Stier verwondt beroemde matador gruwelijk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:33

Persoonlijk ben ik van mening dat de enige manier om dit tegen te houden is: Niet gaan kijken. Niet op youtube en niet in de arena. Mensen zijn zieke wezens. Ik heb geschiedenis gestudeerd. Er was een tijd dat Romeinen andere volken overvielen en de beste strijders in een gesloten arena tegen elkaar lieten vechten tot de dood. Mensen smulden van de film die er over ging. Ja toch? Hoe heette die film toch ook al weer?? En als ze het dan overleefden, konden ze letterlijk nog voor de leeuwen worden gemikt. Natuurlijk is dat 'heel wat anders'.

Voetbal is ontstaan door zo'n spel met het hoofd van de leider van de verliezer. Ook al zo'n leuke sport?
En dan noem ik maar een paar dingen. De geschiedenis staat bol van de rare fratsen. Die zijn van alle tijden. Dus ook van nu. Het mooie van nu is dat we als wereld op elkaars vingers kijken. :j En mekaar dan gaan veroordelen.

Ik vind dat ik de wereld alleen kan verbeteren door mensen niet aan te moedigen tot dit gedrag. En inderdaad, het meest aggressieve wezen op deze aarde is de mens. De reacties van een aantal bewijzen dat hier ook maar weer eens. Moet je eens kijken waar we toe in staat zijn. Beschamend gewoon. Mijn heel botte reactie kwam voornamelijk door wat ik aan reacties op de eerste pagina zag. Daarna zag ik pas dat er al 4 pagina's waren volgeschreven. Het is nogal kort door de bocht om iemand zo iets toe te wensen, die je niet eens kent. Zo lang mensen geloven dat het allemaal wel meevalt, blijven ze het doen. Ik heb wel gehoord, dat zo'n matador heel erg rijk wordt van daar gaan staan. Het is maar wat voor prioriteiten je hebt. Ik kan idd ook genieten van een samenspel tussen paard en stier, maar ik realiseer me ook, wat de afloop is. Het is dan jammer dat dat samenspel niet op een vredelieverder manier kan. Het is absoluut top wat ze kunnen.

Verder heb ik het afgelopen jaar al heel wat paardenleed gezien. Mensen die letterlijk verrekken om een passend zadel aan te meten op hun paard. Mensen die willens en wetens met een gebroken boom op hun paard rijden. Echt! Ik heb dat ook meerdere keren gezien. Dan ga ik ze toch ook niet toewensen dat ze er afgebokt worden en al hun botten, inclusief rug of nek breken? Ik lees de paard en Sport en verbaas me elke keer weer over de schandalige dingen die op concoursen moeten worden afgestraft. Vaders die de pony van hun kinderen afranselen, omdat ie niet hoog genoeg sprong. Da mag dan allemaal wel? Mijn moeder chipt paarden - ook al zo'n raar iets! Dat doe je toch niet bij een levend wezen? Hoe zou jij het vinden om zo'n rijstkorrel in je nek te krijgen? - en ziet ook veel dierenleed, waar ze heel weinig tegen kan uithalen. Dus vandaar dat ik dan denk: "Er wordt nu keihard geoordeeld over een land met andere cultuur, maar zelf kunnen we niet eens fatsoenlijk voor onze eigen viervoeter zorgen." En het gemak waarmee men zegt: Ja, mijn paard kan dit zadel wel op, want hij moet eerst zadelmak worden, dus dat kan met dit te smalle, aftandse ding wel. En sommigen hebben bitten in de paardenmond zitten waar je u tegen zegt. Maar ja, dat haalt het dan nog niet met wat de Grieken in hun tijd gebruikten. :D

Dus ik was lomp, maar als we echt naar onszelf kijken, dan kunnen we allemaal wel een voorbeeld geven van hoe het niet moet, maar dat we wel hebben gedaan. En ik geef het toe: Zelf ben ik door onwetendheid ook lang erg fout geweest voor mijn paard. Al doende leer je. Toen ik mijn fout in de gaten kreeg, heb ik er onmiddelijk werk van gemaakt om de situatie te veranderen in een fijnere manier voor mijn paard.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 10-10-11 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:34

44Myrthe44 schreef:
au au au au au au au au au au dat filmpje!
Je ziet gewoon dat die stier zijn hele wang losrukt!!
Ik wens het de stier niet toe om dood te gaan.
Maar ik kan ook niemand dit toewensen.

Zou ook ziek zijn als je de stier het toewenst. :\

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:54

Jolliegirl schreef:
geerke schreef:
wat een onzin....stieren zijn niet levensgevaarlijk.
Ik heb zelf regelmatig met stieren te maken gehad.
Ze zijn pas gevaarlijk als je ze in een hele lawaaierige arena neerzet met een debiel de er speren in gaat prikken.

Mijn bericht was ook zo bedoeld ja ;)
Niets gevaarlijks aan die dieren, sta ze regelmatig te voeren en te aaien... Hartstikke leuke dieren!!

