Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:16

verootjoo schreef:
_San87_ schreef:
God was toch van de naastenliefde? Waarom zou hij dan iemand straffen die zelf heeft besloten zijn leven anders in te delen dan dat de Bijbel dat voorschrijft? Ieder mens maakt fouten, al dan niet bewust :)

Wat jij dus zegt, is dat wanneer je de hulp van Jezus niet accepteerd, je linea recta naar de hel gaat?

Natuurlijk maakt ieder mens fouten. Ik als christen net zo veel als jij ;) Het verschil is alleen dat ik door Jezus ben vrijgemaakt van mijn fouten. Doordat ik Jezus in mijn hart heb, ziet God eerst Jezus, en dan pas mij met mijn fouten. Jezus is voor al onze fouten gestorven aan het kruis, en geeft ons zo de kans om bij God te komen in de hemel en het paradijs. Het is aan ieder voor zich of hij die kans pakt, of laat liggen.
Als je de kans niet pakt kies je niet voor God, maar heeft de duivel je voor zich gewonnen. En de duivel komt vanzelfsprekend niet in de hemel. Waar wel heen weet ik ook niet. In de Bijbel staat dat ongelovigen zullen branden in de hel. Wat daar precies mee bedoeld wordt weet ik ook niet. En ik zal het ook nooit weten want ik heb voor God gekozen :)

Lol dus de duivel vangt je op, omdat god je niet wilt, want je gelooft niet in hem...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:18

Apoc schreef:
Maar even voor de duidelijkheid wat hier door mensen gezegd word. Ik neem aan dat dit gelovige zijn. Je gaat dus naar de hemel, als die er is, als je gelooft, geloof je niet, dan ga je naar de hel. Iedereen begaat zonde, die voor de gelovige witgewassen worden door de dood van jesus. Alleen ik dacht, als je bijvoorbeeld iemand vermoord, maar je gelooft toch in god, je toch naar de hel ging? of worden je zonden dan ook witgewassen?

*even voor mijn beeldvorming hoe mensen denken*

Ook moordenaars die oprecht spijt hebben (en dan is hier oprecht het sleutelwoord, dat willen veel mensen even niet zien ;)) zullen vergeven worden. God maakt geen verschil tussen de ene en de andere zonde.

Ik geloof dus niet in de hel, maar denk dat je na je dood dan gewoon dood blijft, dus ophoudt te bestaan. Zij die naar de hemel gaan zullen eeuwig leven.

En is het dat God jou niet wil, of dat jij God niet wilt? ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:19

Apoc schreef:
Maar even voor de duidelijkheid wat hier door mensen gezegd word. Ik neem aan dat dit gelovige zijn. Je gaat dus naar de hemel, als die er is, als je gelooft, geloof je niet, dan ga je naar de hel. Iedereen begaat zonde, die voor de gelovige witgewassen worden door de dood van jesus. Alleen ik dacht, als je bijvoorbeeld iemand vermoord, maar je gelooft toch in god, je toch naar de hel ging? of worden je zonden dan ook witgewassen?

*even voor mijn beeldvorming hoe mensen denken*

Als je Jezus in je hart hebt, vermoord je niet iemand...

Als je iemand hebt vermoord voordat je Jezus hebt toegelaten in je hart. Als je zeg maar op het slechte pad zat, en je bent echt oprecht bereid voor Jezus te gaan leven komt het goed met je :)

Maar daar oordelen wij niet over als mensen, dus ik kan het niet precies zeggen wat er dan gebeurd. God zal komen en zal gerechtigheid brengen. Alleen hij beslist ;)

Maar het werkt natuurlijk niet zo: oh, nu ben ik christen dus kan ik doen wat ik wil want Jezus draagt mijn zonden toch wel. Zo werkt het niet. Als je iets fout doet, bid je tot God, en vraag je om vergeving. Dat geeft God je als Hij ziet dat je oprecht berouw in je hart hebt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:21

