Echte mannen eten wél kaas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:19

vind het idd ook allemaal beetje nep..
maar blijft een goed boek :D

Inwonderland

Re: Echte mannen eten wél kaas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:22

soms ben ik wel benieuwd wat mensen precies bedoelen met een goed boek...
Waarom is Echte mannen eten geen kaas, als het niet waar is een goed boek??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:22

Ik heb toendertijd die praatshows gezien.

Als die jongen geheel onschuldig is, had hij allang een zaak gestart en een hoop smartegeld kunnen verdienen. Immers valt er na de verkoop van het boek wel wat te halen bij die familie.

Als zou er aan beiden kanten hier en daar wat rammelen kwa waarheid, het stinkt als een beerput en geheel onschuldig is die gast helemaal niet. Die heeft er wel wat aan overgehouden.

Dan oppert er iemand een paar pagina's terug over files van Rotterdan -zwolle en reistijd.
Die meiden hebben geen 8 urige werkdag, die werken 24 uur per dag en tijdens de ochtend-avondspits zullen ze wel niet in het autootje hebben gezeten.....

Er is nog een hele andere wereld die wij als bokkertjes met onze lieve paardjes niet kennen....dus pas op met te veel kritiek in deze zaak.

Alles 100% waar is iets nl nooit, iedereen heeft ZIJN waarheid, maar elke echte waarheid is en waarheid van ong. 80% en dat lijkt mij al meer dan genoeg, alles wat meer dan 10% is is al triest genoeg.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:25

russel schreef:
Dan oppert er iemand een paar pagina's terug over files van Rotterdan -zwolle en reistijd.
Die meiden hebben geen 8 urige werkdag, die werken 24 uur per dag en tijdens de ochtend-avondspits zullen ze wel niet in het autootje hebben gezeten.....

Maria had geen 8 urige werkdag nee, ze had een 6 urige werkdag. Ze "mocht" alleen werken tijdens schooltijd, omdat haar moeder niets mocht vermoeden, dus ze ging op de normale tijd weg en kwam na school naar huis.
Zo wordt het verteld.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:26

Ik heb het boek niet gelezen. Ik vond Peter vooral naar Lucie Mosterd toe heel onbeschoft, omdat hij haar steeds in de rede viel. Ik vond dat ze heel fatsoenlijk bleef. Maria was compleet overdonderd volgens mij en wist volgens mij niet wat ze moest. Dat het boek grotendeels fictie is, dat is nu denk ik wel min of meer bewezen. Ik houd niet van liegen, dus het was netter geweest om het boek dan ook niet als nonfictie te verkopen, maar te melden dat je iets dergelijks mee hebt gemaakt en dat het boek daarop gebasseerd is, maar dat het niet helemaal autobiografisch is.

Ik vind al die histerie eromheen wel weer een beetje, tsjah...
Mosterd na de maaltijd zeg maar. :D
Het boek is er al lang en dan kom je er nu nog eens mee en zo belangrijk vind ik het nu ook weer niet.
Maar jammer dat Maria over de rug van de echte slachtoffers heen zoveel succes heeft met het boek. Dit doet haar eigen reputatie ook geen goed. Jammer, ze heeft genoeg meegemaakt, al is het dan niet precies zoals in het boek waarschijnlijk en dan dit ook nog. Ik heb ook wel weer wat medelijden met haar op een bepaalde manier...

Edit: typo

En heb mijn mening iets bijgesteld a.d.h.v. de posts van Trennie hieronder.
Laatst bijgewerkt door Lante op 10-05-10 13:40, in het totaal 3 keer bewerkt

RandyOrton25

_Hedwig_ schreef:
russel schreef:

Maria had geen 8 urige werkdag nee, ze had een 6 urige werkdag. Ze "mocht" alleen werken tijdens schooltijd, omdat haar moeder niets mocht vermoeden, dus ze ging op de normale tijd weg en kwam na school naar huis.
Zo wordt het verteld.

dat stukje zocht ik :D

dus als je het zo bekijkt klopt dat van geen kant.

Anoniem

Ik geloofde het verhaal al niet vanaf het begin en ik heb het boek niet eens gelezen. Ik vond het hele gedoe met die school en schadevergoedingen erg merkwaardig.

Missy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:30

_Question schreef:
NonaWen schreef:
En dan denk ik.. zucht wéér Peter R. de Vries.. of ze het verzonnen heeft of niet, ik vond het een erg interessant boek ! :)

Precies wat ik ook dacht. Het is toch een goed boek en opent velen hun ogen, moet het dan allemaal waar zijn? Wat mij betreft niet, en verandert verder ook niet mijn mening over dit boek.

