Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:47

purny schreef:
Avalanche schreef:
De wens van stemgerechtigden wordt altijd gerespecteerd. Het vormen van een coalitie is een uiterst democratisch iets. Het is alleen niet zo simpel dat we stemmen tellen en daaruit een kabinet vormen, op basis van cijfers.
De regering zal ook overeenstemming moeten bereiken wat betreft plannen en beleid, anders is het land niet bestuurbaar.

Ben ik niet helemaal met je eens.
De PVV is al een aantal jaren een van de grootste en werd tot vorig jaar vrijwel altijd gelijk uitgesloten door VVD.

1) De pvv werd niet alleen door de vvd uitgesloten, maar door een hele serie partijen.
En dat was ook van te voren bekend.
(En gebaseerd op de oeroude regel: 'democratie is dat de meerderheid regeert met respect voor de belangen en gevoelens van de minderheid'.)

2) Er is geen wet oid die stelt 'dat de grootste partij in de regering komt', of de premier levert, etc etc etc.
Het is een kwestie van 'komen de verschillende partijen er met elkaar uit'.

Marije_jiplover

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:55

Nu is GL-PvdA ook de op een-na-grootste, maar die wordt nu ook niet uitgenodigd aan de regeringstafel.

Is ook gewoon wel democratisch, want de andere partijen die samen een meerderheid vormen, zien GL-PvdA erbij niet zitten en GL-PvdA ziet deelname aan een kabinet met o.a. de PVV zelf ook niet zitten, vanwege onoverbrugbare verschillen in overtuigingen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 02:07

purny schreef:
Avalanche schreef:
De wens van stemgerechtigden wordt altijd gerespecteerd. Het vormen van een coalitie is een uiterst democratisch iets. Het is alleen niet zo simpel dat we stemmen tellen en daaruit een kabinet vormen, op basis van cijfers.
De regering zal ook overeenstemming moeten bereiken wat betreft plannen en beleid, anders is het land niet bestuurbaar.

De PVV is al een aantal jaren een van de grootste en werd tot vorig jaar vrijwel altijd gelijk uitgesloten door VVD.

Lees de quote boven je nog een keer door, dat is letterlijk mijn reactie erop.

Karl legt het ook prima uit:
Karl66 schreef:
@Purny, de PVV is misschien wel een grote partij, maar ze vertegenwoordigt nog steeds een minderheid van de bevolking. En als de meerderheid van de bevolking stemt op partijen die niet met de PVV willen samenwerken, dan is het juist democratisch dat ze niet met de PVV gaan samenwerken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:19

ik kreeg net weer een enquete over de formatie. Nu over wie er Premier zou moeten worden. De 4 lijsttrekkers zullen niet het kabinet in stappen.. ook al sputtert Wilders nog wat tegen. Maar de vraag is, wie dan wel premier zou moeten worden.

De keuzes waren: Edith Schippers, Ronald Plasterk, Mona Keijzer, Kim Putters of iemand anders...
Wat zouden jullie antwoorden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:38

Geert Wilders milder ? Dacht het niet, Lientje kwijlt,Dylan twijfelde, Omtzigt wilde absoluut niet dat hij premier werd.
Volgens Wilders moet hij staatsrechtelijk premier worden ( is niet zo) en en vervolgens dit soort tweets
https://x.com/geertwilderspvv/status/17 ... EopP3zUX6Q

Zo langzamerhand is hij een koelcel ipv koelkast nodig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:41

Als het zo'n extraparlementair kabinet word en dus premier meer buitenland doet, dan de huidige minister van buitenlandse zaken optie? Dus Hanke Bruins Slot.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:41

Kim Putters natuurlijk maar die heeft volgens mij een andere baan en ik weet niet of hij dit ambieert. Maar die is zeer diplomatiek! En gaat voor alle Nederlanders en kent de cijfers rondom armoede in Nederland waar het nieuwe kabinet iets aan wil doen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:07

Kim Putters zou ik ook graag als premier zien :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:18

Ook interssante optie. en inderdaad als hij nu dit 4 tal tot een regering kan krijgen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 16:22

Emile Roemer

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:01

Avalanche schreef:
Kim Putters zou ik ook graag als premier zien :)

Mee eens :j

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:21

Kim Putters is PvdA.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:34

De nieuwe premier moet een ervaren politicus zijn uit de centrum rechtse hoek. Staat op rtl nieuws.

Remkes schijnt ook genoemd te worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:48

Benzz schreef:
Kim Putters is PvdA.

Maar toch geen kamerlid... ik zou het apart vinden dat er iemand uit de samenleving "geplukt" zou worden om MP te worden.
Maar Lisa Westerveld vind ik echt een goede.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:52

purny schreef:
Benzz schreef:
Kim Putters is PvdA.

Maar toch geen kamerlid... ik zou het apart vinden dat er iemand uit de samenleving "geplukt" zou worden om MP te worden.

GroenLinks, wat denk je dat de PVV en BBB daarvan vinden?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:25

Iemand van GL of PVDA kan/gaat toch niet een rechts kabinet leiden? Of maakt dat bij extraparlementair minder uit? :?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:29

Het lijkt mij niet heel waarschijnlijk nee. Maar wie dan wel, daar heb ik ook geen idee van.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 20:04

Citaat:
Citaat:
Kim Putters is PvdA.

