Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:43

Ach, ik las vandaag ergens dat "er zijn na schooltijd met thee" niet gelijk staat aan een goede opvoeding.

Ik ken hele lieve, betrokken moeders die het hartstikke goed doen en ik ken ongeïnteresseerde, gemakzuchtige moeders. In beide groepen vindt je werkende en niet werkende moeders.

Teksten als kind "dumpen" in de opvang vind ik persoonlijk zeer kortzichtig en beledigend.
Je weet ten eerste helemaal de situatie niet, ik ken weinig mensen die werken alleen maar omdat ze het zo lollig vinden, de meeste moeten gewoon.
Ten tweede als je wel wil werken puur omdat je het leuk vind, wat is daar mis mee?

Er is er niks mis met kinderen in de opvang, mits ze natuurlijk gewoon gezond zijn. Goed voor de sociale ontwikkeling en heel natuurlijk. Iedereen lijkt wel te denken dat het "normaal" en "natuurlijk" is om alleen thuis te zitten met je kind. Dat is het niet. Het is een luxe die best goed en leuk kan zijn maar niet noodzakelijk om een gezond en evenwichtig kind te bereiken. Bij jagers en verzamelaars stammen is het heel normaal dat 1 of 2 vrouwen thuis blijven met alle kinderen terwijl de andere moeders op pad gaan. Daarnaast is het bij 99% van de wereldbevolking normaal en noodzakelijk dat je gewoon moet werken voor je eten. Kinderen of niet.
Dat thuisblijven is iets typisch van hier (NL heeft de minste vrouwen die fulltime werken), dat maakt het nog niet de waarheid of "het beste". Kijk eens wat verder dan je eigen deurmat zou ik zeggen en relativeer een beetje.

Waves

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:50

Oh, dan wil ik daar nog aan toevoegen dat het allerbeste voor een kind denk ik is dat moeder en vader gelukkig zijn.

Ik ken vrouwen die hele goede moeders zijn en zielsveel van hun kind houden maar die tegen de muren op zouden vliegen als ze niet konden werken. En andersom natuurlijk ook vrouwen die veel liever thuisblijven en daar helemaal hun ei in kwijt kunnen.

Kortom, vrouwen (en mannen) moeten ook zorgen dat ze zelf gelukkig zijn, ook in het belang voor hun kind.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 07:22

Waves schreef:
Teksten als kind "dumpen" in de opvang vind ik persoonlijk zeer kortzichtig en beledigend.
Je weet ten eerste helemaal de situatie niet, ik ken weinig mensen die werken alleen maar omdat ze het zo lollig vinden, de meeste moeten gewoon.
Ten tweede als je wel wil werken puur omdat je het leuk vind, wat is daar mis mee?

Als ik zie dat ik mijn oudste tussen 1 en 3 jaar nauwelijks zag doordeweeks en in het weekend ging ze dan ook nog mee op wedstrijd.. nee daar heb ik geen kind voor gekregen :n
Als je je werk voor je kind zet, dan moet je geen kinderen nemen. Zij gaan altijd voor. Zoek dan een leuke deeltijdbaan (voor zover die er zijn :z ) zodat je er nog wel kunt zijn voor je kind.
En ik was lang niet de enige, genoeg kindjes die om 7 uur 's ochtends werden afgezet en om half 7 opgehaald, 5 dagen per week. Sorry, ik vind het niet kunnen. Iedereen begrijpt dat je geen paard of hond neemt als je er alleen in het weekend naar gaat kijken, met een kind moet het wel kunnen :?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:05

Een kind 5 dagen per week naar de kinderopvang doen, vind ik persoonlijk wel 'dumpen', ja.
Maar 3 dagen of minder vind ik te overzien. Al hoewel ik met die hele kleintjes dat ook heel pittig vind, hoor. Een baby 3 dagen fulltime naar de opvang, lijkt mij niks. Ben blij dat ik dat nooit heb hoeven doen. Ik zal wel heel ouderwets zijn, als ik zeg dat ik vind dat een baby het eerste jaar lekker thuis hoort te zijn. ;)
Bij papa of mama, al is mama wat handiger, als je zelf voedt. :D

Nu mijn kind op school zit en ik in de toekomst 2 a 3 dagen wil gaan werken, hoop ik een goede regeling te treffen met 1 a 2x BSO en 1x papa of iets dergelijks.

