Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je dat Wilders zich schuldig maakt aan racisme?

Ja
247 (42%)
Nee
335 (57%)

Totaal aantal stemmen: 582

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:38

Ja klopt dat hij onderwijzer was , in Utrecht toch ?

KiWiKo

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:39

rijswijk op het lodewijk makeblijde college :D :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:41

Tussentijdse peilingen blijken over het algemeen behoorlijk onbetrouwbaar te zijn dus daar ga ik niet op in. Fitna is op het laatst aangepast. cda wilde niet weer al het gezeik van een kiele coalitie, daarvan hadden ze er al 3 gehad (lpf, d66 ruzie met Verdonk, pvda met cda gaat niet).

D66 is behoorlijk gegroeid, zonder het geschreeuw. Maar ook zonder de radicale standpunten. De echte proteststemmen gaan daar dus niet heen. Overigens gaan die ook wel naar pvdd, maar dat is een ander verhaal.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:42

Ann schreef:
Euhh, was Wilders zelf niet degene die zoveel ophef maakte van zijn film? Ik mis even wat links hiermee te maken heeft. Dat de pleuris niet is uitgebroken, heeft er misschien ook mee te maken dat er flink gesneden is in de oorspronkelijke opzet?

Dat er flink gesneden is? Bron? Volgens mij weet niemand wat er wel of niet gesneden is, buiten Wilders. En die heb ik dat nooit horen zeggen.
Wel dat het in meerdere delen uitgebracht zou worden. Wat ook gebeurt is. Fitna I en II.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:44

Mizora schreef:
Tussentijdse peilingen blijken over het algemeen behoorlijk onbetrouwbaar te zijn dus daar ga ik niet op in. Fitna is op het laatst aangepast. cda wilde niet weer al het gezeik van een kiele coalitie, daarvan hadden ze er al 3 gehad (lpf, d66 ruzie met Verdonk, pvda met cda gaat niet).

D66 is behoorlijk gegroeid, zonder het geschreeuw. Maar ook zonder de radicale standpunten. De echte proteststemmen gaan daar dus niet heen. Overigens gaan die ook wel naar pvdd, maar dat is een ander verhaal.

Dan moet je nog maar eens gaan kijken wat de voorspellingen waren van voor de laatste verkiezingen. Bleek dat De Hond alles goed had, buiten de PVV. Die had hij te laag ingeschat. Dat vind je in alle peilingen terug, dat de PVV steevast te laag ingeschat wordt. Dus die 34 zetels in de laatste peiling kon zomaar eens meer zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:46

janesmith schreef:
Bleek dat De Hond alles goed had, buiten de PVV. Die had hij te laag ingeschat.

Vreemd. Je zou toch zeggen dat het op moet vallen als het totaal niet op het juiste aantal zetels uitkomt... (Hoe kun je alleen de pvv fout hebben en de rest goed?)

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:10

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:

Vreemd. Je zou toch zeggen dat het op moet vallen als het totaal niet op het juiste aantal zetels uitkomt... (Hoe kun je alleen de pvv fout hebben en de rest goed?)

misschien omdat de Hond linkser dan links is? ;)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:15

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:

Omdat bij peilingen een foutmarge van 3% geaccepteerd wordt. De Hond viel met alle voorspellingen binnen die 3% marge en het verschil in marges bleken geheel naar de PVV te gaan.

De PVV heeft trouwens ook plannen die wel goed zijn voor moslims. Niet alles is tegen ze.
De PVV is voor het behoud van de Studie Financiering, maar VVD,PVDA,GL en D66 zijn vandaag eens geworden dat die afgeschaft gaat worden. Daar voor in de plaats komt een leningstelsel. Dit is voor Moslims een catastrofale regel aangezien zij wegens het geloof niet lenen mogen. De linkse partijen wisten dat en toch gaan ze er mee eens.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:16

janesmith schreef:
Dat er flink gesneden is? Bron? Volgens mij weet niemand wat er wel of niet gesneden is, buiten Wilders. En die heb ik dat nooit horen zeggen.
Wel dat het in meerdere delen uitgebracht zou worden. Wat ook gebeurt is. Fitna I en II.

