Voetbal is ontstaan door zo'n spel met het hoofd van de leider van de verliezer. Ook al zo'n leuke sport?
En dan noem ik maar een paar dingen. De geschiedenis staat bol van de rare fratsen. Die zijn van alle tijden. Dus ook van nu. Het mooie van nu is dat we als wereld op elkaars vingers kijken.

Ik vind dat ik de wereld alleen kan verbeteren door mensen niet aan te moedigen tot dit gedrag. En inderdaad, het meest aggressieve wezen op deze aarde is de mens. De reacties van een aantal bewijzen dat hier ook maar weer eens. Moet je eens kijken waar we toe in staat zijn. Beschamend gewoon. Mijn heel botte reactie kwam voornamelijk door wat ik aan reacties op de eerste pagina zag. Daarna zag ik pas dat er al 4 pagina's waren volgeschreven. Het is nogal kort door de bocht om iemand zo iets toe te wensen, die je niet eens kent. Zo lang mensen geloven dat het allemaal wel meevalt, blijven ze het doen. Ik heb wel gehoord, dat zo'n matador heel erg rijk wordt van daar gaan staan. Het is maar wat voor prioriteiten je hebt. Ik kan idd ook genieten van een samenspel tussen paard en stier, maar ik realiseer me ook, wat de afloop is. Het is dan jammer dat dat samenspel niet op een vredelieverder manier kan. Het is absoluut top wat ze kunnen.
Verder heb ik het afgelopen jaar al heel wat paardenleed gezien. Mensen die letterlijk verrekken om een passend zadel aan te meten op hun paard. Mensen die willens en wetens met een gebroken boom op hun paard rijden. Echt! Ik heb dat ook meerdere keren gezien. Dan ga ik ze toch ook niet toewensen dat ze er afgebokt worden en al hun botten, inclusief rug of nek breken? Ik lees de paard en Sport en verbaas me elke keer weer over de schandalige dingen die op concoursen moeten worden afgestraft. Vaders die de pony van hun kinderen afranselen, omdat ie niet hoog genoeg sprong. Da mag dan allemaal wel? Mijn moeder chipt paarden - ook al zo'n raar iets! Dat doe je toch niet bij een levend wezen? Hoe zou jij het vinden om zo'n rijstkorrel in je nek te krijgen? - en ziet ook veel dierenleed, waar ze heel weinig tegen kan uithalen. Dus vandaar dat ik dan denk: "Er wordt nu keihard geoordeeld over een land met andere cultuur, maar zelf kunnen we niet eens fatsoenlijk voor onze eigen viervoeter zorgen." En het gemak waarmee men zegt: Ja, mijn paard kan dit zadel wel op, want hij moet eerst zadelmak worden, dus dat kan met dit te smalle, aftandse ding wel. En sommigen hebben bitten in de paardenmond zitten waar je u tegen zegt. Maar ja, dat haalt het dan nog niet met wat de Grieken in hun tijd gebruikten.

Dus ik was lomp, maar als we echt naar onszelf kijken, dan kunnen we allemaal wel een voorbeeld geven van hoe het niet moet, maar dat we wel hebben gedaan. En ik geef het toe: Zelf ben ik door onwetendheid ook lang erg fout geweest voor mijn paard. Al doende leer je. Toen ik mijn fout in de gaten kreeg, heb ik er onmiddelijk werk van gemaakt om de situatie te veranderen in een fijnere manier voor mijn paard.