Een artikel in de krant, paarden in de stal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:34

JoviBan schreef:
Velen hebben in eerste instantie niet een paard omdat ze zoveel van 'm houden, maar omdat ze zo van hun hobby en hun 'sport' houden. Ze beschouwen hun paard niet als huisdier, metgezel of partner zoals dat bij een kat of hond wel vaak het geval is.
"Ik heb 'm niet voor de leuk", "Ik wil verder in de sport" en "Het is me toch echt te duur om 'm als grasmaaier aan te houden" zijn heel bekende uitspraken.
Dus weg er maar weer mee, òp naar een nieuwe.

en wat ik zo triest vind is dat ze hem eerst zelf hebben stukgereden...

Anoniem

Re: Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:36

Inderdaad, ook dat nog 'es...

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:42

Huertecilla schreef:
haboshof schreef:
maar als je graag wilt dat het dier oud wordt,

Dat is een interessant punt wat je daar opbrengt.

Het is voor de meesten op Bokt helemaal niet helder hoe oud een paard eigenlijk in goede gezondheid hóórt te worden.
Ik vind Bucephalus (ca. 355 tot juni 326 BC) een treffend voorbeeld. Die stierf met 29!!! in de strijd en zijn baas had nog niet het geringste plan hem te vervangen wegens functievermindering. Maar goed, die was danook niet met 3 al onder het zadel.
Mooi voorbeeld óók van dat iets later onder het zadel méér rij-jaren geeft.
Goed voor het paard ende ruiter maar slechte business: hoe jonger een paard onder het zadel verkocht wordt hoe minder kosten; hoe korter de functionele levensduur, hoe hoger het verloop. Twee keer meer winst door eerder onder het zadel. Wat zal dus de sector in opleiding en voorlichting zeggen? Met 7 pas belasten of wedstrijden met 3?
Medische informatie over de belastbaarheid van het skelet wordt massaal genegeerd of verworpen door de ruiters. Onbegrijpelijk omdat het nog in hun eigen belang is ook om niet te vroeg te belasten.

Verder is het inderdaad een open vraag of ´oud´ wel een streefdoel is. Ik denk dat kwali-tijd belangrijker is. Wanneer dit ophoudt? Laten sterven van de koude echter kan ik niet humaan vinden. Zet het die dan uit voor het meer gaat lijden dan lol in leven heeft. Moeilijk punt.

Vereweg de meeste ruiters hebben een verloop van paarden wat voor mensen die een band hebben met hun paard moeilijk te vatten is. Een oud paard is geen paard voor die ruiters.
Ik ken maar erg weinig ruiters die wat verder nagedacht hebben over de oude dag van hun paard. Over budget ervoor. De meesten verkopen het wegens ongeschikt.
Ik ken er nog minder die een testament hebben mbt hun paard(en).

Goh, laat ik nou iemand zijn die haar dieren in haar testament heeft opgenomen.

En...ik heb een fokgroep Shetlanders geerfd. 3 dekhengsten en een kudde merries. De oudste was 33 en de jongste 3. Die mevrouw had bij testament bepaald dat ze naar mij moesten na haar dood. Haar huis en land moesten worden verkocht en komen ten goede aan de Shetlanders (en wolven). Een notaris regelt dat allemaal.

Maar goed. De mevrouw was 84 en had een verzorger voor de shetten, die overigens 24/7 buiten liepen en een schuilhok hadden met voldoende ruwvoer over de winter. Helaas lag er wel geregeld eentje dood in het land. Voorbijgangers legden er weleens een zeiltje over, omdat ze rillend in de nattigheid lagen te sterven.
Toen ik ze kreeg, waren er een aantal moddervet en bevangen en een aantal broodmager en op sterven na dood. Er was er eentje, die had een beentje gebroken gehad, dat was volledig kromgegroeid. En eentje kon helemaal niet lopen, had echt klompen aan haar voeten van bevangenheid.

Sorry maar dan ga je je toch wat afvragen. De mevrouw treft eigenlijk geen blaam. Ze wist dit absoluut niet. De verzorger, die er flink geld voor kreeg, echter wel.

