Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariss

Re: Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:13

Waarom mag de politie of rechter geen hoofddoek dragen? :=

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:32

Mariss schreef:
Waarom mag de politie of rechter geen hoofddoek dragen? :=

Omdat rechterlijke macht en ambtenaren geloofsneutraal moet/en zijn :Y)

Mariss

Re: Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:44

Haha, en zonder hoofddoek ben je wel volledig geloofsneutraal?
Zo ontneem je dus islamitische vrouwen de kans om in de ambtenarij of rechterlijke macht te gaan werken. :n

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:47

slokkie schreef:
@Hermelientje
Hoe handhaaf je lesbische Moslims die een burka willen dragen?
Wie heeft daar de broek aan?
En als de man zelf rokken draagt?

Persoonlijk hoop ik dat het verbod er komt.
En het binnen een maand gedoogd wordt.
Speciale parken waar je er wel in mag lopen gelijk het nudistenstrand,
veilige ruimtes waar een kleine moslim (lees regenboog) vlag voor hangt.
Zodat je even met je geloof/overtuiging/aangeboren afwijking kan zijn
op jou manier met anderen zonder de constante haat en onbegrip van de buitenwereld.

Mijn wereld eist gelukkig geen perfectie ;)

Nog meer voedsel voor mijn fantasie. Ik denk dat de Franse wetgever ook geen raad weet met een transseksueel in boerka. ;)
Ik hoopte toen met dat hoofdoekjesverbod op scholen in Almere ook al zo vurig dat het verbod er zou komen. Ik had het zo heerlijk gevonden om te zien dat 200% van de scholieren (m/v) dan een hoofddoek om had gedaan om aan de wiskundeles te ontsnappen. :+

Speciale parken dat is een idee. Naast het hondenstrand, het vliegerstrand en het nudistenstrand straks ook nog een boerkinistrand. En daarnaast misschien het zogenaamde PVV (Paradijs Voor de Vrijheid) strand voor mensen die 200% blond zijn.

Alane schreef:
een wetsvoorstel is nog steeds geen wet.... ergo dat wetsvoorstel is al 3 jaar niet verder gekomen dan alleen maar een wetsvoorstel

Maar dat was voordat we een regering hadden die nu eindelijk eens de echte problemen in Nederland gaat aanpakken. :')

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:36

Over het algemeen wordt met transseksuelen, homo's en lesbiënnes binnen het geloof wel afgerekend. Over de door jou omschreven situaties hoef je je dus niet ongerust te maken.
Gisteren Paul de Leeuw gezien? Daar was een homostel dat door islamieten weggetreiterd is uit hun huis. Doodsbedreigingen, vernielingen, scheldpartijen. Niets was hun te veel om deze homo's het leven daar onmogelijk te maken, en onze politie doet niets.......Maar ja, misschien valt dat onder godsdienstvrijheid. Per saldo wordt homo-zijn binnen de Islam niet geaccepteerd en zeer, zéér zwaar gestraft.

Ik kan me vergissen, maar het valt me op dat aan ons, nederlanders (en dan bedoel ik álle nederlanders), toch weer informatie wordt onthouden. Ik hoor nooit meer van welke kant deze agressie komt. Denkt men misschien dat het verzwijgen van het probleem het probleem doet verdwijnen?

Trouwens nooit van allochtonenbossen gehoord?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:59

Mariss schreef:
Zo ontneem je dus islamitische vrouwen de kans om in de ambtenarij of rechterlijke macht te gaan werken. :n

Het Islamitisch recht stelt dat het boven ander "recht" staat. Als je, als andersgelovige, in conflict komt met een moslim, heeft de moslim áltijd gelijk. Als je het als moslimvrouw tegen een moslimman moet opnemen heb je veel getuigen nodig om de getuigenis van de man tegen te spreken, anders heeft de man gewoon gelijk, hoe het ook gegaan is.
Als ik tegenover een agente sta die duidelijk een geloof aanhangt waarbij deze wetten gelden ben ik in feite al veroordeeld, en dat geeft me op zijn minst een heel ongemakkelijk gevoel. En dan nog: Waarom moeten we voor deze dames weer een uitzondering maken? Joden mogen geen keppeltje, christenen geen kruis en islamieten wél een hoofddoek? Alweer die vreemde ongelijkheid waarbij de Islam moet zegevieren over het nederlandse recht? Wat mij betreft liever niet.

