Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

Anoniem

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:37

Daar durf ik aan twijfelen.

Als ik in Oostenrijk ben, kan ik de Nederlanders al van mijlen zien aankomen.....
HUn manier van kleden (veelal onverzorgd) maar vooral het geschreeuw en gegil..... hun kinderen die werkelijk óveral patat willen, met mayo natuurlijk..... zich niet aanpassen aan de etenstijden, nope, er moet om 6 uur gegeten worden.....

Sorry, daar eten ze om half acht, 't is niet anders....
Nederlanders passen zich écht niet aan in het buitenland.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:43

Yamcha schreef:

Er wonen inderdaad belachelijk veel aso's en ego's in NL, vandaar ook mijn eerdere post in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:00

Ik ben het ook met je eerdere post volledig eens.

Daarom vind ik het ook vrij belachelijk dat wij wél aapassing van anderen vragen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:15

@yamcha: ik vind niet dat je toeristen moet vergelijken met mensen die hier wonen. Ik verwacht van een toerist ook niet dat hij nederlands leert, van een immigrant wel.
(Hoewel een toerist natuurlijk ook een burka zou kunnen dragen).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:17

ik denk dat wij door de Russen van de troon gestoten zijn met betrekking tot de irritantste vakantiegangers :D

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:18

Als ik als toerist naar weet ik veel waar zou gaan en er is daar de verplicht om je lichaam te bedekken of iets dergelijks zal ik als toerist me daar ook aan moeten passen..........

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:23

KiWiKo schreef:
ik denk dat wij door de Russen van de troon gestoten zijn met betrekking tot de irritantste vakantiegangers :D

Volgens mij zijn de engelsen ook niet echt de meest galante vakantie gangers (de jongeren in ieder geval niet). Maar imo ligt dat ook aan het op vakantie zijn, ik loop er op vakantie ook niet altijd zo netjes bij als op school. Ik snap trouwens niet waarom je niet om 6uur zou mogen eten in oosterijk, deden wij altijd was heerlijk rustig in het restaurant. (Kijk als hij nu later open ging zouden we daar niet over klagen maar als je kinderen normaal om 8uur in bed liggen is half 8 pas beginnen in een restaurant gewoon niet praktisch)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 21:42

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:52

Er is imo een groot verschil in toeristen en emigranten.
Als toerist ben je een week of wat op vakantie in een land en als je geen zin hebt je te verdiepen in een cultuur (wat jammer is) dan hoef je dat ook niet want je bent er ten slotte van rekening maar voor een aantal weken.
Een emigrant is een ander verhaal; je verlaat je thuisland, om welke reden dan ook, om je permanent te vestigen in een ander land wat waarschijnlijk andere regels en andere ideeen er op na houdt.
Zo ben ik bv 2 jaar geleden verhuisd naar Frankrijk.
Logischerwijs zijn er niet enorme verschillen omdat ook dit een westers land is, maar ze zijn er wel en daar heb ik me aan aangepast.
waarom? omdat ik wil integreren met de lokale bevolking zodat ik Frankrijk echt mijn " thuis" kan maken.

Uiteraard verwacht ik niet van moslims of mensen uit een volledig andere cultuur dat ze 's avonds aan de andijvie stamppot zitten, maar een burka gaat mij persoonlijk iets te ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:07

liedje89 schreef:
@yamcha: ik vind niet dat je toeristen moet vergelijken met mensen die hier wonen. Ik verwacht van een toerist ook niet dat hij nederlands leert, van een immigrant wel.
(Hoewel een toerist natuurlijk ook een burka zou kunnen dragen).

Ik verwacht van een toerist wel dat hij zich sociaal en aangepast gedraagt.

Mensen zijn echt veel meewerkender als je je flexibel opstelt.....

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 08:23

Yamcha schreef:
Daar durf ik aan twijfelen.

Als ik in Oostenrijk ben, kan ik de Nederlanders al van mijlen zien aankomen.....
HUn manier van kleden (veelal onverzorgd) maar vooral het geschreeuw en gegil..... hun kinderen die werkelijk óveral patat willen, met mayo natuurlijk..... zich niet aanpassen aan de etenstijden, nope, er moet om 6 uur gegeten worden.....

