KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:53

Dat dus. Om mezelf weer als voorbeeld te nemen: als ik 4000 of 3000 calloriën per dag eet kom ik ook grandioos aan. Sterker nog, dat is gebeurd. Ik fietste 2 uur per dag (40km) wat neer kwam op 200 km per week. En daar had ik mijn eetpatroon op afgesteld. Maar toen ik daarmee stopte ben ik niet direct beter gaan eten. Minder gaan eten. Dat kwam pas toen ik 10 kilo aangekomen was. Ondertussen ben ik 5 kilo weer kwijt, maar dat komt dus wel door een glas drinkontbijt 'smorgens, een bruine boterham met kaas en komkommer voor de lunch en gekookte groentes, gekookte aardappelen en een burgertje voor het avondeten. Tussendoor 1x fruit, 1x iets zoets, 's avonds komkommer en cherry tomaatjes, en 1x per week een hand chips.

En ook ik merkte dat ik aankwam toen k met de pil begon, goed, dan gaan we dus anders eten.

Je kunt niet doorleven zoals je altijd doet en dan je medicijnen de schuld geven...

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:54

BMI??? een gewicht en lengte horen bij elkaar... is je BMI te hoog dan heb je overgewicht

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:54

Heino schreef:
Nogmaals:
Heino schreef:
Want hoe doen ze dat met bijvoorbeeld heel grote (als in lange) mensen? Die zijn vaak ook breed maar wel in verhouding met het lichaam.

Als idd die "billenbreedte" aangehouden wordt ben je als heel groot persoon ook de sjaak

Ik zit zelf toch echt het meeste met de beenlengte...En dan ben ik nog maar 1.84 m. Ik heb echt medelijden met mensen als mijn broertje of mijn vader....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:57

wendietjuhhh schreef:
BMI??? een gewicht en lengte horen bij elkaar... is je BMI te hoog dan heb je overgewicht

Hangt er vanaf. Als ik 100 kilo vet heb ben ik breder dan als ik 100 kilo spieren heb. Ik heb vrienden die mij probleemloos op kunnen tillen met mijn 70 kilo, en die zijn toch echt niet dik.

Spieren zijn ook zwaarder dan vet. Ik vind BMI eigenlijk een hele slechte maatstaf voor gewicht

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 00:59

Vjestagirl schreef:
Het is waar dat ieder pondje door het mondje gaat. Ik heb ook aanleg om dik te worden. Echter loop ik tegenwoordig een uur tot 2 uur per dag, en ik eet gezond en zie hier: 70 kilo. En ik ben ook zo dat je ieder koekje ziet. Die eet ik dus ook maar zeer beperkt. Het is maar net waar je zelf voor kiest.

Dat bedoel ik dus...was vroeger ook dik! En nu denkt iedereen dat ik eten kan wat ik wil...NIET dus! Eet zeer beperkt, 3x/dag en verder eigenlijk niks, beetje fruit. Verder flink paardrijden en stallen uitmesten, anders vliegt ( :D )het er aan. En over die vliegtuigstoelen: ik vind het erg vervelend om naast iemand te zitten die nauwelijks in een stoel past! Armen hangen over de leuningen, je moet zelf scheef zitten omdat je anders de benen van je buurman/vrouw raakt.....of dikke mensen dubbel moeten betalen weet ik niet, maar als ze één gewone stoel bezetten zou de buurman/vrouw zou eigenlijk voor half geld mogen vliegen!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 01:03

Adil18 schreef:
Ik zit zelf toch echt het meeste met de beenlengte...En dan ben ik nog maar 1.84 m. Ik heb echt medelijden met mensen als mijn broertje of mijn vader....