Oh, en als je als moeder thuis bent met kinderen, wil dat niet zeggen dat je kind continu met jou zit, hoor. De mijne speelt voornamelijk buiten na school en heeft hier allerlei vriendjes en vriendinnetjes in de buurt, die ook 's middags thuis zijn. Er zijn hier een hoop moeders die niet of parttime werken. Met hier en daar een vader ook, maar het zijn voornamelijk de moeders. Ben juist blij dat ik ook met haar op pad kan naar ballet, Zumba of zwemmen. Of bij vriendinnetjes e.d. Je bent hartstikke druk met het sociale leven van je kids. Daar hoeven ze niet voor naar de opvang, hoor. ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:32

ik vind het echt vreselijk om te zien dat ouders hun kinderen dagelijks naar de BSO sturen. sochtends om 8 uur brengen ze hun kinderen naar school, tussen de middag blijven ze over, ze worden door de BSO opgehaald op school, ze eten warm op de BSO en vervolgens hoeft mama of papa het kind alleen nog op te halen, te douchen en in bed te stoppen. Wie is nu de opvoeder? papa en mama willen een huis kopen, een 2e lening voor een leasauto, ook moeten we nog 2 keer per jaar op vakantie en de buurt moet vooral tegen hen opkijken..
in het weekend wordt de opvoeding gecompenseerd met dure cadeaus en uitjes.

dat vind ik triest. net zo triest als de kinderen die op straat aan hun lot over gelaten zijn en waar niet naar omgekeken wordt.

dat vrouwen werken. prima. niets op tegen, ik werk zelf ook.

maar het moet niet ten koste gaan van je kinderen.

ik heb een familielid die alleenstaande moeder is. ze werkt, en voed haar kind heel goed op. het kind gaat 2 ochtenden per week naar het kinderdagverblijf en 2 dagen per week naar opa en oma. helemaal prima! dan maar tevreden met een 2ehandsauto en dan maar 1x per jaar op vakantie en tevreden zijn met een leuk apartement. maar de hoofdopvoeding ligt gewoon bij de moeder, waar dit naar mijn mening hoort, dat zijn kwaliteiten die moeders beter beheersen dan ieder ander. en ik vind dat we daar als vrouwen ook trots op moeten zijn en ons hier niet voor moeten schamen. opvoeding is bijzonder en bijzonder moeilijk en kost bijzonder veel tijd, maar we doen tegenwoordig alsof het iets ouderwets is.

ik vind het niet egoistisch om thuis te blijven om je kind op te voeden en het huishouden te regelen. ik vind het egoistisch tegenover je kind als je persé die ene cariere wilt maken. als je kind ouder wordt en naar school gaat kan je bv parttime gaan werken, 3 dagen per week of iedere dag tijdens schooltijden.

het is een kwestie van keuzes maken. OF dat dure huis + auto + verre reizen en geen tijd voor je kind.. (waarom neem je kinderen? omdat dat ook in het rijtje huis-auto-vakanties hoort?)
of ga je voor een kleiner huis, een kleinere auto en zomers camperen in drenthe, maar wel aandacht voor je kind?

Freek de Jonge zong hier een liedje over:
"Aandacht, aandacht, kinderen willen aandacht, aandacht, aandacht, wat wilt een kind nog meer?"

er ligt zo veel maatschappelijke druk op vrouwen. want als een vrouw niet studeerd of werkt dan is ze gelijk 'ouderwets' of 'onderontwikkeld' , dan komt ze vast uit het buitenland of uit een boerendorp. ze wordt niet als volwaardig vrouw gezien. dit soort feminisme is naar mijn mening helemaal doorgeslagen.

