Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 21:14

Mijn dyslexie speelt me parten. Natuurlijk bedoel ik genocide!

De trouw heeft het over de aanvallen op ziekenhuizen dat bewust gebeurd om de levens readings lijn van mensen te doorbreken.
In dit artikel zegt de adviseur van de burgemeester van Mariupol
Petrol Androesjenko o.a
Citaat:
ze willen onze stad uitwissen, ons volk uitwissen

Ik deel die opvatting want wat daar gebeurt aan vernietiging is enorm. Voilà genocide is wellicht te zwaar aangezet maar de voortdurende bombardementen op mariupol etc. is wel heel heel ernstig. Een stad is voor 85% niet meer aanwezig cq onbewoonbaar , een volk van die stad wordt het volkomen onmogelijk gemaakt om daar te leven en ik vind het echt ongekend (ook al kennen we dit ook van Syrië waarin precies het zelfde gebeurde zoals beschreven wordt in dit trouw artikel)

Een heel interessant artikel:

https://www.trouw.nl/cs-b7bb0ca9

nikkel

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 07:46

Ik heb in het begin al eens gesteld: Rusland maakt de Oekraine voor generaties: leeg

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 08:28

Deze kwam ik tegen

https://twitter.com/Isa_Yusibov/status/ ... S1XGjhP8Yg

Er staat
Citaat:
Parlementslid namens de Communistische Partij in Rusland: " Wij moeten grootschalige militaire operaties uitoveren tbv denazificatie in de Baltische staten, Polen en Kazachstan."

Beangstigend.

Daks ik mis je update :=

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 08:35

Dat er niet gestopt door Rusland wordt na de Oekraine, staat voor mij ook vast.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:16

Daar hebben ze de middelen en manschappen niet voor. Zelfs als ze Oekraïne in materieel opzicht 'veroveren' blijft dat land altijd een hoofdpijndossier.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:24

mysa, voor ons is dat een hoofdpijndossier. Ik ben ervan overtuigd, dat Poetin dat heel anders ziet dan wij.
De financiele middelen, om lange afstandswapens te produceren, daar wordt door de afnemers van hun energie volop in voorzien.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:26

mysa schreef:
Daar hebben ze de middelen en manschappen niet voor. Zelfs als ze Oekraïne in materieel opzicht 'veroveren' blijft dat land altijd een hoofdpijndossier.

Dat blijft het alleen als de bevolking er nog is. Zodra je het 'leeg' verovert, kun je hele massa's arme Russen een stukje land in Oekraïne cadeau doen, en ben je ineens weer de grote held van het volk.
Met wat geluk bouwen al die beloonde mensen de verwoeste infrastructuur ook nog eens bijna gratis voor je terug, omdat ze zo dankbaar zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:37

oomens schreef:
mysa schreef:

Dat blijft het alleen als de bevolking er nog is. Zodra je het 'leeg' verovert, kun je hele massa's arme Russen een stukje land in Oekraïne cadeau doen, en ben je ineens weer de grote held van het volk.
Met wat geluk bouwen al die beloonde mensen de verwoeste infrastructuur ook nog eens bijna gratis voor je terug, omdat ze zo dankbaar zijn.

Dan ga je er vanuit dat je zat jonge mensen hebt die dat willen. Rusland kampt net als de gehele westerse wereld (en de rest gaat er ook rap achteraan) met een laag geboortecijfer. De homowetten & strenge(re) abortuswetten is poging geboortecijfer op te krikken, zelfde zie je in Hongarije en Polen bv. Vraag is dus of je de mensen hebt om dat te doen als er voor wat er nu geboren wordt zat ruimte en nood aan arbeidskrachten in eigen land gaat hebben. Net als op veel andere plekken valt de babyboom generatie weg in de komende 10-15 jaar en de huidige gezinnen zitten vaak maar op 0-2 kinderen zeker in de stad, daar buiten willen ze of juist naar de stad of nemen ze huis en land van opa & oma over.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:38

Oomens, ik ben het helaas, voor een deel, met jouw conclusie eens. Zodra, de zaak totaal in puin ligt,kan je het gewoon laten liggen. Opbouwen is geld en tijd verspilling. Daar hebben de russen de mankracht niet voor.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:57

Er wonen 44 miljoen mensen in Oekraïne, hoe wil je die allemaal 'verwijderen'. Ik voorzie dan dezelfde situatie als tot nu toe in de opstandige regio's

