Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:29

Teddy321 schreef:
Sjonge nicolettje zullen we ons ff aan de mod opmerking houden en dus ontopic blijven!!

Interessant, dus ontopic blijven is alleen voor mij bedoeld? :Y)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 16:34

jantergouw schreef:
Heino, je zult moeten accepteren dat het wel of niet reageren in een topic vrijblijvend is.

Heb je een punt, maar ik ben gewoon benieuwd naar de achterliggende gedachte achter dit beleid. Ik neem aan (hoop) dat er met een reden gekozen is voor de regel dat je een andere Bokker niet persoonlijk aan mag vallen. Vind ik ook volkomen terecht overigens. Maar waarom dan wel generaliseren en hele groepen toestaan? Waar ligt de grens van het toelaatbare dan? Wanneer je je niet zelf kan verdedigen mag alles gezegd worden, oid?

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:38

Nicolletje schreef:
Teddy321 schreef:
Sjonge nicolettje zullen we ons ff aan de mod opmerking houden en dus ontopic blijven!!

Interessant, dus ontopic blijven is alleen voor mij bedoeld? :Y)

Nee, maar jij blijft afdwalen

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:48

jantergouw schreef:
Er werden trouwens 3 J's over één kam geschoren! Wel zo prettig als de zaken feitelijk juist weergegeven worden. -:)

Mijn excuses dat had ik dan even gemist. Ik heb trouwens geen flauw idee wie die derde dan is maar het zal vast wel niet Job Cohen zijn. ;)

Ik vind dat "grappen" over ziektes beter niet gemaakt kunnen worden in zo'n internetdiscussie, net als "grappen" over bijvoorbeeld verkrachting. Ze zijn meestal niet grappig en het kan heel hard aankomen bij sommige mensen die daar dan onverwacht mee geconfronteerd worden.

Als je naar een voorstelling gaat van iemand die zwarte humor als middel hanteert weet je meestal van tevoren waar je je aan blootstelt en dan ligt het anders, dan kun je ziekte- en doodgrappen en een flinke hoeveelheid overdrijving verwachten.

Ik heb wel eens meegemaakt dat in een discussie op Bokt over paarden iemand gewoon allerlei misselijke opmerkingen/vergelijkingen maakte over/met verkrachting en dat vind ik echt te ver gaan er lezen ook veel jonge meisjes op bokt en/of slachtoffers van verkrachting dus dat vind ik een voorbeeld van totaal ongepast gedrag. Ieder mens zou toch ook een beetje rekening moeten houden met wie er meeleest of -kijkt. Op televisie kun je ook 's avonds laat dingen verwachten die veel mensen rond 5 uur 's middags minder geslaagd vinden. Dus het is niet alleen een kweste van vrijheid van meningsuiting. Ik denk dat je in een topic met als titel "Help mn Shetland pony bokt steeds" anders schrijft dan in een politiek topic, dat heeft niks met vrijheid van meningsuiting maar gewoon met gezond verstand te maken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:06

Teddy321 schreef:
Nee, maar jij blijft afdwalen

Vind ik wel meevallen er werd toch om gezegd dat men het ontopic vond? :)

Heino schreef:
Maar waarom dan wel generaliseren en hele groepen toestaan? Waar ligt de grens van het toelaatbare dan? Wanneer je je niet zelf kan verdedigen mag alles gezegd worden, oid?

Ik denk dat ik een andere mening heb mbt. over 1 kam scheren.

Mensen die roepen 'Alle buitenlanders weg' ofzo, tja zo iemand kan je je beter afvragen hoe intelligent zo iemand is, en meestal corrigeert zich dat vanzelf heb ik het idee.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:32

Het lijkt mij niet de bedoeling dat de politie politieke voorkeur gaat zitten twitteren?
En al helemaal niet als korpschef, lekker professioneel.

Maar ontslag, tja dat hoeft van mij ook weer niet nee.