Neem nu mijn vriendin. MBO afgerond maar heeft geen behoefte voor een Hbo opleiding. is zwanger. werkt parttime. gaat naar haar zwangerschap stoppen en enkele jaren als invaller werken, zodat ze toch nog banden blijft houden op haar werk. wanneer het kind naar school gaat gaat ze weer parttime werken.

het is maar net wat je belangrijker vind. het welzijn van je kind of het aanzien van je omgeving en het bijbehorende materialisme?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:44

Hier een werkende mama. Ik ben net 3 weken geleden bevallen van de tweede en geniet nu nog lekker van mijn verlof. Half november ga ik weer aan de slag.
Onze oudste, 2 jaar, gaat 2 dagen per week naar opa's en oma's en 2 dagen in de week naar de kinderopvang. De kleine puk gaat per half november in dat schema mee. Ik werk 4,5 dag per week. Ik werk omdat ik mijn werk gewoon leuk vind en ik werk om er zeker van te zijn dat mijn gezin niets tekort komt. En iedereen doet dat dus op zijn eigen manier, niets mis mee.
Opmerkingen in dit topic dat je maar genoegen moet nemen met een tweedehands auto of maar 1 vakantie in plaats van 2, vind ik wel heel erg kort door de bocht genomen. Wat als men zich dat wel kan veroorloven omdat men er hard voor werkt? Boeien, ieder zijn meug. De ene moeder kiest ervoor om thuis te blijven voor de kinderen, de ander kiest ervoor om ook te blijven werken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:52

Karijn, vind jij dat een gezin iets tekort komt als je in een tweedehands auto rijdt en 1x per jaar op vakantie gaat i.p.v. meerdere keren? ;)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:59

Nee, absoluut niet maar je kan niet stellen dat men dan maar genoegen moet nemen met minder als het niet noodzakelijk is maar omwille van de kinderen maar wel moet doen. Met andere woorden, er wordt soms al een oordeel gegeven over iemand's financiële situatie zonder dat je er weet van hebt. Ik wil alleen maar aangeven dat je niemand's gezinssituatie kan beoordelen vanaf de zijlijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:02

Karijn, dat ben ik volledig met je eens, hoor. :j

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:05

Ik heb inmiddels geleerd dat iedereen zijn/haar gezin op zijn of haar eigen manier verzorgt. En daar oordeel ik niet (meer) over.
Met betrekking tot de stelling. Is een moeder die thuis blijft egoïstisch? Alle moeders zijn egoïstisch...en dat is maar goed ook!

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:13

Mijn moeder is ook altijd huisvrouw geweest, en daar dank ik haar heel erg voor. Ik was als kind altijd ziek en mijn drie oudere broers hielpen mijn moeder wel maar toch heeft de goede zorg van een moeder zoiets waardevols. Later toen ik wat gezonder werd en ook naar school ging bleef mijn moeder nog steeds huisvrouw en is dat ook altijd gebleven. En wij als kinderen vonden dat geweldig we hadden altijd een moeder die er voor ons was/is en onze vader heeft altijd met plezier gewerkt. Tsja wij gingen niet twee keer per jaar op vakantie maar wij en vooral ik hadden wel altijd een luisterend oor en iemand die er voor ons was. Voor al het geld in de wereld zou ik het niet willen ruilen met de gezelligheid die ik als kind heb ervaren.

Maar dat is mijn verhaal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:14

Nou, ik denk dat een gezond egoisme niemand vreemd is. Maar dat vind ik wat anders dan echt egoistisch zijn. Dat vind ik persoonlijk iets negatiefs en iets wat je helaas steeds meer ziet in onze samenleving. In alle lagen van de bevolking overigens.

Wamhorse, als je een leuke, lieve, fijne mama hebt die veel thuis voor haar kinderen, is dat in mijn ogen ook goud waard, hoor. :j

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:19

Bakken met goud Twiggy ;)

Hier spreekt een iets wat geëmotioneerde wamhorse die zo heel veel houd van haar pa en ma, heh die hormonen ook hahaha.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:23

Dat is toch lief juist? Hoop dat mijn dochter later ook waardeert dat ik er zoveel voor haar ben (geweest). :)

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:01

Ik ben ook een vrijwillige thuisblijfmama. Heerlijk.
Ben alle dagen druk zat, met van alles, vervelen, doe ik zeer zeker niet.
Zorg ook dat ik thuis ben als de kids thuis komen. De oudste is inmiddels 11 jaar en vindt dat nog steeds heerlijk. Financieel kunnen we ons goed redden. Manlief tevreden, ik tevreden en kids tevreden.
Prima toch!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:37