Je ontneemt de islamitische vrouwen geen enkele kans. Ze mogen gewoon in alle functies actief zijn, maar soms kan dat alleen zonder hoofddoek, en de keuze om die tijdens het werk af te leggen is, binnen nederlands recht, aan de vrouw zelf.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 08:49

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:05

kanniet schreef:
Het Islamitisch recht stelt dat het boven ander "recht" staat. Als je, als andersgelovige, in conflict komt met een moslim, heeft de moslim áltijd gelijk. Als je het als moslimvrouw tegen een moslimman moet opnemen heb je veel getuigen nodig om de getuigenis van de man tegen te spreken, anders heeft de man gewoon gelijk, hoe het ook gegaan is.
Als ik tegenover een agente sta die duidelijk een geloof aanhangt waarbij deze wetten gelden ben ik in feite al veroordeeld, en dat geeft me op zijn minst een heel ongemakkelijk gevoel.

Het Nederlands recht staat gewoon hoog boven het islamitisch recht in Nederland. Is altijd zo geweest en zal hopelijk ook altijd zo blijven. Verder staat in de Nederlandse wet dat niemand het recht in eigen handen mag nemen, dus iemand die denkt een ander te straffen zonder bevoegdheid daartoe is bij voorbaat al strafbaar. Overigens komt daar verandering in, want we mogen kennelijk de inbreker binnenkort een flinke "duw" gaan geven.

Verder mag niemand zich beroepen op het feit dat ze de wet niet kennen, want in Nederland behoor je de wetten gewoon te kennen. Zolang rechters geen strafvermindering gaan geven voor verminderde toerekeningsvatbaarheid omdat een beklaagde een bepaald geloof aanhangt, zie ik geen probleem.

En wat agenten betreft: een agent(e), die een andere wet probeert uit te voeren dan degene waarvoor hij/zij is aangesteld, staat volgens mij op de nominatie voor ontslag en nog wat ernstigere sankties.

Dus ik snap het probleem even helemaal niet. Problemen die er niet zijn, kunnen niet opgelost worden.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:13

Tsja, ik begrijp het probleem ook niet, je kan je islamitische hoofddoek gewoon afdoen en agente worden. Of jurist. Of wat je maar wil.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:20

Alet74 schreef:

En zoals de enige poster onder dit artikel terecht opmerkt: vrouwen mogen weer niet bloot, aan mannen is vast weinig onzedelijks te ontdekken zodra zij zich hullen in alles wat groter is dan een vijgenblad.
Zoals de kledingregels op streng Christelijke scholen vaak ook heel wat strenger in de praktijk worden gebracht voor ons zondige Eva's dan voor de door God voorgetrokken Adammetjes.

Christelijke onverdraagzaamheid manifesteert zich in het kielzog van Islamitische onverdraagzaamheid, in plaats van deze te bestrijden, let maar eens op.

Wat betreft de outfit van rechters ben ik het eens met Kanniet: bij dat ambt hoort bepaalde kledij en daarvoor hoeft geen uitzondering gemaakt te worden. Voor niemand.
Vind ik ook bij Politie, werk waarbij een hoofddoek ook nog gevaarlijk kan zijn (en dat geldt voor wel meer beroepen dat je door de hoofddoek of door lange loshangende kleren belemmerd wordt, reden ook dat vrouwen deze manier van kleden op de werkvloer massaal hebben afgelegd zodra ze daar de vrijheid voor hadden). Bovendien moet ook de politie inderdaad neutraal optreden.
Wie optreedt uit naam van de Staat der Nederlanden, moet zich aanpassen aan de geldende kledingregels.