RoodZonnetje

Re: Vrijheid van meningsuiting, tot waar reikt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 18:00

Doet haar werk hier dan wel ter zake? Is dat het hele issue?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:10

Lijkt me wel ja.
Als het ene Truus uit Lutjebroek was geweest die voor de Hema had gewerkt had het toch heel anders geweest.
Zij (die politiechef) zou een voorbeeldfunctie moeten hebben.
Daarbij vertegenwoordigt zij toch de overheid? Wie dat dan ook mag zijn/ worden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:13

Hier een analyse van Binnenlands Bestuur over de vrijheid van meningsuiting van ambtenaren:
http://www.binnenlandsbestuur.nl/ambten ... 9630.lynkx

Citaat dat het zo'n beetje samenvat:

In het publieke debat speelt het recht op vrijheid van meningsuiting een grote rol. Het gaat hier om een in de Grondwet vastgelegd recht, waar veel waarde aan wordt gehecht. Dit grondrecht geldt echter niet onbeperkt voor iedereen: voor ambtenaren is een beperking in de wet opgenomen.
Zij moeten zich onthouden van het openbaar maken van gedachten of gevoelens als daardoor een goede vervulling van hun eigen functie of het goede functioneren van de openbare dienst in gevaar zou komen.

Kortom, het gaat erom of de uitoefening van je functie of functioneren van de dienst in gevaar wordt gebracht. Blijkbaar is in het geval van de politiechef geoordeeld dat dit niet het geval is en puur logisch redenerend lijkt mij dat ook niet. Ik vind wel dat je als ambtenaar moet proberen in ieder geval de schijn van neutraliteit op te houden, je bedient tenslotte het hele volk dus die moeten allemaal vertrouwen in je hebben.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 18:16

Nicolletje schreef:
Lijkt me wel ja.
Als het ene Truus uit Lutjebroek was geweest die voor de Hema had gewerkt had het toch heel anders geweest.
Zij (die politiechef) zou een voorbeeldfunctie moeten hebben.
Daarbij vertegenwoordigt zij toch de overheid? Wie dat dan ook mag zijn/ worden.

Dus voor een politieagent reikt vrijheid van meningsuiting minder ver dan voor een politicus?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:22

Ja dat vind ik in bepaalde situaties wel. Twitter is openbaar net als hyves.

Als die politiechef zou twitteren "We laten ons niet kisten door die j.... van Ajax, volgende keer winnen wij" en die chef staat vervolgens de boel bij Ajax te beveiligen, nou lekker is dat.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:42

Heino schreef:
Dus voor een politieagent reikt vrijheid van meningsuiting minder ver dan voor een politicus?

Ja, in principe wel. Als ambtenaar ben je uitvoerder van de wet en werk je in feite voor de politiek.
Als jij voor de Albert Heijn werkt kan je 's avonds ook niet gaan twitteren dat het zo'n poedersuiker is. Ja, kan je wel doen maar dan lig je er gewoon uit. Afhankelijk van je functie en werkzaamheden geldt dat voor een ambtenaar gewoon ook.
In dit geval was het niet van invloed op het functioneren van de dienst, maar als zij bijvoorbeeld gemeentesecretaris was geweest en er zou een PVV burgemeester boven haar komen dan had ze gewoon haar mond moeten houden of opstappen. Maar het verschilt dus per situatie.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:44

Nou vind ik wel dat er verschil zit tussen een prive-twitteraccount of uit naam van je functie dingen zeggen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 18:52

Blue_Eyes schreef:
Nou vind ik wel dat er verschil zit tussen een prive-twitteraccount of uit naam van je functie dingen zeggen.

Mja dat vind ik ook het lastige. Je bent toch niet 24/7 politieagent?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:52

Heino schreef:
Blue_Eyes schreef:

Nee maar wel 24/7 politicus, dus.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:03

Heino schreef:
Blue_Eyes schreef:

Wel als je dingen privé roept die de uitoefening van je werk kunnen schaden. Je zal maar op twitter roepen dat je Marokkanen criminele etters vind die het land uit moeten en dan de volgende dag als agent in Slotervaart de orde handhaven.
Dat kan toch niet? Hoe kan het publiek (waar ook Marokkanen onder zitten en die ook tweets kunnen lezen) nu nog uitgaan van een gelijke behandeling door die politie-agent? Of als ambtenaar van de sociale dienst zwart een werkster betalen?
Dat brengt toch je hele geloofwaardigheid in het geding?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:03

Er is overigens een heel verschil tussen gewetensbezwaren van een ambtenaar (dat is wél gewaarborgd is in de wet) en vrijheid van meningsuiting. Denk bijvoorbeeld aan ambtenaren die (mogen!) weigeren homostellen te trouwen.