Ik heb de mazzel dat ik van de drie keer vliegen twee keer business class kon (door mijn schoonvader's werk) met mijn lange benen (ben zelf ook ruim 1.80) maar dat kan ik me voorstellen op lange vluchten :=

Maargoed, ik kan me voorstellen dat wanneer je 2 meter bent dat je billen ook te breed zijn voor de stoelen. En dan?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 01:07

Heino schreef:
Adil18 schreef:

Ik heb de mazzel dat ik van de drie keer vliegen twee keer business class kon (door mijn schoonvader's werk) met mijn lange benen (ben zelf ook ruim 1.80) maar dat kan ik me voorstellen op lange vluchten :=

Maargoed, ik kan me voorstellen dat wanneer je 2 meter bent dat je billen ook te breed zijn voor de stoelen. En dan?

Hm....Ik zal mijn vader is vragen naar zijn ervaringen. Hij vliegt vrij veel en is best breed (maar inderdaad gezien zijn lichaam gewoon in verhouding)...

Mijn broertje hoef ik niet te vragen...Hij is dan wel veel lander dan ik ben maar mijn kont is een keer zo dik en ik heb daar geen last van, dus zal hij het ook wel niet hebben :')

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 01:18

Kendra schreef:
Verder flink paardrijden en stallen uitmesten, anders vliegt ( :D )het er aan.

Geniaal! "Vlieg het er af, vlieg KLM".

Nee dit is niet onaardig bedoeld naar de dikke medemens hoor. Grapje moet kunnen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 01:55

Vjestagirl schreef:
Kim_89 schreef:
Ik lees ook met verbazing sommige reacties in het topic.. Ben je minder mens als je dik(ker) bent? Mag je niet gelukkig zijn, vrede hebben met jezelf, trots zijn, zelfvertrouwen hebben of je lichaam mooi vinden als je +100 kg bent? Mag je dat niet even zelf uitmaken, Silvia? (en anderen die er iets over te zeggen hebben)

Hier zijn denk ik 2 dingen aan de hand. Enerzijds de skinny ones onder ons die afgeven op de dikkere mensen en anderzijds de kwestie van het betalen van je extra stoel als je te dik bent voor 1 stoel.

Over dat eerste reageer ik nog even op de post van Cassidy dat het gel*l is dat mensen niets kunnen doen aan overgewicht. Wel heel bekrompen en zwartwit om te zeggen dat elk pondje door het mondje gaat. Natuurlijk heeft het grote invloed maar het heeft wel degelijk te maken met aanleg; aanleg om dik te worden, aanleg dat het er bij jou 10x zo hard bij aankomt dan bij een ander. Hoe wil je anders verklaren dat sommige mensen kunnen vreten wat ze willen en niet boven de 65 kg uitkomen hoe gek ze ook doen? Ik ben een voorbeeld van iemand waar elk koekje bij wijze van spreken meteen zichtbaar is. Stofwisseling is wel van invloed en werkt bij sommige mensen minder snel/goed.

Dan de tweede kwestie.. Ik ben benieuwd waar ze de grens gaan trekken. Zoals iemand al zei; wat is precies dik? Daar zullen de meningen over verschillen. Als je echt overgewicht hebt snap ik dat je een extra stoel moet nemen en uiteraard betaal je die ook want voor hetzelfde geldt was die stoel "verkocht" aan een ander. Je betaalt eenmaal per stoel; so be it.

Ik trek alleen sommige kortzichtige reacties hier niet :)

Het is waar dat ieder pondje door het mondje gaat. Ik heb ook aanleg om dik te worden. Echter loop ik tegenwoordig een uur tot 2 uur per dag, en ik eet gezond en zie hier: 70 kilo. En ik ben ook zo dat je ieder koekje ziet. Die eet ik dus ook maar zeer beperkt. Het is maar net waar je zelf voor kiest.

Er zijn maar weinig mensen die ervoor 'kiezen' om dik te zijn hoor ;)
Dat is meestal een gevolg van een eetprobleem/verslaving (als het dus geen medische redenen betreft)... En daar kiest niemand voor.