Daarnaast moet je goed beseffen dat een 'neutrale' rechterlijke macht domweg niet bestaat. Wilders koert dat zijn rechters bevooroordeeld zijn omdat ze links zijn (wat uiteraard verder nog helemaal niets zegt over hun oordeel want ze volgen de Nederlandse wet en bovendien betekent 'links' stemmen niet automatisch dat je dáárom de uitspraken van Wilders veroordeelt. Het is natuurlijk niet zo simpel maar ja, dat twittert niet zo lekker), de slachtoffers van Paapse liefde hadden de pech Roomse gezagsdragers te treffen.
In een enkel geval kon een priester daardoor jarenlang ongestraft zijn gang gaan terwijl alle bewijslast aanwezig was om hem uit zijn ambt te zetten en achter de tralies te plaatsen.
Wereldse en Kerkelijke machten werkten hier samen om een instituut te bewaken in plaats van voor de rechten van het individu op te komen.

De waarheid is dat rechters er verborgen agenda's op na kunnen houden en dat in voorkomende gevallen ook hun oordeel laten beinvloeden. Ze kunnen ook domweg corrupt of crimineel zijn, zoals in een uitzending van Peter R. de Vries werd aangetoond: een rechter die een verhouding met een crimineel aanknoopte en deze ook 'beschermde'.
Wanneer dat kan worden aangetoond, is het reden zon rechter per direct uit zijn ambt te zetten.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:46

@Kanniet

Gelukkig dat je het zo met me eens bent. Wetten die nu al bestaan worden overtreden en kennelijk treed de politie niet altijd goed op. Ik weet niet precies hoe dat komt. Tekort aan mankrachten lijkt me aannemelijk. Vandaar dat het ook zo onzinnig is om dan nog eens nieuwe wetten te gaan maken over futiliteiten. Stel je voor dat er straks iemand in elkaar wordt geslagen en de politie doet niets omdat ze te druk zijn met het controleren van kledingvoorschriften, dat was nou precies waar ik al bang voor was. Mijn man is trouwens eens met de dood bedreigd door een Limburgse buurman en ik moet zeggen niets dan lof voor de manier waarop de politie reageerde. Nu is mijn man geen homo (tenminste niet dat ik weet ;) ) maar ik mag toch hopen dat de politie ook iets had gedaan als hij dat wel was geweest. Zo niet dan zou er sprake zijn van geïnstitutionaliseerde discriminatie of homohaat bij de politie en dat lijkt me zeer kwalijk.

Wat betreft de hoofddoekjes/kruisjes/keppeltjes/tulband etc. in officiële functies vind ik het best lastig. Aan de ene kant heb ik zoiets van niet zeuren er is gewoon een kledingvoorschrift bij de politie pas je aan. Aan de andere kant is het ook een kleine moeite om iets te verzinnen waarbij iedereen wel binnen het beeld past. In Engeland had je ook altijd die discussies jaren geleden over Sikhs die konden eerst zelfs geen buschauffeur/conducteur worden maar inmiddels is dit alles helemaal geaccepteerd (anders zou er geen bus meer rijden in Birmingham :+ ).

Even een linkje in dit kader:
http://www.personeelsnet.nl/dossier.php?Id=3576&waar=9

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:59

Ik kan niet genoeg benadrukken dat wij het over veel dingen níet eens zijn, en jij weet dat heel goed.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:02

Het probleem wat je dan krijgt, bij politieagenten, is in geval van calamitieiten dat door niet uniformiteit van die agenten een doelwit gemakkelijker gekozen kan worden, immers steekt die dan boven hte maaiveld uit...
In geval van een buschauffeur praat je over een geheel andere groep dienstverleners die min of meer altijd solo optreden.

