Ouders boos om halalvlees op crèche

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:02

MamboBeach schreef:
:(:) Heb je zo'n last van je menstruatie? :D

Ik zeg gewoon dat ik Adil18 begrijp en dat ik daar achter sta. Mag dat soms niet? :?
Dat jij iemand hypocriet vindt moet jij weten maar dat vind ik best hypocriet! :Y)

Eerst zei je trouwens nog iets anders, maargoed...

Nee, ik ben tegen halalslachten en dat jij dat hypocriet vindt, jouw probleem! :D

Ik heb nooit wat anders gezegd ;) En jij brengt het alsof wij een stel dombo zijn die niet willen/kunnen snappen wat adil zegt. Ik begrijp heel goed wat ze zegt, maar ik ben het er niet mee eens. Niks mijn probleem! We agree to dissagree, das wat anders.
En ja ik vind dat je een hele vervelende manier van discussieren hebt, maar dat zal je ook wel van mij vinden. As if I care ;)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:10

Adil18 schreef:
fojoe schreef:
misschien moet jij wat beter lezen ;)
het gaat erom dat sommigen van halal=dierenleed een drama maken en bio-industrie=dierenleed geen probleem vinden.
en ja, dat vind ik hypocriet!
heb ik misschien ook nog recht op een eigen mening?

als je geen halal vlees eet omdat je tegen de islam bent, is dat een heel andere reden.

Natuurlijk, maar hoe vind jij het dat iemand jou hypocriet noemt alleen omdat je een bepaalde mening hebt...?

En ik weet wat er gezegd werd, maar kun jij je voorstellen dat er mensen zijn die niks tegen bio-industrie hebben maar wel tegen halal-slachten door het geloof wat erachter zit...Niet iedereen heeft helaas even mooie en leuke ervaringen kunnen maken met de Islam...

Adil, lees nu eens wat er staat :)*

Snoevie

Re: Ouders boos om halalvlees op crèche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:11

*pakt bakje popcorn erbij*

het lijkt wel een soap te worden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:34

Adil18 schreef:
lifaya schreef:
voor zover ik weet is hallalvlees niet standaard gekruid maar dat zal aan mij liggen :P Maar wat ik dus probeer te zeggen, in de Koran staat dat een dier dat voor consumptie word gebruikt een stress vrij en gelukkig leven moet hebben gehad en snel uit zijn leiden verlost moet zijn. Dus hij mag niet leiden. Natuurlijk word dit niet altijd nageleefd, maar dit is wél het officiële standpunt van de Koran.

Ik ben overigens geen moslim hoor, dacht, zeg het even, ik verdiep me alleen heel snel in dat soort dingen :D

Dat wat wij hadden wel...Het kan geheel aan de bereiding hebben gelegen, maar ik vond het niet zo lekker als mijn lekker bloederige reesteakje :Y)

Op mijn vorige stal op een kalkoenenboerderij, totaal niet biologisch, kwamen heel veel moslims hun kalkoen slachten. Dus idd wordt dat niet zo nauwkeurig nageleefd altijd, bij kippen evenzo.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:37

Snoevie schreef:
*pakt bakje popcorn erbij*

het lijkt wel een soap te worden :D

goed idee, ik word het wat beu om alleen maar copy-paste te doen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:44

Citaat:
het verschil tussen een halal slachting en een reguliere slachting is hoogstens een paar seconden extra leed.
maar dat het dier zijn hele leven geleden heeft in de bio-industrie, schijnt niemand te boeien.

Wie zegt dat al het 'regulier' geslacht vlees een klotenleven heeft gehad? Dat is toch erg generaliserend? Ik eet geen hallal, ik hou niet van die manier van slachten. Mede omdat het leed idd even langer duurt. Ik ben geen moslim, dus van mijn geloof hoeft het ook niet. Net als een moslim geen gewoon vlees hoeft te eten en daar respect voor is, vind ik dat je de andere partij hetzelfde recht moet geven. Ik wil niet dat mijn kind hallal eet. Maar gewoon biologisch vlees op de normale manier geslacht.
Bio industrievlees eet ik ook niet en ik stel ook niet op prijs dat mijn kind dat krijgt. Maw, mijn kind hoeft geen vlees ergens anders, dat krijgt hij thuis wel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-06-10 13:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:50

lifaya schreef:
Snoevie, vraagje. Wat nou als deze dieren die voor het hallalvlees worden geslacht, wél een goed leven hebben gehad?

de manier van slachten bevalt me niet, ik zou dus niet voor deze manier kiezen.
Ik geloof er niets van dat een moslim altijd even goed kijkt naar de voorgeschiedenis van het dier, maar puur om hoe het geslacht wordt.
Wij hadden hier een islamitische gemeenschap, waar schapen in een flat tuintje werden gehouden op een erbarmelijke manier om later hallal te slachten. Dan was het rein, dat het beest een klotenleven had gehad, maakte geen bal uit. Als je ook zag waar de beesten geslacht werden, onder in de kelderschuur, raam eruit en de muren waren nogal roodbruin. Nou, lang leve het hallal slachten. Zolang men er zelf niet al te nauwkeurig mee omgaat, kun je geen verwijten naar een ander gooien.
Het kan dan in de koran staan, maar ik ken genoeg voorbeelden, waar dit allemaal niet zo nauw wordt genomen met het dierenwelzijn.