Urielle schreef:
Als ik zie dat ik mijn oudste tussen 1 en 3 jaar nauwelijks zag doordeweeks en in het weekend ging ze dan ook nog mee op wedstrijd.. nee daar heb ik geen kind voor gekregen :n
Als je je werk voor je kind zet, dan moet je geen kinderen nemen. Zij gaan altijd voor. Zoek dan een leuke deeltijdbaan (voor zover die er zijn :z ) zodat je er nog wel kunt zijn voor je kind.
En ik was lang niet de enige, genoeg kindjes die om 7 uur 's ochtends werden afgezet en om half 7 opgehaald, 5 dagen per week. Sorry, ik vind het niet kunnen. Iedereen begrijpt dat je geen paard of hond neemt als je er alleen in het weekend naar gaat kijken, met een kind moet het wel kunnen :?

Sorry, je reageert nu op twee zinnen uit mijn hele lap tekst en nog een post over dat moeders vooral gelukkig moeten zijn in het belang van hun kind. Jammer dat je daar niet op reageert.

Ik ben het met je eens dat kinderen altijd voor gaan, in de zin van dat je er alles aan doet om ze als stabiele, wijze mensen de wereld in te sturen later. Maar dat wordt in mijn ogen niet bepaald door het enkele feit of moeder werkt of niet.
Als je kan kiezen tussen een thuisblijvende moeder die niets weet van pedagogiek of de emotionele ontwikkeling van een kind en zich daar ook niet in verdiept, of een moeder die daar veel mee bezig is, haar kind emotioneel kan ondersteunen, wegwijs kan maken in de wereld, zelf gelukkig is en veel mee te geven heeft ook ómdat ze een vreselijk leuke baan heeft?
Ik ken deze voorbeelden en ik weet wel waar ik voor zou kiezen en welk kind beter in zijn vel zit.

En ja, ik weet dat er ook thuisblijfmoeders zijn die het pedagogisch ook heel goed doen maar ik wil maar zeggen dat alleen werken of niet, niet bepalend is voor een goede opvoeding.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:16

Waves, heel leuk dat een mama gelukkig is en van alles van pedagogiek afweet en noem maar op, maar daar heeft een kind weinig aan als het de moeder nooit ziet. En nee, ik vind een uurtje qualitytime voor bedtijd niet voldoende 'mamatijd' voor een kind.
Dus ik vind het argument 'mama moet ook gelukkig zijn' eigenlijk vooral een kulargument om moeders geweten te sussen. En ja, ik heb hem zelf ook gebruikt, idd. Er is echt wel meer op de wereld om gelukkig van te worden dan fulltime werken.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:27

Dat hangt denk ik van iemands persoonlijkheid af waar die al dan niet gelukkig van wordt. Ik zie in de praktijk andere dingen dan die jij hier schetst. Agree to disagree dus.
Hoewel ik er met mijn verstand niet bij kan waarom je moeders die andere keuzes maken (voor zover het een keuze is) zo moet beledigen met woorden als dumpen, niet goed voor het kind etc alsof jouw mening de enige waarheid is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:42

Omdat ik het belang van een kind zwaarder vind wegen dan het ego van een moeder.
Als je geen andere keuze hebt (alleenstaande moeders enzo) dan is het niet anders, basisvoorwaarden veiligheid, voedsel, kleding etc. gaan uiteraard boven alles. Daar kun je niks aan doen en alle respect voor de mama's die het in hun eentje weten te bolwerken want dat is absoluut niet simpel. Maar dat is ook geen situatie waar je zelf voor kiest.

Het is wat anders dat je je kinderen door de week niet ziet omdat je zo nodig (ik noem maar wat) advocate wilt zijn en het binnen je werk niet mogelijk is om minder te werken, thuis te werken, te minderen via ouderschapsverlof of wat dan ook te organiseren zodat je kinderen nog iets aan je hebben als mama. Dat weet je van te voren, dus die afweging kun je voor de conceptie al maken. En als de weegschaal doorslaat naar je eigenbelang, tja, dan had je in mijn opinie idd geen kind moeten krijgen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:52

