Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Another, more modern story is that Saint Nicolas liberated an Ethiopian slave boy called 'Piter' (from Saint Peter) from a Myra market, and the boy was so grateful he decided to stay with Saint Nicolas as a helper.
Lovely schreef:Kleine nuance in deze discussie: mensen die Zwarte Piet discriminerend vinden maken een fikse denkfout door te veronderstellen dat Zwarte Piet een mens is, maar dat is hij niet. Sinterklaas en Zwarte Piet zijn mythen, volksgeloven, traditionele fictiefiguren die eens per jaar heel even tot leven wordt gewekt door acteurs.
Mindim schreef:Lovely schreef:Kleine nuance in deze discussie: mensen die Zwarte Piet discriminerend vinden maken een fikse denkfout door te veronderstellen dat Zwarte Piet een mens is, maar dat is hij niet. Sinterklaas en Zwarte Piet zijn mythen, volksgeloven, traditionele fictiefiguren die eens per jaar heel even tot leven wordt gewekt door acteurs.
Helaas kun je ze dat maar moeilijk aan het verstand peuteren.
gummie schreef:Nou, zal ik iedereen maar even uit de droom helpen dan? Niet doorvertellen he...... Maar zwarte Piet is zwart door de schmink, sinterklaas bestaat niet, er komt in werkelijkheid helemaal niemand door de schoorsteen, de schimmel die sinterklaas tussen de benen heeft hoeft niet over daken te lopen (114 redt een dier is dus niet nodig) en is ook geen gevaar voor de volksgezondheid, en het zijn je ouders die jou cadeautjes geven, soms tegen wil en dank, omdat ze het kind niet willen laten denken dat die enge ongeschoren man met zijn "slaven" hen heeft overgeslagen omdat ze stout zijn.
Ssssssssssttttttttt...
gummie schreef:Nou, zal ik iedereen maar even uit de droom helpen dan? Niet doorvertellen he...... Maar zwarte Piet is zwart door de schmink, sinterklaas bestaat niet, er komt in werkelijkheid helemaal niemand door de schoorsteen, de schimmel die sinterklaas tussen de benen heeft hoeft niet over daken te lopen (114 redt een dier is dus niet nodig) en is ook geen gevaar voor de volksgezondheid, en het zijn je ouders die jou cadeautjes geven, soms tegen wil en dank, omdat ze het kind niet willen laten denken dat die enge ongeschoren man met zijn "slaven" hen heeft overgeslagen omdat ze stout zijn.
Ssssssssssttttttttt...
DaniBanani schreef:Even de knuppel in het hoenderhok gooien:
De oud-president van Suriname heeft gezegd dat Sinterklaas afgeschaft moet worden omdat het een provocatie is, 'compleet met al zijn beledigingen aan het zwarte deel van de bevolking.'
Twiggy2008 schreef:Tja..... ik voel me toch ook niet aangesproken vanwege alle 'domme blondjes' moppen e.d. Ik kan me er gewoon niet druk over maken. Ik lach gewoon mee en vat het allemaal niet persoonlijk op. Ik vond die actie van zangeres Anouk op facebook (oproep om alle Pieten te gaan kleuren in felle kleurtjes) ook erg raar. Dan denk ik 'mens, maak je toch niet zo druk'. Maar ja, mijn mening, he.....
Mindim schreef:Twiggy2008 schreef:Tja..... ik voel me toch ook niet aangesproken vanwege alle 'domme blondjes' moppen e.d. Ik kan me er gewoon niet druk over maken. Ik lach gewoon mee en vat het allemaal niet persoonlijk op. Ik vond die actie van zangeres Anouk op facebook (oproep om alle Pieten te gaan kleuren in felle kleurtjes) ook erg raar. Dan denk ik 'mens, maak je toch niet zo druk'. Maar ja, mijn mening, he.....
Tja van Anouk heb ik ook geen hoge pet op, leuke muziek maar een zielig figuur.