Ik vind het wel een erg moeilijk onderwerp. Ik bedoel, ik denk niet dat je voor comfort betaalt als je een (economy)vliegticket koopt, en hoewel het erg vervelend kan zijn om naast een zwaar persoon te zitten, denk ik niet dat je 'recht' zou hebben op een comfortabelere plek. In de bus gebeurt het ook wel eens dat je moet staan ipv zitten, vind ik persoonlijk ook erg vervelend, maar geen reden om geld terug te verwachten oid. Ik denk dat je ook gewoon voor het vervoer betaalt, en niet voor een comfortabele zitplek. Je kan mensen ook niet meer laten betalen omdat ze stinken oid. (ik ruik ook niet meer naar bloemetjes als ik 12 uur in een vliegtuig zit :o :o :o )

Ik vind het dan wel weer een ander verhaal als iemand er niet in past.... Daar moet je sowieso erg zwaar voor zijn denk ik, en als de enige mogelijkheid om (veilig)mee te gaan is door 2 stoelen te nemen vind ik ook dat je die moet betalen. Niet omdat je andermans comfort beperkt. Aan de andere kant gaat het soms wel om duizenden euro's en niet iedereen kan dat uberhaupt betalen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 01:57

Menino schreef:
Er zijn maar weinig mensen die ervoor 'kiezen' om dik te zijn hoor ;)
Dat is meestal een gevolg van een eetprobleem/verslaving (als het dus geen medische redenen betreft)... En daar kiest niemand voor.

Ik vind het wel een erg moeilijk onderwerp. Ik bedoel, ik denk niet dat je voor comfort betaalt als je een (economy)vliegticket koopt, en hoewel het erg vervelend kan zijn om naast een zwaar persoon te zitten, denk ik niet dat je 'recht' zou hebben op een comfortabelere plek. In de bus gebeurt het ook wel eens dat je moet staan ipv zitten, vind ik persoonlijk ook erg vervelend, maar geen reden om geld terug te verwachten oid. Ik denk dat je ook gewoon voor het vervoer betaalt, en niet voor een comfortabele zitplek. Je kan mensen ook niet meer laten betalen omdat ze stinken oid. (ik ruik ook niet meer naar bloemetjes als ik 12 uur in een vliegtuig zit :o :o :o )

Ik vind het dan wel weer een ander verhaal als iemand er niet in past.... Daar moet je sowieso erg zwaar voor zijn denk ik, en als de enige mogelijkheid om (veilig)mee te gaan is door 2 stoelen te nemen vind ik ook dat je die moet betalen. Niet omdat je andermans comfort beperkt. Aan de andere kant gaat het soms wel om duizenden euro's en niet iedereen kan dat uberhaupt betalen.

Ook daar kies je voor. Met een goede dieëtiste kun je namelijk daar best vanaf komen. Moet je het wel willen. En aanleg & medicatie de schuld geven is altijd makkelijk.

En ik denk dat je altijd het recht hebt op een comfortabele zitplek. Ik betaal toch gewoon voor die stoel, dan moet ik die stoel toch ook gewoon kunnen gebruiken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 02:13

als een goede diëtiste de oplossing zou zijn.....
Waarom zouden er dan nog mensen hopeloos aan het jojo'en zijn. Echt niet omdat ze niet van het bestaan van diëtisten weten.. Als jij zo makkelijk om kan schakelen naar een hypergezond eetpatroon (hoewel ik niet weet wat je met 1x per dag 'iets zoets' bedoelt, maar doet er verder ook niet toe..) dan is dat superknap, maar mensen met serieuze obesitas hebben vaak een serieus eetprobleem, die dan vaak weer het gevolg zijn van een complex geestelijk probleem.

