kinderbijslag: onzin of nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kinderbijslag : onzin of nodig.

-onzin je moet je kind zelf kunnen onderhouden en niet met hulp van belasting betalend nederland.
110 (29%)
-nodig: moeten we alles zelf betalen?
266 (70%)

Totaal aantal stemmen: 376

_ED_

Re: kinderbijslag: onzin of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:34

Het is niet alleen de kinderbijslag, maar alles wat er ook nog eens bijkomt: kinderopvangtoeslag, kindgebondenbudget enz enz.. Wat mij betreft mag daar wel wat afgeschaft van worden! Kun je het niet betalen? Begin dan ook niet aan kinderen.. Zorgtoeslag en stufie, niets op tegen.. Studiefinanciering is belangrijk, anders zouden een hoop mensen niet meer kunnen studeren --> en dat bedrag is BAR LAAG in tegenstelling tot alle kindertoeslagen!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:40

Lalidan schreef:
toot schreef:
mijn standpunt is :als je geen kinderen kan veroorloven neem ze dan niet.

Dit is wel erg cru! Mijn moeder kreeg kinderen toen het financieel goed ging, mijn vader werkte fulltime. Echter zijn mijn ouders gescheiden toen ik 1 was, omdat mijn vader bepaalde trekjes begon te vertonen. Vanaf dat moment zat ze ineens met 4 kinderen in de bijstand! Nou, geloof me, dan heb je die kinderbijslag wel hard nodig hoor!!

Ik zou alleen graag zien dat kinderbijslag inkomensafhankelijk werd, en dan met een overgangsfase. Tot een bepaald loon/inkomen krijg je 100% kinderbijslag, verdien je meer dan bijv 80%, ervolgens 60%, 40% enz tot niks. Er zijn genoeg mensen die meer dan genoeg verdienen en die gewoon standaard dit krijgen van de nederlandse belastingbetaler, dat vind ik eerlijk gezegd een beetje onnodig. Maar zoals gezegd, er zijn nou eenmaal situaties waarin je echt dat extra'tje wel kan gebruiken, dus volledig afschaffen zie ik ook niet zitten. Ik zou niet weten waar wij kleren van hadden moeten kopen als mijn moeder geen kinderbijslag had gekregen.....

Edit: Ik heb dus niet gestemt, omdat ik het niet nodig vind voor iedereen, maar het dus ook geen onzin vind.

ik vind idd dat het inkomensafhankelijk zou moeten zijn

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:41

ik ontvang in elk geval alleen kinderbijslag dat is ook standaart maar ik krijg geen kind gebonden buget en opvang toeslag enz enz.
nou dan vind ik die kinderbijslag toch mooi meegenomen voor hun spaarpotjes voor later om te kunnen studeren.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:43

Overigens een klein rekensommetje. Ieder hoofd van bevolking betaalt 187,50 aan de kb.

Stel, een gezin, vader, moeder, 2 kinderen = 4x 187,50= 750 euro per jaar dat zij betalen.

Ik moet even teruglezen hoe hoog de kb is tegenwoordig, maar ik schat 1500 euro per jaar voor 2 kinderen. Betalen ze de helft dus inderdaad zelf van. Kunnen ze met andere woorden ook beslissen om die 750 euro als extra heffingskorting oid in te stellen en de rest is voor eigen rekening.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:44

AlexandraM schreef:
Lalidan schreef:

Dit is wel erg cru! Mijn moeder kreeg kinderen toen het financieel goed ging, mijn vader werkte fulltime. Echter zijn mijn ouders gescheiden toen ik 1 was, omdat mijn vader bepaalde trekjes begon te vertonen. Vanaf dat moment zat ze ineens met 4 kinderen in de bijstand! Nou, geloof me, dan heb je die kinderbijslag wel hard nodig hoor!!

Ik zou alleen graag zien dat kinderbijslag inkomensafhankelijk werd, en dan met een overgangsfase. Tot een bepaald loon/inkomen krijg je 100% kinderbijslag, verdien je meer dan bijv 80%, ervolgens 60%, 40% enz tot niks. Er zijn genoeg mensen die meer dan genoeg verdienen en die gewoon standaard dit krijgen van de nederlandse belastingbetaler, dat vind ik eerlijk gezegd een beetje onnodig. Maar zoals gezegd, er zijn nou eenmaal situaties waarin je echt dat extra'tje wel kan gebruiken, dus volledig afschaffen zie ik ook niet zitten. Ik zou niet weten waar wij kleren van hadden moeten kopen als mijn moeder geen kinderbijslag had gekregen.....