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:04

tamary schreef:
[
Dan ga je er vanuit dat je zat jonge mensen hebt die dat willen. Rusland kampt net als de gehele westerse wereld (en de rest gaat er ook rap achteraan) met een laag geboortecijfer. De homowetten & strenge(re) abortuswetten is poging geboortecijfer op te krikken, zelfde zie je in Hongarije en Polen bv. Vraag is dus of je de mensen hebt om dat te doen als er voor wat er nu geboren wordt zat ruimte en nood aan arbeidskrachten in eigen land gaat hebben. Net als op veel andere plekken valt de babyboom generatie weg in de komende 10-15 jaar en de huidige gezinnen zitten vaak maar op 0-2 kinderen zeker in de stad, daar buiten willen ze of juist naar de stad of nemen ze huis en land van opa & oma over.

Rusland heult toch zo met Syrie? Laat Rusland dan al die moslimvluchtelingen maar overnemen van het westen. Dan nemen wij de westers georienteerde Oekrainers wel van hen over.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:05

mysa, de europese landen worden opgezadeld met 44 miljoen vluchtelingen. Die vluchtelingen stroom is voor 'ons" een probleem, niet voor Poetin. Vergelijk het maar met Syrie, alleen de aantallen mensen zijn niet in verhouding.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:18

pien_2010 schreef:
Deze kwam ik tegen

https://twitter.com/Isa_Yusibov/status/ ... S1XGjhP8Yg

Er staat
Citaat:
Parlementslid namens de Communistische Partij in Rusland: " Wij moeten grootschalige militaire operaties uitoveren tbv denazificatie in de Baltische staten, Polen en Kazachstan."

Heeft iemand China al gewaarschuwd dat de zijderoute straks alleen nog maar naar een parkeerplaats gaat? :=

Ik wil even een kleine waarschuwing geven, de oorlog duurt op dit moment al een maand en ik denk dat er vrij weinig mensen nog een idee hebben hoe "we" hier uit kunnen komen. Ik denk dat daardoor veel wilde ideeen de wereld in gegooit gaan worden. Vanuit Japan kwamen ook al berichten dat de Russen daar een militaire oefening aan het uitvoeren waren op het eiland dat door beide landen wordt betwist. Waar? geen idee, waarschijnlijk niet want ook China zal niet happy worden van onrust aan hun kant van Rusland.

Als er een bericht verschijnt met het verhaal dat "een parlemenstlid", zonder naam en gelegenheid, iets zegt dan zet ik daar toch even een kilo zout naast.
Ik zeg niet dat dit op termijn geen doel is want dat weet ik niet, maar Putin heeft heel het Westen inmiddels Nazi-landen genoemt, de vraag is dus wat hij daar mee bedoeld.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:27

Ze krijgen de Ukraïne echt niet "zomaar" leeg hoor, die mensen hebben al duidelijk laten zien dat ze hun land niet zomaar opgeven :j

pien_2010 schreef:
pmarena schreef:
Ik heb niet specifiek over dit geval gesproken Pien, maar algemeen. Om op basis daarvan nou te stellen dat ik deze vrouwen een schop na geef vind ik niet zo aardig klinken eigenlijk... ik weet dat je het vast niet zo bedoelt maar het leest niet zo leuk.

Je noemde wel de ziekenhuizen en wat het meeste in het nieuws is geweest is juist dit ziekenhuis geweest. Vandaar mijn comclusie.
Tevens is het juist dit ziekenhuis waarvan de Russen zeggen dat het verhaal niet klopt.

En inderdaad het is niet aardig dat te maken heeft dat er voor mij grenzen zijn aan waaraan getwijfeld mag worden als een voorval zo extreem zorgvuldig is onderzocht en bewezen, zoals in dit geval.
Dus ik trok inderdaad toen ik jouw verhaal las de conclusie dat je het over dit ziekenhuis had. En je had je bericht met veel mitsen, maren en alsen omkleed en toch raakte het, want toen ik het las dacht ik:"het moet toch niet gekker worden. Je verliest je kind, cq je gaat dood, cq je moet bevallen terwijl de bommen neerkomen en dan wordt zelfs dit verhaal nog omkleed met "en stel het is niet waar".
Dus jouw bericht kwam op mij zeer onaardig over.

