Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-24 15:36

Voor zover ik weet heb ik niet gehoord dat roedels verwilderde honden vee aanvallen.
Dat zijn toch wolven geweest in die berichten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 15:41

Honden doen dat niet.
Schrap ook maar bijna alle hond uitslagen in de Bij12 lijst.
En voor 100% bij de grote gedode dieren.

Toen er nog geen wolven waren renden zeker honden wel eens achter weide dieren.
Maakte ook wel eens dieren gewond.
En er zal vast wel eens een schaap zijn gedood.
Maar nooit in getale dat de noodklok werd geluid.
Dat dieren aan de weg werden gelegd, bij natuurmonumenten op de stoep, of opgehangen. Uit pure emotie om andere te laten zien wat er gebeurt en omdat men niet meer weet wat te doen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 16:11

Lanoca schreef:
Horen mensen hier op het forum nu ook over roedels honden die vee en paarden aanvallen. Of is het eigenlijk zo gauw als er meerderen zijn toch altijd wel wolven?

Ik kan dat niet uit het eerder gedeelde bestand opmaken.

Volgens mij doen roedels honden dat niet snel...
We hebben niet zulke grote roedels wilde honden in Nederland
maar bijv in Bulgarije en Roemenie hebben ze dat wel.
Toch komt het nauwelijks voor dat deze dieren vee aan vallen en paarden heb ik nog nooit van gehoord. Ze zullen eerder gebieden opzoeken waar ze uit de vuilnisbakken en containers voedsel kunnen halen en op andere manieren aan hun eten komen dan te gaan jagen op vee

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 17:05

Hier in de omgeving is er al maanden een kleine herder kruising vermist. Met een verleden van op straat leven in Rusland. Ik geloof best dat zij af en toe een haasje pakt (hoop ik voor haar eigenlijk) of misschien wel een reeën kalfje die alleen is, maar denk dat ze wel te klein is voor een gezond, volwassen schaap.

Ik geloof ook echt wel dat een hond (bepaalde rassen) wel eens een schaap pakken. Kijk maar hoeveel die ontsnappen (eerst werd dat in de lokale groep gedeeld maar nu, als het ook maar half op een wolf lijkt, wordt het gedeeld in de grote wolven groepen).

Maar roedels honden die vee vreten en een halve kudde afslachten? Echt niet. We hebben hier geen roedels honden die dagen dwalen en zo echt aan hun eten moeten komen.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 21:43

Afbeelding

Pony vermoord, gewoon leeggevreten door de staatsmoordenaar wolf

-de bijbehorende foto is verschrikkelijk-

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 01:05

Nyaleti schreef:
Hier in de omgeving is er al maanden een kleine herder kruising vermist. Met een verleden van op straat leven in Rusland. Ik geloof best dat zij af en toe een haasje pakt (hoop ik voor haar eigenlijk) of misschien wel een reeën kalfje die alleen is, maar denk dat ze wel te klein is voor een gezond, volwassen schaap.

Ik geloof ook echt wel dat een hond (bepaalde rassen) wel eens een schaap pakken. Kijk maar hoeveel die ontsnappen (eerst werd dat in de lokale groep gedeeld maar nu, als het ook maar half op een wolf lijkt, wordt het gedeeld in de grote wolven groepen).

Maar roedels honden die vee vreten en een halve kudde afslachten? Echt niet. We hebben hier geen roedels honden die dagen dwalen en zo echt aan hun eten moeten komen.

Als je in wilvengebied zit kan de hond ook al lang wolvenvoer zijn geworden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 01:37

Nee geen wolvengebied. Gelukkig nog wel eens zichtmeldingen gehad maar het is al erg lang stil. Wel hebben we een wolf die af en toe langsloopt dus soms spookt het ook door m'n hoofd dat ze gepakt is, laatste betrouwbare melding is al even geleden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 10:24

Beestje kan ook aangereden zijn.

Bij kennissen van me waren laatst wel een paar kippen doodgebeten door een hond, honden pakken bij mijn weten alleen kleine dieren. Haas, kip en soms rennen ze achter een schaap aan maar volgens mij doden ze die maar zelden.