Apoc schreef:
verootjoo schreef:
Natuurlijk maakt ieder mens fouten. Ik als christen net zo veel als jij ;) Het verschil is alleen dat ik door Jezus ben vrijgemaakt van mijn fouten. Doordat ik Jezus in mijn hart heb, ziet God eerst Jezus, en dan pas mij met mijn fouten. Jezus is voor al onze fouten gestorven aan het kruis, en geeft ons zo de kans om bij God te komen in de hemel en het paradijs. Het is aan ieder voor zich of hij die kans pakt, of laat liggen.
Als je de kans niet pakt kies je niet voor God, maar heeft de duivel je voor zich gewonnen. En de duivel komt vanzelfsprekend niet in de hemel. Waar wel heen weet ik ook niet. In de Bijbel staat dat ongelovigen zullen branden in de hel. Wat daar precies mee bedoeld wordt weet ik ook niet. En ik zal het ook nooit weten want ik heb voor God gekozen :)

Lol dus de duivel vangt je op, omdat god je niet wilt, want je gelooft niet in hem...

klopt. Maar dat is op zich best logisch, want hoe kun je naar God als hij voor jou niet bestaat ;) Je kunt niet naar iemand toe die niet bestaat. ;)

En de duivel zorgt ervoor dat mensen zich afkeren van God. Dus die heeft je dan gewonnen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:23

Blue_Eyes schreef:
Omdat het ontkennen van de holocaust, het ontkennen van het bestaan van de moord op en het lijden van miljoenen mensen inhoudt. Dat is kwetsend voor hen die het kunnen navertellen en voor hun familieleden.
Ik zou niet weten welke amoebe je ermee beledigt als je de evolutietheorie ontkent.

Ik ook niet. Maar het hangt dus af van de gevolgen en de effecten op anderen? Je mag geen dingen geloven die kwetsend voor anderen kunnen zijn? Want dan zou je kunnen zeggen dat iedereen de evolutietheorie mag ontkennen, zeker. Maar dan zou je wel je vraagtekens kunnen zetten bij het geloven in een hel voor ongelovigen. Want dat is zeker wel iets dat kwetsend is voor bepaalde groepen.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:24

Blue_Eyes schreef:
Ik geloof dus niet in de hel, maar denk dat je na je dood dan gewoon dood blijft, dus ophoudt te bestaan. Zij die naar de hemel gaan zullen eeuwig leven.

Dan zou ik persoonlijk liever willen ophouden te bestaan dan eeuwig leven. Eeuwig.,zonder einde.. moet er niet aan denken :')
Ik ben niet gelovig, heb wel op een christelijke school gezeten.
Was al vrij vroeg duidelijk.. op mn 7e zei ik tegen mijn moeder: Ik geloof er toch niet in :+

Ik vind het wel interessant om te horen hoe gelovigen het zien :j

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:29

Blue_Eyes schreef:

In die richting zouden we kunnen stellen dat geloof meer doden op zijn (haar?) geweten heeft dan de holocaust. Het christendom opzichzelf al, de joden zijn alleen al de afgelopen 40 jaar in Israel ook aardig op weg qua getallen, etcetera. Maar dat was mijn punt niet, en een andere discussie :Y)

Waar het mij om ging is dat de evolutie iets is wat zo is, net zo waar als wiskunde. Dat gelovigen daar -icm hun scheppingsverhaal- een eigen invulling aangeven dat er een god of wat dan ook achter zit - prima. Maar het is niet te ontkennen dat wij mensen van apen afstammen :) Net als dat het met oa. koolstofdatering wetenschappelijk aantoonbaar is dat de aarde miljoenen jaren oud is.

Als een religieuze school dan zou gaan onderwijzen dat de aarde pas 5000 jaar bestaat, dan mag die school van mij per direct gesloten worden. We gaan kinderen toch ook niet leren dat bomen roze blaadjes hebben? Waarom die onzin (niet geloof ansich, maar het wetenschappelijk aantoonbaar incorrecte) dan wel?

Dat oa. HVO/GVO op school gegeven wordt is imho al twijfelachtig, maar acceptabel. Liefst alle scholen zonder geloof - geen christelijke / islamitische / spaghettimonsterscholen meer, enkel nog openbare scholen. Waarbij ouders voor groep 7/8 kunnen kiezen voor godsdienstigvormingsonderwijs of humanistischvormingsonderwijs.

Geloof hoort wmb. niet thuis binnen het reguliere onderwijs (of in elk geval: Niet bij de gewone lessen of breed genomen over de hele dag).

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:29

verootjoo schreef:
klopt. Maar dat is op zich best logisch, want hoe kun je naar God als hij voor jou niet bestaat ;) Je kunt niet naar iemand toe die niet bestaat. ;)

En de duivel zorgt ervoor dat mensen zich afkeren van God. Dus die heeft je dan gewonnen.

