Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

Shadow0

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:07

Dat schrijf jij niet. Maar dat zegt Wilders wel, door het hameren op dat 'cordon sanitaire'.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:07

KiWiKo schreef:
Saar, dan hadden partijen niet moeten zeggen dat ze niet met W wilde regeren..........

Je kan wel alles bij hem neerleggen, maar komop zeg!! Als je niet ziet dat andere partijen er net zo goed debet aan zijn.........

Na zoveel uitleg hierover, o. a. kiezersbedrog, uitsluiten van WIlders van Groen Links etc etc lijkt het me niet dat deze zinloze discussie weer gevoerd moet worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:12

Saar, je punt is duidelijk :D :D wilders is een kwal, die het verstand van een poffertje heeft, en alleen maar kan bleren over hoeveel onrecht hem aangedaan word......... alle andere politieke leiders hebben geen boter op hun hoofd....... en alle wilders stemmers snappen helemaal niks van politiek of hoe het spel gespeeld worden en zijn op zn minst bijna sociale werkplaats waardig........

nou weten we het wel :) Zullen we nu gewoon verder gaan zonder met dit soort vooroordelende veroordelingen dit topic te vervuilen?

Jouw mening over wilders is duidelijk :) die hoef je echt niet te blijven herhalen :)

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:15

Ik begrijp alleen niet waarom Verhagen niet gewoon samen met VVD en PVV aanschuift.Waarom nou eerst VVD en PVV samen praten en daarna met CDA erbij.VVD en PVV komen er samen toch wel uit,als CDA er nou gelijk bij zit kan die meteen de punten noemen waar zij het absoluut niet mee eens zijn.Das toch veel makkelijker dan?Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:24

waarom zou het cda al zn kaarten op tafel moeten gooien als ze inzien dat de pvv en vvd toch niet samen kunnen? hij heeft het juist slim gespeeld. het cda heeft al geen sterke positie meer. laat de 2 grote winnaars maar met hun kaarten op tafel komen en dan kan het cda aanschuiven ja of nee. ik vind het echt helemaal geen domme zet, ookal kan ik verhagen niet uit staan.

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:37

jameyskatje schreef:
waarom zou het cda al zn kaarten op tafel moeten gooien als ze inzien dat de pvv en vvd toch niet samen kunnen? hij heeft het juist slim gespeeld. het cda heeft al geen sterke positie meer. laat de 2 grote winnaars maar met hun kaarten op tafel komen en dan kan het cda aanschuiven ja of nee. ik vind het echt helemaal geen domme zet, ookal kan ik verhagen niet uit staan.

CDA vind dat VVD en PVV niet samen kunnen gaan.
Is dat ook werkelijk zo?
Als Verhagen erbij zit tijdens de gesprekken dán kan hij pas echt zien of ze wel samen kunnen.
Dat kan hij nu wel denken maar zeker weten doet hij niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:40

KiWiKo schreef:
Saar, je punt is duidelijk :D :D wilders is een kwal, die het verstand van een poffertje heeft, en alleen maar kan bleren over hoeveel onrecht hem aangedaan word......... alle andere politieke leiders hebben geen boter op hun hoofd....... en alle wilders stemmers snappen helemaal niks van politiek of hoe het spel gespeeld worden en zijn op zn minst bijna sociale werkplaats waardig........

nou weten we het wel :) Zullen we nu gewoon verder gaan zonder met dit soort vooroordelende veroordelingen dit topic te vervuilen?

Jouw mening over wilders is duidelijk :) die hoef je echt niet te blijven herhalen :)

Kim zoek die uitzending van gisteren eerst eens op van het gedoe in de kamer. Je kan een ander zijn mening niet zo maar denigreren zonder dat je weet waar het over gaat.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:43

gohya schreef:
Is dat ook werkelijk zo?
Als Verhagen erbij zit tijdens de gesprekken dán kan hij pas echt zien of ze wel samen kunnen.

Waarom zou het CDA bij de gesprekken tussen VVD en PVV aanwezig moeten zijn, terwijl zij er van overtuigd zijn dat die gesprekken zinloos zijn. Laten die andere maar bewijzen dat dat niet waar is. Het feit dat Wilders dat zo pertinent weigert bewijst dat hij dat ook wel weet maar er eerst een slaatje uit probeert te slaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:45

sarabande schreef:
Waarom zou het CDA bij de gesprekken tussen VVD en PVV aanwezig moeten zijn, terwijl zij er van overtuigd zijn dat die gesprekken zinloos zijn.