Een brandweervrouw in een burka lijkt me uit het oog van persoonlijke veiligheid niet echt wenselijk...
Evenmin als bij een militair...

bij een rechter heb je door uniformitiet een onpartijdige uitstraling..

kanniet schreef:
Ik kan niet genoeg benadrukken dat wij het over veel dingen níet eens zijn, en jij weet dat heel goed.

praat je dan tegen je eigen geweten en beter weten in als Hermelientje het met jou eens is of hetzelfde schrijft dan jij?
Lijkt me lastig om dan een discussie te voeren als je telkens je mening moet bijstellen om het maar niet eens te zijn met iemand...

maar geheel offtopic

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:19

randalinpony schreef:
Alet74 schreef:

En zoals de enige poster onder dit artikel terecht opmerkt: vrouwen mogen weer niet bloot, aan mannen is vast weinig onzedelijks te ontdekken zodra zij zich hullen in alles wat groter is dan een vijgenblad.
Zoals de kledingregels op streng Christelijke scholen vaak ook heel wat strenger in de praktijk worden gebracht voor ons zondige Eva's dan voor de door God voorgetrokken Adammetjes.

Christelijke onverdraagzaamheid manifesteert zich in het kielzog van Islamitische onverdraagzaamheid, in plaats van deze te bestrijden, let maar eens op.

Het is inderdaad idioot vrouwen mogen niet te bloot maar te bedekt mag ook niet en dat alles wordt bepaald door instituten die nog geheel of grotendeels door mannen worden gecontroleerd of ze nu kerkelijk of werelds zijn. Maar ja die jongens in Italië mochten niet voetballen, dus ze ontspringen de dans niet. Dat moet dan verder wel een zeer veilig dorp zijn als het grootste probleem de korte rokjes van meisjes en het voetballen in het park van jongens is. ;)

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:43

kanniet schreef:
Mariss schreef:

Als ik tegenover een agente sta die duidelijk een geloof aanhangt waarbij deze wetten gelden ben ik in feite al veroordeeld, en dat geeft me op zijn minst een heel ongemakkelijk gevoel. En dan nog: Waarom moeten we voor deze dames weer een uitzondering maken? Joden mogen geen keppeltje, christenen geen kruis en islamieten wél een hoofddoek? Alweer die vreemde ongelijkheid waarbij de Islam moet zegevieren over het nederlandse recht? Wat mij betreft liever niet.

Je ontneemt de islamitische vrouwen geen enkele kans. Ze mogen gewoon in alle functies actief zijn, maar soms kan dat alleen zonder hoofddoek, en de keuze om die tijdens het werk af te leggen is, binnen nederlands recht, aan de vrouw zelf.

Ik vind dat Joden ook hun keppeltje op moeten kunnen (een kruis is onzin, dat is alleen een uiting, maar geen religieuze verplichting), en dat mensen zich niet meer ongemakkelijk voelen omdat ze het niet zien dat is ergens ook belachelijk. Je moet vertrouwen op de onafhankelijkheid van de rechters, klaar. Jij vertrouwt erop dat ze wel het geloof eruit kunnen houden als ze geen hoofddoek op hebben, en anders niet? Dat slaat helemaal nergens op. Het gaat alleen om het idee.

Gezichtsbedekking kan natuurlijk niet in publieke functies, want dan kan je geen contact meer maken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:45

joostvangestel schreef:
Het Nederlands recht staat gewoon hoog boven het islamitisch recht in Nederland. Is altijd zo geweest en zal hopelijk ook altijd zo blijven. Verder staat in de Nederlandse wet dat niemand het recht in eigen handen mag nemen, dus iemand die denkt een ander te straffen zonder bevoegdheid daartoe is bij voorbaat al strafbaar.

Ik snap het wel. Als je net gevlucht bent als Christen uit een Islamitisch land en je halve familie is uitgemoord, dan voel je je misschien wel zoals Kanniet beschrijft.
Daarom pleit ik ook voor neutraliteit.

*edit: dat vind ik dus ook gelden voor Palestijnen vs een agent/ jurist met keppeltje.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:51

Alane schreef:
Het probleem wat je dan krijgt, bij politieagenten, is in geval van calamitieiten dat door niet uniformiteit van die agenten een doelwit gemakkelijker gekozen kan worden, immers steekt die dan boven hte maaiveld uit...
In geval van een buschauffeur praat je over een geheel andere groep dienstverleners die min of meer altijd solo optreden.

