haboshof schreef:maar als je graag wilt dat het dier oud wordt,
Dat is een interessant punt wat je daar opbrengt.
Het is voor de meesten op Bokt helemaal niet helder hoe oud een paard eigenlijk in goede gezondheid hóórt te worden.
Ik vind Bucephalus (ca. 355 tot juni 326 BC) een treffend voorbeeld. Die stierf met 29!!! in de strijd en zijn baas had nog niet het geringste plan hem te vervangen wegens functievermindering. Maar goed, die was danook niet met 3 al onder het zadel.
Mooi voorbeeld óók van dat iets later onder het zadel méér rij-jaren geeft.
Goed voor het paard ende ruiter maar slechte business: hoe jonger een paard onder het zadel verkocht wordt hoe minder kosten; hoe korter de functionele levensduur, hoe hoger het verloop. Twee keer meer winst door eerder onder het zadel. Wat zal dus de sector in opleiding en voorlichting zeggen? Met 7 pas belasten of wedstrijden met 3?
Medische informatie over de belastbaarheid van het skelet wordt massaal genegeerd of verworpen door de ruiters. Onbegrijpelijk omdat het nog in hun eigen belang is ook om niet te vroeg te belasten.
Verder is het inderdaad een open vraag of ´oud´ wel een streefdoel is. Ik denk dat kwali-tijd belangrijker is. Wanneer dit ophoudt? Laten sterven van de koude echter kan ik niet humaan vinden. Zet het die dan uit voor het meer gaat lijden dan lol in leven heeft. Moeilijk punt.
Vereweg de meeste ruiters hebben een verloop van paarden wat voor mensen die een band hebben met hun paard moeilijk te vatten is. Een oud paard is geen paard voor die ruiters.
Ik ken maar erg weinig ruiters die wat verder nagedacht hebben over de oude dag van hun paard. Over budget ervoor. De meesten verkopen het wegens ongeschikt.
Ik ken er nog minder die een testament hebben mbt hun paard(en).