Ik val zelf vrij makkelijk af, maar dat komt omdat ik meteen in vrij problematisch uithongergedrag verval als ik ga dieten. Anyway, ik ben wel van (morbide) obesitas naar 'overgwicht' gegaan, maar het voelt soms heel cru dat de maatschappij mij nu 'beter' accepteert, terwijl ik m'n eetgedrag op dit moment problematischer vind. Goed, dan was het in mijn geval nog een beetje een 'keuze' om obesitas te hebben (ik ben niet onwijs lang zo zwaar, geweest.... Was in een korte tijd veel aangekomen, en ben dat ook weer in een korte tijd kwijt geraakt)

Ik heb in een kliniek gezeten voor een obesitas behandeling, en toch vervallen mensen weer in hun oude patroon zodra ze daar weg gaan (en ik moet daar nog 1x in de 2 weken 2 dagen heen, dus de 'nazorg' is prima) en dan hebben we het toch over de meest intensieve begeleiding die je kunt bedenken :) ; interne opname. En mensen laten zich niet 2 maanden / half jaar totaal isoleren van de buitenwereld omdat ze het zo fijn vinden dat ze overgewicht hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 02:15

Menino schreef:
als een goede diëtiste de oplossing zou zijn.....
Waarom zouden er dan nog mensen hopeloos aan het jojo'en zijn.

Omdat ze het doorzettingsvermogen missen om dit dieet en dat sporten hun leven lang vol te kunnen houden t klinkt vrij simpel, nu nog de praktijk.......

Anoniem

Re: KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 02:24

ik denk dat in heel veel doorzettingsvermogen niet het enige probleem is.

Als ik even naar mezelf kijk; heb ik ietsje teveel 'doorzettingsvermogen', maar mijn rem ontbreekt. Dus sla ik altijd door als ik ga diëten en daar ga ik me niet gezonder van voelen. Ik ben 30 kg afgevallen, dus ik kan het best volhouden... En iedereen zegt wel 'nu voel je je vast veel beter' maar da's niet altijd waar. Soms is het zo vermoeiend om altijd maar met je omvang, uiterlijk, etc. geconfronteerd te worden, en dat mensen daar ook meteen maar hun conclusies aan verbinden.. Ik ben ook geen volume eter, 'ieder pondje gaat door het mondje' vind ik echt bull dus, mijn probleem lag echt bij wát ik at, maar ik kon gemakkelijk 1/2 dagen niet eten. Nog steeds trouwens.

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 08:56

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar is er niemand die het opvalt dat de datum waarop
dit 'eigenlijk' zou in gaan op 1 april is :D Ik zeg een dikke publiciteits stunt voor de KLM...

Des al niet te min is het natuurlijk wel een beetje apart...

merlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 09:21

Het is vervelend, maar ik ben blij dat erover na wordt gedacht. Ik wil ook niet 18 uur vliegen met iemand half op mijn schoot. Het is een groeiend probleem en er zal toch een oplossing voor moeten komen. Wat gaat er gebeuren als ze 2 mensen perongeluk naast elkaar zetten die niet in een stoel passen?? Meer ruimte zou fijn zijn, maar dat betekent dat de tickets voor iedereen omhoog zou gaan. Of dan toch maar als je niet in de stoel past, er tegen korting nog een stoel bijkopen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:20

Ik vind het jammer dat de discussie veel meer gaat over of je er wel of niet wat aan kan doen of je dik bent, dan over wat dan de consequenties zijn als je wilt vliegen.

Ik ben veel te dik. En ja, dat komt door mijn eigen eet- en beweeggedrag van jaren (hoewel aanleg absoluut meespeelt en die krijg je cadeau). En of ik er wat aan wil doen of niet is ook mijn eigen zaak.

Ik ben bereid te betalen voor dat tweede ticket, dat is de consequentie van dik zijn. Maar als je maar net op 'de grens' zit (en waar ligt die), lijkt het me best hard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:37

MoniqueT schreef:
Ik vind het jammer dat de discussie veel meer gaat over of je er wel of niet wat aan kan doen of je dik bent, dan over wat dan de consequenties zijn als je wilt vliegen.

.

Toch lijkt dat me wel vrij essentieel aspect in dit topic,
Ik bedoel, als mensen echt vrijwillig dik zijn, is het logisch dat iemand er dus ook voor ' kiest' om meer te moeten betalen. Dat is anders dan wanneer het door medicijnen komt idd. Denk dat dat een beetje het moeilijke punt van deze kwestie is....

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:14

MoniqueT schreef:
Ik ben bereid te betalen voor dat tweede ticket, dat is de consequentie van dik zijn.