Sorry, daar eten ze om half acht, 't is niet anders....

We wonen niet alleen maar Haagse Harry's in Nederland... (wil trouwens niemand aanspreken met Haagse Harry, is gewoon even een algemene uitdrukking ,want neem aan dat iedereen weet wat voor type mens ik daarmee bedoel)

Ik (en eigenlijk mijn gehele vriendenkring denk ik zo) pas me wél aan.. Zoals ik eerder zei: bij emigratie doen wij dingen van tevoren, we lezen ons in in de cultuur, leren alvast wat standaard woorden en zinnen in de taal van het land, zoeken van tevoren al mogelijkheden tot nieuwe werkzaamheden op en proberen ons zoveel mogelijk thuis te voelen in eht land waar we heen gaan. Door ons aan te passen dus, anders werkt het niet. Dan zul je je nooit thuis voelen in je nieuwe land!
Op vakantie ook, ga ik naar een land waar bloot nog niet zo open is als hier in Nederland, dan pas ik me aan. Een zwempak of desnoods een t-shirt over mijn bikini aan. Wil ik in een religieus iets kijken omdat het me interesseert als gast, pas ik me ook aan de kledij aan. Kom ik in een conservatief land, zul je me nooit in een kort rokje oid zien...
Dat noem ik wél aanpassen hoor...?

Andersom zie ik het namelijk niet gebeuren.. De buitenlanders komen hier naar Nederland, zonder werk, zonder de Nederlandse taal te beheersen en zitten veelal bij familie die hun moedertaal spreekt en dat geeft ze dus weer doorslag om ook niet aan een taalcursus te wíllen of hoeven beginnen. Ik woon vlak bij Den Haag, heb ook een jaartje zelf in Den Haag gewoond, dus misschien ben ik wel bevooroordeeld, dat kan. Maar in mijn hele buurt, was ik de enige die ABN kon spreken. Nog duidelijk en eerlijk uitgelegd: ik had een andere taal moeten leren om mijn buren te kunnen verstaan.. Tijdens mijn voorstelrondje kon alleen mijn onderbuurman mij verstaan, de rest sprak allemaal een galamagalama-taal (hoe ik het noem, niet banketstaaf bedoeld hoor ;) :) )
Dát getuigt voor mij van totaal geen aanpassingsvermogen..

Het kan inderdaad best zijn dat de Nederlander die op vakantie is zich niet aanpast aan etenstijden en lawaai. Dat ligt niet persé aan Nederlanders, dat ligt aan de normen en waarden van die betreffende Nederlanders. Als ik een weekje op vakantie ben in een ander land, gaat mijn maag ook knorren rond een uur of 6/7. Wil niet zeggen dat ik er dan ook aan toegeef...
Daarentegen kon heel mijn buitenlandse woonblok in Den Haag ook de Nederlandse regels niet. Hoevaak ik 's avonds laat cq. 's nachts niet uit mijn bed ben gekropen om om stilte te smeken.. En dan nog boos aangekeken worden ook hoe ik het lef had om ze daarmee lastig te vallen... Of dat ze me weereens niet begrepen omdat de de taal niet spraken van het land waar ze in woonden! Het was schijnbaar normaal voor die mensen dat hun kinderen van 3/4/5 jaar oud rond een uur of 00.00/01.00 nog over de gallerij liepen te blerren... Het was schijnbaar normaal voor ze om om 12 uur 's nachts nog te gaan klussen door de weeks, en met klussen bedoel ik dus geluidsoverlast: timmeren, boren, zagen...
Sorry hoor, maar ik ken geen Nederlandse gezinnen die dat ook doen?!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:29

jameyskatje schreef:
de koran kan je niet opzich nemen. wij moslims hebben meerdere bronnen die niet zonder elkaar kunnen ;)

Waarom zijn er dan ook onder de moslims die hun geloof anders interpreteren?

Waar komen de radicale moslims vandaan?
Moslims die aanslagen plegen uit hun geloofsovertuiging....

