens, maak je toch niet zo druk'. Maar ja, mijn mening, he..... :D

Tja van Anouk heb ik ook geen hoge pet op, leuke muziek maar een zielig figuur.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:33

Mindim schreef:
Twiggy2008 schreef:

Tja van Anouk heb ik ook geen hoge pet op, leuke muziek maar een zielig figuur.

Ik heb ook niets met de persoon Anouk herself, hoor (muziek vind ik wel leuk). Ben het met je eens. Toevallig kreeg ik via FB dat bericht door van haar destijds en ik heb me ingehouden om daar eens de knuppel in het hoenderhok te gooien. ;)