Inderdaad, wij hadden op stal ook een stierachtigbeest, keieng vond ik eerst. Maar hij stond achter één stroomdraadje, en als je met voer aankwam kwam ie meteen aanrennen, maar niks dringen ofzo nee die wachtte geduldig, kunnen menig ponys nog voorbeeld aan nemen.
en hij vond het toch fijn om geaait te worden, zo liefff. :D

Die man moet een pijn hebben gehad, ziet er niet fijnuit, hopelijk leert ie zijn lesje, aan de ene kant hoop ik wel dat ie nog een normaal leven verder kan leiden, maar van mij mag ie best zijn hele leve de gevolgen blijven merken.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:08

idefix4 schreef:
Ik heb geschiedenis gestudeerd. Er was een tijd dat Romeinen andere volken overvielen en de beste strijders in een gesloten arena tegen elkaar lieten vechten tot de dood. Mensen smulden van de film die er over ging. Ja toch? Hoe heette die film toch ook al weer?? En als ze het dan overleefden, konden ze letterlijk nog voor de leeuwen worden gemikt.

De film Gladiator.
Heb je het boek Ik, Nero gelezen? Heel heftig als je leest wat er toen allemaal gebeurde in die arena's
en ook daar buiten. Daar is die film niks bij.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:28

Zelf heb ik het zoutbad van levende paling erbij gehaald, niet om het leed van de stier te relativeren, maar om te laten zien (helaas had ik te weinig tijd om voor een uitvoeriger uitleg) dat mensen geneigd zijn tot cultuurgebonden denken en oordelen.
Oftewel: als we met ons allen geboren en getogen Spanjaarden waren, dan konden we wel eens een ander/genuanceerder oordeel vellen over de matador dan wanneer we in Nederland waren geboren, en van jongs af aan al geleerd hadden dat stierenvechten barbaars is.

(Ik zeg hiermee niet dat ik voor stierenvechten ben, wees gerust.)

idefix4

Re: Stier verwond beroemde matador gruwelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:43

Zoolgangster: Amen! Zo bedoel ik het ook!

Jis: Nee, niet gelezen. Ik heb na mijn schooltijd niet zo heel veel tijd meer daarvoor gehad. Ik ken het boek ook niet. Je noemt nu wel een boek, dat ik wel eens wil lezen. Een mens moet leren van het verleden. :j.
Gladiator is natuurlijk maar een voorbeeld van een film. Laten we wel wezen. Het mag dan allemaal stuntwerk zijn enzo, maar het wordt wel gebracht in de maatschappij. Er zijn meer films zo. Mensen smullen ervan. Dat het dan 'niet echt is, maar nep' vind ik geen reden om het mooi te gaan vinden. Blijkbaar kikken mensen er op om hier naar te kijken. Of zie ik dat verkeerd? Omdat het 'niet echt' is mogen we het wel mooi vinden? Het laat wel zien hoe dun het laagje 'beschaving' is, dat we pretenderen te hebben.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:48

Ik heb er geen GREINTJE medelijden mee, sorry.

Beleef er stiekem zelfs wat blijheid aan.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:59

Precies! Stieren zijn echt niet zo slecht als iedereen maar denkt. Zelfde geldt voor haaien e.d.

Ik heb een tijdje op een boerderij meegelopen waar ze paarden, maar ook stieren hadden. Ik was eerst erg bang voor ze omdat ik de wildste verhalen over ze had gehoord. Maar die gedachte ging snel weg toen ik lekker met ze mocht knuffelen, aaien, of voeren. Erg lieve dieren!

NeverGiveUp: Ik heb ook geen medelijden. Maar blijheid... Nee, niet echt. Ik heb wel zo'n gevoel van; puhh, lesje geleerd! Maar blijheid heb ik niet. Ik zou pas blij zijn als dit hele stierengebeuren afgelopen zou zijn!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:02

Nouja ik bedoel als ik lees hoeveel pijn hij had.

De situatie is natuurlijk diep triest.. dat dit nogsteeds gewoon kan.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:05

Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik vind het ook vreselijk en beestachtig, sowieso dat dit een soort gewoonte is voor die mensen. En er allemaal met lol naar kijken. Maar om die man hetzelfde als die stier toe te wensen? Nee. Ik vind die duizenden stieren die hierdoor leiden al genoeg. Meer slachtoffers hoeft van mij niet. Ik hoop alleen dat ze ooit beseffen wat ze die arme diertjes aan doen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:07

Ik wel sorry, best erg eigenlijk maar kan het niet ontkennen.