Schapen worden hier regelrecht van de boer afgenomen, het enige waar ze naar vragen is hoeveel een schaap kost, niet wat voor leven een dier achter de rug heeft, gewoon achter in de auto het dier en klaar, die beesten staan stijf van de stress.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-06-10 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:51

dat zeg ik toch helemaal niet? :?
ik probeer zelf enkel biologisch vlees te eten.

fojoe schreef:
biologisch vlees tov. bio-industrievlees vind ik wel een heel groot verschil.
ik koop ook biologisch vlees omdat ik dan toch min of meer de zekerheid heb dat de beesten een dierwaardig leven gehad hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:53

Wat suggereer je dan in het gequote stukje tekst? Hoe moet ik dat dan opvatten?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:55

ik blijf mezelf herhalen.
ik krijg zere vingers van het typen dus quote ik mezelf maar.
er is voor mij een heel groot verschil tussen biologisch vlees en bio-industrievlees.
dat laatste staat voor mij gelijk aan dierenleed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:59

Dat bleek niet uit het stukje die ik had gequote. Was ook niet persoonlijk op jouw gericht, dat specifieke stukje vind ik generaliserend. Ook als een ander het geschreven had. Het ging me om het stukje, niet om wie het geschreven heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:00

Quotje aangepast, zo beter? Het gaat me om dat stukje. Vind ik generaliserend ;)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:40

ik snap je punt.
de context waarin dit stukje geplaatst is, is natuurlijk niet geheel onbelangrijk ;)

Citaat:
het verschil tussen een halal slachting en een reguliere slachting is hoogstens een paar seconden extra leed.
maar dat het dier zijn hele leven geleden heeft in de bio-industrie, schijnt niemand te boeien.

eigenlijk had hier "..., schijnt de tegenstanders van halal slachten omwille van het dierenleed niet te boeien" moeten staan.
maar als je elke keer alle randvoorwaarden in je zinnen moet proppen, worden je teksten zo lang :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:27

christel1857 schreef:
MamboBeach schreef:
Adil18, ik begrijp je goed hoor en ik denk dat er mensen zijn die het niet willen begrijpen. Misschien zelf een beetje hypocriet? :)

Oh daar komt onze moraalridder weer om de hoek kijken. Mag ik ook een eigen mening hebben aub? En ja... wanneer je keuze op basis van dierenleed wordt gemaakt, zoals ik al 1000000x heb uitgelegd. Dan vind ik je hypocriet. Succes daarmee.
Wanneer je doet op basis van het feit dat je een hekel hebt aan de islam, helemaal prima! Vooral eten waar je zelf zin in hebt. Ik zal hier niemand gaan verplichten om iets wel of niet te eten.

Mogen wij die ook hebben zonder meteen de stempel "hypocriet" te krijgen dan? :Y)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:30

fojoe schreef:
ik snap je punt.
de context waarin dit stukje geplaatst is, is natuurlijk niet geheel onbelangrijk ;)

Citaat:

eigenlijk had hier "..., schijnt de tegenstanders van halal slachten omwille van het dierenleed niet te boeien" moeten staan.
maar als je elke keer alle randvoorwaarden in je zinnen moet proppen, worden je teksten zo lang :+

hahaha :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:31

fojoe schreef:
fojoe schreef:
misschien moet jij wat beter lezen ;)
het gaat erom dat sommigen van halal=dierenleed een drama maken en bio-industrie=dierenleed geen probleem vinden.

als je geen halal vlees eet omdat je tegen de islam bent, is dat een heel andere reden.

Adil, lees nu eens wat er staat :)*

Sorry, daar heb ik overheen gelezen...

Maar waarom mag je dan niet het ene zielig vinden en het andere niet? Het zijn twee verschillende methoden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:32

christel1857 schreef:

Grappig?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:35

Mindim schreef:
christel1857 schreef:

Grappig?

jup ;)

@adil:

Ze bedoelt dat je het ene niet dierenleed moet noemen en het andere wel. Het is allebei dierenleed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:37

fojoe schreef:

Ik eet sowieso geen vlees uit de bio industrie, geen dierenleedvlees hier. En als ik dan moet kiezen tussen manieren van slachten, heb ik liever een schietmasker, dan de keel door.