Op Fitna + aangepast vind je tussen de ongeveer 2650 resultaten binnen 0,26 seconden vast een bron. :)
(Aangepast is wrsl. ook een beter woordgebruik dan flink gesneden als we op woorden gaan letten.)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:23

Ann schreef:
janesmith schreef:

Op Fitna + aangepast vind je tussen de ongeveer 2650 resultaten binnen 0,26 seconden vast een bron. :)
(Aangepast is wrsl. ook een beter woordgebruik dan flink gesneden als we op woorden gaan letten.)

Aangepast zoals in andere aftiteling? Korter? Langer? Wat waren de aanpassingen dan?

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:23

Ben ff van t pad.....Jane, je hebt pagina na pagina duidelijk geprobeerd te maken dat de moslims lastig zijn en nu ineens mag de Stufi niet worden afgeschaft, omdat dat de moslims raakt??
Ff lost............

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:25

janesmith schreef:
De PVV heeft trouwens ook plannen die wel goed zijn voor moslims. Niet alles is tegen ze.
De PVV is voor het behoud van de Studie Financiering, maar VVD,PVDA,GL en D66 zijn vandaag eens geworden dat die afgeschaft gaat worden. Daar voor in de plaats komt een leningstelsel. Dit is voor Moslims een catastrofale regel aangezien zij wegens het geloof niet lenen mogen. De linkse partijen wisten dat en toch gaan ze er mee eens.

Dit punt was vermoedelijker sterker overgekomen als je niet net in een bericht (inmiddels verwijderd) had betoogd hoe belachelijk het is om dat als argument aan te dragen.

Overigens heeft je bron (andere topic) het over ' voor ogen', 'ingewijde bronnen'. 'om tot een akkoord te kunnen komen' en andere voorbehouden... waar haal je vandaan dat ze het vandaag eens zijn geworden over de afschaffing?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:28

Teddy321 schreef:
Ben ff van t pad.....Jane, je hebt pagina na pagina duidelijk geprobeerd te maken dat de moslims lastig zijn en nu ineens mag de Stufi niet worden afgeschaft, omdat dat de moslims raakt??
Ff lost............

Dat komt omdat jij alleen leest wat je lezen wilt. Ik heb wat tegen de Islamisering, niet tegen Moslims. Als we als gemeenschap ons niet zo hoeven aanpassen als er nu gevraagd wordt, heb ik niets tegen die mensen. Wel tegen die straatterroristjes, maar dat heb ik tegen iedere straatterrorist, ongeacht zijn afkomst of geloof. Feit is dat het over het algemeen Marokkanen zijn, kan ik ook niks aan doen. Degenen die studeren zullen een goede bijdrage leveren aan onze maatschappij en die worden juist getroffen door de afschaffing van de StuFi.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:29

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:

Dit punt was vermoedelijker sterker overgekomen als je niet net in een bericht (inmiddels verwijderd) had betoogd hoe belachelijk het is om dat als argument aan te dragen.

Overigens heeft je bron (andere topic) het over ' voor ogen', 'ingewijde bronnen'. 'om tot een akkoord te kunnen komen' en andere voorbehouden... waar haal je vandaan dat ze het vandaag eens zijn geworden over de afschaffing?