Bij mij thuis heb ik ze allemaal laten behandelen door dierenarts, hoefsmid en gebitsverzorger. Er zijn er bij mij ook al een aantal ingeslapen. Als een paard geen paardwaardig leven meer kan leiden, dan laat ik ze afmaken. Het kromgegroeide pootje was er 1 van en de ernstig bevangen pony ook.
Paardwaardig is voor mij nog goed bewegend, eten(mag wel de door mij aangeboden slobber zijn) en het dier mag geen pijn lijden.

Ik heb hier nu 12 dieren boven de 25, 5 daarvan zijn boven de 30. Mijn oudste is 35. Kijk vroeger zou mijn vader gezegd hebben dat ze allang naar de slacht hadden gekund. Maar dat is niet mijn doelstelling. Ik hoe er niet van te eten. Zolang ze nog goed meekunnen dan mogen ze van mij blijven.

Nog even over de stalopmerking. Er is al gebleken dat een schuilstal bij oudjes niet voldoet. In elk geval niet in de winter.Zie bovenstaand verhaal. De dieren met slechte gebitten, die dus langzaam aan het verhongeren zijn, zie je niet meer in de schuilstal. Die zonderen zich af en gaan langzaam dood. Ik vind dat niet kunnen en zet ze daarom op stal. Niet nu, in de zomer kunnen ze best dag en nacht buiten, mits ze zich niet doornat laten regenen, want ook dan gaat het fout. De spieren verstijven en ze komen niet meer van hun plek en sterven alsnog.

En wat je over belastbaarheid van het skelet zegt daar kan ik me in vinden. Paarden worden meestal veel te vroeg beleerd en bereden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:12

haboshof schreef:
Nog even over de stalopmerking. Er is al gebleken dat een schuilstal bij oudjes niet voldoet. In elk geval niet in de winter.Zie bovenstaand verhaal.

Dat kan ik me goed voorstellen. Die hebben een inloopstal nodig en een stuk goed gedraineerde verharding.
Jij hebt het dan over paarden met het dubbele van de leeftijd waarop veel paarden bij het slachthuis staan. Die soms ook al geen normaal voedsel meer krijgen.
Ligt een tíkje anders.

Gezond 30 worden is in ieder geval helemaal geen extreem. Tenminste dat zou het niet moeten zijn.
Wel eens van Sadko Solinski gehoord?
Die is ooit met veel paardgerichte idealen in 1976 een Wanderreitschule begonnen op een eigen Mas in de Ardeche.
Wat is die man ontchogeld geraakt over/door de ruiterij.
Maar goed, zijn eerste set paarden is bij hem gebléven. Ik weet niet hoe oud ze allemaal geworden zijn maar de meesten ondanks hun werkend bestaan door een paardgericht leven oúd.
Zijn volbloed werd 33 en de kruising Andalusiër-Camargue was 36 toen ik er voor het laatst van hoorde.
Dat paard was 32 of 33 toen ik er ´les´ op kreeg.

Afbeelding

Stond nog steeds buiten. Alleen bij winterse Mistral en natte kou ging hij op stal.
Hij is het witte stipje op de open, beschutte plek tussen de bomen:

Afbeelding

Het enige probleem voor dat paard was teveel voedingswaarde in het op zich goede weidemengsel omdat hij geen moer meer te doen kreeg.
Na de dood van Solinski is hij naar een weide met meer oudere paarden in Oostenrijk verhuisd.
Illustratief trouwens voor de zware venrantwoordelijkheid die een paardenleven is. Dat paard kocht hij in ´77. Hij overleed in 2005 en man wat maakt hij zich zorgen over de toekomst van dat paard.

@Joviban, Geerke et al;
Het laatste boek van Solinski (van zeven) verscheen nét voor hij overleed en dat is echt een aanrader zowel voor paardgericht rijden als voor een realistische kijk op verzorging/huisvesting:
http://www.amazon.de/Pferdegymnastik-El ... 698&sr=8-1
De prijs mag geen probleem zijn.
Eigenlijk is de combi met R,R&R de twee besten bij elkaar. Kan ik echt aanraden.