En de consequentie van heel groot zijn
Of bepaalde sporten uitoefenen waardoor je enorm gespierd bent

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:26

Sommige achtbanen eisen een minimum en maximum lengte. Om aan te geven dat lichaamsmaten vaker consequenties hebben...
Is natuurlijk hartstikke vervelend, maar ook begrijpelijk! :j

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:27

Precies, en dat zijn nuchtere niet veroordelende reacties ;-) Fijn!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:29

Toekie schreef:
Sommige achtbanen eisen een minimum en maximum lengte. Om aan te geven dat lichaamsmaten vaker consequenties hebben...
Is natuurlijk hartstikke vervelend, maar ook begrijpelijk! :j

Inderdaad...Mijn broertje en mijn vader komen er in veel zaken gewoon niet in en moeten zielig aan de rand staan kijken...(hoewel mijn pa dat niet zo erg vind volgend mij... :') )e hebt voor veel attracties een max. lengte van 1.90m of 1.95 m. staan....Ze doen er trouwens niet allemaal moeilijk over....Bij sommige mag je gewoon instappen...maar dan beslist je handen binnenboord houden...! :')

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:35

Maar wat attracties betreft begrijp ik het wel :) Maar da's ook geen noodzaak. Nu is vliegen dat natuurlijk ook niet, maar ik vind recreatie en bvb werk iets anders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:40

Maar als je voor je werk moet vliegen dan vergoedt je werkgever dat toch meestal? En als je eigen baas bent dan begroot je dat gewoon. Ik heb helemaal geen interesse in het toewijzen van schuld, maar ik vind het volkomen redelijk dat je extra betaalt als je extra plek nodig hebt.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:41

Vjestagirl schreef:
Kim_89 schreef:
Over dat eerste reageer ik nog even op de post van Cassidy dat het gel*l is dat mensen niets kunnen doen aan overgewicht. Wel heel bekrompen en zwartwit om te zeggen dat elk pondje door het mondje gaat. Natuurlijk heeft het grote invloed maar het heeft wel degelijk te maken met aanleg; aanleg om dik te worden, aanleg dat het er bij jou 10x zo hard bij aankomt dan bij een ander. Hoe wil je anders verklaren dat sommige mensen kunnen vreten wat ze willen en niet boven de 65 kg uitkomen hoe gek ze ook doen? Ik ben een voorbeeld van iemand waar elk koekje bij wijze van spreken meteen zichtbaar is. Stofwisseling is wel van invloed en werkt bij sommige mensen minder snel/goed.

En waarom reageer je maar op 1 facet van mijn post? :) Ik zeg ook; hoe wil je dan verklaren dat mensen - zoals mijn vriend en broertje - alles opvreten wat los en vast zit en nergens op letten en echt slank blijven terwijl hun lichaamsbeweging ook niet als zodanig is dat je alles weer verbrandt?
Feit blijft dat het bij de een harder aankomt dan bij de ander. Erg lelijk van je dat je vindt dat elk pondje door het mondje gaat. Het ligt nogmaals wel wat genuanceerder..
Oh; en hoe wil je dan verklaren dat sommige baby's bij geboorte al te zwaar zijn? En als peuter en kleuter ook terwijl er altijd thuis op gelet wordt en je niet teveel, niet te vet en gezond eten krijgt? Nooit lionade, geen suiker in de thee en geen Yoghidrink en dat soort vette troep?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:46

Shadow0 schreef:
Maar als je voor je werk moet vliegen dan vergoedt je werkgever dat toch meestal? En als je eigen baas bent dan begroot je dat gewoon.

Daar heb je een punt :)
Maar dan zijn er nog altijd mensen die door hun lengte geen vakantie naar bvb Amerika kunnen maken (of ze moeten met de boot maar da's niet een heel redelijk alternatief vind ik)
Maargoed, ik stop hier maar mee want ik kan niet goed onder woorden brengen waarom ik het oneerlijk vind in bepaalde gevallen.