Ik vind de opstelling van het CDA ook kinderachtig en manipulatief. Ik vond Verhagen al niet erg sympathiek, maar dat wordt er zo niet beter op zeg maar. Maar de PVV kan er ook voor kiezen om daar boven te staan.

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:50

Shadow0 schreef:
sarabande schreef:
Waarom zou het CDA bij de gesprekken tussen VVD en PVV aanwezig moeten zijn, terwijl zij er van overtuigd zijn dat die gesprekken zinloos zijn.

Ik vind de opstelling van het CDA ook kinderachtig en manipulatief. Ik vond Verhagen al niet erg sympathiek, maar dat wordt er zo niet beter op zeg maar. Maar de PVV kan er ook voor kiezen om daar boven te staan.

Daar zou de PVV idd. ook voor kunnen kiezen om daar boven te staan.Maar daar zou de CDA ook voor kunnen kiezen.
Maar ze zijn állemaal zo kinderachtig als wat,dus allemaal en niet alleen Wilders.
Dat wil ik alleen duidelijk maken,dat het niet steeds aan 1 persoon ligt.

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:51

sarabande schreef:
gohya schreef:
Is dat ook werkelijk zo?

Waarom zou het CDA bij de gesprekken tussen VVD en PVV aanwezig moeten zijn, terwijl zij er van overtuigd zijn dat die gesprekken zinloos zijn. Laten die andere maar bewijzen dat dat niet waar is. Het feit dat Wilders dat zo pertinent weigert bewijst dat hij dat ook wel weet maar er eerst een slaatje uit probeert te slaan.

Je kan pas ergens van overtuigd zijn als het bewezen is,niet als je dat denkt of inziet.
Waarom moet de ander dat bewijzen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 10:57

gohya schreef:
Je kan pas ergens van overtuigd zijn als het bewezen is,niet als je dat denkt of inziet.
Waarom moet de ander dat bewijzen?

Nou ja daar heeft Shadow ook gelijk in, ze zouden alle drie gewoon bij elkaar kunnen gaan zitten. Het CDA is echter de grote verliezer en denkt dat ze daarmee ook hun nog trouw gebleven achterban kwijt gaan raken. Verhagen had een congres beloofd, ook daar hoor je niets van, wellicht is hij bang dat daar ook weer tweespalt is en een deel toch wil dat hij gaat praten.

Reden van al die gedoe is natuurlijk de wijze waarop Wilders politiek bedrijft, dat heeft het er niet gemakkelijker op gemaakt.
Maar goed ze zullen wel iets moeten en zo te zien zonder Wilders en met die "vreselijke" :D PVDA

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:00

Wilders heeft het natuurlijk weer gedaan :)

allemaal moeten ze gewoon eens vent zijn, en ego's opzij zetten en met elkaar gaan praten.......... dat getrut, echt het hadden beter een stel wijven op de thee kunnen zijn!

dat moet ons land regeren!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:01

sarabande schreef:
KiWiKo schreef:

Kim zoek die uitzending van gisteren eerst eens op van het gedoe in de kamer. Je kan een ander zijn mening niet zo maar denigreren zonder dat je weet waar het over gaat.

net zoals jij dat niet kan doen........... omdat jij denkt dat je weet waar het over gaat :) want dat denken we allemaal hier namelijk :)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:19

gohya schreef:
Van mij mag je zeggen wat je wil hoor,maar ik vind het niet kloppen dat PVV kiezers domme mensen zouden zijn.
Er zijn ook hoog opgeleide mensen [advocaten,rechters,enz.[ die ook PVV stemmen.Die kun je nou niet bepaald dom noemen.
Mij hoor je nooit zeggen dat iemand dom is als die op een andere partij dan de PVV zou stemmen.

Dat doen dan ook alleen de dommerikken. ;-)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:30

Even een chronoligische volgorde van de zaken de afgelopen week.