Er staan twee korte filmpjes van hem op Youtube. Die zijn zonder zijn medeweten gemaakt en hij zou zeker geen toestemming voor de opnames noch youtube gegeven hebben.
Zo bewijst zelfs na zijn dood de ruiterij nog waarom hij er zo kots van was. Een wel érg hoog % gebrek aan invoelingsvermogen, - respect voor het wezen van een ander, alleen ´ja maar , ik wil...´.
Niet alles kan :)*

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:46

Daar gaan we weer met de vooroordelen:
Wat is in de sport lopen? IMO als je je brood verdient met wedstrijden, dat zijn er dus niet zoveel in Nederland.
En verder, bij ons is het paard ook opgenomen in het testament

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:56

JoviBan schreef:
Citaat:
ik ga er vanuit dat iedereen zo goed mogelijk voor zijn of haar paard zorgt

Ik zou willen dat ik dat kon.
Helaas kan ik dat niet, omdat ik wéét dat veel mensen helemaal niet 'zo goed mogelijk' voor hun paard zorgen.
Qua huisvesting, leefomstandigheden, voeding, manier van omgang, manier van rijden/trainen, noem het maar op, is er nog veel, heel veel paardenleed.

Idd, ik kan dat ook niet. Hier worden paarden al op een postzegel gezet omdat anders een ander paard het dek sloopt.
En zo hadden we eens iemand op stal die letterlijk zei dat het paard voor haar was en dat ie maar moest doen wat zei 'vroeg' En zij nam het zweep en slof gebruik erg letterlijk. Ik zat niet voor niets met mijn rug naar de bak als die ging rijden.
OOk rustig mensen die 1x in de maand komen en verder niet, waar je achteraan moet zitten of ze alsjeblieft de hoefsmid willen bellen omdat ie al een half jaar niet is geweest.

Er is iid heel veel paarden leed maar ik noem dat verborgen paardenleed omdat we er zo aangewend zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:02

Huertecilla schreef:
Fleurtje100 schreef:
Bovendien, stel iedereen luistert naar HC. Regelt een paddock van bv 1000m2 met inloopstal en zet daar hun eigen paard in met een ander paard, gaat voortaan alleen nog maar bitloos rijden etc. Denk je nou werkelijk dat bv. een stalpaard dat niet gewend is aan sociale contacten daar dan ineens ontzettend gelukkig van wordt?

Op de té verknipte uitzondering na; ja.

Die té verknipte uitzonderingen kunnen het beste afgemaakt worden. Dat is een einde aan hun leed.

Het is al triest om te horen dat een paard niet gewend is aan sociale contacten.
Een vriendin van mij HAD ook zo'n a-sociaal paard, was eigenlijk gewoon zielig wist zich niet te gedragen in de kudde.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:09

haboshof schreef:
Ik heb niet het idee dat ik aangevallen word.

Wij hebben inderdaad boxen en dat heb ik ook al uitgelegd. Een gedeelte staat 24/7 buiten met schuilmogelijkheid. Maar wij hebben voornamelijk heel oude paarden/pony's. Als we die zouden houden op de "natuurlijke" manier, dan was de helft waarschijnlijk al dood. Dus maken we er het beste van. Ze krijgen hun slobber (ook niet natuurlijk, een paard zonder tanden en kiezen verhongerd of wordt opgegeten in de natuur) op stal. Er zijn er een aantal die rust vinden in hun stal, omdat ze niks hebben te vrezen van soortgenoten oid. Je ziet ze daar echt ontspannen. We hebben lage wanden in de boxen, sowieso is contact wel mogelijk onderling, en groepsstallen. En bovendien in de winter staan ze veel droger en warmer. De oudsten hebben echt problemen daarmee. Wel gaan ze zomer en winter zoveel mogelijk naar buiten. Ze staan nooit een hele dag op stal.