Ja, het kan apart zijn...
'Oma heeft al vaker verteld' van Piet de Jong, van beroep militair, om precies te zijn duikbootkapitein.
En op een goede dag werd hij 'van de duikboot geplukt',
volgens sommigen moest hij nog even lid worden van de KVP,
en werd premier. Volgens velen één van de beste premiers ooit.

Dus een paar goede plukacties her en der - graag!
... en in het kader van een duidelijker band - en duidelijk lossere band met de Tweede Kamer is het precieze partijlidmaatschap geen heet hangijzer.
Citaat:

Ja, ik ook.
Naar het schijnt heeft GL laten weten dat mensen die zitting nemen in dit kabinet, uit de partij gaan.
Ach, het schept wel duidelijkheid.
En als ze het goed doet, wordt ze later met bloemen en al weer binnengevraagd.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:19

purny schreef:
Avalanche schreef:

Dit is waarschijnlijk ook een van de redenen dat de PVV zo groot is geworden. Partijen vooraf uitsluiten vind ik persoonlijk niet echt democratisch. Ik verwacht dat een grote groep mensen er ook van uit zijn gegaan dat de PVV eerst de allergrootste moest worden, zodat ze niet zo makkelijk aan de kant gezet konden worden. Waarschijnlijk heeft dit protest stemmers over de streep getrokken. Ik vond het zelf ook bijzonder dat de VVD, met Dilan aan het roer voor het eerst voorafgaande aan de verkiezingen de PVV niet automatisch uitsloot. (natuurlijk wel op voorwaarde dat VVD nog steeds het roer in handen zou hebben) Nadat de uitslag bekend was, wist men bij de VVD ook even niet meer hoe men met de situatie om moest gaan, gezien de wispelturige uitspraken die er gedaan werden. Uiteindelijk hebben ze naar mijn idee wel een verstandige keus gemaakt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:26

Benzz schreef:
Toch heeft Wilders heel veel in de vriezer gezet, hij moest ook wel: grondwettelijk gezien, maar ben wel benieuwd naar hoe er door zijn achterban gekeken wordt.

De achterban van Wilders is waarschijnlijk allang blij dat hij dit keer überhaupt mee mag regeren. Laatst las ik ergens een stukje in hoeverre zijn stemmers nu echt achter hem stonden. Kort gezegd was de uitslag best verrassend. Als de partijen een nummer kregen van 1 uiterst links tot 10 uiterst rechts, en de PVV op 10 zou staan, dan gaven zijn kiezers zichzelf een 7,5 of 8. Wilders heeft dus best de ruimte om wat flexibeler te zijn.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 15:31

prompter schreef:
Het lijkt mij niet heel waarschijnlijk nee. Maar wie dan wel, daar heb ik ook geen idee van.

Ik ben ook heel benieuwd wie de functie gaat aannemen, makkelijk zal het zeker niet worden, met alles wat er tot nu toe speelt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:08

Vooraf uitsluiten is ook niet gebeurd. Ze zijn wel degelijk in gesprek gegaan, konden geen overeenstemming bereiken, en dan moet je op een andere manier verder.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:28

... wat mij laten we zeggen zorgen baart,
is het broze vertrouwen vanwege de wispelturigheid van Wilders.

Dat hij 'teleurgesteld' of verdrietig is, dat hij geen premier wordt, kan ik mee uit de voeten.
(Ik ervaar dat anders, maar soit.)
Ook uitdrukkingen als 'zuur, bittere pil' of eventueel 'het is een hele meloen om door te slikken' - prima.

Maar nee.
Er komt direct een beschuldiging, 'het is niet fair'.
(... iemand heeft hem kennelijk unfair behandeld.)

En de leugen 'dat het staatsrechtelijk onjuist zou zijn'. (Waarbij het woord 'staatsrechtelijk' mogelijk een steek onder water is naar Omtzigt.)

En dat terwijl hij in de Kamer gewoon zijn geliefde rol kan blijven spelen, van kritiek hebben maar geen consequenties hoeven dragen.
Hoe paradoxaal wil je het hebben...

... en of er pvv'ers 'minister-iabel' worden geacht door de rest van de voor te dragen ministersploeg - kan ook nog wel eens gedoe opleveren.
(Hetzelfde geldt voor de BBB, maar mw Van der Plas is nog geen twintig jaar op jacht naar het premierschap.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 10:45

Een vos verliest dus nooit zijn streken. In dit artikel over de nare rellen bij het Holocaust Museum spreekt Wilders zich uit over Halsema, doet zeer nare uitspraken over haar en haar partij persoonlijk via X, en het is zover ik weet ongekend , dat een landelijke politicus zo'n uitspraken doet over een burgemeester .
Ik ben geschokt en wat nu gebeurt, het zo naar framen van mensen en partij is nu precies waar ik zo veel moeite hebt als het gaat om populistische uiterst rechtse partijen. De tegenstellingen worden zo tot echte polarisatie opgeklopt. Heel erg fout!

Hier klopt helemaal niets meer van en het is maar goed dat die man geen minister president wordt.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... monstratie

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 11:43

De man is een gevaarlijke kl**tzak. (En ik gebruik dat woord echt maar zelden).

Maar goed, er zijn er meer die continu framen en demoniseren maar die hebben gelukkig nog maar een paar zeteltjes.