Maar roedels honden hebben we niet in NL inderdaad.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 11:07

Aanval Nunspeet achter wolfwerend raster. 2 schapen gedood.
Citaat:
Nunspeet Gelderland
25-12-2024

Aanval op schapen in Nunspeet, 2 schapen gedood. Stonden in de nachtkraal achter wolfwerend raster.

Betrouwbaarheid hoog

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/15VEtcjqyW/?
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 26-12-24 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 11:10

Is er toevallig ook een overzicht van aanvallen binnen wolfwerend raster?

Er wordt nog steeds voortdurend geroepen dat dierhouders te belabberd zijn om iets aan te leggen. Ik zou wel graag met een lijstje willen zwaaien.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 11:12

Citaat:
25 december 2024
2.293 slachtoffers wolf in schadejaar 2024
Wolven hebben in schadejaar 2024 twee keer zoveel vee gedood als het jaar ervoor. 2.293 dieren overleefden een wolvenaanval niet. Het schadejaar ervoor waren dat er nog 1.123.

Daarnaast raakten er in 2024 nog zo’n 250 dieren vermist. Vooral schapen vonden de dood of moesten na een wolvenaanval door een veearts worden geëuthanaseerd, maar ook rundvee, pony’s en geiten.

Dit blijkt uit nieuwe gegevens over bevestigde en vermoedelijke wolvenschade van BIJ12 , het loket van de provincies dat wolvenschade afhandelt. Een schadejaar begint bij BIJ12 op 1 november en loopt door tot en met 31 oktober. In de periode 1 november 2023 tot en met 31 oktober 2024 was er 745 keer sprake van aanval door een wolf of vermoedelijk een wolf waarbij vee sneuvelde. In schadejaar 2023 was dat nog 322 keer het geval.
Verreweg de meeste wolvenaanvallen waren in Gelderland. Bijna de helft van de gevallen van wolvenschade (329) komt uit deze provincie. In Friesland waren dat er 157, in Drenthe waren dat er 139. Maar ook in Overijssel, Utrecht en Brabant sloeg de wolf tientallen keren toe. Zeeland, Flevoland en Groningen bleven evenmin gevrijwaard van wolvenaanvallen, al is de schade tot nu toe in deze provincies nog beperkt ten opzichte van andere provincies.
Aantal wolven neemt toe

Volgens BIJ12 zij er meerdere factoren die een rol spelen bij de toename van het aantal aanvallen en gedode landbouwhuisdieren. Het aantal wolven neemt toe en er zijn inmiddels meer leefgebieden met een wolvenpaar. Zo zijn er leefgebieden bijgekomen in de Gelderland (Noordoost-Veluwe en Gelderse Vallei Noord) en Utrecht (Utrechtse Heuvelrug). Op diverse plekken zijn er jongen geboren en de roedels dus groter geworden.

Bovendien zijn er meer zwervende wolven in Nederland. Dat komt volgens BIJ12 door een toename van de wolvenpopulatie in het buitenland.
Ook dode dieren bij wolfwerende maatregelen

BIJ12 constateert grote verschillen in de schade per roedel/leefgebied. BIJ12 meent dat dit te maken heeft met de aan- of afwezigheid van wolfwerende maatregelen en het aanbod van wild als prooi. “Als er meer wolfwerende maatregelen worden genomen, neemt de schade naar verwachting af.” In veel gevallen van wolvenschade ontbreken nu wolfwerende maatregelen.

Maar uit dezelfde gegevens van BIJ12 blijkt ook dat boeren die wel wolfwerende maatregelen hebben genomen, geconfronteerd worden met een wolvenaanval. Zoals in maart 2024 in het Friese Fochteloo waar 22 schapen sneuvelden als gevolg van een wolvenaanval. Deze dieren liepen achter een omheining die voldeed aan de adviesnorm van BIJ12.
https://www.boerderij.nl/2-293-slachtof ... 8S5ery4FgQ

Afbeelding
Bron De Boerderij / geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1JvSm3Ppt3/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 11:12

mysa schreef:
Is er toevallig ook een overzicht van aanvallen binnen wolfwerend raster?