Zie dit zeer informatieve artikel over gewetensbezwaarde ambtenaren: http://www.binnenlandsbestuur.nl/moeite ... 0718.lynkx

Het geldt ook niet alleen voor ambtenaren, ook gewone werknemers mogen zich soms beroepen op gewetensbezwaren blijkbaar, zie citaat hieronder:

Over het algemeen zijn in ons land de rechtsgronden voor geloofsgerelateerde gewetensbezwaren het best gewaarborgd. ‘Wat overigens niet wil zeggen dat andere gronden per definitie zijn uitgesloten. In Engeland werd laatst een zogeheten green believer in het gelijk gesteld. Zijn chef was zijn mobiele telefoon vergeten en de medewerker kreeg de opdracht het volgende vliegtuig te nemen om zijn meerdere het mobieltje te overhandigen. Hij vond dat dermate milieubelastend dat hij weigerde het vliegtuig te nemen. Die medewerker is op grond van gewetensbezwaren die hij aanvoerde door de rechter in het gelijk gesteld’, zegt Verhulp.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 20:40

Waarom moet een politiechef in zijn vrije tijd dan altijd de bewezen waarheid vertellen, en hoeft een Bokker dat niet?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:19

Ik verkoop vlees, ik hoef de openbare orde niet te handhaven. Wordt een mooi zooitje dan.

Stel nou dat Wilders-aanhangers om hun politieke voorkeur uit te dragen allemaal hun haren blond zouden verven.
Kom ik net blond van de zon terug uit Spanje, wordt ik beroofd of aangevallen op straat, geeft de politiechef die daar net surveilleerde, mij nog een trap na omdat zij vindt dat ik een facist ben. Of kijkt ze toevallig net de andere kant op.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:26

Nicolletje schreef:
Ik verkoop vlees, ik hoef de openbare orde niet te handhaven. Wordt een mooi zooitje dan.

Stel nou dat Wilders-aanhangers om hun politieke voorkeur uit te dragen allemaal hun haren blond zouden verven.
Kom ik net blond van de zon terug uit Spanje, wordt ik beroofd of aangevallen op straat, geeft de politiechef die daar net surveilleerde, mij nog een trap na omdat zij vindt dat ik een facist ben. Of kijkt ze toevallig net de andere kant op.

Sorry Nicolletje me nu ben je me kwijt, ik snap niet waar je naar toe wilt hier. :o?
En kunnen we alsjeblieft het "blond" even laten rusten behalve dan die ene smiley, want daar komt niks goeds uit voort.

En die politiechef is gewoon naief. Ze had (zogenaamd) iemand anders moeten citeren, dan mag je bijna alles zeggen ook op Bokt. :+

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:50

Heino schreef:
Blue_Eyes schreef:

Onderstaand artikel gaat in op deze kwestie:
http://www.binnenlandsbestuur.nl/home/a ... 4426.lynkx

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 22:13

Nicolletje schreef:
maar als een politiechef zulke dingen zegt, dan voelt dat niet echt heel erg veilig als zo iemand jouw buurt komt bewaken.

Dus je mag bepaalde dingen wel denken, maar niet zeggen?

Ik blijf het lastig vinden. Bij bepaalde situaties vind ik het voor de hand liggen, bvb een pedoseksueel die in de kinderopvang wil werken. Maar een agent die in zijn vrije tijd XTC gebruikt? Moet ie in mijn ogen lekker zelf weten :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:15

Als we het nou eens omdraaien. Dat ze had gezet, gelukkig staat Wilders op winst want die fascistische moslims willen we hier niet.
Nou nee, dan ben je blij zeg. Zo iemand moet dan in jouw stad de orde handhaven.
Heel Nederland had op zijn achterste poten gestaan dan waarschijnlijk.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:17

Ik vind xtc ook een beetje raar hoor. Sta je de ene week op Mysteryland de mensen te fouilleren of ze geen drugs bij zich hebben en een week later loopt diezelfde agent knetterhigh op een ander housefeest.

Hee hoi :wave: jij ook hier? Ben je nu wel door de contole gekomen? Ja? Mag ik dan 2 pilletjes van je kopen?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:18

Ik snap niet zo heel goed wat er verbazingwekkend aan mijn bericht is maar het zal wel.