Ik heb dieren, die bevangen waren van de kou gezien, dat wil je niet, tenzij je zover gaat dat je dat acceptabel vindt en ze dan dus op deze manier dood laat gaan. Als een oud paard gaat liggen in extreme weersomstandigheden, zoals deze winter meermalen is voor gekomen, dan zijn ze snel dood.Ik vind dat niet acceptabel. 24/7 buiten is mooi, maar als je graag wilt dat het dier oud wordt, dan moet je toch wat aanpassingen doen en wij hebben nu ervaren dat alleen een schuilmogelijkheid niet voldoende is. Ik vind ook dat een dier niet tot over de kogels in de modder hoort. Een droge plek is een must. Oude dieren drogen niet makkelijk op en daarom is de stal toch wel fijn.

Wat mij betreft heb je het prima voor elkaar *\o/* .

Mijn haflinger word volgende maand 20 en als die door ouderdom een dekentje nodig heeft in de winter dan zal hij die krijgen ook.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:30

JoviBan schreef:
Velen hebben in eerste instantie niet een paard omdat ze zoveel van 'm houden, maar omdat ze zo van hun hobby en hun 'sport' houden. Ze beschouwen hun paard niet als huisdier, metgezel of partner zoals dat bij een kat of hond wel vaak het geval is.
"Ik heb 'm niet voor de leuk", "Ik wil verder in de sport" en "Het is me toch echt te duur om 'm als grasmaaier aan te houden" zijn heel bekende uitspraken.
Dus weg er maar weer mee, òp naar een nieuwe.

En hier ga je dus de mist in, want je gaat er voor het gemak maar vanuit dat de mensen die niet aan 24/7 buiten doen dus ook niet het beste met hun paard voor hebben en dus maar op deze manier tegenover hun paard staan.
Ik zou je kunnen vertellen vanuit mijn eigen situatie dat het anders is en zou je met alle liefde van de wereld willen vertellen hoe het óók kan en hoe het is, maar het heeft nul nut, want je bent -net als sommige anderen hier in dit topic- overtuigd van je eigen gelijk, levend binnen je eigen oogkleppen, tunnelvisie noemen ze dat.
Ik vind 24/7 buiten in NL vaak een schánde tegenover de dieren, tot dierenmishandeling aan toe, maar dát mag niet gezegd worden, want dan ga ik voorbij aan het wetenschappelijk onderzoek. Worst aan het wetenschappelijk onderzoek, mijn zoon eet namelijk ook elke dag graag een banaantje, terwijl het consultatiebureau zegt dat 2x per week beter is. Staat namelijk in de boeken ;)

Stop met leven naar wetenschappelijk onderzoek, stop met leven naar boeken (kijk naar mensen die met de bijbel onder hun arm leven, die zouden eens voor zichzelf moeten kiezen en zich niet moeten verstoppen achter iets) en kijk naar een dier/mens als individu, daar schiet je zóveel meer mee op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:36

Sorry Quellian. Over oogkleppen gesproken.
Ik leg nergens verband tussen 24/7 buiten en een ouder paard verkopen. Dat maak jij ervan.
Het onderwerp op de vorige pagina was even 'het wegdoen van paarden op leeftijd'.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:47

Ik heb het over je algemene instelling, het bij jou afwijkende plaatje van ideaal. Of het nou gaat om het houden van paarden, oude paarden in bezit en vást ook over voeding, gok ik zomaar.
Ik geef een uitgebreid antwoord en neem hierin al jouw meningen mee, genoemd in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 09:51

Dus nu gaan we het opeens over mijn "algemene instelling" hebben die ik volgens jou heb?
Lijkt me niet de bedoeling Quellian, dat is off topic en volgens mij ook niet toegestaan op bokt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:00

Quellian schreef:
En hier ga je dus de mist in, want je gaat er voor het gemak maar vanuit dat de mensen die niet aan 24/7 buiten doen dus ook niet het beste met hun paard voor hebben en dus maar op deze manier tegenover hun paard staan.