Ik ben het wel aardig eens met Urielle. Ik vraag me ook altijd af waarom ouders kinderen hebben, als ze beide fulltime willen blijven werken.
Het lijkt mij persoonlijk ook helemaal niets als ik mijn kind op veel dagen maar een uurtje of wat kan zien en haar achter moet laten bij anderen. Ik zou haar vreselijk missen. En zij mij.
Met parttime heb ik geen moeite trouwens.... Ik vind dat je in het moederschap vaak je ego inderdaad opzij moet zetten. Mijn kind gaat voor alles in principe. Gelukkig heb ik ook een eigen leven, hoor, maar ik plan mijn dingen daar vaak wel omheen. Het zij zo, ik doe dat met de grootste liefde. Dat mijn 'carriere' nu even niet de boventoon voert, het zij zo. Ik kan er mee leven, hoor, voel me echt niet minder of 'dommer' dan een ander, die misschien wel die carriere min of meer voor laat gaan. :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:57

Helemaal mee eens Twiggy en Urielle.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:11

Ik ben helemaal thuis voor mijn dochter, in mijn ogen echt niet egoistisch.
Mijn man heeft dit ook liever dan dat we in een boekje moeten lezen dat ze voor het eerst een woordje gezegd heeft en een eerste stapje heeft gezet.
Helemaal omdat ik die mogelijkheid heb, is dit voor mij een hele logische keuze. Nooit over getwijfeld ook.
Mijn dochter is nu bijna een half jaar en ze is nog nooit bij iemand anders geweest, ik ben er altijd voor haar. Hoor wel eens om me heen of ik dan niet tijd mis waarin ik mezelf kan zijn, maar vind dat zelf zo'n onzin. Ik ben mezelf als ik mama ben, daar heb ik voor gekozen!

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:13

Ik werk zelf 3,5 dag in de week en voor onze kleine meid hebben wij het prima geregeld. 2 dagen bij mijn moeder, 1 dag kinderdagverblijf en een halve dag bij mijn schoonmoeder. Ik ben een leukere mama als ik werk. De hele dag in en om het huis nee dat is niks voor mij. Ik word dan helemaal gek.

Als ik minder wil werken dan zou dat kunnen, maar daarvoor moet ik teveel inleveren en dat wil ik niet. Naomi komt helemaal niks te kort en heel veel plezier. Als ik haar wegbreng naar het kinderdagverblijf zwaait ze en gaat ze haar eigen weg. Als ik haar kom halen krijg ik een lach en een knuffel, maar kruipt daarna snel weer weg om te spelen. Zo gaat het ook de overige dagen. Als zij het niet naar haar zin zou hebben zou ik het een stuk moeilijker vinden om aan het werk te gaan.

Ik vind maar dat iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. De ene vind het heerlijk om thuis te zijn en de andere vindt het heerlijk om een paar dagen te werken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:46

Samantha, jij bent dan dus ook nog 3,5 dag per week bij je kind ;)

(overigens vond mijn dochter het KDV veel leuker dan bij mama zijn, maar dat was ook vrij logisch, behalve de entertainment daar was mama ook praktisch een vreemde ondertussen. Ik had de titel mama maar was eerder een soort oppas aan het worden)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:23

Ik blijf dit toch altijd wel lastig vinden. Ik studeer me drie keer in de ronte. Ik zou toch niet graag alles waar ik hard voor gewerkt heb stil leggen voor kinderen. En dat heeft niets zoals Jameykatje dat zegt te maken met materialisme of status. Daarvoor doe ik dat niet. Je hebt vrouwen die gelukkig worden van alleen het gezinnetje, super, en dat kan ik me ook goed voorstellen hoor. Maar ik ben meer het type dat ontzettend leergierig is en ambitieus en constant bezig is met zelfontpooiing. Ik doe het voor niemand anders dan voor mijzelf. (Nu heb ik ook nog geen kinderwens op het moment ;)) Elke vrouw moet dat toch voor zichzelf bepalen.

Bovendien is de kinderopvang naar mijn idee ook heel leerzaam. Mijn moeder heeft altijd parttime gewerkt en ik heb altijd heel veel plezier gehad en heel veel geleerd op de BSO.

Ik ben altijd een beetje huiverig als het gaat om commetaar over hoe iemand zijn kind opvoed. Wat voor de ene niet werkt kan voor de andere wel werken.

Maar waar is de man? Het lijkt nog steeds niet echt 'normaal' dat de man gaat parttimen en de vrouw fulltime doorwerkt.