moskee op WTC??!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:51

Vandaag in NRC, waar ik me helemaal in kan vinden:

Citaat:
Moskee in New York

Het zou een centrum van verbroedering en integratie moeten worden, maar het dreigt een brandpunt voor oplaaiende tegenstellingen te zijn. Het Cordoba Huis, het islamitisch centrum in New York dat twee straten van Ground Zero vandaan moet verrijzen. Vlak bij de plek waar op 11 september 2001 twee vliegtuigen zich in de Twin Towers boorden. Aanslagen, gepleegd door moslimextremisten, waarbij bijna 3.000 doden vielen. Onder wie christenen, moslims, joden, atheïsten, Amerikanen, niet-Amerikanen.

Islamitisch centrum roept vooral polarisatie op

De voorgenomen bouw van dit complex, met een moskee erin, maar ook een monument voor de doden van 11 september, weet ver weg zelfs de politieke gemoederen in Nederland bezig te houden. Van meer belang is de controverse in de Verenigde Staten zelf en die heeft ook daar het niveau van de politieke bestuurders bereikt. Burgemeester Michael Bloomberg toonde zich een gepassioneerd voorstander: „Deze natie werd gesticht met het principe dat de overheid nooit mag kiezen tussen religies en nooit de ene boven de andere mag stellen.” Maar de gouverneur van de staat New York, de Democraat David Patterson, koos deze week voor een meer pragmatische benadering. Verwijzend naar de pijn die 9/11 nog altijd veroorzaakt, suggereerde hij het project, met hulp van de staat, verder weg van Ground Zero te huisvesten. Patterson vreest de emoties die de aanwezigheid van een islamitisch centrum zo dichtbij de plek van de aanslag kan oproepen. De geplande demonstraties ertegen bevestigen zijn angst.

De naam die de islamitische initiatiefnemers hebben gekozen, verwijst naar Córdoba, de Spaanse stad waar de Mezquita staat. Dat was honderden jaren de belangrijkste moskee in het Westen, tot hij in de dertiende eeuw door de katholieken werd omgebouwd tot kathedraal. Hoewel Spanje één miljoen moslims telt, mogen zij er niet bidden, zo heeft de kerkleiding nog recentelijk nadrukkelijk laten weten. Een centrum van integratie is de Mezquita dus bepaald niet.

Het conflict in New York doet ook denken aan de aanwezigheid van een klooster in Auschwitz dat zo’n tien jaar lang de toch al broze verhoudingen tussen Joden en Polen vertroebelde. Gebrek aan invoelingsvermogen, aan begrip voor andersgelovigen of andersdenkenden, lag ook daar ten grondslag aan een onverkwikkelijke strijd, tot het Vaticaan het wijze besluit nam het klooster te verplaatsen.

Het Cordoba Initiative, geleid door de Koeweitse imam Feisal Abdul Rauf, ontbeert wellicht ook voldoende begrip voor andermans gevoelens. Hoewel de motieven van sommige tegenstanders dubieus zijn en getuigen van dezelfde intolerantie die ze zeggen te bestrijden, doen de initiatiefnemers er verstandig aan af te zien van dit centrum op die plek. Wat juridisch is toegestaan, is daarmee maatschappelijk nog niet altijd wenselijk. Hun plan roept zoveel polarisatie op dat de goede bedoelingen ervan volkomen anders worden uitgelegd. Zij wilden een brug slaan tussen gematigde moslims en andere New Yorkers, maar het dreigt een kloof te worden.

http://weblogs.nrc.nl/commentaar/2010/0 ... -new-york/

Een kleine kanttekening:
Dat was honderden jaren de belangrijkste moskee in het Westen, tot hij in de dertiende eeuw door de katholieken werd omgebouwd tot kathedraal.

Voordat het een moskee werd, was het de Sint-Vincentiuskerk, maar die werd gesloopt en er werd een moskee in de plaats gebouwd.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 16:56

Heino schreef:
kanniet schreef:
Gelukkig gaat Wilders naar America om ons standpunt daar te verkondigen

Wilders spreekt niet voor mij, NOOIT!