Als iemand een andere interpretatie heeft, hoeft dat geen leugen te zijn, dus vond die reactie van jouw niet netjes én zeker niet in een discussie passen :n

toeristen vind ik ook niet te vergelijken hoor...
Tuurlijk moet jij je tot "zover" aanpassen in een ander land. Toch zijn de toeristische gebieden weer een ander verhaal, die brengen geld in het laatje en je kan niet verwachten dat toeristen zich voor een week zodanig kunnen aanpassen dat ze niet opvallen...

De mensen die meer land-inwaarts gaan (zonder bussen :+ ) en echt wat van het land willen zien en opsteken gedragen zich meestal ook heel anders. (of dat nu Nederlanders zijn in het buitenland of buitenlanders in Nederland)

Ik verwacht ook van de toeristen hier dat zij zich niet zodanig aanpassen zoals ik van een emigranten verwacht. Tuurlijk moet een toerist zich sociaal aangepast gedragen, maar neem deze veel minder kwalijk als een emigrant.
Bijv die vakantie-vierende engelsen haal je er in Nederland (meestal) ook zo uit en zolang ze zich aan de wet houden, heb ik daar totaal geen moeite mee. :n

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:58

Eerlijk gezegd begrijp ik niet wat het ermee te maken heeft of het verlangen van een vrouw om een bepaald kledingstuk te dragen nou voortkomt uit een geloof of niet. Wat haar motivatie ook is, als het haar eigen keuze is, zie ik er geen enkel kwaad in. Okee, met als enige uitzondering als ze het zou doen omdat ze kwaad in de zin heeft. Maar als ze dat wil doen omdat ze haar lichaam voor zichzelf wil houden, als ze daar zelf achter staat vind ik dat echt geen enkel probleem.

Wat het aanpassingsvermogen van Nederlanders betreft: niet alleen als toerist zijn Nederlanders onaangepast. In Canada en Australie (favoriete emigratielanden van rond de jaren 50) zijn complete Nederlandse 'enclaves' met Nederlandse winkels, Nederlandse kerken en Sinterklaasvieringen. Dus maak je geen illusies...

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:15

Ik ben tegen :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:17

Mooie onderbouwde reactie wel ;)

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:23

Precies :))
En waarom? Omdat er al 23 pagina's gespeculeerd wordt over de do's en don'ts van/over de mensen met burka. Dan zal mijn reactie vást een uitzondering zijn??

Even kort, speciáál voor jou, waarom ik tegen ben:
Nederland is een vrij land. Tuurlijk. Maar wáárom dan een Burka? Ik snap best dat die mensen met hun geloof bezig zijn, maar ik 'persoonlijk' wil graag weten met wie ik het te doen heb. Ik zal ze zeker in hun waarde laten, maar ben er geen fan van.

Ook kan ik er niet bij met m'n hoofd waarom ze hun lichaam zover hebben in gewikkeld, maar dat zal ook wel weer met geloof te maken hebben en nou nét daarin ga ik me niet verdiepen..Heb wel wat beters te doen ;)

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 01:56

Blue_Eyes schreef:
Klaasje schreef:
Ik ben tegen :)

Mooie onderbouwde reactie wel ;)

_O- Dit is humor. _O- _O- Althans..., ik vind het humor. :))

Blue_Eyes: wanneer is iets iemands eigen keuze? Wanneer vindt jij dat iemand een eigen keuze maakt?

Klaasje, waar ben je tegen? Tegen: "moet de Burka kunnen" of tegen "is de Burka storend". :+
Maar je hebt eigenlijk wel gelijk hoor. 23 Pagina's met zo ongeveer allemaal dezelfde mening/onderbouwing (of die mening nu "ik vind de Burka storend"of "ik vind de Burka niet storend" is).
En aangezien er in dit topic een duidelijk gebrek is aan vrouwen die zelf een Burka ( of dan toch een Hijaab) dragen die ons duidelijk proberen te maken waarom wij een Burka niet storend hoeven te vinden of waarom degenen die een Burka juist niet storend vinden gelijk hebben komt een discussie ook niet echt op gang. :n