[knip]

Alleen een klein probleempje in deze redenatie is: Ik heb nooit iets van "en stel het is niet waar" (dat er dit soort gevoelige locaties gebombardeerd wordt) geschreven, en al helemaal niet specifiek over dit ziekenhuis -O-

Pien, ik heb je altijd graag gemogen en dat ook regelmatig tegen je gezegd :j
Maar in dit topic laat je echt wat steken vallen door conclusies te trekken die niet fair zijn.

Het zal door grote emotie komen waardoor je overhaaste conclusies trekt, ik heb daar best begrip voor maar het is niet fair om mensen af te rekenen op iets dat je DENKT te lezen, maar er helemaal niet staat...
Laatst bijgewerkt door pmarena op 27-03-22 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:29

Bron NOS:

Citaat:
'Brandstof- en voedseldepots vernietigd', Rusland claimt vernietiging depot bij Lviv
Rusland is begonnen met het vernietigen van Oekraïense brandstof- en voedselopslagplekken. Dat zegt een adviseur van het Oekraïense ministerie van Binnenlandse Zaken. Volgens hem betekent dat nu dat de voorraden in de nabije toekomst over het land moeten worden verspreid. De adviseur meldt niet hoeveel en op welke plekken de depots zijn vernietigd.

Het Russische ministerie van Defensie zegt dat militairen een brandstofdepot in de buurt van de westelijke stad Lviv hebben vernietigd.

Citaat:
Rusland bevestigt raketaanval op Lviv
Het Russische ministerie van Defensie heeft bevestigd dat het raketaanvallen heeft uitgevoerd op de westelijke stad Lviv. Het ministerie zegt dat militaire doelen zijn geraakt met kruisraketten en langeafstandsraketten.

Zo'n laatste raket werd gebruikt om een brandstofdepot te raken. Met kruisraketten werd een fabriek in de stad bestookt waar luchtafweersystemen, radarstations en vizieren van tanks worden gerepareerd, stelt het ministerie.

Volgens het ministerie zijn ook langeafstandsraketten van zee afgevuurd om S-300-raketten en BUK-luchtafweersystemen in de buurt van Kiev te vernietigen. Daarnaast zijn ook drones vernietigd, zegt het Russische ministerie.

irmaz schreef:
Heeft iemand China al gewaarschuwd dat de zijderoute straks alleen nog maar naar een parkeerplaats gaat? :=

Ik wil even een kleine waarschuwing geven, de oorlog duurt op dit moment al een maand en ik denk dat er vrij weinig mensen nog een idee hebben hoe "we" hier uit kunnen komen. Ik denk dat daardoor veel wilde ideeen de wereld in gegooit gaan worden. Vanuit Japan kwamen ook al berichten dat de Russen daar een militaire oefening aan het uitvoeren waren op het eiland dat door beide landen wordt betwist. Waar? geen idee, waarschijnlijk niet want ook China zal niet happy worden van onrust aan hun kant van Rusland.

Als er een bericht verschijnt met het verhaal dat "een parlemenstlid", zonder naam en gelegenheid, iets zegt dan zet ik daar toch even een kilo zout naast.
Ik zeg niet dat dit op termijn geen doel is want dat weet ik niet, maar Putin heeft heel het Westen inmiddels Nazi-landen genoemt, de vraag is dus wat hij daar mee bedoeld.

Enige wat ik kan vinden over de Russen die oefeningen elders uitvoeren is dit bericht van gisteren (bron nos)
Citaat:
Rusland oefent met luchtafweerraketten in exclave Kaliningrad
Rusland heeft militaire oefeningen met S-400 raketten uitgevoerd in de westelijke exclave Kaliningrad. Dat meldt het Russische persbureau Interfax op basis van de Baltische vloot van Rusland. Met die raketten kunnen gevechtsvliegtuigen binnen een straal van 400 kilometer uit de lucht worden geschoten.

De vloot meldde ook dat er met SU27-gevechtsvliegtuigen is geoefend. Kaliningrad ligt aan de Oostzee, ingeklemd tussen de NAVO-lidstaten Polen en Litouwen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:34

Dat is ook wel lekker provocerend als ze precies daar dit soort handelingen gaan uitvoeren...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:39

Er is wel degelijk een opleving van een al sinds WOII lopend conflict over de Koerillen eilanden die door zowel Japan als Rusland geclaimed worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:40

Het gaat om de koerillen , eilandengroep tussen Japan en Rusland die ze beide claimen. Er waren al jaren onderhandelingen over maar Rusland heeft dat acuut stopgezet nav de steun van Japan aan Oekraïne. En ze zijn een militaire oefening begonnen waar Japan woest om is.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:41

bigone schreef:
Het gaat om de koerillen , eilandengroep tussen Japan en Rusland die ze beide claimen. Er waren al jaren onderhandelingen over maar Rusland heeft dat acuut stopgezet nav de steun van Japan aan Oekraïne. En ze zijn een militaire oefening begonnen waar Japan woest om is.