Een interesant boek is het zeker, en ik weet ook zeker dat het een goed verkocht boek zou zijn geweest als het niet als een waargebeurd verhaal had verkocht. En het is echt een boek waar ik inieder geval van begin tot eind in heb gezeten.

Maar ik denk dat grotendeels iedereen er over valt dat ze het "gelogen" zou hebben. Iedereen leefde met haar mee en achteraf blijkt dan dat het grotendeels niet waar is.

Fenna_s

Of het waar is of niet, het vertelt wat over hoe dit gebeurt en dat dit ook zo dicht bij huis zich af kan spelen. Ik vind het nog steeds een erg indrukwekkend verhaal en mijn ogen heeft het geopend.

Trennie

_Hedwig_ schreef:
Nou, ik vind dat voor een uitzending van 1,5 uur, hij gisteren weinig heeft verteld. Veel van deze dingen zei hij v/d week binnen 10 minuten bij DWDD.

Hier had hij veel meer uit kunnen halen.

Hierover heeft hij aan het einde van zijn uitzending ook tekst en uitleg bij gegeven.
Er komt woensdag een docu over Manou en hierin worden een aantal zaken aangekaart die Peter bewust niet aangehaald heeft.
In de uitzending van woensdag worden weer bepaalde zaken niet aangehaald, omdat Peter deze heeft aangehaald.

Dit om te voorkomen dat beide programma's elkaar niet het sneeuw voor de voeten weg halen en er dubbel werk is verricht.
Dus beide programma's komen ieder met hun eigen bevindingen voor de dag.
Hierdoor gaan beide uitzendingen gaan samen het volledige verhaal vormen, van 2 kanten bekeken: Manou en Maria.

Ik voor mij heb geen Peter nodig om te bedenken dat er een hoop zaken niet kloppen in het verhaal van Maria.
Ik vond het, toen ik het zelf las, al vreemd.
Alleen al omdat een aantal zaken gewoonweg niet mogelijk zijn.

Ik werk in de jeugdhulpverlening en ik heb in de loop der jaren behoorlijk zieke en gestoorde meisjes mee gemaakt, die met hun leugens veel schade aan andere mensen hebben berokkend.
Maria is, met haar levendige fantasie, niet eens het extreemste voorbeeld hierin, maar inmiddels wel het bekendste.

Ik ken meiden die veel hardere beschuldigingen hebben gedaan en hierin ook echt mensen beschadigd hebben.

Die wel een stap verder zijn gegaan en het tot valse aangiften bij politie kwam.
Denk bijv aan het beschuldigen van je eigen vader dat deze z'n dochter heeft misbruikt.
Hoe dat een heel gezin kapot heeft gemaakt en dat uiteindelijk blijkt dat zo'n meisje gelogen heeft.

Collega's die beschuldigd worden van handtastelijkheden en hierdoor op non-actief zijn gezet.
Ik heb collega's echt kapot zien gaan.
Er wordt dus ook heel voorzichtig gehandeld door mannelijke collega's als het gaat om 1 op 1 contacten met een opgenomen meisje.

Het probleem is vaak dat je als instelling hier heel voorzichtig mee om moet gaan, ook naar de buitenwereld en ouders toe.
Ook is er de valkuil dat men ook al snel beschermend handeld en veel sympathie voor het slachtoffer voelt, waardoor er veel objectiviteit verloren gaat.
Want op dat moment lijkt zo'n meisje een slachtoffer en als het waar blijkt te zijn, kun je haar niet afvallen.

Gelukkig wordt er de laatste jaren steeds beter mee omgegaan en wordt men kritischer in het onderzoeken van de waarheid en feiten in dergelijke gevallen.
Pas daarna wordt er een conclusie getrokken.

Wat ik heel kwalijk vind van Maria, is dat zij hiermee de geloofwaardigheid van echte slachtoffers in twijfel trekt.
Daarnaast vind ik het op zijn zachts gezegd onbehoorlijk dat zij zich vooral geldelijk heeft kunnen verrijken over de rug van echte slachtoffers.

Ik heb nu ook meiden op de groep die uit het loverboycircuit komen en het is wel degelijk een zorgelijk fenomeen wat zeer serieus genomen moet worden.
Daarnaast is het gewoon verschrikkelijk om te zien en ervaren hoe beschadigd deze meisjes zijn.
Zij zijn getekent voor het leven en het is nog maar de vraag of zij ooit wel normaal zullen kunnen functioneren.
Of zij ooit in staat zullen zijn om zelf een stabiel gezin te kunnen hebben met een leuke man en kinderen.