Ik hoorde vanavond een interessante stelling: Verbied alle bijzondere scholen. Laat er enkel nog openbare scholen zijn.
Mij persoonlijk lijkt dit een goed idee.Scholen zonder kledingvoorschrift, scholen met gemengde klassen, scholen die behalve het normale onderricht óók lessen geven in alle godsdiensten (dus Joods, Christen, Islam, Hindoeïsme, Boeddhisme) maar die ook een lessen in Atheisme (bestaat zoiets eigenlijk wel? :?) geven. (Hindoeïsme, Boeddhisme en Atheïsme werd trouwens niet genoemd, dat heb ik zelf toegevoegd.)

Of het haalbaar is, is iets anders. Maar gewoon het idee....Het idee dat kinderen kind kunnen zijn zonder dat er onderscheid gemaakt wordt, het idee dat ze elkaars Godsdienst leren begrijpen, dat ze elkaars normen en waarden leren begrijpen (waarom doe jij dit en waarom vindt jij dat juist niet goed), het feit dat ze vragen aan elkaar kunnen stellen zonder dat de één de ander iets kwalijk neemt, het feit dat ze mogen nadenken en dat ze zélf het antwoord mogen vinden en daarmee hun eigen keuze mogen/kunnen maken. Zou dit niet kunnen leiden naar een ultieme integratie?
Ja, ik weet het; een mens wordt niet enkel gevormd door school, maar meer nog door zijn omgeving. Daarbij zou er tijd tekort zijn om al deze lessen te kunnen onderrichten, om nog maar te zwijgen over hoeveel moeite het zou kosten om leraren te vinden die in dit idee mee zouden gaan. |(

Maar toch......als dit een haalbaar project zou zijn, zou dat niet dé oplossing betekenen?????

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 09:53

Die van die scholen: super, ik zeg," gelijk doen" (letterlijk en figuurlijk). Was al eens een voorstel van een politieke partij en als je daarnaast nog lessen over een bepaalde godsdienst wil volgen, prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:04

Ik ben daar zeker niet voor.
Ik zou willen dat als ik kinderen had, ze christelijk opgevoed zouden worden, daar hoort m.i. ook onderwijs bij, zeker de basisschool. Middelbare scholen openbaar vind ik nog anders, maar als ik een kind christelijk zou opvoeden, en dan naar een school stuur waar wordt gezegd dat allerlei andere dingen ook goed zijn, hoe verwarrend is dat voor een kind?
Ik heb liever dat ze die dingen voorgeschoteld krijgen op de middelbare school, dan staan ze al iets steviger in hun schoenen, maar voor een 4-jarige vind ik dat echt te vroeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:33

Zag ik gisteren een praat programma, de discussie over 2 paspoorten, dus 2 nationaliteiten.

Als ik dan zie hoe die vrouwen discussieren, zo ongemanierd, zo aanvallend op een pure nette manier van verwoorden van de tegenpartij.....dan denk ik.....moet dit nou, hebben die vrouwen geen spiegel thuis? Mag het wat beleefder ipv van dat geJOUW en Regel het maar!, Doe maar! en gedittegedatte....

Dan ben ik gewoon geirriteerd en denk ik, wil je serieus genomen worden ga dan eens behoorlijk in discussie met respect in woorden en weet wat je als argument aangeeft, ipv er oeverloos door heen tetteren met aanvallende 1 zinnen die geen inhoudt hebben.

Ze zijn er nog lang niet.

Dan zie ik Marokkaanse vrouwen en een Turkse vrouw die zo ontzettend hun mening aan het verkondigen zijn om eenzijdig gelijk te krijgen.....dan zijn ze toch gewoon bezig met EMANCIPATIE? Iets waar zij nu pas in hun cultuur aan toe zijn, jammer dat ze dan de zijstraat van de Nederlandse samenleving kiezen en tegen alles aan trappen wat ons goed is....dat wij maar moeten accepteren, maar wat accepteren zij???