Heino: je kunt je in ieder geval afvragen in hoverere je andere mensen voor jezelf kunt laten spreken. Maar zelfs Wilders is een mens en kan boven zichzelf uitstijgen. het zou zomaar kunnen dat hij het cliché waarmaakt en doorgaat met dezelfde grammofoon die al jaren is blijven steken. maar ook Wilders kan zich positief ontwikkelen. kijk bijvoorbeeld eens naar de geschiedenis van Paulus. http://nl.wikipedia.org/wiki/Paulus_(apostel)

Dus misschien is juist Wilders de aangewezen persoon om een betere wereld te gaan verkondigen, juist omdat hij zo lang al een doctrine van tegenstand aankondigt.

Axel_Valerie

Re: moskee op WTC??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:31

goedemiddag allemaal! ik ben ook weer op de aardbol! kheb eindelijk weer een eigen computer. Kan ik ook lekker wild meediscussieren... haha

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:16

Door mensen te discrimineren en buiten te sluiten kun je NOOIT werken aan een betere wereld, dat kun je dan ook helemaal niet voor ogen hebben. Wilders heeft een obsessie als het gaat om de Islam, en een obsessie, daar komt nooit iets goeds uit voort... Het zou voor Nederland slechte zaak zijn als hij in Amerika gaat spreken op die dag, ik hoop van harte dat dat niet doorgaat....

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:51

Joostvangestel:

... je weet nooit hoe het ontwikkelt inderdaad.

Het kan ook de andere kant op gaan. Vanmiddag een interessant artikel gelezen over hoe persoonlijk betrokken Bloomberg bij de moskee was, en dat was namelijk omdat hij als Jood ook uitgesloten werd in bepaalde situaties.
Waarschijnlijk daarom zag hij het als zijn persoonlijke 'gevecht' om die moskee daar wel te krijgen.

Kijk:

http://www.nu.nl/politiek/2312075/pvda- ... -zero.html

Citaat:
AMSTERDAM - In navolging van PVV-leider Geert Wilders verzet ook een Kamerlid van de PvdA zich tegen de bouw van een moskee nabij Ground Zero in New York.

Tweede Kamerlid Jacques Monasch vindt dat rekening moet worden gehouden met de 'oprechte gevoeligheden en emoties' die spelen rondom de kwestie.

"Zijn wij bereid het gebouw van de Duitse ambassade te accepteren tegenover het nationaal monument op de Dam?", twitterde Monasch retorisch.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:01

Voor Wilders hoeft niemand in Nederland weg , alleen wil hij ervoor gaan dat veelplegers van zware delicten harder aangepakt en gestraft worden, meer veiligheid op straat zodat je 's avonds nog gewoon zonder enig gevaar je hondje uit kunt laten, ook al ben je oud en niet vlot ter been meer.
Gezien dit ook vaak gebeurt door Islamitische mensen wil hij dit anders aangepakt zien worden, JUIST ook vanwege de ellende die het geeft aan de rest van onze islamitische medelanders die er gebukt onder gaan.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:44

Ik weet niet zo goed of ik dat een retorische opmerking vind over het accepteren van de Duitse ambassade tegenover het monument op de Dam. Persoonlijk zou ik daar geen problemen mee hebben geloof ik.

Ik hoop dat Joost gelijk krijgt en Wilders boven zichzelf uitstijgt in september. De wonderen zijn de wereld nog niet uit natuurlijk ;)

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:44

Zeven op tien Amerikanen tegen moskee bij Ground Zero

Een ruime meerderheid van de Amerikaanse bevolking is tegen de bouw van een moskee nabij Ground Zero in New York, waar op 11 september 2001 de Twin Towers werden verwoest door aanslagen van Al-Qa'ida.

