Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Knuffeldier

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 17:43

Steeds meer wolven in groepen op pad, of niet?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 18:01

Het zijn ondertussen alsmaar meer gevestigde roedels en inderdaad, roedels jagen in groep...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 18:15

@mysa, het is inmiddels bijna 16 jaar geleden.
Volgens mij 112 toen nog niet op een plek.
Er moest in ieder geval geschakeld worden.

Familielid dacht eerst dat het aan de telefoon lag, maar met twee telefoons geen verbinding kunnen krijgen.
Meldkamer heeft overigens wel teruggebeld. En zo is er verbinding met 112 gemaakt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 18:22

@different1, melding komt via iemand daar aan dezelfde weg.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 18:31

Zo loos was ik nog niet wat betreft de oproep van de gemeente Epe om bij dreigende en of noodsituaties het bij de politie te melden. Of in acute situaties het noodnummer te bellen.

Het is de enige manier om een registratie te krijgen bij een officiële instantie van incidenten tussen wolf en mens en /of wolf huisdieren.

Dit omdat BIJ12 alleen maar aanvallen op landbouwhuisdieren registreert en incidenten met honden slecht in bijzondere gevallen.

Alleen als de melding via een meldkamer is geregistreerd is het gebeurd voor de provincie.

Kijk dit voorbeeld uit september 2023 maar eens.
Bron Annemieke van Straaten

https://www.facebook.com/share/1AzZwEWC ... tid=wwXIfr

Bovendien is nog geen landelijk registratiepunt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 21:47

Knip, bleken ontsnapte honden te zijn geweest in Harkema.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 04-11-25 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 21:57

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 00:37

Gefeliciteerd Tienus! En gewoon weer eens een grote dank voor al je moeite voor dit topic! *\o/* *\%/*

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 06:47

Gefeliciteerd Tienus!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 06:59

Happy birthday! *\o/*

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 07:47

Gefeliciteerd Tienus.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 07:48

Gefeliciteerd met je verjaardag! Y)(^)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 08:10

Als ik me bedreigd voel vind ik het spoed. Ik had trouwens vorig jaar in het bos, stel jongelui op een scooter. Die waren door het bos aan het crossen. Scooter zonder kenteken, flink hard gingen ze. Even later zie ik ze vanuit de verte stilstaan, ik heb een verrekijker altijd bij. Ze zijn overduidelijk de scooter die mij gestolen lijkt, aan het demonteren. Ik heb 0800 nr gebeld, leek me geen spoed. Werd netjes te woord gestaan. Uitgelegd, geen 112 gebeld, die jongens staan er nu wel, scooter is overduidelijk niet van hen. Maar ze zijn niet geweest want de volgende dag kom ik op hetzelfde pad waar de jongens stonden, ligt de sooter een eindje van het pad af tussen de struiken. Dus ik weer 0800 bellen ivm milieu delict. Toen kwam er wel een agent, dus ik netjes laten zien waar de scooter en alle onderdelen lagen. Zegt die agent, je had gisteravond 112 mogen bellen. Ik had dat dus zelf totaal anders ingeschat. Zelfde met dochter die zich bedreigd voelde door een man in het zwembad, melding gemaakt maar agente aan de lijn was heel duidelijk. Volgende keer 112 bellen. Maar op dat moment heeft ze daar nooit aan gedacht.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 08:21

Bedankt mensen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 08:22

He Tienus, blijkt dat we op dezelfde dag jarig zijn :D ! Gefeliciteerd met je verjaardag Y)(^) !
En idd, dankjewel voor de moeite die je hier doet, wordt gewaardeerd _/-\o_

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 08:24

Gefeliciteerd Lukasje!
Voor de verandering weer zonnig weer op 5 november.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 08:25

Ik vraag me sowieso ook af hoe je politie uitlegt waar je bent. ‘Ergens’ in ‘het bos’, zegmaar vanaf parkeerplaats x de rode route maar dan op gegeven moment linksaf want mijn paard wou niet langs het 12e rode paaltje, dan bij een kruispunt met een zandweg rechtdoor, dan ehm… en dat terwijl je probeert te bedenken wat ook alweer de voorschriften waren what to do als je wolven op je pad krijgt.