Google maar even, dan vind je het vanzelf. Ze zijn het eens over de afschaffing geworden. Daar is geen woord Chinees bij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:34

Ik heb ongetwijfeld een andere Google dan jij, maar waar ik kijk wordt er toch echt nog niets definitiefs gemeld.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:38

janesmith schreef:

Daar kun je wel een creatieve oplossing voor verzinnen. In plaats van rente noem je het dan iets anders, dan mag het opeens. ;)
Dat zijn nou die dolkomische dingen van alle geloven waar ik me erg mee kan amuseren. Zoals die chassidisch joden die staan te wachten op de sabbat totdat er iemand anders komt die op het liftknopje drukt, zodat zij omhoog kunnen. Of bijvoorbeeld een wijk in London waar veel joden wonen die aan drie kanten ingesloten lag. Daar hebben ze een dun ijzerdraadje over de weg gespannen aan de open kant en toen werd het opeens een "erf" en mocht je wel op de sabbat je kinderwagen gebruiken, het had nog veel meer voordelen die ik nu vergeten ben. Geweldig hoeveel problemen dat ijzerdraadje toen oploste. Alle moslims in die wijk liepen toen te gniffelen, maar hadden er wel begrip voor want ook zij waren kampioenen in het zoeken van creatieve oplossingen voor problemen waar de leefregels van enkele eeuwen geleden je voor kunnen plaatsen.

Ik weet even geen voorbeelden uit het christelijke geloof, maar die zijn er vast wel. Dat soort leefregels blijven mij verbazen, zo mocht ik van mijn oma wel borduren op zondag, maar toen ik een week later een breiwerkje ter hand nam was ik opeens aan het werk op de dag des Heeres, dat was helemaal fout dus. Daarom ben ik natuurlijk ook zo'n atheist geworden kan ik lekker mijn eigen belachelijke regels maken. :+

Overigens vind ik het principe achter het geen rente betalen en ontvangen wel sympathiek, als de hele wereld wat islamitischer gebankierd had was deze hele crisis er niet geweest. :+

KiWiKo

Re: Waarom voelen PVV stemmers zich zo aangevallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:45

naah...... ik denk dat de meeste moslims de rente die ze krijgen ook niet echt aan een goed doel schenken..... :D

En waarschijnlijk ook de hypotheekaftrek ten volste benutten :)

Je kan mij niet wijsmaken dat er geen enkele moslim hier in Nederland een koopwoning heeft met bijbehorende hypotheek :)

zo ja, dan weten we gelijk waar de krapte op de huurhuizen vandaan komt

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:50

Shadow0 schreef:
Ik heb ongetwijfeld een andere Google dan jij, maar waar ik kijk wordt er toch echt nog niets definitiefs gemeld.

Ja...dan heb je een andere dan ik.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:52

janesmith schreef:
Google maar even, dan vind je het vanzelf. Ze zijn het eens over de afschaffing geworden. Daar is geen woord Chinees bij.

Met alle respect, ik ben al een tijdje aan het zoeken op internet en kan ook nog geen definitieve afschaffing van de StuFi vinden?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:56

KiWiKo schreef:
naah...... ik denk dat de meeste moslims de rente die ze krijgen ook niet echt aan een goed doel schenken..... :D

En waarschijnlijk ook de hypotheekaftrek ten volste benutten :)

Je kan mij niet wijsmaken dat er geen enkele moslim hier in Nederland een koopwoning heeft met bijbehorende hypotheek :)

zo ja, dan weten we gelijk waar de krapte op de huurhuizen vandaan komt

Nou ik ken wel moslims die hun rente wel keurig aan een goed doel schenken. Misschien hadden ze anders wel hetzelfde bedrag gewoon geschonken maar dat weet ik niet zeker. ;)
Je hebt toch Halal hypotheken, sorry ik ken de Nederlandse situatie niet zo, maar in Engeland worden veel huizen gekocht met een islamitische hypotheek waar het gewoon vergoeding heet en geen rente. Ik ben erg pragmatisch in dit soort dingen. Als je mensen er een plezier mee doet en je hebt er zelf geen last van, dan maakt het mij niks uit hoe het genoemd wordt. Ik weet dat veel moslims ook een bepaald percentage van hun inkomsten afdragen voor mensen die het geld echt nodig hebben.
Daar is ook veel over te doen geweest omdat deze gelden in sommige gevallen bij Al Qaida terecht kwamen terwijl dat absoluut niet de bedoeling was van de schenker. Hetzelfde is trouwens ook gebeurd met giften van katholieken die bij de IRA terechtkwamen.