Edit: Ik heb dus niet gestemt, omdat ik het niet nodig vind voor iedereen, maar het dus ook geen onzin vind.

ik vind idd dat het inkomensafhankelijk zou moeten zijn

Want mensen met een hoger inkomen zijn minder ouder? Kinderen van ouders met een hoger inkomen zijn minder kind?

Mensen met een hoger inkomen betalen al veel meer belasting, krijgen geen zorg toeslag, huurtoeslag, kinderen krijgen minder stufi, en zo is er een heel rijtje aan dingen die je wel moet betalen als je meer inkomen hebt, waardoor je uiteindelijk netto minder overhoudt.

Misschien zou het afhankelijk kunnen zijn van wat je uiteindelijk, na alle vaste lasten per maand nog overhoudt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:48

Only_Hellen schreef:
Overigens een klein rekensommetje. Ieder hoofd van bevolking betaalt 187,50 aan de kb.

Stel, een gezin, vader, moeder, 2 kinderen = 4x 187,50= 750 euro per jaar dat zij betalen.

Ik moet even teruglezen hoe hoog de kb is tegenwoordig, maar ik schat 1500 euro per jaar voor 2 kinderen. Betalen ze de helft dus inderdaad zelf van. Kunnen ze met andere woorden ook beslissen om die 750 euro als extra heffingskorting oid in te stellen en de rest is voor eigen rekening.

Hoe kom je daar toch bij?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:52

Uh, door even te rekenen of zo? Er wordt 3 miljard aan kb uitgegeven, en dat gedeeld door 16 miljoen. Is niet zo moeilijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:58

verkeerde topic

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:02

Nee, gaat over de kb. Terug gerekend betaalt ieder hoofd van de beolking per jaar 187,50, om die 3 miljard te bekostigen. Tuurlijk betaalt een baby zelf niks, maar even voor het gemak zo. Ik kon de cijfers van de beroepsbevolking even niet vinden.

Maar zoals jij vjestagirl, in het geval jij belasting betaalt, gaat er van dat bedrag 187,50 in het potje voor de kb.

Uiteraard zal dat allemaal iets anders liggen, want er zijn mensen die heel weinig belasting betalen en dus ook geen 187,50 betalen, maar andersom komt natuurlijk ook voor.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:05

vjestagirl betaald die wel belasting in nederland ja kan wel maar in je profiel staat dat je niet in ned woont.
maar ja ik weet het dat kan nog wel dat je hiet belasting moet betalen indd.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:06

wollie27 schreef:
vjestagirl betaald die wel belasting in nederland ja kan wel maar in je profiel staat dat je niet in ned woont.
maar ja ik weet het dat kan nog wel dat je hiet belasting moet betalen indd.

Officeel woon ik gewoon in Nederland. Ik zit hier 7 maanden voor mijn studie (een studie in Nederland, die een stage naar het buitenland verplicht). Maar ik sta ingeschreven in Nederland.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:42

IK vind........... en dat vind IK :D dat ze alle heffingen, kortingen en BELASTINGEN af moeten schaffen........ Iedereen gewoon zn brutoloon ontvangen..........

De enige belasting die blijft bestaan is de belasting op gekochte goederen........ Luxe goederen belasten met 50% de dagelijkse benodigdheden die men nodig heeft om gewoonweg te bestaan belasten met 25%

maar ik denk waarschijnlijk te simpel :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:46

KiWiKo schreef:
IK vind........... en dat vind IK :D dat ze alle heffingen, kortingen en BELASTINGEN af moeten schaffen........ Iedereen gewoon zn brutoloon ontvangen..........

De enige belasting die blijft bestaan is de belasting op gekochte goederen........ Luxe goederen belasten met 50% de dagelijkse benodigdheden die men nodig heeft om gewoonweg te bestaan belasten met 25%

maar ik denk waarschijnlijk te simpel :)

Waar denk jij de ziektezorg, de politie, het leger, wegenonderhoud-en aanleg, onderwijs etc etc etc van te betalen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:51

nou zoals ik zeg..........50% op luxe goederen en 25% op de dagelijkse benodigdheden...........

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:04

Ik betwijfel of dat genoeg is.

Maar goed, stel dat jouw idee opgepikt wordt door politiek Nederland, hoe wil jij dan het solidariteitsbeginsel toepassen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:09

welk solarideitsbeginsel??

die snap ik niet??

mensen met meer geld zijn meer geneigd geld uit te geven aan luxe goederen........ en betalen dus ook meer :)

heel solidair lijkt me :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:10

Hmmmm zit wel wat in. En als je besluit als persoon met meer geld om sober te leven maar te sparen kan dat ook zonder dat je gehinderd wordt...

En dan dus ook niet meer betalen over erfenissen etc?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:10

KiWiKo schreef:
nou zoals ik zeg..........50% op luxe goederen en 25% op de dagelijkse benodigdheden...........