Ik hou zo ontzettend veel van mijn zeepaardje, maar omdat ik geen zoutwateraquarium kan hebben in mijn kleine huisje, moet hij het maar doen met een vissenkom. Ik heb wel een héle dure gekocht. Gek genoeg gaan mijn zeepaardjes steeds voortijdig dood, omdat ze toch niet zo goed tegen zoet water kunnen, maar ja ik kán nou eenmaal geen zoutwateraquarium hebben hier, maar ik vind zeepaardjes zó leuk en ik zorg écht wel goed voor ze.

Dit klinkt natuurlijk belachelijk, maar dit is precies wat mensen ook doen met hun paarden. Een paard heeft bepaalde basisbehoeften. Ik noem het al niet eens meer natuurlijke behoeften, want bij het woord natuurlijk lok je verkeerde reacties uit. De basisbehoeften van een paard zijn eten, drinken, sociaal contact en bewegingsvrijheid. Nu wordt aan de behoefte eten en drinken meestal wel voldaan, maar aan sociaal contact en bewegingsvrijheid niet. Mensen vinden en denken dat een paar uurtjes per dag in een paddock wel voldoende is en dat sociaal contact ook prima kan door de tralies van een box heen.

Maar precies die box en die paar uurtjes paddock zijn exact te vergelijken met een zeepaardje dat willens en wetens in een zoetwater vissenkom wordt gehouden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:06

Nee hoor JoviBan, ik reageer op je mening die je hier op bokt (in dit topic om specifiek te zijn) verkondigt.
Waarom zou dat niet mogen?

Arabesk, ik vind het niet belachelijk klinken wat je zegt, ik vind het logisch klinken en er zijn vast meer mensen die het logisch vinden klinken. Maar wat er vergeten wordt is dat er ook een tussenweg is en ik vind het jammer dat dát niet wordt geaccepteerd door mensen die zijn overtuigd (sorry, weet er geen ander woord voor) van 24/7 buiten. En dan hebben we het niet over 'een paar uurtjes paddock'.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:11

Er is voor paarden niet zoiets als een beetje zout water; brak water is geen zout water en dus geen geschikte omgeving voor zeepaardjes.

24/7 bewegingsvrijheid met voldoende voer en vriendjes zijn een must voor landpaardjes.

De enige 'tussenweg' die imo nog acceptabel is, is een grote loopstal met voer, vriendjes en voldoende bewegingsvrijheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:15

Quellian schreef:
Nee hoor JoviBan, ik reageer op je mening die je hier op bokt (in dit topic om specifiek te zijn) verkondigt.
Waarom zou dat niet mogen?

Omdat het niet mijn mening is waarvan jij nu opeens beweert dat dat mijn mening zou zijn.
Je beweert namelijk opeens dit:
Quellian schreef:
je gaat er voor het gemak maar vanuit dat de mensen die niet aan 24/7 buiten doen dus ook niet het beste met hun paard voor hebben en dus maar op deze manier tegenover hun paard staan.

Dit is jòuw conclusie. Nièt mijn mening of instelling. Dat is wat jij ervan maakt.
Het is voor jou blijkbaar lastig lezen met oogkleppen op (om maar even bij jouw woordgebruik te blijven).
On topic weer graag.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:21

@quellian het lijkt wel alsof je je persoonlijk aangevallen voelt door de meningen.
Oja ik denk trouwens ook niet dat je het moet vergelijken met godsdienst want dat is voor sommig mensen gewoon heel belangrijk.