Vroeger was het in de Protestantse kerken ook normaal om een kerkafdracht doen die in verhouding stond met je inkomen. Of mensen dat nu nog doen weet ik niet. Als atheist mag ik lekker zelf weten of en hoeveel ik afdraag en bovenal aan wie ik het schenk. :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:34

maargoed, als het vergoeding heet dan is dat geen probleem......

voor mij word het moraal een probleem als ze dan wel gebruik willen maken van de renteaftrek :D :D

maargoed, ik kan dat natuurlijk helemaal mis hebben........

ik hoop dat JK hier voor mij duidelijkheid in kan brengen :)

en dan het liefst niet in hoe het zou moeten zijn, maar in de daadwerkelijke situatie :)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:47

Nicolletje schreef:
Verafjord schreef:
En wat betreft jouw verhaal van Wilders, hij zou bewust provoceren en zo zijn leven op het spel zetten.

Als je het zo neerzet klinkt het bijna als: "Ze provoceerde bewust door in een kort rokje over straat te lopen, geen wonder dat ze aangevallen is"

Nee dat begrijp je verkeerd. mijn punt is dat de terroristen reageren op dingen die Wilders gezegd heeft en niet op wat de oppositie heeft gezegd. Wilders zelf is de gene die de islam een achterlijke cultuur noemt, niet de oppositie. En begrijp met niet verkeerd, ik heb geen goed woord voor terroristen over die het nodig vinden om Wilders te vermoorden en ik vind dat hij op de kosten van Henk en Ingrid moet worden beveiligd. maar in een democratie kan iemand nooit het zwijgen opgelegd worden door een mogelijke doodsdreiging, Wilders moet kunnen zeggen wat hij wil maar de oppositie heeft dit recht net zo goed! Als Wilders hele bevolkingsgroepen als achterlijk mag benoemen, dan mag hij zelf ook achterlijk genoemd worden. Hoeveel dit bijdraagt aan de poplarisering van de figuur Wilders is verwaarloosbaar want op het moment dat je dat gaat veroordelen is er geen sprake meer van vrijheid van menigsuiting.

@janesmith: Hoezo heeft het buitenland geen problemen met berlusconi? Natuurlijk wel, er zijn grote zorgen over de democratie in Italië, het zelfde geld voor Rusland. Je kunt er alleen bijzonder weinig aan doen zolang ze gekozen worden door het volk. maar met name de EU heeft Berlusconi meerdere malen tot de orde geroepen. Alleen haalt dit weinig uit omdat het zijn machtbasis basseerd op het volk en daardoor als rechtmatig wordt beschouwdt en dus niet kan worden afgezet met buitenlandse invloeden. Persoonlijk vind ik het een triest voorbeeld van hoe pril democratie is, in Nederland zijn we verwend geraakt met het idee dat democratie een stabiele regeringsvorm is. maar het is een wankel evenwicht dat makkelijk verstoord kan worden.

Over de stufi: Goed nieuws! Ik als student ben voor de afschaffing van de basisbeurs (aanvullend en OV wel behouden). Het feit dat moslims niet willen lenen verschilt heel erg hoe je de koran interperteerd. Ik ken genoeg moslims die wel gewoon lenen. Vroeger werd lenen als een grote zonde gezien, er zijn genoeg andere heilige geschriften waarin lenen verboden is, niet alleen in de koran. maar goed zulke maatregelen is voor niemand leuk, maar helaas wel noodzakelijk als we ons land niet binnen 15 jaar op het niveau van Griekenland willen hebben.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:08

KiWiKo schreef:
maargoed, als het vergoeding heet dan is dat geen probleem......