Een brandweervrouw in een burka lijkt me uit het oog van persoonlijke veiligheid niet echt wenselijk...
Evenmin als bij een militair...

bij een rechter heb je door uniformitiet een onpartijdige uitstraling..

Natuurlijk heb je daar gelijk in dat iemand zich dan duidelijk herkenbaar maakt of dat nu door een keppeltje of een kruis of wat dan ook is. Dat is dan een keuze. Maar evengoed zou je kunnen stellen dat een zwarte agent dan gemakkelijker het doelwit wordt van racisten. Helaas de trieste waarheid, maar geen reden om geen zwarte agenten in dienst te nemen.

Voor zover ik weet mag je in Engeland ook gewoon elk beroep uitoefenen met een tulband, keppeltje of een hoofddoek. Sikhs hoeven geen helm op op de motorfiets en als ze in de bouw werken hoeven ze ook geen veiligheidshelm op. Dat lijkt misschien raar maar in Nederland kennen we ook uitzonderingen voor mensen die vanwege hun geloof bezwaren hebben met bepaalde zaken. Hier in Nederland mag je onverzekerd autorijden en hoef je geen AOW premie te betalen als je daar legitieme geloofsbezwaren tegen hebt.

Het gaat in de voorbeelden hierboven om het weglaten van een beschermend hooddeksel of een voorgeschreven pet of zoiets. Een boerka bij de brandweer lijkt me van een andere orde. Je kunt ook geen duiker worden in een burka. ;)

Omgekeerd zou het eigenlijk ook vanzelfsprekend moeten zijn dat bijvoorbeeld een christelijke school iemand niet als leerkracht mag weigeren omdat hij atheïst is, of iets anders dat niet in hun straatje past. En daar wringt eigenlijk de schoen dat sommige gelovigen dat niet inzien. Maar hoe triest ik dat ook vind, ik ben ik nog steeds voorstander van wetten die het goede voorbeeld geven en die goed uitvoerbaar zijn en daar valt in mijn ogen een boerkaverbod bij het boodschappendoen niet onder.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 11:55

@Nicolletje:

En als je misbruikt bent door een agent (er zijn voorbeelden van mannen in politieuniformen, al dan niet werkelijk agenten die kinderen verkrachten) dan voel je je waarschijnlijk heel naar als er zon diender in uniform in je buurt verkeert... Dat vind niet bepaald reden om uniformen af te schaffen.

Ik vind een paar grijpgrage Paapse papa's ook geen reden om alle uitingen van de Katholieke kerk te verbieden.

Trouwens mensen die iets tegen 'die zwarten' hebben zullen zich per definitie onprettig voelen in de buurt van een Surinaams of Marokkaans tintje. En dan kan daar best heel veel persoonlijk leed aan ten grondslag liggen, maar dan nog is het niet werkbaar om met al die sentimenten rekening te houden. Maar als maatschappij moet je een afweging maken: vind ik het persoonlijke leed van een individu (hoe legitiem ook) voldoende reden om een hele bevolkingsgroep iets te ontzeggen.
In het geval van Nazistische uitingen hebben we besloten dat er een maatschappelijke grond was voor het verbieden van de uitingen ervan. Maar daar was wel een heel volk beschadigd (uiteraard hadden Joden, zigeuners, communisten en zo nog een heel aantal groeperingen het wel harder te verduren dan anderen.)

Dat je als ambtenaar in bepaalde functies een neutrale, uniforme uitstraling dient te handhaven vind ik terecht.
Maar niet vanwege dit soort onderbuikargumenten want dan is het einde zoek, wie weet welke groep er ineens lange tenen ontwikkelt tegen welke andere.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:10

Vreemd, waarom reageer je nu zo terwijl je het 3 posts eerder met Kanniet eens bent en ik ook reageer dat ik het met kanniet eens ben.
Beetje raar.