68 procent van de Amerikanen is tegen de komst van de moskee, slechts 29 procent is voorstander, zo blijkt uit een peiling van nieuwszender CNN. Tegenstanders zien het project als een belediging van de bijna drieduizend slachtoffers van de moslimterreur.

Dat de weerstand niet alleen van rechtse Amerikanen komt, blijkt uit het feit dat ook een meerderheid van de Democratische kiezers (54 procent) tegen is. Van de Republikeinen wil 82 procent geen moskee op twee blokken afstand van Ground Zero.

Lees volledige artikel hier

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:36

Onassa schreef:
Voor Wilders hoeft niemand in Nederland weg

Nee, maar mensen worden wel selectief tegengehouden bij de grens, mogen hun geloof niet meer uitoefenen en worden onnodig gekwetst. Leuke man, die Wilders.
Nee, zolang hij deze onzin blijft verkondigen zal hij nooit voor mij spreken. En zelfs al zou hij veranderen, verleden wis je niet zomaar uit.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:46

Zoals de plannen van de VVD nu zijn, wordt iedereen die geen hoge opleiding heeft, aan de grens tegengehouden. Dat gaat veel verder dan Wilders in zijn verkiezingsprogramma heeft staan.

•Regulier: de toestroom van kansarme, laagopgeleide immigranten moet worden gestopt. Dat is noodzakelijk om integratie te bevorderen: voorkomen “dweilen met de kraan open”

VVD

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:49

jantergouw schreef:
Zoals de plannen van de VVD nu zijn, wordt iedereen die geen hoge opleiding heeft, aan de grens tegengehouden. Dat gaat veel verder dan Wilders in zijn verkiezingsprogramma heeft staan.

•Regulier: de toestroom van kansarme, laagopgeleide immigranten moet worden gestopt. Dat is noodzakelijk om integratie te bevorderen: voorkomen “dweilen met de kraan open”

VVD

Dat is wel cru, Nederland is vol en dus wel begrijpelijk. Het is in ieder geval eerlijker dan dat wat Wilders wil, selectie op geloof en etniciteit.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:01

In de praktijk zal dat betekenen dat echt bijna niemand meer ons land binnen kan komen daar er zelden hoogopgeleide immigrante deze kant opkomen. Indirect krijgt Wilders dan ook zijn zin, met als extra een andere stroom die hij niet genoemd had. Zelf vind ik het politiek ook correcter om op basis van opleiding te selecteren en niet op geloof.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:04

Dat denk ik niet, we kunnen echt wel goed geschoold personeel in bijv. ziekenhuizen gebruiken.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:14

We kunnen ze wel gebruiken, maar er zijn er niet zo veel die met een hoge opleiding naar Nederland komen. Over het algemeen hebben die al een goede baan in hun eigen land.

Barack Obama steunt moskee bij Ground Zero
WASHINGTON - De Amerikaanse president Barack Obama steunt het uiterst omstreden plan voor een moskee in de buurt van Ground Zero, de plek in New York die op 11 september 2001 werd verwoest door radicaalislamitische aanslagen.

Volgens Obama mag in de Verenigde Staten niet worden getornd aan de godsdienstvrijheid. „Als burger en als president vind ik dat moslims hetzelfde recht hebben hun godsdienst te beoefenen als alle anderen in dit land”, aldus Obama vrijdagavond in het Witte Huis.

De president was daar gastheer voor moslims die met hem een maaltijd nuttigden tijdens de vastenmaand voor moslims, de ramadan. Het was de eerste keer dat Obama zich publiekelijk uitliet over het plan om twee straten verwijderd van Ground Zero een islamitisch centrum met moskee te bouwen.

Tegenstanders zien de moskee als een provocatie en belediging van de bijna drieduizend slachtoffers van de moslimterreur. Bij een opiniepeiling in opdracht van de Amerikaanse nieuwszender CNN sprak 68 procent van de ondervraagden zich uit tegen het geplande islamitische gebedshuis, 29 procent was voor. Volgens CNN groeit het verzet tegen de moskee.