Maar ik snap wat je bedoeld. Mensen die rustig bijv c1000 vlees eten a 3 euro per kilo (ergens in de keten is bezuinigd en meestal is dat dan op het dier) zonder schroom en die wel klagen over een bepaalde manier van slachten, welke dat dan ook is, dat vind ik ook wat krom en vreemd.
Het liefst zou ik alleen wild eten, maar dat lust ik echt niet, dus dan maar bio vlees en zelfs dat nog met mate. In de familie hebben we vaak ook wat runderen, die heerlijk 2 jaar verwend worden en daarna geslacht.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:39

Oeh, gezellig hier! :D

Ik at altijd halal vlees, nu niet meer nu ik dat filmpje heb gezien over hoe het er in sommige slachthuizen aan toe gaat.. :)

Bio industrie kan dan wellicht ook zielig zijn, maar daar slaan de slagers tenminste eerst nog een pin door de kop van het dier.

En daar zit het verschil er voor mij in :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:40

Maar ik zou niet willen dat mijn kind hallal vlees krijgt, even als een islamitisch iemand niet wil dat zijn kind varkensvlees krijgt. Beiden moet je respecteren en het een is niet erger dan het ander. Beiden moet overlegd worden.

Ik vind het echter krom om te zeggen dat hallal vlees een dierwaardig bestaan heeft geleid, want dat heeft het ook vaak niet.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:40

christel1857 schreef:
jup ;)

@adil:

Ze bedoelt dat je het ene niet dierenleed moet noemen en het andere wel. Het is allebei dierenleed.

Maar dan kijken we puur en alleen naar de manier van slachten of ook de houding...? Want volgens mij werd al gezegd dat het vee voor halal niet beter wordt gehouden dan in de bio-industrie...En wanneer het vee dan sowieso dezelfde weg naar de slacht bewandeld, dan ga ik toch liever voor de methode van de bio-industrie en vind ik halal-slachten wel degelijk "zieliger"

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:43

Een schaap wat als een malle op zijn rug ligt te trappelen, te vechten tegen de dood vind ik gewoon niet diervriendelijk!

Dan zie ik liever het hersendode schaap wat niks meer voelt en niet tegen de dood vecht :)

En kom nou niet aan met stuiptrekkingen, want er is een verschil tussen stuiptrekken en als een wilde om je heen trappen..

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:44

Mindim schreef:
fojoe schreef:

Ik eet sowieso geen vlees uit de bio industrie, geen dierenleedvlees hier. En als ik dan moet kiezen tussen manieren van slachten, heb ik liever een schietmasker, dan de keel door.

Maar ik snap wat je bedoeld. Mensen die rustig bijv c1000 vlees eten a 3 euro per kilo (ergens in de keten is bezuinigd en meestal is dat dan op het dier) zonder schroom en die wel klagen over een bepaalde manier van slachten, welke dat dan ook is, dat vind ik ook wat krom en vreemd.
Het liefst zou ik alleen wild eten, maar dat lust ik echt niet, dus dan maar bio vlees en zelfs dat nog met mate. In de familie hebben we vaak ook wat runderen, die heerlijk 2 jaar verwend worden en daarna geslacht.

dat is idd precies wat ik bedoel ;)

geweldig dat je dat met de familie kan doen!
jammer genoeg heeft niet iedereen die kans.

Adil18 schreef:
Maar waarom mag je dan niet het ene zielig vinden en het andere niet? Het zijn twee verschillende methoden?

ik begrijp even niet wat je bedoelt.
over welke methodes heb je het?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:45

Mindim schreef:
Maar ik zou niet willen dat mijn kind hallal vlees krijgt, even als een islamitisch iemand niet wil dat zijn kind varkensvlees krijgt. Beiden moet je respecteren en het een is niet erger dan het ander. Beiden moet overlegd worden.

Ik vind het echter krom om te zeggen dat hallal vlees een dierwaardig bestaan heeft geleid, want dat heeft het ook vaak niet.

Dat wordt ook nergens gezegd ;)

Qua dierenwelzijn, dierwaardigheid etc. Staat halal gelijk aan bio-industrie. Nou ja op een sterfwijze die misschien 5 minuutjes langer duurt na. Als je daar je verschil trekt tussen doorsnee en industrie.... Maar wel accepteert dat dieren in een veelste klein kooitje met veelte veel soortgenoten worden opgehokt, geslagen, behandeld als 'dingen' ipv producten etc. Dan ben je niet bewust van wat je eet, sorry.
Ik vind het jammer dat niet meer mensen voor biologisch of streekproducten oid gaan. Bewuster consumeren is de boodschap!