De tussenweg die jij bedoelt KAN wel maar is die dan ook het best.
Er word meerder malen gezegt dat met de knieën in de blubber ook niet goed is.
Waarom moet je dat er dan bij halen? Om te laten zien dat 24/7 slecht is en jij het dus heel goed doet en je geweten weer schoongeveegd is?
Er wordt gezegt dat 24/7 buiten met soortgenoten en voldoende voeding en drinken beter is dan een paard op stal. Ook als dat paard alleen in de nacht op stal staat.
Niemand zegt hier dat het goed is als een paard in z'n Uppie onder soortgenoten en voeding staat dat goed is.
Maar er word wel beweerd dat paardje het prima heeft in de stal.hij komt er soms wel uit en anderrs als baas wilt rijden. Daar gaan veel paardenhouders beweren dat hun paard het prima naar hun zin heeft. Lekker eten een een schoonbedje 8)7

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:31

Jessicajoann schreef:
Waarom moet je dat er dan bij halen? Om te laten zien dat 24/7 slecht is en jij het dus heel goed doet en je geweten weer schoongeveegd is?

Scherp opgemerkt :j

Dat doen heel veel paardeneigenaren en zelfs de SRP. Of we verwijzen met z'n allen naar een schijnprobleem en roepen dat dát echt beslist heel erg is en aangepakt moet worden, ipv de boxarrest en de pensiongevangenissen.

Arabesk @ [VN] Geen veiligheidscertificaat voor bedrijven met prikkeldraad

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:31

JoviBan schreef:
Quellian schreef:
je gaat er voor het gemak maar vanuit dat de mensen die niet aan 24/7 buiten doen dus ook niet het beste met hun paard voor hebben en dus maar op deze manier tegenover hun paard staan.

Dit is jòuw conclusie. Nièt mijn mening of instelling. Dat is wat jij ervan maakt.
Het is voor jou blijkbaar lastig lezen met oogkleppen op (om maar even bij jouw woordgebruik te blijven).
On topic weer graag.

JoviBan schreef:
Citaat:
ik ga er vanuit dat iedereen zo goed mogelijk voor zijn of haar paard zorgt

Ik zou willen dat ik dat kon.
Helaas kan ik dat niet, omdat ik wéét dat veel mensen helemaal niet 'zo goed mogelijk' voor hun paard zorgen.
Qua huisvesting, leefomstandigheden, voeding, manier van omgang, manier van rijden/trainen, noem het maar op, is er nog veel, heel veel paardenleed.

Hoefde ik niet eens zo moeilijk voor te doen, stond volgens mij op de vorige pagina? En dan heb ik nog niet eens zin om verder te gaan spitten, maar ik zou het erg op prijs stellen als je meningen van anderen accepteert, want jij wilt ook dat jóuw mening wordt geaccepteerd. Dat ik het op een andere manier zie dan jij hoeft geen probleem te zijn, dat jij je mening opdringt aan anderen kan wel een probleem worden.
Zoals eerder ook al werd gezegd wordt er alleen gereageerd op posts die uitkomen, dit geldt ook voor HC (ik wacht overigens nog steeds op een reactie, maar er wordt professioneel overheen gelezen). Kom kom, wel even ontopic blijven he en accepteer andermans mening net zoals dat jij wilt dat jouw mening wordt gerespecteerd.
Jij gaat op voorhand uit van het slechtste in de mens en dát is een heel verkeerde instelling en dan niet alleen op het gebied van paarden.

Wat een conclusies gebaseerd op los zand Jessicajoan.
Hoe hou ik dan mijn paarden? Mijn straatje hoeft niet schoon geveegd hoor, want ik ben de beste voor mijn paarden en 24/7 willen zij gewoon niet. Ik kijk naar de individu, dát is imo het belangrijkst, want geen paard is hetzelfde. De basis is hetzelfde, maar de basis gaat niet zo ver als hier wordt beweerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:40

Nogmaals Quellian, er werd (door HC) even afgeweken van het onderwerp "paarden in de stal" naar het onderwerp 'oudere paarden c.q. mensen die oudere paarden wegdoen". Dáar reageerde ik (en Geerke) op.
Vervolgens kom jij met een persoonlijke aanval en legt me woorden in de mond. Alsof ik de mening zou hebben dat mensen die hun paard niet 24/7 buiten houden, ook mensen zijn die hun paard heel gemakkelijk wegdoen.
Ik laat me die woorden niet zomaar in de mond leggen, kom nou even. :(

Ik accepteer ieder z'n mening, maar jij de mijne niet. En ik dring helemaal niks op, maar laat me ook niet de mond snoeren omdat jij er niet tegen kunt dat mijn mening anders is dan de jouwe.