Geert Wilders wil op 11 september, negen jaar na de aanslagen, in New York tegen de moskee protesteren.

www.telegraaf.nl
Laatst bijgewerkt door jantergouw op 14-08-10 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:18

Het hoeft niet. In bepaalde landen kom je gewoon niet aan de bak zonder de juiste kruiwagens.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:19

Het hoeft zeker niet,desondanks denk ik dat deze nieuwe regeling het immigratiecijfer enorm terug gaat brengen.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:31

jantergouw schreef:
We kunnen ze wel gebruiken, maar er zijn er niet zo veel die met een hoge opleiding naar Nederland komen. Over het algemeen hebben die al een goede baan in hun eigen land.

WASHINGTON - De Amerikaanse president Barack Obama steunt het uiterst omstreden plan voor een moskee in de buurt van Ground Zero, de plek in New York die op 11 september 2001 werd verwoest door radicaalislamitische aanslagen.

Volgens Obama mag in de Verenigde Staten niet worden getornd aan de godsdienstvrijheid. „Als burger en als president vind ik dat moslims hetzelfde recht hebben hun godsdienst te beoefenen als alle anderen in dit land”, aldus Obama vrijdagavond in het Witte Huis.

De president was daar gastheer voor moslims die met hem een maaltijd nuttigden tijdens de vastenmaand voor moslims, de ramadan. Het was de eerste keer dat Obama zich publiekelijk uitliet over het plan om twee straten verwijderd van Ground Zero een islamitisch centrum met moskee te bouwen.

Tegenstanders zien de moskee als een provocatie en belediging van de bijna drieduizend slachtoffers van de moslimterreur. Bij een opiniepeiling in opdracht van de Amerikaanse nieuwszender CNN sprak 68 procent van de ondervraagden zich uit tegen het geplande islamitische gebedshuis, 29 procent was voor. Volgens CNN groeit het verzet tegen de moskee.

Geert Wilders wil op 11 september, negen jaar na de aanslagen, in New York tegen de moskee protesteren.

http://www.telegraaf.nl

Goeiemorgen jan!
Ik denk dat obama wel een punt heeft in het feit dat iedereen gelijke rechten heeft als burgerzijnde. Ik denk alleen dat dit wel een hele slechte manier is om dat te bewijzen. Het zou ook raar zijn als er een gewone kerk op zou komen. Ik denk dat die plek met uitstek niet geschikt is voor een gebedsruimte van welke geloofsoorsprong dan ook.. Het blijft provocerend maar "oh, zo" amerikaans..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:33

jantergouw schreef:
Het hoeft zeker niet,desondanks denk ik dat deze nieuwe regeling het immigratiecijfer enorm terug gaat brengen.

Ik denk dat ik het zelf wel fijn vind als er mensen komen die daadwerkelijk een toekomst hebben en niet om meteen allerlei sociale voorzieningen in te rollen.
Dat maakt de band met Nederland meteen ook sterker en de integratie makkelijker.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:41

Ja ik zou dat ook wel prettig vinden nicolletje. En het zou helemaal niet vreemd zijn. Er zijn genoeg landen die al aan deze regels doen. Australie bijvoorbeeld. Weet je wel wat je moet doen voordat je daar kunt gaan wonen? Dat is echt iets wat je dan alleen doet als je erachter staat. En het is niet zo dat ze alle etnische groeperingen weigeren. Het vluchtelingen beleid blijft gewoon bestaan..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:43

Ja precies. En daardoor kan er meer (betere, andere) aandacht gaan naar de echte vluchtelingen.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:44

Axel_Valerie schreef:
jantergouw schreef:

http://www.telegraaf.nl

Goeiemorgen jan!
Ik denk dat obama wel een punt heeft in het feit dat iedereen gelijke rechten heeft als burgerzijnde. Ik denk alleen dat dit wel een hele slechte manier is om dat te bewijzen. Het zou ook raar zijn als er een gewone kerk op zou komen. Ik denk dat die plek met uitstek niet geschikt is voor een gebedsruimte van welke geloofsoorsprong dan ook.. Het blijft provocerend maar "oh, zo" amerikaans..