Er wordt nog steeds voortdurend geroepen dat dierhouders te belabberd zijn om iets aan te leggen. Ik zou wel graag met een lijstje willen zwaaien.

Is dat niet te filteren in het overzicht van BIJ12?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 11:20

Zichtmelding Wedde Gr
Citaat:
Wedde Groningen
26-12-2024
09.15 uur

Wolf gezien op de lageweg in Wedde. Liep richting Vriescheloo.

Betrouwbaarheid gemiddeld

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/17uRpLPp9o/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 11:23

Aanval Terschuur Gld schaap gedood
Citaat:
Terschuur Gelderland
26-12-2024

Aanval op schaap. 1 schaap gedood.

Betrouwbaarheid: Hoog

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19JK6Wzeid/?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 11:32

Die lijst is discutabel.
De 7 pony's stonden acher 5 draden stroom 140 hoog.
Maar dat geldt niet als niet wolfwerend.
Maar het is ook niet zo dat zo'n eigenaar de pony's achter 2 draadjes had staan.
Daar is echt wel moeite, tijd en geld ingestoken de dieren te beschermen.

Voorheen was de lijst anders.
Dan had de bovenstaande omschrijving er gestaan.
Nu staat er gewoon niet wolfwerend.
Persoonlijk vind ik dat nare berichtgeving.

De lijst zoals hij eerst was.

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 11:36

Lanoca schreef:
Horen mensen hier op het forum nu ook over roedels honden die vee en paarden aanvallen. Of is het eigenlijk zo gauw als er meerderen zijn toch altijd wel wolven?

Ik kan dat niet uit het eerder gedeelde bestand opmaken.

Roedels (wilde) honden komen zo goed als niet voor in Nederland.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 12:06

Elisa2 schreef:
Beestje kan ook aangereden zijn.

Bij kennissen van me waren laatst wel een paar kippen doodgebeten door een hond, honden pakken bij mijn weten alleen kleine dieren. Haas, kip en soms rennen ze achter een schaap aan maar volgens mij doden ze die maar zelden.

Maar roedels honden hebben we niet in NL inderdaad.

Waar ik woon zijn nog geen wolven maar hier is het regelmatig bal met loslopende honden die reeën doodmaken in het bos. Zeker als er bijv 2 ridgebacks loslopen dan pakken ze zo een ree. Dit hebben mensen met eigen ogen gezien. Bosbeheer hier post er ook geregeld over op facebook met het verzoek je hond ad riem te houden.

Maar eerlijk, schapen en runderen heb ik nog niet gehoord. Die triggeren misschien ook niet het jachtinstinct van een gemiddelde hond doordat ze meestal vrij stil in een wei staan. Zo'n ree huppelt langs dus daar gaan ze achteraan.

En roedels wilde honden, überhaupt wilde honden, heb je niet in NL.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 12:20

DuoPenotti schreef:
Die lijst is discutabel.
De 7 pony's stonden acher 5 draden stroom 140 hoog.
Maar dat geldt niet als niet wolfwerend.
Maar het is ook niet zo dat zo'n eigenaar de pony's achter 2 draadjes had staan.
Daar is echt wel moeite, tijd en geld ingestoken de dieren te beschermen.

Voorheen was de lijst anders.
Dan had de bovenstaande omschrijving er gestaan.
Nu staat er gewoon niet wolfwerend.
Persoonlijk vind ik dat nare berichtgeving.

De lijst zoals hij eerst was.

[ Afbeelding ]

Dank u.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 12:22

In Hünfeld, (D) deelstaat Hessen is gistermiddag een kudde paarden uitgebroken.
Eén van de paarden is onder de hoge snelheidstrein gekomen en heeft de aanrijding niet overleefd.
Machinist en inzittenden zijn met de schrik vrij gekomen.
Traject Hünfeld - Fulda is even afgesloten geweest vanwege bergingswerkzaamheden.
De trein kon uiteindelijk verder rijden.