Tot slot: ik ga niet uit van het slechtste in de mens (ook weer jouw conclusie, hou daar toch eens mee op >;) ).
Ik ga behoorlijk wat jaartjes mee en heb te veel gezien om nog als uitgangspunt te hebben dat iedereen zo goed mogelijk voor z'n paard zorgt. Want dat is namelijk niet zo.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:42

Is totaal niet nodig om je aangevallen te voelen hoor JoviBan :) Sorry als je het zo voelt :)

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:52

Ik heb het niet over jou paarden. Maar de opmerking over 24/7, dat het in jouw ogen meestal meer naar mishandeling gaat. Daar pak je het slechtste van dat onderwerp waar niemand van beweerd dat het goed is. Waarom moet je dat er bij halen als niemand zal zeggen dat dat goed is?
Hoe jij je paarden wilt houden moet je natuurlijk zelf weten daar hb ik niks over te zeggen. Maar als dat niet het beste is en je daarom gaat zeggen hoe slecht 24/7 is lijkt me niet erg nodig.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:03

Jessicajoann schreef:
Er wordt gezegt dat 24/7 buiten met soortgenoten en voldoende voeding en drinken beter is dan een paard op stal. Ook als dat paard alleen in de nacht op stal staat.
Niemand zegt hier dat het goed is als een paard in z'n Uppie onder soortgenoten en voeding staat dat goed is.
Maar er word wel beweerd dat paardje het prima heeft in de stal.hij komt er soms wel uit en anderrs als baas wilt rijden. Daar gaan veel paardenhouders beweren dat hun paard het prima naar hun zin heeft. Lekker eten een een schoonbedje 8)7

M.b.t. het vetgedrukte: als dat het enige was dat gezegd werd, werd dit topic niet zo fel. Wat er namelijk ook gezegd wordt, is dat alles dat niet 24/7 buiten is, dierenmishandeling is. Wellicht niet door jou, maar wel door anderen. En hoewel ik met je eens ben dat de meeste paarden zich het prettigst zullen voelen 24/7 buiten in de kudde, ben ik ook van mening dat er een middenweg is waar paarden zich ook prima bij voelen. Waar die grens ligt, is per paard verschillend. De ene zal absoluut niet tegen een nacht op stal kunnen, de ander heeft voldoende aan 6 uur weidegang. (Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je de grens moet opzoeken waar je paard zich nog net goed bij voelt. Maar als iets werkt voor jou en je paard, hoef je het niet te veranderen omdat het in theorie anders zou moeten.)

Om op de zeepaardjes terug te komen. Die voelen zich ook het prettigst in de open oceaan, maar de pro-24/7 mensen willen deze telkens weer in een zoutwateraquarium houden :+ Snap ik dan weer niet.

Mijn punt: het is niet zo zwart/wit.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:05

Die laatste vind ik toch wel een hele leuke opmerking haha

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:54

Jessicajoann schreef:
@quellian het lijkt wel alsof je je persoonlijk aangevallen voelt door de meningen.

Er wordt bedoeld Jessica dat hier veel te veel wordt gegeneraliseerd in plaats van dat gekeken wordt naar het individuele paard.
Er gaan in het algemeen geen paarden dood omdat ze op stal gehouden worden; wel omdat er slecht voor ze gezorgd wordt. Dat kan zowel op stal als 24/7 buiten.
Net zoals er paarden verreden worden door zogenaamd "kundige" ruiters in "de sport" als paarden die verreden worden door onkundige ruiters met gebruik van niet passende zadels etc etc.
Kun je je paard wel lekker 24/7 buiten hebben staan; als je niet in de gaten hebt dat ie kreupel is en rijdt met een slecht passend zadel gaat ie ook niet lang mee.

En... mensen, als je serieus genomen wil worden: houd dan eens op met die zeepaardjes _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-