Goeiemiddag toch?
Het is amerikaans, edoch het laatste woord is er nog niet over gezegd. Afwachten wat het resultaat zal zijn van de rechtszaak die nu in behandeling is. Uiteindelijk kan het mij niets schelen of die moskee er wel of niet komt. Het is niet bij mij in de buurt, ik geef er alleen een mening over. Wat ik een geweldige stunt vind is dat, uit oogpunt van tolerantie, er een homobar naast dat gebouw komt. Kijken hoe ver de tolerantie gaat. ;-)

Nicolletje schreef:
Ik denk dat ik het zelf wel fijn vind als er mensen komen die daadwerkelijk een toekomst hebben en niet om meteen allerlei sociale voorzieningen in te rollen.
Dat maakt de band met Nederland meteen ook sterker en de integratie makkelijker.

Als het aan de V.V.D. en P.V.V. ligt zal iedere immigrant pas na 10 jaar recht hebben op sociale voorzieningen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:47

Axel_Valerie schreef:
Het blijft provocerend maar "oh, zo" amerikaans..

Het wordt een beetje een groot circus zo.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:07

Nicolletje, dat bedoel ik dus ook. Ik heb er een hekel aan, amerikaanse politiek. bah!

Jan, Vluchtelingen vallen niet onder de migrantenwet. Kheb er even 2 boeken op nageslagen. Maar wanneer nederland je erkent als vluchteling heb je direct recht op ons sociale opvangplan. Afhankelijk van de persoon en procedure wordt er bepaald of je in het zogenaamde asielzoekerscentrum komt of dat je een huis wordt toegewezen. Dit plan zal dan ook niet gaan lijden onder de nieuwe migrantenwet want deze valt daar niet onder.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:22

Axel_Valerie schreef:
Nicolletje, dat bedoel ik dus ook. Ik heb er een hekel aan, amerikaanse politiek. bah!

Jan, Vluchtelingen vallen niet onder de migrantenwet. Kheb er even 2 boeken op nageslagen. Maar wanneer nederland je erkent als vluchteling heb je direct recht op ons sociale opvangplan. Afhankelijk van de persoon en procedure wordt er bepaald of je in het zogenaamde asielzoekerscentrum komt of dat je een huis wordt toegewezen. Dit plan zal dan ook niet gaan lijden onder de nieuwe migrantenwet want deze valt daar niet onder.

Dat weet ik. Dat zijn asielzoekers, is een heel ander verhaal. Dit gaat alleen over de immigranten die naar Nederland komen om een beter bestaan te zoeken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 14:22

Ik hoop eigenlijk dat ze de AZ procedure sneller gaan maken zodat iemand vrij snel al weet (liefst meteen :o ) of diegene hier mag blijven of niet.
Naar mijn mening is het huisvesten van groepen asielzoekers bij elkaar ook niet goed, omdat ze zo weer geen band met Nederland krijgen (maar een sub-cultuurtje gaan ontwikkelen hier) en als ze dan eenmaal wel Nederlander zijn, hebben ze niets van hun oude gewoontes losgelaten.
De leuke gewoontes die passen in onze samenleving vind ik niet erg, maar met name de vrouw-onvriendelijke gewoontes van bijv. Somaliers, zijn eigenlijk niet passend hier. Ook hun eigen vrouwen krijgen zo geen kans in Nederland omdat de mannen Nederland als 'te vrij' ervaren.

Staat zijdelings ook een stukje over in het boek van Waris Dirie: Dochter van de nomaden. Een enorm verschil tussen hoe zij in Amerika woont en leeft als een Amerikaan met haar eigen gewoontes, en hoe haar broer in een AZC leeft in Amsterdam.