Dus je komt wel bij de duivel, ook al geloof je niet in hem..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:31

En iemand die een goed leven leidt, anderen helpt en leeft volgens een groot aantal waarden en normen die bijvoorbeeld ook in de Bijbel worden genoemd, maar niet in god gelooft, die gaat dus naar de Hel? Ik heb echt niks met 'Hel en verdoemenis' verhalen en met de ' de Duivel' als je ze letterlijk neemt, ik geloof ook dat ze zo niet bedoeld zijn (de Ark van Noach, prachtig verhaal, maar kom op; dat kan nooit gebeurd zijn, toch..??).

Ik denk dat je de verhalen in de bijbel ook niet letterlijk moet geloven, maar dat je moet kijken naar de boodschap (moraal van het verhaal). Ook denk ik dat God en de duivel, de hel, e.d. in de bijbel bedoeld zijn om de boodschap duidelijk uit te leggen op een, voor veel mensen begrijpelijke manier.

Ik denk dat het goddelijke vanuit jezelf moet komen, wat gebeurd als je leeft volgens de boodschap die bijvoorbeeld in de Bijbel staat geschreven, en je dan op je sterfbed tevreden kunt sterven zonder angst. Ik denk dat dat 'hemels' is. De mensen die je zult tegen komen vanuit het ' wie goed doet, goed ontmoet' principe zullen de Engelen zijn in mijn visie. Ik geloof dus in de boodschap van de bijbel en daar probeer ik ook naar te leven, maar ik geloof niet dat de verhalen waar gebeurd zijn.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:33

LHO schreef:
Maar het is niet te ontkennen dat wij mensen van apen afstammen :)

De mens stamt niet van apen af ;) We hebben alleen dezelfde voorouder.
Verder ben ik het met je eens :j

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:37

LHO schreef:
Blue_Eyes schreef:

In die richting zouden we kunnen stellen dat geloof meer doden op zijn (haar?) geweten heeft dan de holocaust. Het christendom opzichzelf al, de joden zijn alleen al de afgelopen 40 jaar in Israel ook aardig op weg qua getallen, etcetera. Maar dat was mijn punt niet, en een andere discussie :Y)

Waar het mij om ging is dat de evolutie iets is wat zo is, net zo waar als wiskunde. Dat gelovigen daar -icm hun scheppingsverhaal- een eigen invulling aangeven dat er een god of wat dan ook achter zit - prima. Maar het is niet te ontkennen dat wij mensen van apen afstammen :) Net als dat het met oa. koolstofdatering wetenschappelijk aantoonbaar is dat de aarde miljoenen jaren oud is.

Als een religieuze school dan zou gaan onderwijzen dat de aarde pas 5000 jaar bestaat, dan mag die school van mij per direct gesloten worden. We gaan kinderen toch ook niet leren dat bomen roze blaadjes hebben? Waarom die onzin (niet geloof ansich, maar het wetenschappelijk aantoonbaar incorrecte) dan wel?

Dat oa. HVO/GVO op school gegeven wordt is imho al twijfelachtig, maar acceptabel. Liefst alle scholen zonder geloof - geen christelijke / islamitische / spaghettimonsterscholen meer, enkel nog openbare scholen. Waarbij ouders voor groep 7/8 kunnen kiezen voor godsdienstigvormingsonderwijs of humanistischvormingsonderwijs.

Geloof hoort wmb. niet thuis binnen het reguliere onderwijs (of in elk geval: Niet bij de gewone lessen of breed genomen over de hele dag).

Uhhh, weet je wel wat HVO is, dat heeft vrij weinig met geloof te maken, maar wel met waarden en normen in de samenleving; lijkt me toch op elke school wel belangrijk..?
Op een OPENBARE school wordt ook godsdiensonderwijs aangeboden, en in die lessen komen alle voorkomende godsdiensten in Nederland zo'n beetje aan bod. Ik wil graag dat kinderen weten wat voor een ander belangrijk is (en geloof is altijd belangrijk). Het gaat erom dat je respect hebt voor anderen en voor andersdenkenden en dat mag je in mijn ogen NOOIT schrappen.
Ik ervaar juist dat er op Christelijke scholen soms te eenzijdig het geloof belicht wordt, waardoor er alleen respect is voor mede gelovigen en niet voor andersdenkenden.
Laatst bijgewerkt door Lante op 03-08-10 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:38

Apoc schreef:
verootjoo schreef:

Ik geloof dat. Wat jij gelooft moet jij weten. We zien vanzelf wat er is ;)

Lante schreef:
(de Ark van Noach, prachtig verhaal, maar kom op; dat kan nooit gebeurd zijn, toch..??).