Vanuit dit oogpunt bezien vind ik het op geen enkele manier goed te praten hoe Maria het fenomeen loverboy heeft gebruikt voor haar eigen belang.

Ik ben er van overtuigd dat Maria hulp nodig heeft gehad.
Deze heeft ze ook gekregen.
Het is aan haar om dit op de juiste manier op te pakken en dat heeft ze niet gedaan of niet gekund.

Ik vind ook dat de hulpverlening in deze gefaald heeft:
Het boek is in eerste instantie als middel in therapie gebruikt.
In deze therapie had het boek de functie moeten hebben om in gesprek te gaan over hetgeen zij opgeschreven heeft / wat haar over wat haar overkomen is.

De therapeut had al door deze leugens moeten prikken tijdens de therapie, zodat het achterliggende probleem zichtbaar werd, nl het liegen en de fantasiewereld waarin Maria leeft.
Ik begrijp ook niet goed waarom dit niet gebeurd is, want dit soort zaken wordt in eenteam met deskundige mensen besproken.

Het echte probleem / echte stoornis zit hem nl in het liegen / fantasiewereld.
Had de hulpverlening adequaat gereageert dan had zij daadwerkelijk geholpen kunnen worden en was het zo ver niet gekomen.

Ik heb er, zoals eerder gezegd, moeite mee dat zij gebruik en misbruik maakt van de positie van echte slachtoffers.
ik denk dat zij met dit gegeven nog vaak geconfronteerd zal worden.
Maar ook heb ik er moeite mee dat zij voor de rest van haar leven een zelfgeplakt etiketje draagt door de leugens die zij gecreeerd heeft.
Heel nederland weet nu wie Maria Mosterd is en van deze reputatie zal zij niet meer af kunnen komen.
Bedenk eens welke gevolgen dat nu al heeft en zal hebben voor haar dagelijkse leven de rest van haar toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:31

RandyOrton25 schreef:
dat stukje zocht ik :D

dus als je het zo bekijkt klopt dat van geen kant.

Dan heb je gelijk!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:32

_Hedwig_ schreef:
russel schreef:

Zo wordt het verteld.

iemand zei Zwolle - Rotterdam in 1,5 uur.

Ik woon in Ede, vriendin van mij in Zwolle, is een uur (net iets meer) Naar mn ouders in Dordrecht is het ook een 1 uur.

Dus lijkt mij dat Zwolle - Rotterdam meer richting de 2 uur gaat. 4 uur reistijd. 2 uur paar duizend euro verdienen?

Niet haalbaar :n

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:34

_Hedwig_ schreef:
russel schreef:

Zo wordt het verteld.

Er werd ook verteld dat de plaatsnamen fictief zijn. Dus het had net zo goed Utrecht kunnen zijn of Amersfoort. En daar ben je zo vanuit Zwolle.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:35

fenna1995 schreef:
Of het waar is of niet, het vertelt wat over hoe dit gebeurt en dat dit ook zo dicht bij huis zich af kan spelen. Ik vind het nog steeds een erg indrukwekkend verhaal en mijn ogen heeft het geopend.

Ik vind dat het geen realistische weergave geeft van hoe een loverboy te werk gaat.
Ook geeft het geen realistische weergave van hoe diepwerkend en beschadigend het werkt bij de slachtoffers.
Juist vanuit dat oogpunt vind ik het een heel slecht boek.
Lezend nederland wordt op het verkeerde been gezet en daarmee wordt het loverboyprobleem in een onjuist daglicht gezet.
Het draagt dus ook niet bij aan een positief effect in welke vorm ook.

Sterker nog: meisjes bij mij op het werk, vinden door dit boek, wat zij ook gelezen hebben, dat het verhaal wat Maria schrijft, zo veel erger is, dat zij daardoor denken dat ze maar beter hun mond kunnen houden.
In hun ogen hebben ze het idee dat hun eigen verhaal minder erg is / lijkt en voelen ze zich een aansteller.
Laatst bijgewerkt door Trennie op 10-05-10 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:36

Moeni11: Ze hebben het uitgezocht... Het was Rotterdam.
Ik kan me verder vinden in het verhaal van Trennie.