voor mij word het moraal een probleem als ze dan wel gebruik willen maken van de renteaftrek :D :D

en dan het liefst niet in hoe het zou moeten zijn, maar in de daadwerkelijke situatie :)

Citaat:
Deze instelling uit Leiden - "we zijn geen bank" - ontwikkelt financiële producten speciaal voor moslims. Zo heeft Bilaa-Riba plannen klaar voor een zogenoemde 'halal-hypotheek', waarbij geen rente maar een winstopslag wordt betaald. De essentie is dat investeerders of moslimfondsen een huis kopen, om dat vervolgens met winst door te verkopen aan de klant. Die betaalt het hogere bedrag in termijnen terug, zonder rente. Volgens de Koran is het geen zonde om winst te maken, maar wel om die op te strijken in de vorm van rente.

"Voor het vangen van rente hoeft de gemiddelde hypotheeknemer amper prestatie te leveren. Verstrekkers van halal-hypotheken moeten meer moeite doen om winst te maken en lopen daarbij de nodige risico's. Een klant zou bijvoorbeeld van gedachten kunnen veranderen terwijl het huis al voor hem gekocht is. Dan is de strop voor de financier", legt de woordvoerster van Bilaa-Riba uit.

Moslimorganisaties vinden dat de winstopslag in het kader van het gelijkheidsbeginsel aftrekbaar moet zijn van de belasting. Bilaa-Riba heeft haar halal-voorstellen voorgelegd aan de fiscus. "De gesprekken verlopen positief", stelt de woordvoerster. De Belastingdienst zegt in een reactie dat zij zich over de materie buigt.

bron
Ze zijn er dus mee bezig.
Ik denk dat de moeilijkheid zit in het feit dat de constructie in feite een renteloze lening is geworden en rente aftrek dus niet mogelijk is.
De schuld verminderd met de waarde van het huis is wel aftrekbaar.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:14

joopie7 schreef:
@janesmith: Hoezo heeft het buitenland geen problemen met berlusconi? Natuurlijk wel, er zijn grote zorgen over de democratie in Italië, het zelfde geld voor Rusland. Je kunt er alleen bijzonder weinig aan doen zolang ze gekozen worden door het volk. maar met name de EU heeft Berlusconi meerdere malen tot de orde geroepen. Alleen haalt dit weinig uit omdat het zijn machtbasis basseerd op het volk en daardoor als rechtmatig wordt beschouwdt en dus niet kan worden afgezet met buitenlandse invloeden. Persoonlijk vind ik het een triest voorbeeld van hoe pril democratie is, in Nederland zijn we verwend geraakt met het idee dat democratie een stabiele regeringsvorm is. maar het is een wankel evenwicht dat makkelijk verstoord kan worden.

Zoals je zelf zegt klagen de andere landen er wel over, maar daden zijn er niet. Met Italië wordt nog net zoveel handel gedaan als voor Berlusconi. Geen bomaanslagen en de regering is ook nog steeds overal welkom. In Nederland wordt iedereen bang gemaakt met dat we straks niet meer voor vol worden aangezien door het buitenland. Dat onze handel stuk gaat, onze stem niet meer gehoord wordt. Dat zal allemaal loos blijken. Europa heeft ons veel te hard nodig. We zijn de grootste netto betaler aan Europa, we horen bij de 5 landen ter wereld die de afgesproken afdracht van minimaal 0.7% aan ontwikkelingshulp betalen. We hebben de grootste haven ter wereld. Desondanks probeert een bepaalde politieke stroming ons angst in te boezemen.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:17

mijn vriendin is Oostenrijkse en in Oostenrijk zijn ze juist blij dat Wilders zoveel stemmen heeft gekregen. Ik vind het ook onzin dat we bang moeten zijn voor het buitenland, want als je goed t.v. kijkt komen partijen als de PVV in andere Europese landen ook als paddenstoelen uit de grond en krijgen ook een hoop steun. Denk dat heel Europa het softe gedoe van de laatste decennia goed beu is