Toevallig noem je er nu net een waarvan het wel bewezen is dat het gebeurd is :D Of tenminste... er is aangetoond dat de wereld een tijd compleet onderwater heeft gestaan. Dan is voor mij de link makkelijk gelegd :P

Lante

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:40

@Veroojoo: Wat bewijst dat, dat er iemand is die een schip heeft gebouwd en van elke diersoort ter wereld één paar op dat schip heeft meegenomen? Weet je wel hoeveel diersoorten er op deze wereld zijn..? :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:42

Shadow0 schreef:
Blue_Eyes schreef:
Omdat het ontkennen van de holocaust, het ontkennen van het bestaan van de moord op en het lijden van miljoenen mensen inhoudt. Dat is kwetsend voor hen die het kunnen navertellen en voor hun familieleden.
Ik zou niet weten welke amoebe je ermee beledigt als je de evolutietheorie ontkent.

Ik ook niet. Maar het hangt dus af van de gevolgen en de effecten op anderen? Je mag geen dingen geloven die kwetsend voor anderen kunnen zijn? Want dan zou je kunnen zeggen dat iedereen de evolutietheorie mag ontkennen, zeker. Maar dan zou je wel je vraagtekens kunnen zetten bij het geloven in een hel voor ongelovigen. Want dat is zeker wel iets dat kwetsend is voor bepaalde groepen.

Deels. Ik heb even weinig tijd, want ben aan het koken en ben daarna nog wel een poosje bezig met eten/kinderen douchen/etc. maar behalve dat de holocaust ontkennen kwetsend is, is het ook aantoonbaar onjuist en de combinatie van die twee maakt het wat mij betreft onacceptabel. De hel is niet aantoonbaar onjuist, daar kun je je schouders nog over ophalen. De evolutietheorie ontkennen is aantoonbaar onjuist, maar er zijn weinig of geen mensen die je daarmee kwetst.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:42

Apoc schreef:
verootjoo schreef:

verootjoo schreef:
Ik geloof dat. Wat jij gelooft moet jij weten. We zien vanzelf wat er is ;)

Maar als je niet in de duivel gelooft bestaat deze voor jou toch ook niet, en kun je toch ook niet naar hem toe? Of ben ik nou gek :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:44

Lante schreef:
@Veroojoo: Wat bewijst dat, dat er iemand is die een schip heeft gebouwd en van elke diersoort ter wereld één paar op dat schip heeft meegenomen? Weet je wel hoeveel diersoorten er op deze wereld zijn..? :)

Er zijn er ook wel heel wat bijgekomen sinds die paar duizend jaar :')

Het bewijst idd niet zoveel voor anderen, maar voor mij genoeg. Ik heb niet zoveel bewijs nodig om te weten dat de Bijbel waarheid is van kaft tot kaft :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:44

Marion_ schreef:
Maar als je niet in de duivel gelooft bestaat deze voor jou toch ook niet, en kun je toch ook niet naar hem toe? Of ben ik nou gek :')

Ik geloof wel in de duivel. Maar ik wilde aangeven dat het tegenstrijdig is om wél naar de hemel te willen, en níet in God te geloven ;)

En wat je gelooft moet iedereen zelf weten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:45

Marion_ schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dan zou ik persoonlijk liever willen ophouden te bestaan dan eeuwig leven. Eeuwig.,zonder einde.. moet er niet aan denken :')
Ik ben niet gelovig, heb wel op een christelijke school gezeten.
Was al vrij vroeg duidelijk.. op mn 7e zei ik tegen mijn moeder: Ik geloof er toch niet in :+

Ik vind het wel interessant om te horen hoe gelovigen het zien :j

Op mijn 7e geloofde ik het ook niet. Dat is nu wel anders :D

:wave:

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:47

verootjoo schreef:
Lante schreef:

Het bewijst idd niet zoveel voor anderen, maar voor mij genoeg. Ik heb niet zoveel bewijs nodig om te weten dat de Bijbel waarheid is van kaft tot kaft :)

Nou, dat is prachtig toch? Ik geloof in de inhoud, niet in het verhaal, ook mooi. Zo ieder zijn ding. :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:48

Blue_Eyes schreef:
maar behalve dat de holocaust ontkennen kwetsend is, is het ook aantoonbaar onjuist en de combinatie van die twee maakt het wat mij betreft onacceptabel. De hel is niet aantoonbaar onjuist, daar kun je je schouders nog over ophalen. De evolutietheorie ontkennen is aantoonbaar onjuist, maar er zijn weinig of geen mensen die je daarmee kwetst.