Bron Osthessen Zeitung

https://www.osthessen-zeitung.de/einzel ... rkehr.html

Bron alm weide schutz.at
https://www.facebook.com/share/p/18AJ2T ... tid=wwXIfr

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 12:30

Wat verschrikkelijk... moet je voorstellen hoe bang die dieren zijn geweest

is het bekend dat de wolf de uitbraak uit de wei heeft veroorzaakt?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 12:39

In Duitsland is een toename van uitgebroken dieren. Men denkt dat de aanwezigheid van roedels daar een rol in speelt.

Uit mijn hoofd is dit de vierde aanrijding in Duitsland met een paard in het afgelopen kwartaal.

Helaas zijn er ook mensen bij die aanrijdingen omgekomen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 13:22

Citaat:
2024 was een rustig wolvenjaar voor België

26.12.2024
Wie aan wolven in België denkt, denkt automatisch aan Limburg maar de enige overgebleven wolf uit het Limburgse nest van 2023 is intussen vertrokken, op zoek naar een eigen leefgebied. Zo hebben ze in Limburg enkel nog het ene bekende wolvenpaar, wolvin „Noëlla“, de ‘weduwe’ van de verongelukte wolf „August“ kreeg in totaal al 28 welpen en leeft er nu samen met de nieuwe wolf „Maurice“ uit Nederland.

Van de 28 nakomelingen stierven er 9 als verkeersslachtoffer binnen het geboorteterritorium. 16 andere werden gemeld buiten het ouderlijke territorium, maar nog eens 9 daarvan zijn met zekerheid gestorven in het verkeer. Het gaat dan om ongevallen elders in Vlaanderen, in Nederland of Duitsland. Slechts twee van de 28 nakomelingen slaagden er tot nog toe in om een eigen territorium te claimen. Dat zijn een wolvin ten noorden van Antwerpen, en een mannelijke wolf op de Zuidwest-Veluwe in Nederland. Tot nog toe slaagde alleen die laatste erin om zich voort te planten voor hij zelf dit jaar verongelukte in het verkeer.

En zo wordt in België het totale aantal wolven geschat op rond de 20 dieren. Drie gevestigde wolven in Vlaanderen en drie roedels van vijf à zes dieren in de Hoge Venen/ Wallonië.

Afbeelding
Afbeelding
Bron WenN
https://www.facebook.com/share/p/15wpJboxHK/?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 13:24

Maar de hekwerken zorgen in België voor minder vee aanvallen, lezen we overal van de deskundige. :j

Al die verongelukte wolven die niet meer eten hebben er niets mee te maken >;)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 13:42

Citaat:
Schadejaar 2024
Foto 1: Aanvallen MET wolfwerende afrastering volgens adviesnorm BIJ12 -> JA € 20.369,78

❌️Opmerkelijk:
27-3-2024 Fochteloo, Fryslân
Ondanks volledig wolfwerende afrastering 22 dode schapen, 6 gewond + 7 vermist door wolf (GW2397m) uitbetaald € 5.571,50

Foto 2: Aanvallen MET wolfwerende afrastering volgens adviesnorm BIJ12 -> JA, MAAR € 28.308,67

Schade met wolfwerende afrastering in 2024 minstens € 48.705,45
+ kosten plaatsing + materiaalkosten (al dan niet deels gefinancierd) + tijd en kosten onderhoud + verlies ongeboren lammeren + extra verzorging gewonde dieren.

Afbeelding
Afbeelding
Bron EPM
https://www.facebook.com/share/p/1B21evs3Sf/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 13:57

Afgelopen zondag in Tostedt landskreis Harburg (D) koppel van 21 fjorden uitgebroken.
Politie heeft ze in een weiland kunnen drijven.
Gelukkig is de uitbraak zonder gevolgen voor mens en dier verlopen.
Eigenaresse heeft de dieren opgehaald.

Bron NDR
https://www.facebook.com/share/p/1B21evs3Sf/?