Neutrailiteit is er juist om mensen niet ongemakkelijk te laten voelen.

*edit aan een kleur kan iemand niets veranderen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:22

randalinpony schreef:
..... wie weet welke groep er ineens lange tenen ontwikkelt tegen welke andere.

Dat is zo'n goed opmerking in dit kader. Want die zondebok is natuurlijk aan mode onderhevig. Het is maar net waarover de borrelpraat gaat en op wie de onvrede geprojecteerd wordt. Als de pers dan ook nog eens mee gaat doen.....

In Engeland is er op dit moment veel te doen over (vermeende) discriminatie van "chavs". En eerlijk gezegd in de berichtgeving in de Britse pers is wat bij ons het rotmarokkaantje is bij hun de chav.

http://news.scotsman.com/latestnews/The ... 4307141.jp

Maar ik heb nog niets gehoord over wetgeving om die bling-bling te verbieden. :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:27

Ik ben het roerend eens met het standpunt: neutrale kleding voor bepaalde ambtelijke beroepen.

Voor de duidelijkheid zet ik even neer dat ik het niet eens ben met (alle) argumenten die tot dat standpunt leiden. :)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:31

randalinpony schreef:
Dat je als ambtenaar in bepaalde functies een neutrale, uniforme uitstraling dient te handhaven vind ik terecht.
Maar niet vanwege dit soort onderbuikargumenten want dan is het einde zoek, wie weet welke groep er ineens lange tenen ontwikkelt tegen welke andere.

Onderbuikgevoelens vind je bij iedere politieke partij. Zo vind je bij de linkse partijen het onderbuikgevoel dat alles de schuld is van de graaiers en banken, bij rechts is het weer de schuld van links vanwege het ongelimiteerd uitgeven van uitkeringen en de grenzen open zetten.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:33

Hermelientje schreef:
randalinpony schreef:
..... wie weet welke groep er ineens lange tenen ontwikkelt tegen welke andere.

Dat is zo'n goed opmerking in dit kader. Want die zondebok is natuurlijk aan mode onderhevig. Het is maar net waarover de borrelpraat gaat en op wie de onvrede geprojecteerd wordt. Als de pers dan ook nog eens mee gaat doen.....

In Engeland is er op dit moment veel te doen over (vermeende) discriminatie van "chavs". En eerlijk gezegd in de berichtgeving in de Britse pers is wat bij ons het rotmarokkaantje is bij hun de chav.

http://news.scotsman.com/latestnews/The ... 4307141.jp

Maar ik heb nog niets gehoord over wetgeving om die bling-bling te verbieden. :+

Zou dat komen omdat wij in Nederland geen enkele zeggenschap of invloed hebben op wat er in Engeland gebeurt?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:33

janesmith schreef:
randalinpony schreef:

Onderbuikgevoelens vind je bij iedere politieke partij. Zo vind je bij de linkse partijen het onderbuikgevoel dat alles de schuld is van de graaiers en banken, bij rechts is het weer de schuld van links vanwege het ongelimiteerd uitgeven van uitkeringen en de grenzen open zetten.

En wat wil je daarmee zeggen? Iedereen weet dat iedereen onderbuikgevoelens heeft. De kunst is ze te negeren en 'out of the box' te denken c.q. verder te kijken dan je neus lang is. Best moeilijk!

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:36

joostvangestel schreef:
Het Nederlands recht staat gewoon hoog boven het islamitisch recht in Nederland. Is altijd zo geweest en zal hopelijk ook altijd zo blijven. Verder staat in de Nederlandse wet dat niemand het recht in eigen handen mag nemen, dus iemand die denkt een ander te straffen zonder bevoegdheid daartoe is bij voorbaat al strafbaar. Overigens komt daar verandering in, want we mogen kennelijk de inbreker binnenkort een flinke "duw" gaan geven.

We kennen in de wet al heel lang het begrip 'noodweer', het enige dat nu dit nieuwe kabinet voorstelt is om 'noodweer' wat ruimer toe te passen.