Klopt. Stond gisteren in de liveblog van de NOS.
Rusland houdt oefeningen op door Japan betwiste eilanden - https://nos.nl/l/2422681#UPDATE-container-60358813

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 12:45

Roodvos schreef:
bigone schreef:

Klopt. Stond gisteren in de liveblog van de NOS.
Rusland houdt oefeningen op door Japan betwiste eilanden - https://nos.nl/l/2422681#UPDATE-container-60358813

Met 3.000 man. Neemt iemand -behalve diplomaten dan, want die worden ervoor betaald- dat serieus? Maar het zijn in elk geval 3.000 Russen die NIET gaan sneuvelen in Oekraïne volgende week.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 13:10

Buitenhof was erg interessant. Het terugkijken waard voor wie het gemist heeft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 13:10

pmarena je schreef:
Citaat:
Alleen een klein probleempje in deze redenatie is: Ik heb nooit iets van "en stel het is niet waar" (dat er dit soort gevoelige locaties gebombardeerd wordt) geschreven, en al helemaal niet specifiek over dit ziekenhuis -O-

Maar in dit topic laat je echt wat steken vallen door conclusies te trekken die niet fair zijn.

Het zal door grote emotie komen waardoor je overhaaste conclusies trekt, ik heb daar best begrip voor maar het is niet fair om mensen af te rekenen op iets dat je DENKT te lezen, maar er helemaal niet staat...

Ik had voor mezelf besloten om het te laten gaan. Maar hier wil ik me toch graag over verdedigen, want je schrijft nogal wat!

Het gaat om jouw onderstaande post waar ik een reactie op deed en ik quote

Citaat:
pmarena schreef:

Ik vind dat van die ziekenhuizen en zorgfaciliteiten toch een beetje dubbel hoor.

Maar weer even voor de zekerheid: uiteraard is het walgelijk, verwerpelijk en onmenselijk en alles, dat dergelijke locaties kapot geschoten worden.

MAAR. STEL JE VOOR:
Er woedt oorlog. En "de vijand" kiest ervoor om raketten (of iets dergelijks) op jouw troepen af te vuren. Dan lijkt het me (vanuit oorlogs-standpunt) niet meer dan logisch om te proberen die wapens te vernietigen. Door de locatie van waar uit geschoten wordt te bombarderen (of iets dergelijks) in de hoop dat het dan klaar is met die beschietingen vanaf die plek.

Als "de vijand" zie volgende zin dan de keuze heeft gemaakt om dat wapen te plaatsen op een locatie als een ziekenhuis.... dan ligt die verantwoordelijkheid imo toch wel een heel klein beetje bij henzelf.

Ik kan me nog best voorstellen (lees: VOORSTELLEN, vanuit oorlogs-oogpunt, dat is dus iets anders dan GOEDKEUREN) dat men kiest voor die locatie, in de hoop dat het "de vijand" ervan weerhoudt om zo'n locatie te beschieten. Zie volgende zin Maar mochten ze het toch doen...dan is dat meteen wel een geluk bij een ongeluk en geweldig voor propaganda doeleinden: kijk die slechteriken eens, ze schieten zomaar op dit soort locaties en hiermee bewijzen we dat ze door en door slecht en onmenselijk zijn.

Wederom een bijsluiter, ook al zou dit logisch moeten zijn, de ervaring leert anders... :
Ik zeg niet dat de Ukraïners vanuit deze locaties dit soort dingen gedaan hebben.Klopt dat je dit niet zegt. Maar met al die mitsen en maren en veronderstellingen breng je wel de twijfel dat het wel eens zou kunnen zijn dat.........En daar reageerde ik op, want vind dat niet chic in deze situatie Ik weet dat immers niet. En natuurlijk is het allemaal vreselijk en verwerpelijk en weet ik wat. En heeft Rusland en zijn leger moreel gezien niks te zoeken daar. De burgers zijn weer de klos :(:)

3. Ik hou alleen de mogelijkheid open dat het iets genuanceerder ligt dan "de Russen zijn sadisten en vallen dit soort doelen aan met als enige reden om de bevolking zo hard mogelijk te treffen en zoveel mogelijk angst te zaaien".