Inwonderland

Trennie schreef:
Ik heb er, zoals eerder gezegd, moeite mee dat zij gebruik en misbruik maakt van de positie van echte slachtoffers.
ik denk dat zij met dit gegeven nog vaak geconfronteerd zal worden.
Maar ook heb ik er moeite mee dat zij voor de rest van haar leven een zelfgeplakt etiketje draagt door de leugens die zij gecreeerd heeft.
Heel nederland weet nu wie Maria Mosterd is en van deze reputatie zal zij niet meer af kunnen komen.
Bedenk eens welke gevolgen dat nu al heeft en zal hebben voor haar dagelijkse leven de rest van haar toekomst.

Naast de andere/echte loverboy slachtoffers, heb ik de hele tijd de kinderen van Maria en Manou in mijn achterhoofd. Ik vind die tot nu toe de grootste slachtoffers, er zullen maar zulke dingen over je ouders de wereld in geslingerd worden. Waar of niet waar, schuldig of onschuldig.

Anoniem

Trennie, thanx voor het verwoorden :)
Als mede hulpverlener kan ik me volledig in je verhaal vinden.

En je laatste paar zinnen, meisjes zoals Maria denken daar niet over na helaas...
Ik had het ergens al eerder getypt, geen idee of ze nog onder behandeling stond, ten tijde van alle media aandacht.
Zo ja, dan vind ik ook dat de therapeuten daar in hadden moeten grijpen (in zover als dat mogelijk is/was)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:39

Ik heb het boek Echte mannen eten wél kaas net in de boekhandel gehaald.
Ben benieuwd wat er nog meer naar boven komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:40

Dus het is gewoon een MIEP verhaal.

Anoniem

Re: Echte mannen eten wél kaas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:41

Nou dat zou ik niet zo stellig beweren Russel.
Maria heeft ongetwijfeld vreselijke dingen meegemaakt en ik acht Manou/Ansou ook niet onschuldig.
Half Miep, half echt denk ik.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:42

IndianLady schreef:
iemand zei Zwolle - Rotterdam in 1,5 uur.

Ik woon in Ede, vriendin van mij in Zwolle, is een uur (net iets meer) Naar mn ouders in Dordrecht is het ook een 1 uur.

Dus lijkt mij dat Zwolle - Rotterdam meer richting de 2 uur gaat. 4 uur reistijd. 2 uur paar duizend euro verdienen?

Niet haalbaar :n

Dat zou best kunnen, ligt eraan wat je ervoor doet ;)

Tja, een hoop dingen die ze zegt kloppen niet, maar er zal heus wel een kern inzitten....

Ik ben benieuwd naar woensdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:42

We zullen het nooit helemaal te weten komen. Maar die moeder zal wel op een gegeven moment tot de conclusie komen dat er veel meer aan de hand is met haar dochter en dat is heel erg denk ik dan maar weer.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:44

Trennie schreef:
fenna1995 schreef:

Ik vind dat het geen realistische weergave geeft van hoe een loverboy te werk gaat.
Ook geeft het geen realistische weergave van hoe diepwerkend en beschadigend het werkt bij de slachtoffers.
Juist vanuit dat oogpunt vind ik het een heel slecht boek.
Lezend nederland wordt op het verkeerde been gezet en daarmee wordt het loverboyprobleem in een onjuist daglicht gezet.
Het draagt dus ook niet bij aan een positief effect in welke vorm ook.

dit ben ik dus helemaal met je eens.
want als ze echt heeft gelogen over bepaalde dingen
hoe geloofwaardig worden echte slachtoffers dan?
hoe ga je dan om met iemand die het wel echt heeft mee gemaakt.

over een post van hierboven over hoe maria nu een normaal leven moet gaan leiden
klinkt mischien hard maar daar ik kan me niet druk om maken daar had ze zelf over na moeten denken(voor zo ver ze daar toe in staat is en dan bedoel ik niet dat ze dom is maar meer gezien van uit die fantasie wereld) voordat ze er een hoop bij ging verzinnen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:44

De moeder heeft zelfs al een aantal keer eerder verteld dat haar dochter graag liegt en een rijke fantasie heeft. Dan zou ze nu toch ook haar conclusies moeten trekken lijkt mij..

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:46

Cayenne schreef:
De moeder heeft zelfs al een aantal keer eerder verteld dat haar dochter graag liegt en een rijke fantasie heeft. Dan zou ze nu toch ook haar conclusies moeten trekken lijkt mij..

Bij de moeder heb ik een beetje het idee van, verrek wat verdient die dochter van mij goed aan het opschrijven van haar verhaal en wat krijgt die veel aandacht en ik zit hier maar een beetje te zijn. Wat zei kan kan ik ook B-)