Het lijkt mij wel handig als gebiedsbeherende instanties zelf een app laten ontwikkelen, waarop een noodsignaal kan worden uitgezonden door een simpele handeling. Die dan de locatiegegevens doorstuurt van de melder en het telefoonnummer. Waarna gecoördineerd eventuele hulp kan worden ingezet maar waarmee ook data wordt verzameld van meldingen wolf of meldingen overige overlast (boom omgevallen over het pad, dumping afval, overlastgevende toestanden in het bos, you name it. Een app bouwer kan dat invullen naar wens.

Zo zit er een laagje tussen melder en hulpdiensten. En die tussenpartij kent de omgeving goed dus kan een serieuze melding ook goed begeleiden (qua aanrij route met name).

Bijna elk bos is wel van SBB, landschapsbeheer of NM. Sommige bossen nog van particulieren. Daar ben je dan vogelvrij :Y)

Fijne verjaardag Tienus, en dank voor je tomeloze inzet in het up to date houden van de meldingen en ontwikkelingen! Y)(^)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 08:26

Vragen van PvdD Gelderland over het Zenderen van de wolven Park de Hoge Veluwe
Citaat:
5 november 2025
Vragen Zenderen van een wolf in Park de Hoge Veluwe
Indiendatum: 24 okt. 2025

Gisteren vernamen wij uit de media [1] dat de WUR afgelopen week een wolf heeft gezenderd in Park de Hoge Veluwe. De wolf is op afstand verdoofd met een spuit en kreeg daarna een halsband om met gps-zender.
Het zenderen is onderdeel van een meerjarig onderzoek [2] om inzicht te krijgen in hoe de wolf in een drukbezocht gebied reageert op mensen en prooidieren. De WUR streeft ernaar om binnen driekwart jaar nog vier andere wolven te zenderen. Ook prooidieren krijgen een gps-zender: tien edelherten, tien reeën en tien wilde zwijnen.
De onderzoekers willen de data van de dieren combineren met informatie over menselijke bewegingen in Park de Hoge Veluwe. Bezoekers die dat willen, kunnen een tracker meenemen, zodat onderzoekers beter kunnen begrijpen hoe mensen en wilde dieren elkaars paden kruisen.

Voor het zenderen van de wolf is gebruik gemaakt van een zeer brede ontheffing uit 2021 die geldt voor wetenschappelijk onderzoek naar praktisch alle fauna en flora in de provincies Gelderland, Drenthe, Flevoland, Friesland, Groningen, Noord-Brabant en Utrecht. De ontheffing met zaaknummer 2020-003274 is in ons bezit.

De Partij voor de Dieren heeft hierover de volgende vragen

1. Kunt u ons de link op officiële bekendmakingen verstrekken van de ontheffing met zaaknummer 2020-003274 die aan de WUR is verleend? Zo nee, waarom is deze ontheffing niet bekendgemaakt? In hoeverre zijn belanghebbenden in de gelegenheid gesteld om bezwaar te maken? Graag ontvangen wij de ontheffing en de bijbehorende stukken als bijlage bij de beantwoording van deze vragen voor eenieder openbaar.
2. Was het College er bij het verlenen van de ontheffing in 2021 van op de hoogte dat de ontheffing zou worden gebruikt voor het zenderen van meerdere wolven en prooidieren in samenwerking met Park de Hoge Veluwe? Zo nee, sinds wanneer is het College hiervan op de hoogte? En waarom heeft het College deze informatie niet gedeeld met PS, met belangenorganisaties en met het publiek?
3. Voorschrift 12 van de ontheffing schrijft voor dat ”Alle onderzoeken of handelingen waarvoor aanspraak op deze ontheffing wordt gemaakt, minimaal 3 weken voor aanvang daarvan bij de desbetreffende provincie gemeld dienen te worden, […] Bij deze melding dient een projectplan voor het onderzoek of de handeling meegestuurd te worden.” In hoeverre is dit gebeurd? En kan het College dit plan met ons delen?
4. De ontheffing is verleend aan de WUR, maar door wie wordt het project uitgevoerd? Wat is de rol van Park de Hoge Veluwe?
5. Is bekend waar en wanneer de andere vier wolven en de prooidieren zullen worden gezenderd en zal hiervoor dezelfde ontheffing worden gebruikt? In hoeverre zal dit plaatsvinden in Gelderland?
6. In hoeverre is de provincie Gelderland (financieel) betrokken bij dit onderzoek? Graag een toelichting.
7. Hoe representatief zal de uitkomst van het WUR-onderzoek naar het gedrag van wolven volgens u zijn in een politiek klimaat waarin onvoldoende wordt ingezet op preventie zoals adequate bescherming van schapen [3], het sluiten van hondenlosloopgebieden in de natuur en gedragsverandering via publieksvoorlichting?
8. Bent u het met ons eens dat we eerst de preventie op orde moeten brengen, alvorens over te gaan tot verstoring van wolven door ze te zenderen? Zo nee, waarom niet?
9. Bent u het met ons eens dat dieren in het wild zoveel mogelijk met rust moeten worden gelaten, en dat het zenderen van 5% van de wolvenpopulatie een onevenredige maatregel is gelet op het doel ervan? Zo nee, waarom niet?
10. Hoe representatief is een onderzoek naar het gedrag van wolven en hun prooidieren volgens u in een park dat is omheind met hekken om migratie van wolven en hun prooidieren te verhinderen?
11. Gaat de provincie er nu dan eindelijk voor zorgen dat Park de Hoge Veluwe het hek op het ecoduct Oud Reemst verwijdert, aangezien deze afsluiting tot een vertekende uitkomst van het WUR-onderzoek zal leiden?
12. Hoe kan het College een invasieve maatregel als zenderen in Park de Hoge Veluwe toestaan terwijl het Park stelselmatig weigert mee te werken aan monitoring van wolven via waarnemingen?
13. Wat vindt u ervan dat het Park, een uitgesproken tegenstander van wolven, de zenders heeft betaald? Wat zegt dit volgens u over de onafhankelijkheid van het onderzoek?
14. Hoe garandeert het College dat het zenderen van wolven geen verkapte maatregel is om wolf GW4655m (“Hubertus”) te vangen en te doden?