4Het zou kunnen zijn dat er iets meer speelt dan dat we te zien krijgen.

Edit: en wat ik me trouwens ook afvraag :)
Stel dat de Amerikanen toch iets aan het bekokstoven zijn, en in gaan grijpen.
Onder NATO zou dat een oorlogsverklaring zijn waar wij dan ook officieel in mee gezogen worden.

Maar wat nu als ze het gewoon onder hun eigen vlag doen, gewoon als USA?
Net zoals nu de verschillende landen individueel wapens leveren aan de Ukraïne?

Zou dat geen veiligere optie zijn?
Echt de USA hun grondgebied aanvallen laten Russen wel uit hun hoofd denk ik.
En als NATO hen niet "aanvalt" dan is het ook niet goed te praten als ze op Europees NATO gebied bommen gaan gooien.

Zie vetgedrukte 1 t/m 4→ daar was mijn reactie op gericht.

Soi, ik weet nu dat je het anders bedoelt dat kan en dat mag. Ik begrijp nu dat je het niet o ver het ziekenhuis hebt gehad in Mariupol (de kraamkliniek) dus mijn reactie van "de trap na" klopte niet, waarvoor sorry.

Citaat:
Ik mag je nog graag. Voor mij is dat niet verleden tijd ;)

Citaat:
De conclusie dat je het ook over de kraamkliniek had, die was fout. Ik heb je uitgelegd hoe ik hiertoe kwam en nogmaals gedaan. Dus oprecht sorry hiervoor.

Citaat:
Het zal door grote emotie komen waardoor je overhaaste conclusies trekt, i
Tja daar gaan we weer.

Tja→ ik vind het inderdaad emotioneel dat:
1. De Russen een souverein land zijn binnen gevallen;
2. Mariapul vernietigd hebben voor meer dan 85 %, waarin gisteravond in nieuwsuur wederom de vergelijking werd getrokken met genocide op die bevolking daar want er is niets meer daar om te blijven, alle infrastructuur, ziekenhuizen etc is weg , alle culturele gebouwen weg en de mensen kunnen alleen maar hun biezen pakken (als ze dit al lukt) → dus hun cultuur, hun huizen, hun leven is weg en veel zijn vermoord. Noot, als ik het woord gebruikt dan worden mij de "emoties " verweten, terwijl het irt Mariupol voortdurend wordt gebruikt en ik het daar mee eens ben. Toen ik tijdens nieuwsuur mijn man vroeg→ vind jij dat er sprake is van genocide→ keek hij mij verbaasd aan en reageerde "vind jij van niet dan? Ik kan hier toch echt niets anders van maken". Mijn man i s erg rationeel :+ → dus hier is gewoon sprake van een verschil van mening.
3. Ik vind de strijdlustigheid van het volk erg indrukwekkend en dat raakt me
4. Ik vind het ongelooflijk dat Poetin aan beiden kanten van de grens zoveel verdriet en verderf weet te zaaien.

Mijn conclusies vind ik vaak niet zo overhaast of alleen voortkomend uit emoties. In mijn ogen zijn we gewoon met elkaar aan het discussiëren waarin gevoel en emoties bij iedereen (als het goed is) aanwezig zijn. Zo gaat dat op een discussie forum.

En Pmarena, voor mij is het absoluut sans rancune! Ik ga er niet meer verder op in. Want ik heb andere berichten/ vragen die ik morgen of zo wil posten die ik veel belangrijker en interessanter vind.

Eens met je overigens dat ik het provocerend vind dat Rusland nu oefeningen doet op door Japan betwiste eilanden.

Mariagold kun je korte samenvatting geven waar het over ging?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 13:18

Jaap de Hoop Scheffer over duiding van de oorlog, de angst voor kernwapens, de gevolgen van geen gas en olie voor het westen en de dillema’s daarin.
Een oud generaal uit Amerika die pleit voor no fly zone
Een russische oppositie persoon die ook pleit voor no fly zone.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 13:19

In Donetsk en Loehansk zijn 2 corridors opengegaan zodat de mensen kunnen vluchten.
Ze mogen nu ook met hun eigen auto vertrekken ipv enkel in autobussen.
Allez vooruit, hopelijk gaat het nu dan wel eindelijk een keer goed.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 13:24

Pien vooral blijven posten hier, ik lees je berichten met interesse :)