Ik vind op zich dat je een punt hebt, maar toch is het lastig. Je mag dus iets geloven dat kwetsend is, en je mag iets geloven dat niet juist is. Het is lastig om uit te leggen waarom je dan niet iets mag geloven dat toevallig kwetsend en onjuist is.

(Maar misschien is het ook wel zo dat mensen het best mogen geloven, maar gewoon niet al te veel dingen mogen zeggen die bewust kwetsend zijn. Dat lijkt me wel een realistisch uitgangspunt en de wereld wordt er vast ook leuker van. Maar dat zou heel wat beperkingen inhouden van een boel meningsuiting, zowel van gelovigen als van de extremere politieke stromingen als mensen die graag verkondigen hoe dom mensen zijn die geloven etc.)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:53

verootjoo schreef:
Lante schreef:

Tijdens een college is mij verteld dat er voor het ontstaan van de mens de meeste diersoorten waren en daarna het alleen maar gedaald is. Dus wat je zegt klopt niet helemaal.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:06

Blue_Eyes schreef:
Ook moordenaars die oprecht spijt hebben (en dan is hier oprecht het sleutelwoord, dat willen veel mensen even niet zien ;)) zullen vergeven worden. God maakt geen verschil tussen de ene en de andere zonde.

En is het dat God jou niet wil, of dat jij God niet wilt? ;)

En dat vind ik nu zo fijn van je! Ondanks dat we heel verschillend over het geloof denken blijf je we lekker nuchter en ga je niet heel dreigend roepen dat de anderen eeuwig zullen branden in de hel :* Net zoals dat je ook in evolutie gelooft. Die openheid en ruimdenkendheid bevalt me wel en zorgt dat ik positiever naar gelovigen kan kijken ;)
Laatst bijgewerkt door odetteke op 03-08-10 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:29

Shadow0 schreef:
Blue_Eyes schreef:
maar behalve dat de holocaust ontkennen kwetsend is, is het ook aantoonbaar onjuist en de combinatie van die twee maakt het wat mij betreft onacceptabel. De hel is niet aantoonbaar onjuist, daar kun je je schouders nog over ophalen. De evolutietheorie ontkennen is aantoonbaar onjuist, maar er zijn weinig of geen mensen die je daarmee kwetst.

Ik vind op zich dat je een punt hebt, maar toch is het lastig. Je mag dus iets geloven dat kwetsend is, en je mag iets geloven dat niet juist is. Het is lastig om uit te leggen waarom je dan niet iets mag geloven dat toevallig kwetsend en onjuist is.

(Maar misschien is het ook wel zo dat mensen het best mogen geloven, maar gewoon niet al te veel dingen mogen zeggen die bewust kwetsend zijn. Dat lijkt me wel een realistisch uitgangspunt en de wereld wordt er vast ook leuker van. Maar dat zou heel wat beperkingen inhouden van een boel meningsuiting, zowel van gelovigen als van de extremere politieke stromingen als mensen die graag verkondigen hoe dom mensen zijn die geloven etc.)

Dat dacht ik ook, maar was ik in de gauwigheid erbij vergeten te zeggen :D

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:58

Eigenlijk zouden alle geloven in het onderwijs moeten, zonder een bepaalde voorkeur, en evolutie zou net als physics vanzelfsprekend moeten zijn. Ik hoop dat het er ooit nog eens van komt.

We cannot believe in a god that makes knowledge an obstacle to believe, who is obsessed with one species, on one planet, orbiting one star.

Denk daar maar eens over na. :D

Blue_Eyes

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 19:01

De vraag is natuurlijk of God wel zo obsessed is met die ene species, op die ene planeet. Alleen staat gewoon niet alles in de bijbel, maar alleen dat wat voor ons nodig is om te weten.