1) De informateur roept het CDA, de VVD en PVV bij zich.
2) Het CDA laat weten dat het eerst wil dat de VVD en PVV er samen uit komen.
3) Rutte en Wilders komen met een gezamelijke verklaring dat het op die manier niet gaat. Een 'non voorstel' noemde Rutte het.
4) Rutte draait gisteren als een blad aan een boom om, waarop Wilders terecht zei dat hij het eerst met hem eens was dat niet eerst twee partijen gaan onderhandelen en dat dan de derde erbij komt en er weer opnieuw onderhandeld moeten worden.

Wie huichelen er hier nu eigenlijk??

Halsema en Pechtold vonden gisteren dat het CDA moest gaan praten met de PVV omdat misschien de PVV wel zoveel water bij de wijn zou willen doen dat het acceptabel zou zijn voor het CDA. Waarom doen ze dat dan zelf niet? Voor hen geldt toch ook dat alleen dat immigratie standpunt onoverkomelijk is? Als hij dat zou laten varen is er voor hen ook geen belemmering meer. Ze hebben het allemaal achter hun ellebogen.

In ieder geval is gisteren heel duidelijk geworden dat er een Haags spelletje gespeeld wordt door iedereen daar.
Laatst bijgewerkt door janesmith op 30-06-10 11:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:32

sarabande schreef:
Reden van al die gedoe is natuurlijk de wijze waarop Wilders politiek bedrijft, dat heeft het er niet gemakkelijker op gemaakt.

Ik denk eigenlijk dat niet Wilders daarin de grootste rol heeft gespeeld, maar onze MP van de afgelopen jaren. Balkenende heeft er elke keer voor gekozen om NIET de nadruk te leggen op heldere argumenten, duidelijke communicatie, inhoudelijke uitleg. Hij heeft er een paar keer voor gekozen conflicten uit te spelen om er zelf (of als partij) beter van te worden zonder duidelijk te maken waarom hij dat voor het land belangrijk vond. Hij heeft heel nadrukkelijk zijn excuses niet aangeboden, en ook geaccepteerd dat zijn ministers geen excuses aanboden, ook niet als ze uitdrukkelijk fout zaten.

En daarmee kies je ervoor de politiek te verruwen, de redelijkheid weg te halen. Daarmee kies je ervoor zorgvuldigheid uit de discussies te halen. En ja, ik ben er van overtuigd dat Balkenende daar voor een groot deel persoonlijk verantwoordelijk is geweest, want hij heeft al die interviews gegeven, en al die kansen gemist.

En in dat klimaat is Wilders opgekomen... maar de toon was daarvoor al gezet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:40

Dat is wel een heldere analyse Shadow, voor mij is het kabinet dan ook gevallen na het rapport Davids, Uruzgan was de druppel.

Je hebt waarschijnlijk gelijk dat onder die omstandigheden het niveau van taalgebruik wellicht niet de eerste prioriteit was. Overigens vond ik het dieptepunt daarin niet eens Geert, maar Rita die Bos stond uit te schelden, maar die zijn we gelukkig kwijt net zoals Balk.
Beide hebben gemeen dat ze niet begrijpen wat ze eigenlijk gedaan hebben.

Op naar een stevige regering die niet alleen de zaken aanpakt waar HET volk terecht over valt, maar ook de modus in de kamer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:41

laten we dan beginnen met ECHTE mannen die wel met elkaar willen praten..................

en die zijn er nu net niet..........

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:53

sarabande schreef:
Dat is wel een heldere analyse Shadow, voor mij is het kabinet dan ook gevallen na het rapport Davids, Uruzgan was de druppel.

Je hebt waarschijnlijk gelijk dat onder die omstandigheden het niveau van taalgebruik wellicht niet de eerste prioriteit was. Overigens vond ik het dieptepunt daarin niet eens Geert, maar Rita die Bos stond uit te schelden, maar die zijn we gelukkig kwijt net zoals Balk.
Beide hebben gemeen dat ze niet begrijpen wat ze eigenlijk gedaan hebben.

Op naar een stevige regering die niet alleen de zaken aanpakt waar HET volk terecht over valt, maar ook de modus in de kamer.

Dat vond ik ook. Wat een hysterica was die Verdonk zeg. Hoe ze die Bos uit zat te schelden was echt HET dieptepunt de afgelopen jaren.
Het hoogtepunt vond ik dat die Wilders tegen Vogelaar zei dat ze knettergek was. Dat hij gelijk had bleek later wel, hij had het alleen wat eerder in de gaten dan de rest.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:56

janesmith schreef:
Het hoogtepunt vond ik dat die Wilders tegen Vogelaar zei dat ze knettergek was.