Dat hebben ze in de 19e eeuw geprobeerd, niet gelukt. Op die manier betalen mensen met minder inkomen namelijk in verhouding veel meer belasting.

Overigens mogen ze van mij de kinderbijslag afschaffen. Ik krijg het zelf ook, mooi meegenomen, maar nergens voor nodig. Dat kunnen ze beter uitgeven aan andere zaken ( voor mijn part ophoging kindgebonden budget ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:12

Vwb studiefinanciering, ik vind dat er een soort moet komen, voor thuiswonend. Wil je op kamers, dan zul je naast je studie moeten werken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:12

hmzzz lijkt mij stuk zesiram............

want iedereen heeft de dagelijkse dingen nodig, ook de rijken :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:13

Vjestagirl schreef:
Hmmmm zit wel wat in. En als je besluit als persoon met meer geld om sober te leven maar te sparen kan dat ook zonder dat je gehinderd wordt...

En dan dus ook niet meer betalen over erfenissen etc?

Alle belastingen afgeschaft :) :)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:16

@Kiwiko: Ik zal het even voorrekenen, zijn hele boeken over geschreven hoor(maar die zijn heel erg saai ).

Een brood kost 1 euro, waarvan 25 cent belasting

Jantje verdient 10 euro per dag.
Hij koopt 1 brood, betaalt dus 25 cent belasting: de belasting krijgt 2,5% van zijn inkomen

Pietje verdient 100 euro per dag
Hij koopt ook 1 brood, betaalt dus 25 cent belasting: de belasting krijgt 0,25% van zijn inkomen

Snappie? Ze betalen evenveel belasting, maar in verhouding betaalt de rijke Pietje veel minder. Ik vind dat onrechtvaardig, maar misschien dat jij daar anders over denkt ;)

Edit:Haha, spellen kan ik nog steeds niet :o
Laatst bijgewerkt door Zesiram op 25-03-10 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

lijkt mij een simpel doeltreffend systeem.......... geen 560 pagina's belastingalmanac meer.........

heel simpel over wat je koopt betaal je belasting.......... Koop je een JdB bankstel, ja dan betaal je daar je belasting op...... koop je een krop sla ja daar ook......... koop je een fles JW betaal je daar je belasting op...... koop je aanmaaklimo ook......

alleen over de JdB en de Wisky betaal je 50% en de sla en de aanmaaklimo 25%

en zo kan je zelf uitmaken wat je betaald :)

Vjestagirl

faye schreef:
Vwb studiefinanciering, ik vind dat er een soort moet komen, voor thuiswonend. Wil je op kamers, dan zul je naast je studie moeten werken.

Ja, of er is geen sprake van willen. Ik was ook veel liever thuis blijven wonen, vind k stukken prettiger, had k zelf voor mijn paard kunnen zorgen en had k waarschijnlijk geen burnout gekregen. Maar dan had k 6 uur per dag moeten reizen van deur tot deur. Plus dat binnen mijn studie gefocust wordt op werken in projectgroepen, en vergaderingen kunnen rustig tot 10 uur 's avonds duren.

Wat jij voorstelt is studeren ontmoedigen, wat niet echt gewenst is in een kenniseconomie.

Overgens (bedenk ik me net) is het socialer naar de kinderen toe om er niet zoveel te krijgen. Ze zijn jong als wij oud zijn en kunnen voor ons zorgen, maar als zij oud zijn moeten er dus NOG meer jongeren zijn om voor hen te zorgen enz enz enz. We lossen ons probleem op, maar laten hen achter met een groter probleem...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 25-03-10 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 17:18

Zesiram schreef:
@Kiwiko: Ik zal het even voorrekenen, zijn hele boeken over geschreven hoor(maar die zijn heel erg saai ).

Een brood kost 1 euro, waarvan 25 cent belasting

Jantje verdient 10 euro per dag.
Hij koopt 1 brood, betaalt dus 25 cent belasting: de belasting krijgt 2,5% van zijn inkomen

Pietje verdient 100 euro per dag
Hij koopt ook 1 brood, betaalt dus 25 cent belasting: de belasting krijgt 0,25% van zijn inkomen

Snappie? Ze betalen evenveel belasting, maar in verhouding betaalt de rijke Pietje veel minder. Ik vind dat onrechtvaardig, maar misschien dat jij daar anders over denkt ;)

Edit:Haha, spellen kan ik nog steeds niet :o

Pietje zal ook eerder geneigd zijn een leuke auto te rijden..... ktsingggg.......... of een leuker huis te kopen........ ktsingggg, of misschien wel dat heule mooie vloerkleed, ktsingggg.......