Maar voor de rest heb je gelijk, kan er niet inkomen.. :n

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:09

Ach, daar hoef je geen sorry voor te zeggen. :) Is jou mening en die respecteer ik! :D

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:09

JUSTICE!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:33

idefix4 schreef:
Jis: Nee, niet gelezen. Ik heb na mijn schooltijd niet zo heel veel tijd meer daarvoor gehad. Ik ken het boek ook niet. Je noemt nu wel een boek, dat ik wel eens wil lezen. Een mens moet leren van het verleden. :j.
Gladiator is natuurlijk maar een voorbeeld van een film. Laten we wel wezen. Het mag dan allemaal stuntwerk zijn enzo, maar het wordt wel gebracht in de maatschappij. Er zijn meer films zo. Mensen smullen ervan. Dat het dan 'niet echt is, maar nep' vind ik geen reden om het mooi te gaan vinden. Blijkbaar kikken mensen er op om hier naar te kijken. Of zie ik dat verkeerd? Omdat het 'niet echt' is mogen we het wel mooi vinden? Het laat wel zien hoe dun het laagje 'beschaving' is, dat we pretenderen te hebben.

Mensen kikken er op vind ik geen juiste benaming, het gaat om smaak. Je houdt van actiefilm's of niet. Heeft niks met beschaving te maken vind ik.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 00:01

Jis: Ik kan het duidelijk niet verwoorden. Toch vind ik het zorgelijk, dat actiefilms steeds bloederiger worden.

ElineB: Ik ken iemand, wiens man is gestorven door toedoen van een stier. Het blijven beesten. En ik ben van mening, dat je de stieren die in NL worden gebruikt niet kunt vergelijken met zo'n Torro die wordt gebruikt in Spanje. Die zijn echt anders gefokt. Die zijn simpelweg gewoon echt gevaarlijk.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 00:06

Brrr dat ziet er pijnlijk uit..... Ik vind stierenvechten te zielig voor woorden, een hele tijd terug zijn we in Frankrijk gegaan, maar gelukkig staken ze daar geen dingen in de rug van het dier, maar toch vond ik het onwijs zielig dat het beest zo werd opgejaagd.....

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 00:07

Stieren zijn geen knuffeldieren, ze zijn vaak onbetrouwbaar.

Er zijn, zoals Idefix4 zegt, heel wat boeren gewond geraakt of overleden door het toedoen van een stier.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 00:08

Natuurlijk gaat het niet alleen om stierenvechten elk dierenleed is absoluut not done, daarom ben ik een keer naar de slachterij gegaan om te zien hoe het gaat. klinkt misschien vreemd maar ik vind dat als je de behoefte hebt om vlees te eten je ook de ballen moet hebben om te zien hoe het gaat. Ik ben tegen een ieder die het lef heeft om zo met dieren om te gaan.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 00:17

Mowoah schreef:
Brrr dat ziet er pijnlijk uit..... Ik vind stierenvechten te zielig voor woorden, een hele tijd terug zijn we in Frankrijk gegaan, maar gelukkig staken ze daar geen dingen in de rug van het dier, maar toch vond ik het onwijs zielig dat het beest zo werd opgejaagd.....

Waarom ga je dan? Zo houd je het alleen maar in stand :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 00:24

Nou dat had mede te maken met een afsluitings proces omdat ik nooit mn lievelingetje kon begeleiden dat heb ik hier bij een soort van afgesloten onderandere door zachtjes te zeggen op het moment dat het paard ging doe haar de groeten.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 00:24

O je had het niet tegen mij sorry.... :D

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:38

idefix4 schreef:
ElineB: Ik ken iemand, wiens man is gestorven door toedoen van een stier. Het blijven beesten. En ik ben van mening, dat je de stieren die in NL worden gebruikt niet kunt vergelijken met zo'n Torro die wordt gebruikt in Spanje. Die zijn echt anders gefokt. Die zijn simpelweg gewoon echt gevaarlijk.

Ik vergelijk ze ook niet? :?
Heb al in een eerdere post aan gegeven dat die in Spanje inderdaad héél anders zijn.

Natuurlijk, het blijven beesten. Maar ze vallen niet zonder reden aan (let op, ik bedoel niet dat degene die jij kent hem heeft geslagen oid) maar het zijn erg gevoelige dieren qua gedrag. Dus als je bedreigend over komt bijvoorbeeld. Net als bij haaien, die hoeven je niet aan te vallen, alleen als ze denken dat je een prooi bent. Maar bij stieren werkt het dus net even anders, zoals ik al zei zijn ze heel erg gevoelig. Zeker met geluid, licht, etc. Denk maar aan die rode doek, dat lokt ze ook uit...

Feit blijft dat het dieren zijn, en met dieren moet je áltijd oppassen.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:44

L-l-l-l-ekker voor hemmmm! :j
go stier! *\o/*

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:46

Iedereen heeft het over een filmpje, maar ik zie deze nergens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:48

YEAAAAAAAAAAAAAA *\o/*
GE-WEL-DIG om te zien hoe zo'n klootzak verwond is!
Ik vind dat deze heel tak van sport afgeschaft moet worden!
Degene die het dan wel doen direct doodstraf inclusief alle mensen die toe kijken in de arena!
Wedden dat het zo gebeurt is!