23 oktober 2025
Danielle van de Weerd, Partij voor de Dieren

https://gelderland.partijvoordedieren.n ... 31VvTWAGRQ

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/17bjXc ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 08:28

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 08:56

Gefeliciteerd Tinus en Lucas! Y)(^)

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:00

Gefeliciteerd Tienus en Lukasje!!

Maar als je 112 belt en je hebt je AML aanstaan kunnen ze je toch sowieso traceren?

Ik heb wel eens een ongeluk in de kennemerduinen gehad met paard, kende het hele gebied niet en binnen 5 minuten waren er al 2 motorpolitie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:02

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:07

DuoPenotti schreef:
Gefeliciteerd Tinus en Lucas! Y)(^)

Ook ik feliciteer jullie en dank voor alle werk en moeite!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:09

@tienus en lucas: gefeliciteerd!!

Citaat:
.... en dat het zenderen van 5% van de wolvenpopulatie een onevenredige maatregel is gelet op het doel ervan?
Ze heeft gelijk... het is onevenredig als in niet in verhouding; het zouden er minstens 50 moeten zijn.
Voorlopig blijft minstens 95% van de wolven onaangeroerd... typisch een gevalletje van stevig overdrijven!

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:17

Marigold schreef:
Ik vraag me sowieso ook af hoe je politie uitlegt waar je bent. ‘Ergens’ in ‘het bos’, zegmaar vanaf parkeerplaats x de rode route maar dan op gegeven moment linksaf want mijn paard wou niet langs het 12e rode paaltje, dan bij een kruispunt met een zandweg rechtdoor, dan ehm… en dat terwijl je probeert te bedenken wat ook alweer de voorschriften waren what to do als je wolven op je pad krijgt.

Het lijkt mij wel handig als gebiedsbeherende instanties zelf een app laten ontwikkelen, waarop een noodsignaal kan worden uitgezonden door een simpele handeling. Die dan de locatiegegevens doorstuurt van de melder en het telefoonnummer. Waarna gecoördineerd eventuele hulp kan worden ingezet maar waarmee ook data wordt verzameld van meldingen wolf of meldingen overige overlast (boom omgevallen over het pad, dumping afval, overlastgevende toestanden in het bos, you name it. Een app bouwer kan dat invullen naar wens.

Zo zit er een laagje tussen melder en hulpdiensten. En die tussenpartij kent de omgeving goed dus kan een serieuze melding ook goed begeleiden (qua aanrij route met name).

Bijna elk bos is wel van SBB, landschapsbeheer of NM. Sommige bossen nog van particulieren. Daar ben je dan vogelvrij :Y)

Fijne verjaardag Tienus, en dank voor je tomeloze inzet in het up to date houden van de meldingen en ontwikkelingen! Y)(^)

Er bestaat een app 112NL, als je via die app belt wordt meteen locatie verstuurd.