Hoogtepunt? Je vond dat een goed voorbeeld van hoe de politiek in ons land eruit moet komen te zien? Je vond dat een goede beargumenteerde en constructieve manier van discussieren? Je denkt dat dat bijdraagt tot een zorgvuldigere manier van besturen?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:45

Shadow0 schreef:
janesmith schreef:
Het hoogtepunt vond ik dat die Wilders tegen Vogelaar zei dat ze knettergek was.

Hoogtepunt? Je vond dat een goed voorbeeld van hoe de politiek in ons land eruit moet komen te zien? Je vond dat een goede beargumenteerde en constructieve manier van discussieren? Je denkt dat dat bijdraagt tot een zorgvuldigere manier van besturen?

Dat vond ik wel ja. Iedereen wist dat ze knettergek was, maar haar werd door de PVDA de hand boven het hoofd gehouden. Wilders was de enige die hardop durfde te zeggen wat iedereen op straat dacht. Ze was knettergek. Maar blijkbaar leven we nog steeds in een tijd dat de waarheid niet op prijs gesteld wordt en horen we liever de knuffelpraatjes om de zaken te verdoezelen. Ik niet dus. Ik houd er van als man en paard genoemd worden. En als men niet naar normale taal luistert, dan maar harde taal.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:08

janesmith schreef:
Dat vond ik wel ja. Iedereen wist dat ze knettergek was, maar haar werd door de PVDA de hand boven het hoofd gehouden. Wilders was de enige die hardop durfde te zeggen wat iedereen op straat dacht. Ze was knettergek. Maar blijkbaar leven we nog steeds in een tijd dat de waarheid niet op prijs gesteld wordt en horen we liever de knuffelpraatjes om de zaken te verdoezelen. Ik niet dus. Ik houd er van als man en paard genoemd worden. En als men niet naar normale taal luistert, dan maar harde taal.

Vogelaar was niet direct het hoogtepunt op gebied van ministers en Bos wilde haar ook al vrij snel kwijt, maar wat dacht je van 8 jaar Maria. In ieder kabinet zitten van die beloftes die missers blijken te zijn, maar het zijn wel ministers en je kan ze wel op andere manieren dan zon platvloerse duidelijk maken dat je het als kamerlid niet met ze eens bent. Vogelaar was integratie Wilders zijn stokpaardje dus een dubbel doel voor hem. Van der Laan heft hij nooit zo getackeld trouwens

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:19

janesmith schreef:
Maar blijkbaar leven we nog steeds in een tijd dat de waarheid niet op prijs gesteld wordt en horen we liever de knuffelpraatjes om de zaken te verdoezelen.

Er zijn meer manieren om zaken duidelijk te stellen, zonder dat het een ordinaire scheldpartij moet worden. Jammer er altijd gezegd wordt dat er maar 2 mogelijkheden zijn: of knuffelig verdoezelen, of ordinair schelden. Er zijn zoveel meer mogelijkheden - en de meeste daarvan zijn stukken effectiever. (Helder en duidelijk zijn met argumenten bv, in plaats van schelden.)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:37

Shadow0 schreef:
Misschien dat dit niet voor alle Wildersstemmers geldt, maar voorlopig wel voor iedereen waarvan ik heb gehoord dat ze Wilders stemmen. (En voor een heleboel meer die niet op Wilders stemmen hoor, dat dan ook.)

In dit topic vind ik Goyha heel prettig discussiëren en ik heb ook niet de indruk dat zij zich laat misleiden en opfokken door Wilders. En zo zijn er nog best wat PVV-ers met wie ik prima een discussie kan voeren.

Maar verder ga ik helaas wel met je mee dat ik denk dat veel PVV stemmers te dom/asociaal zijn om te beseffen wat er nu precies aan de hand is en wat Wilders voor normen en waarden heeft en dit klakkeloos volgen. Kijk alleen al naar JaneSmith die het geweldig vindt hoe Wilders weer iemand afgezeken heeft in de kamer ipv constructief te discussiëren.

En ja, dat is hard wat ik nu zeg, maar ik sta er wel volledig achter. En hey, geen achterkamertjespolitiek, waar veel PVV-ers niet van lijken te houden ;)