Goed zo dames! Nu nog binnen eigen cultuur het mondje open trekken en schoppen tegen de geldende norm, dan komt het helemaal goed en dan zien we binnenkort helemaal geen hoofddoeken en burka's meer.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:38

Blue_Eyes schreef:
Wat het aanpassingsvermogen van Nederlanders betreft: niet alleen als toerist zijn Nederlanders onaangepast. In Canada en Australie (favoriete emigratielanden van rond de jaren 50) zijn complete Nederlandse 'enclaves' met Nederlandse winkels, Nederlandse kerken en Sinterklaasvieringen. Dus maak je geen illusies...

Vind ik dus ook totaal verkeerd en schandalig!

Als er geen geloofskwestie onder lag met betrekking tot het verbergen van je "schoonheid" zou ik dus ook geen moeite hebben met hoofdoeken en burka's. Gaat mij puur om de onderliggende gedachte de vrouwenonderukking.
Ookal "willen" vrouwen het zelf, het gaat veelal nog steeds om dezelfde doel - bescherming/kuisheid uitstralen tegenover vreemde mannen.

@russel: Dat had ik ook gezien. Ik ben het met je eens en werd ook geirriteerd van en ben niet veel later daarom ook weggezapt.

Heb vroegah op school gezeten met een aantal turkse meiden. Deze waren imo best prima, maar geregeld wel een grote bek (niet tegen mij) en eigenlijk bar weinig inhoud (zelfde idee als gister)
Deze meiden hadden thuis niks te zeggen en gedroegen zich héél anders wanneer een (mannelijk) familie-lid erbij was.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 28-01-10 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:44

Heb ook niet afgekeken werd er moe van, want zo gaat het nl altijd. Ze hebben zoveel programma's om hun gelijk te krijgen, ze worden zo ontzettend aan het woord gelaten, maar telkens verprutsen ze het weer met hun ongelofelijke onbeschofte manier van praten. In hun eigen cultuur hadden ze al een knal gekregen omdat die mannen dit soort manier van praten niet tolereren.

Dan zie je toch dat ze ons een lachertje vinden? Ons gewoon niet achten??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:46

]
Blue_Eyes schreef:

Dan zijn vaak maar kleine gemeenschappen, en die dwingen niets af. Dat is hier ook en dat mag, waarom niet. Maar hier is de grens al zo ver overschreden, de positieve discriminatie is al zo ver doorgevoerd. Dan is er niets meer integreren, maar opeisen voor hun zelf waarbij ze zelf ook niet willen dat er Hollandse pan binnen komt in hun eigen gemeenschappen..

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:03

Ik vind het niet zo verkeerd als de burka afgeschaft wordt in Nederland. Je kunt die mensen niet herkennen, zien er allemaal hetzelfde uit. Hoofddoekjes heb ik niet echt problemen mee, maar een burka vind ik te ver gaan. Als je je niet aan wilt passen moet je in het land blijven waar je je niet aan hoeft te passen.

Als ik op vakantie ga pas ik me ook aan, geen blote armen/benen geen bikini e.d. dat zien ze liever niet en dan doe ik dat ook niet. Ik vind dat het dan ook omgekeerd geld, helemaal als iemand hier komt wonen. Dan moeten ze het hier in Nederland op onze manier doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:07

xxappiexx schreef:
Ik vind het niet zo verkeerd als de burka afgeschaft wordt in Nederland. Je kunt die mensen niet herkennen, zien er allemaal hetzelfde uit. Hoofddoekjes heb ik niet echt problemen mee, maar een burka vind ik te ver gaan. Als je je niet aan wilt passen moet je in het land blijven waar je je niet aan hoeft te passen.

Als ik op vakantie ga pas ik me ook aan, geen blote armen/benen geen bikini e.d. dat zien ze liever niet en dan doe ik dat ook niet. Ik vind dat het dan ook omgekeerd geld, helemaal als iemand hier komt wonen. Dan moeten ze het hier in Nederland op onze manier doen.

Er zijn landen waar je je moet aanpassen anders krijg je de politie op je dak en dat accepteren we, vinden we normaal.