Ik vind dat van die ziekenhuizen en zorgfaciliteiten toch een beetje dubbel hoor.Maar weer even voor de zekerheid: uiteraard is het walgelijk, verwerpelijk en onmenselijk en alles, dat dergelijke locaties kapot geschoten worden.
MAAR.
STEL JE VOOR: Er woedt oorlog. En "de vijand" kiest ervoor om raketten (of iets dergelijks) op jouw troepen af te vuren.
Dan lijkt het me (vanuit oorlogs-standpunt) niet meer dan logisch om te proberen die wapens te vernietigen. Door de locatie van waar uit geschoten wordt te bombarderen (of iets dergelijks) in de hoop dat het dan klaar is met die beschietingen vanaf die plek.
Als "de vijand"
zie volgende zin dan de keuze heeft gemaakt om dat wapen te plaatsen op een locatie als een ziekenhuis.... dan ligt die verantwoordelijkheid imo toch wel een heel klein beetje bij henzelf.
Ik kan me nog best voorstellen (lees: VOORSTELLEN, vanuit oorlogs-oogpunt, dat is dus iets anders dan GOEDKEUREN) dat men kiest voor die locatie, in de hoop dat het "de vijand" ervan weerhoudt om zo'n locatie te beschieten.
Zie volgende zin Maar mochten ze het toch doen...dan is dat meteen wel een geluk bij een ongeluk en geweldig voor propaganda doeleinden: kijk die slechteriken eens, ze schieten zomaar op dit soort locaties en hiermee bewijzen we dat ze door en door slecht en onmenselijk zijn.Wederom een bijsluiter, ook al zou dit logisch moeten zijn, de ervaring leert anders... :
Ik zeg niet dat de Ukraïners vanuit deze locaties dit soort dingen gedaan hebben.
Klopt dat je dit niet zegt. Maar met al die mitsen en maren en veronderstellingen breng je wel de twijfel dat het wel eens zou kunnen zijn dat.........En daar reageerde ik op, want vind dat niet chic in deze situatie Ik weet dat immers niet. En natuurlijk is het allemaal vreselijk en verwerpelijk en weet ik wat. En heeft Rusland en zijn leger moreel gezien niks te zoeken daar. De burgers zijn weer de klos

3.
Ik hou alleen de mogelijkheid open dat het iets genuanceerder ligt dan "de Russen zijn sadisten en vallen dit soort doelen aan met als enige reden om de bevolking zo hard mogelijk te treffen en zoveel mogelijk angst te zaaien". 4
Het zou kunnen zijn dat er iets meer speelt dan dat we te zien krijgen.Edit: en wat ik me trouwens ook afvraag

Stel dat de Amerikanen toch iets aan het bekokstoven zijn, en in gaan grijpen.
Onder NATO zou dat een oorlogsverklaring zijn waar wij dan ook officieel in mee gezogen worden.
Maar wat nu als ze het gewoon onder hun eigen vlag doen, gewoon als USA?
Net zoals nu de verschillende landen individueel wapens leveren aan de Ukraïne?
Zou dat geen veiligere optie zijn?
Echt de USA hun grondgebied aanvallen laten Russen wel uit hun hoofd denk ik.
En als NATO hen niet "aanvalt" dan is het ook niet goed te praten als ze op Europees NATO gebied bommen gaan gooien.